Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
1 26.06.2014 09:06 Marcel G – Svítivost LED osvětlení s čipy SMD 5050
Před pár dny jsem měl možnost změřit intenzitu osvětlení u LED světel ADA Aquasky (kde jsou s největší pravděpodobností použity novější čipy SMD 5630), a také u podomácku vyrobeného LED osvětlení (kde byly použity již starší LED pásky s čipy SMD 5050). Docela příjemně mě překvapilo, jak dobře si ty čipy SMD 5050 stály. Až našetřím nějaké peníze, tak si chci zkusit udělat LED osvětlení z pásků s čipy SMD 5630, abych to mohl srovnat s komerčním (a velmi drahým) Aquasky. Myslím, že vlastnoručně vyrobené osvětlení z LED pásků, by se mohlo stát pro řadu akvaristů celkem schůdnou možností, jak si dobře osvítit svoje akvária.
Podrobnější info s obrázky mám na svých stránkách:
prirodni-akvarium.cz/… (v oddíle "Osvětlení pro 45 cm akvária").
Starší reakce
Vzdyt je to propaleny.Nedostatecny odvod tepla nebo moc proudu atim pretizeny led pasek.Mapis cim to napajis tzn. volty a ampery.A jak dlouhy je ten pasek a jaky ma parametry a pak by jse to dalo nejak vyresit.jeste by nebylo od veci vyfotit celej ten chladic je to profil nebo plny material.
Edit:Toto znam a mam zkusenost.
0 20.06.2014 14:54 rambajs –
Re: AG Jo takže by mohl být někde nějaký únik na lištu..
0 20.06.2014 14:53 rambajs –
Re: AG je to ip67 na konce jsem napatlal silikon aby to hlavně nehodilo zkrat.
Tipnul bych si že se ti dostala vlhkost do toho pásku, takhle to zoxiduje když tím hliníkem prochází proud ve vlhku. Ten pásek asi IP67 nebude že ?
0 20.06.2014 14:21 rambajs – Led osvětlení
Čau,
prosím o radu. Případně se omlouvám za narušení vlákna.
Mám ledky s chipem 5050 a něco se muselo posrat.
Viz foto Trochu oxidace netuším od čeho nepříje mi že by hliník takhle oxidoval...
Zkuste někdo poradit Díkec..
Starší reakce
Nad 54l mam 2x15W zarivky a predradnik jsem sproste prilepil na zadni stranu deklu zvenku. Ono je to u zdi, videt to neni, kryti to aspon IP20 ma (bez nastroje se k zivym castem nejde dostat), a nic jako dite ci zvire kolem toho neni. Do deklu jsem vyvrtal diry, na hulvata pripajel zarivky a prilepil je akvarijnim silikonem k deklu, cimz jsem jim zalil konce a chytil to k deklu. Az odejdou zarivky, nejspis to poleti i s tim povedenym plastovym deklem, proste provizorka na 2 az 3 roky, coz je pri me rychlosti delani veci tak akorat
.
A jak to souvisi s LED? Nedalo to o moc vic prace, nez sehnat kus hliniku a nalepit na to LED pasek, kdyz se ten hlinik pak taky musi nejak chytit... Je to proste o uvaze, jestli LED a cekat az konkretni pasek zase neprenese teplo do chladice a odejde (a ze je takovych smejdu dost), a nebo zda jit na jistotu, ale za urcitych predpokladu - v pritomnosti deti bych do takoveho deklu ~230V jiste netahal.
kde pak, i zářivka i LED je to pod deklem a předřadník zářivky je mimo dekl
a navíc těch 15 musíš doplnit o tlumivku, která taky něco protopí a celé jsi to měl zcela jistě uzavřeno pod deklem a teď to asi máš jen tak postavené nad akváriem kde to krásně větrá
s tím co si napsal se dá samozřejmě souhlasit. Ale ono, mnou zmiňované LED osvětlení při 7,2W dává tolik světla, jako ta 15W zářivka. Tzn, že pokud mi tato intenzita stačí (pro vytíračku bohatě), dostávám se k situaci, že při stejné intenzitě světla je u LED menší teplota. Předpokládal jsem tedy, že u větší intenzity, to bude stejné.
