Osvětlení
0 23.01.2011 18:03 GabrisDavid iba malu otazocku. Chcem si kupit 2 žierivky(2x30W T8)
Iba by som sa chcel spytat ze je vlstne nejaky rozdiel v klate medzi tymito troma vyrobcami:
* Hagen
* Osram Sylvania
* Sera
Dakujem
Ďakujem za odpoveď . Ja som spokojný s tymito keď odyjdu tak skusim iné ja len že či niekto nevie ktorá svieti lepšie na dno
a co třeba obyčejné třípásmové zářivky, 840 nebo 830. Stačí si tady pročíst forum, názorů pro a proti je tu víc než dost
0 20.01.2011 18:13 GabrisDavid – Re: smoldo
tak podla mojich skromnych nacitanych poznatkov ak mas rasline akvarium tak jednoznacne sera plant color alebo podobny tyop od inej znacky
Zdraví prosim o radu . Chdem sa spytať ktorá trubica je lepšia keď je umiestnená v predu LIFE GLO , alebo POVER GLO obydve sú 39W 85cm v 98cm kryte ďakujem
0 20.01.2011 18:00 GabrisDavid – Re: katterinecka
vdaka za rady...tak az zacnu rastlinky protestovat budem vediet ze co sa im nepaci
můžeš je měnit postupně, ale jestli jsi spokojenej a kytkám se daří tak můžeš ještě počkat - to záleží na kytkách, jak se jim tam líbí
0 20.01.2011 16:57 GabrisDavid – Re: katterinecka
no ja mam 200L akva/cisty objem cca 170L) 35cm vysoky vodny stlpec a 0.4w/L
co sa mi nezda ze obidve su akva glo
svítivost se začne snižovat, u těchto speciálek, docela rychle. Bylo by dobré je měnit kolem půl až třičtvrtě roku (záleží na počtu hodin svícení). Samotná trubice asi vydrží docela dlouho, mění se hlavně kvůli té svítivosti.
Jestli nemáš hodně poddimenzované světlení (jak bývá například v setech) a rostlinkám se stále daří a nemáš problém s řasami, tak je nejspíš tak často měnit nemusíš
0 20.01.2011 16:41 GabrisDavid – Re: katterinecka
este dotaz. ano mam tie klasicke akva glo trubice.(aka je vlastne zivotnost trubic, myslim tym pokial sa nevypalia)
keby som ich tam nechal dlhsie bude to mat drasticke nasledky??
rastlinky mam s minimalnymi narokmi na svetlo.mam aj plavajuce rastliny.takze toho aj tak moc neprenikne
vdaka za rady
záleží jaké máš, jestli nějaké speciální např.aquaGLO tak i častěji
0 20.01.2011 16:30 GabrisDavid to sa fakt maju kazdy rok menit ziarivky???
Starší reakce
S tou předělávkou to bylo myšleno tak, že pokud bys měl nějaké starší svítitdlo s tlumivkou, které dneska seženeš za flašku není problém ho za oněch 600,-Kč předělat na moderní osvětlení s předřadníkem a trubicemi T5. Vím, že elektrikáři to neradi vidí, ale příjde mi poněkud zbytečný instalovat do krytu osvětlení s krytím IP 65. Pokud je použito krycí sklo a kryt odvětrávaný ...ale každého věc.
Díky kluci nedalo mi to a byl jsem se tam ještě podívat,kdyz jsem tam byl poprve tak jsem se niceho nedocetl a ani mik tomu nikdo nic nerekl:trosku jsem jim to rozepral a je to stara kombinace bez predradniku:(((((
S tim předeláváním se mi moc do toho jit nechce to je dalsi investice cca 500 kč a já mám slíbne osvetleni na akva za 1400 takže asi vemu tohleale dekuji za rady
Nejsem žádný elektroznalec, ale podle mě jde o klasické průmyslové svítidlo s tlumivkou. Tím neříkám, že je to špatné, jen je na zvážení zda koupě svítidla s tlumivkou (pokud tomu skutečně tak je) není dnes v době T5 trubic krokem zpět... Na druhou stranu dlužno dodat, že moderní svítidlo s el. předřadníkem, trubicemi T5 a tímto krytím za tyhle peníze neseženete. Tedy myslím hotové. Jinak není problém předělat starší osvětlení s tlumivkou na moderní s předřadníky a T5 za stejné peníze a získáte o třetinu více Lm s nižší spotřebou.... Ale pokud bude světelný výkon toho tělesa z Bauhausu stačit, proč ne.
