Jaké dno do akvária?
Nekupujte si černobílou drť která se běžně prodává v akvaristice.
Ak mas slimaky preryvajuce dno tak ano, ale trva to dlho. Sam mam tento isty strk a tento postup sa mi osvecil. Pri pravidelnej udrzbe pouzivam hadicu s vacsim priemerom a odsajem vytlacenu vrchnu vrstvu do vedra s hrubsim sitkom. Strk vyhodim, bordel vylejem, trochu piesku vratim.
Druhy krat by som tento strk uz nepouzil, ale nechcel som zasahovat do zabehnuteho akva. Pre niekoho blbost, pre niekoho cesta.
Také preferuji menší zrnitost a dle mých zkušeností je lepší, ale i v takovémto dně lze rostliny bez problémů pěstovat, pokud je vše ostatní v pořádku. Pokud tam není vápenec, tak mi to přijde naprosto zbytečná práce a zbytečný stres pro ryby. Navíc se tím naruší zaběhnutí akvária (to je dáno především dnem a filtrem, vodou ani tak ne).
Osobně jsem viděl velmi podobný štěrk (na takové fotce by vypadal stejně), koupený v akvaristice, který byl plný vápence. Takže já bych ten test udělal, stojí jen trochu octa.
Blbost, propadne ke dnu.
Najjednoduchsi sposob ako vyriesit vacsiu zrnitost dna je dosypat piesok, ktory vyplni medzery.
Gyrphos napsal: Dobře, ozkouším, ale právě bylo mi řečeno, že s touto zrnitostí dna mi téměř žádné rostliny nepůjdou. Dno šumět nebude, zrnitost je sice větší, ale hlavně že to je štěrk, tedy kulatý kamínky, problém by v tomto býti neměl. Bude to opravdu chtít se na tu nádrž podívat komplexně.
Edit: Od toho testu tě samozřejmě neodrazuji.
0 12.11.2017 10:58 Gyrphos –
Re: pH5 Dobře, ozkouším, ale právě bylo mi řečeno, že s touto zrnitostí dna mi téměř žádné rostliny nepůjdou.
To dno otestuj. Hrst vezmi z akvária, nech vykapat a až bude bez vody (mokré být může, ale nesmí tam být vody moc, aby se ocet moc nenaředil), tak zalej octem. Pokud to nebude šumět, na výměnu se vybodni. Pokud ano, výměna je třeba. Z fotky to fakt poznat nejde.
Dno nevypadá jak vápenec, dříve jsem podobné bez problémů používal. Asi ani nemáš CO2 ani extra silné osvětlení. Fakt se na ten substrát vykašli. Jeho použitím v takovém akváriu nic pozitivního nepřinese.
Sice dost nekvalitní foto, ale aspoň něco.
Rád bych se přiučil s tím zásobním dnem a tak obecně.
No, vidím, že to máš pomotaný a proto více budu horovat za nepoužití toho zásobního substrátu.
Buď použiješ ten zásobní substrát, když tak jenom opravdu slabou vrstvičku max. 1-2cm a tu překryješ dostatečnou 5cm vrstvou finálního dna a nebo nepoužiješ žádný zásobní substrát plošně a zatlačíš jenom k jednotlivýcm rostlinám ty jílový kuličky, taky mlžeš ty jílovky rozbít a mezivrstvu dna tím jakoby pocukrovat a potom už jenom přidat k vzrůstnějším rostlinám(tak to dělám já).
Je hodně nepravděpodobné, že příčinou tvých problémů s rostlinami je velká zrnitost štěrku. Složení dna být problém může, vápenec a rostliny to moc dobře zkombinovat nejde.
Tím zásobním substrátem, pokud přesně nevíš co děláš, jakékoliv problémy jen znásobíš! Chtělo by to tu prezentaci.
Asi jsem se správně nevyjádřil. Voda, která je nyní v akváriu, bude vypuštěna do různých kbelíků na dobu, než za ten den to dno vyměním.
Právě jsem si říkal, že bych to takhle celé předělal, zasadil rostliny a pak zase pomalu dopouštěl tu, již zaběhlou, vodu. Prvně bych dal ten zásobní substrát a potom jíl.
Všechno ven, do sucha, nasypat suchý zásobní substrát, překrýt a znovu pomalu napouštět a osazovat. Sázet přesně na místa kde rostliny budou i do budoucna, přesazování zvláště bohatších na kořenový systém bývá problém s uvolněním většího množství zásobních živin. Osobně doporučuji štěrk frakce 2-4mm obohacený o zásobní hnojivo v podobě jílovejch kuliček aplikovaných přímo pod jednotlivý rostliny, ale přemlouvat tě nehodlám.
