Zakládání akvária
Zohriať liter vody o 1 stupeň chce z kalorimetrickej rovnice 4,2kJ.
Ohrievač 1W/l dá 3,6kJ/l za hodinu.
Len veľmi hrubým odhadom a zanedbaním všetkého včítane príkonu/výkonu, účinnosti, spínania termostatu a ktoviečohoešte, mi vychádza, že to na moc veľké zohrievanie nebude. To utiahne tak reguláciu plus mínus pár stupňov.
Pridať výkon alebo polystyrén. Alebo oboje.
Správně na ležato nebo mírně že šikma. Teplá voda stoupá nahoru a tím vznikne mírné proudění. Termostat nebude neustále spínat.
Nemyslím si, že pri 50l akva bude rozdiel teploty medzi vrchom a spodkom významne veľký.
Skôr by som sa na to pozrel z pohľadu rozdielov teplôt. Každý ohrievač totiž dokáže nahriať len určitý teplotný rozdiel nad okolitú teplotu. Aký ten rozdiel je, závisí jednak od výkonu ohrievača, ale i od rýchlosti chladnutia, čiže viac-menej na hrúbke skla. Už stará literatúra odporúčala práve ohrievač s výkonom 1 W/l ako bezpečnostné riešenie, aby sa neprehriala voda, keď zlyhá termostat...
Ak okolitá teplota klesla na 16 °C a Vy chcete 23° vodu, je rozdiel 7 °C, tak skúste prestaviť termostat, či dokáže vyhriať na 30 °C, ak máte v izbe napr. 23 °C, alebo sa zastaví niekde nižšie.
Aha, to mne vůbec nenapadlo, že bych ho mohl zabudovat naležato. Kdyby bylo někde dole, tak by se mohlo vytvořit i nějaké proudění. Zajímavý nápad - děkuji.
máte topítko naležato nebo nastojato? Jestli na stojato tak může termostat ovlivňovat stoupající teplo...
Mám vzadu zevnitř AQ dekoraci, což je nějaký polystyren, ale zvenku by se dal natrvalo připevnit i ten slabý.
Na boky asi ne, ale tam by dal dát jen při odjezdu - a klidně i silnější.
Díky za dobrý nápad - vyzkouším.
Vypnul jsem topítko, v AQ bylo 23°C.
Teploměr položený vedle AQ ukazuje 20°C, teploměr ve sklenici vody na stejném místě 18°C.
Za 12 hodin klesla teplota v AQ na 20°C. Pak jsem topítko zase zapnul a nyní po 8-mi hodinách je v AQ opět teplota obvyklých 23°C.
Takže můj závěr je ten, že topítko normálně funguje.
Proč ale topítko neudrží teplotu při poklesu v místnosti třeba na 15°C?
Již před pár dny jsem měřil jsem spotřebu topítka a mám zápisky.
Byl jsem mimo 4 dny. Teplota v místnosti klesla na 16°C a teplota v AQ klesla pod 20°C (teploměr ukazuje až od 20°C).
A měřil jsem dobu zapnutí tělíska - 5 minut i vypnutí tělíska - 7 minut!!
Proč nebylo tělísko zapnuto třeba nepřetržitě?
Měřil jsem spotřebu:
Když by 50W tělísko bylo zapnuto nepřetržitě, tak by byla spotřeba za 24 hodin 1,2 kWh. Ale já jsem měl spotřebu jen 0,6 kWh a to tam asi ještě bylo 0,15 kWk osvětlení.
Proto jsem došel k závěru, že tělísko je uvnitř nějak uzpůsobeno tak, aby nemohlo topit nepřetržitě - třeba z důvodu zamezení nějakého přehřátí a následnému prasknutí.
Mě by proto zajímalo, jak se chovají jiná topná tělíka a zda dokáží udržet teplotu AQ i při výrazném poklesu okolní teploty.
Děkuji za názory i případné zkušennosti.
Je li to možné nalepte ze zadu na akva dvojku polystyren. Pokud by to z estetických důvodů nevadilo klidně i na boky. Dost to pomůže.
Já jsem také spokojen, ale jen za situace, že mám v místnosti stabilních 20°C a pak se mi v AQ perfektně udržuje stálých 23°C. Měl jsem teploměry nejdříve těsně vedle sebe a oba ukazovaly 23°C, takže ukazují shodně. Pak jsem každý dal na jeden bok nádrže. A oba ukazovaly 23°C, takže chybějící proděním by to být nemělo.