Jestli to je plastový kryt a jsou v tom tlumivky a ne elektronický předřadník, tak se to bude tak zahřívat, že do dvou let ten kryt zkřehne a rozpadne se.
Souhlas
Díky za upřesnění , bral jsem IP 6X už jako vodotěsnou záležitost
Malá oprava zcela voděodolné by muselo být IP68 i pro ponoření ale tohle IP65 je proti tryskající vodě a to je pro akvaristiku dostatečné.
Jinak pokud to designově vyhovuje a i výkonově pro potřeby akva, tak je to za slušný peníze. Otázka jestli to není šmejd a jak dlouho bude fungovat.. to ale asi nikdo dopředu nedovede říct.
Sice netuším, jak to vypadá (rampa s úchyty na zářivky, či komplet osvětlení i s reflexčním provedením???) ale 600,- Kč za dvouzářivku je skvělá cena.
Důležitý je ten parametr IP 65, což znamená že je to zcela vodě odolné. Počítej s tím, že to je na zářivky o délce 120 cm.
0 15.01.2011 18:53 wexli [-4] Ahoj mám dotaz oběvil jsem v BAUHAUZU osvetleni na akva ,ale nevim zda je vyhovující a abych nemel problemy.Tak se chci zeptat jestli nemá někdo zkušenosti cena je okolo 600 na dvojzářivku,píší že je to vodě odolny tak s tim by snad neměl být problém.Parametry co jsem tam odečetl jsou
2x36W IP 65
T8/G13841/4000K
3350Lm
E2 ELEKTRO GMBH
Fn (Hz) 50
In (mA) 430
delta 0,48
Jestli tomu někdo rozumí tak prosím poradte
Kuju moc
Starší reakce
No rozumím tomu tak, že čerstvou nebo odstátou je naprosto jedno. Hlavně čistou z vodovodu a často... :P
Pro méně chápavé - prosím o závěr z této už málem vědecké debaty: je tedy lépe používat čerstvou nebo odstátou (a čistě hypoteticky- jak nejdéle odstátou je možno ještě použít)?
Ano, jen s doplnenim, ze nejen bublinky z fotosyntezy, ale i uvolnovani plynu z presycene vody. Ony totiz ty plyny se uvolnuji rady tam, "kde se neco deje", kde uz neco bubla, ceri, kape ...
Sid uz to vysvetlil, ze i ja jsem to pochopil. Co vidim jsou tedy opravdu bublinky kysliku z fotosyntezy, jenze voda je plyny tak presycena, ze uz se nemuze ten kyslik do vody rozpoustet a tak jde v bublinkach ven. Narusene pletivo, diky, to bych taky pochopil, nakonec z ustipnutych stonku stonkovek to pak vzdycky jde nejvic. Takze panove diky, snad uz chapu co se deje. Vysvetleni je jak se zda jednoduche
.
Tzn. pokud mám ve 300l vyšší denní přírustky té samé kytky jako ve staré 200l, tak to mám brát jako primární ukazatel, že kytky rostou správně a nepřítomnost "řetízkování" neznamená nic špatného? Do teď jsem asi mylně bral právě to bublání jako znak toho, že se rostlinám daří.
Vybublava hlavne v mistech, kde je pletivo rostlin narusene. Rostlina jinak rozpousti celym povrchem (nekde vice, nekde mene). Ale kdyz nema jak rozpoustet, kdyz je plynu ve vode vic, zacinaji se na ni tvorit male bublinky, a z mist kde je zilnatina narusena pak unika v "proudech" bublinek.
S tim se suchozemske kytky nepotkavaji, vzdy bez problemu maji plyny kam vypoustet. Vlastne podvodni taky, jen je to vypousteni bud videt, nebo ne.
Me se tedy po vymene tretiny vody tvori bublinky i na kamenech, atd. I ve sklenicce, kdyz ji necham chvili stat.
Kdyz veris v to, ze rostliny zacnou tak silene asimilovat z duvodu pritomnosti "neceho" chemickeho ve vode, co jim schazi, zkus tenhle pokus - vodu napust do kyble, a nech stat nekolik dni. dukladne promichavej (treba tyckovym mixerem, parkrat za den), a zahrej na stejnou teplotu jako akva. Pak dolej, a uvidis.
