Řasy
Pro začátek vždy po stírání řasy vyměň 10% vody.
0 10.12.2016 17:56 laki3 – rasa
ahoj, uz jsem jiz psal o mem problemu, ted jej priblizim, akva cca 6tydnu zarizene, pre 14dny dane ryby, ale ted se minzacls delatbtato "rasa" spise hneda, jak proti ni bojovat? nekdo rika ze je to pri zalozeni akva bezne, prozatim stiram hounou ale do par dni je to zoet, jak proti tomu valcit? ;) dekuji
Starší reakce
Uniká mi pointa zda jsem viděl v akváriu 30 PAR u dna...
Přímo pro GRO LUX je vytvořený koeficient přepočtu z LUX na PAR, hodnotu PUR uvádí sám výrobce.. Popisuji co jsem reálně naměřil, odchylky tu samozřejmě jsou..
9 07.12.2016 12:55 RoFr Měřením světelné intenzity v akváriu je vždy zatíženo chybou až v desítkách procent. Na celkové světelné intenzitě převážně u dna akvária (což je výhodné) se podstatně podílejí odrazy od bočních skel akvária. V akváriu, u dna, bývá asi 1,5x (a i větší než 1,5 x) větší světelná intenzita, než která by se dala naměřit, od světelného zdroje, ve stejné vzdálenosti mimo akvárium.
Je přirozené, že intenzita odraženého světla je časově nestabilní vlivem znečistění akvarijních skel a rostlinné vegetaci.
Prakticky všechny snímače PARmetrů a LUXmetrů, vlivem své (snížené) citlivostní charakteristiky pro šikmo dopadající světlo na senzor, nedokáží dokonale sumovat (jsou méně citlivé na šikmo dopadající světelné záření) intenzitu světelného záření, které dopadá na senzor z různých směrů.
(Hodnoty světelné intezity PARmetrů a LUXmetrů lze mezi sebou přepočítávat pomocí koeficientů a velkou roli zde hraje druh a barevná teplota světelného zdroje, vysvětlení nad rámec.)
Přikládám graf, který jsem kdysi sestavil a demonstruji, jak velký je vliv kvalitních odrazných ploch za zářivkovou trubicí, kdy, s odraznými plochami, světelná intenzita stoupne až na dvojnásobek (může tak snadno dojít k řasové kalamitě, tento můj příspěvek do tohoto fóra tedy jistě patří!). Uvedené údaje na přiloženém grafu odpovídají měřením mimo akvárium. „Bez odrazné plochy“ je situace, kdy je za zářivkovou trubicí, ve vzdálenosti 2 cm, matný černý papír.
(Při troše inteligence lze, přibližně, přepočíst hodnoty v grafu pro výkonově jiné zářivky a s jinou barevnou teplotou vyzařování.)
Lux metr ti měří tok viditelného světla! Ten tvůj přepočet je zavádějící. Viděl jsi někdy v reálu akvárko osvícené aby u dna bylo ( v předu ) 30 PAR . Rozdíly pro oko jsou obrovské, ať se jedná o T5, LED, a nebo výbojky.
Jen aby jsem tě poopravil, jmenuje se to PAR Metr. Ale to jen pro upřesnění
Změřil mě to Marcel G. Ten má vodotěsné čidlo.
Dik moc za rady. Velmi si toho vazim. O vikendu dam dole reflektory a do 11teho objednam CO2 set. Ked som tak pozeral na merania tak reflektory robia skoro dvojnasobok a snad to trosku pomoze.
Ako sa ti podarili zmerat hodnoty v akva? To mas luxmeter vodotesny?
Já jsem byl vždycky nesvítič, vždy jsem se držel toho co radili kdysi. Nejdřív se to musíš naučit z rostlinami a pak jim můžeš svítit. Předpoklad je ale mít CO2 protože je to zdroj uhlíku pro rostliny a to je hlavní stavební kámen. Pokud si rostliny (ne všechny) dokáží CO2 vyrobit jinak ale podstatně pomaleji je jasné že nemusíš tolik svítit. Světlo se mě povedlo i změřit.
Ono záleží jak píše romant jestli máš nově založenou či nikoli.
