Zakládání akvária
Spíš si myslím, že gupkám snížily imunitu ty mrtvé neonky. A neonky spíš uhynuly na nové akvárium, než teplotu. Takže to pro gupky bylo plus, plus.
Zkus zjistit, jakou máš teplotu bez ohřívání. Já mám některé živorodky aktuálně po ránu ve vodě 16 stupňů teplé. Přes den na slunci stoupne na 19. Moje gupky by určitě zvládly i 15. Jde o to, aby byly změny teplot přirozené.
Jestli máš skleněný teploměr, naber vodu z akvária do sklenice, postav ji vedle akvária a po pár hodinách změř.
No, termostat je ovlivněn teplotou tělíska. Vzhledem k tomu, že to topítko jinde teplotu neměří, tak se řídí teplotou tělíska samotného. To však není nic proti ničemu, protože jestli je voda chladnější než tělísko, tak jej ochlazuje a v rovnováze (jistě, nic není v praxi ideální) by všechno mělo mít stejnou teplotu. To se, samozřejmě, ve skutečnosti takhle neděje, tak je dobré nastavit teplotu podle stupnice na topítku a kontrolovat teploměry v nádrži někde dál od topítka. Pak nastavení upravit podle skutečné teploty.
Dalším efektem je chyba teploměrů samotných. Jednak jsou blízko skla, kde je znovu teplota trochu jiná než třeba uprostřed nádrže, takže je otázka, co se vlastně měří a co by ryby zajímalo. Není neobvyklé, že dnešní akvaristické teploměry ukazují teplotu i o 2 stupně jinou než je skutečná teplota prostředí. Že dva teploměry ukazují stejnou hodnotu, ještě nezaručuje, že jsou oba dobré.
Výkyv teploty může taky výrazně přispět k proměně formy dusíku z poměrně netoxického amónia na silně toxický čpavek. V čerstvě založeném akváriu se toho pořád hodně rozkládá a toxické látky můžou docela lítat. Hodně zdaru.