Rozhodně si myslím, že dno je první krok, který musím udělat, neboť mám fakt špatný štěrk s velkou zrnitostí. Mohl bych poprosit o vysvětlení té "suché cesty"?
Budeš muset to akvo založit znovu, protože když by jsi chtěl použít ten zásobní sustrát, tak to musíš dělat tzv. suchou cestou, nejdrříve ten a potom překryvnou vrstvu. Osobně bych to nedělal, nemáš-li s akvaristikou větší zkušenosti. Založ si prezenatci, uveď co nejvíce údajů a jistě se najde řešení, ono to jenom tím dnem býti nemusí.
0 12.11.2017 10:12 Gyrphos – Nové dno do zaběhlého akvária
Zdravím, chtěl bych se poradit s novým dnem, které chci do akvária pořídit. Nyní tam je pouze obyčejný štěrk, který opravdu nedělá dobře rostlinám. Jelikož ryby budu muset hned do akvária vrátit (vodu měnit nebudu), potřebuji dno, které neuvolňuje žádné nežádoucí látky.
Nepotřebuji, aby mi v akváriu prosperovaly ty nejnáročnější rostliny, ale aspoň ty méně a středně náročné.
Můj osobní výběr je zatím takový -
www.rostlinna-akvaria.cz/…
Zásobní část -
www.rostlinna-akvaria.cz/…
Akvárium o velikosti dna 80x35. Výšku dna bych si představoval cca 5cm?
Předem děkuji za info.
Hagen i ten světlejší je barevně hezčí než obyčejný písek a ten tmavší ten se mě opravdu líbí ale 600 bych za něj nedal protože těch pytlů bych potřeboval několik.
Zrnitost je úplně v pohodě
To je sice fakt, ale při koupi 1 pytle se to skoro nevyplatí, protože připlatíš za dopravu a pak musíš řešit, že kurýr ti ráno zavolá, že přijede a zrovna se ti to časově nehodí. Ale do většího akvárka, kde by byla větší spotřeba, to stojí za zvážení.
Starší reakce
Vyzkoušel jsem už asi všechny co jsou u nás dostupný a vše s obdobným efektem. Teď jsem velmi spokojen s jílovejma kuličkama s příměsí PMDD(4% objemu).
pmdd-hnojivo.cz/… romant napsal: Používám tento způsob hnojení už nějakej čas a ještě se mě nestalo, že bych sobě, či někomu jinýmu přivodil nějakej malér.
Dobrá, beru na vědomí jako důležitý poznatek. Jen pro vyloučení omylu: které jílové kuličky používáš konkrétně?
Hnojení do vody - opatrně během prvních pár měsíců po založení akvárka. Snadno ti pak porostou řasy rychleji než rostliny. To je rozdíl při založení akvárka s jílovými kuličkami anebo s hnojením do vody
Můžeš také hnojit jen do sloupce vody a na hnojení dna se vykašlat, ale to už není blbuvzdorné , zato je to pohodlné a můžeš později hrabat do dna bez obav že zpusobíš "prašnou" bouři. V takovém případě Ti dno postupně vyhnojí rybky a dával bych nejdříve rostliny, které netvoří mohutný kořenový systém. Takže např. Echináče nebo Kryptokoryny sázet později.
Hned při založení, udělám ve dně takovej rastr, když se mě chce s tím piplat, tak to má i nějakou štábní kulturu pravidelnosti řádově 10x10cm zasypu další vrstvou, napustím vodu a sázím. Když to jenom ledabyle rozhodím, taky dobrý. Větší koule rozbouchnu, ale toto je dobrý dělat jenom při suchým zakládání, protože jakmile se to rozbije a dá posléze do vody, je z toho už hodně bordelu, což je nic proti ničemu, ale někdo to nese těžce. Jako přilepšení používám taky, zatlačit podle velikosti rostliny pod kořeny, prostě schovat do dna. Když se to při odkalování nádodou trefí a vyhrábne ven, tak to udělá jenom ten bordel, ještě jsem neměl problém aby se stav akvária po tomto "maléru" nějak zhoršilo.
Hned po/při sázení kytek - co nejblíž ke kořenům. A pak můžeš cca po roce dát nové kuličky blízko k rostlinám.
A daváš jílové kuličky hned při založení, nebo později, až rostlinky zakoření?
Používám tento způsob hnojení už nějakej čas a ještě se mě nestalo, že bych sobě, či někomu jinýmu přivodil nějakej malér. Já za sebe prohlašuji hnojení jílovejma kuličkama za blbuvzdorné.
