Zakládání akvária
Hodně lidí doporučuje přidávat dusík do založeného akvária zakrmováním (fishless cycling) a podobně. Já jsem ale vždycky po založení měl v akváriu dusíku (převážně NH4+) dost a dost. Nejsem si jistý, kde se tam bere, protože vždy používám substrát bez živin, ale vylučovací metodou jsem došel k hypotéze, že z rozkladu rostlin. Rostliny po přesazení jednak často shazují listy, jednak téměř vždy stavějí zgruntu nový kořenový systém (takže původní kořeny odumírají). Neumím spočítat (kdo umí?), kolik dusíkatých a jiných látek se takto do vody dostane. Faktem je, že já vždycky dávám rostlin poměrně hodně hned na začátku, a vždycky naměřím vysoké hodnoty amonia.
Stojím v tomto se svou nevýznamnou zkušeností proti převažujícímu proudu, ale domnívám se, že starost o dostatek dusíku v nových akváriích je převážně zbytečná.
Jinak by možná mohlo být pro ostatní zajímavé, že v odborné literatuře se uvádí, že bakterie se v nádržích namnoží obvykle podle množství potravy, které mají k dispozici (což asi všichni víme). Když v prvních týdnech nádrž záměrně přerybníte (nebo překrmujete), namnoží se vám mnohem větší množství bakterií (což je logické). Co je ale zajímavé, je, že když pak rybí obsádku (nebo krmení) snížíte, ty bakterie obvykle neodumřou (tzn. jejich počet zůstane víceméně stejný), ale pouze omezí svůj metabolismus (a tím pádem i příjem potravy).
------------------------------------------------------------------------------------------
Myslím, že toto je velmi snadno pochopitelné obzvláště ženám, kterým tento koloběh musí nutně něco připomínat.
Ano, milé dámy, už je to tak: Bakterie se v tomto případě chovají nachlup stejně jako tukové buňky v lidském těle

Ivoš napsal: každý akvarista by měl považovat proces denitrifikace ... za zcela zásadníNejsem si jistý, jestli by zde nemělo být spíše "nitrifikace" než "denitrifikace", i když denitrifikace má v akváriu také své důležité místo. Já jen, aby to některé nezmátlo.
Jinak by možná mohlo být pro ostatní zajímavé, že v odborné literatuře se uvádí, že bakterie se v nádržích namnoží obvykle podle množství potravy, které mají k dispozici (což asi všichni víme). Když v prvních týdnech nádrž záměrně přerybníte (nebo překrmujete), namnoží se vám mnohem větší množství bakterií (což je logické). Co je ale zajímavé, je, že když pak rybí obsádku (nebo krmení) snížíte, ty bakterie obvykle neodumřou (tzn. jejich počet zůstane víceméně stejný), ale pouze omezí svůj metabolismus (a tím pádem i příjem potravy). Když pak do akvária přidáte další ryby, bakterie pouze zvýší metabolismus a bez problémů se postarají o nárůst dusíkatých látek. Pokud jste však zabíhali akvárko jen s malým počtem ryb, je pravděpodobné, že tam budete mít mnohem menší počet bakterií, které musí fungovat na 100%, aby pokryly produkci odpadních látek. Když pak do takového akvária přidáte další ryby, vaše bakterie už větší nápor dusíkatých látek prostě nezvládnou a vám tam budou vznikat toxické látky (amoniak/dusitany), a to do té doby, než se pomalým tempem namnoží další bakterie, které to pokryjí (celý systém ale bude pořád fungovat na plný výkon). Podle mého názoru je tedy dobrý nápad zabíhat akvárium s mnohem větší biozátěží (přerybněno/překrmeno), než jakou tam pak plánujete po zaběhnutí mít. Případně tento problém může určitě vyřešit i pravidelné přidávání bakteriálních násad, které zvýší výchozí počet bakterií v akváriu. Výsledek tohoto snažení nemusí být vidět hned, ale projeví se v okamžiku, kdy dojde k nějakému problému (např. neodhalenému úhynu větší ryby). V akváriu, kde fungují bakterie tzv. "na plný plyn" (100%), se to projeví okamžitým nárůstem amoniaku/dusitanů. V akváriu, kde fungují bakterie "na půl plynu" (50%), se nic nestane, protože zvýšenou produkci amoniaku/dusitanů bez problémů pokryjí tím, že prostě "šlápnou na plyn", tj. začnou fungovat o něco výkonněji (např. na 75%).
Modrý rámeček je to, co by mělo být v daném vlákně vytesáno do kamene...
A souhlas všema deseti...