Protoze:
1. Ta zarivka ma 15W, to LED osvetleni 7.2W. Kdyz kazde to svetlo posle 3/4 vykonu do tepla, je to u te zarivky zhruba 11W, u LED 5.5W (bez naroku na velkou presnost), a to je poradny rozdil.
2. Ty LED maji vyzarovaci uhel 120 stupnu, ta zarivka sviti okolo. Zarivka bez reflektoru doda do akvaria (mysleno smerem do vody) mene svetla, i kdyz budeme povazovat svetelnou ucinnost lm/W za stejnou u obou osvetleni. To LED osvetleni tedy produkuje dokonce mene svetla nez ta zarivka, ale diky vyzarovacimu uhlu se ho do akvaria dostane vic. Kdyz se pod zarivku pouzije kvalitni reflektor, muze zarivka davat svetla vic (ale je to stale za vic energie, stale se bavime o 15W a 7.2W).
3. Nevim co presne je za LED v tom svetle, a dovoluji si ty LED srovnavat s 15W zarivkou, ktera sviti uz z principu mizerne, jeji svetelna ucinnost je oproti delsim zarivkam stejne konstrukce rekneme jen dvoutretinova (v jednotce lm/W). Pokud by vyrobce pouzil slusnejsi LED, muzeme teplo ze svitidla uvazovat mensi nez jsem uvedl, ale stale se bavime o prikonu 15W proti 7.2W. Srovnani bychom mohli provest az v okamziku, kdy by pod stejnym krytem za stejnych podminek svitila svetla o stejnem prikonu.
V tom případě bych požádal o logické vysvětlení, proč když jsem za normálních podmínek, kdy jsem svítil zářivkou, nemusel přitápět. Spíš odvětrávat kryt, samozřejmě dle okolní teploty. Po výměně zářivky T8/15W za led. konkrétně:
www.vyprodeje24.cz/… mi teplota klesala a byl jsem nucen topítko zapnout. Výška světla od hladiny v obou případech stejná.
Štefan napsal: V porovnání s klasickými zářivkami, led osvětlení nevydává prakticky žádné velké teplo.
LED osvetleni, kdyz je hodne slusne a nebavime se o superkouscich (ktere v beznych vyrobcich casto nenajdeme), premeni polovinu energie na teplo, polovinu na svetlo. Bezne LED ovsem byvaji horsi, a mnohdy velmi dobre srovnatelne se zarivkami. Takze ze to nebude moc ohrivat vodu, bude spis tim, ze nocni osvetleni potrebuje jen slabe, a ne tim, ze LED netopi.
Nebál bych se ani jednoho, ani druhého. V porovnání s klasickými zářivkami, led osvětlení nevydává prakticky žádné velké teplo. A pokud zajistíš dostatečnou izolaci vůči vodě, bude vše OK.
0 14.06.2014 21:47 Zlatacek – Led trubice
DObry večer , chci se zeptat chci dat do akva vodotesnou trubici Led svetel. Jako nocni sviceni.Pojede to cca od 20:00 h do 23:00 h. umistit bych ji chtel na zadni stenu tesne pod okraj nadrže. Nebude to mít nejaký špatnej vliv na ryby a rostliny ?.A nebude to moc zvyšovat teplotu vody ?Děkuji
Starší reakce
pokud to budeš mít jen 10cm nad hladinou, tak spíš než XML použij XPG-2.
Co se týče chladiče, je důležité na kolik čipy budeš "žhavit". Já z mých zkušeností vycházím z toho že na 1 čip XML žhavený na 5W je potřeba rovný (bez žebrování) AL plech tl. 3mm o rozměru 10*20cm (já mám ohnuto do U). Pokud budeš mít žebrování, samozřejmě vychází menší. Teď jsem řešil jak napájet 24 čipů XML a nepoužít na to tři proudový zdroje. Pokud bys měl zájem, mám nějaké typy.
S čočkama nepočítám, jen mám představu, že chladič zapustím do krytu ( horní strana chladiče bude otevřená), nebo - dle váhy chladiče položím na nožkách na akvárko bez horního krytu- v obou dvou verzích bude vzdálenost od hladiny cca 10 cm., v nouzi bych to musel zavěsit..
