Zakládání akvária
Znáte to?
Informace! Informace! Informace!
(E.T. - mimozemšťan.
)
Příliš málo informací, aby bylo možné dovodit nějaký konkrétní závěr...
Pokud jsi nečetl tento článek, tak bych řekl, že právě tam se bude skrývat odpověď na Tvoji otázku.
www.horacovoakvarium.cz/… 0 18.12.2011 11:20 jarda jestě jedno foto
0 18.12.2011 11:18 Jarda – řasa
Ahoj, mám akva 400l a pořád se mi dělá řasa asi černá roducha a už nevím co mám dělat. Na netu čtu málo světla, hodně světla, velký proud, malej proud vody a pod. Mám 4 ks zářivek T8 délka 120cm jedna zářivka 36w.Ph mám 7,2-7,6. Světlo zapínám na 6-8 hod. Na filtru mám rampu. Na dně mám substrát a kvůli řase používám PMFE. Řasa se začíná dělat i na nových listech tak už si nevím rady tak píšu. Předem děkuji za odpověď.
Starší reakce
0 13.12.2011 22:00 David608 –
Re: Amy Ano,je vhodné
a kryt se asi dá dokoupit
Starší reakce
Chlape, voda jak ze studánky není ani v nejmenším známkou toho, že že vše jak má být. Čím víc budeš kolem toho akva vymýšlet, tím spíš rozhodíš stávající rovnováhu. 10 sumečků je dost šmějdivých rypáčků na to, aby permanentně vířilo jemný kal. A pokud ryby náhodou krmíš vločkama tak, že jim je nasypeš na hladinu a dál tomu necháváš volný průběh, tak se děje to, že krmení padá prakticky po celém dně. No a sumci se naučili je hledat taky po celém dně, takže je bagrují zprava doleva a zepředu dozadu. Jestli je tomu tak, tak trochu změň techniku krmení: sevři dávku mezi palec a ukazováček a ponoř jí pod hladinu na 2-3 vteřiny. Vločky natáhnou vodu a pak budou padat přímo na dno v podstatně menším rozptylu a tím naučíš sumce bagrovat především zde.
Protože máš v akváriu kořeny, pod kterýmmi se kal snadno usazuje ale blbě se z pod nich luxuje, tak počítej do budoucna s tím, že tento"problém" budeš řešit často. Zkus udělat jeden triviální, leč účinný zásah: "vyrob" někde v popředí pomocí kamenů v písku takovou kapsu o ploše 10-20 cm2, hlubokou cca 2 cm a na tu se zaměř při odkalování, nejlépe denně. V téhle kapse se ti totiž bude detrit usazovat nejvíc, ti sumci ho tam defakto nahrnou. A do 14 dnů máš průzračnou vodu, čisté dno a nebudeš muset vyvádět brykule s fitrem
Voda bude třeba i čistá, ale nebude rozhodně jako ze studánky, protože nebude tím působením uhlí mít moc živin. Neexperimentoval bych s tím dlouhodoběji, jak již napsal kolega HaDaS.
Nemyslím si, že je to u Tebe poslední zásah do filtru. A že jsi vše vítězně vyřešil. Co budeš dělat po 6ti týdnech, jak bude vypadat bio-rovnováha v akváriu? Možná Ti doplnění tohoto aktivního uhlí zachytává mechanické částečky, ale pochybuji, že by je aktivně za 24 hodin odstranilo. I když je aktivní
.
0 23.11.2011 21:26 Martin – zázrak
tak jem včera dal do filtru sera super carbon a do 24hod je voda jak ze studánky tak nevím asi zázrak?
Danila s Ivošem Ti již odpověděli. Všiml jsem si, jestli mne zrak nešálí, dvou kousků větších plžů. Pokud tam takovýchto máš vícero (Měchýřovky ?...), tak ty Ti udělají také pěkný čurbes. Hodně kálí.
