Sinice
Ten stav v akva je pořád stejný, nebo se ty výměny vody, přidání rostlin a úprava světelnýho režimu začínají projevovat?
Mám dodělané osvětlení.
8:00 první 30watt.
11:00 se přidá 1x 21 Watt.
13:00 se přidá 1x 21 Watt.
14:30 zbylé 2 21 Watt.
15:30 vypínají 2 21 Watt
16:30 vypíná 1x 21 Watt
18:00 vypíná poslední 21 Watt
20:00 vypíná poslední 30 Watt
OK ?
jde o to jestli tem kytkam nechybelo neco jinyho nez jen svetlo....
tie cisla su trochu vyssie...
plati skvor ta hodnota pri 35°C a ta je 2100 pri 840 T5 21W
ta 960 bude asi toto
www.narvashop.cz/…
Tak samozřejmě se to dohání watáží, ale poměr lm/w mají 9xx horší. Namítat nebudu nic, ať si každý rozhodne dle vlastního uvážení. Kdo chce, informace si najde a vyzkouší si, co mu vyhovuje.
No ty dvě 840 měly 21W - světelný tok 1900lm a ty 960 mají 39W - světelný tok 2400lm. Tak nevím, co tedy víc prosvítí vodní sloupec. Mě se zdá že ta pětimásmová 960. Je to možná subjektivní dojem. S tím pohlcováním červeného spektra s přibývající hloubkou máš pravdu. Proto si myslím, že ve větší hloubce žádné zelené rostliny nerostou. Modré spektrum možná prospívá korálům, ale to asi nebudou rostliny. Svoje úvahy můžu například podložit specifikací spec. zářivek:
Speciál pro rostliny -
seracz.webnode.cz/…
Speciál pro moře -
seracz.webnode.cz/…
Samozřejmě můžeš namítat, že jsou tyto zářivky na nic
Rostliny jsou schopné využít prakticky celé spektrum a to i za hranici viditelného záření, ale větší výtěžnost fotosyntézy se předpokládá u kratších vln. délek (Vladimír Pelikán). Ale problémem může být voda zbarvená do žluta, ta bude pohlcovat modré složky. U hlubších nádrží jsou zase červené složky poměrně dost pohlcovány samotnou vodou.
Dále pětipásmovky mají nižší svítivost. To vše může ovlivnit růst rostlin, takže to není tak jednoduché.
Hele Moucho, nechci se do tebe navážet, ale nemáš to trochu obráceně. Osobně jsem provedl pokus na vlastním akva, jaké spektrum (odstín světla)by nejvíce vyhovovalo rostlinám a přišel jsem na toto: Začínal jsem s třípásmovýma zářivkama 2x840 a 2x830 - osvětlení mělo teplý odstín do oranžova. Rostliny rostly jako blázen, v druhém kroku jsem ty dvě 830 vyměnil za 840. Odstín šel více do žluta a růst rostlin nějak nezpomalil. V třetím kroku jsem dvě 840 nahradil za 865 a najednou se růst zpomalil, odstín se přiblížil dennímu světlu. Když jsem v dalším kroku vyměnil zbylé dvě 840 za pětipásmové 960 tak se růst na týden uplně zarazil. Dokonce se mi lehce objevila sinice, přidal jsem na době osvětlení a kytky se opět rozjely a sinice zmizla. Poté jsem zpátky, nazkoušku nasadil 2x830 místo 865 a co myslíš, rostliny rostly o sto šest, akorát to teplé žluté světlo nebylo zrovna podle mého gusta. Dneska mám v akva 2xT5-865-21W a 2xT5-960-36W a ten odstín osvětlení je přesně podle mé představy.
V tom případě tam mám 865.
Tak vzhledem k omezenému výběru v obchodě jsem moc na výběr neměl. Co mám za rostliny viz profil. Náročný by být neměly a měly by rychle růst. Ovšem ani rychle rostoucí rostlinka ve špatně zaběhnutém akvu neporoste. A jestli ji ten hnědej hnus zamoří dřív než se kytky chytnou a porostou, pak nevim jak to dopadne. začínam mít pocit že tenhle boj bude dlouhej a drahej
A tu kytku nikdo nepoznává ? Nevim co to je a hledat v katalogu...to je jako hledat jehlu v kupce sena.
add zarivky staci si projit katalog
www.osram.cz/…
a pochopis ze
prvni cislice udava barevne podani (8 => Ra 80-89)
zbyle dve cisla udavaji barvu svetla, presneji teplotu chromaticnosti ve stovkach kelvinu
(65 => 6500K)
vzhledem k tomu ze chces bezudrzbove akva doufam ze jsi si vybral nenarocne rostliny...