Jo, přesně to myslím. Akorát se omlouvám za tu fotku, ale líp to vyfotit nešlo.
Vygoogli si, jak vypadají vajíčka tvých šneků.
Myslíš to malý bílý rozmazaný pod listem u hladiny?
0 06.12.2019 07:37 Kiwi – Co to mám v akváriu?
Ahoj, poprosím o radu zkušenější akvaristy.Mám 14 dní založené akvárium a tohle se mi objevilo ve vodě. Dokáže mi někdo ppradit o co jde? Díky. Jen dodám, že akvárium je zatím bez osádky. Pouze dva šneci.
Mám stejný akvarijní set a používal jsem přibalené topítko bez problému. Jen jsem ho časem vyměnil za menší, aby tolik nepřekáželo.
Nebude spíš problém v tom, že se voda netočí, když v akváriu není filtr ani žádný honič vody a teplejší voda je jen v oblasti kolem topítka?
Vůbec žádnou umělotinu, naopak tenhle štěrk je léty prověřená klasika, možná maličko menší frakci, ale když je to štěrk, není to drť, potom naprosto na pohodu.
Dobře, zkusím zjistit ty technické hodnoty.
Myslím, že s těmi neonkami máš naprostou pravdu. Jejich chování se mi od začátku zdálo podezřelé. Ale už tam byly a já musel za pár dní pryč.
Spíš si myslím, že gupkám snížily imunitu ty mrtvé neonky. A neonky spíš uhynuly na nové akvárium, než teplotu. Takže to pro gupky bylo plus, plus.
Zkus zjistit, jakou máš teplotu bez ohřívání. Já mám některé živorodky aktuálně po ránu ve vodě 16 stupňů teplé. Přes den na slunci stoupne na 19. Moje gupky by určitě zvládly i 15. Jde o to, aby byly změny teplot přirozené.
Jestli máš skleněný teploměr, naber vodu z akvária do sklenice, postav ji vedle akvária a po pár hodinách změř.
No, termostat je ovlivněn teplotou tělíska. Vzhledem k tomu, že to topítko jinde teplotu neměří, tak se řídí teplotou tělíska samotného. To však není nic proti ničemu, protože jestli je voda chladnější než tělísko, tak jej ochlazuje a v rovnováze (jistě, nic není v praxi ideální) by všechno mělo mít stejnou teplotu. To se, samozřejmě, ve skutečnosti takhle neděje, tak je dobré nastavit teplotu podle stupnice na topítku a kontrolovat teploměry v nádrži někde dál od topítka. Pak nastavení upravit podle skutečné teploty.
Dalším efektem je chyba teploměrů samotných. Jednak jsou blízko skla, kde je znovu teplota trochu jiná než třeba uprostřed nádrže, takže je otázka, co se vlastně měří a co by ryby zajímalo. Není neobvyklé, že dnešní akvaristické teploměry ukazují teplotu i o 2 stupně jinou než je skutečná teplota prostředí. Že dva teploměry ukazují stejnou hodnotu, ještě nezaručuje, že jsou oba dobré.
Výkyv teploty může taky výrazně přispět k proměně formy dusíku z poměrně netoxického amónia na silně toxický čpavek. V čerstvě založeném akváriu se toho pořád hodně rozkládá a toxické látky můžou docela lítat. Hodně zdaru.
Mohu zkusit topné tělísko vypnout.
Vím ale, že jsem na jeho točítku přidával a šteloval teplotu na 23°C. Takže si myslím, že topí.
Otázka je, čím je vlastně ovlivněn termostat. Zda teplotou vody (to potřebujeme) nebo teplotou uvnitř tělíska? Pokud by to byl ten druhý případ, pak si tělístko topí tak samo pro sebe a teplota vody klesá.
Měl jsem v AQ 2 teploměry nalepovací a klasický skleněný. Když jsem viděl, že se teploty shodují, tak jsem rušivý skleněný demontoval. Nalepovací má ale teplotu od 20°C. Když jsem se vrátil z nemocnice, tak byla teplota někde pod. Tělísko si krásně regulovalo a v AQ bylo 6 mrtvých neonek. A za pár dní měly ty gupky a jedna leera plíseň. Tak se domnívám, že ten pokles teploty jim snížil imunitu a ta plíseň pak propukla.
Jaká by byla teplota, kdyby topítko nebylo vůbec?
Snížení pod 20 samo o sobě gupky zabít nemohlo. Neonky obecné spíš také ne.
