Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Bez regulace od 0 do maxima se dá koupit celkem levně i rovnou proudový zdroj, některé modely mají i PWM regulaci, ale rozsah je velmi omezený, např. 700-1000mA apod. Pokud je požadována pořádná regulace, tak LDD jsou asi nejlepší (možná i jediné) řešení. Mám jednu rampu s 10ti XT-E čipy napájenou zdrojem Mean Well GSC40B-700 za cca 400Kč, s celým světlem jsem se vešel do tisícovky a bylo to za 2 hodiny hotové, takže určitě není potřeba to vždy komplikovat. Ale je to světlo nad Malawi, kde jsem nepotřeboval žádnou velkou intenzitu, ani regulaci.
Dělá se to tak že si zvolíš zdroj z dostatečnou výkonovou rezervou přiměřeným napětíma k němu DC-DC Proudový snižující převodník.
www.gme.cz/… dají se pomocí PWM signálu i regulovat. Návodů je na internetu dost.

Skúsil som, pri vypnutom svetle kryt vyvetrať (presnejšie, zabudol som nahriať bužírku

tak som popri tom i vyvetral). Vlhkosť v ňom klesla pod 60 % (dokonca i teplota klesla), ale pár minút po zatvorení bola naspäť nad 90 %, takže vetranie (vlhkosti) voľným prúdením jednoducho nefunguje...
U XM-L je 50% těch 1500mA.
Jak jsem psal kousek níže, mám 40 XM-L čipů na 3m dlouhých rampách, na každé 20, čipy jsou 15cm od sebe. Akvárium je 60cm vysoké, mám tam víceméně jenom Echinodory, čipy aktuálně jedou na cca 350mA, zdroj má maximum 1000mA. Pokud nevíš, co od nich čekat a máš to do rostlinného akvária, šel bych na maximum 1500mA, abys měl dostatečnou rezervu, ale bez pořádné regulace bych to nedělal. Když zjistíš, že je to moc, tak může být jediná možnost výměna zdroje.
Hlavně zatím nevím co od nich očekávat. Neviděl jsem je nikde pořádně svítit jen v takových těch led baterkách. Ale nejsem si jistý zda to byli přímo 10w. Regulátor asi bude nutnost.
No nejdříve je potřeba si ujasnit, jakou intenzitu od nich požaduješ a podle toho vybírat zdroj. Nebo přidat regulaci, což silně doporučuji, světlo se sice prodraží, ale budeš mít otevřené možnosti. Klidně bych tam těch čipů 20 dal, ale s regulací.
Jedná se o XM-L. Měli by svítit stále ale uvažuji i o regulaci. Plánuji to na 672L akvárium. Říkal jsem si že 12čipů by mohlo stačit. Jinak spájet diody vedle sebe zvládnu zas takové nemehlo nejsem. S případným zapojením a silou zdroje by mi poradil kamarád. Šlo mi hlavně o nějaké jednoduché vysvětlení jak si zhruba na tyto čipy spočítat zdroj.
Neprekvapilo ma, že vlhkosť vyletí po poklese teploty hore. Prekvapulo ma, že sa tak vysoko drží až do ďalšieho rozsvietenia.
Predpokladal som, že kým je teplota v kryte vyššia ako okolitá, bude kryt naďalej vetraný prirodzeným prúdením vzduchu (vetrací otvor nie je malý), takže by tá vlhkosť mala postupne klesať (teda aspoň do vychladnutia) výmenou za suchší vzduch z izby. Akvárko je celé pokryté krycím sklom (diery v rohoch na hadice, a tak), takže som čakal, že to po pár hodinách bude síce o niečo vyššie ako v izbe, ale nie, drží potvora
Mimochodom, tých 99 % bude somarina, nikdy som nezaregistroval vyzrážanú vodu, a pri takej relatívnej vlhkosti by aspoň niekde vyzrážaná byť mala...
Chybí důležité informace - o jaký typ čipů jde (vypadá to na XM-L)? Mají svítit stále naplno? S jakou intenzitou? Pokude jde opravdu o XM-L, na jak velké akvárium a jaký typ akvária to plánuješ (svítí opravdu hodně)? Rozhodně doporučuji investovat do regulace intenzity, ale v tom případě už bych se do toho sám být tebou opravdu nepouštěl.
Jednoduché zapojení čipů bez jakékoliv regulace ke spravému zdroji si myslím, že by tazatel snad měl zvládnout, ale jinak celkem souhlasím