0 21.11.2011 19:53 MARTIN Z DÁLKY TO JE V POHO, VODA SICE ZABARVENÁ OD KOŘENU ,ALE TO MNĚ NETRÁPÍ ZKUSÍM FOTO TĚCH KOUSKŮ CO MNĚ VYTÁČEJ
0 21.11.2011 19:48 MARTIN sumečky mám tak 10ks. Ve fluvalu na boční straně 4ks hrubej molitan pak to jde přes karamiku a 3 fochy jemné vaty.Ale našel jsem tohle tak nevím jestli to pomůže:. Aktivní uhlík má omezenou kapacitu, a proto by se měl občas nahrazovat. Používá se však většinou pouze po založení akvária.JINAK UŽ NEVÍM BUDU ASI ČEKAT CO Z TOHO BUDE UŽ MĚ NIC NENAPADÁ
Jestli tam máš nějaké sumečky nebo ryby přehrabující se ve dně, jemný písek a příliš neodkaluješ, tak budeš mít detrit zvířený často. Zkus pro zažátek odkalovat 3x v týdnu.
martin napsal: ....nemůžu přefiltrovat vodu do čista. Voda je čistá ale pořád mi tam plavají takové malé částečky. Mám filtr fluval 404 ve filtru mám keramiku a jemnou vatu. Už jsem se ptal i jinde a řekly mi ať si koupím ještě malej vnitřní filtr na dočištění a místo bio filtru tam dát taky jemnou vatu. Je to zaplé týden a žádná změna vnitřní filtr peru každý den protože je úplně černej, tak nevím kde je chyba.
Chybu bych viděla v tom, že ve filtru chybí mezistupeň mezi keramikou a jemnou vatou.Ideální je bioakvacit - biomolitan střední hrubosti. Tím také odpadne neustálé čištění jemné vaty při kterém se navíc likvidují nitrifikační bakterie. To, že je vata dohněda, je normální
Držím palce.
Danila
0 21.11.2011 17:13 Martin – Voda
Nasávání mám na konci cyklu i jsem přiškrtil filtr na polovic, keramiku mám fluval bio max. Mě se zdá jako by se zvedal detrit. co kdybych tam vrazil na chvilku tohle uhlí: Sera Super carbon pro 400 l vody
Rychle a spolehlivě absorbuje látky a barviva z akvarijní vody. Žlutavý nádech akvarijní vody zmizí. Voda se křišťálově vyčistí, sera super carbon (sera aktivní uhlí) neovlivňuje hodnotu pH. sera super carbon neobsahuje fosfáty a nitráty.
Po ukončené léčbě byste měly na krátkou dobu zvýšit množství média sera super carbon ve filtru, nebo vyjmout použité filtrační uhlí, před zahájením léčby. Jinak aktivní látky léčiv budou okamžitě absorbovány. Díky vélkému povrchu zůstává sera super carbon zůstává aktivní po 6 týdnů. Je vhodné pro filtraci ve sladkovodních i mořských akváriích..
nebo dát do vnějšího filtru ještě lepší hmotu, třeba nějakou bio od eheimu. Ale s tím zkušenost nemám, určitě poradí jiní. Taky záleží jakou tu keramiku v tom filtru máš, jak je kvalitní/funkční
Každá rada bude jen dohad. Ale něco by se poradit dalo. Záleží kde máš umístěné nasávání a kde tu rampu. Nasávání by mělo být na konci "cyklu" cirkulace vody v akvárku. Důležité je taktéž to, aby byla voda v pohybu v celém vodním sloupci akva. Otázkou je, co za částečky Ti ve vodě plave. Může to být příliš krmiva, zvířený detrit (z důvodu proudu směřovaného ke dnu), který se ještě nerozkládá tak jak by měl, ale i sinice. Z toho mi vyplývá následující. Pohrát si s nasměrováním rampy a umístěním nasávání, popřípadě snížení výkonu filtru, snížení krmných dávek a nepřerybnění.
0 21.11.2011 16:25 martin – voda
Tak prosím zase o radu, mám akvárko založené 2 měsíce, rostlinky jedou jako blázen a ryby zatím v poho. ale teď to podstatné nemůžu přefiltrovat vodu do čista. Voda je čistá ale pořád mi tam plavají takové malé částečky. Mám filtr fluval 404 ve filtru mám keramiku a jemnou vatu. Už jsem se ptal i jinde a řekly mi ať si koupím ještě malej vnitřní filtr na dočištění a místo bio filtru tam dát taky jemnou vatu. Je to zaplé týden a žádná změna vnitřní filtr peru každý den protože je úplně černej, tak nevím kde je chyba. Jo ještě jedna věc mám na fluvalu rampu.
Starší reakce
Nic nepokazíte ani tím, když budete zpočátku toto množství vody měnit denně. Než používat k výměně vodu surovou, (čerstvou z vodovodu), je lépe nechat ji "odrazit" = chvíli odstát, vytemperovat.
Plánuješ dobře výměnu vody, odkalovat bez ryb nemusíš.