Nevím, co to je modrý rámeček ale myslím si, že každý akvarista by měl považovat proces denitrifikace či fotosyntézu za zcela zásadní body akvaristova desatera aby měl alespoň rámcové ponětí, co se v jeho akváriu vlastně děje a proč. Akvarista vlastně sice ve velmi nepatrné ale přesto v naprosto zásadní míře přebírá roli Boha, který stvořil svět, určuje, kdo v něm bude žít a udržuje jej, což je ohromná zodpovědnost.
No a Bůh přece nemůže být nějaký blbec, ne
Bakterie, stejně jako třeba viry, jsou všude kolem nás, na nás či případně v nás. A byly tady před námi a budou tu i po nás. Čili se rozhodně nevytvoří z odumírajících částí rostlin ale pouze se pomnoží ty, kterým odumřelé části rostlin poskytnou potravu.
Akvarijní filtry (hlavně ty externí) jsou koncipovány tak, aby poskytly velkoměsta bakteriím, které jsou pro akvaristu žádoucí. A to jsou především takové bakterie, které dokáží odbourávat z vody dusík, který se do ní dostává a hromadí se zde především díky rybám.
Tím tyto bakterie v akváriu do značné míry zajišťují biologickou rovnováhu a pak už jen záleží na tom, kolik máme v akváriu ryb a jakých (a pozor - také rostlin protože ty také odbourávají dusíkaté látky) abychom vychytali, kolik toho bakterie stíhají či nikoliv a podle toho v akváriu také obměňovali vodu. Toto samozřejmě platí za předpokladu, že ryby nepřekrmujeme a nikde nám tudíž nehnijí zbytky potravy
Ona totiž celkem univerzální rada "výměna 1/3 vody týdně" je opravdu funkční ale v případě "zajetého" a hustě zarostlého akvária je toto množství značně předimenzované a to dokonce i v případě hustého zarybnění.
Ale to už chce mít zažité nějaké zkušenosti a vstřebané umění "dívat se". Protože pokud se budeš umět dívat do akvária, tak v podstatě nebudeš potřebovat žádné chemické testy a už jen dle toho, co uvidíš, budeš moci spolehlivě určit, zda je či není třeba zintenzivnit výměnu vody anebo třeba ubrat na krmení.
Ale k tomuto se člověk opravdu musí dopracovat postupně sám, tyto zkušenosti se nedají vyčíst či nějak nabiflovat protože stejně jako všude jinde i zde platí "Šedivá je teorie ale zelený je strom života!"
Chtěl jsem Tvá slova v citaci zkrátit, ale fakt to téměř nešlo...
Že by kolega Ivo kandidoval na modrý rámeček??

