Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Hnojení

 

NápovědaFórum » Akvarijní rostliny » Hnojení 

PMDD

Přejít na předchozí stránku 31 Přejít na další stránku   1  
Hnojení
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.05.2017 16:06 R Muž vaclav [14568] - Echinodory + stonkové rostlinyRe: Mirek64
Abych pravdu řekl tak jsem nijak výrazně nehledal co obsahuje ale o draslíku tam nikde nebylo ani slovo. Jen mě trochu zaráží v popisu ten začátek "kompletní hnojivo" a dál se dozvím že to jsou vlastně jen stopové prvky. :-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.05.2017 15:34 Muž Jarry [1433] Re: vaaclav
Nevěřil jsem, že na to ještě dojde, ale musel jsem začít opět přidávat do hnojiva K2SO4 - ale pouze třetinu oproti PPS Pro receptu. Draslík mi postupně spadl z původních 40mg/l pod 10, i když přidávám KNO3. Ale je pravda, že měním dost vody a NO3 ve vstupní vodě mám 10mg/l, draslík neměřitelný. Při menších výměnách (např. 30% týdně) by samotné KNO3 asi dodalo draslíku tak akorát.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.05.2017 15:26 Muž Jarry [1433] Re: Maq
Zahlédl jsem v pár prezentacích, že se to lidem po vyzkoušení tohoto začalo lépe růst, vysvětlení pro to nemám. Ale odhodlávám se něco vyzkoušet, za to snad nic moc nedám, kromě ceny za hnojivo :-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.05.2017 14:42 Muž Mirek64 [68] Re: vaaclav
vaaclav napsal: Tak nepředpokládám že mikroprvky si někdo míchá sám zatím jsem o něčem takovém neslyšel ale zrovna ten draslík který je tam navíc bych bral jako velké mínus v tom případě že budeš KNO3 také přidávat. :-)
Zdravím. Toho draslíku v Seachem Flourish bych se neobával. Je ho tam stopové množství. Při doporučeném dávkování 1ml hnojiva na 50 l vody týdně to dělá cca 0.06 mg/l K. Takže nic.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 2   09.05.2017 14:11 Maq
Jak to někomu roste, je to super hnojivem. Když to neroste, je to špatným hnojivem nebo nedostatkem hnojení.
Ach kdyby to bylo tak prosté... :-O
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 2   09.05.2017 13:28 R Muž vaclav [14568] - Echinodory + stonkové rostlinyRe: dobrman101
Tak nepředpokládám že mikroprvky si někdo míchá sám zatím jsem o něčem takovém neslyšel ale zrovna ten draslík který je tam navíc bych bral jako velké mínus v tom případě že budeš KNO3 také přidávat. :-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.05.2017 13:26 Muž MirekSazava [71] Re: fingerstyle
Já jedu už dlouho Seachem Flourish + Seachem Trace + N + P a roste to jak blázen :-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.05.2017 13:13 fingerstyle
500 ml Flourish by mi vydrželo min. na rok.Což je taky plus.Neobsahuje dusičany,ale ty musím dodávat denně min. 15 ml. Ty mám furt na nule.Ještě se chystám otestovat fosfor.Na ten mám taky podezření...Měl jsem několik druhu hygrophilek a ani jedna se mi neudržela.Všechny opadaly.Tak buď si namíchám tenso coctail+ no3+fosfor.Nebo Flourish (kterej je pohodlnější) ale to KNO3 stejně budu muset dodávat.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.05.2017 12:56 Muž dobrman101 [1] - RostlinyRe: vaaclav
Pokud vím tak v pmdd jsou mikroprvky v tensu coctail taky už komplet. Takže připraveno je to jako flourish, který obsahuje navíc K.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 2   09.05.2017 12:35 R Muž vaclav [14568] - Echinodory + stonkové rostlinyRe: fingerstyle
Problém je že je to už namíchané a nemůžeš si to upravit jak chceš. Některé chemikálie totiž nemusíš potřebovat. :-)
Vyzkoušejte
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.05.2017 11:38 Muž dobrman101 [1] - RostlinyRe: fingerstyle
Seachem samo o sobě je top kvalita palec Pokud se ti nechce zkoušet jakou dávku pmdd tak komerční jedině. Flourish ti bude stačit dávat 1ml denně a pokud máš no3 aspoň 5ml ve vstupní vodě, už nic jiného nepotřebuješ.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 2   09.05.2017 11:30 Muž stanki [21] - rastlinne akvarium pomojom ?
osobne skusenosti nemam ale lacnejsie nez pmmd urcite nebude, :-D to je len taka reklamna fraza.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.05.2017 11:08 fingerstyle – Seachem Flourish
Máte někdo zkušenosti s hnojivem Seachem Flourish? Údajně je účinější než PMDD a díky extrémní koncentraci je i jedno z nejlevnějších (z hlediska dlouhodobého užívání)

