Zakládání akvária
Mír

. Definujme to, že Phallichthys tico jsou do připravovaného akvária minimálně stejně dobře plánovatelné jako Neoheteradria elegans a je na místě je zmínit.
rybicky.net/fotogalerie.php… Všechna akvárka mám v jedné místnosti. Teplotu mám konstatní, v topné sezóně topíme "na trojku", takže nemá důvod klesat. V létě kolísá víc, stoupá až na 30 °C bez ohledu na noční větrání. Souvislost s nádrží Ozzouska není, takže OT...
Řešit, jestli Ticco nesežere vůbec nic, zatímco jedna z padesáti Elegans možná sežere jednou za pár dnů krevetku, mi přijde při výběru osádky nesmyslné...
Změny podle ročního období jsou fajn. Jinou teplotu máš teď a jinou, když bude venku -15. A i den/noc v pocítíš. Pokud budou vedra, budeš asi větrat, až bude v noci chladněji, abys ochladil celý byt. Já to dělám.
Neřekl jsem, že jsou N. elegans nevhodné. Napsal jsem, že P. tico jsou ještě lepší volba. A to je pravda. Nežerou ani nejmenší krevetky. Doslova vůbec. V článku v časopise Akvárium je dokonce zmínka, že ani v jejich trávicí soustavě v originální lokalitě korýšky nenašli, přestože tam korýšci s P. tico žijí.
Teplota mi klesá jen při údržbě. Jinak je konstatní a mění se jen podle ročního období...
Když se traduje, že je vhodná, ale občas někdo napíše, že krevetky žere, nehodnotil bych ji jako nevhodnou... Individuální to bude vždycky se vším, řekl bych...
V ložnici mám aktuálně vodu 19°C (ani to není na okně) a v ní ryby, které to mají rády. V kouli na okně mám 17 a v ní také ryby, co to mají rády.
Nicméně pokud Ozzousek teplotu pod 20 °C nemá, znamená to, že se úplně v pohodě obejde bez topítka. Dobré pro ni. Nižší účet za elektřinu, nulové riziko, že se topítko rozbije a primárně výhoda kolísání teplot, které živočichům vyhovuje.
Silvie, co jsi vlastně chtěla svým přispěvkem říci?
Ctibum: Nejde o vysokou teplotu, jako takovou. Krevetky budou v pohodě i při vyšších teplotách. Důležité je, že nemáš topítko a tvá teplota není konstantní. Konstantní teplota dokáže být problém.
Elegansky: Jak u koho. Traduje se, že jsou vhodné ke krevetkám. Ale ne jednou jsem četl, jak někdo popisuje, že mu velké samice aktivně malé krevetky loví. Je to inividuální.
Nechme Ozouska, ať zjistí, jakou by měl teplotu bez topítka (kryptokoryny a ostatní rostliny porostou i při teplotě 20 °C).
Nevidím zásadní problém v soužití krevet s Eleganskami i Razborkami. Neříkám, že si nezobnou, asi ano, nevím, ještě hsem bepozoroval, ale neřeším, krevetky neubývají a množí se.
Stejně tak nepozoruju, že by se krevety (Red cherry) při konstantní teplotě (u mě všude bez topení a s krytem 25-26 °C, při výměnách dávám studenější) nemnožily...
JŠ: Ozzousek má topení...
Já mám třeba v ložnici 19 a v létě( když je víc) mám problém spát. Krevetkám se tam daří.
Kolik lidí ma akvárium ve sklepé nebo na chodbě....15-20 stupnů je zima,to je jako za krále klacka,takový podminky...OT
Ještě lepší volba, než Neoheterandria elegans, jsou Phallichthys tico. Na rozdíl od elegansek nežerou vůbec krevetky, ani nejmenší (neotevřou tolik tlamu). Velmi dobře se mi s nimi krevetky množí.
Taky snesou přes zimu v pohodě vodu 20 °C teplou. Na to si dej obecně pozor: Pro životaschopnost ryb i krevetek je fajn, když teplota není konstantní a kolísá jak sezónně, tak i trochu v rámci rozdílů den-noc. Mohla bys klidně dopadnout, že by se ti krevetky nemnožily a nevěděla bys proč. Konstantní teplota. Ale toto v obchodech neřeknou. Pokud bez topení máš alespoň 20, topítko nepotřebuješ. Pokud je to méně, řekni, kolik máš. Existují i ryby šťastné přes zimu při 18-20.
P. tico ale potřebují husté rostlinné, zaběhnuté akvárium a stabilitu. Nekupoval bych je dřív, než v druhé polovině února a jen, pokud by v akváriu vše klapalo. Krevetky first. A ještě dřív další rostliny.
P.S. Krevetky jsou úplně bez problémů i při teplotách 15 °C (a občas i nižších, pokud jsou změny plynulé). Budou růst pomaleji, ale dorostou větší a budou žít déle.
Neritiny jsou potravinoví specialisté. Konzumují JEN jemné zelené řasy ne vyšší, než 1-2 mm. Ostatním řasám se budou vyhýbat. Mnohem lepší jsou na úvod levatky, okružáci a piskořky. Od každého trochu.
"Problém" malých šneků je, že pro akvaristické prodejny nejsou komerční produkt. Neritiny ano.
P.S. Se starým dnem mám naopak dobrou zkušenost. Kryptokoryny ho mají rády. Ale dal bych jich víc.
Děkuji za tip na rozšíření rostlin
Ohledně toho starého dna, no už tam je, tak snad to bude fungovat ...
Aha, dobře děkuji, takže spíše až do hodně zaběhlého akvárka nebo až po výskytu řas?
Mech a kobercovka jsou sice pěkné ale není to ten typ rostlin, které by měly v čerstvém akváriu pomoci.
Edit: Druhů máš podle mě dost, posílil bych třeba tu ludwigii.