Bakterie, a teď mluvím jen o těch ve filtru, nikoli ve dně, na dekoracích a všude, se přestávají množit po 1-2 hodinách. Po 8 hodinách teprve začínají odumírat...
Takže výpadek proudu kratší 8 hodin (ten jsem mimochodem dlouho nezažil), je úplně cajk, jen budou mít bakterie co dohánět...
Ten, kdo vypíná filtr na noc (8 hodin a více), tak tomu ať je země lehká, respektive jeho rybám, protože po opětovném zapnutí se z filtru vyplaví i ty mrtvé bakterie, které akvo dokonale zamoří a nemá je kdo odbourat...!!!
Tak to vůbec nic neřeš a nech tomu volný průběh. V tomto případě je i ten filtr vlastně úplně zbytečný.
Ve filtru jsem se nehrabala vůbec. Ani jsem ho nevytáhla, jen vypla, ale akva zakládám. Voda+dekorace v akva přes 3 roky (byl tam axlík), filtr od 23.1., 1.várka štěrku od 26.1., topení od 30.1., 2. várka štěrku dneska. Nevím, jak dlouho se to osidluje... Rybka je tam 1 a 1 ampularia.
ono hodně záleží i na druhu ryb, u placek jsem měnil 1/2 2x týdně a to jsem neměl přerybněno ani náhodou
K množství vody: Vyměňuju 10-30%, nejčastěji 15-20. Závisí od nádrže.
Jak jsem psal, bakterie jsou nejen ve filtru ale i v písku a samozřejmě i ve vodě. Pokud ses hrabala zároveň ve dnu i ve filtru, tím jsi je pravděpodobně dost zredukovala ale samozřejmě, že se obnoví samy. Obnovu můžeš urychlit nějakým tím přípravkem (název ti neřeknu protože jsem nic podobného nikdy nezkoušel)ale pokud nemáš vyloženě přerybněno, nemusíš to nijak extra řešit.
pokud je to na pár hodin, tak žádný problém
Hmmm, to tu mělo být dřív. Já dneska filtr při ukládání dna na nějakou dobu vypla. Co teď? Doufám, že to není celé v tahu. ...ale nabídla se mi otázka-jak řešíte např. výpadek proudu?To se stat može.
Bakterie, stejně jako třeba viry, jsou všude kolem nás, na nás či případně v nás. A byly tady před námi a budou tu i po nás. Čili se rozhodně nevytvoří z odumírajících částí rostlin ale pouze se pomnoží ty, kterým odumřelé části rostlin poskytnou potravu.
Akvarijní filtry (hlavně ty externí) jsou koncipovány tak, aby poskytly velkoměsta bakteriím, které jsou pro akvaristu žádoucí. A to jsou především takové bakterie, které dokáží odbourávat z vody dusík, který se do ní dostává a hromadí se zde především díky rybám.
Proto je v prodeji řada přípravků na biologické bázi (v podstatě se jedná o kultury "užitečných" bakterií), které se doporučuje do akvária aplikovat co nejdříve po jeho založení právě proto, aby se zabydlely jak ve filtrech, tak i v substrátu (písku).
No a když do takto připraveného akvária dodáme ryby, vyhladovělé bakterie se radostně vrhnou na veškeré odpadní látky jimi vylučované a začnou se ještě více množit.
Tím tyto bakterie v akváriu do značné míry zajišťují biologickou rovnováhu a pak už jen záleží na tom, kolik máme v akváriu ryb a jakých (a pozor - také rostlin protože ty také odbourávají dusíkaté látky) abychom vychytali, kolik toho bakterie stíhají či nikoliv a podle toho v akváriu také obměňovali vodu. Toto samozřejmě platí za předpokladu, že ryby nepřekrmujeme a nikde nám tudíž nehnijí zbytky potravy
Ona totiž celkem univerzální rada "výměna 1/3 vody týdně" je opravdu funkční ale v případě "zajetého" a hustě zarostlého akvária je toto množství značně předimenzované a to dokonce i v případě hustého zarybnění.
Ale to už chce mít zažité nějaké zkušenosti a vstřebané umění "dívat se". Protože pokud se budeš umět dívat do akvária, tak v podstatě nebudeš potřebovat žádné chemické testy a už jen dle toho, co uvidíš, budeš moci spolehlivě určit, zda je či není třeba zintenzivnit výměnu vody anebo třeba ubrat na krmení.
Ale k tomuto se člověk opravdu musí dopracovat postupně sám, tyto zkušenosti se nedají vyčíst či nějak nabiflovat protože stejně jako všude jinde i zde platí "Šedivá je teorie ale zelený je strom života!"
Asi jsem to špatně pochopila, ony se vytvoří i z "čisté" vodovodní vody?
Už ti odpověděl kolega a já se jen už zeptám, co je "čistá voda"?? Taková snad ani neexistuje... I ta přefiltrovaná, vyčištěná voda z vodárny není prostá všeho. Kdyby ano, tak asi umře i člověk, kdyby ta voda byla "sterilní".
Navíc kolega štěrk "pouze" přepral, nevyvařil, nevypálil a můžeš se vsadit, že v něm něco zůstalo...
A i kdyby ne, tak i z té "čisté kohoutkové" se filtr stejně začně zabíhat. Pomaleji, ale začne a je jen na škodu to neudělat. Opačně, není důvod to neudělat... Proto jsem poradil takto...
Aha, OK, díky za upřesnění. Tak to to svoje plánované akvárko pro krevetky asi taky založím hned (rostliny budu kupovat až za 14 dní na burze).
Ano správně jsi slovo čistá dala do uvozovek. Čistá je, ale ne sterilní, to jednak a druhak řada organizmů či jejich zárodků se může šířit vzduchem a po usazení ve vhodném prostředí se začnou množit.
Hezkým příkladem je čistá sklenice naplněná vodovodní vodou umístěná na parapet okna. Dokáže se časem pěkně zazelenat řasami a přesto jsem tam nic než vodu z vodovodu nedali. Kde se asi řasy vzaly?

