Osvětlení
0 15.01.2020 11:02 Dušan5555 Tí čo máte Chihiros WRGB
www.rostlinna-akvaria.cz/…, tak ako ste s týmto svetlom spokojný? Ako Vám pod ním rastú rastlinky a ako sú vyfarbené? Je toto svetlo aj pre najnáročnejšie rastlinky? Podanie farieb je aké?
Starší reakce
Jj, mám lfl asi rok a půl a šlapají dobře, ta modrobílá je pěkná, ale co mě udivilo tak bílá je mnohem barevně hezčí než bílá od Sinkor
Moc děkuju. .
Vezmu ty modré. ..nanayky na sobe červenou stejne radnou nemají. ..
Ono asi i záleží na barvě ryb, mám tyto světla obě, bílé v Kalimantanu a modro bílé v To vymyslím, obě jsou v pohodě, dříve když jsem měl bílý Sinkor tak bylo vše bledý, ryby i kytky, ale pod tímto světlem jsou barvy mnohem lepší, přikláním se více k modrobílé. Teď mám v NoName Sinkor wrb a barvy na pohled jsou super jak na kytkách tak na rybách. Dal jsem ho ma zkoušku do Malý bazén na Myanmarské Danie a panečku, ty svítili nádherně, až jsem si řekl že to origo světlo asi vyměním



Bud to je modro bila
Nebo modro bila a navíc červena
Tak nevím jestli pod tou červenou nebudou ryby vypadat lip
Edit: I když nanayky by možná lépe vynikly pod modrou
Kup Modro bíle. Aspoň u mě funguje modrá lépe. Samozřejmě ideal je kombinace jak modré, tak červené.
0 11.01.2020 18:15
Poweres [59] - Živorodky Starší reakce
Z ciste fyzikalniho pohledu na vec - jakou barvu chces videt, takovou barvou musis svitit.
Takze napr. na zlutou rybu zlutym svetlem - treba. Ovsem jiste tusis, ze to ma hacek - asi nechces, aby vsechno ostatni bylo zlute
Cili potrebujes i ostatni barvy, aby vysledne svetlo bylo 'bile', resp. aby si oko myslelo, ze je bile. Na to potrebujes popichnout vsechny 3 typy cipku v oku (RGB). Takze ke zlutemu svetlu, ktere drazi cipky RG potrebujes prihodit jeste modrou barvu, abys polechtal B.
Vysledne svetlo by asi bylo bile, ale krome zlutych a modrych objektu by ostatni vypadaly dost mdle...
Cili jak to chapu ja (a nejsem na to nejaky odbornik

- pokud zafixujes intenzitu osvetleni, a chces zvyraznit nektere konkretni barvy, musis ve svetelnem spektru ty co te zajimaji vytahnout a ty co te nezajimaji ubrat. Bude to neco za neco...
PS: Nevylucuji, ze na rybach jsou barevne pigmenty, ktere pohlti nejakou barvu, a vyzari jinou, tim by se predchozi malounko komplikovalo. Pak by mohly byt zajimave i nejake UV. On me nekdo doplni, az si prestane trhat vlasy z hlavy
Krmim kvalitním krmivem. Potřeboval bych nanayky trochu líp nasvitit. Jestli bude dobre pořídit ledku bílo modrou...
EDIT- Právě že v prodejnach. ..Na burzách je to krása. Pak je Dáš doma do akva a zadna sláva
Na vybarvení rybek potřebuješ hlavně kvalitní potravu než osvětlení, ale zase je pravda, že modrá neonka vynikne pod jiným světlem lépe, než třeba červená plata pod tím samým osvětlením. Dobře to jde vidět někdy na akvaburzách jak mají osvětlené nádrže k podpoře vybarvení rybek.
Starší reakce
Třeba, každopádně tak je to psané ve specifikacích
Třeba jen tolik nelžou.

Mají poloviční životnost než dnešní moderní akvarijní led osvětlení.
Tak tráva pod tím zřejmě poroste dobře, tohle mají vychytané.

Zeptám se na názor ostatních na toto světlo pro rostlinné akvárium?
www.bestgrow.cz/…
Počítám s tím že by žárovek bylo víc.