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   01.05.2017 14:40 R Muž vaclav [14568] - Echinodory + stonkové rostlinyRe: fingerstyle
Složení: Hnojivo dodá při dávce 10 ml/20 l: K 2, 2 ppm, Mg 0,3 ppm a mikroprvky FeDTPA 0,15 ppm, MnEDTA 0,08 ppm, Cu 0,002 ppm, Zn 0,003 ppm, Mo 0,003 ppm, B 0,002 ppm. Všechny výživné látky jsou ve vyváženém poměru. Mikroprvky jsou vázány ve stabilní chelátové formě, kterou rostliny mohou efektivněji a rychleji přijímat. Hnojivo neobsahuje dusík a fosfor.

Není to kompletní hnojivo takže bych si zjistil co obsahuje tvoje voda a podle toho si namíchal PMDD nejlépe každou složku zvlášť. Nebo použil jiné ale podstatně dražší hnojiva které obsahují to co by jsi v akváriu potřeboval. :-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   01.05.2017 13:44 Maq Re: fingerstyle
Přečti.
Hnojení komerčními hnojivy je jednak dražší, jednak vždy z valné části zbytečné. Rostlinám vždy schází nanejvýš některé živiny, takže těmi ostatními jenom sviníš vodu.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   01.05.2017 08:49 fingerstyle Re: Maq
No,2L 308 ,- Až to vypotřebuji tak sem přemýšlel o PMDD.Ale musím si o tom něco pořádně přečíst.Zatím si netroufám.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   01.05.2017 08:04 Maq Re: fingerstyle
Chelatované mikroprvky je lepší přidávat v menších dávkách denně.
Docela to leze do peněz, takové hnojení, ne?
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   01.05.2017 08:00 Muž spooky [11] - AsieRe: fingerstyle
Urcite by som hnojil radsej 20 ml denne ako 140 ml raz za tyzden.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   30.04.2017 23:31 fingerstyle – Bioflor
Hnojím jednou týdně Rataj Bioflor 140 ml. A říkal sem si jestli by nebylo účinější hnojit každý den v mikrodávkách-třeba 20 ml.Hnojíte někdo Bioflorem?

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   10.04.2017 22:27 Muž stanki [21] - rastlinne akvarium pomojom ?Re: slavko
Nastudovane mam toho dost. Viem ze je lepsie nepouzivat ziadne pripravky ak to neje potrebne ale kedze dotycny ide zakladat a este skusenosti asi nema radsej nech sa snazi riasam predijst. Niekedy sa mozes snazit akokolvek chces a aj tak pridu prve problemy, a riasy. Ked prepuknu bude to o dost horsie
Vyzkoušejte
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 8   10.04.2017 18:52 R Muž slavko [1759] - RostlinyRe: stanki
stanki napsal: Je lepsie riasam predchadzat ako sa ich zbavovat.
Vaše slová ukazujú, že vôbec nerozumiete tomu, čo radíte. Vzhľadom na to, že táto glutanpotvora je dezinfekciou, ktorá riasy ničí, im jednoducho nepredchádzate, hoci si to myslíte.