Mohu zkusit topné tělísko vypnout.
Vím ale, že jsem na jeho točítku přidával a šteloval teplotu na 23°C. Takže si myslím, že topí.
Otázka je, čím je vlastně ovlivněn termostat. Zda teplotou vody (to potřebujeme) nebo teplotou uvnitř tělíska? Pokud by to byl ten druhý případ, pak si tělístko topí tak samo pro sebe a teplota vody klesá.
Měl jsem v AQ 2 teploměry nalepovací a klasický skleněný. Když jsem viděl, že se teploty shodují, tak jsem rušivý skleněný demontoval. Nalepovací má ale teplotu od 20°C. Když jsem se vrátil z nemocnice, tak byla teplota někde pod. Tělísko si krásně regulovalo a v AQ bylo 6 mrtvých neonek. A za pár dní měly ty gupky a jedna leera plíseň. Tak se domnívám, že ten pokles teploty jim snížil imunitu a ta plíseň pak propukla.
Jaká by byla teplota, kdyby topítko nebylo vůbec?
Snížení pod 20 samo o sobě gupky zabít nemohlo. Neonky obecné spíš také ne.
50 W by mělo bez problémů stačit. Podle mě to původní topítko nefunguje nebo funguje špatně. Je-li možnost, reklamoval bych.
Díky, bohužel již asi nikdy začínat nebudu.
Je to ale krásný koníček a krásný kousek přírody.
Topítko jsem tam ale měl, dokonce 50W a domníval jsem se, v pohodě vodu dotopí.
Techniku, jak píšete máme, ale ne vždy dokáže, co se o ní píše. A zjistíte to, až když selže. Nyní jsem přikoupil ještě 50W Eheim a pokud bych musel opět odjet, tak tam narvu obě.
Ještě jednou děkuji.
Jde mi poštou měření dusičnanů, dusitanů, čpavku i pH. Sám jsem zvědav, co mi to ukáže, zatím nevím.
Dusitany jsou v používané vodě 0,009mg/l (mám rozbor), ale co bylo v AQ samozřejmě nevím. Ale listy rostlin mi nijak zvlášť v AQ neodchází.
Tělístko bude problém, je to originál ze setu, takže bezejmenné, 50W s nastavitelným termostatem. Při teplotě 20°C v místnosti se teplota v AQ udržuje přesně na 23°C a tělísko cyklicky spíná.
Koupil jsem si ještě Eiham 50W, že ho tam v případě nepřítomnosti také do AQ zasunu, případně ho za to původní vyměním.
Děkuji za tvé rady a názory.
No na ten rychlý start s rybama to chtělo flltr.Klidne bublifuk s molitanem. A ta teplota pod 20? Stačilo tam dát 25w topitko za 200 Kč. Máme techniku tak je dobré ji použít. Jakmile to bude šlapat může být akva i bez filtru. Jen s těma rybama pak opatrně. Všechno jde. V odchovnych akva ryby mnohonásobně překračují kapacitu nádrže,ale výkonná filtrace a výměny vody. A nic nechcipá. Tak ať se vám daří.
Jo, jo, to pamatuji - okurkáče na okně, tam vláknitá řasa a to byly mečovky!
Ale nechápu ten štěrk. Měl jsem kdysi křemičitý písek, ale to je nepřirozené, ani ryby se myslím dobře necítí (než se písek zasviní). Černobílý ne a ten přírodní říční (jak říkáš "retro") mi připadá nejvhodnější. Jaký by jsi tedy doporučoval, nějakou umělotinu?
V dusičnanech by právě v čerstvě založeném akváriu problém být neměl. Spíš v dusitanech.
www.akvarijni.cz/… Ono to není jen o krmení. Ale i rostliny se se rozkládají, přelisťují, šnek žere co najde atd.
A na rozdíl od dusičnanů, tak dusitanů stačí zlomek koncentrace k otravě ryb. Tak bych řekl, že ta plíseň u gupek byla kombinace hned několika faktorů.
Ohledně té poklesu teploty. Co tam je přesně za topítko? Možná je jen slabé.
Chápu, ale stalo se a nebylo to ale mým úmyslem. Proto jsem také zde, abych se toho příště vyvaroval.
Špatně jste to pochopil - před 50-ti lety jsem si pořídil 150l a 30 let ho provozoval a i nějaké další přibyly - vše ale rám a kyt. Pak jsem to musel opustit a stýská se mi - proto to nynější 50l. Proluka tedy nebyla tak propastná. A další postup je věc názoru - 5 gupek by přeci nemusel být problém. I se mírné nasazení ryb doporučuje. Ale výsledek ukázal, že máte pravdu - gupku již nemám žádnou.
Proč ale ta plíseň? Při odjezdu klesla teplota v místnosti. Normálně udržuji 23°C (vím, že to je spodní hranice). Domníval jsem se, že tělístko to dotopí, ale nestalo se tak. Mohla by ta plíseň být vyburcována poklesem teploty? V té době bylo v 50l AQ 5 gupek a již i 6 neonek a nebyly 10 dní krmeny. I když se jednalo o čerstvě založené AQ, tak by problém neměl být v dusičnanech.
Máte někdo nějaké doporučení, jak udržet teplotu v AQ při poklesu okolní teploty?
Díky za názor i radu.
Rostliny vypadají dobře, akvárium životaschopně, ale nelíbí se mi, jak plýtváš s rybama. Zabít za jeden měsíc množství ryb, jako ty jsi zabil - to se mi nestalo snad nikdy.
Pro mě osobně ryby nejsou “spotřební zboží” a mám dlouhodobý cíl, aby mi, když je vložím do akvária, žily. Obecně bych nedal ryby do akvária takto rychle a v takovémto množství druhů, pokud bych vyloženě neměl nůž na krku. Ti čichavci tam podle mě jsou už navíc a byli by navíc i kdyby bylo akvárium staré a zaběhnuté.
Taky dělám rostlinná akvária bez filtru.
P.S. Tyto echinodory dokáží vyrůst ven z akvária, pokud je na to prostor a mají dost živin ve dnu.
Než spěchat je lepší počkat si, až rosliny porostou a tím pádem bude mít kdo odčerpávat odpadní látky a akva se stabilizuje. Na to už je teď ale pozdě. Další ryby tam už jsou.
Ty rostliny jsou o to důležitější, že se jedná o akva bez filtru. Takže bych přihodil nějaký plevel jako je růžkatec.
rybicky.net/atlasrostlin/ceratophyllum_demersum
Klidně bych tedy na výměně vody přitlačil (na intervalu), akvárko ještě není v kondici, tak ať se případné odpadní látky naředí (ten šnek je celkem prasátko). Tedy za předpokladu je-li studniční voda alespoň trochu kvalitní (dusíkaté látky). Taky bych omezil krmení na minimum. Zvážil bych, jestli chovat tak velké ryby v takovém objemu.
Akvárko bude pěkné. Jen to chce čas. Přeji hodně zdaru.

