Co se to děje s rostlinami?
Ve vstupní vodě máš poměrně málo dusičnanů (13mg/l) hodně vápníku a málo hořčíku. To že hydrohila ztrácí spodní listy je normální a když u světla žloutnou až růžový je taky v pořádku. Pokud ti bioflor nepomohl což je vlastně draslík a mikroprvky tak bych zkusil PMDD kde je KNO3 kde je draslíku i dusíku dost.
akvarijni-hnojivo.cz/… www.rostlinna-akvaria.cz/… U hygrophil je to celkem nevyhnutelné, když mají spodní listy méně světla. Smrky taky odspoda vyholují a není to nic špatného.
Ale pokud bys mermomocí chtěl cíleně hnojit, zkus draslík. Běžně se používá síran draselný (K2SO4), může být i chlorid draselný (KCl).
0 30.10.2018 10:41 Bowerman Ahoj, můžu opět poprosit o radu? Moc se nedaří mým kytkám, hlavně Hygrophile. (což mě překvapuje, měla by to být úplně ta nejsnáze pěstitelná rostlina). Rozpadají se jim celkem dost listy viz fotky v prezentaci. Nevím čím to je, myslel jsem si, že to je málo živinami, tak jsem začal lehce 1x za týden při výměně vody přihnojovat Bioflorem, ale nepomohlo to. Mám za to, že je to asi vodou, hodnoty jsem nikdy neměřil, mám jen údaje z vodárny -
www.smv.cz/…
Asi bude ta voda dost tvrdá, cryptokorynám se vcelku daří.
Co s tím? Jsem úplný začátečník...Díky za radu.
Myslim ze je to vysledek prekrmovani a taky moc zivin v pude. Dno mi vlastne shnilo. Ted je vse ciste a pribudou nove rostlinky takze se to snad spravi.
To akvarium je moc male takze to neni jednoduche a navic to pritel prekrmuje. Kazdopadne dik ted uvidim jak to pujde dal.
petulka napsala: Duvod sinice byl podle mne prekrmeni a hnijici dno. ... pridala trochu stare vody.
Tak s tou starou vodou jsi sinice už jistě "nasadila".
Sinice přicházejí a odcházejí podle neznámých pravidel. Záruka není asi žádná a nikdy.
Ale přece jenom se mi zdá, že sinice - na rozdíl od bakterií a řas - závisejí taky na náhodě. Zárodky nejsou tak všudypřítomné a někdo ji nemá prostě jen proto, že ho žádná nenavštívila. A naopak je možné si ji přivléct a těžko se jí dokonale zbavit, přestože podmínky jsou odlišné.
Konkrétně: Měl jsem letos sinici ve velkém akváriu, a s rostlinami (očištěnými nejen v proudu vody a vykoupanými v hypermanganu) jsem si ji spolehlivě zavlekl do čtyřech nově založených experimentálních akvárek. A tehdy jsem víceméně náhodou teprve přišel na to, co tu moji konkrétní sinici spolehlivě ničí: pH < 6.0.
Duvod sinice byl podle mne prekrmeni a hnijici dno. Dno jsem vymenila pridala trochu stare vody. Jen na tech rostlinach ta sinice trochu je. Tak nevim.
Sinice se vrátí vždy, když bude mít dobré podmínky.
Jediná cesta je soustředit se na rovnováhu v akváriu a prosperující rostliny. Rostliny bych klidně vrátil.
Ahoj daji se vratit zpatky rostliny napadene sinici? Dukladne jsem je proplachla a znovu zalozila akvarko. Planuju koupit nove rosrliny ale nektere bych tam chtela vratit ale nevim jestli je sinice znova nenapadne.
Podľa mňa nejaký druh ruduchy
www.horacovoakvarium.cz/… ale neviem to iste. Ja to mam na anubiase a staršich listoch amazonáča.
0 28.10.2018 13:15 Marcelko [-3] - Rostliny Na tych Hygrophilach sa uz zacalo vo vacsej miere tvorit aj nieco cierne.
Co je to prosim Vas a ako sa toho zbavit?
Dakujem.
0 26.10.2018 19:30 TrnyACS – Zoufalstvi
Dobry den, chtel bych vas moc poprosit, zda jste se nekdo nesetkal s problemem na prilozene fotografii ? Vzdy do 14 dnu od uplneho vycisteni akvarka se toto objevi a nevime co to je a uz vubec ne jak s tim bojovat. Moc dekuji za kazdou radu a tip.