50 W by mělo bez problémů stačit. Podle mě to původní topítko nefunguje nebo funguje špatně. Je-li možnost, reklamoval bych.
Díky, bohužel již asi nikdy začínat nebudu.
Je to ale krásný koníček a krásný kousek přírody.
Topítko jsem tam ale měl, dokonce 50W a domníval jsem se, v pohodě vodu dotopí.
Techniku, jak píšete máme, ale ne vždy dokáže, co se o ní píše. A zjistíte to, až když selže. Nyní jsem přikoupil ještě 50W Eheim a pokud bych musel opět odjet, tak tam narvu obě.
Ještě jednou děkuji.
Jde mi poštou měření dusičnanů, dusitanů, čpavku i pH. Sám jsem zvědav, co mi to ukáže, zatím nevím.
Dusitany jsou v používané vodě 0,009mg/l (mám rozbor), ale co bylo v AQ samozřejmě nevím. Ale listy rostlin mi nijak zvlášť v AQ neodchází.
Tělístko bude problém, je to originál ze setu, takže bezejmenné, 50W s nastavitelným termostatem. Při teplotě 20°C v místnosti se teplota v AQ udržuje přesně na 23°C a tělísko cyklicky spíná.
Koupil jsem si ještě Eiham 50W, že ho tam v případě nepřítomnosti také do AQ zasunu, případně ho za to původní vyměním.
Děkuji za tvé rady a názory.
No na ten rychlý start s rybama to chtělo flltr.Klidne bublifuk s molitanem. A ta teplota pod 20? Stačilo tam dát 25w topitko za 200 Kč. Máme techniku tak je dobré ji použít. Jakmile to bude šlapat může být akva i bez filtru. Jen s těma rybama pak opatrně. Všechno jde. V odchovnych akva ryby mnohonásobně překračují kapacitu nádrže,ale výkonná filtrace a výměny vody. A nic nechcipá. Tak ať se vám daří.
Jo, jo, to pamatuji - okurkáče na okně, tam vláknitá řasa a to byly mečovky!
Ale nechápu ten štěrk. Měl jsem kdysi křemičitý písek, ale to je nepřirozené, ani ryby se myslím dobře necítí (než se písek zasviní). Černobílý ne a ten přírodní říční (jak říkáš "retro") mi připadá nejvhodnější. Jaký by jsi tedy doporučoval, nějakou umělotinu?
V dusičnanech by právě v čerstvě založeném akváriu problém být neměl. Spíš v dusitanech.
www.akvarijni.cz/… Ono to není jen o krmení. Ale i rostliny se se rozkládají, přelisťují, šnek žere co najde atd.
A na rozdíl od dusičnanů, tak dusitanů stačí zlomek koncentrace k otravě ryb. Tak bych řekl, že ta plíseň u gupek byla kombinace hned několika faktorů.
Ohledně té poklesu teploty. Co tam je přesně za topítko? Možná je jen slabé.
Chápu, ale stalo se a nebylo to ale mým úmyslem. Proto jsem také zde, abych se toho příště vyvaroval.
Špatně jste to pochopil - před 50-ti lety jsem si pořídil 150l a 30 let ho provozoval a i nějaké další přibyly - vše ale rám a kyt. Pak jsem to musel opustit a stýská se mi - proto to nynější 50l. Proluka tedy nebyla tak propastná. A další postup je věc názoru - 5 gupek by přeci nemusel být problém. I se mírné nasazení ryb doporučuje. Ale výsledek ukázal, že máte pravdu - gupku již nemám žádnou.
Proč ale ta plíseň? Při odjezdu klesla teplota v místnosti. Normálně udržuji 23°C (vím, že to je spodní hranice). Domníval jsem se, že tělístko to dotopí, ale nestalo se tak. Mohla by ta plíseň být vyburcována poklesem teploty? V té době bylo v 50l AQ 5 gupek a již i 6 neonek a nebyly 10 dní krmeny. I když se jednalo o čerstvě založené AQ, tak by problém neměl být v dusičnanech.
Máte někdo nějaké doporučení, jak udržet teplotu v AQ při poklesu okolní teploty?
Díky za názor i radu.
Rostliny vypadají dobře, akvárium životaschopně, ale nelíbí se mi, jak plýtváš s rybama. Zabít za jeden měsíc množství ryb, jako ty jsi zabil - to se mi nestalo snad nikdy.