Tak ono dnešní oka nejsou co bejvávalo před X lety, že to dávali ve flaškách od okurek a mladejch jenom přibejvalo. To, že jsi tzv. stará škola, se hned pozná podle toho luxusního retro štěrku.

No Leery do 50 litrů snad ani před těma 50 rokama(no nejsem si jistej), razbory, jako nesmrtelnou klasiku, chápu a neměl bych s tím problém.

Jj, je vidět že stonkovkám se daří, ty echináče asi nebudou to pravý ořechový, bude jim to záhy malý. Ty problémy jsou podle mě způsobený vychýleným poměrem producentů a spotřebitelů, nebo-li těch producentů rtam šlo najednou větší množství, nitrifikace nebyla pevně ostanovena(zde bude možná zasadní roli hrát to Ph) a problém byl na světě. na druhou stranu ztráta je taky obchod a kdo se z toho umí poučit, bude posléze daleko silnějším.

Takže 50 let jste vydržel bez rybiček(akvaristiky) a teď máte problém počkat pár týdnů než se Vám akva zaběhne? Moc tomu nerozumím, ale držím palce ať to výjde.
Akvaristiku jsem dělal již před 50-ti lety. Pak jsem skončil a nyní se vracím. Skrovně, 50l.
Koupil jsem set, štěrk, rostlinky (začátkem listopadu). Po pár dnech vpustil 6 gupek (3+3). Po 14-ti dnech 6 neonek. Pak jsem musel odjet (operace), teplota klesla pod 20. Po návratu bylo akvo bez neonek, 3 mrtvolky jsem vylovil. I stav gupek byl poloviční, ty ale spíš byly uštvány či po koupi ve špatné kondici. Během rehabilitace jsem si pořídil 3 leery (krásné). Do dnešního dne jsem vyhodil zbytek gupek, asi plíseň, měli bílé štětičky a jednu leeru, také bílý flíček na tlamičce. Nyní mám tedy jen 2 leery a přikoupil jsem 6 razbor klínoskvrnných. Odkaluji a vodu měním z 1/4 1x týdně, nefiltruji, nevzduchuji, rostlin je asi dost (viz prezentace) i když asi ještě úplně nefungují, ale nové listy se již tvoří.
Z dřívějších rozborů vody mělké studny (3) jsem měl dost nízké pH - i 6,1 až 6,4.
Ryby jsem kupoval, protože jsem nechtěl koukat do prázdného akvária. Já bych řekl, že musím být trpělivý a že nyní by se situace mohla pomalu stabilizovat.
Či snad máte pro mne při zakládání akva nějakou radu či kritiku? Díky za vše.
Díky všem za rady, nakonec to udělám pod vodou, ono stejně nebudu objednávat kytky než budu mít akva, tak tam dost možná těch pár dní mezi napuštěním a sázením bude (když pominu pár rostlin z malého akva). Zkusit si lepení nanečisto je dobrý tip, dám si tam nějaký pokusný kámen. Teď snad už vím do začátku vše a brzy se potkáme ve fórech typu: kytky nerostou, řasy ano