Dropchecker mám od začiatku. Keď som omylom pustil viacej CO2, tak išiel do žlta. Teraz pred nedávnom som ho na pár dní odstavil - drop checker ukazoval na modro. Teraz som naspäť v zelenom. Orientačne meriam pH a tvrdosť, ale reálne testom neverím, tak len na porovnanie, ako či sa pH drží alebo mení. Orientačné hodnoty pH sú od 7,0-7,5 (keď je CO2 pustené) po 8,0 keď je CO2 vypnuté. Tvrdosť mi tester ukazuje medzi 11 až 14 °dH (podľa testera, každý tester však ukazuje konzistentné výsledky ale rôzne testery rôzne hodnoty :(). Rozptyly sú dosť veľké.
Čo sa týka listov, tak áno tie boli a sú stále zlé. Pridám fotky zo začiatku (1.-3. deň) a diery v listoch teraz.
Předpokládám že ty nové načervenalé listy se ti už nerozkládají, takže je to v pořádku a pokud je starý list hodně poškozený (tak 1/3) tak ho odstřihni. Dají se i odtrhávat (směrem dolů a od rostliny) ale to bych radši nezkoušel také jsem toho nechal když jsem si takhle utrhl celou vrchní část rostliny.
rybicky.net/clanky/1755-jak-nenakoupit-neakvarijni-rostliny
Tie emerzne listy odumierajú presne takýmto spôsobom. Není sa čoho báť
0 26.10.2018 10:40 Andaska –
Re: Maq Kdyby byly ty listy male, tak by mi to nevadilo, hlavně aby byly zdravé. To co tam je ted je hrůza.
Základní vybavení když začínáš s CO2 je mít aspoň čidlo neboli dropchecker. Pak jasně uvidíš jak si na tom. Když začneš pořádně s CO2 a hnojením do sloupce vody a nevím jak si na tom se světlem tak se ti vzpamatuje. Mě po dvou měsících nepřítomnosti z ní zbyly černé kousky u dna a teď se pomalu vzpamatovává. Pěkné listy ale nemáš ani na jednom obrázku.
Je mi jasné, že to také ľahké nebude
. Alternanthera je náročná rastlina. Osobne si myslím (ale môžem sa mýliť), že jej ublížilo ubratie svetla a vypnutie CO2, najmä v súvislosti s tým, že ani predtým nebola v najlepšej kondícii. Druhou možnosťou (menej pravdepodobnou) je podľa mňa nejaký chýbajúci prvok - neviem však zistiť aký, no keby som si mal tipnúť tak by to bolo Fe. Keďže len začínam, tak sa chcem poradiť a preto som to opísal obšírnejšie a dal viacej otázok. Dúfam, že nájdem nejakú pomoc a riešenie.
Celková tvrdost tě pokud jde o rostliny moc zajímat nemusí, spíš ta karbonátová nebo jak se jí někdy nesprávně říká uhličitanová. (KH)
Nevím jestli ti bude stačit jen něco strčit do dna ale u Alternanthera určitě ne.
Mám akvárium zatiaľ iba 1,5 mesiaca. Bojujem s Alternanthera reineckii mini. Mal som ju kúpenú ako in vitro rastlinku s tým, že musela čakať 2 týždne v kelímku, kým som ju zasadil. Najprv bola nádherne ružová, potom vyzerala, že pomaly odchádza, navyše sa na ňu chytala vláknitá riasa, no začala pekne husto vyháňať biele korienky. Potom sa mi podarilo zbaviť riasy, ale teraz vyzerá, že jej odhnívajú korienky a riasa akoby sa chcela opäť vrátiť. Listy sa jej nikdy nevrátili do pôvodného zdravého stavu a ružové zostali iba zospodu a v dosť biednej kvalite (lámuce sa, odhnívajúce konce, prípadne dierky).
V zásade s riasou som bojoval tak, že som ju mechanicky odstránil (prstami som ju zošúchal), zredukoval som osvetlenie. Cca pred týždňom som myslel, že má už najhoršie za sebou. Bola bez riasy a mala pekné korienky. Od vtedy som začal pomaly zvyšovať intenzitu osvetlenia a na pár dní som vysadil CO2 (pred tým sa mi na jednu noc omylom podarilo pustiť priveľa CO2 a potom mi zase CO2 došlo). Teraz som ešte pridal osvetlenie a začal opäť s CO2. Alternanthera však stráca biele korienky, ostávajú hnedé (podľa mňa uhnívajúce), listy sú biedne a opäť sa pridala vláknitá riasa (radšej však budem mať trocha riasy, ale nech sa darí rastlinke). A ešte jedna zmena bola od posledného týždňa, že som jej ku koreňom dal klince aby som ju zaťažil (nie však u všetkých rastliniek - iba u dvoch) - pre istotu som ich teraz vybral.