A spousta dalších faktorů může být přičinou:
-Zvýšený amoniak (málo nitrifikačních bakterií)
-Hodně křemičitanů
-Málo světla
..více mě teď nenapadá, moc info jsi k tomu nedal
U rodičů zabralo až osazení stonkovkama a přísun co2 (bojovali jsme s tím půl roku, a z výše uvedených příznaků to nebylo, takže příčina je záhadou)
Jak píšeš na W nezáleží, např. každý GRO LUX jestli má 54, 38, 24W svítí stejnou
intenzitou.. Takže jde vidět, že o tom i něco víš..
No ber vzdálenost zářivky a substrátu..
U grafu č.1 je měřená pouze 1 zářivka a ty máš 4, takže výsledek x4, bral jsem, že máš 5THO jelikož jsi nenapsal zda máš odraznou desku či nikoli (ona děla velké rozdíly)
Měření co dělali, jak poukazuješ v druhém článku jsem videl taky a záleží hodně na typech zářivek... Sám používám GRO-LUX a 1 zářivka má dle měření ve vzdálenosti 50cm 25,07μmol PAR.
Z toho plyne, že i jen 2x GRO ti stačí, navíc podle článku (kde je graf č.1) v rostlinných akvariích na světových výstavách měřili hodnoty u dna a výsledek byl cca 30μmol PAR.
I mě dle tabulek vycházely různé výsledy, proto jsem luxmetr koupil, abych to měl aspoň z 90% přesné a jelikož používáš stejnou zářivku, tak ti dávám info aspoň k ní.
1xGRO-LUX +- 10%
10cm 147μmol PAR
20cm 67μmol PAR
30cm 43μmol PAR
40cm 32μmol PAR
50cm 25μmol PAR
60cm 18μmol PAR
70cm 13μmol PAR
Tak ono je klidně možný, že to je to klasická dětská nemoc nově založených nádrží, jako jsou třeba rozsivky. Vyhledej si ten pojem a pokud tomu je tak jak si dovoluji odhadovat, měl by jsi se uklidnit.
0 06.12.2016 20:55 laki3 Ahoj, jak postupovat proti hnede rase?? Objevila se mi z niceho nic, tak jak postupovat?? ;)
Jo a k tomu grafu. Ked som pozeral graf tak som pri vzdialenosti od dna cca 60cm som na urovni cca 50 μmol PAR.
www.rostlinna-akvaria.cz/…. Graf č.1
Este odcitujem:"Dobré je také vědět, že je-li zdroj světla přímo nad vodní hladinou, je rozdíl mezi intenzitou světla u hladiny a u dna mnohem větší, než když je zdroj světla výše nad hladinou. Z tohoto důvodu, aby rozdíly v intenzitě světla směrem ode dna k hladině nebyly tak velké, se doporučuje umístit zdroj světla přibližně 30-60 cm nad vodní hladinu, a vybrat takový zdroj, který u dna poskytne hodnotu 40-50 μmol PAR."
Podla toho som sa riadil aj pri vybere svetla. Je to pocitane na T5HO co mam 2x (865) a ako kompenzaciu ku GroLux som bral Tropica ziarivku aby bol rozptyl u dna rovnomerny. Ale asi som to spatne pochopil a precital graf
Este doplnim link na merania:
www.rostlinna-akvaria.cz/…
Ak si pozries testovane ziarivky Juwel v rampe s reflektormi tak tam je pri vdialenosti 50cm od svedla v strede merane cca 42 μmol PAR a to su dve s lepsimi reflektormi ako mam ja. Podla mna tie ziativky svietia podobne ci su 28 alebo 39W a rozdiel je iba v ich dlzke = cim dlhsie tym vyssia spotreba ale vykon rovnaky.
Dik za radu. Vis jak to chodi, clovek sa uci na chybach, ale snad to dobre dopadne. to co mam teraz v akva som pri predoslom svetle nemal a povazujem to za krok vpred aj ked mozno nie najlepsi. Rastie mi Pogostemnon Erectus aj Rotala Rotundifolia. Pomohlo by trocha ak by som dal prec reflektory?
Vycházím z tabulek kde počátají s T5HO..