Já zastávám názor, že výměnou vody se nedá nic skazit, ba právě naopak a to jak v počáteční fázi, tak při zaběhnutým akváriu. V začátcích akvária vodu měním klidně obden polovinu, ale to je na každým, co tzv. snese. Takto intenzivně postupuji týden a další týden už s menší intenzitou a v třetím týdnu již najedu na standartní týdenní výměnu vody 30% objemu akvária.
Ahoj, včera jsem založil své první akvárium něco lehce přes 50L a nechávám zaběhnout filtr (zatím bez rybiček jenom s rostlinkami). Chci se zeptat zda mám i v tomto období měnit vodu (odkalovat)?
Plánuji, že budu měnit tak 15-20L 1xtýdně.
Starší reakce
Při svícení 6 hodin denně se můžete třeba umadanovat a výsledek bude stát za ...nic
Aktivní uhlí Vám dusíkaté látky nevychytá,doporučila bych se držet klasického postupu zakládání nového akvária
rybicky.net/clanky/781-jak-zacit-s-akvaristikou
a nesnažit se to celé nějak "vylepšit".
Držím palce.
Ani toto si nedovedu představit zalité vařící vodou a pak rychle schlazené. Ale doporučil bych časosběrné video při této akci (viz. invalida), mohlo by to být velice přínosné
.
Nejlíp to zalejvat v akva....a pak studenou....a prasklý akva do popelnice....už se neangažuju...je to zhoubný na mý duševno
Co to je manado? Jediné Manado co znám je v Indonésii. A to si zalité vařící vodou nedokáži představit.
pomocník na riasy to by sa hodilo
ale v nádrži čo mám teraz mi nežijú slimáky a ani krevety a tí traja otíkovia boli vyhodené peniaze tí absolútne nič nerobia ani na skle nieje vidno žeby sa aspoň snažili a to kŕmim mrazenými cyklopmi a to neónky žerú takým tempom že na dno sa dostáva možno tak 5% z toho čo dám do akvária a aj do toho sa hneď pustia pancierníčci ja som vlastne tie otocinclusy ešte nevidel žrať a to ich mám už 8 mesiacov
A ku tým riasám ja riasy v akváriu už nemám len keď som zakladal akvárium tak asi po mesiaci mi nenormálne nabehla zelená riasa a zničila všetky koberčekové rastliny ona síce potom ustúpila ale to už bolo neskoro pre rastliny. Aj keď asi viem čo to spôsobilo pred vpustením rýb do akvária som sa ešte trochu pohrabal v dne a pod substrátom som mal sera floredepot a dosť som ho rozmútil tak že sa dostal aj na štrk a presne v tom čase mi nabehla aj riasa a asi do mesiaca sa vytratila a to je presne čas po ktorý účinkuje tento substrát. Takže si za to môžem sám
ešte jednu vec sa chcem opýtať aj keď to sem nepatrí zajtra sa chystám napustiť to akvárium a chcem vedieť či je dobré zaliať to manado vriacou vodou a potom ho rýchlo schladiť aby nasalo viac vody ?
tak to nemáš zakládat pořád znova ale snažit se ty řasy překonat, nebo něco změnit aby se to už nestávalo. Jenom aktivní uhlí tě podle mě nezachrání. Hlavně hodně prosperujících rostlin a třeba nějaký pomocník co ty řasy bude požírat
Myslím že to nespozná preto sa pýtam či to takto môže fungovať alebo to radšej nechať zabehnúť na sucho žeby som dal len substrát kamene a nechal v tme na mesiac tak by to šlo ?
a jak to uhlí pozná že jsou ty látky jedovaté a ne potřebné pro rostliny?
když ti aktivní uhli "vychytá všechny minerály", tak ty stonkovky nebudou mít z čeho růst a řasy budeš mít zas
Aktivní uhlí slouží k odstranění dusíkatých a jiných jedovatých látek z vody.
To aktívne uhlie sa tam chystám dať len na začiatok práve aby vychytalo všetky minerály a podobne tie stonkovky tam chcem nechať len počas zábehu a v podstate je mi jedno ako budú vyzerať po mesiaci lebo podľa všetkého ich niekomu podarujem alebo vyhodím. Až bude zabehnuté akvárium a nasadím tam eleocharis tak začnem svietiť normálne a možno začnem mierne hnojiť s PMDD ale to nieje isté podľa toho ako to bude vyzerať.