Myslím si, že alternanthere niečo chýba. Idem skúsiť nejaké hnojenie - v petshope do ktorého som nabehol, nemali veľký výber a tak som vybral Tetra PlantaMin na skúšku.
Moje otázky:
* Viete povedať, čo tej alternantere je, a či má ešte šancu?
* Mám pridať na svietení a CO2 aby som ju podporil aj za cenu vrátenia sa riasy? Aktuálne som mierne pridal svetlo a pustil CO2 dúfajúc, že to pomôže rastlinke. Ako kompenzáciu chcem pridať aj hnojenie.
* Čo robím zle a čo by som mal urobiť inak?
* Mám to s ňou vzdať a prípadne kúpiť novú (za predpokladu, že už nemá šancu alebo, že pôvodom je to, že dlho čakala pred zasadením?
* Hnojiť? Môže byť ten PlantaMin (ťažko sa dopátrať presného zloženia - mal by však obsahovať železo, draslík, horčík, dusík a nemal by obsahovať fosfáty a nitráty neviem však v akej forme)?
Prikladám fotku teraz (25.10) a pred týždňom (18.10).
Ešte doplním, že riasa mi vyskočila potom, čo som sa vŕtal v akváriu (sadil, presádzal) a rozvíril som kuličku Bivoja alebo teraz keď som sadil Echinodorus a tiež som mu dával Bivoj.
Kvůli nedostatku živin neodejde. Bude tvořit mrňavé listy a moc parády neudělá, ale neumře.
Kvůli nadbytku živin nebo zasviněné vodě by odejít mohl. Vypadá to tak, že listy sklovatí a odumírají.
(Já mám podobný E. Ozelot dlouhodobě v podmínkách takového nedostatku, že to ani nebudu uvádět, aby mě redakce nenapomenula za šíření poplašných zpráv. Vytváří perfektně zdravé, sytě červené listy. Akorát malé, tak max. 10 cm dlouhé, a moc se nepřetrhne s vytvářením nových. Ale ty staré drží.)
Ja prave nepoznam, jestli to jsou stary listy, snad jo. Zkusim ho prihnojit. Mrzelo by me, kdyby odešel.
Keď som dával do akvária echinac, tiež my skapali všetky originálne listy po čase. Myslím že to je uplne normálne, keď mu nárastu submerzne malo by to byť ok
Při založení jsem tam dávala kousek kuličky Bivoj. Mám tam dat zase?
Nezapomněla si mu dát něco ke kořenům?
0 25.10.2018 16:57 Andaska – Echinodorus problem
Jako myslíš že to dělo ten CO2 Vital?? A jak to že jen na té jedné rostlince? Ostatní bych řekl že rostou suprově?? Můžu ho zkusit přestat používat jestli další co vyroste bude na tom lépe...
CO2 Vital
Prikladam aktualny rozbor vodovodnej pitnej vody.
Poradítě mně v čem je problém že už u malích kytiček jsou listy úplně průhledné.
díky
Ja nepouzivam ziadny Profit, ale Seachem Flourish.
A teraz davam iba Seachem Flourish, kazdy den 0,3 ml a to je 2,1 ml za 1 tyzden.
Test mam od Rataj NO3 a ukazuje mi okolo 40-50 mg/l, a to je uz moc alebo?
prehnojujes draslikem, horcikem a vapnikem plus kupou siranu kterej ti je k nicemu a mas nedostatek dusiku
tvoje vstupni voda ma 85 vapniku a 14 horciku . vic tam neni potreba pridavat a ty tam oboji davas v profitu a horcik jeste solo se sirou.
v profitu tam davas jeste draslik a ten tam davas jeste solo 2mg/l denne. + kupa zbytecnyho siranu.
z kohoutku ti tece voda 15mg NO3. super. tvoje akvarko tak jak je ma podle me spotrebu 1.5mgNO3/l denne . na 10 dnu super , pak to vymenou naredis na 5 a to je super na 3dny. ale neco ti rostliny sezerou z tablet, ale .... dokazat to muzes testem.
NO3 obsahuje jen 22.5897 % dusiku N. proto pri spotrebe 1.5mg NO3 (0.34mg N) denne staci 60-70% drasliku coz je 0.22mg/l K denne a ty davas jen meritelne 9x tolik a buhvikolik v profitu.
musis ten hnojici koncept predelat.