V tvojí výšce by jedna stačila, ovšem světlo by nebylo rovnoměrně rozprostřené a to je problém zase jiný...
Proto se doporučuje mít světlo od 30cm nad hladinou. Pokud vezmu svoje světlo co mám 25cm, tak se přední žářivka svým svitem (celý objem) nedostane v úhlu 45° na přední stranu hladiny, ale jen z půlky.. Celá je viditelná až 5cm pod hladinou na přední straně.
Jsem konečně doma, tak se na to podívám, jak to vychází u mě.
Světlo mám 65cm od dna a podle předchozí tabulky mám u sebe 60 μmol PAR a reálně je tam naměřeno +- 30 μmol PAR... Ono to tabulkové měření je spíše na 1 trubici 1 osvětlovací rampa.
Takže když to porovnám máš teoreticky o 1/2 méně a to je 125 μmol PAR...
Vem si, že mi stačí na hloubku akvária (50cm) pouze dvě T5 a mám je 25cm nad hladinou a ještě je to dost silný (2x GRO-LUX je ok, ale 1x GRO a 1xAqua je na hraně).
Proto jestli pořídíš CO2 rozhodně nechoď pod 6L bombu ať to neměníš co dva měsíce a klidně použij jen dvě zářivky (od každé jednu) a nebál bych se to zvednou na těch 20 - 30 cm nad hladinu (nepotřebujes prosvítit vysoký sloupec)..
Víc ti neporadím, jen popisuji svoji zkušenost co mi pomohla a rostliny dokonce rostou lépe než když jsem měl přesvíceno... Egerie valí několik centimetrů za den.
Zda to zkusíš nebo najdeš lepší variantu nechám na tobě
Udělal jsi to přesně obráceně přidal jsi světlo místo CO2 a to nemůže dopadnout dobře.
Nechcem rypat, ale nejako mi nesedia pocty na jednu ziarivku 70? A pre najnarocnejsie doatatok 50? V tom pripade by som mal mat jednu a potiahla by mi najnarocnejsie?
Ten clanok som cital a vychadzalo mi z toho, ze tri by mali byt ok ale mal som a bolo malo, styri su zas vela a to som tie tri mal o 5cm nizsie
.
Ked som sa radil s jednym akvaristom tak vravel aby som pridal osvetlenie a CO2 + skontroloval PO4, ze to moze byt aj v tom. Ked som kupil test na PO4 tak boli hodnoty na 0 a tak podla potreby prihnojujem. Svetlo som pridal tak teraz je na rade CO2. Snad to do vianoc stihne
Dik moc
Omlouvám se,
Chyba... myslím tu rostlinu, kde je vyfocená tetra...
Jen malý dodatek k tomu osvětlení jelikož mám čas..
Podle výzkumu Vaughna Hopkinse (jeho článek se dá jistě dohledat a mrzí mě, že jsem ho nenašel dříve než jsem upgradoval svoje aqua, protože ho považuji za jeden z nejzajímavějších) je přiměřená hodnota osvětlení pro nejnáročnější rostliny u dna cca 45 PAR-μmol.m2.s.
Pro tvoje osvětlení což beru 4x T5 s tím, že máš na světle odraznou desku nad trubicí.
Akvárium má 40cm, světlo od hladiny 20cm, substrát cca 8cm, 3cm rezerva hladiny... To znamená od světla ke dnu cca 49cm = 19,29 palců..
To máš 70 PAR-μmol.m2.s. pro jednu zářivku.. x4 = 280 PAR-μmol.m2.s., dle zkušeností vím, že gro-lux ma asi o 30% nižší svítivost (lux) než třeba aqua-nova, ale zase má vyšší (PUR) - je něco jiného než (PAR)
Takže reálně to děla s odchylkou 250 PAR-μmol.m2.s. a to je 5x více než je potřeba.
To znamená, že by jsi reálně měl světlo posunout o 35cm nahoru, aby jsi dosáhl požadovaných 45 PAR-μmol.m2.s. u hladiny
Pro info:
GRO-LUX má 0,69 PUR [uE/s/W]
Co sa tyka mladych tetier tak tie vyzeraju uplne v poho, ziadne deformacie, rozstrapkane plutvy a su zive a plavu po celom akva. Mozno to skesluje fotka ktoru som robil narychlo mobilom.