Starší reakce
Tak jsem to spravila!..Děkuji!! ☺
Jestli se ti to podaří rozebrat tak to jde připojit znovu. Pokud ne tak odizolovat a spájet a přetáhnout smršťovací bužírkou. Nejlepší sehnat někoho kdo to umí.

0 10.12.2019 11:34 Veverca 

Dobrý den.
Osmáci mi dnes rozkousali drát od světla.
Mám akvarijní kryt DIVERSA. (Nemám žádné náhradní osvětlení.) Půjde to nějak opravit???
Starší reakce
Na aliexpress-e predávajú držiaky, napr.
www.aliexpress.com/… vyzerajú dobre a možno bude nejaký pasovať...
no a nebylo by jednodušší nechat ohnout 2x nerez trubičku do oblouku, na spodek nechat přivařit L, aby se to opřelo celé o akvárium (případně U - dle možností akvária), vzadu navařit také L, aby to bylo spojené a nemuselo se to přiznávat někde v prostoru) a v požadované výšce světla prostě dát zase trubičku a na tu světlo "posadit" ? tvar to udrží, nebude to nějak vehementně tlustá a těžká konstrukce , bude to sedět na akváriu na míru a bude to celkem normálně vypadat (subjektivní záležitost). Nevýhodou bude nemožnost to do budoucna rozšířit a nemožnost nastavení výšky světla dodatečně
nebo udělat ten základ pro spodek stejný (kvůli pevnosti konstrukce) a pak "jen" z boku tyčku nahoru s ramínkem (šibenici) a na tu pověsit to světlo jako závěs - dalo by se regulovat výškou
Díky pánové díky.
Tohle vypadá parádně.
Díval jsem se na to světlo včera pořádně a ještě mě napadlo, že bych použil ty základny z držáku Chihiros a originální dráty nahradil nerez dráty na zaplétaní cyklistických kol a nejak jenke světlu připevnil bodově.
Moje představa je taková, že ten spodek se dá k hraně akvária nějak přitáhnout, aby tam byl jistěji uchycený? Originální držáky jsou jednak nízké a navíc s nima pořád bojuju při sundávání kryciho skla.
Ale ty 3D tisky vypadají fakt dobře a když se zvolí vhodná šířka spodního uchycení dle šíře skla, tak by to mohlo i dobře držet.
Napadá mi plexisklo a nějak si z něj ty úchyty celé vymodelovat.Já si teď takovým slimačím tempem navrhuji vlastní osvětlovací rampu stojící na hraně akvária a nejsnadnější se mi zatím jeví udělat to z plexiskla.
Když se tu řeší to uchycení, přemyšlím jak uchytit světlo Sinkor WRB 45cm trochu výš nad akvarium než pomocí originálních držáků.
Mám 45cm akva a to světlo je asi tak o 1cm delší než akvarium. Napadlo mne koupit držáky pro Chihiros a nějak ty kovové nožky na světlo přilepit - asi silikonem, jen bych asi musel lepit ke spodní straně, protože to světlo je prostě o fous delší než akvarium -a to asi nebude vypadat moc elegantně.
www.rostlinna-akvaria.cz/…
Nenapadá někoho nějaké jiné elegantní řešení? Světlo potřebuju dostat tak 10cm nad hranu akvária. Zavěšení ze stropu bohužel nepřipadá v úvahu
Starší reakce
0 17.11.2019 20:03 trichopter – osvetlenie.
Zdravým, v podpise mám foto mojho akva.CHcem sa opýtať na optimálne svetlo vyrobené doma:Teraz mám dva pásy studená LEd 9,9W po jednom metri + jeden meter teplá biela14,4w.Nejak sa mi nezdá či je to dosť,Vedel by niekto poradiť? Občas zapájam led v práci tak mám k tomu prístup , .Na 220 litorvé akva s hlbou 60cm,voda 50cm by to malo stačiť?AKe led objednať? chcem si svetlo urobiť sám a prísť na to ako by to bolo najlepšie.Dik.
Promiň, ale chtěl levné flexibilní řešení.
Ještě jsem našel toto akvaristické řešení, ale stejně je to při jeho délce na 2ks...
www.rostlinna-akvaria.cz/…
Cenově to prostě už nevychází o moc líp než proti uceleným řešením...tedy já bych si asi radši připlatil.