Jsem totální akvaristický neznalec, tak mě nekamenujte za hloupý dotaz, ale jaký má smysl provozovat filtr v "prázdném" akva bez rostlin? Měla jsem za to, že ty bakterie se vytváří z odumírajících částí rostlin... Asi jsem to špatně pochopila, ony se vytvoří i z "čisté" vodovodní vody?
0 03.02.2017 20:53 Yabahuut Super, díky moc za rady. Ten kýbl s vodou z akvária je asi ideální. Aspon nebudu muset zas tolik spěchat, jak kdyby byl uplně vypnutý

Pěkný večer všem!
To bude rozumné.ještě pro jistou ten filtr na chvilku vytáhni ze zásuvky at se tam nemrskáš jako ryba na suchu.

ale jak tě upozorňoval mag, ne na dlouho.
Pak je to jak když ho máš čisty.
Alebo tú vodu odpusť do kýbla a než rastlinky posadíš, nechaj ho filtrovať ten kýbel.
Pre istotu zdôrazním - vodu z akvária, nie priamo z vodovodu! Tá by ti ho vydezinfikovala a bolo by po baktériách...
Klidně sázej rostlinky s vodou na plný stav, já to tak dělám taky. A filtr běží.
0 03.02.2017 18:40 Yabahut OK, díky moc. Jak ale zasadit rostliny se zapnutým filtrem

