Zakládání akvária
Ne - neritinu NE. Nemáš pro ni řasy, měla by hlad. Doopravdy.
Mohu ti poskytnout startovací dávku malých šneků, pokud nemáš. Víc píšu v soukromé zprávě. Dovedl bych ti přímo něco poskytnout.
Děkuji.
Osádku plánuji až na konec ledna, pokud se akvárku bude dařit. Zapomněla jsem, že mám v plánu ještě jednu Neritinu ale to teď asi nehraje roli.
Mohu poprosit ještě o nějaké doporučení na rostlinu? Chtěla jsem ještě přidat nějaký mech a kobercovku.
Rozhodnutí měníš dobře. Trpasličí krevetky například s endlerkami jsou jednodušší a trvalejší osádka tvého akvária, než bojovnice.
Nicméně potřebuješ silně přidat rostliny. Rychle. Máš velmi silnou volnou plochu dna.
A povytáhni Cryptocoryne pontederiifolia ze substrátu, aby jí byl vidět 1-2 mm kořenů.
P.S. Krevetky za měsíc, ryby ještě později (nejlépe potěr). Potřebuješ vědět, že ti to roste.
Třeba 15x razborka skvrnoocasá a k tomu 15 neocaridin. Krevetky se namnoží, nemá cenu jich kupovat více.
Zdravím,
snažila jsem se pročíst zdejší různé vlákna pro začátečníky a pomalu měním svoje původní rozhodní, že do svého 30 l nano akvárka pořídím jednoho samce Betta (možná s trpasličími krevetami) a uvažuji spíše o rozborkách a nebo endlerkách (pořád bych tam chtěla i ty trpasličí krevetky). Chtěla bych se vyhnout trápení rybiček a ráda bych zvolila "ideální" kombinaci a zvolit správné počty ryb/krevet.
Lze z výše uvedeného navolit nějaké vhodné kombinace?
Mám také už zaběhlou kouli, kam uvažuji jen o trpasličích krevetkách.
Moc děkuji za rady.
Starší reakce
Jasně,zvolím větší zrnitost,díky za odpověd.
Osobně jsem malawi měl a frakce 1,2mm byla idéální...klasické Sauloisky,nebo Trewawasáci s tím neměli problém....při menší frakci hrozí zahnívání zbytků a zcela určitě se to nedá dobře odkalovat ...nehledě na to, ten bílý písek časem opravdu nebude bílý...
0 16.12.2019 21:02 strejc – zakládání akva..
Zdravím,zakládám dalši akva. z africkými tlamovci malawi a jen jsem se chtěl zeptat jakou hrubost písku bych měl zvolit.Chtěl bych bílý písek a myslel jsem si zrnitost 0,8-1,2mm ale v akvaristice mi doporučují zrnitost 0,2-08mm.Co myslíte...Díky za radu.
Pokud tam vyloženě nemusíš brzo vypouštět ryby, tak tím nic nezkazíš, ale asi ani nic moc nezískáš. Takže je to spíš zbytečné.
Jestli musíš ryby nasazovat brzo (např. měníš jedno akva za druhé), tak bych ten filtr napřed zajel jak píšeš.
Jestli nastanou nějaké porodní bolesti podle mě na tomhle nestojí.
To Vlka: No taky tam ale už půl těch ryb už nemáš. Dlouhověkých ryb.
Většinou se to tu radí, když v akvárku měníš filtr a nejde použít stávající náplň/molitan v novém. Jinak za mě, neřešil bych urychlení něčeho o pár dnů, když mám v plánu provozovat to několik mnoho let...
Příště už ty kořeny nemusíš vařit ve slaný vodě, je to takový internetový bubák, který je velmi často používán.
Až na ty kořeny vařený ve slaný vodě bude chtít člověk dát třeba mikrosorko a nebo anubias, obvykle se jim tam nedaří. Obecně vaření předmětů, který jdou do akvária považuji za nesmysl, jde to trochu proti smyslu záběhu nádrže, tedy my na začátku potřebujeme nějakou špínu, aby mohla nitrifikace efektivně vzniknout a tím sterilováním se o tu drahocenou špínu připravujeme. Normálka zbavit hrubých nečistot a jde to do nádrže.
pojem zajetý filtr je pro mě mnohoznačný.