Za mě k dané problematice:
- empiricky mám vyzkoušené, že většina rostlin se lépe ujímá a jsou menší ztráty, když sázím až do temperovaného, několik dnů stabilizovaného akvárka, lze si pomoci i napuštěním vody z velkých kanystrů (sám na toto mám staré levné kanystry 2x 60 l), kde není výškový spád, dopouštím pomocí hadice+čerpadla
- na některé kameny/kořeny prostě nejde fixovat jinak, než lepit...
- mé první lepení bylo také nevzhledné, "bílé", dával jsem zbytečně moc lepidla, ale to se postupně naučíš, lze vyzkoušet nanečisto
- gelové lepidlo je lepší, máš víc času na finální umístění
- čím dříve se naučíš lepit, tím lépe, stejně tam časem budeš další kytky přidávat/lepit...
- lepit/napouštět po "vrstvách" samozřejmě lze, ale při hustějším osázení z velkou pravděpodobností utrhneš část pracně přilepených rostlin...
- tam, kde to není nezbytně nutné (velké základové kameny/kořeny, částečně zasypané v substrátu), se snažím cíleně lepit/vázat kytky na kameny, které lze dodatečně vyndat a předělat, ne všechny kytky se na daném místě napoprve chytnou a prosperují
Je takový problém dolévat vodu postupně třeba den podle toho, jak budeš lepit rostliny na dekorace? Nejřív rostliny na dno - dáš trochu vody, pak další rostliny - dáš trochu vody, atd.
Díky za radu, raději budu lepit jen tam, kde to nepůjde jinak. Pod vodou lepit raději vůbec nebudu, to by asi bylo všude. Akva buď napustím celé, nebo od někoho půjčím nějakou tu nádobu - však dost lidí u nás pálí slivovicu

Tak lepil jsem pod vodou i nad ní, nevýhoda tohohle způsobu je že ti lepidlo zbělá a je to dost vidět lepší je použít vlasec. Problém je pokud nemáš možnost vodu temperovat a má třeba 10 stupňů tak musíš postupovat s přiléváním hodně pomalu protože můžeš některé rostliny tak studenou vodou zničit.

To by šlo, jen jsem chtěl lepit rostliny na dekorace (kameny+kořen) - vím, že to někdo dělá i pod vodou, ale to se asi musí umět a mně se to nezdá. Ke kořenům to můžu nějak připíchnout, ale ke kamenům

Naplň akvárium pár cm pod maximální hladinu zapni všechnu techniku včetně topítka a až se teplota ustálí a usadí se kal tak sázej rostliny. Pak můžeš dolít vodu a klidně i studenou.
Bude to takový mišmaš - zkusím co půjde a co ne, ze začátku víc stonkovek, něco na dekorace - hnědovka, anubias, bucky, asi nějaký echináč + něco ze současného akva. Uvidíme, kdo přežije

Záleží na tom aké rastliny tam budeš dávať, napr. cryptocoryny sú náchylné na väčšie teplotné rozdiely. Chlór a neodstáta voda rastlinám nevadí.
Ahoj,
budu zakládat akvárium 400l a aktuálně řeším sázení rostlin - ideálně by bylo zasadit s min. vody + připevnění rostlin na dekorace a pak napustit. Jde o to, že nemám kde vodu skladovat a natemperovat si ji - šla by do akva studená + neodstátá. Zničí to rostliny, nebo to zvládnou - třeba když půjdu po menším množství vody s topítkem? Mohl bych koupit větší nádobu a v ní vodu ohřát - třeba 100l, ale nemám ji moc kam dát. Předpokládám, že pak při (ne)pravidelné výměně vody by to šlo přímo do akva, vodu máme skoro bez chlóru
Myslím si, že toto může být super akvárium například pro Valisneria gigantea nebo Cryptocoryne aponogetifolia nebo nějaký velký echinodorus. Pak ti stačí dvě obyčejné žárovky a není co řešit. Jen mít dostatečné množství rostlin hned na úvod.
Pod velkou rostlinou (rostlinami) mohou být například Monosolenium tenerum nebo menší kryptokoryny nebo anubiasi nebo bucephalandry. Řasa se k nim nedostane, méně světla jim nebude vadit a bude dobře.
S nepřerybením to bude celé fungovat i bez filtru.
Ahoj, co si myslite o rozmerech: 60 x 30x 52? Mam stolek 60 x 30 ale nechci akva 60x 30x 30 chtela bych ho vetsi. Stolek uz mam ale akva na nem velmi male ktere chci prodat a nechat si filtr, svetlo a topitko a proste koupit jen hole akvarium. Videla jsem, ze tento rozmer dela pak tech 90 litru, coz mi prijde fajn, ale ohledne osvetleni, potrebuje asi silnejsi svetlo do te hloubky? Dik. Taky si rikam, aby to ten stolek unesl, je to klasicky akva stolek spis asi na tech 60x 30x 30.
Starší reakce
No jo, přesvědčili jste mě. Tak počkám, nechám to v současném stavu a založím to po přestěhování.
@tramtra: Právě to větrání v nepřítomnosti mi dělalo starosti.
@nekdo: Děkuji za důkladnou analýzu a návod. Mluví z Vás zkušenosti, to je hned vidět