Doporučoval bych ti použít 2 řady čipů (a rozestupy mezi čipy i mezi řadami tak 5 cm). Chladič můžeš rozdělit na více kusů. Já mám třeba vyzkoušeno, že 12ks LED čipů Cree XP-G2 (700mA) na chladiči 30x15cm mi bez problémů osvítí plochu o délce 60cm. Takže na každých 50-60cm můžeš použít jeden 30cm chladič s ~12ti čipy. Problém nastane v případě, že budeš chtít použít čočky. Tím se ti totiž kužel vyzařovaného světla zúží, a světlo ti pak nedosvítí tolik do stran, takže pak budeš muset dát ty jednotlivé chladiče blíže k sobě.
Tady máš pro představu dva obrázky:
prirodni-akvarium.cz/…
prirodni-akvarium.cz/…
Ahoj,
mám rostlinné akva 165 x 55 x 50 ( dxšxv) a chci udělat led světlo s cree chipy cp-g2
26 ks studená bílá + 14 ks teplá bílá, jen řeším jak velký chladič zvolit - poskládat to ze 2 ks chladičů nebo z jednoho kusu , 2 řady ledek, nebo 1 řada?
Dík za každou odpověď
Starší reakce
replikant33 napsal: Barevná teplota (teplota chromatičnosti) charakterizuje spektrum bílého světla. Světlo určité barevné teploty má barvu tepelného záření vydávané černým tělesem, zahřátým na tuto teplotu.
Teplota chromatičnosti se udává v Kelvinech (K), čím více Kelvinů, tím je světlo více bílé až modré.Vzhled barvy podle teploty chromatičnosti (> 5 000 chladná-modrodry) (3 000 – 5 000 neutrální bílá ) (< 3 000 teplá žlutá až červená)
Ja uz nevim jak ti to napsat; ty proste michas jabka s hruskama. Ze spektra teplotu odvodis, z teploty spetrum nikoliv. Muzes si myslet opak, muzes to tady i psat, pravdou se to ale nestane. Akorat tim mates zacatecniky :(
...ještě lze přidat i UV ledky 390-410nm a pro rostliná akvária přidat pár ledek zelené barvy, které sice nedodají rostlinám vůbec nic, ale zelená barva je krásně projasní pro oko pozorovatele...
Toto tak docela neplatí. Rostliny dokážou využít i "zelenou barvu". Jen není zdaleka tak "účinná", jak "profláknuté" červená s modrou...
Ja mam jen truhlik s cirym deklem na balkone, ale i to mi k radosti staci. Za slunecni svit si nastesti jeste nikdo nic neuctuje
.
no a úplně nejlepší je mít pěstírničku rostlin na denním světle od slunce, jako já
.
A až se oteplí, půjde to ven celý.
Ty to Marceli jiste vis, takze to ber ted tak, ze na Tebe navazuji
.
Aby se Ti modre a cervene svetlo vyplatilo, musis ho samozrejme trefit do vrcholu krivky vyuzitelnosti svetla chlorofylem. Takze rekneme, ze modre svetlo bys mel trefit nekam do 430nm a cervene do 660nm (plus minus drobne). Takove svetlo je k divani dost neprijemne a oko v tech castech spektra uz taky nic moc nevidi, takze to vypada, ze to ani buhvi jak nesviti, a kolik je to vlastne Lumen je uplne fuk, protoze ta jednotka je vztazena k citlivosti lidskeho oka, a nic nerika o tom, kolik svetla "vidi" rostliny.
Takze nad akvarium si to da jen nekdo, kdo ma k tomu duvod. Tim muze byt uspora energie, pokud bych pestoval rostliny ve velkem a na kseft, pricemz je z nejakeho duvodu musim pestovat v prostoru, kde to nezaridim sluncem. Ta uspora muze byt opravdu znacna.