Relatívna vlhkosť vzduchu vyletí už len tým poklesom teploty, rozdiel 7 stupňov v teplote z 34 na 27 bude na tlaku nasýtenej pary rozdiel i 1kPa (počítať sa mi to nechce, ale bude to pokles možno i o 30%).
To len tak teoreticky naokraj, pre akvárium nás samozrejme zaujíma práve tá vystrelená relatívna vlhkosť vzduchu, pretože to spôsobí, že sa tam vlhkosť vyzráža...
Myslím, že by ste si radšej mali násť niekoho, kto Vám to zostaví. Návrh, zapojenie a konštrukcia síce zložitosťou nepatrí k náročným, ale je to omnoho komplikovanejšie ako zapojenie troch drôtov v zásuvke a Vám sa pletú základné veci, ako napätie a prúd...

Veľa sa tu rozpráva o vlhkosti v kryte. Konečne som sa dokopal k strčeniu senzora do krytu a vytvoreniu grafu. Výsledok ma teda prekvapil, hoci tam merač má strčený už dlhšie, nikdy ma nenapadlo pozerať na hodnoty po polnoci.
Ako vidno v grafe (to modré ignorujte, senzor je zatiaľ na stole), po zhasnutí svetla o 21:00 teplota pomaly klesá z asi 34 °C k izbovej teplote, zato relatívna vlhkosť postupne rastie až k 99 %. Ako senzor som použil DHT21, ktorý je známy tým, že jeho presnosť pri RH nad 70 % ide do čerta, ale i tak som nečakal, že narastie až nad 90 % a hlavne, že si ju udrží po celú noc. Žil som v presvedčení, že veľký vetrací otvor musí prúdením vzduchu vlhkosť vyvetrať. No, nedeje sa to...
Po rozsvietení svetla o 14:00 zase graf ukazuje nedostatky tohoto senzora. Nie žeby na tom záležalo, ale asi hodnotu relatívnej vlhkosti odvádza od svojho snímača teploty a ten má pomerne veľkú zotrvačnosť, ale potom sa to stabilizuje...
no tak pokud jedes jen na 350mA tak to ani nemer to se ani nezapoti.

Teď jsem to zkusil, je studenej - čipy na hliník pouze lepím teplovodivou pastou. Když pustím intenzitu naplno (což je v mém případě 1000mA), tak se to trochu zahřeje, ale nic zásadního - ale jsou to XM-L čipy a mám je teď puštěné na cca 350mA, takže na necelých 12% maximálního povoleného proudu.
vim ze otazka nebyla na me ale ja to mam tak ze kdyz jsem naplno tak ma chladic 46° a chladic cipu ma 57° jejich teplota je max 85° takze jsem uplne v klidu.Kdyz jedu na 80% tak chladic ma 36° a chaldic cipu ma 48°.Mereno bezkontaktnim a pt100
Píšeš že se ti hliníkový chladič vůbec nezahriva, respektive má pokojovou teplotu. Prosím můžeš šáhnout přímo na tělo čipu. Myslím tu základnu z hliníku či mědi a říct jak je na tom teplotně
Objednal bych pro jistotu více bílých čipů a možná i LDD H verze, kam jich jde připojit cca 15, je to za stejné peníze, ať máš případně rezervu. Mám na rampě XML čipy po 15cm, mám to na LDD 1000H a intenzitu mám aktuálně nastavenou na 35%. Při téhle intenzitě se U profil 60x30x3 nezahřívá prakticky vůbec, odpoledne po 9h svícení před stmíváním má v podstatě pokojovou teplotu, takže chlazení bych se nebál. Když to pustíš naplno na 1500mA, tak už to určitě trochu topit bude, ale pořád to nebude nic dramatického.
Akvárium má rozmery 123,5x56x68,5(dxšxv). Hliníkový chladič som zobral dlhší, takže prípadne by som dokúpil zdroj a pridal nejaké led. Mal by som teda jeden zdroj na jeden okruh, ale stále si myslím, že tento výkon bude dostačujúci. V tom videu má 3x 10w modul
www.akvaristik.eu/… a páči sa mi to takto. Mám za to, že africké cichlidy zas veľa svetla nepotrebujú. Keď to zmajstrujem, tak pridám fotky, ako to vyzerá nasvietené.
Pokud pominu ty modré tak těch 5x10w ti pojede na polovinu takže 25w to asi nebude stačit. Pro jak velké akvárium to chceš?