Pro mě osobně ryby nejsou “spotřební zboží” a mám dlouhodobý cíl, aby mi, když je vložím do akvária, žily. Obecně bych nedal ryby do akvária takto rychle a v takovémto množství druhů, pokud bych vyloženě neměl nůž na krku. Ti čichavci tam podle mě jsou už navíc a byli by navíc i kdyby bylo akvárium staré a zaběhnuté.
Taky dělám rostlinná akvária bez filtru.
P.S. Tyto echinodory dokáží vyrůst ven z akvária, pokud je na to prostor a mají dost živin ve dnu.
Než spěchat je lepší počkat si, až rosliny porostou a tím pádem bude mít kdo odčerpávat odpadní látky a akva se stabilizuje. Na to už je teď ale pozdě. Další ryby tam už jsou.
Ty rostliny jsou o to důležitější, že se jedná o akva bez filtru. Takže bych přihodil nějaký plevel jako je růžkatec.
rybicky.net/atlasrostlin/ceratophyllum_demersum
Klidně bych tedy na výměně vody přitlačil (na intervalu), akvárko ještě není v kondici, tak ať se případné odpadní látky naředí (ten šnek je celkem prasátko). Tedy za předpokladu je-li studniční voda alespoň trochu kvalitní (dusíkaté látky). Taky bych omezil krmení na minimum. Zvážil bych, jestli chovat tak velké ryby v takovém objemu.
Akvárko bude pěkné. Jen to chce čas. Přeji hodně zdaru.
Tak ono dnešní oka nejsou co bejvávalo před X lety, že to dávali ve flaškách od okurek a mladejch jenom přibejvalo. To, že jsi tzv. stará škola, se hned pozná podle toho luxusního retro štěrku.
No Leery do 50 litrů snad ani před těma 50 rokama(no nejsem si jistej), razbory, jako nesmrtelnou klasiku, chápu a neměl bych s tím problém.
Jj, je vidět že stonkovkám se daří, ty echináče asi nebudou to pravý ořechový, bude jim to záhy malý. Ty problémy jsou podle mě způsobený vychýleným poměrem producentů a spotřebitelů, nebo-li těch producentů rtam šlo najednou větší množství, nitrifikace nebyla pevně ostanovena(zde bude možná zasadní roli hrát to Ph) a problém byl na světě. na druhou stranu ztráta je taky obchod a kdo se z toho umí poučit, bude posléze daleko silnějším.
Takže 50 let jste vydržel bez rybiček(akvaristiky) a teď máte problém počkat pár týdnů než se Vám akva zaběhne? Moc tomu nerozumím, ale držím palce ať to výjde.
Akvaristiku jsem dělal již před 50-ti lety. Pak jsem skončil a nyní se vracím. Skrovně, 50l.
Koupil jsem set, štěrk, rostlinky (začátkem listopadu). Po pár dnech vpustil 6 gupek (3+3). Po 14-ti dnech 6 neonek. Pak jsem musel odjet (operace), teplota klesla pod 20. Po návratu bylo akvo bez neonek, 3 mrtvolky jsem vylovil. I stav gupek byl poloviční, ty ale spíš byly uštvány či po koupi ve špatné kondici. Během rehabilitace jsem si pořídil 3 leery (krásné). Do dnešního dne jsem vyhodil zbytek gupek, asi plíseň, měli bílé štětičky a jednu leeru, také bílý flíček na tlamičce. Nyní mám tedy jen 2 leery a přikoupil jsem 6 razbor klínoskvrnných. Odkaluji a vodu měním z 1/4 1x týdně, nefiltruji, nevzduchuji, rostlin je asi dost (viz prezentace) i když asi ještě úplně nefungují, ale nové listy se již tvoří.
Z dřívějších rozborů vody mělké studny (3) jsem měl dost nízké pH - i 6,1 až 6,4.
Ryby jsem kupoval, protože jsem nechtěl koukat do prázdného akvária. Já bych řekl, že musím být trpělivý a že nyní by se situace mohla pomalu stabilizovat.
Či snad máte pro mne při zakládání akva nějakou radu či kritiku? Díky za vše.
Díky všem za rady, nakonec to udělám pod vodou, ono stejně nebudu objednávat kytky než budu mít akva, tak tam dost možná těch pár dní mezi napuštěním a sázením bude (když pominu pár rostlin z malého akva). Zkusit si lepení nanečisto je dobrý tip, dám si tam nějaký pokusný kámen. Teď snad už vím do začátku vše a brzy se potkáme ve fórech typu: kytky nerostou, řasy ano
Za mě k dané problematice:
- empiricky mám vyzkoušené, že většina rostlin se lépe ujímá a jsou menší ztráty, když sázím až do temperovaného, několik dnů stabilizovaného akvárka, lze si pomoci i napuštěním vody z velkých kanystrů (sám na toto mám staré levné kanystry 2x 60 l), kde není výškový spád, dopouštím pomocí hadice+čerpadla
- na některé kameny/kořeny prostě nejde fixovat jinak, než lepit...