Mám tedy pak odpustit cca polovinu vody abych mohl v pohodě sázet a filtr jen posunout níže, aby byl furt částečně pod vodou? Budu sázet poprvé, takže počítám, že mi to nějakou dobu zabere.
Filtr jak jednou spustíš, tak pak už nevypínej (s výjimkou jeho údržby, samozřejmě). Důvod je ten, že ve filtru se usazují užitečné mikroorganismy, které nám pomáhají udržet vodu kvalitní. Některé z nich jsou aerobní, tzn. potřebují k životu kyslík. Když se proud vody okolo nich zastaví, během několika hodin hynou "udušením".
Takže vždy zacházej s obsahem filtru tak, aby toto nenastalo, protože obnovit tu mikroflóru může trvat několik dnů až týdnů.
Jednoznačně C je správně...!
Napustit do plna i s pískem, všechno zapnout. Rostliny dodáš později...
Edit: pokud ti zbyla nějaká zoufalá rostlina, která je v cajku, prskni jí tam taky... Vyndat ji můžeš vždy...
0 03.02.2017 18:08 Yabahut Omlouvám se že ještě znovu otvírám tohle vlákno, ale nechci zakádat nové. Vím že to asi bude znít jako blbost, ale dnes jsem propral šterk který budu v příštím týdnu dávat do akvária, abych s tím nemusel ztrácet čas při zakládání. Teď mě ale napadlo, jestli když ted bude šterk např 5 dní ležet vlhký, jestli nemůže voda nějakým způsobem ve šterku "zahnít" případně jestli se nemůže objevit nějaká nepříjemná plíseň. Myslíte, že to těch cca 5 dnů vydrží?
Nebo případně můžu o víkendu založit dno, umístit dekorace a akvárium napustit třeba jen do poloviny a nechat ležet tak?
A nebo ještě mě napadá třetí varianta. Založit dno, umístit dekorace a filtr a akvárium napustit komplet celé a filtraci spustit a nechat běžet těch několik dnů akvárium takto "prázdné". Poté až by dorazily rostliny, tak bych filtr vypnul, odpustil polovinu vody, během odpoledne zasázel rostliny, vodu dopustil a spustil zas filtraci.
Omlouvám se za takové dotazy, ale asi nad vším moc přemýšlím a podobný "problém" jsem nikde nenalezl.
Ahoj no osvětlení nic moc 0.33w/l ale pro začátek to bude stačit.případně můžeš dokoupit led pásek.Každý akvárium je jiny a spoustu věcí budeš řešit za pochodu.Na dno panceřníčky .Ty hejnoví rybki bych spis jedno maximálně 2 hejna.K rostlinám poskládej si do akva kameny kořeny prohlídni atlas co by se ti líbilo.a pak mužem trošku poradit.Předně jako začátečník bys mel začít s nenáročnými rostlinami.ale neni to podmínkou.Záleží na tobě.o par radku dolejc to řešila morticia má podobne velké.tak můžeš kopírovat

0 02.02.2017 14:54 sosák – První akvárium
Tak jsem se konečně odhodlal a ptám se. Moje první akvárium, panoramatické. Vnější rozměry 120x50x30cm hloubka, respektive 40cm uprostřed. Filtr Fluval 204(plný - biomolitan + siporax). Rozstřikovací rampa home made. Na dno jsem koupil původně tohle
www.sklorex-akvarium.cz/… . Nicméně jsem to po octovém testu byl vyměnit za klasiku -
www.sklorex-akvarium.cz/… . Sklorex si z mé "reklamace" asi taky něco vzal, už u toho říčního písku nevidím napsané "nemění parametry vody, ideální pro rostlinná akvária". Jako substrát jsem pořídil JBL Florapol 700g. Dekorace kořen, lávové kameny, kokosový ořech. Osvětlení 2x T8 30W 6500K (bez reflektorů). Založení akvária řeším v podstatě od půlky října kdy jsem nádrž dostal - tehdy jsem si myslel, že v listopadu už budu rybičkovat, ale tady jsem se dočetl opak. Načteného toho mám myslím poměrně dost - odsud. Ale jelikož je každé akvárium jiné, tak potřebuji s pár věcmi píchnout. Co to osvětlení - jakš takš dostatečné a vydržím s tím? Nebo to je úplně k ničemu a mám rovnou překopat na LED? Náročné rostliny nechci. Právě k tomuto osvětlení bych potřeboval poradit vhodnou rostlinnou osádku - druhy i celkové množství. Objednávat chci buď aqua daho, nebo Rataj. Rybí obsádka - představa je hejno neonek (modrá, obecná, diamantová ??), dva skaláry, "něco na dno" - co a kolik? Samozřejmě dodržím pravidlo 1cm ryby v dospělosti = 1 čistý objemový litr. CO2 nechci. Děkuji za každou radu

