Sinice
0 19.12.2012 22:28 grunda [1781] - Cichlidy 7 19.12.2012 22:27 grunda [1781] - Cichlidy pokračování: Léčba:
Prvním krokem by mělo být mechanické odstranění co největšího množství sinice. Důležité je ovšem přitom dávat pozor na to, abychom ji při odstraňování neroznesli po celém akváriu. Nejlepší způsob je stírat ji pomocí zubního kartáčku (používaného výhradně jen k čištění akvária) a zároveň setřené kousky hned odsávat pomocí odkalovače. Dalším krokem v boji proti sinici by měly být pravidlené a časté výměny vody (občas se doporučuje používat kvůli nízkému obsahu živin spíše demineralizovanou vodu). Na to může navazovat 3-5 denní zatemnění akvária (např. černým balicím papírem nebo černými čtvrtkami), případně omezení délky fotoperiody → zde je ovšem nutné postupovat opatrně, protože pokud během zatemnění odumře náhle větší množství sinice, může v důsledku toho velmi rychle dojít k zamoření vašeho akvária toxickými látkami, což může mít katastrofální účinky (během zatemnění je proto důležité akvárium pečlivě sledovat, často měnit vodu a odkalovat organický odpad, častěji čistit filtry a zajistit dobrou cirkulaci a lepší okysličování vody). V některých případech zatemnění nemusí pomoct. Dále bychom se měli zaměřit na zlepšení cirkulace vody pro lepší výměnu plynů (=> zvýšení hladiny rozpuštěného kyslíku ve vodě). Kyslík podle všeho růst sinicí potlačuje. Naproti tomu ve vodách chudých na kyslík se sinicím daří. Řada studií uvádí přemnožení sinic do souvislosti se zhoršením kvality vody, především pak v důsledku zvýšené hladiny organických sloučenin, při níž hraje roli několik faktorů: např. zahnívání substrátu, příliš mnoho krmiva, příliš málo výměn vody či přehnojování. Akvaristé mívají také dobré zkušenosti s nasměrováním vývodu z filtru s okysličenou vodou přímo na postižená místa. K narušení buněk sinic je také možné použít peroxid vodíku (H2O2) nebo hypermangan (KMnO4), které oba fungují jako oxidační činidla. Při kontaktu se světlem se peroxid (2H2O2) rozkládá na 2H2O + O2 (vodu a kyslík), který sinici během několika minut okamžitě usmrtí (pokud ho budete dávkovat lokálně na nejvíce postižená místa). Doporučená dávka peroxidu by neměla překročit 1 ml na 20L vody (možno dávkovat každých 30-60 minut). Příliš velké dávky by však mohly poškodit i nitrifikační bakterie (proto je dobré být s jejich použitím opatrný). Vyhladovění u sinic (podobně jako všech ostatních řas) příliš nefunguje, neboť výrazné omezení živin uškodí ze všeho nejvíce především rostlinám (a má tak smysl maximálně v nádržích bez rostlin). Proti sinicím pomáhá údajně i zvýšení úrovně CO2 a živin (především dusičnanů). Přestože zatím nebylo zjištěno, proč přesně tento postup funguje, s největší pravděpodobností to bude mít souvislost se zlepšením růstu rostlin. Nejlepší v boji se sinicemi (podobně jako se všemi ostatními řasami) se zdají být zdravé a prosperující rostliny, které (kromě jiného) udržují na vysoké úrovni i hladinu rozpuštěného kyslíku ve vodě, který rozrušuje nechráněné buněčné stěny sinic (jež v tomto prostředí dokáží přežít jen tehdy, když se obalí hustým biofilmem nebo vrstvou rozsivek). Jelikož sinice patří mezi bakterie (a nikoli řasy), je možné jako poslední východisko použít také antibiotika (obsahující erythromycin). Je však třeba pamatovat na to, že "akvárium, je ekosystém, který nereaguje příliš dobře na toxiny a antibiotika" (Diana Walstad). Zároveň je vhodné pamatovat na to, že při hromadném úhynu sinic v důsledku antibiotik může dojít k uvolnění velkého množství toxinů (a někdy i k produkci většího množství amoniaku), které mohou stresovat ryby a ostatní živočichy v akváriu, a v některých případech pro ně mohou být dokonce smrtelné.