Druhym duvodem muze byt, ze sezenu zarivku ktera vyzaruje svetlo predevsim v techto castech spektra a nahradim zazivky puvodni (pasuji mi do osvetleni, maji stejnou velikost i prikon), kdyz ty puvodni jsou pro rostliny nedostatecne, takze nemusim predelavat kryt ci osvetleni akvaria. Pak ale to svetlo doplnim o neco, abych videl rozumne, treba o par bilych LED, ktere uz do puvodniho osvetleni diky velikosti nejak dostanu. Nastesti to svetlo pro rostliny oko moc nevidi, takze se to da prerazit pomerne malym vykonem bileho svetla oproti tomu, cim svitim rostlinam, pro oko to neprirozene svetlo "zamaskuji" tim co oko vidi vyrazne lepe.
Rozhodne nedoporucuji svitit rostlinam obycejnymi cervenymi a modrymi LED a nebo RGB LED. Svetlo beznych LED je spektralne tam, aby ho oko jeste dobre videlo, takze mimo to nejvyhodnejsi pasmo pro chlorophyl. Da se dokonce rict, ze mohou byt rostlinami hure vyuzitelne, nez bile LED, ktere se diky plnemu spektru (i kdyz dost pomackanemu ohledne intenzity v ruznych oblastech) casti toho co vyzaruji nejak trefi (i kdyz to taky neni zadna extra trefa).
Pokud se ma rostlinam cilene svitit monochromatickym svetlem, je treba zvolit dost presne vlnove delky produkovaneho svetla, jinak to ztraci vyznam a ani to neni k divani a ani se tim nic neusetri. A kdo uz zkousel vhodne LED obstarat, rychle zjisti, ze i co je uvadeno jako LED vhodne pro rostliny, ma casto zalostne ujete spektrum. Zkratka vhodne LED nejsou k mani na kazdem rohu. Neda se proste koupit nejake LED, ktere sviti ROYAL BLUE a DEEP RED, ze to bude O.K. Nemusi byt, klidne i tak to muze byt dost mimo to, aby ekonomika pestovani dosahla maxima - za nejmene energie, nejvetsi vypestky.
Svítivost (v lumenech) platí jen pro viditelné spektrum světla, jak to svítí v ultrafialovém či infračerveném spektru z toho poznat nelze.
Jestli to kytky, ryby či osoba před sklem ocení si každý musí zvážit sám
.
Jediné, co bych ti doporučil kombinovat, jsou různé teploty barev BÍLÉHO světla. To znamená, že pokud chceš a připadá ti, že tím něčemu pomůžeš, tak můžeš použít třeba jeden LED pásek teple bílý, druhý studeně bílý, třetí neutrálně bílý.
Můžeš samozřejmě experimentovat s použitím čistě červených, modrých nebo UV vlnových délek (jak ti tu někteří radí), ale podle mě tím akorát tak vyhodíš peníze, a nakonec se stejně vrátíš s bílému světlu. Třeba modré nebo červené čipy stojí prakticky stejně jako čipy s bílým světlem, jenom s tím rozdílem, že zatímco třeba čip Cree XP-E Blue má při 350mA svítivost jen 40 lm, čip Cree XP-E White má při stejném proudu svítivost 140 lm [PS: čip Cree XP-E Royal Blue je na tom ještě hůře → při dvojnásobném proudu (700mA) dává jen 21 lm !!!]. Co tím tedy získáš navíc, když si za stejné peníze koupíš modré čipy? Prakticky tím nezískáš nic. V tom bílém čipu je totiž těch 20-40 lm modrého spektra obsaženo také. A proč by chtěl někdo svítit na svoje akvárko jen červeným nebo modrým světlem, když bílé světlo obsahuje tyto vlnové délky také? Budu samozřejmě rád, když mi tady zastánci používání červených a modrých čipů nějak doloží, že tím za ty peníze získám oproti bílým čipům nějaké hmatatelné výhody. Já zatím žádné nevidím.
takže to mám nějak nakombinovat,aby jsi rostliny brali co potřebují??
410nm je už na pokraji modré barvy a navíc nikdo neříká že ho tam máš dávat ve velkém množství ale jen jako doplňěk spektra
nezpusobuje tak náhodou UV záření zpomalení a zakrnělý rust ?