Ohľadom tekutého uhlíka tu je samostatné vlákno, ktoré Vám vrelo odporúčam preštudovať.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.04.2017 19:28 R Muž vaclav [14568] - Echinodory + stonkové rostlinyRe: Štěpán
Fotka k příspěvku Pokud použiješ písek do filtrací 1-2mm www.bazenovachemiepraha.cz/… chce to mít k tomu i odkalovač. Měl by mít tak 4cm v průměru a co nejvyšší (podle akvária) :-)
 
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.04.2017 18:49 Štěpán – Tekuté CO2
Zítra ráno to začnu dávkovat, přesně podle návodu. Předloni jsem zrušil velkou nádrž pro tlamovce. Jemný bílý písek, pár kamenů a anubiasy. Každý druhý týden jsem při odkalování vytáhl do kýblů i ten písek, propláchl ho a vrátil zpět. A musím říct, že za celou tu dobu jsem v akváriu neviděl jedinou řasu. Rostliny rostly pomalu, ale pořád, a všechno bylo stejné jako v den založení. Ale to já jen tak. Myslel jsem si, že i tohle půjde stejně snadno. Jasně že to nechci každý týden bourat. tone
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.04.2017 18:32 Muž stanki [21] - rastlinne akvarium pomojom ?
ja som ho od zaciaku nepouzival a lutujem to. Je lepsie riasam predchadzat ako sa ich zbavovat. Jak pisete odporucana denna davka nicomu neublizi a podpori rast rastlin
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.04.2017 17:09 Muž LuckyLjuk [18] - RostlinyRe: tonof
Pokud dodrží doporučené dávkování, rozhodně ničemu nebrání.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 2   09.04.2017 17:02 Muž tonof [53] - RostlinyRe: LuckyLjuk
Prečo odporúčaš tekutý uhlík už v začiatku, veď to je dezinfekcia, ktorá môže brániť činnosti prospešných baktérie.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.04.2017 16:53 Muž LuckyLjuk [18] - RostlinyRe: Štěpán
Rozhodně ten tekutý uhlík nevyhazuj, je to dobrá věc. Dodá to rostlinám životně důležitý uhlík + je to dobrá prevence proti některým druhům řas. Potlačuje jejich růst, protože to je i algecid. Dávkuj od začátku každý den, doporučenou dávku.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.04.2017 16:27 Štěpán
...aha. Tak to udělám. Jinak ryby jsem přidal až pozdě večer. Zatím je vše ok. Zkusím teda opatrně tekuté CO2. I když původně jsem to chtěl hodit do popelnice. Nevím jestli to něčemu kdy pomohlo. Zatím děkuji. Jdu upravit délku osvětlení.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 6   09.04.2017 16:13 Muž LuckyLjuk [18] - RostlinyRe: Štěpán
a pokud vše poroste, tak nech to světlo na 40%. Myslím že to je víc než dost. Uvědom si, že intenzita osvětlení určuje rychlost růstu a to znamená vyšší nároky rostlin na živiny. Takže pokud neplánuješ aplikovat CO2, tak je důležité méně světla.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.04.2017 12:54 Muž LuckyLjuk [18] - RostlinyRe: Štěpán
Dobrý start ;-) Určitě začni dávkovat tekutý uhlík denně hned od založení akva. První měsíc bych svítil max 6 hodin a tak po měsíci to zvednout na 8, max 10hodin. Poněvač máš zajetý filtr, tak by mohlo stačit výměna 1/3 vody týdně (osobně bych stejně první tři týdny měnil aspoň 2x týdně). Zatím nehnojit, máš zásobní substrát, takže dokud nebude akva řádně rozrostlé, tak bych nehnojil. Máš vesměs nenáročné rostliny, takže rostliny porostou v pohodě i bez hnojení. Až bude akva řádně rozrostlé, tak na podporu růstu a vybarvení rostlin můžeš začít přidávat hnojivo, ale určitě bych začal na třetinové/poloviční dávce (Profito). Pokud budeš přidávat Profito, tak nevidím důvod přidávat ještě ColourFE+.

Vyzkoušejte
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   09.04.2017 12:10 Štěpán – Kdy a jak začít hnojit, jestli vůbec ????
Zdravím všechny. Po založení prezentace jsem dostal od Vás spoustu rad. Hlavně teda o předělání dna, takže vlastně na znovu založení celé nádrže. Včera jsem to celé uskutečnil. Použil jsem zajetý filtr, nechal část původní vody, vybral pár slušnějších původních rostlin a doplnil o něco málo /zatím/ nového. Bližší info mám v prezentaci. Ale co teď ?? Hnojit, nehnojit, čekat, nebo co ???? Mám tam i zásobní substrát od Tetry. Budu vděčný za každou radu... Ať to nepřepálím hned na začátku.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2017 22:04 Muž tonof [53] - RostlinyRe: Maq
Žiadne výrazne negatívne zmeny som nezaregistroval, pokračujem ďalej v experimentovaní.Vďaka za kvalitné vysvetlenie chémie u rastlín.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   07.04.2017 16:23 R Muž slavko [1759] - RostlinyRe: Maq
Maq napsal: Prosím Tě, kde jsi takový horror četl? Můžeš mi dát odkaz?
www.aquaticplantcentral.com/…