Zdroj: skepticalaquarist.com, aquarium-pond-answers.com, naturalaquariums.com
světlo není viník, zkus postudovat trošku tady: Cyanobacteria → sinice
Autor: Bernd Kaufmann Zdroj: aquascapingworld.com Zdroj: algen-im-aquarium Zdroj: ccala.butbn.cas.cz Zdroj: flickr.com → Zdroj: saveoursodus.com
Popis:
Sinice jsou velmi drobné a velmi jednoduché autotrofní prokaryotické organismy (= fotosyntetizující bakterie). S řasami mají společné jen to, že stejně jako ony mají chloroplasty. Jsou evolučně nesmírně staré a jsou schopné žít téměř ve všech biotopech na zeměkouli. Jejich taxonomie je velmi složitá (např. neexistuje dosud rozumná definice druhu). Existuje minimálně na 200 rodů a několik tisíc druhů (přesné odhady nejsou známy). Český název sinice pochází z termínu “sinný” = modrý. To je v podstatě překlad “latinského” názvu, z řeckého cyanos = modrý. Stavba jejich buněk je velmi jednoduchá (nemají žádné jádro ani mitochondrie apod.). Uvnitř buňky se nachází thylakoidy, což jsou ploché váčky s fotosyntetickým aparátem, obsahující specifická barviva (modré a červené pigmenty), která fungují jako světlosběrné antény → to jim umožňuje m.j. fotosyntézu při velmi nízké hladině osvětlení - hluboko pod hladinou vody, v půdě, unitř kamenů, v jeskyních atd. V buňce se dále nacházejí také karboxyzómy obsahující enzym RUBISCO, který je mimo jiné zodpovědný za fixaci CO2 v Calvinově cyklu. Zásobní látkou je sinicový škrob. Rozmnožují se výhradně nepohlavně (dělením buněk). Sinice žijí téměř všude. Typické je pro ně osazování všech extrémních biotopů (s výjimkou extrémně kyselých lokalit). Pro planktonní druhy je typická schopnost vytvářet při nadbytku živin tzv. vodní květ. Mnohé druhy jsou jedovaté. Často také vstupují do velmi provázaných symbiotických vztahů (v podstatě "vymysleli" fotosyntézu). Sinice jsou schopné žít i v minerálních vodách, kde se jejich fotosyntézou snižuje ve vodě koncentrace CO2 a zároveň se vysráží soli za vzniku horniny travertinu. Globálně je ovšem nejvýznamnější tvorba stromatolitů (ty vznikají usazováním především uhličitanu vápenatého v pochvách sinic). Nejstarší nálezy zkamenělin jsou pravděpodobně zkameněliny sinic.
Zdroj: sinicearasy.cz
Příčiny přemnožení:
Přesné příčiny přemnožení v akváriu nejsou známy. Nejčastěji se však uvádí výskyt sinice v akváriích do souvislosti s nesprávnou činností užitečných bakterií nebo vychýlením rovnováhy v akvarijním systému (hromadný úhyn většího množství bakterií, nahromadění organických látek, zhoršení kvality vody a kondice rostlin, nevyvážený redox apod.). V přírodních ekosystémech (s malým nebo žádným počtem rostlin) dochází k přemnožení sinic obvykle v eutrofních vodách (bohatých na živiny) při dostatku světla. Sinicím údajně svědčí světlo o vlnové délce 530-620 nm (tj. zeleno-žluté barevné spektrum), a také nevyvážený příjem dusíku a fosforu (nízký poměr dusičnanů ku fosforečnanům, resp. když je dusičnanů málo a fosforečnanů naopak hodně). Díky tomu, že dokáží vázat dusík, se mohou vyskytovat i v nádržích s nulovým obsahem dusičnanů (ale pravděpodobně vysokou úrovní ostatních živin). Ideálním místem pro její usazení se podle všeho zdá být klidné místo s nízkou úrovní kyslíku, pomalým pohybem vody a spoustou organického odpadu.