Edit2: S tím starým dnem tu mají lidi celkem špatné zkušenosti. Ty ho tam máš hned 4 l. Ještě bych zvážil jeho použití.
Ne - neritinu NE. Nemáš pro ni řasy, měla by hlad. Doopravdy.
Mohu ti poskytnout startovací dávku malých šneků, pokud nemáš. Víc píšu v soukromé zprávě. Dovedl bych ti přímo něco poskytnout.
Děkuji.
Osádku plánuji až na konec ledna, pokud se akvárku bude dařit. Zapomněla jsem, že mám v plánu ještě jednu Neritinu ale to teď asi nehraje roli.
Mohu poprosit ještě o nějaké doporučení na rostlinu? Chtěla jsem ještě přidat nějaký mech a kobercovku.
Rozhodnutí měníš dobře. Trpasličí krevetky například s endlerkami jsou jednodušší a trvalejší osádka tvého akvária, než bojovnice.
Nicméně potřebuješ silně přidat rostliny. Rychle. Máš velmi silnou volnou plochu dna.
A povytáhni Cryptocoryne pontederiifolia ze substrátu, aby jí byl vidět 1-2 mm kořenů.
P.S. Krevetky za měsíc, ryby ještě později (nejlépe potěr). Potřebuješ vědět, že ti to roste.
Třeba 15x razborka skvrnoocasá a k tomu 15 neocaridin. Krevetky se namnoží, nemá cenu jich kupovat více.
Zdravím,
snažila jsem se pročíst zdejší různé vlákna pro začátečníky a pomalu měním svoje původní rozhodní, že do svého 30 l nano akvárka pořídím jednoho samce Betta (možná s trpasličími krevetami) a uvažuji spíše o rozborkách a nebo endlerkách (pořád bych tam chtěla i ty trpasličí krevetky). Chtěla bych se vyhnout trápení rybiček a ráda bych zvolila "ideální" kombinaci a zvolit správné počty ryb/krevet.
Lze z výše uvedeného navolit nějaké vhodné kombinace?
Mám také už zaběhlou kouli, kam uvažuji jen o trpasličích krevetkách.
Moc děkuji za rady.
Starší reakce
Jasně,zvolím větší zrnitost,díky za odpověd.
Osobně jsem malawi měl a frakce 1,2mm byla idéální...klasické Sauloisky,nebo Trewawasáci s tím neměli problém....při menší frakci hrozí zahnívání zbytků a zcela určitě se to nedá dobře odkalovat ...nehledě na to, ten bílý písek časem opravdu nebude bílý...
0 16.12.2019 21:02 strejc – zakládání akva..
Zdravím,zakládám dalši akva. z africkými tlamovci malawi a jen jsem se chtěl zeptat jakou hrubost písku bych měl zvolit.Chtěl bych bílý písek a myslel jsem si zrnitost 0,8-1,2mm ale v akvaristice mi doporučují zrnitost 0,2-08mm.Co myslíte...Díky za radu.
Pokud tam vyloženě nemusíš brzo vypouštět ryby, tak tím nic nezkazíš, ale asi ani nic moc nezískáš. Takže je to spíš zbytečné.
Jestli musíš ryby nasazovat brzo (např. měníš jedno akva za druhé), tak bych ten filtr napřed zajel jak píšeš.
Jestli nastanou nějaké porodní bolesti podle mě na tomhle nestojí.
To Vlka: No taky tam ale už půl těch ryb už nemáš. Dlouhověkých ryb.
Většinou se to tu radí, když v akvárku měníš filtr a nejde použít stávající náplň/molitan v novém. Jinak za mě, neřešil bych urychlení něčeho o pár dnů, když mám v plánu provozovat to několik mnoho let...
Příště už ty kořeny nemusíš vařit ve slaný vodě, je to takový internetový bubák, který je velmi často používán.