Bez "laboratoře" beztak nezměřitelný...Pokud zajetý filtr ( plný nitrifikačních a dalších bakterií,) dáme do prostředí kde není co k "žrádlu", bude to podobné jako by tam nebyl...
Čas "neošulíme", ale pomoc to bude...jak velká ( a hlavně v jakých podmínkách) je věc druhá.
Spoustu akvaristů používá 'vypraní filtru' v nové nádrži
Nejak se vyhnout "porodnim bolestem" pri zalozeni noveho akvaria + kratsi doba zabehu a mozne vysazeni ryb a trosku zvedavost jestli to bude mit nejaky efekt.
Kdyz bude filtr zabehly tak by to mohlo pomoc ne?
kratší zajetí,versus namnožené nitrifikační bakterie ?
Zkusit to můžeš,některým to funguje.
Jiní dávají přednost "klasice"
Co chceš vlastně urychlit??
Starší reakce
Ideálne by bolo, keby mohol niekto počas Vašej neprítomnosti prísť pozrieť/poznačiť teploty. Nemusí to byť nikto znalý, len aby ste vedeli, ak sa zase niečo pototo, že čo sa to vlastne dialo... Či tie ohrievače stačili, a tak
Připomínám, že se jedná o dobu, kdy opouštím domek na několik dní. Netopí se zde a taplota klesně klidně na 10°C. Teplota každého z tělísek nyní udržuje vodu na 23°C. Když by teplota náhodou vystoupila, tak by měly vypnout. Každopádně se to budu snažit vyzkoušet a vysledovat, jak se akvárium chová. Také jde o roční období.
A je to mimořádná situace, nyní jsem byl 10 dní v nemocnici. No, není to jednoduché.
Každopádně děkuji za snahu poradit a pomoci.
Aby jsi je zase neuvařil...
Buď bych to zateplila s jednim,a nebo dvě topítka už bez zateplení,chtělo by to vyzkoušet..
Ano, díky, již na tom pracuji, Pro případ odjezdu připravím desky a pořídil jsem si ještě jedno tělísko, které nainstaluji jen tak letmo jen na dobu nepřítomnosti. Takže izolace i výkon bude - výsledek se musí dostavit.
Zohriať liter vody o 1 stupeň chce z kalorimetrickej rovnice 4,2kJ.
Ohrievač 1W/l dá 3,6kJ/l za hodinu.
Len veľmi hrubým odhadom a zanedbaním všetkého včítane príkonu/výkonu, účinnosti, spínania termostatu a ktoviečohoešte, mi vychádza, že to na moc veľké zohrievanie nebude. To utiahne tak reguláciu plus mínus pár stupňov.
Pridať výkon alebo polystyrén. Alebo oboje.
Správně na ležato nebo mírně že šikma. Teplá voda stoupá nahoru a tím vznikne mírné proudění. Termostat nebude neustále spínat.
Nemyslím si, že pri 50l akva bude rozdiel teploty medzi vrchom a spodkom významne veľký.
Skôr by som sa na to pozrel z pohľadu rozdielov teplôt. Každý ohrievač totiž dokáže nahriať len určitý teplotný rozdiel nad okolitú teplotu. Aký ten rozdiel je, závisí jednak od výkonu ohrievača, ale i od rýchlosti chladnutia, čiže viac-menej na hrúbke skla. Už stará literatúra odporúčala práve ohrievač s výkonom 1 W/l ako bezpečnostné riešenie, aby sa neprehriala voda, keď zlyhá termostat...
Ak okolitá teplota klesla na 16 °C a Vy chcete 23° vodu, je rozdiel 7 °C, tak skúste prestaviť termostat, či dokáže vyhriať na 30 °C, ak máte v izbe napr. 23 °C, alebo sa zastaví niekde nižšie.
Aha, to mne vůbec nenapadlo, že bych ho mohl zabudovat naležato. Kdyby bylo někde dole, tak by se mohlo vytvořit i nějaké proudění. Zajímavý nápad - děkuji.
máte topítko naležato nebo nastojato? Jestli na stojato tak může termostat ovlivňovat stoupající teplo...
Mám vzadu zevnitř AQ dekoraci, což je nějaký polystyren, ale zvenku by se dal natrvalo připevnit i ten slabý.