Spotreba zivin je urcite velka lebo za cely tyzden nemeram narast NO3 a ked som teraz tyzden nehnojil tak rastlinky prestali bublinkovat. Akonahle som po vymene vody zacal pridavat hnojivo na druhy den opat pekne bublinkovali.
Este dodam, ze rastlinky mi zacali pustat bublinky az po zmene osvetlenia.
Tak výsledky vypadají OK..
Nemáš láhev, ale tekutý carbo přidáváš, takže tam něco přece jen jde... pak je otázka jestli se právě vůbec dostaneš aspoň na 20mg/L třeba..
Jinak možná i zvýšit PO4 na 0,6.. některé řasy se tvoří i jeho nedostatkem..
S tím souhlasím,
Máš slušný osazenstvo rostlin a jejich spotřeba výživy k tomu světlu je hold velká.
Když se koukám na fotku Mini tetry císařské a pokud mě zrak nešálí, tak se mi zdá, že nevypadá úplně zdravě.
Světlo + co2 dát do rovnováhy a vůbec bych se nebál to světlo zvednou o 10cm.
Ono i to hnojení co se dívám, tak máš výživný substrát a ještě přidáváš PMDD.. tak nevím jestli toho není až moc..
Potom si pořídit ty základní testy na parametry vody a dropchecker jestli půjdeš do bomby.
Celkem by mě i zajímaly hodnoty PH, KH, GH, NO3, PO4 a množství co2...
Dropchecker? Naco ked este nemam CO2 z lahve?
Voda je v norme:
Ph 7,5 (sera Ph test kvapkovy a je totozna so vstupnou = vodovodnou)
kH 11-13
NO2 0
NO3 25mg/l
PO4 0,25mg/l
Fe 0,4mg/l
Já myslím že lahev je pro tebe jediné možné řešení protože jinak to silné světlo nemůžeš ukočírovat a řasy tě budou trápit pořád. Hlavně než ale začneš tak si pořiď test na pH (nejlépe elektronický pHmetr) a KH + NO3 dobrá pomůcka je drop checker. To tekuté CO2 je trochu podvod je to spíš desinfekční prostředek. S CO2 začni opatrně počet bublinek za minutu = °dKH x objem akvária v litrech : 50
A máš na světle odrazovou desku/plochu, ta na intenzitě značně přidává.
I ty 4xT5 se mi zdají celkem dost pokud je tam zmíněná odrazová deska.
S hnědou řasou sem bojoval u rodičů a můžu říct, že jakékoliv změny se světlem (zněna typu osvětlení, intenzita, délka svitu) nepomohli až nakonec bylo přidáno co2 a rostliny a rozsivka je ta tam a veškeré hodnoty vody byly v normě, ale to je mimo téma.
A co hodnoty vody?
A řasu máš od založení? Pokud dobře vidím máš ho od května..
+ ještě dodatek, máš dropchecker pro kontrolu množství co2?
Chcem prejst na CO2 z tlakovej flase cez vnutorny atomizer do akva s prevadzkou nonstop 24h denne /bez nocneho vypinania. Momentalne davam len tekuty uhlik ako pisem v prezentacii. Preco je to na uvazenie?
V prezentaci máš
Len tekutý uhlik EasyLife Easy Carbo v dávke 5ml denne to je na takové akvárium s tak silným světlem dost na pováženou. Píšeš že chceš dávkovat CO nonstop a to nevím jak to myslíš.
Ziarivky mam len 4 a momentalne idem obmedzene tj.
1. seria 2xT5 39W (865 + GroLux) od 7:00 do 9:30 a potom 13:00 do 20:00
2. seria 2xT5 39W (865 + Tropica) od 7:30 do 10:00 a potom od 13:30 do 20:30
Ziarivky mam 20cm nad hladinou. Problem bol, ze ked som mal tri ziarivky vsade bola hneda riasa (nezalezalo ci som svietil 10 alebo 12h vkuse), ktora zmizla skoro okamzite po tom co som zmenil osvetlenie a dal 4ks namiesto 3.