Koukám, že než jsem stihl doklepat svou reakci, to podstatné už tu napsal Filipsi...
(To je tak, když člověk vede na Rybičkách "simultánku" a řeší několik věcí naráz...
)
Ale kdy už jsem se s tím tak natrápil, dám to sem!
...Je viditelné bublání rostlin přímo úměrné přírustku hmoty? Jak je možné, že ve 300l bublá egerie méně nebo vůbec než ve 200l a přesto roste výrazně rychleji?...
"Viditelné bublání" není přímo úměrné přírůstku hmoty.
V jedné nádrži mohou rostliny vyprodukovat mnohem víc kyslíku než ve druhé, přesto v té první nemusíme - narozdíl od té druhé - žádnou produkci kyslíku vidět. Kyslík se (jako odpad při fotosyntéze) objevuje ve formě viditelných bublinek za předpokladu, že prostředí (okolní voda) je kyslíkem nasycené a rostlinou produkovaný O2 se již nestíhá rozpouštět a uniká ve formě bublinek.
...Mělo na znovuobjevení se "bublinek" vliv to snížení čeření výtoku z filtrace (odkud přichází voda obohacená o CO2) nebo to byl efekt těch 20l, tedy cca 10% objemu akva, čerstvé vodovodní (a ledové) vody?...
Za b) je správně.
...Skoro to vypadá, že další experimenty zaměřím na hnojení tou Sidovou špinavou (čistou) vodou a ev. další zvýšení obsahu CO2. Hnojení hnojivem (minimálně tedy Ferropolem) se nezdá že by mělo nějaký účinek...
Měl bych v této souvislosti zdůraznit, že mnou propagované "hnojení výměnou části vody" nemá univerzální platnost! Určitě na ně nelze spoléhat v intenzívně provozovaných rostlinných nádržích, kde pouhá výměna části vody bude sotva splňovat požadavky rostlin, "motivovaných" vysokou intenzitou osvětlení, koncentrací volného CO2, příp. i teplotou.
V takových podmínkách bude nutné zajistit kytkám trvalý přístup k živinám, ať už formou kořenové nebo "listové" výživy.
Takže až vám začnou kytky "haprovat", zapřemýšlejte o vhodném hnojivu.
Dobre, mozne vysvetleni. No jo, ale proc se ten plyn z vody, pokud neni z rostlin, rozhodne jit zrovna z jednoho mista na listu a proc si nikdy nevybere neco nezeleneho, treba nejake vybaveni v nadrzi a nebo sutr? Co ho vede jit z vody v proudu bublin z jedineho mista, kdyz jinde takhle bubla az zase o peknych par cm dal? Ze by ten maly pridavek z rostliny zpusobil to, ze v tomhle miste uz je opravdu moc a tam vybublaval? Mne se to nezda.
No ja vedel, ze nas nekdo setre
. Jasne ze jde z rostlin kyslik, co by to taky bylo jineho. Jenze my pridame vodovodni vodu a kytky zacnou produkovat kyslik jak pominute, a ten vznika fotosyntezou. Fotosynteza chce svetlo, CO2 a vodu (no dobre, ne kazda fotosynteza potrebuje vodu, misto H2O to lze i s H2S, ale to jsme jinde a kyslik tak mimo jine nevznika), plus nejaky ten sajrajt navic pro fungovani rostliny. A nad cim tady badame je, co z toho sajrajtu navic do vody dodame pridanim cerstve vodovodni, ze se tohle deje (tedy pokud jim neni samotny CO2, ale ten kolega hf pridava a nedeje se to, po vode z kohoutku ano). Dnes jsem zase menil tretinu vody, a zase jako obvykle, 2 hodiny proud bublin z listu Echinodorus blaheri, z jednoho mista na horni strane listu (mimo jinych bublinek z jinych rostlin, tenhle byl nejsilnejsi, skoro cara k hladine), pak se to uklidnilo na bublinky tak co centimetr.
hf napsal:
- Je viditelné bublání rostlin přímo úměrné přírustku hmoty? Jak je možné, že ve 300l bublá egerie méně nebo vůbec než ve 200l a přesto roste výrazně rychleji?