To s tým aktívnym uhlím som čítal na fóre na stránke akva.sk písal to tam jeden užívateľ čo mal dlho po založení veľmi pekné a čisté akvária
Dle mého názoru aktivní uhlí zbytečně vychytá živiny (stopové prvky). Svícení 6 hod. denně bude možná stačit řasám a mechům, ale Vámi plánované rostliny budou strádat.
Tedy aktivní uhlí bych vynechal a prodloužil dobu svícení alespoň na 10 hod denně. Vhodné by bylo osadit dno jílovými kuličkami (páč nemáte ryby).
0 03.11.2011 16:23 kaqpo [7] Zdravím chystám sa založiť novú nádrž 63 litrov pre krevety na dno použijem JBL manado 10 litrov už mám kúpené a rastliny na dno eleocharis parvula a niejaké machy na koreň podľa toho čo sa podarí zohnať. Doteraz mi vždy po založení akvária nabehla zelená riasa a sinica a nechali za sebou spúšť
Chystám sa po na pustení nádrže dať do filtra 0,5 litra aktívneho uhlia na týždeň a po týždni tam nasadiť limnophilu sessilifloru alebo egeriu densa a nechať ju tam asi mesiac kým sa akvárium nezabehne potom ju vybrať vysadiť eleocharis nechať ho trochu zarásť a potom pustiť krevety. Svietiť budem tak 6 hodín denne.
Má tento postup niejakú šancu na úspech ?
Starší reakce
Jak říkám, světla mám dost a přírodního hnojiva také
Po měsíci bylo vše OK, rostly jak z vody, akorát ten spodek zůstal prázdný...
Měl sem s tim právě před časem problem, konkrétně u "Hygrophila costata". Určitě kvůli změně z emerzního na submerzní, jelikož světla mám dost a ostatním rostlinám se hojně daří. Díky
4 27.10.2011 21:17 Fugee Není to jen světlem, ale hlavně živinami, které se ke spodu rostliny nedostanou z důvodu špatného čeření vody, tam, kde chybí rostlinám listy, je nedostatek světla A živin, dá se to napravit vhodným předěláním rampy.
Na to trpívají stonkovky a značí to méně světla v těch spodních partiích, ale není to nic neobvyklýho, takže to prostě chce třeba tam kde ty listy končí(začínají) tu rostlinu ustřihnout a znovu zasadit a jede se dál. Ta neolistěná část se taky může v akvárku ponechat a ten stonek začne obrážet a když ne, tak se prostě vyhodí. Ty stonkovky to chce zázet ne tolik k sobě, by tam toho světla mohlo více.
Já to chtěl napsat tak nějak, aby to pochopil
ale když už sme u toho. Co když ten spodek upadá a vršek roste a vypadá to tak že od spodu je cca 6 cm prazdnej stonek a až pak rostou listy. Co s tim?
Bude se nejpravděpodobněji jednat o tzv. přelistování těch rostlin z listů emerzních na submerzní.
Je možný, že ty kytky si zvykaj na vodu, tím pádem spodní listy uhnijou a na vrchu by měly narůst nový. Pokud tomu tak nebude, nejspíš to bude něčim jinym...
0 27.10.2011 20:49 Martin – rostlinky
Ahoj, ještě jedna věc akvárko mám 14dní založené na dně mám substrát od tetry, rostlinky se začaly pěkně růst,ale u některých začaly opadávat spodní listy ,ale mají hodně nasazeno ze stran je to normální nebo to mám řešit? Rostlinky o proti 14 dnům jsou tak o 20-30% větší tak nevím. zatím dík za rady.
Ty rybky tam dávej postupně, ne najednou! To by byl průser a nemuselo by to dobře dopadnout. Klidně můžeš často měnit vodu, to je dobrá služba nejenom začínajícímu akváriu. Ten filtr bych nějakejma keramickejma kroužkama, nebo ještě lépe třeba od Eheimu Substrátem pro vylepšil, to je dobrá volba. Ve filtru nikdy neměnit celou filtrační náplň najednou, když tak po třetinách, aby nedošlo ke ztátě všech nitrifikačních bakterií, který tam již bydlí.
0 26.10.2011 20:49 Martin – našel jsem na netu
pH VODY
Nejdůležitější vlastnost vody je stupeň její kyselosti nebo zásadovosti tzv. pH. Většině ryb a rostlin vyhovuje mírně kyselé pH s hodnotami asi od 6,4 do 7,2.
PH vody ovlivňuje hlavně množství uhličitanů ve vodě tzv. KH a způsob filtrace.