To už je skoro jako rada ve stylu metr a půl hoblované latě 30 x 50 mm, tři metry CYLY 2x 0.5, tři objímky GU-10, tahle LEDka (nebo jiná, ale tahle zrovna moc neoslňuje):
www.hornbach.cz/…, dvě pětipinové WAGO svorky a nějaký řetízek, kterým to celé uchytíš ke stropu. Jo a průchozí vypínač a třímetrovou flexosňůru. Jasně, taky to tak jde

Ahoj, napadlo mě...co koupit něco podobného:
www.ikea.com/…
Vím, není to AQ kategorie...ale cena je obstojná. Samozřejmě třeba 2x vedle sebe. Jinak asi nezbude než specializované (drahé) světlo.
No vidím to že počkám než bude Pico Lumina 9 zase skladem. Ostatní mi přijde jako zbytečné drahé řešení.
Ahoj, měl by někdo nápad jak osvítit můj Kryptotruhlík? Nějaké funkční levné řešení, ale aby bylo světlo cca 20 cm nad akva, chci aby stonkovky mohly z akva ven. Díky moc
Ako som spomínal, ja to riešim tak, že sú všetky prvky osvetlenia maximálne otvorené (ako to len bezpečnosť dovoľuje), takže všetka vlhkosť, čo sa nazbiera (a prípadne vyzráža, ale to som nezaznamenal) po zhasnutí, sa po rozsvietení prirodzeným prúdením zase vysuší/odvedie
Ani na kontaktoch trubíc (pri výmene), ani na pásoch LED som žiadnu koróziu nezaznamenal. Tie pásy tam sú niekoľko rokov (nepamätám už presne, ale asi 5), trubice mením každé cca 2-3 roky.
Magic napsal: tak s poklesom teploty po zhasnutí relatívna vlhkosť vyletí prudko hore, hoc v skutočnosti žiadna vodná para tam nepribudla.
Uviedol som aj teplotu. Keď svetlo svieti, je teplota 27 °C, v rýchlosti som našiel len tabuľku po 5 °C, tak nech je to 30 °C, pri RH 20 % a tejto teplote je absolútna vlhkosť 6,1 g/m3, po zhasnutí teplota klesne na 25 °C a RH skočí na 100 %, čo je absolútna vlhkosť 23 g/m3.
Verím, že budete súhlasiť, že je to skoro 4-násobný nárast absolútnej vlhkosti, a teda že vodná para pribudla, a to nie zanedbateľne. V skutočnosti bude nárast absolútnej hodnoty ešte vyšší, pretože pri 27 °C bude absolútna vlhkosť nižšia ako 6,1 g/m3.
Nevím. Obávám se, že obecný závěr zatím prostě není. Určitě jej nepůjde najít teoretickým odhadem nebo hledáním materiálu s ideálním koeficientem difuzního odporu. Stará dobrá metoda pokus - omyl, jak to i místní mistři hezky popisují i na tomhle fóru již několik let.
Ať se vymyslí jedno nebo druhé, bude to mít své mouchy a ďábel se vždycky ukryje do detailů. Zadělá se to do skleněné trubice - nebude to propouštět prakticky nic, konce se vždycky dají nějak vyřešit. Ale zase se z toho bude špatně odvádět teplo. Udělá se to tak, aby se z toho dobře odvádělo teplo - zase to bude potřeba do něčeho zalít nebo zatmelit nebo utěsnit spojení kov-plast nebo kov-sklo, zas to nebude těsnit tam. Pak se tam musí dostat kabely - zase řešit průchodky. A když to už člověk dokonale utěsní, začne ten kov korodovat a je zase na začátku. Bude to z hliníku a perfektně utěsněné - zas nebude štěstí na pásek a moduly, nebude se přenášet teplo na chladič a zase konec. Nebo se to prostě odlepí.
Zatím si myslím, že LED pásky do krytu udělat tak, aby měly požadované optické vlastnosti a mechanicky to vyřešit tak, aby je bylo snadné jednou za čas vyměnit jako spotřební materiál. Jestli bude štěstí na podmínky, budou žít několik let. Jestli ne, tak je měnit častěji. U komerčních osvětlení taky nevím. Když se mě ptali kamarádi s kryty, jak vyřešit osvětlení, tak ještě pořád jim radím staré dobré T5.