- mé první lepení bylo také nevzhledné, "bílé", dával jsem zbytečně moc lepidla, ale to se postupně naučíš, lze vyzkoušet nanečisto
- gelové lepidlo je lepší, máš víc času na finální umístění
- čím dříve se naučíš lepit, tím lépe, stejně tam časem budeš další kytky přidávat/lepit...
- lepit/napouštět po "vrstvách" samozřejmě lze, ale při hustějším osázení z velkou pravděpodobností utrhneš část pracně přilepených rostlin...
- tam, kde to není nezbytně nutné (velké základové kameny/kořeny, částečně zasypané v substrátu), se snažím cíleně lepit/vázat kytky na kameny, které lze dodatečně vyndat a předělat, ne všechny kytky se na daném místě napoprve chytnou a prosperují
Je takový problém dolévat vodu postupně třeba den podle toho, jak budeš lepit rostliny na dekorace? Nejřív rostliny na dno - dáš trochu vody, pak další rostliny - dáš trochu vody, atd.
Díky za radu, raději budu lepit jen tam, kde to nepůjde jinak. Pod vodou lepit raději vůbec nebudu, to by asi bylo všude. Akva buď napustím celé, nebo od někoho půjčím nějakou tu nádobu - však dost lidí u nás pálí slivovicu
Tak lepil jsem pod vodou i nad ní, nevýhoda tohohle způsobu je že ti lepidlo zbělá a je to dost vidět lepší je použít vlasec. Problém je pokud nemáš možnost vodu temperovat a má třeba 10 stupňů tak musíš postupovat s přiléváním hodně pomalu protože můžeš některé rostliny tak studenou vodou zničit.
To by šlo, jen jsem chtěl lepit rostliny na dekorace (kameny+kořen) - vím, že to někdo dělá i pod vodou, ale to se asi musí umět a mně se to nezdá. Ke kořenům to můžu nějak připíchnout, ale ke kamenům
Naplň akvárium pár cm pod maximální hladinu zapni všechnu techniku včetně topítka a až se teplota ustálí a usadí se kal tak sázej rostliny. Pak můžeš dolít vodu a klidně i studenou.
Bude to takový mišmaš - zkusím co půjde a co ne, ze začátku víc stonkovek, něco na dekorace - hnědovka, anubias, bucky, asi nějaký echináč + něco ze současného akva. Uvidíme, kdo přežije
Záleží na tom aké rastliny tam budeš dávať, napr. cryptocoryny sú náchylné na väčšie teplotné rozdiely. Chlór a neodstáta voda rastlinám nevadí.
Ahoj,
budu zakládat akvárium 400l a aktuálně řeším sázení rostlin - ideálně by bylo zasadit s min. vody + připevnění rostlin na dekorace a pak napustit. Jde o to, že nemám kde vodu skladovat a natemperovat si ji - šla by do akva studená + neodstátá. Zničí to rostliny, nebo to zvládnou - třeba když půjdu po menším množství vody s topítkem? Mohl bych koupit větší nádobu a v ní vodu ohřát - třeba 100l, ale nemám ji moc kam dát. Předpokládám, že pak při (ne)pravidelné výměně vody by to šlo přímo do akva, vodu máme skoro bez chlóru
Myslím si, že toto může být super akvárium například pro Valisneria gigantea nebo Cryptocoryne aponogetifolia nebo nějaký velký echinodorus. Pak ti stačí dvě obyčejné žárovky a není co řešit. Jen mít dostatečné množství rostlin hned na úvod.
Pod velkou rostlinou (rostlinami) mohou být například Monosolenium tenerum nebo menší kryptokoryny nebo anubiasi nebo bucephalandry. Řasa se k nim nedostane, méně světla jim nebude vadit a bude dobře.
S nepřerybením to bude celé fungovat i bez filtru.