. Pro tohle akvárium plánuji postupně zkonstruovat vlastní automatické dávkování hnojiva, osvětlení, sledování teploty, pH a vodivosti s hlášením stavu přes e-mail a na léto Peltierův chladič. Jsem si jistý, že realizace těchhle ambiciozních cílů mi poskytne dostatek příležitostí k důslednému dlouhodobému následování Mistrova odkazu. Tak to tentokrát udělám jednoduše.

berte, prosím, mojí odpověď trochu s nadhledem.
zjistěte si cenu všech rostlin, které chcete osadit
výslednou částku si uložte stranou
odhadněte čas výzkumu a vývoje automatického spreje
odhadněte čas výzkumu distribuce kapalin do spreje a ze spreje do akvária na všechna potřebná místa
výsledný součet časů vynásobte 2 a tuto hodnotu si někam poznamenejte
odhadněte cenu vyzkoumaného zařízení a tuto částku si opět odložte stranou
zjistěte, jak reagujete na stresovou situaci - jestli jídlem, nebo pitím, případně něčím jiným
odhadněte délku stresové situace po zjištění, že všechny kytky jsou v hajzlu
tuto hodnotu si někam zapište
sečtěte všechny předpokládané časy.
sečtěte všechny částky dané stranou.
za částku, která Vám vyšla nakupte antistresové prostředky dle zjištěné reakce (doporučuji jít spíše cestou kvalitního alkoholu - v případě špatného časového odhadu, případně nechuti již řešit nastalou stresovou situaci "léčením" lze použít později, případně ještě prodat)
používejte antistresové prostředky tak dlouho, jako je součet předpokládaných časů.
výsledek je stejný
...
omlouvám se, ale musel jsem

, teď vážně - nejlepší řešení pro vás i pro akvárko je prostě odcucat vodu do nádoby, přenést akvárium, nacucat vodu zpět
co se týká dotazů - nádrž zase tak rychle potom nerozjedete (možná ano pro kytky), ale pro ryby to bude prakticky nově založené akvárium, protože bakterie z filtru budou mrtvé, zajeté dno se stane nezajetým, protože bakterie, které tam byly tam nebudou. jediné čemu to možná pomůže jsou kořínky nově zasazených rostlin (že se rozrostou).
píšete, že to bude suché cca 2 měsíce, což je cca 8 týdnů a z toho 3 týdny u toho nebudete = mnoho proměnných, jejichž kombinací bude úplně nový start po návratu (dle mého).
Každá rada tady se snaží evidentně ochránit Vaší investici...
... na konec to finální rozhodnutí je stejně na Vás - a pokud do toho půjdete, tak by stálo za to tuto činnost zdokumentovat a komentovat alespoň tady na rybičkách, abychom věděli jak to jde/dopadlo... v nejhorším budete jen dalším pokračovatelem pionýra slepých uliček a budete moci říct ono slavné "tudy ne přátelé, tudy cesta nevede"v rámci odkazu mistra
Zkusit to každopádně můžeš, ale píšeš, že budeš tři týdny pryč, podle mě je to dlouho na to, aby bylo akva bez dozoru. Bude ho potřeba nejen rosit, ale i větrat. Taky asi záleží, které tři týdny z těch dvou měsíců se nebudeš moct o akvárium starat, když to ve finále neklapne, přijdeš o emerz rostlinky a začneš znovu... A vůbec, brání ti něco, začít se suchým startem až po návratu? Spěcháš někam?