Relatívna vlhkosť vzduchu je trošku blbá veličina, ktorá hovorí len o tom, ako sú tie pary nasýtené. A keďže táto nasýtenosť veľmi závisí na teplote, tak s poklesom teploty po zhasnutí relatívna vlhkosť vyletí prudko hore, hoc v skutočnosti žiadna vodná para tam nepribudla.
Je to to isté, ako keď sa nad ráno vyzráža na rastlinách rosa.
Ja to popracem do vhodného vlákna, keď budem pri PC a nájdem vhodnejšie, tým sa netrápte
V tejto našej diskusii mi ide o to, čo odporúčať akvaristom ako najvhodnejšie riešenie. Ako som už spomenul, väčšina nie sú ani chemici a ani elektrikári, a tak zahltiť ich množstvom premenných a odborných termínov, ktorým nerozumejú (mnohým ani ja), zväčša nikam nevedie. Preto pátram po zovšeobecnení...
Ohľadom vlhkosti v kryte, moje merania (už dlhšie ako rok) ukazujú, že po vypnutí svetla (a vychladnutí) v kryte vystúpa relatívna vlhkosť ku 100%. Problém môjho merania je, že senzor má definovaný rozsah len do 90 %, takže čokoľvek nad je určite dosť nepresné, ale zároveň určite nad 90 %, čiže jednoducho veľa, a teplota sa ustáli niekde okolo 25 °C. Po rozsvietení klesne RH k 20 %, ale teplota stúpne len k 26 °C (podľa okolitej teploty, v lete viac). Myslíte, že by ste z týchto hodnôt dokázali urobiť nejaké závery/odporúčania? Ja som schopný len jedného záveru, vzhľadom k malému teplotnému rozdielu mám kryt vetraný dobre (na ochranu pred vlhkosťou používam výhradne toto vetranie)
Mimochodom, ohľadom silikónu, ak som správne zachytil, tak ten je výslovne popisovaný ako priepustný pre vlhkosť.
Už asi hodně OT:
slavko napsal: Dík
Čítal som, ako chlapík meral veľkosť molekuly plynu jej zmrazením, ale podľa mňa po zmrazení to prestala byť molekula plynu 
Hlavně, teplota, skupenství, fáze a jejich změny jsou vlastnostmi souborů částic (docela velkých - statistických) a ne jedné molekuly. Ale umím si představit, že z nějak zmraženého vzorku sa nějakou optickou nebo rozptylovou metodou (difrakce nebo něco podobného) nějak dá zjistit struktura toho vzorku včetně mezijaderných vzdáleností, jestli to se myslí velikostí molekuly v té práci.
slavko napsal:Ale ako je to s tou vzduchotesnosťou a vlhkosťou? Nemyslím 100% presné tvrdenie, ale nejaké zjednodušujúce zovšeobecnenie: možno považovať vzduchotesnosť za účinnú aj proti prenikaniu vlhkosti? Alebo je účinná len čiastočne (lepšie ako nič), alebo je účinná len málo až vôbec, takže ju nestojí za to ani riešiť?
Schopnost nějaké látky s nějakou tloušťkou zamezit pronikání plynů z jedné strany na druhou asi bude záviset od rozdílu tlaků na obou stranách. U směsi plynů, jako je vzduch, od rozdílů parciálních tlaků pro každou složku. Čím větší rozdíl, tím toho víc pronikne. Takže nějaký difuzní koeficient bude záviset od tlaku. Vzduch je při atmosferickém tlaku, to se moc nehýbe, jeho složení je taky +/- poměrově podobné. Dobrá. Tak pro suchý vzduch budeme mít nějakou propustnost. Ať je malá a ať je ta látka při atmosferickém tlaku "vzduchotěsná." Teď do toho vzduchu přidejme vodní páru. Její parciální tlak bude záviset od koncentrace, tedy od vlhkosti. A jestli tahle bude dostatečně vysoká, už nemusí platit hodnota difuzního koeficientu pro atmosferický tlak a ta izolační látka začne tu vodní páru propouštět.