Až na ty kořeny vařený ve slaný vodě bude chtít člověk dát třeba mikrosorko a nebo anubias, obvykle se jim tam nedaří. Obecně vaření předmětů, který jdou do akvária považuji za nesmysl, jde to trochu proti smyslu záběhu nádrže, tedy my na začátku potřebujeme nějakou špínu, aby mohla nitrifikace efektivně vzniknout a tím sterilováním se o tu drahocenou špínu připravujeme. Normálka zbavit hrubých nečistot a jde to do nádrže.

pojem zajetý filtr je pro mě mnohoznačný.
Bez "laboratoře" beztak nezměřitelný...Pokud zajetý filtr ( plný nitrifikačních a dalších bakterií,) dáme do prostředí kde není co k "žrádlu", bude to podobné jako by tam nebyl...
Čas "neošulíme", ale pomoc to bude...jak velká ( a hlavně v jakých podmínkách) je věc druhá.
Spoustu akvaristů používá 'vypraní filtru' v nové nádrži

Nejak se vyhnout "porodnim bolestem" pri zalozeni noveho akvaria + kratsi doba zabehu a mozne vysazeni ryb a trosku zvedavost jestli to bude mit nejaky efekt.
Kdyz bude filtr zabehly tak by to mohlo pomoc ne?
kratší zajetí,versus namnožené nitrifikační bakterie ?
Zkusit to můžeš,některým to funguje.
Jiní dávají přednost "klasice"
Co chceš vlastně urychlit??

Starší reakce
Ideálne by bolo, keby mohol niekto počas Vašej neprítomnosti prísť pozrieť/poznačiť teploty. Nemusí to byť nikto znalý, len aby ste vedeli, ak sa zase niečo pototo, že čo sa to vlastne dialo... Či tie ohrievače stačili, a tak

Připomínám, že se jedná o dobu, kdy opouštím domek na několik dní. Netopí se zde a taplota klesně klidně na 10°C. Teplota každého z tělísek nyní udržuje vodu na 23°C. Když by teplota náhodou vystoupila, tak by měly vypnout. Každopádně se to budu snažit vyzkoušet a vysledovat, jak se akvárium chová. Také jde o roční období.
A je to mimořádná situace, nyní jsem byl 10 dní v nemocnici. No, není to jednoduché.
Každopádně děkuji za snahu poradit a pomoci.
Aby jsi je zase neuvařil...

Buď bych to zateplila s jednim,a nebo dvě topítka už bez zateplení,chtělo by to vyzkoušet..
Ano, díky, již na tom pracuji, Pro případ odjezdu připravím desky a pořídil jsem si ještě jedno tělísko, které nainstaluji jen tak letmo jen na dobu nepřítomnosti. Takže izolace i výkon bude - výsledek se musí dostavit.
Zohriať liter vody o 1 stupeň chce z kalorimetrickej rovnice 4,2kJ.
Ohrievač 1W/l dá 3,6kJ/l za hodinu.
Len veľmi hrubým odhadom a zanedbaním všetkého včítane príkonu/výkonu, účinnosti, spínania termostatu a ktoviečohoešte, mi vychádza, že to na moc veľké zohrievanie nebude. To utiahne tak reguláciu plus mínus pár stupňov.
Pridať výkon alebo polystyrén. Alebo oboje.