Není to problém. Jen jsem si chtěl jednou zkusit tu suchou metodu startu pro rostliny.
A je problém to nechat běžet ty dva měsíce tak, jak to je a jen na stěhování odčerpat vodu, přestěhovat a zase napustit? Přijde mi, že si to spíš komplikuješ.
Ahoj, byl bych moc vděčný za radu nebo za názor. Po nějakých úpravách bytu a před jinými plánovanými úpravami dočasně provozuji akvárium 128 litrů jen ve velice provizorním režimu. Je napuštěné, běží filtr, svítí se, jsou tam plovoucí rostliny a nějaké obzvláště odolné kryptokoryny a anubias. Žijí tam jen plži.
Nádrž bude potřeba za nějakou dobu přestěhovat mezi místnostmi, budu taky dělat novou skříňku pod akvárium. Nechce se mi to pak stěhovat již rozjeté i s vodou a řešit to. Dalo by se, již jsem to dělal víckrát, ale prostě bych chtěl zkusit něco jiného:
Uvažuji, že bych nádrž vypustil a nechal jen mokré dno. Do dna bych nasázel emerzní rostlinky a osadil dekoraci (asi jen kořen). Dno (jen flexiobklady 1-2 mm) je pořádně zajeté, bylo v provozu téměř 6 let. Můžu doplnit hnojivo ke kořenům. Bylo by to něco jako suchý start, jen by tam bylo již zajeté dno. Tak bych to provozoval a udržoval až do stěhování do jiné místnosti, co by bez techniky a hodně vody nebyl problém. Dočasně bych to měl hezké k pokoukání, užil bych si emerzní kytky, něco bych se naučil a po stěhování bych mohl rozjet nádrž dost rychle.
Teď k dotazům:
Mám externí filtr Tetra Tec. Ten asi bude dobré prostě vypnout a vyčistit, ten u toho suchého startu nijak užitečný nebude. Nebo by něčemu nějak pomohl? Co s ním? To akvárium bude "suché" asi dva měsíce. Vydrží ty emerzní rostlinky tak dlouho?
Pak je tady ještě jeden problém. Budu muset na tři týdny odcestovat a o to akvárium se nebude mít kdo postarat. Dá se to nějak udělat, aby za tři týdny nezaplesnivělo a ani nevyschlo příliš? Uvažuji o nějakém provizorním automatickém spreji s časovačem, ale nevím, jestli je to nutné nebo jestli to půjde i snadněji.
Díky za jakýkoliv názor a hezký den všem.