Ahoj, co si myslite o rozmerech: 60 x 30x 52? Mam stolek 60 x 30 ale nechci akva 60x 30x 30 chtela bych ho vetsi. Stolek uz mam ale akva na nem velmi male ktere chci prodat a nechat si filtr, svetlo a topitko a proste koupit jen hole akvarium. Videla jsem, ze tento rozmer dela pak tech 90 litru, coz mi prijde fajn, ale ohledne osvetleni, potrebuje asi silnejsi svetlo do te hloubky? Dik. Taky si rikam, aby to ten stolek unesl, je to klasicky akva stolek spis asi na tech 60x 30x 30.
Starší reakce
No jo, přesvědčili jste mě. Tak počkám, nechám to v současném stavu a založím to po přestěhování.
@tramtra: Právě to větrání v nepřítomnosti mi dělalo starosti.
@nekdo: Děkuji za důkladnou analýzu a návod. Mluví z Vás zkušenosti, to je hned vidět
. Pro tohle akvárium plánuji postupně zkonstruovat vlastní automatické dávkování hnojiva, osvětlení, sledování teploty, pH a vodivosti s hlášením stavu přes e-mail a na léto Peltierův chladič. Jsem si jistý, že realizace těchhle ambiciozních cílů mi poskytne dostatek příležitostí k důslednému dlouhodobému následování Mistrova odkazu. Tak to tentokrát udělám jednoduše.
berte, prosím, mojí odpověď trochu s nadhledem.
zjistěte si cenu všech rostlin, které chcete osadit
výslednou částku si uložte stranou
odhadněte čas výzkumu a vývoje automatického spreje
odhadněte čas výzkumu distribuce kapalin do spreje a ze spreje do akvária na všechna potřebná místa
výsledný součet časů vynásobte 2 a tuto hodnotu si někam poznamenejte
odhadněte cenu vyzkoumaného zařízení a tuto částku si opět odložte stranou
zjistěte, jak reagujete na stresovou situaci - jestli jídlem, nebo pitím, případně něčím jiným
odhadněte délku stresové situace po zjištění, že všechny kytky jsou v hajzlu
tuto hodnotu si někam zapište
sečtěte všechny předpokládané časy.
sečtěte všechny částky dané stranou.
za částku, která Vám vyšla nakupte antistresové prostředky dle zjištěné reakce (doporučuji jít spíše cestou kvalitního alkoholu - v případě špatného časového odhadu, případně nechuti již řešit nastalou stresovou situaci "léčením" lze použít později, případně ještě prodat)
používejte antistresové prostředky tak dlouho, jako je součet předpokládaných časů.
výsledek je stejný
...
omlouvám se, ale musel jsem
, teď vážně - nejlepší řešení pro vás i pro akvárko je prostě odcucat vodu do nádoby, přenést akvárium, nacucat vodu zpět
co se týká dotazů - nádrž zase tak rychle potom nerozjedete (možná ano pro kytky), ale pro ryby to bude prakticky nově založené akvárium, protože bakterie z filtru budou mrtvé, zajeté dno se stane nezajetým, protože bakterie, které tam byly tam nebudou. jediné čemu to možná pomůže jsou kořínky nově zasazených rostlin (že se rozrostou).
píšete, že to bude suché cca 2 měsíce, což je cca 8 týdnů a z toho 3 týdny u toho nebudete = mnoho proměnných, jejichž kombinací bude úplně nový start po návratu (dle mého).
Každá rada tady se snaží evidentně ochránit Vaší investici...
... na konec to finální rozhodnutí je stejně na Vás - a pokud do toho půjdete, tak by stálo za to tuto činnost zdokumentovat a komentovat alespoň tady na rybičkách, abychom věděli jak to jde/dopadlo... v nejhorším budete jen dalším pokračovatelem pionýra slepých uliček a budete moci říct ono slavné "tudy ne přátelé, tudy cesta nevede"v rámci odkazu mistra
Zkusit to každopádně můžeš, ale píšeš, že budeš tři týdny pryč, podle mě je to dlouho na to, aby bylo akva bez dozoru. Bude ho potřeba nejen rosit, ale i větrat. Taky asi záleží, které tři týdny z těch dvou měsíců se nebudeš moct o akvárium starat, když to ve finále neklapne, přijdeš o emerz rostlinky a začneš znovu... A vůbec, brání ti něco, začít se suchým startem až po návratu? Spěcháš někam?
Není to problém. Jen jsem si chtěl jednou zkusit tu suchou metodu startu pro rostliny.
A je problém to nechat běžet ty dva měsíce tak, jak to je a jen na stěhování odčerpat vodu, přestěhovat a zase napustit? Přijde mi, že si to spíš komplikuješ.
Přidat reakci
1 ...... 144
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 145862x