V porovnaní s tým, ako tu väčšina osvetlenie skôr predimenzuje tak sa to zdá málo

Chcel by som dosiahnuť podobný efekt ako v tejto nádrži
www.youtube.com/… Není to trochu málo světla.

0 19.08.2018 19:15 bone – led
Akva mám tanganika, chcem intenzitu nastaviť cez pwm signál, teda budem regulovať tie modré podľa toho, ako sa mi to bude páčiť. Rozmýšľal som aj nad arduino uno, ale chce to nejaký čas na naštudovanie. Takže malo by to takto fungovať? Sú tam dostatočné rezervy a chladič to pasívne uchladí pri takýchto rozostupoch?
musis ty royal blue stlumit.A pak to vypada dobre.Pokud to nemas regulovatelne tak je to hnusny.
Napadlo mě to samé, zkoušel jsem Royal blue čipy jako doplněk k bílým do Malawi a nakonec jsem je odpojil, vypadalo to hodně divně.
Proč tam máš ty modré čipy to bude nějaké moře.

0 19.08.2018 10:17 bone – led

Dobrý deň, páni. Chcel by som si po prečítaní tohto vlákna postaviť led osvetlenie. Bol by som vám vďačný, keby ste mi poradili, či to pri takejto konfigurácii bude fungovať. Použité budú 5x xml-2 v jednom okruhu napojené cez LDD1500LW a v druhom okruhu Royal blue (440-445nm): DC Forward Voltage: 3.6V~3.8V Forward Current: 600~700mA (china) napojené cez LDD700LW. Zdroj by som zvolil MEAN WELL LRS-75-24. Chipy by boli na hliníkovom chladiči 1000 x 150 x 25 mm. Potreboval by som to ovládať cez pwm nejakým 2-kanálovým kontrolerom, vyskúšam najprv tc420. Svietidlo bude zavesené nad akva.
Starší reakce
V posledních dvou prezentacích mám pár fotek.
Tady kdyžtak video, jsou to 2 3m dlouhé rampy, na každé 20ks XM-L, nádrž je teda vysoká 60cm, ale čipy jedou na 1000mA LDD a ještě stažené na 60% maxima. Když je dáš na 1500mA, případně více zahuštěné (já je mám 15cm od sebe), usvítíš tím 70cm podle mě v pohodě. Případně je možné použít optiku, pak je ale potřeba mít světlo dost vysoko nad akváriem, aby bylo osvíceno rovnoměrně. Chce to trochu počítat (u optiky počítej s tím, že hlavní kužel světla má poloviční úhel, než je uváděno u čočky, takže v případě 90° čočky je to 45°), případně experimentovat. Nic lepšího, než XM-L asi stejně nepořídíš, u 70cm bych nad ničím jiným ani nepřemýšlel.
youtu.be/… A mas nekde nejakou fotku jak vypada to osvetleni?
S cree xml-t6 10W neuděláš chybu, mám je a svítí jak ďas.
Ahoj.Resil tu nekdo co vybrat za cipy na akva o hloubce 70cm.Bude to amazonka a budou tam i lehce narocne rostliny.Jde me o konkretni zkusenosti.Diky
Starší reakce
Dekuji za radu. Kdyz jsem na to koukal tak jsem si taky myslel ze by to mel byt tento zdroj. Tak uz pujdu objednat.
Starší reakce
Abys to mohl rozumě provozovat potřebuješ tenhle PLD-60-700B
Tech ledek mam 9 modrych a 9 cervenych,celkem 18. I tak diky za radu
PLD-25-350 20,3w 350ma ,36...58V zdroj je slaby
ledky china 3,3v 3w
bohužel ledky spalíš 6x3,3v=19,8v nejspíš odešla ta prvni na řadě.pokud máš měřak můžeš je pipnout.
36v/3,3v=10,9 (11)ks led bohužel 11x3w=33w zdroj nema šanci dodat dost aby se ti ledky rozsvítily , proto žhnou jen ty červeny .
Pokiaľ chcete kritizovať, začnite tým, či máte elektrotechnické vzdelanie a skúšky odbornej spôsobilosti v elektortechnike.
Pokiaľ máte, tak ich vráťte, pretože o bezpečnosti a ochrane pred nebezpečným dotykovým napätím toho veľa neviete, inak by ste vedeli, že sa bavíme len o medzných hraniciach, pretože JS 60 V pre nebezpečné prostredie (alebo JS 25 V pre zvlášť nebezpečné prostredie) sú maximálne hodnoty a ich konkrétna hodnota závisí jednak od stupňa nebezpečnosti daného prostredia a jednak od vyškolenia obsluhy! Ak sa niekto pýta, ako zapojiť zdroj, asi veľmi vyškolený nebude...
Ak ich nemáte, tak sa nehádajte, zato pozorne čítajte, možno sa niečo naučíte, ale hlavne nikomu neraďte!
Podle mě je bezpečné napětí v takovém prostředí 25v ss