S vlaknitou problem nemam a ani s ciernou, hnedou, GSA proste ciste len GDA
Ahoj,
No podobně jak jsem psal výše.
Pokud se dívám na tvoji prezentaci údajně low tech, tak bych řekl, že tam těch zářivek T5 je příliš (napočítáno 6x T5). Navíc i výška je velmi blízko hladině. Mám aqua 120X50X50 a používám jen 2xT5 od hladiny 25cm (mám tam teda odraznou desku ve světle) nevím jak je to u tebe. Při tvé konfiguraci je jistě potřeba i velká dávka co2, používám bombu, takže nevím jak je na tom tvůj používaný tekutý uhlik EasyLife Easy Carbo s efektivitou.
V deníku popisuji, jak jsem postupoval s nastavením světel a k tomu úměrně doladil přísun co2. Třeba to může být počáteční inspirace, jak bojovat s řasou (u mě tady vláknitá).
Ale osobně s tímto druhem řasy zkušenost nemám a někde se i píše nechat ji prostě přerůst. Asi to bude zapeklité najít tu příčinu a moje rada nemusí být ta pravá v tvém případě ofc...
Ahoj,
Napadlo mě jestli v té nové bombě není nějaký bakšiš místo potravinářského co2.
Pokud často pereš filtry může to být i větší nahromadění amoniaku (možná i no2), které řase prospěje, když nestíhá probíhat nitrifikace.. (i já peru filtr co měsíc a problém nemám) jiné to ovšem bylo, když jsem bojoval s vláknitou řasou, tak ve stejném postupu mi stoupla hladina no2 a přitom jsem dodržoval zajetý postup (viz můj deník).
Co se týče světla, tak se vyznám jen v trubicích T5,T8 na kterých jsem prováděl měření luxmetrem, takže nedokážu posoudit jestli to máš předimenzovaný či nikoli. Ale jak psali ostatní, vypnutí co2 uškodí pouze rostlinám (vlastní zkušenost) nebo i zakrytí na 50hod pod deku (opět viz můj deník).
Zdar hosi,
Mam docela velky problem s GDA riasou a stale znova a znova sa objavuje po celom akva, na skle, na rastlinkach (hlavne anubias, microsorium a echinodorus) no proste vsade. Jedine co som nasiel a malo by fungovat v boji s nou je nechat ju 3-4 tyzdne rast a potom velka udrzba ale do toho sa mi moc nechce. Mam v planu teraz zacat s CO2 nonstop ale neviem ci sa to este nezhorsi tak pls poradte z vlastnych skusenosti. Dik
Akvárium ani nevím jak je staré,ale mám to psané v prezentaci.Žádný jiný zásah jsem nedělal ,vodu si dělám z RO cca nějakých 25-30L a dalších 30L z kohoutku a vodu měním týdně cca 60L.
Jak je to se světlem ti snad vysvětlil romant. On ten František měl asi pravdu.
Odkaz jsem si přečetl, mimochodem již poněkolikáté. Vysvětlil jsem, proč jsem navrhl CO2 na týden vypnout.
Ptal jsem se ale na něco jiného.
Ty jsi ten odkaz nečetl co. Cituji:
PRAKTICKÉ DŮSLEDKY
Všechny zmíněné adaptace mají pro rostliny tu nevýhodu, že jsou energeticky velmi náročné. Vodní rostliny se proto snaží přijímat CO2, dokud je v prostředí dostupný. Teprve při jeho nedostatku dochází k přebudování metabolických drah, což trvá řádově dny, spíše týdny. Řasy (mají rovněž schopnost přijímat hydrogenuhličitan) toho dosáhnou přibližně za hodinu! Z toho vyplývá požadavek zajistit v akváriu stabilní podmínky – při větším kolísání pH se rostliny vysilují “přepínáním” způsobů získávání uhlíku, zatímco řasám se daří výborně.
O CO2 nemám páru, svatá pravda, nikdy jsem ho neměl.
Ale tazatel tvrdí, že problémy nastaly s novou bombou CO2. Jakkoli se to zdá nepravděpodobné, potvrdit nebo vyvrátit se to dá jedině vypnutím té věci. Co my víme, třeba mu tam omylem nafoukali methan?