S úplně nevzhlednou nádrží tak docela nepočítám, nějaký aspoň základní glanc by měla mít (nezakalená nezbarvená voda, nulový zápach). Články mám přečtené (jsou výborné). Musím to důkladně promyslet.
Také bych ráda plže, jen do společného avka.
permonici napsala: ........ a všemožní plži, hodně druhů (vyjma "Heleny", samozřejmě), vč. větších i rostlinožravých druhů, vč. tylomenalií, ampularií, různých piskořek, pár clithonů, levatek, okružáků atd. ......
Možná máš už přečteno, ale začal bych těmito články zde od Sivon:
rybicky.net/clanky/1055-plzi-v-akvariu-i
rybicky.net/clanky/1062-plzi-v-akvariu-ii
rybicky.net/clanky/1088-plzi-v-akvariu-iii
A z toho co si pamatuji mám pocit že mícháš šneky se specifickými požadavky na stravu a je otázka jestli právě proto je možné je vůbec mít v jednom akváriu. Chtělo by to asi trochu více promyslet hlavně z pohledu stravování. Vše ostatní, jak už tu zaznělo, je spíše na tvém vkusu. Řada vhodných podmínek pro jmenované šneky, které jim poskytnou zejména jejich stravu, mohou vést vcelku k nevzhlednému akváriu - jen jestli s tím počítáš, že to nemusí být zrovna výstavní nádrž v obýváku.
ctibum: Děkuji!
Ivoš: Proč ne PaDovi? Mají nádherné akvárko. A taky děkuji za tip.
Jirko, děkuji. Na filtrátory jsem nějak ani nenarazila, raději budu mít takové, co houfně žerou okurky, mrkev, brambor, listí dubu, tablety pro pancéřníčky a tak.. + malinko řasožroutů (clithon a třeba jedna nerida, aby se uživili, když jim okurky nejedou). Takže asi budou hodně "kálet kudy chodit".
Pro ampularie mám slabost, ve společném akvárku však dělaly paseku.
Lákaly mě tylomelanie, brotie a nemohu je mít kvůli neexistenci filtrace. Takže filtrace bude důležitá.
Další věc u těchto plžů je dno - preferují jemné, hladké. Některé druhy dovedou dost dobře čistit od řas, tak bych dbal, ať tam nějaké řasy jsou.
Rostliny v poho.
Ampulárii bych s těmito plži nestrkal (obecně bych ji nechtěl vůbec). Malé šneky neřeším.
Specifický problém bych viděl, že někteří málo chovaní šneci jsou částečně nebo úplně "filtrátoři" a pokud nemají co žrát, časem uhynou. Znám cichlidáře (Ioan Tusinovschi) v Dúbravke, který množí druh Cipangopaludina leucythoides v akváriu téměř se zákalem. V takové nádrži budou mít co žrát, ale je otázka, jestli jim něco takového plánovitě vytvoříš.
Svého času byli šneci výborně rozebíráni v časopise Akvárium. Koukni sem, vyhledej příslušná čísla, přečti si:
e-akvarium.cz/… Zkus projít nádrže SIVON. To bude šnekařka, řekl bych...