Správně na ležato nebo mírně že šikma. Teplá voda stoupá nahoru a tím vznikne mírné proudění. Termostat nebude neustále spínat.
Nemyslím si, že pri 50l akva bude rozdiel teploty medzi vrchom a spodkom významne veľký.
Skôr by som sa na to pozrel z pohľadu rozdielov teplôt. Každý ohrievač totiž dokáže nahriať len určitý teplotný rozdiel nad okolitú teplotu. Aký ten rozdiel je, závisí jednak od výkonu ohrievača, ale i od rýchlosti chladnutia, čiže viac-menej na hrúbke skla. Už stará literatúra odporúčala práve ohrievač s výkonom 1 W/l ako bezpečnostné riešenie, aby sa neprehriala voda, keď zlyhá termostat...
Ak okolitá teplota klesla na 16 °C a Vy chcete 23° vodu, je rozdiel 7 °C, tak skúste prestaviť termostat, či dokáže vyhriať na 30 °C, ak máte v izbe napr. 23 °C, alebo sa zastaví niekde nižšie.
Aha, to mne vůbec nenapadlo, že bych ho mohl zabudovat naležato. Kdyby bylo někde dole, tak by se mohlo vytvořit i nějaké proudění. Zajímavý nápad - děkuji.
máte topítko naležato nebo nastojato? Jestli na stojato tak může termostat ovlivňovat stoupající teplo...
Mám vzadu zevnitř AQ dekoraci, což je nějaký polystyren, ale zvenku by se dal natrvalo připevnit i ten slabý.
Na boky asi ne, ale tam by dal dát jen při odjezdu - a klidně i silnější.
Díky za dobrý nápad - vyzkouším.
Vypnul jsem topítko, v AQ bylo 23°C.
Teploměr položený vedle AQ ukazuje 20°C, teploměr ve sklenici vody na stejném místě 18°C.
Za 12 hodin klesla teplota v AQ na 20°C. Pak jsem topítko zase zapnul a nyní po 8-mi hodinách je v AQ opět teplota obvyklých 23°C.
Takže můj závěr je ten, že topítko normálně funguje.
Proč ale topítko neudrží teplotu při poklesu v místnosti třeba na 15°C?
Již před pár dny jsem měřil jsem spotřebu topítka a mám zápisky.
Byl jsem mimo 4 dny. Teplota v místnosti klesla na 16°C a teplota v AQ klesla pod 20°C (teploměr ukazuje až od 20°C).
A měřil jsem dobu zapnutí tělíska - 5 minut i vypnutí tělíska - 7 minut!!
Proč nebylo tělísko zapnuto třeba nepřetržitě?
Měřil jsem spotřebu:
Když by 50W tělísko bylo zapnuto nepřetržitě, tak by byla spotřeba za 24 hodin 1,2 kWh. Ale já jsem měl spotřebu jen 0,6 kWh a to tam asi ještě bylo 0,15 kWk osvětlení.
Proto jsem došel k závěru, že tělísko je uvnitř nějak uzpůsobeno tak, aby nemohlo topit nepřetržitě - třeba z důvodu zamezení nějakého přehřátí a následnému prasknutí.
Mě by proto zajímalo, jak se chovají jiná topná tělíka a zda dokáží udržet teplotu AQ i při výrazném poklesu okolní teploty.
Děkuji za názory i případné zkušennosti.
Je li to možné nalepte ze zadu na akva dvojku polystyren. Pokud by to z estetických důvodů nevadilo klidně i na boky. Dost to pomůže.
Já jsem také spokojen, ale jen za situace, že mám v místnosti stabilních 20°C a pak se mi v AQ perfektně udržuje stálých 23°C. Měl jsem teploměry nejdříve těsně vedle sebe a oba ukazovaly 23°C, takže ukazují shodně. Pak jsem každý dal na jeden bok nádrže. A oba ukazovaly 23°C, takže chybějící proděním by to být nemělo.
Jo, přesně to myslím. Akorát se omlouvám za tu fotku, ale líp to vyfotit nešlo.
Vygoogli si, jak vypadají vajíčka tvých šneků.

Myslíš to malý bílý rozmazaný pod listem u hladiny?
0 06.12.2019 07:37 Kiwi – Co to mám v akváriu?

Ahoj, poprosím o radu zkušenější akvaristy.Mám 14 dní založené akvárium a tohle se mi objevilo ve vodě. Dokáže mi někdo ppradit o co jde? Díky. Jen dodám, že akvárium je zatím bez osádky. Pouze dva šneci.
Mám stejný akvarijní set a používal jsem přibalené topítko bez problému. Jen jsem ho časem vyměnil za menší, aby tolik nepřekáželo.
Nebude spíš problém v tom, že se voda netočí, když v akváriu není filtr ani žádný honič vody a teplejší voda je jen v oblasti kolem topítka?
Vůbec žádnou umělotinu, naopak tenhle štěrk je léty prověřená klasika, možná maličko menší frakci, ale když je to štěrk, není to drť, potom naprosto na pohodu.

Dobře, zkusím zjistit ty technické hodnoty.
Myslím, že s těmi neonkami máš naprostou pravdu. Jejich chování se mi od začátku zdálo podezřelé. Ale už tam byly a já musel za pár dní pryč.
Přidat reakci
1 ...... 144 145
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 146862x