To není nic extra.
Zapomeň na ryby. Teď jde o to, abys dobře založila nové akvárium. Fotky jsou mrňavé, ale vypadá to, žes vybírala rostliny solidně. Dala jsi tam nějaké mrňavé šneky?
Ani nemusí voda circulovat. Bude to fungovat i bez cirkulace.
Ale jedna otázka: Jak dlouho už běží to malé akvárium?
Filtr jenom vyždímej do toho nového a pak vrať zpátky. Nekupuj předražené nesmysly, to vyždímání filtru ti poskytne totéž. Nové akvárium bez ryb zatím filtr nepotřebuje (jen by to chtělo nějak donutit vodu, aby cirkulovala, na což postačí nějaká čerpací hlava nebo vzduchování, případně nový filtr).
Hnojivo v kuličkách aplikuj pod nově zasazené rostliny. Tekutému hnojivu bych se zpočátku určitě vyhnul, tím se můžeš zabývat za čtyři nebo pět měsíců, až uvidíš, že rostliny přestaly růst.
Neutrácej za blbosti, ale když už něco kupuješ, kupuj slušné věci, ne low-cost krámy, čili třeba když kupuješ filtr, tak nemá smysl spekulovat a stojí za to dát tu tisícovku za Eheim Biopower, který si pak můžeš dál libovolně upravit podle svých představ.
P.S.: Ty plovoucí rostliny v tom trojúhelníku jsou výborné.
Není to nic moc, ale vypadá, že to už víš a nové akva uděláš s násobně víc rostlinami zasazenými přímo do dna.
Vyždimej do nového obsah filtru, ale filtr nech s rybami v tomhle. To nové zajížděj bez filtru. Vůbec nic se mu bez filtru nestane.
P.S. Beru to tak, že budeš mít finálně akvária dvě. Neuškodí. Do nového sežeň rostliny od akvaristů a ne z obchodu.
P.P.S. Přečti si, než se pustíš do nového akvária
dennikn.sk/…
Prezentaci si chci určitě založit na nové akva
. Ale někde tady jsem dávala jednou fotku starého akva - mimochodem vážně nic k chlubení - 20l, 5 rostlin, betta, 5 danio, 1 ancistrus, 2 pancéřníčci - prostě prťavé, divím se, že vypadají ryby stále tak dobře, proto bych je ráda přehodila co nejrychleji - je vidět, že si chňapají dania po ploutvičkách (zřejmě mám nakombinovanou závojovou formu a normální, závojová to odnáší víc).
jitkab napsal: koupila jsem si 25 l akvárko, koupila filtr hailea HL-bt-200, topítko Aquael Easy Ultra Heater 25W, 5x živá kytka
.........mam pocit ze mam prerybněné akvárko - celkove je tam tedy 1 betta, 2 pandy, 1 ancistrus, 4 neonky ob., 4 dania pruhovaná
rybicky.net/k/forum/884736_5.jpg
Filtr klidně přehoď, ale už teď tě upozorňuji, že to je jen honič vody s malým množstvím filtračního materiálu. Rybky tam přehoď taky hned a pohlídej si kvalitu prostředí každodenní výměnou části vody. Těch rybek je stejně na těch 25 litrů moc a v tom novém akváriu jím bude líp. Chce to ovšem hodně živých rostlin (zasazených bez košíčku) a nepolevit v té výměně vody.
Chtělo by to vědět, jak je tvé staré akvárium zarostlé, kolik a jakých je tam ryb, atd. Nejlepší budeš, když založíš prezentaci toho akvária.
Dobrý den, před cca měsícem (možná déle) jsem si zřídila pro bettu a pár rybek 20-25 l akva a samozřejmě do něj vypustila ryby už po 14 dnech a ne měsíci, jak jsem později zjistila, že je doporučováno. Nicméně přišlo mi to malinké a proto jsem pořídila 70 l akva. Momentálně je ve stavu - dno, kořeny, kameny, rostliny zasazené, topení instalované, světlo také, napuštěné.
Teď si nějak nevím rady, jak postupovat.
Chtěla jsem z malého původního akvárka přehodit zajetý filtr do nového akvária, nicméně ryby asi ještě není dobré přehazovat ? Vydrží bez filtru v tom původním akváriu nějakou dobu ? Nebo mám vodu z 25 l akvária rovnou přelít do nového akvária, zapojit původní filtr a rovnou vypustit ryby ?
Přípravky, které jsem chtěla aplikovat - BACTOESEX (pro podporu rychlejšího vytvoření bakterií), popřípadě Seachem Prime (pro úpravu vody na akvarijní).
Dále jsem si na radu pána na eshopu pro rostliny zakoupila takové hnojivo přímo pod kořeny rostlin (tobolky s kuličkami) a tekuté hnojivo Seachem Flourish.
A teď prosím, mohl by mi někdo pomoci v jakém pořadí, jak daleko časově od sebe mám přípravky aplikovat ? Popřípadě zda je vůbec nutné vše aplikovat, abych z toho neudělala doslova polévku a nepředávkovala ryby ? A můžu hnojivo aplikovat i když tam budou ryby nebo je třeba časový odstup? A zejména tedy prosím můj první dotaz - zda když vezmu zajetý filtr do nového akva, a pokud tam alespoň 48 hodin třeba nebudou moci ryby (netuším zda ano či ne), mohou v akvariu původním po tu dobu zůstat bez filtru ? Nebo je lepší je raději rovnou přehodit taky.
Moc děkuji za každou radu.