Tak to je hezký, jen se o tom nezmiňuj PaDovi

Osvětlení zvol pouze podle požadavků rostlin, které tam chceš mít, filtraci nepotřebuješ, dno jakékoliv. Rostliny nijak extra chránit nemusíš protože plži se do zdravých listů nepouštějí, baští jen to, co začíná tlít. Kameny si pořiď dle vlastního estetického cítění, plžům budou absolutně lhostejné.
A protože plž v podstatě jen žere a se.e, čili trousí, kudy leze, tak případná rybí osádka musí být méně citlivá na dusíkaté látky. Takže bych to viděl na nějaká paví očka a pancéřníčky.
Přemýšlím o založení nádrže, určené primárně pro plže. Objem cca 60-80 litrů a všemožní plži, hodně druhů (vyjma "Heleny", samozřejmě), vč. větších i rostlinožravých druhů, vč. tylomenalií, ampularií, různých piskořek, pár clithonů, levatek, okružáků atd.
Co by taková nádrž měla mít? Jaké osvětlení, jak silnou filtraci, jaké dno? Jsou vhodné kameny jako dekorace? Přežijí se šneky nějaké odolné rostliny ev. je nějaká finta na uchránění rostlin v takovém akváriu?
Mohu přidat pár rybek pro oživení prostoru - ev. jakých?
Má taková nádrž svá specifika?
Díky za odpověď. Zatím tedy nemusím řešit.
Potom ještě, když máš krevetky. Mají to jako doplňkový zdroj potravy.
Dubové listí je hlavně pro efekt a moc nevydrží. Olšové šišky a listí mandlovníku se používají místo rašelinových výluhů. Působí to antibakteriálně. Hlavně ryby černých vod to mají rády. Ale trochu to zbarví vodu do hněda. Do rostlinných nádraží to není ideální.
V několika prezentacích jsem zahlédla v nádrži dubové listy a olšové šišky? Má to nějaký efekt nebo je to dekor?
Zkouším to. Přibyde mi Hygrophila a Anubrias od někoho z prostřihu.
Sleduj Darování a výměnu. Já tam sehnal 90% kytek do "200". Teď tam trovna někdo nabízí prostřih...

Díky za typy plouvoucích. Nějakou zde zkusím vyptat. A okřehek fakt ne-e!
A jdu tedy přitopit.
Mě se rostliny v akva (i jinde) líbí - su zahradní architekt, takže trochu profesionální deformace, takže za mě rostliny budou. Jen asi holt postupně, jak finance dovolí.
Já jsem zde do 190 l konzultovala Bio filtr XY-2873 + JK Animals internal pump 201 - koupila jsem nejdřív 200, ale bylo mi zde doporučeno o třídu výš,tak mám 201. Jak moc je to honítko vody nevím, já doufám,že to fungovat bude. Voda je zatím čistá, bez zákalu, povlaku nebo mnoha řas.
No mě se to drží někde kolem 29°C v létě, což ještě docela jde, alespoň budu mít otestované rostliny pro případ, že bych chtěl někdy chovat terčovce

Ale chlazení by taky šlo, chtěl jsem to udělat rovnou při výrobě krytu, ale pak mi přišo, že to není potřeba, tak uvidím, jak to bude vypadat letos v létě, kdyžtak to dodělám, věci na to mám

Já mám v akváriích i bez tepla ze světel v létě přes 30°C. A 2 ze 3 akvárií musím chladit. Živočichové v nich snášejí teploty do cca 28°C, tak se snažím držet teplotu do 26°C. Tady by mě štval každý stupeň.
Ale u těch krytů stačí nízko otáčkový větráček na odvětrávání krytu a bude to s teplotou v létě mnohem lepší.
Je pravda, že sehnat rozumné led osvětlení za rozumné peníze je docela problém. Já to řeším led reflektory, ale to by na tvoje akva nebylo vhodné.
LED jsem za rozumný peníze nevymyslel, tak jsem šel do T5, ještě chvilku to tak nechám. Ona ta o pár stupňů vyšší teplota v létě asi ničemu nevadila. Elektriku moc neřeším, máme D45d sazbu, navíc si takhle akváriem v zimě přitápíme v obýváku

Časem určitě na LED přejdu, v ostatních akváriích používám LED pásky a zatím jsem s nimi spokojen, ale tady potřebuju mnohem vyšší intenzitu a T5 mi z toho vycházely pořád nejlíp - počítal jsem i úsporu při použití CREE čipů, ale nevycházelo to.
Odchylka +- jeden stupeň byla a je u běžných teploměrů normální. Přesnější teploměry jsou sakramentsky dražší.
jj,žlutá tyčka s červeným lihem, +2°C u teploměru značky JBL koupeném přímo v západním Německu. Dneska na nic není spoleh.
Přidat reakci
1 ...... 144 145
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 146869x