"For example, everybody read about the Ca:Mg 4:1 ratio. This is a ratio from terrestian studies. Under the water this ratio produces several problems related to algae. The ratio that works better is exactly the opposite 1:4."
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2017 15:56 Muž Jarry [1433] Re: slavko
Já to mám v kohoutkové vodě cca 1:2, ale otáčet to na 4:1 teda nehodlám :-) Každopádně - teď jsem sledoval rostliny, vizuálně pořád stejná hrůza, ale už zase začaly bublat, tak snad zvednutí NO3 zabralo. Na jistotu si tedy ještě pár dní počkám, až budou vidět nové přírůstky, ale podle mě to nic jiného být nemohlo. Ale jeden asi pozitivní efekt to mělo - konečně jsem se odhodlal vyházet všechny rostliny, kterým se ani dříve moc nedařilo. Bohužel to odnesl i už docela pěknej kobereček z Glossostigmy, se kterým jsem si dal docela dost práce, ale aspoň se tam líp uklízí:-) Pár čistých lístků jsem teda nechal, tak třeba se zase rozjede.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2017 15:51 Maq Re: slavko
slavko napsal: MCI odporúča pomer horčíka k vápniku 4:1, a to vyslovene pre vodné rastliny.
Prosím Tě, kde jsi takový horror četl? Můžeš mi dát odkaz?
(Nespletl sis to náhodou? Nebylo to naopak?)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 4   07.04.2017 15:48 Maq Re: Jarry, slavko
Připravuji o tom článek.
Teď se pokusím velmi zjednodušeně:
Ionty mají kladný nebo záporný náboj. Rostliny se snaží, resp. je pro ně nejméně namáhavé, udržovat ve svém těle kationty (+) a anionty (-) zhruba v poměru jedna ku jedné, jinak by se jim pH zvrtlo na jednu či druhou stranu.
Amonium NH4+ má kladný náboj. Když ho rostlina přijímá, je pro ni nejméně namáhavé, když současně s ním přijme nějaký ion se záporným nábojem - uhličitan CO3--, síran SO4--, chlorid Cl-, atd.
Dusičnan NO3- má záporný náboj. Když ho rostlina přijímá, je pro ni nejpohodlnější současně přijmout nějaký ion s kladným nábojem - sodík Na+, draslík K+, hořčík Mg++, nebo vápník Ca++. A nebo amonium NH4+!
A teď: Protože příjem dusíku výrazně převažuje nad příjmem ostatních živin, je velký rozdíl, je-li ten dusík nabídnut jako kladný, tedy NH4+, nebo záporný NO3-. Jsou-li ve vodě pouze nebo převážně dusičnany NO3-, rostlina s nimi bude bez velké námahy přijímat kationty (K+, Ca++, Mg++), ale příjem aniontů (HCO3-, CO3--, SO4--, Cl-) bude mnohem namáhavější, a tedy jich přijme méně.
Bude-li ve vodě nad dusičnany (-) převažovat amonium (+), bude to přesně naopak.
Zemědělci mají vyzkoušené, že obecně platí, že nejlepší výnosy mají tehdy, když je dusík poskytován v obou formách přibližně stejně.
Snažil jsem se to vyložit tak nějak "lidově", bez nadbytečných detailů. Podařilo se mi to aspoň trochu?
;-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   07.04.2017 15:31 R Muž slavko [1759] - RostlinyRe: Jarry
Jarry napsal: Hořčík jsem z hnojiva skoro vynechal, v kohoutkové vodě ho mám dost.
MCI odporúča pomer horčíka k vápniku 4:1, a to vyslovene pre vodné rastliny. Bežná vodovodná voda to má naopak, i moja. Toto som asi po roku úplne zavrhol. No niekedy vtedy sa mi objavila aj tá čierna kalamita.