Na boky asi ne, ale tam by dal dát jen při odjezdu - a klidně i silnější.
Díky za dobrý nápad - vyzkouším.
Vypnul jsem topítko, v AQ bylo 23°C.
Teploměr položený vedle AQ ukazuje 20°C, teploměr ve sklenici vody na stejném místě 18°C.
Za 12 hodin klesla teplota v AQ na 20°C. Pak jsem topítko zase zapnul a nyní po 8-mi hodinách je v AQ opět teplota obvyklých 23°C.
Takže můj závěr je ten, že topítko normálně funguje.
Proč ale topítko neudrží teplotu při poklesu v místnosti třeba na 15°C?
Již před pár dny jsem měřil jsem spotřebu topítka a mám zápisky.
Byl jsem mimo 4 dny. Teplota v místnosti klesla na 16°C a teplota v AQ klesla pod 20°C (teploměr ukazuje až od 20°C).
A měřil jsem dobu zapnutí tělíska - 5 minut i vypnutí tělíska - 7 minut!!
Proč nebylo tělísko zapnuto třeba nepřetržitě?
Měřil jsem spotřebu:
Když by 50W tělísko bylo zapnuto nepřetržitě, tak by byla spotřeba za 24 hodin 1,2 kWh. Ale já jsem měl spotřebu jen 0,6 kWh a to tam asi ještě bylo 0,15 kWk osvětlení.
Proto jsem došel k závěru, že tělísko je uvnitř nějak uzpůsobeno tak, aby nemohlo topit nepřetržitě - třeba z důvodu zamezení nějakého přehřátí a následnému prasknutí.
Mě by proto zajímalo, jak se chovají jiná topná tělíka a zda dokáží udržet teplotu AQ i při výrazném poklesu okolní teploty.
Děkuji za názory i případné zkušennosti.
Je li to možné nalepte ze zadu na akva dvojku polystyren. Pokud by to z estetických důvodů nevadilo klidně i na boky. Dost to pomůže.
Já jsem také spokojen, ale jen za situace, že mám v místnosti stabilních 20°C a pak se mi v AQ perfektně udržuje stálých 23°C. Měl jsem teploměry nejdříve těsně vedle sebe a oba ukazovaly 23°C, takže ukazují shodně. Pak jsem každý dal na jeden bok nádrže. A oba ukazovaly 23°C, takže chybějící proděním by to být nemělo.
Jo, přesně to myslím. Akorát se omlouvám za tu fotku, ale líp to vyfotit nešlo.
Vygoogli si, jak vypadají vajíčka tvých šneků.
Myslíš to malý bílý rozmazaný pod listem u hladiny?
0 06.12.2019 07:37 Kiwi – Co to mám v akváriu?
Ahoj, poprosím o radu zkušenější akvaristy.Mám 14 dní založené akvárium a tohle se mi objevilo ve vodě. Dokáže mi někdo ppradit o co jde? Díky. Jen dodám, že akvárium je zatím bez osádky. Pouze dva šneci.
Mám stejný akvarijní set a používal jsem přibalené topítko bez problému. Jen jsem ho časem vyměnil za menší, aby tolik nepřekáželo.
Nebude spíš problém v tom, že se voda netočí, když v akváriu není filtr ani žádný honič vody a teplejší voda je jen v oblasti kolem topítka?
Vůbec žádnou umělotinu, naopak tenhle štěrk je léty prověřená klasika, možná maličko menší frakci, ale když je to štěrk, není to drť, potom naprosto na pohodu.
Dobře, zkusím zjistit ty technické hodnoty.
Myslím, že s těmi neonkami máš naprostou pravdu. Jejich chování se mi od začátku zdálo podezřelé. Ale už tam byly a já musel za pár dní pryč.
Spíš si myslím, že gupkám snížily imunitu ty mrtvé neonky. A neonky spíš uhynuly na nové akvárium, než teplotu. Takže to pro gupky bylo plus, plus.
Zkus zjistit, jakou máš teplotu bez ohřívání. Já mám některé živorodky aktuálně po ránu ve vodě 16 stupňů teplé. Přes den na slunci stoupne na 19. Moje gupky by určitě zvládly i 15. Jde o to, aby byly změny teplot přirozené.