KH uhličitanová tvrdost
Optimální KH vody je 4-10 dKH. Pokud je KH menší než asi 3 dKH obsahuje voda málo rozpuštěných uhličitanů a má slabou pufrační schopnost (malá schopnost tlumit výkyvy pH). Hrozí pak náhlé okyselení na hodnoty pod pH 6 a následný úhyn ryb. Toto nebezpečí poklesu pH se zvyšuje, je-li v akváriu nadbytek ryb, nebo je v něm málo pomalu rostoucích rostlin, jako jsou mechy, kapradiny a anubisy, a pokud málo měníme vodu.
Pokud má voda naopak KH vyšší než asi 12 dKH, obsahuje nadbytek rozpuštěných uhličitanů. Voda je potom příliš alkalická s pH často kolem
7.5 -8. Taková voda je pro akvaristické účely nevhodná. Pomůže nám reverzní osmoza nebo iontoměnič. Pomocí těchto zařízení získáme vodu s nulovým obsahem uhličitanů. Tuto vodu potom použijeme k naředění vodovodní vody.
FILTRACE
Způsob filtrace vody zásadním způsobem ovlivňuje její kvalitu. Základní chybou je, že převážná část filtračních zařízení akvárium příliš agresivně prokysličuje. Může to být způsobeno těmito důvody:
1. Průtok vody filtrem za hodinu podstatně převyšuje objem akvária
2. Vývod filtru je umístěn těsně pod hladinou, takže dochází k silnému
čeření vody.
V obou případech dochází k nadbytečnému promíchávání vody a vzduchu. Ve vodě se pak rozpouští daleko více kyslíku než je to obvyklé v domovině většiny akvarijních ryb a rostlin. Současně dochází k vypuzování CO2. Zvedá se pH vody často vysoko nad 7.5 a stopové prvky jsou oxidovány do forem, které jsou pro rostliny nepřijatelné. Tím vytvoříme optimální podmínky pro růst řas. Jak tedy filtrovat?
Optimální je tzv. biologická filtrace. Při této filtraci nejde jenom
o mechanické zachycení nečistot, ale hlavně o jejich rozložení bakteriemi, které žijí ve filtru. Filtr by měl mít co největší objem, asi 1-2%
z celkového objemu akvária. Dále je důležitý použitý filtrační materiál.
Požadujeme po něm, aby měl co největší povrch, který může být osídlen bioaktivními bakteriemi. Z toho pohledu jsou zajímavé porézní materiály, jejichž vnitřní povrch několikanásobně zvyšuje efektivnost filtrace. Průtok vody filtrem za hodinu by měl zhruba odpovídat objemu akvária. Výtok filtru by měl být umístěn dostatečně hluboko pod hladinou, aby nedocházelo k jejímu čeření. Při tomto způsobu filtrace bakterie přeměňují odpadní látky na živiny, které přijímají rostliny. Dále produkují oxid uhličitý a aktivují stopové prvky do formy, která je rostlinám přístupná. Rovnováha kyslíku a CO2 je podobná jako v přírodě. Voda se stává bioaktivní, její pH je mírně kyselé nebo neutrální, vytváří se ideální podmínky pro ryby a rostliny.
Případy z PRAXE
Karel měl ve svém akváriu neustále problémy s řasou. Rostliny měl bledé a neduživé. Zjistil, že pH vody je příliš vysoké, skoro 8. Napadlo ho vyměnit filtr. Místo malého vnitřního filtru, který mohutně čeřil vodu, umístil do akvária velký hranol z polyuretanové pěny s čerpadlem. Výtok čerpadla umístil asi 10 cm pod hladinou a citlivě přizpůsobil rychlost filtrace objemu svého akvária. Za měsíc po tomto opatření nastala v akváriu výrazná změna. Řasy z akvária téměř zmizely, rostliny byly daleko vitálnější. PH vody se "samo" upravilo kolem 7.
Honza měl své akvárium zarostlé jen mechem. Choval v něm nadbytečné množství rybek a moc neměnil vodu. Rybkám se přesto výborně dařilo. Jednoho dne mu ale většina z nich uhynula. Zjistil, že má téměř nulový obsah uhličitanů /KH/ a velmi kyselé pH pod 6. Začal pravidelně měnit vodu a měřit hodnotu KH. Pokud se snižovala asi pod 3 dKH přidal do akvária přípravek Stabilan. PH vody se mu bez problému drželo kolem 6.6. Problém s úhynem rybek se mu již nikdy neopakoval.
Přidat reakci
1 ...... [87] ...... 144
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 145855x