Proto bych si OBECNĚ myslel, že vzduchotěsnost není to samé jako odolnost vůči vlhkosti. Prostě se to pro každý plyn může chovat jinak a rozmezí tlaků vodní páry je větší než rozmezí tlaků jiných plynů. Teď, samozřejmě, je jasné, že bude hodně látek, pro které je ten rozdíl zanedbatelný. Záměrně přehnaný příklad: Třeba tlusté oceli s měděnými těsněními, pořádně sestavené, bude srdečně jedno, jestli má izolovat suchý nebo vlhký vzduch. Bude stejně dobře izolovat cokoliv. To samé platí pro tlusté sklo, dobře osazené, opatřené těsněními. Ale třeba u nějakého silikonu, různých gum nebo nějakých tmelů v tom může být rozdíl. Jak velký, neumím posoudit.
michalt napsal: Tlak a teplota, jejich vliv na izolační vrstvu, která má svůj tvar a rozhraní s osvětlovacím tělesem...co se bábě bude chtít, to se jí přisní.
Dík

Čítal som, ako chlapík meral veľkosť molekuly plynu jej zmrazením, ale podľa mňa po zmrazení to prestala byť molekula plynu
Ale ako je to s tou vzduchotesnosťou a vlhkosťou? Nemyslím 100% presné tvrdenie, ale nejaké zjednodušujúce zovšeobecnenie: možno považovať vzduchotesnosť za účinnú aj proti prenikaniu vlhkosti? Alebo je účinná len čiastočne (lepšie ako nič), alebo je účinná len málo až vôbec, takže ju nestojí za to ani riešiť?
Nene, o "velikosti molekuly" (jedné) nemá moc smysl vůbec mluvit. Jde o to, že jednotlivé molekuly se chovají dost odlišně než bychom čekali v klasické mechanice.
To má za následek to, že v různých interakcích (jedné) molekuly s jinými věcmi (jiná molekula, světlo, tuhá látka) se tahle chová velice rozdílně. To popisujeme tak, že tyhle procesy mají svůj účinný průřez. Ten se dá částečně chápat tak, že v každém procesu se molekula jeví "jinak velká." To se dá změřit nebo teoreticky vypočítat.
U difuze vodní páry přes nějakou izolaci bych v smysluplný teoretický popis moc nedoufal. Tlak a teplota, jejich vliv na izolační vrstvu, která má svůj tvar a rozhraní s osvětlovacím tělesem...co se bábě bude chtít, to se jí přisní.
Zůstal bych při zemi a při navrhovaní se držel materiálů se známými difuzními koeficienty určenými pro danou teplotu, tlak a druh plynu. Jestli nejsou k dispozici, tak jen metoda pokus-omyl. Obecně je potřeba smířit se s tím, že nějaká voda se u osvětlení vysráží a časem se dostane všude. Otázka jen zní, za jak dlouho a jakou škodu nadělá.
Mailla: Jestli chceš LED a jestli máš finanční limit, do kterého se Ti vejde Chihiros S, tak si jej kup. Jen buď připravená na to, že Ti za několik let může odejít a bude potřeba vyměnit jej (ale může se taky stát, že jej budeš mít 6-7 let a pojede dobře). Prostě nekorozivní úprava a ochrana proti stříkající vodě není zárukou, že to světlo vydrží všechno. Ale takové, obávám se, v téhle cenové kategorii nebude.
Tých spôsobov, ako určiť veľkosť molekuly, je viacej a rozhodne nestačí brať do úvahy len veľkosť atómov a väzieb medzi nimi. Skúšal som to zľahka naštudovať a nechal som to tak, už dosť zložitá problematika.
Zobral som to z druhej strany a pozrel do tabuliek s molekulami - molekula vody mala vo všetkých, čo som otvoril, menší rozmer, než O2, N2, o CO2 nehovoriac (výrazne pod 3Å).
To ale nestačí, podle mne to ještě nějak souvisí s délkou vazeb, ale to už bych se dostal na tenký led. Faktem je, že vodní pára narozdíl od vzduchu skutečně pronikne (v různé míře) prakticky vším, vědí to i výrobci těch parozábranných fólií. Svou roli tam hraje ještě parciální tlak konkrétního plynu (která se u vodní páry narozdíl od dalších plynů na přepážce mezi suchým a vlhkým prostorem liší). Něco se o tom dá najít třeba tady, ale je to hodně složitá problematika:
tpm.fsv.cvut.cz/… _ucx_ napsal: Molekuly vodní páry jsou totiž výrazně menší než molekuly vzduchu.