Rozumíme si, já jenom nechci, aby se toho doporučení řádnýho častýho čištění, chytnul nějakej perfekcionoista(ka) a nezpůsobil(a) si zbytečně nějakej problém. Jinak jsem s Tebou za jedno, že zahumusený dno a filtr, je potenciální zdroj problému, každý tu míru zašpinění vnímáme jinak a souvislosti je třeba taktéž mít na paměti, tak proto ty moje připomínky.
tím čištěním filtru myslím komplet celý filtr pořádně vyprat v akva vodě, jsem odpůrcem zahumusených filtrů. Nitrifikační bakterie to zvládnou naprosto bez problémů a máme o polovinu míň problémů z řasami.
Musím se, jak jsi předpokládal ozvat, k tomu čištění filtru.
Podle mě je to o tom, jak je akvo exponovaný znečišťovateli a jak ten filtr na danou nádrž stačí, když tam bude toto doplnění, tak s tím, jak jsi to napsal nemám problém.
To čištění určitě myslíš ve smyslu lehkýho propláchnutí ve stylu "mládí vpřed"(nitrifikačních bakterií) u vnitřních filtrů a postupný třetinový propláchnutí externích filtrů.
měl jsem v péči pár akva v dezolátním stavu - řasy, bordel atd., a u většiny z nich mi pomohlo vyladit živiny a hlavně ČISTÉ AKVÁRIUM. Ve svých akva mám řasy jen když jsou čerstvé a to jen velmi zřídka
Pricin muze byt mnoho,ale to tvrde odkaleni to jeste vic podporilo,nasadil bych vic kytek,ty pomuzou z vlastni zkusenosti bojoval jsem s jelenim parohem roduchu ani nemluvim ta dala zabrat.Kytky pomuzou s rovnovahou v akva.
řešíš následek, ne příčinu
OK, ten filtr není problém, myslel jsem, že lépe je do něj nesahat.
Jinak častěji vodu měnit už nemůžu. Už takle měním 50 litrů 1x za 3 dny a dříve to bylo obden.
Filtr mám externí Eheim 2213. Snažím se do něj nesahat. Je v něm 1/3 mechanické filtrační hmoty a 2/3 biologické. Obojí to nej od Eheimu. Mechanickou filtraci peru ve vodovodní vodě a biologickou jen v akvarijní. Čistím 4x do roka.
Nejsem si úplně 100% jistej, jestli je to ruducha. Nejprve se mi na hodně exponovaných místech dělal jelení roh a pak to jakoby přešlo do cca 1 - 2 cm dlouhých tvrdých vláken.
Trochu jsem to měl na to, že díky odkalování sinice dost vířím dno. Rozjelo se to druhý den po opravdu hloubkovém odkalení.
LANOUR - barva je 6500K
co mas zabarvu svetla??modrou?
Ty 3 dny jsem myslel jen pro měření NO3. Že po 3 dnech je hladina na 25mg/l, takže nepředpokládám, že když akvárium bylo plné Limnobia, že by byla nízká hladina NO3.
Myslím, že trpělivost Vaškovi ani nepřipomínat, bojuje s tím přes rok
Nevím, ale po 3 dnech od změny bych žádné výsledky neočekával. Než bych hodnotil tak to chce nechal aspoň týden až dva. Trpělivost.
Vašku tajfun1 to shrnul velmi pěkně. Nyní když vím že start sinice nastal po velkém rozmachu Limnobia a po té co jsi ho vyndal, tak jsi to asi dokonal, protože k nedostaku NO3 přišlo ještě víc světla do akva, takže pro sinice ráj (a už mě to dává víc smysl).
Limnobium opravdu ve velkém spotřebovává NO3.
V tuto chvíli bych akva nechal běžet jak běží a nic nedělal. Maximálně udržoval Limnobium v rozumné míře. Pokud bude dostatek NO3 (10-25mg/L) tak by se to podle mě mělo do 14dní spravit samo a sinice vymizet, respektive by se neměla nová objevovat po té co jí mechanicky co nejvíc odstraníš.
Já jsem zastánce raději menších změn a trpělivě se nastoleného režimu držet a tady si myslím že by to mělo opravdu pomoci.
Přiznám se, že jsem rád, že to někdo odskoušel a je to bez problému. Dík
0 17.12.2012 19:36 milosak [66] - Rostliny Se sinicí jsem bojoval skoro 3/4 roku.