Problém je, že naozaj všetko zo všetkým súvisí. Asi pred rokom som vymenil interný filter za kanistrový s 2x vyšším papierovým prietokom a asi 10x väčším objemom filtr. hmoty. Zaznamenal som výraznú zmenu cirkulácie, ale hlavne som zaznamenal chradnutie rastlín. Neviem, či je to tou cirkuláciou alebo tá keramika naozaj odbúrava dusičnany, ale musel som výrazne upraviť pomery v hnojive (najmä viac dusíka a menej fosforu) a ešte stále hľadám nové optimum, no je to na dobrej ceste ;-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   07.04.2017 12:49 Maq Re: Jarry
Jarry napsal: při hodnotách kolem 10mg/l jsem pozoroval, že rostlinám něco chybí. Předpokládám že existuje i minimální potřebná koncentrace, vzhledem k intenzitě osvětlení / CO2 / a tvrdosti vody (Ca, Mg), aby živina byla přístupná
Minimální koncentrace pro to, aby rostlina vůbec byla schopna ion přijmout, sice existuje, je však řádově nižší. V těchto koncentracích je problémem spíš kompetice (konkurence) iontů. Konkrétně dusičnany by mohly konkurovat s chloridy. Máš-li ve vodě relativně hodně chloridů, rostliny je rády přijmou za účelem řízení vhodného pH ve vnitřních orgánech. O to méně ovšem přijmou dusičnanů, které se chovají podobně z chemického hlediska, leč z hlediska výživy jsou nepoměrně důležitější než chloridy.
Jak jsem zrovna podotkl v jiném příspěvku, tyhle věci se dají hodně ovlivnit řízením poměru amonia k dusičnanům. Amonium s chloridy bude přijímáno synergicky, tj. příjem jednoho bude stimulovat příjem druhého. Ale zase se sníží příjem draslíku... Je třeba zkoušet a pozorovat.
:-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   07.04.2017 12:41 Muž Jarry [1433] Re: slavko
Hořčík jsem z hnojiva skoro vynechal, v kohoutkové vodě ho mám dost. Stejně tak jsem ubral i na Fe, jak jsem psal, takže spojitost s černou přisedlou tam rozhodně být může.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   07.04.2017 12:36 Maq Re: slavko
slavko napsal: V prípade dusíka, jeho nadbytok bráni príjmu medi, bóru a draslíka a zvyšuje príjem horčíka a molybdénu.
S dusíkem je to složitější. Vždy je třeba rozlišovat, zda je přijímán jako amonium nebo dusičnan. Podle toho se víceméně opačně vyvíjí jeho synergismus nebo antagonismus s ostatními ionty.
A protože dusíkové ionty mají absolutní převahu mezi všemi ionty přijímanými rostlinami (až 70%), dá se hodně ovlivnit právě tím, je-li jim nabídnuto amonium (které většinou přijímají přednostně) nebo dusičnany.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   07.04.2017 12:31 R Muž slavko [1759] - RostlinyRe: Jarry
Aj ja mám automatický dávkovač - automaticky každý deň dávkujem striekačkou ;-)

Nesúhlasím, že väčšina rastlinárov drží nadbytok. Toto je podstata metódy EI a je to jeden z dôvodov, prečo som EI nikdy neskúšal, príde mi to také "americké" - veľa, veľa a ešte viac.

Za tie roky som experimentoval s MCI, ale nepáčili sa mi výsledky, takže mám PMDD s vlastným pomerom (extra nádoby s mikro, fosforom a zvyškom) a pravidelne prispôsobujem množstvo (najmä) fosforu, pretože som vypozoroval, že po zmene krmiva sa jeho obsah mení. I preto som o použitia autodávkovača upustil a jeho zmysel vidím len vtedy, keď je akva dlhšie bez "dozoru".