A té další části o světle nerozumím, můžete mi to vysvětlit, prosím?
Je vidět že nemáš ani páru o CO2 jinak by jsi jeho vypnutí nedoporučoval a není to jen o světle.
maniakva.sweb.cz/… No tak pokud jde o Vaše akvárium, tam je ta nadvýživa více než jasná.
Žádné hádky.. Myslím, že je to i tím zásobním substrátem, který jsem měl pod normalnim substratem.. no po tom předělání se mi oba sub. smíchali dohromady a hromada přebytecnych zivin plave ve vodě.. viz: extrémně slepá hladina
Je to 30l. tak to asi pd základu předělám, necham důkladně zajet a Galaxky dam na čas do krevetarka.
Dobrá, ustupuji. Ale podmíněně. Kdybychom mohli stát nad tím akváriem "naživo" a mohli v reále vidět mj. i to osvětlení, pak bychom se teprve mohli "naživo" pohádat. Takhle můžem spíš jen hádat...
Zkus to vzít logicky. Když sebereš akváriu ten doping a necháš jenom světelnou palbu na kterou byl ten doping stavěnej, co se asi stane?
...Se světlem bych zaštěrchal až v další fázi...
Pokaždé je to s řasami jinak, ale já jsem to tak ňák odhadl na přebytek živin a organického odpadu.
A jedna poučka říká, že i když uděláš vše to co doporučuješ, tedy stran toho vysazení hnojení, krmení, tak řasy stejně porostou. Když už radíš to co radíš neměl by jsi zapomínat na jednu veledůležitou věc a tou je světlo, všechno musí ladit, jinak rybníček brčálníček.
Nedošlo ještě k nějaké jiné změně? Voda z vodárny, nové ryby, nová dekorace (šutr, kořen), jiné hnojení... cokoli?
Jak je akvárium staré?
Prozatím bych doporučil
- provést jednorázově větší výměnu vody,
- vysadit na týden CO2,
- vysadit na týden krmení,
- vysadit do odvolání hnojení,
- filtrovat dva týdny přes hodně aktivního uhlí.
A pozorovat výsledky.
vaaclav napsal: Těch řas je tam určitě několik druhů a dostat je nějakým rozumným způsobem z mechu moc nejde. Většinou je nutné mech úplně ostříhat, bývají většinou už při nákupu dost zařasené.
Je to invitro.. byl čisťounký jak křišťál..
ted koukám, že mi to začiná celé podle meho vidění "kolabovat" kameny hnědnou a na skle se taky tvoří hnědé vlákna..
Akvo jsem založil po tý dnu nasadil ryby a asi po další týdnu nádrž byla téměř 100% předělána se samým dnem.. je možný, že jsem akva nenechal dostatečně zaběhnout? a tak tvrdý zásah do nezaběhnutého akva asi na tom taky moc nepřidalo že?
výměna trvala do hodiny ani ne,zajel jsem pro plnou a dal já to z toho mechu pořád stříhám až nevidím žádnou řasu a do týdne je to tam zpátky a rychlé rostliny mi ještě shazují staré spodní listy z červené je to takové hnědo bledé s kouskami červené barvy
a ještě doplním,že se to děje i po velkém čištění filtru proprání všech šuplíků v akvarijní vodě,vyprání molitanů v té samé vodě a vyčištění hadic od sedlin,ale když to tak vezmu do nedávna jsem dělal všechno krom čištění hadic a žádný problém...a pak ejhle nálevník a ted tedy toto a rostliny se jak kdyby zastavili a byla doba,že jsem musel úplně utlumit přísun CO2,což mi nešlo do hlavy proč tak najednou a po 2 týdnech cca se to zase vrátilo do normálu
Jak dlouho ti trvala ta výměna bomby? Dobré je mít náhradní.
Zelená vláknitá, zelená přisedlá, ruducha a jak píše kolega, z mechu to jde opravdu špatně.
Těch řas je tam určitě několik druhů a dostat je nějakým rozumným způsobem z mechu moc nejde. Většinou je nutné mech úplně ostříhat, bývají většinou už při nákupu dost zařasené.
Přidat reakci
1 ...... [12] ...... 69 70
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 79215x