Ne, neni to umerne. Rostlina muze mit velke prirustky a nebublat, stejne tak bublat jako blazen a temer nerust. Zavisi na mnoho vecech, napr. okolni voda a jeji nasyceni plyny, druh rostliny, osvetleni ...
- Mělo na znovuobjevení se "bublinek" vliv to snížení čeření výtoku z filtrace (odkud přichází voda obohacená o CO2) nebo to byl efekt těch 20l, tedy cca 10% objemu akva, čerstvé vodovodní (a ledové) vody?
Vliv vymeny vody. Jejiho vyssiho nasyceni plyny diky vyssimu tlaku v potrubi a jeji nizsi teploty. Takze bublinky jsou nejvetsim dilem primo z teto vody (i kdyz zdanlive jdou z rostlinek), dilem opravdu z rostlinek a jen se ve vode nestihaji rozpustit, protoze voda uz dalsi plyny rozpoustet nechce, a malym dileckem mozna opravdu zvysene asimilace, at uz nahlou dostupnosti neceho co se nedostavalo, nebo prechodne snizene teploty.
A nebude to kyslík?
Jistě, jsou to Flexiobklady, tzn. obyc. písek obalený pryskyřicí. To že to "spotřebovává" více CO2 jde imho na vrub té otevřené hladině a silnějšímu proudění. Čistě pro představu tam jde 30 bublinek (z klasické vzduchovací hadičky) za minutu a všechno je 100% rozpouštěno.
Ale přesně jak říkáš ty. Po výměně vody kytky vždy začnou zuřivě řetízkovat a bublat. Na žádné hnojení takhle nereagují, tzn. něco v té čerstvé vodě je.
BTW, pises:"- pátý den se mi zdá, že pH ve 300l je přes stále stejné syceni CO2 vyšší" a tak mne napada, zkousel jsi dno octem na vapnik?
Nedokazu Ti odpovedet na to co je v ciste vode, co neni v akvariu, ale mohu Ti rict, ze kdyz vymenim v akvariu tretinu vody za neodstatou vodovodni, zacnou mi z nekterych rostlin jit carky jemnych bublin. Rostliny mi to ted delaji normalne, ale je to spis obcas nejaka bublinka, nebo nekde jedna za druhou, ale proud bublinek je vzdy az po priliti cerstve vodovodni vody. Na sklech ani na rostlinach se zadne bubliny neobjevi, jak je tomu treba u komplet nove napusteneho akvaria. A po pridani stopovych prvku (Sera flore daydrops) se nezda, ze by bublinek slo vic, zmenu jsem nezaznamenal, ale dival jsem se, take jsem si rikal, ze treba po pridani zacnou jit vic. CO2 do vody zatim nepridavam, rikal jsem si, ze v te vode co priliju ho muze byt natlakovano vic, a ze by to mohlo byt tim, ale jak to tak pises, vlastne nevim cim to je a zajima mne to taky
.
Dovolím si v OT threadu pokračovat zde dále. Do akvárka jsem přesunul egerii, z důvodu lepší (rychlejší) odezvy na změny vody.:
- výměna většiny vody, zasazení ostříhaných vrcholků Egerie (Densa), vybrány skutečně "výstavní" kousky. 1/3 té samé kytky jsem zasadil bokem i zpět do 200l akva, jako referenci.
Kytky ihned po zasazení velice masivně "bublají" v obou akvárkách. Do 300l přidávám 10ml Ferropol (JBL). pH je v obou +- 6,5.
- druhý den bublají už jen egerie ve 200l akvárku, ve 300l nebublaji ale přesto rostou výrazně rychleji (výrazně).
- třetí den 200l stále bublá a ve 300l dosahují ty nové kousky egerie až k hladině. Zastřihávám cca. v půlce a znovu zasazuji.
- pátý den se mi zdá, že pH ve 300l je přes stále stejné syceni CO2 vyšší (kapkové testy, kontrola barevného odstínu....). Abych snížil čeření hladiny a tím jak se domnívám snížil únik dodaného CO2 mimo vodu, tak zvyšuji hladinu (dát níže výtok z filtru je komplikovanější). Dolévám 20l vody z vodovodu, teplota cca 10 C. A teď pozor. Za cca tři hodiny egerie v 300l bublá jak šílená! Měřím pH, je zpět na 6,5.