2700-3000K teplá bílá , 3500-5000k neutrální bílá, 5500-20000K studená bílá
studená bílá se dá nejčastěji sehnat do 8000K jinak lze udělat i to že přiáním modré barvy zvíším studenost bílé stejně jako přidání červené barvy zvíším teplou bílou , ještě lze přidat i UV ledky 390-410nm a pro rostliná akvária přidat pár ledek zelené barvy které sice nedodají rostlinám vůbec nic ale zelená barva je krásně projasní pro oko pozorovatele stejně jako UV ledky 410nm krásně rozsvítí rybky
Barevná teplota (teplota chromatičnosti) charakterizuje spektrum bílého světla. Světlo určité barevné teploty má barvu tepelného záření vydávané černým tělesem, zahřátým na tuto teplotu.
Teplota chromatičnosti se udává v Kelvinech (K), čím více Kelvinů, tím je světlo více bílé až modré.Vzhled barvy podle teploty chromatičnosti (> 5 000 chladná-modrodry) (3 000 – 5 000 neutrální bílá ) (< 3 000 teplá žlutá až červená)
Jsem upravil ty hodnoty at to neklame,
ano to je známy fakt, a není o tom pochyb, napsal jsem že bílé světlo tyto spektra obsahuje a že teplá bíla obsahuje vice červených složek a teplá bílá modrých složek a to je taky fakt. Ja nepsal že si má dát na AQ ružové ledky
No jsou tam 5050 jedna ma 170lm prikon je 1.5w a pisou ze to je za nahradu zarovky 20w,,takze tak to je prevedeno,,ale zda semi ze to je velmi malo,,kolik bych mel pridat,
V profilu píšeš: "diody patice G4 12x smd 3000-6000k studena bila 2000lm 175w". Jaký typ SMD tam máš? SMD 5050, 5630 ... ? Jinak 2000 lm na 175W je u LED osvětlení asi nějaký vtip ne? Já mám LED osvětlení o výkonu 24W se svítivostí přes 3000 lm. Tvoje LED osvětlení má 7x větší výkon a o 30% horší svítivost.
O tomhle se vedou nekonečné (teoretické) diskuze. To, že rostliny využívají z celého spektra prakticky jen červené a modré světlo, je dobře známý fakt. V akvaristice je nám ale tato skutečnost v praxi naprosto k ničemu, tedy pokud se neživíte komerční produkcí rostlin. Zkusil sis dát někdy nad akvárko pár červených a modrých LED čipů, pod kterými rostliny rostou nejlépe? Jakmile to vyzkoušíš, tak zjistíš, že se pak na akvárko prostě nedá koukat. Je to úplně stejné, jako by sis nasadil na oči brýle, které budou mít jedno sklíčko červené a druhé modré. Zdeformuje se ti tím barevné podání. Všechno uvidíš do červeno-modra. Takže zatímco teoreticky by rostliny zcela jistě rostly nejlépe, kdybychom místo bílého světla používali jen červeno-modré spektrum, v praxi se tento poznatek NEDÁ použít! Mně osobně se dokonce nelíbí ani pohled na akvárko, kde je většina čipů bílých a jen pár červených a modrých. I tak se tím barevné podání částečně zdeformuje, což mi nevyhovuje. Tenhle poznatek (o větší výtěžnosti červeno-modrého světla) využívají snad jen pěstitelé marihuany, kteří na tu trávu svítí ve sklepě jen černo-modrými světly ... protože oni tu trávu nepěstují na koukání (jako estetický doplněk v místnosti), ale na prachy.
Zdravim vsechny muzu Vas poprosit zda se podivate na muj profil a reknete mi zda mam dostacujici osvetleni,,mam dojem ze budu pridavat,diky vsem.
ja ale nic takoveho neřekl. napsal jsem že obsahuje vice.
replikant33 napsal: o barvu světla jde v první řadě. Rostliny z celého spekta využívají jen malou čast z vlnových délek ( 430nm a 642nm , 453nm a 662nm. )
Bíle světlo tyto vlnové délky obsahuje. teplá bílá obsahuje vice červených složek naproti studená bílá modrých složek.
To je s prominutim blbost. Z teploty svetla se neda odvodit spektrum!
o barvu světla jde v první řadě. Rostliny z celého spekta využívají jen malou čast z vlnových délek ( 430nm a 642nm , 453nm a 662nm. )
Bíle světlo tyto vlnové délky obsahuje. teplá bílá obsahuje vice červených složek naproti studená bílá modrých složek.