Jestli máš skleněný teploměr, naber vodu z akvária do sklenice, postav ji vedle akvária a po pár hodinách změř.
No, termostat je ovlivněn teplotou tělíska. Vzhledem k tomu, že to topítko jinde teplotu neměří, tak se řídí teplotou tělíska samotného. To však není nic proti ničemu, protože jestli je voda chladnější než tělísko, tak jej ochlazuje a v rovnováze (jistě, nic není v praxi ideální) by všechno mělo mít stejnou teplotu. To se, samozřejmě, ve skutečnosti takhle neděje, tak je dobré nastavit teplotu podle stupnice na topítku a kontrolovat teploměry v nádrži někde dál od topítka. Pak nastavení upravit podle skutečné teploty.
Dalším efektem je chyba teploměrů samotných. Jednak jsou blízko skla, kde je znovu teplota trochu jiná než třeba uprostřed nádrže, takže je otázka, co se vlastně měří a co by ryby zajímalo. Není neobvyklé, že dnešní akvaristické teploměry ukazují teplotu i o 2 stupně jinou než je skutečná teplota prostředí. Že dva teploměry ukazují stejnou hodnotu, ještě nezaručuje, že jsou oba dobré.
Výkyv teploty může taky výrazně přispět k proměně formy dusíku z poměrně netoxického amónia na silně toxický čpavek. V čerstvě založeném akváriu se toho pořád hodně rozkládá a toxické látky můžou docela lítat. Hodně zdaru.
Mohu zkusit topné tělísko vypnout.
Vím ale, že jsem na jeho točítku přidával a šteloval teplotu na 23°C. Takže si myslím, že topí.
Otázka je, čím je vlastně ovlivněn termostat. Zda teplotou vody (to potřebujeme) nebo teplotou uvnitř tělíska? Pokud by to byl ten druhý případ, pak si tělístko topí tak samo pro sebe a teplota vody klesá.
Měl jsem v AQ 2 teploměry nalepovací a klasický skleněný. Když jsem viděl, že se teploty shodují, tak jsem rušivý skleněný demontoval. Nalepovací má ale teplotu od 20°C. Když jsem se vrátil z nemocnice, tak byla teplota někde pod. Tělísko si krásně regulovalo a v AQ bylo 6 mrtvých neonek. A za pár dní měly ty gupky a jedna leera plíseň. Tak se domnívám, že ten pokles teploty jim snížil imunitu a ta plíseň pak propukla.
Jaká by byla teplota, kdyby topítko nebylo vůbec?
Snížení pod 20 samo o sobě gupky zabít nemohlo. Neonky obecné spíš také ne.
50 W by mělo bez problémů stačit. Podle mě to původní topítko nefunguje nebo funguje špatně. Je-li možnost, reklamoval bych.
Díky, bohužel již asi nikdy začínat nebudu.
Je to ale krásný koníček a krásný kousek přírody.
Topítko jsem tam ale měl, dokonce 50W a domníval jsem se, v pohodě vodu dotopí.
Techniku, jak píšete máme, ale ne vždy dokáže, co se o ní píše. A zjistíte to, až když selže. Nyní jsem přikoupil ještě 50W Eheim a pokud bych musel opět odjet, tak tam narvu obě.
Ještě jednou děkuji.
Jde mi poštou měření dusičnanů, dusitanů, čpavku i pH. Sám jsem zvědav, co mi to ukáže, zatím nevím.
Dusitany jsou v používané vodě 0,009mg/l (mám rozbor), ale co bylo v AQ samozřejmě nevím. Ale listy rostlin mi nijak zvlášť v AQ neodchází.
Tělístko bude problém, je to originál ze setu, takže bezejmenné, 50W s nastavitelným termostatem. Při teplotě 20°C v místnosti se teplota v AQ udržuje přesně na 23°C a tělísko cyklicky spíná.
Koupil jsem si ještě Eiham 50W, že ho tam v případě nepřítomnosti také do AQ zasunu, případně ho za to původní vyměním.
Děkuji za tvé rady a názory.
No na ten rychlý start s rybama to chtělo flltr.Klidne bublifuk s molitanem. A ta teplota pod 20? Stačilo tam dát 25w topitko za 200 Kč. Máme techniku tak je dobré ji použít. Jakmile to bude šlapat může být akva i bez filtru. Jen s těma rybama pak opatrně. Všechno jde. V odchovnych akva ryby mnohonásobně překračují kapacitu nádrže,ale výkonná filtrace a výměny vody. A nic nechcipá. Tak ať se vám daří.