Nerozumím úplně Tvojí otázce o těch zářivkách, když zahřeješ absolutně černé těleso (fyzikální termín) na teplotu 6500K, tak bude mít podobnou barvu-odstín, jako zářivka 865. Ta osmička znamená, že zářivka má tři luminofory, jejichž kombinací se právě určuje odstín. Na spektru těchto zářivek jsou taky vidět tři odpovídající hrbolky.
Tady na druhé stránce jsou spektra běžných třípásmovek
www.narva-bel.de/… Nooooooo? Vylili jste to tu na mě pěkně. Ale super. Konečně věty který někam vedou a dávají jasný cíl. Děkuju.
Potřeboval bych vědět co znamená poznámka u zářivky 830 840 860 865 atd. Na zářivkach to napsaný nemám. Na tělesu taky ne. Co to udává ? Jediný co vím, že jejich spektrum je 6500K
Každopádně do toho akvária teď sypu nehorázný prachy, a situace mě teď neumožňuje zrovna velký investice. Kompromisi dělat nebudu, ale nevim zda budu moct jednorázově udělat všechno co mi radíte.
Včera jsem nakoupil rostlinky. Potřeboval bych vědět co je tohle za kytku. Je od rataje, a nebylo na štítku nic napsáno! Celkem je teď v akváriu 35 rostlinek ( když spočítám stonky )
Objednal jsem testy. Takže počítám že bude trvat cca 2 týdny než dorazí. nemají je skladem.
Po testech budem chytřejší.
Nejpozitivnější zpráva jest, že v akvu dnes neuhynula ani jedna rybka. Co se týká tvého komentáře Moucho o padání rybek - nelapají po vzduchu, nejsou viditelně nemocné. Jsou zdravé. Neshcovávají se v rozích akva či někde za kořenem, atd. Blbnou spolu, jsou živé až moc
Prohánějí se, žerou, je mi jich trochu líto páč jsou pohublé. Krmím trochu, a jednou denně.
Výměnu vody dělám každý den polovinu, což je kolem těch 90litrů. Odkaluju povrchově. Do hloubky tak 1 cm.
Pokaždé musim očistit všechny listy kytek od toho hnědýho hnusu. Což je práce neskutečně nasr*vací. Kytky nehnijou. Neopadávají listy, takže nemám v tomto směru co odstraňovat.
Dnes budu pracovat na osvětlení. Mám představu asi takovou, že:
8:00 první 30watt zářivka. ( ona ta 30watt svítí méně než ta slim 21watt. Takže proto prvně tu 30watt.
v 11 hod přidám druhou 21 watt. Ve 13 hodin přidám zbylé dvě 21watt. ve 1430 uberu dvě 21 watt, v 18 hod uberu třetí 21 watt a nechám pouze 30 watt do 20:00. Asi tak bych to viděl.
Vaše rady v tomto režimu svícení uvítám. Díky.
pro rostliny jsou lepsi 860 ci 865 (vhodnejsi spektrum pro rostliny,navic prosviti vetsi sloupec vody), pro lidske oko ty 830 ci 840
kouknul bych do filtru, opatrne ho procistil v odpustene vode z akva (vodovodni voda obsahuje chlor, ktery by zabil biologii filtru!!), jako prvni pomoc bych tam dal aktivni uhli (odstranuje z vody chemicke latky, vcetne amoniaku/cpavku)....
je mozny ze se ti nahromadilo NH3/NH4 (NH4 se pri pH nad 7 meni na toxicky NH3 - cpavek)
enil bych az 50% vody kazdy den, odstranil vsecky uhnivajici casti rostlin, krmil (pokud je koho) jednou za dva dny, odkalil aspon do hloubky 2-3cm
sehnal bych rychle rostouci rostliny a piskorky (hromadnym unikem k hladine signalizuji problem s vodou, likviduji zbytky jidla a kypri substrat), snizil bych osvetleni (nez budes mit dostatek rostlin a vhodne podminky pro ne, usnadni to i boj se sinici).... postupne bych presel na vymenu jednou tydne 1/4-1/3 vody, to uz asi budes mit testy, pak uvidime co dal....