Ja mel dojem ze jsou to popsal dostatecne. Ono je to opravdu tak proste jak jsem to popsal. Na fotce bys videl jen hlinikovy U-profil s nalepenejma ctyrma LED. A jsou to dva profily vedle sebe, takze 8xLED. To je tak jednoduchy, ze to ani jednodussi byt nemuze ;)
Kdyz si vzpomenu, udelam vecer fotku a dam to sem.
aha,děkuji za rady a tipy a brzké době,budu na tom pracovat
Ano. Rostliny potřebují světlo v určité intenzitě (síle). Intenzita osvětlení se vzdáleností klesá. Takže těsně u světla budeš mít intenzitu velmi vysokou, zatímco třeba 50cm od osvětla už může být intenzita velmi slabá a pro spoustu rostlin nedostatečná. Intenzita osvětlení se měří speciálním přístrojem (PAR metrem) a udává se v jednotkách µmol PAR. Pro většinu vodních rostlin je naprosto dostatečná intenzita 50-60 µmol PAR (což se označuje jako středně silné osvětlení). Stínomilné druhy rostlin dokáží dlouhodobě prosperovat i při nižší intenzitě (~30 µmol PAR). Při intenzitě nad 100 µmol PAR už mívají obvykle akvaristé problémy s řasami, a při hodnotách nad 60-70 µmol PAR u dna už je většinou nutné přidávat CO2. Protože PAR metr skoro nikdo nevlastní (je to dost drahý přístroj), tak drtivá většina akvaristů "poměřuje" intenzitu osvětlení podle jednotek "watt na litr" (co je ale nutné brát s velkou rezervou, protože to nezohledňuje úbytek intenzity se vzdáleností).
takže tam tak nejde o barvu světla,ale o světelný tok,chápu to dobře ??
charli27 napsal: a bude stačit studená bílá a nebo to mám nějak nakombinovat?To záleží opravdu jen na tobě, zda se ti na pohled líbí více studená bílá nebo teplá bílá. Já mám raději studenou bílou (6500K), protože teplá bílá (~2700K) už je dost do žluta, ale spousta lidí si tu teplotu barev kombinuje => např. jedna zářivka studená bílá a druhá teplá bílá. Rostlinám je to šumák.
OT: Ja to tam vidim, ale povazoval jsem za vhodne to vysvetlit.
S těmi ztrátami u zářivek jsem počítal, když jsem ve svém příspěvku uváděl, že teoreticky mu bude asi stačit méně než těch 3600 lm, a od oka jsem tam hodil 3000 lm (no, přesnější číslo bude asi kolem těch 2500 lm). Tj. 3600 lm T5 (s kvalitními reflektory) by mohlo tak nějak odpovídat 2500 lm LED = 70% (s vyzařovacím úhlem 120°).
Tady bych jeste zapocital ztraty pri prehazovani vyzarovaciho uhlu, treba reflektorem. I kdyz je hodne dobry, to co jde ze zarivky kolmo nahoru je docela problem dostat do akvaria. Existuji reflektory, ktere jsou sikovneji prohnute primo nad zarivkou, aby i to svetlo do akvaria dostaly, ale ztraty vzdycky jsou. Nejake "superkvalitni" reflektory ma asi malokdo, spousta lidi ma refelktory prilis tesne obemykajici zarivku, takze pokud se maji brat obecne zkusnosti a mas porovnavat zarivku a LED ohledne svetelneho toku, z toho co da zarivka se da klidne tretina odecist, a pak teprve podle toho chtit totez od LED s vyzarovacim uhlem 120 stupnu.
Daji-li zarivky prikladem 3600lm a maji-li bezne pouzivane reflektory (nic superextra), rekl bych, ze od LED s vyzarovacim uhlem 120 stupnu by pro stejne nasviceni akvaria mohlo stacit i 2400lm, pochopitelne plus minus autobus.
děkuji za radu,hned to napravím,ale spíše se přikláním pro led variantu a bude stačit studená bílá a nebo to mám nějak nakombinovat??
Přidat reakci
1 ...... [50] ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256432x