Nedalo mi to a začal som pátrať. Dopátral som sa, že veľkosť molekuly plynu sa nedá zmerať, len odvodiť.
Pre zjednodušenie, porovnajme molekuly kyslíka a vody (vodná para je rovnaká molekula ako tekutá). Molekula kyslíka je tvorená jeho dvomi atómmi, ktoré môžu prestupovať "v zástupe", takže tento dvojatóm nemusí mať väčší priemer ako atóm samostatný. Naproti tomu, molekula vody je tvorená jedným atómom kyslíka a dvomi atómmi vodíka, ktoré zvierajú uhol niečo cez 100 °, a tak pri ľubovoľnom natočení aspoň trochu toho vodíka vedľa kyslíka "trčí", a tak je molekula vody väčšia (rozmerovo) ako molekula kyslíka, a to napriek tomu, že je ľahšia. Vzduchotesná zábrana nesmie prepúšťať molekuly kyslíka, a tak nemôže prepúšťať ani molekuly vody.
Nájde sa tu nejaký chemik, čo mi toto môže potvrdiť, resp. ma opraviť?
Neviem ako to je s veľkosťou molekúl pary, i keď máte pravdu, že na tom záleží.
Tu je to i tak viac-menej jedno, pretože mnohí akvaristi proti vlhkosti odporúčajú IP68, takže pokázať na vzduchotesnosť stačí...

Mohu se Vas prosim zeptat co by jste mi doporucil za svetlo do krytu?
Kryt bude delany,tak zatim mam moznost volby.
Akvarium bude 150x50x60,chtela bych i cervene rostlinky.
Pokud budete mit nejsky tip,budu vdecna,svou roli hraje samozrejme i cena,bohuzel
Dekuji

Tak zrovna přímo na stránkách rostlinných akvárií je napsáno, že pod to světlo patří krycí sklo.
Není to přímo v popisu, ale v diskuzi je to tam minimálně 2x.
Do krytu verzi S - dražší, výkonnější.
Ani vzduchotěsná izolace nemusí nutně být izolací parotěsnou. Molekuly vodní páry jsou totiž výrazně menší než molekuly vzduchu. Dokonce ani parozábranná stavební fólie není paronepropustná, jen té páry propustí poměrně málo (kolik, to pak říká tzv. faktor difuzního odporu).
Jeden z mála známých a opravdu účinných způsobů, jak zabránit hromadění kondenzátu, je pro ten kondenzát vyrobit cestu, kudy může odtéct, což zpravidla znamená v nejnižším místě vyvrtat díru, na ní napojit nějakou vyspádovanou hadičku a tu někam vyvést, například zpátky do akvária. Druhým je intenzivní odvětrání.
mailla napsala: Tak ze nema dostatecnou izolaci proti vlhkosti?
Izolácia proti vlhkosti je mýtus. Teda, nie žeby nebola možná, ale vyžaduje vzduchotesné riešenie. V opačnom prípade (nevzduchotesné), čím otvorenejšie, tým lepšie, aby tá vlhkosť čo prenikne dnu aj mala kade odísť...
Lenže, ak je svetlo otvorené, dostáva sa do neho ľahlo voda. A to ako voda z náhodných čľapnutí (či už rybou alebo rukou), tak aj do neho steká vyzrážaná voda, ktorá sa zvykne v kryte zrážať po vypnutí svetla, kvôli poklesu teploty. Nakoľko to je nebezpečné pre zdravie, to závisí od napätia vo svetle (neviem aké tam je), pre elektroniku je však voda vždy nebezpečná. Ak aj priamo nespôsobí závadu, môže (výrazne) skrátiť životnosť...
Už nejaký ten mesiac meriam relatívnu vlhkosť vo svojom kryte: po vypnutí svetla stúpne ku 100 % a drží sa tak, kým sa svetlo na druhý deň nezapne. A to si nemyslím, že mám kryt vetraný slabo a mám aj krycie sklo. Avšak, voda sa mi v ňom nezráža, čo mi trochu nedáva zmysel alebo je vetraný naozaj dobre
Avšak, v plastovom kryte, čo som mal kedysi dávno v malom akvárku bola voda vyzrážaná pravidelne...
Přidat reakci
1 ...... [10] ...... 89 90
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 109184x