Něco mi prostě uniká. Dotazy.:
- Je viditelné bublání rostlin přímo úměrné přírustku hmoty? Jak je možné, že ve 300l bublá egerie méně nebo vůbec než ve 200l a přesto roste výrazně rychleji?
- Mělo na znovuobjevení se "bublinek" vliv to snížení čeření výtoku z filtrace (odkud přichází voda obohacená o CO2) nebo to byl efekt těch 20l, tedy cca 10% objemu akva, čerstvé vodovodní (a ledové) vody?
Skoro to vypadá, že další experimenty zaměřím na hnojení tou Sidovou špinavou (čistou) vodou a ev. další zvýšení obsahu CO2. Hnojení hnojivem (minimálně tedy Ferropolem) se nezdá že by mělo nějaký účinek. Až to přestane bublat, zkusím ještě přidat tedy Ferropol, abych potvrdil, že po jeho přidání egerie bublat nezačne. Ale co může být v pitné vodě, co není v tom hnojivu?
Starší reakce
Nebo když "špinavou" myslíme právě pitnou vodu z vodovodu.
pravdepodobne bude lepsie to hnojivo pridavat denne...-teda rozdelit a upravit tu doporucenu davku na dni...
Tak změna, to hnojivo je Ferropol od JBL.
Ale ono to jde jen čistou vodou a rybičkama, pokud pod definicí "čistá" myslíme pitnou vodu z kohoutku...
...ze fakt jen ze svetla a ciste vody ne...
Musíte holt přidávat vodu "špinavou", pak to jde.
Pred vanocemi mi zacaly problemy s onemocnenim ryb, takze se lecilo a v ramci toho jsem prestal davat kazdy den Sera flore daydrops - pri leceni pridavat do vody cokoli jineho nez lecivo mi pripadalo jako nevhodne. Jako na potvoru, ty nemoci zacaly po pridani svetla, kdyz se zacaly dit s rostlinami skoro zazraky. Jiste ze to co se ve vode delo, asi moc rostlinam neprospiva, myslim tim leciva eSHa 2000, Flagellol, ted jeste V-Penicilin, caste odkalovani a vymeny vody... Na rostlinach je znat, ze moc nerostou a vice nez jako vliv tech leciv to vidim na nedostatek zivin. Chtel jsem pridat i hnojeni CO2, jak jsem se o nem zminil v clanku tady na serveru, cele to mam pripravene, ale zase, to prece nemohu delat, dokud lecim... Je vseobecne znamo, ze samotne svetlo a voda bez zivin rostlinam nestaci, i drive silene rostouci Pistia sotva preziva, tak to tady mam z prvni ruky, ze fakt jen ze svetla a ciste vody ne
.
Planta Min vyrábí Tetra.
No měl jsem jen Planta Min od tuším JBL. Doporučená dávka pro výměnu vody byla asi 60ml, nalil jsem 30ml a po pár dnech byla změna vidět. Tak jsem tam dal dalších 30ml a to již bylo bez efektu na kytky, naopak nastoupila během několika dní řasa. Dnes vyměním kytky, z původního nechám jen to co bude úplně čisté, a vyměním většinu vody. Pod echinodory jsem strčil JBL koule, ty jsou asi běh na dlouhou trať ale do vody se snad budou uvolňovat minimálně, takže proč to nezkusit.
Ale to hnojení mě trochu sere, myslel jsem, že to půjde i bez něj (jen hnojit rybičkama a čistou vodou) jako u té 200l.
...som rad
...nech sa dari
PS:este bude potrebne "doladit" mnozstva zivin -to sa casom zvladne
Dovolím si s odstupem reagovat a poděkovat Kortezhugovi. Opravdu po pohnojení kytkám vyrazily nové, sytě zelené, vrcholky. Vyrazila sice i poměrně solidně řasa včetně ruduchy ale důležité je, že vím, kterým směrem se mám teď zaměřit.
Takže ještě jednou díky za správné navedení.
H.
Starší reakce
obyčejné třípásmové (8XX). T5 nebo T8 si vyber podle délky která se ti hodí nad akvárko, každé se dělají v jiných délkách. T5 jsou ale nejspíš lepší, jsou tenčí a některé i víc svítí při stejné délce
Přidat reakci
1 ...... [68] ...... 89
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 108367x