Ahoj všem,
velmi se omlouvám, že jako věčný zelenáč vstupuji do této polemiky.
O staré vodě jsem se už také něco dověděla při četbě knihy paní Walstad. Stará voda je obecně vzato docela jablkem sváru akvaristů snad od doby vzniku skleněných akvárií
Co jsem si přečetla, tak stará - žlutá - voda, je zabarvená huminovými látkami, které jsou v ní rozpuštěny. Tyto huminové látky vážou a chelatují těžké kovy a tím chrání rybky před otravou těžkými kovy.
To jsou fakta, která jsou podložena vědeckými studiemi.
Z toho jsem pochopila, že stará voda obecně prospěšná je a je možné její pomocí ochránit rybky v nově založeném akváriu, ovšem ne, pokud se jedná o akvárium metodou Walstad.
Ale současné AMANO trendy jakoukoli účast staré vody v akváriu vlastně vylučují, protože v tom stylu jde a co možná nejvíc průzračnou a křišťálově čistou vodu. Ačkoli není vyloučené, že i v takové vodě bude nějaké množství huminových látek rozpuštěno také.
Omlouvám se, nějak mi unikla základní otázka ohledně použití staré vody ze dvou akvárií, přiznám se, nečetla jsem diskuzi nijak poctivě.
Můj názor je takový, že použití staré vody do nově založeného akvária nemá valný smysl, protože tak jako tak si nové akvárium musí projít vlastní bouří chemismu při nastavování ekosystému.
Řekla bych, že význam by to mělo, kdyby se okamžitě umístily rybky, které by starou vodou byly v začátcích lépe chráněné.
Jiný význam bych v tom neviděla.
Použití staré vody ze dvou akvárií bych nedoporučovala z důvodu, který tady už byl uveden a já si to dokonce přečetla. To je stejné jako bych nedoporučovala přelévat vodu z jednoho zaběhnutého akvária do druhého.
Roger chce zakládat nové akvárium, takže tam nechce hned dávat nové obyvatele ( tak jsem to alespoň pochopil ), tak k čemu ta použitá voda? Samozřejmě že jí může použít, ale co od toho čeká? Urychlení záběhu? Nebylo by mnohem lepší použít část filtračního média z jiného akva, nebo aspoň vymačkat filtrační hmotu do nové nádrže? Sám teď zařizuji nové akvárium, ale to přesunuji všechno do většího objemu, tak filtr bude ze starého akva, voda bude i ze starého akva, jenom dno bude nové. Do toho nového budu hned přehazovat všechny původní obyvatelé a kvalitu vody si budu hlídat častějšími výměnami vody. Už teď mám v novém akváriu trochu použité vody s vodou novou ( akvárium je tak z poloviny napuštěné), běží mi tam malý filtr a hlavně už tam makají levatky a okružáci.
Jo tak definici po mě nechtěj. Ale za mě je stará voda ta co mám ve fungujícím zaběhlém akváriu. Ale za jak dlouho po výměně (zředění) ta voda zestárne je námět spíš na povídku než na diskuzi. Každopádně za mě je jediný přínos vody ze zaběhlého akvária je minimalizace šoku organismů ze změny parametrů vody pokud je potřebuji rychle někam přesunout. Pokud to není nutné volil bych klasický záběh s vodovodní vodou. Co se týče rostlin tak u submerzních je jediný problém a to ten že se většinou sází vrcholové řízky a těm chvíli trvá než vytvoří kořeny. Ale pokud sazím již zakořeněné submerzní rostliny tak s nimi mám na start akvária lepší zkušenosti než a emerzními.
Definice staré vody je například dle knihy od Rataje voda cca 1-2 roky stará a je počítáno s výměnou pravidelnou 1/3 při více zarostlém akváriu, při méně zarostlém o něco déle, je tam návaznost na rostliny a ryby a jejich vlivu na vodu. Jen píšu co jsem četl

JirkaŠčobák napsal: 1) Pro rostliny je stará voda určitě lepší, než nová.
Povedzme, že áno. Ale dozviem sa aj v čom?
JirkaŠčobák napsal:2) Záběh, které každé akvárium na úvod dělá, je o stabilizaci bakterií. Pokud dáš novou vodu a nový substrát, musí to celé vzniknout. Pokud použiješ zaběhnutou vodu a zaběhnutý substrát a čím víc toho bude, tím rychlejší záběh...
Ak si správne pamätám, tak zábeh je o nitrifikácii, a tá zase o nitratácii a nitritácii, a tieto zase o nitrifikačných baktériách. No a tieto, zase ak ma pamäť neklame, sa množia, žijú a pracujú na pevných povrchoch, čo voda ani veľmi nie je. Netvrdím, že vo vode žiadne tieto baktérie nie sú, ale keby ich tam bolo významné množstvo, určite by to už nebolo tajomstvom...
Substrát môže byť nápomocný, minimálne preto, že to je pevný povrch, ale i tam to nebude žiadne terno, ak cez neho neprúdi voda s dodávkami nového kyslíka a dusíka. Každopádne ale debata je o vode...
Přidat reakci
1 ...... 144 145
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 146862x