1) Zruš tu přestávku ve svícení. Při sycení CO2 to nemá opodstatnění.
2) Chápu že lidi chtějí mít akvárko na koukání především večer. Ale zhasni ho co nejdřív, a rozsvěcuj tak, aby fotoperioda trvala asi 9 až 10 hodin. Například 10:30 - 20.00.
3) Ano, máš GSA, a ano, často (ne vždy) na ni pomůže přidání fosforu. Používá se KH2PO4 (dihydrogenfosforečnan draselný). Ale ten údaj 2-3 mg PO4 na litr neber vážně, to je moc, desetina by měla stačit. A neplaš, když za dva dny naměříš zase nulu, to je normální.
4) Hlavně neočekávej, že po dodání fosforu začne GSA hned mizet. Ona se přestane šířit, a zmizí až časem, až ji oleští šneci apod. Tak abys to s něčím nepřehnal.
Prosim Vas viete mi pomoct a poradit?
Na viacerych listoch rastliniek a aj na skle akvaria su take zelene flaky - predpokladam, ze ide asi o "Zelená fľakovitá riasa GSA (green spot algae)" alebo sa mylim?
Nemozem sa toho zbavit uz dlhu dobu a neviem si s tym dat uz rady a stve ma to.
Ako sa mam toho zbavit?
Mam si kupit nejaky pripravok na odstranovanie rias alebo castejsie pouzivat UV lampu, alebo neviem co?
Na internete som o tej riase nasiel toto:
Zelená fľakovitá riasa GSA (green spot algae)
Popis riasy: Zelené škvrny vyskytujúce sa na starších listoch, skle i dekoráciu.
Príčina vzniku: Signalizuje nám nedostatok fosforečnanov. Ďalej je spôsobená nedostatočným prúdením či nedostatkom CO2. Zelené fľakovitej riase vyhovuje príliš dlhá doba osvetlenia.
Spôsob odstránenia: Zvýšte hodnotu fosfátov vo vode na 2 - 3 mg / l a skontrolujte cirkuláciu vody v akváriu. Riasu odstrante pomocou magnetickej stierky či žiletky. Doba osvetlenia by nemala byť väčšia ako 10 hodín.
Hovorili ste mi, ze fosforecnanov by som mal mat dostatok, taktiez aj dostatok CO2, prudenie by malo byt dostatocne, doba osvetlenia je 4 hod. potom 3 hod. pauza a potom 6 hod. svietenia, cize spolu 10 hod.
Dakujem Vam velmi pekne.
Pěkně prosím, ke hnojení se nevyjadřuj a hlavně
neposkytuj žádné rady.
Dusičnanů je u nás většinou kolem 30 - 40 mg/l. Jestli mění třetinu vody každý týden, má dusičnanů až až (vzhledem k té méně zarostlé nádrži). Kdyby měla dusičnany u nuly, týdně si tam beztak dodá 10 - 13 mg/l (a to bez krmení), což bez intenzivní fotosyntézy neodbourá (ani těmi Pistiemi na hladině). Ať si dusičnany klidně změří, ale podle mě jich je dostatek.
Mně děraví Hygrophila corymbosa a dříve děravěl i Echinodorus (navíc měl okoralé okraje listů). Po zvýšení dávky draslíku a fosforu s tím Echinodorus přestal.
Smyslem kolegova doporučení není přidávat chlór, ale chloridy (soli) horčíku a draslíku - v této formě rostlinám velice dobře přístupné a v brněnské vodě chybějící.
Když si pozorně přečteš celý příspěvek Maqa (a máš alespoň základní znalosti problematiky), snadno odvodíš, že doporučuje necpat tam univerzální směsná hnojiva, ale citlivě a cíleně doplnit jen ty potenciálně chybějící prvky.
Ještě k Tvému odkazu na BVK - to je jen kompletní seznam látek a materiálů, které se používají při technologickém zpracování vody (většina z nich je v průběhu tohoto zpracování z vody zase odstraněna). Smysluplnější než tento seznam by bylo dát sem aktuální rozbor brněnské vody, s obsahem těchto prvků. A úplně nejsmysluplnější by bylo udělat si rozbor vody v daném akvárku, aby bylo zřejmě, jaké prvky tam TEĎ reálně chybí/přebývají.
co hlavne vidim, ze mas holy stonky. jak vypadaj ty listy co pred nama schovavas ? ty dirky co tam jsou tedka mozna nekdy v minulosti byly nedostatkem K, aktualne ale tim problemem nejsou.
na obrazku 3 na stonkovce v popredi vidim rasu a vidim tam i zloutnuti listu. muzes nam to ukazat lip ? kolik rostlin je tedka celkem v akvarku ? celkovy foto ?
na obrazku 1 vidim ze tam neni moc chlorofylu. cim to je ?
jsi si opravdu jista ze tva vodovodni voda obsahuje tolik dusiku, ze vymenou ho tam dodas dostatecne kdyz tam nepridavas externe ?