kazdopadne kdyz rybky hromadne hynou, ci lapaji po vzduchu ci se jinak spatne chovaji, je to nejmensi co muzes udelat okamzite vymenit 50% vody, kdyz to pomuze je to chemismus vody, pokud ne muze to byt nemoc..... je treba nezanedbavat udrzbu, pravidelne sledovat rust rostlin a chovani vsech zivocichu
a studovat a studovat
chcem upozornit na JBL PO4 Test
na trhu su 2 testy
1.ma rozsah merania 0 - 10 mg/l PO4 a 30 merani
2.presnejsi ma rozsah 0.02 - 1.8 mg/l PO4 a 50 merani
Používám tyto kapkové testy:
NO3 -
www.akvarista.cz/…
PO4 -
www.akvarista.cz/…
Fe -
www.akvarista.cz/…
CO2 -
www.akvarista.cz/…
K tomu hromadnému úhynu:
Snížení teploty a prokysličení vody by mohlo pomoct. Osobně bych proměřil NO2, případně NH3/NH4. Nevím, jak moc se v tom akva momentálně vrtáš. Předpokládám, že hodně, kvůli snaze vše vyčistit co nejdokonaleji. Je možné, že se častým úklidem rozhodil nitrifikační proces a můžeš mít v akva nebezpečnou hladinu dusitanů, případně jedovatého čapavku.
Samozřejmě se pouze dohaduju a může to být jinak.
Bez chemie a CO2 to nepůjde, pokud do 180-ti litrového akvária pražíš světlem o celkovém příkonu 114W. Pokud ten třetí rozměr 38 cm, znamená hrubou hloubku akva, tak mi z toho vychází průměrná výška vodního sloupce okolo 28 cm. Pokud to chceš dál provozovat bez chemie - kliďánko tam nech jenom 2x 21W, nejlépe třípásmovky v odstínu 830, které určitě 28 cm hladce prosvítí a měň vodu opravdu často.
Druhá cesta se silným světlem také existuje. Nejprve pořádně proměř obsah základních živin ve vodě - NO3, PO4, dále Fe a volný CO2. Ideální hladina těchto prvků ve vodě bývá pro každé akva trochu odlišná, ale do začátku bych to zkusil držet na těchto hodnotách:
NO3=20-30mg/l, PO4=0,4-0,6mg/l, Fe=0,2-0,3mg/l a CO2=10-15mg/l. Doporučená hodnota pH 6,8 - 7,2. Uvidíš, že do čtrnácti dnů se začne situace lepšit. Bacha na hnojení, začni ty hodnoty zvedat pozvolně, žádné šoky. No a taky v tomto případě neměň 2xdenně vodu, nebo si vypláchneš hnojivo. Stačí standrtní výměny 1/3obsahu 1xtýdně. Držím palce a přeji úspěch v boji s tím hnusným slizem. Taky jsem si tím prošel.
Rostliny jsem teď koupil. Vodu měnim každý den 1/2
Budu dělat kompletní aktualizaci profilu ( akvária ) takže to pak bude přehledný.
Ono by to tu prezentaci chtělo aktualizovat celou.
Vařit z vody není snadné.
Jinak sem nucen říct, že máte měnit častěji a více vodu a přidat rostliny.
V prezentaci uvadis jine udaje,se pak nediv!!
A lepší je u Tebe co? Mám 4x 21W + 1x 30W.
:(
Starší reakce
len on tam tu vodu s 160mg/l NO3 neleje, pisal ze dazdovu + RO a tam uz ten pomer k PO4 nemusi byt dobry, treba to zmerat
Když se podívám na hodnotu NO3=160mg/l u vstupní vody a hodnotu NO3=25mg/l ve vodě v akva.