Co vim určitě, že problem byl mnoho světla a kytky si vycucly všechen dusík.
Zakoupil jsem od EL Blue exit a po dvojnásobné periodě a závěrečném zatemnění
na 3 dni + 50% výměně vody byla v řiti .
Ty antibiotika jsou supr mám krevety, šnekouny a ryby a všichni jsou do dnes
v těžký pohodě.
Před tim jsem pořád zkoušel šachy se světlem, různě měnit poměr v dodávání
KNO3 a PO4, každodení zběsilé odsávání sinice .
Nic z toho rozhodně nepomohlo.
právě limnobium je velký konzument NO3, takže to mohlo vyčerpat dusičnany a rozhodit poměr mezi fosforem, k tomu se změnily světelné podmínky...a vše dohromady mohlo tu sinici spustit ...následek se dá řešit 1) mechanickým odstraněním, výměnou vody, dodáním NO3 a následným zatemněním (se zapnutým vzduchováním), či 2) pomocí antibiotik ... a až se toho zbavíš, tak to chce hlídat a upravit podmínky, aby se ti nevrátila
Pravda, 5 dní zatemnit a za žádnou cenu neodkrývat, nekrmit, vypnout CO2.. napřed ručně odstranit co se jenom dá, vyměnit i 50% objemu vody. Sinice je bakterie, není to řasa, je schopna fotosyntézy a tady možná ten omyl, že za to může světlo. Může za to nízká hodnota dusičnanů a vysoká hodnota amoniaku
Sice píše že tam dusičnany naměřil, ale je otázka jakým testem. Třeba Dajana mě měřila pořád nulu a podle testu od Sery jsem pak měl kolem 50mg/L.
lhajek napsal:Sinici okamžitě vyvolám pokud přestanu hnojit KH2PO4.
To jsem ale napsal blbost, samozřejmě tam mělo být že pokud přestanu hnojit KNO3 tak se mě ta sinice hned objeví
Ono to Limnobium mohlo taky pěkně rozhodit poměr N:P, přecijenom je to žrout dusičnanů.
2x39w na 150L je průměr, záleží ale také jak je světlo vysoko.
Ale Vašku odpověď podle mě najdeš v tom jak jsi popsal co jsi dělal než se to rozjelo - píšeš:
"začala se rozjíždět před 14ti dny, když byla hodně porostlá hladina Limnobiem (80% jsem vyhodil)"
Opravdu tam máš asi hodně světla, takže buď razantní zatemnění na pár dní jak píše riso (ale jeho důvody jsou nesmyslné), ale to maximálně odstraní současný stav, ale nepomůže do budoucna. Takže po zatemnění nebo i bez něho máš tyto možnosti:
nechat hladinu zarostlou Limnobiem
nebo pokud světlo má tak zkusit vyhodit reflektory
nebo dát světlo výš nad akvárium
nebo svítit jen jednou zářivkou (což mě přijde setsakra málo, ale třeba to bude ostatním rostlinám stačit).
Ale stejně mě je to divné, já mám nad 54L akvem 2x24W v T5 trubicích cca 50-60cm nad dnem, NO3 kolem 25mg/L atd. parametry viz. moje prezentace. Sinici okamžitě vyvolám pokud přestanu hnojit KH2PO4. U tebe si nejsem úplně jist jestli to je tím světlem, ale nic jiného mě nenapadá.
V moudrych knihach pisou ze sinice se vyskytuje v presvetlenych nadrzich. 2 x 39W na 150 litru vody je docela slusna palba, tady bych si dovolil pouzit citat zkuseneho mistniho rostlinare Vaclava: "kdyz prazis tolik svetla do akvaria, musis se podle toho zaridit"
Vašku, klídek...Hoď na akva na 5 dní deku aby bylo v absolutní tmě a máš od sinice na několik měsíců pokoj. Pak pokud možno, nasyp do akvária hrst okružáků a budeš mít klídek možná napořád. (Já mám 2 akva, v obou jsem měl sinici asi tak před 1/2 rokem. Zatměním jsem sinici zlikvidoval a začala se mi objevovat až teď ale pouze v jednom protože v něm mám krom jiného mřenky nádherné, které každého šneka vycucnou jak frťana. V druhém akváriu mám šneků habaděj a po sinici ani památky.)