0 24.10.2018 12:28 bublina –
Re: Maq ten chlor tam bude k cemu ? ze se z nej stane chlorofyl ?
v cem spociva smysl pridavat do akvaria chlor, kdyz brnenska voda ma uz tak 20mg/l ???
k cemu potrebuje draslik kdyz uz ho tam tak jak tak pridava profitem+malo s fosforem ?
k cemu potrebuje horcik kdyz ho ma v profitu ?
mimochodem:
www.bvk.cz/…
síran hlinitý
oxid vápenatý
oxid chloričitý
aktivní uhlí granulované
chlor
chlornan sodný
chloritan sodný
ozon
manganistan draselný
Já nemám brněnskou vodu, a vůbec zacházím s vodou úplně jinak.
Ale přes soukromé zprávy jsem to už mnoha lidem spočítal na míru - podle objemu jejich akvárka, parametrů vody, flaštiček které mají k dispozici a používají k dávkování.
Jinak než
na míru by se hnojit nemělo.
Kdo chce, může mi napsat. Neobtěžuje mě to, mám na to tabulku, zadám parametry a výsledky mám hned.
Ahoj Maqu,
a kolik by jsi tam toho přidával do AQ...? Pro lidi, co nepoužívají (při)hnojení práškem je to zásadní informace
0 23.10.2018 14:50 Maq Jednoduší než koupit od každého kilo je PMDD.
Máš brněnskou vodu, to je hodně nevýhodná výchozí pozice.
1) Egeria. Ano, je to biogenní odvápnění, ke kterému dochází, když rostliny vyčerpají CO2. U Brňáků časté. Můžeš snížit intenzitu nebo zkrátit čas svícení. Anebo, pokud si troufneš, hodně opatrně snížit pH kyselinou chlorovodíkovou (solnou) nebo sírovou.
2) Tvoje kytky nevypadají, že by trpěly mohutným nedostatkem živin. Pokud tady nějak zasahovat, tak jen jemně.
3) Brněnská voda obsahuje velmi mnoho vápníku, a relativně k tomu skoro žádný hořčík a draslík. Hořčík dělá rostliny zelenější a draslík zdravěji tvarované lístky (mj. bez dírek). Takže jemně hnojit hořčíkem a draslíkem je tady asi rozumné.
4) Nevím o žádném "flaštičkovém" hnojivu, které by přidávalo právě a pouze tyto dva prvky. I když máš dost možná k chemii odpor, opravdu nejjednodušší je pořídit si soli (sloučeniny) uvedených prvků. Já bych vzhledem k okolnostem doporučil chlorid draselný (KCl) a chlorid hořečnatý (MgCl2). Jsou to chemikálie, ale běžné, bezpečné a celkem levné. Za cenu flaštičkového hnojiva dostaneš od každé z těch dvou látek půl kila... to máš nadosmrti.
Dobrý den, potřebovala bych poradit, co chybí mým rostlinkám viz fotky. Dneska se konečně dostanu do Sklorexu, tak bych chtěla vědět, co případně koupit. Jedná se hlavně o rostliny hygrophilla corimbosa minima (ta je jediná původní, je v pravo v předním rohu akvária, na starších fotkách je vidět, jak krásně rostla a pak jí postupně začaly světlat a děravět listy, které postupně hnily i s tím hlavním stonkem. Teď už tam zbyly jen 2 stonky.)
Pak ještě mám egeriu densu, která nevím proč mi skoro vůbec neroste a je na ní takový bílý povlak - někde jsem četla že je to nedostatkem co2, je to tak?
Některé listy ostatních rostlin mají dírky.
Co by jste mi doporučili? Děkuji
Poradí někdo co by to mohlo být? Takhle černají všechny pomalu rostoucí rostlinky a u echinodorů je to na okrajích starších listů. Mohla by to být řasa?
To bude práce ancistrusů na těch echinodorech.
Přidat reakci
1 ...... [24] ...... 201
Zpět na obsah sekce Akvarijní rostliny • Zobrazeno 162860x