Logicky se mi zdá, že při silném světle, přidávaném CO2 a vyšší teplotě vody bude fosforečnanů málo. Rostliny ten fosfor spotřebují podobně jako dusík. Nakonec nejlepší to bude změřit, jak jsem psal někdy včera. Jsou to samozřejmě jenom moje dohady, ale myslím si, že to bude nejrychlejší cesta. Pokud budu zkoušet rychlerostoucí rostliny, budu muset čekat třeba i 2-3 týdny než chcípnou, nebo se rozjedou.
A nemůže to být i přebytek fosforu? To by vysvětlovalo sinici i pomalý růst rostlin. Spíš to PMDD míchá i s KH2PO4.
Teplota vody je tedy stále stejná jako před výskytem sinice? A jaká je doba svícení?
Předpokládám, že parametry vody jako je tvrdost, teplotu atd. máš od zaběhnutí akva stále stejné. Proto bych logicky momentálně neřešil alkalitu, ale podíval bych se na množství základních živin jako jsou NO3, PO4 a základního stopového prvku Fe. Na začátku jsi psal, že do 290l pražíš skoro 150-ti Wattovým světlem a přidáváš CO2 a 6 ml PMDD. Pokud to PMDDéčko mícháš bez KH2PO4 tak budeš mít pravděpodobně deficit fosforečnanů a kytky nemají z čeho růst. Dusíku máš ve vstupní vodě dostatek. Pořídil bych si test PO4 sensitive od JBL. Je drahej, ale žádným jiným testem nebudeš schopen pohlídat hladinu PO4 mezi 0,3 - 0,5 mg/l.
nedaval jsem zadne hnojivo. Dole je akvarijni kameni a pak az pisek
Při zakládání akva jsi dal do dna pod substrát nějaké zásobní hnojivo pro rostliny ?
promin ta moje hlava skleroticka... ale zacal bych tou alkalitou, me taky zacali rust lip kytky kdyz jsem pridal vapenec
uz jsem psal 6ml pdmm, ale jak jsem říkal poslední dobou ty rostliny nerostou a vypadají mizerně
takze nasleduje dotaz cim a kolik hnojis... (prece ty kytky musej z neceho rust)
nemám vodovod, ale studnu a ta obsahuje cca 160 NO3, což je pro rybky mazec
co tak to míchat s vodovodní vodou? Nejen ze bude asi tvrdší (záleží na zdroji) ale taky v ní budou různé prvky potřebné pro rostliny
mozna se projevi dalsi veci, a taky bych zvetsi mnoztvi rychlerostoucich kytek.... (rotala, e.tennelus, e.ischm, bacopy.....)
myslíš tedy zvýšit alkalitu a měla by se projevit změna?
ja to vidim na tu alkalitu, jeste bych si overil obsah fosforu..... uvidime jestli se tu vyjadri i SIDik
jinak tu sinici odsavej kazdej den co nejvic....
mám to akvarium 2 roky, ale teď poslední cca 4 měsíce se udělala sinice a tak hledám přícinu. Přestaly růst kytky a začala růst sinice
teplota 28, vstupni voda deštovka + RO hodnoty: ph6,5 kh 1, dh 5
fotky nemam, nejsem ted doma, týdně odkalení a výmena 60-90 litrů
s tema kytkama jsi me pobavil (rotala je plevel, ostatni taky nepotrebuji tak nizky pH).... s tercounama je to horsi, s temi souvisi i vysoka teplota (tu taky neudavas) a ta kytkam taky moc nesveci....
ale terce jsem videl plavat i ve 2,5m3 nadrzi v zoo Braniku bez co2 a s prazskou vodou....
jakou mas zdrojovou vodu?
co udrzba?
fotky...
Zkus přidat ještě pár rychle rostoucích kytek a jakoby zamíchat se složením vody, já začal hnojit plantaminem a víc častěji měnit vodu a za 14 dnů bylo po sinici, je to už 6 neděl a po sinici ani stopa
terče a rostliny:Heteranthera zosterifolia,Blyxa japonica, rotala,rotala vallichii,eleocharis parvulus
kdyby jsi mel prezentaci tak by to bylo jasny..... jaky narocny kyti a rybky mas?
6,3 mám kvůli náročným rostlinám a rybám. Bílej povlak na rostlinách není
Ano davkuji CO2 z lahve a přidávám pmdd 6ml
Přidat reakci
1 ...... [45] ...... 73 74
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 81425x