Jo a samozřejmě je dobré během těch pár dní vzduchovat.
0 17.12.2012 12:45 Vašek [56] Nebyl jsem přihlášenej, nepřidalo mi to fotku.
Komplet nádrž.
0 17.12.2012 12:44 Vašek Začínám opět propadat beznaději a depresi.
Sinice se opět začíná vracet v plné parádě.
Fotka je třetí den po odkalení a důkladném odstranění sinice. Písek byl úplně čistý. Po 24 hodinách se objevily první 1cm ložiska a po 72 hodinách je pokryta cca 1/3 dna. Nejhorší je, že začíná lézt i na nízko položené listy rostlin.
Vyjma sinice se mi už delší dobu na starých listech a nejvíce osvětlených místech objevuje jelení roh nebo ruducha.
Rostliny celkem prosperují, není to žádný šlágr, ale ti co si pamatují jak to před cca 1/4 rokem vypadalo, tak vidí, že je to neporovnatelné. Mladá už nadává, že jsem do toho zase nacpal hromadu peněz a pořád to není ono.
Dávám fotky, už nevím. Za těch 1/4 jsem toho načetl dost. Dost změnil, ale už jsem v koncích. Myslel, jsem, že až se rozjedou kytky, tak zmizí, ale ona se naopak vrací.
Vím, že nemohu očekávat žádnou spásnou radu, ale má někdo podle popsaného nějaký tip?
Ještě doplním. CO2 přidávám cca 6 týdnů, NO3 je na 20-25 mg/l, PH kolem 7, začala se rozjíždět před 14ti dny, když byla hodně porostlá hladina Limnobiem (80% jsem vyhodil). Dříve byla hodně tmavá, nyní je světleji zelená (že by CO2?). Dno je 1/4 roku staré.
Starší reakce
Že se sinice tvoří i na zastíněných místech, není nic "podivného" - sinice mají nároky na světlo řádově nižší, než i ty nejméně na světlo náročné akvakytky.
Na to místo má přijít Tropica, tedy respektive tam donedávna byla, než se rozpadla. Ale celkem mě překvapuje, že podobná místa jsou po celé nádrži. I v těch nejstinějších místech a někde se zase netvoří vůbec. Ale je toho celkem dost. Kdybych týden neodkaloval tak jí mám na 1/3 dna.
Test na fosfor kvůli sinicím kupovat nemusíte. Na ty vaše stačí, když "postižené" místo osadíte nějakou "plevelnou" rostlinkou.
Je pravda, že toto množství jsem zatím přijal. Nedusí rostliny. Ty se začínají krom Cryptocory (schodily listy po začátku sycení CO2) pěkně rozrůstat. Počítám, že za měsíc, maximálně dva budou Echynodory pořádní mackové. Potom definitivně přesázím zbytek rostlin a nechtěné vyhodím.
Jestli i potom bude sinice nadále zlobit, tak budu muset ten test na fosfor koupit.
co mam odskusane tak EasyCarbo jej nerobi dobre ;), ja som ale na boj so sinicou rezignoval, ak sa objavi, co je 1-2krat do roka zakryjem akva pustim UV a vzuch a do 5dni nieje po nej ani stopa ;)
Asi slope ze dna fosfor.
Starší reakce
sak aj vyuzivam, ale vypustam cez 100l, to uz by som musel mat zahradu
Voda z akvária se dá i využít na zalévání pokojových rostlin(pokud je někdo má), je jí škoda všechnu vylít.
lepsie je kupit hadicu tak dlhu aby dociahla az na WC (kupelne), vypustis, napojis na vodovod a napustis, a nemusis sa vlacit s kyblami
Existují i jiné metody péče o akvária, (a to nejen rostlinná, ale i společenská), při kterých se voda mění minimálně. Udržet takové akvárium dlouhé roky bez problémů chce ale o akvaristice něco vědět... (A nebo nevědět nic - i přesto to často funguje.
)
S pravidelnou výměnou části vody je ale šance na přiměřeně "hladký chod" akvária větší.
Přidat reakci
1 ...... [30] ...... 73 74
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 81425x