V tom případě se na kobercovky moc nespoléhej. Zkusit je můžeš ale vyloženě koberec ti podle mě nevytvoří. Asi nejméně náročná mi přijde
rybicky.net/atlasrostlin/eleocharis_parvula ale jak říkám bez řádného hnojení a CO
2 to nejspíš nebude žádný trávník, jako na golfovém hřišti. Směřuj to k těm nenáročným kytkám.
Plánuji společenskou nádrž,rostliny spíše nenáročné,ale zkusím samozřejmě nějakou červenou a kobercovku.Světlo mám objednané Chihiros LED A serie 90-110cm 55W A901 tak asi nebude problém s pěstováním ,ale pořád nejsem rozhodnutý jaké mám dát dno .Jestli flexiobklady nebo klasický říční šterk. C02 mít určitě nebudu protože akvárko bude průhledový a není kam dát bombu.
To "tekuté CO2" je fakt zbytečné.
Já jsem s tím taky začal v domnění, že bez toho ty kytky porostou málo. Brzo jsem ho přestal dávat a kytky rostou jak vzteklé
Ale co se mě týká, mám akvárko spíše low-tech než high-tech.
CO2 má význam jen tehdy, kdybys opravdu hodně hnojil a hodně svítil. Pak by nedostatek CO2 byl limitujícím faktorem pro růst kytek a pak by vy takovém akvárku při silném hnojení + silném svícení a bez CO2 rostly řasy. Ale tady se potom bavíme o CO2 z bomby.
Celé je to o rovnováze.
Xbourn napsal: Uvažoval jsem nad C02 Vital od Rataje ,ale asi ne . Správná volba
Rostlin se budu snažit dát co nejvíc ,ale C02 vodu sytit nebudu .Uvažoval jsem nad C02 Vital od Rataje ,ale asi ne .
Jíl má jednu výhodu - živiny se úplně minimálně uvolňují do vodního sloupce, takže těmi kuličkami člověk akvárko nepřehnojí. Ale rostliny ty živiny snadno získají kořenovým systémem.
Posílám z opozičních lavic námitku proti jílovým kuličkám.
Nevíme jakou má Xbourn vodu, nevíme nic o tom, kolik chce dát rostlin a jakých, zda bude sytit CO2, atd. Za takových okolností doporučit jakékoli preventivní hnojení je chyba.
Přesně tak.
Dobrá volba a ty jílové kuličky budou pro začátek stačit.
Plánuju na začátek dát do dna jílové kuličky to asi bude stačit.
Ano, hodí se a ne, zkušenost nemám. Po založení to bude to chudé na živiny.
Starší reakce
Písky musíš něčím oddělit protože když se ti dostanou do akvária třeba piskořky tak ti to promíchají. Na povrchu to můžou udělat i ryby dna nebo odkalování. Tyhle cestičky úvozem jsou hodně používány v aquascapingu a to jsou většinou akvária jen na pár měsíců.
Dřív nebo později se to smíchá díky odkalování, tomu se nevyhneš.
Zdravím. Mám v plánu do akvaria 2 písky. černý (
bit.ly/…) a bílý (
bit.ly/…).
Máte s tím někdo zkušenost, jak písky oddělit aby se nemíchali? Nechci z nich mít míchanici. Stačí oddělit kamínky, nebo byste dali nerezovou síťku?
Jen pro představu poměru 20kg černého 5 kg bílého. Něco v tomto duchu:
youtu.be/…
Jelikož jde o písky z akvaristiky, nepředpokládám nějaké problémy. Stejná zrnitost, oba křemičité.
Pokud někdo máte v akva. Případně znáte někoho z rybicky.net, hoďte fotku, příp. link;) Díky
Přesně. Ta lávová drť se dává dyž je potřeba udělat nějaký terén nebo nějaká vyvyýšenina, tak aby tam nepadlo tolik substrátu navíc.
To je mi pak už jedno že se vrstvy promíchají ale staré dno má v sobě už nějaké bakterie a mělo by to všechno urychlit než dát jenom nové dno.
Dává se do fusekle a používá jako "vycpávka" tam, kde je potřeba vytvořit terén, jestli se nepletu
EDIT
Vzi
www.rostlinna-akvaria.cz/… K čemu má být ta lávová drť? Má to moc ostré hrany a vespodu je ti barva úplně ukradená.
Nekupujte si černobílou drť která se běžně prodává v akvaristice.
Přidat reakci
1 ...... 91
Zpět na obsah sekce Dekorace a dno • Zobrazeno 115100x