Magic napsal: Keď už robíte pokusy, tak aspoň so špecifikáciou v ruke. Minimálne napätie PLD-25-350 je 40V, takže ak majú tie diódy úbytok 3V, treba ich aspoň 14.
Já jsem ve specifikaci našel minimální napětí 36V, ale uznávám, že je to na hraně zvláště když se neví přesný typ čipu.
Jsou lidé, co se snaží něco vyrobit sami a pak shání informace na různých fórech a očekávají pomoc od někoho kdo rozumí. Ano mnohdy tyto pokusy končí bliknutím a následným vyhozením několika odpálených součástek, ale to není problém. Problém je, že mnozí kteří rozumí začnou, z člověka který se v dobré víře zeptá, blbce.
Když sem stavěl své první světlo z CREE neměl sem páru o proudových zdrojích, driverech, PVM řízení..... no ale měl sem štěstí, našel se člověk, který si nehrál na MISTRA světa a poradil. Ono totiž postavit takové světlo, není až taková věda, jako z toho někteří dělají.
Trucker napsal: stak jsem zkusil pripojit 6 chipu a jen to bliklo a nic vic
Keď tomu nerozumiete, asi by ste do toho nemali babrať a navštívte niekoho, kto tomu rozumie...
Magic napsal: hoc teória hovorí, že to tak fungovať bude
Bude -- v ideálnych podmienkach (v praxi nedosiahnuteľných), i v takom prípade len kým nezhorí prvá LED, či neodpadne káblik, potom to začne ísť pod fialky

Áno, napríklad tak sa dá.
Len nech na výstup zdroja nepchajú dva káble naraz (hoc teória hovorí, že to tak fungovať bude).
Magic napsal: A riešenie typu dve vetvy na prúdovom zdroji rozhodne neodporúčam. Za mňa určite na každú vetvu vlastný driver.
Dá sa to riešiť tzv. prúdovým zrkadlom.
Keď už robíte pokusy, tak aspoň so špecifikáciou v ruke. Minimálne napätie PLD-25-350 je 40V, takže ak majú tie diódy úbytok 3V, treba ich aspoň 14.
A riešenie typu dve vetvy na prúdovom zdroji rozhodne neodporúčam. Za mňa určite na každú vetvu vlastný driver.
To mi psal pan kterymi to delal
Přidat reakci
1 ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256470x