Jo, jo, to pamatuji - okurkáče na okně, tam vláknitá řasa a to byly mečovky!
Ale nechápu ten štěrk. Měl jsem kdysi křemičitý písek, ale to je nepřirozené, ani ryby se myslím dobře necítí (než se písek zasviní). Černobílý ne a ten přírodní říční (jak říkáš "retro") mi připadá nejvhodnější. Jaký by jsi tedy doporučoval, nějakou umělotinu?
V dusičnanech by právě v čerstvě založeném akváriu problém být neměl. Spíš v dusitanech.
www.akvarijni.cz/… Ono to není jen o krmení. Ale i rostliny se se rozkládají, přelisťují, šnek žere co najde atd.
A na rozdíl od dusičnanů, tak dusitanů stačí zlomek koncentrace k otravě ryb. Tak bych řekl, že ta plíseň u gupek byla kombinace hned několika faktorů.
Ohledně té poklesu teploty. Co tam je přesně za topítko? Možná je jen slabé.
Chápu, ale stalo se a nebylo to ale mým úmyslem. Proto jsem také zde, abych se toho příště vyvaroval.
Špatně jste to pochopil - před 50-ti lety jsem si pořídil 150l a 30 let ho provozoval a i nějaké další přibyly - vše ale rám a kyt. Pak jsem to musel opustit a stýská se mi - proto to nynější 50l. Proluka tedy nebyla tak propastná. A další postup je věc názoru - 5 gupek by přeci nemusel být problém. I se mírné nasazení ryb doporučuje. Ale výsledek ukázal, že máte pravdu - gupku již nemám žádnou.
Proč ale ta plíseň? Při odjezdu klesla teplota v místnosti. Normálně udržuji 23°C (vím, že to je spodní hranice). Domníval jsem se, že tělístko to dotopí, ale nestalo se tak. Mohla by ta plíseň být vyburcována poklesem teploty? V té době bylo v 50l AQ 5 gupek a již i 6 neonek a nebyly 10 dní krmeny. I když se jednalo o čerstvě založené AQ, tak by problém neměl být v dusičnanech.
Máte někdo nějaké doporučení, jak udržet teplotu v AQ při poklesu okolní teploty?
Díky za názor i radu.
Rostliny vypadají dobře, akvárium životaschopně, ale nelíbí se mi, jak plýtváš s rybama. Zabít za jeden měsíc množství ryb, jako ty jsi zabil - to se mi nestalo snad nikdy.
Pro mě osobně ryby nejsou “spotřební zboží” a mám dlouhodobý cíl, aby mi, když je vložím do akvária, žily. Obecně bych nedal ryby do akvária takto rychle a v takovémto množství druhů, pokud bych vyloženě neměl nůž na krku. Ti čichavci tam podle mě jsou už navíc a byli by navíc i kdyby bylo akvárium staré a zaběhnuté.
Taky dělám rostlinná akvária bez filtru.
P.S. Tyto echinodory dokáží vyrůst ven z akvária, pokud je na to prostor a mají dost živin ve dnu.
Než spěchat je lepší počkat si, až rosliny porostou a tím pádem bude mít kdo odčerpávat odpadní látky a akva se stabilizuje. Na to už je teď ale pozdě. Další ryby tam už jsou.
Ty rostliny jsou o to důležitější, že se jedná o akva bez filtru. Takže bych přihodil nějaký plevel jako je růžkatec.
rybicky.net/atlasrostlin/ceratophyllum_demersum
Klidně bych tedy na výměně vody přitlačil (na intervalu), akvárko ještě není v kondici, tak ať se případné odpadní látky naředí (ten šnek je celkem prasátko). Tedy za předpokladu je-li studniční voda alespoň trochu kvalitní (dusíkaté látky). Taky bych omezil krmení na minimum. Zvážil bych, jestli chovat tak velké ryby v takovém objemu.
Akvárko bude pěkné. Jen to chce čas. Přeji hodně zdaru.
Přidat reakci
1 ...... [11] ...... 144
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 145855x