S tou čiernou prisadlou mám problém tiež a začal práve pri MCI, kde odporúčajú šialené dávky horčíka a spomínajú spojitosť jej výskytu s nadbytkom železa. Momentálne už až tak nebujnie, ale stále nemôžem povedať, že by bolo po nej. Posledné dva či tri roky už nemeriam v akva nič (teda okrem indikátora CO2), takže o konkrétnych hodnotách nepoviem, ale mňa to takto baví...
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   07.04.2017 12:04 Muž Jarry [1433] Re: slavko
Ano, ta definice koncentrace limitujícího prvku se opravdu moc neuvádí, předpokládám, že z toho důvodu, že většina lidí, co provozují rostlinné nádrže, drží spíše značný nadbytek všeho a spodní limit je moc nezajímá. Pohyb vody může být určitě problém, ale tady nejde o lokální nedostatek, je to viditelné prakticky na každé rostlině. Na druhou stranu si myslím, že je dobré tyto limitní hodnoty v konkrétním akváriu znát. Nechci držet vyšší koncentrace hnojiva, než je nezbytně nutné - mám automatický dávkovač, takže hnojivo přidávám denně, jak je potřeba. NO3 si myslím, že je nejdůležitější, nedostatek PO4 se pozná docela snadno, železo už měřím to držím stabilní kolem 0,1-0,2 a dřívější problém s nadbytkem draslíku už jsem také vyřešil. Jednoznačné mi zmizela taková černá přisedlá řasa (dělala se na anubiasech), buď snížením železa (bylo kolem 0,5), nebo v kombinaci s tím draslíkem a stabilizací množství přidávaného CO2. Ale s nedostatkem dusíku teď přišla zelená vláknitá opravdu nedlouho poté, co začaly rostliny krásně prosperovat, ale to jsem ještě pokračoval ve snižování NO3.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 2   07.04.2017 11:52 Muž Jarry [1433] Re: Maq
540l.

Malé v ložnici je se stejnou vodou i dnem totální džungle s minimem ryb, zcela bez hnojení a s naprostým minimem řas (opravdu bych musel hledat, abych nějakou našel i na rok starých listech abubiasu) - měním cca 40% vody týdně, kde je 10mg/l NO3. Toto akvárium neodkaluju, protože se na dno nedostanu a navíc je plné krevetek, takže dno je krásně čisté. Filtr (Atman s biomolitanem) jsem nečistil řekl bych tak půl roku :-)

Myslím si, že to tedy musí souviset hlavně s CO2 a osvětlením a že pod vyšší intenzitou světla je potřeba koncentrace vyšší - ale může to souviset i s tou tvrdostí, v superměkké vodě třeba těch 10mg/l bude stačit i při silném osvětlení. Začal jsem v 540l pozorovat první problémy někde kolem 15mg/l, předpokládám, že je to důvod, proč se často u hitech nádrží doporučuje 20mg/l. Myslím, že někde mezi 15-20mg/l to bylo ok, pokud se to dá alespoň trochu posoudit podle bublání rostlin. Zvedl jsem ráno koncentraci na těch cca 15-20 a zároveň nastavil postupné rozsvěcení a vypínání zářivek, aby byla maximální intenzita osvětlení jenom 5h. Jinak snad jediná rostlina, na které nepozoruju potíže, je Rotala rotundifolia.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   07.04.2017 10:37 R Muž vaclav [14568] - Echinodory + stonkové rostlinyRe: Maq
Malé cichlidky jsou náchylné na vyšší dusičnany a řekl bych že jim podstatně zkracují délku jejich života. :-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 2   07.04.2017 10:25 R Muž slavko [1759] - RostlinyRe: Jarry
Ono to je s tými živinami pomerne zložité. Ako prvé pravidlo, je pravidlo limitujúceho prvku, pretože je najjednoduchšie. Za limitujúci sa považuje prvok, ktorý chýba, no nikde nie je výslovne definované, že chýba až keď má koncentráciu 0. Druhým pravidlom je pomer prvkov. Mulderov diagram popisuje vplyv nadbytku jednotlivých prvkov na spracovanie iných prvkov. V prípade dusíka, jeho nadbytok bráni príjmu medi, bóru a draslíka a zvyšuje príjem horčíka a molybdénu. Ak teda množstvo (pomer) dusíka klesne, môže to vyvolať nadbytok horčíka atď. V neposlednom rade, mnoho prvkov využívajú rastliny nie len na svoj rast a množenie, ale i na spracovanie iných prvkov, a tak môže nedostatok jedného prvku spôsobiť nedostatok iného, ktorého je dosť. Neviem, či tento diagram popisuje i vzťah v prípade nedostatku prvku. Za zmienku stojí, že, v akvaristike tak často spomínaný, pomer dusíka a fosforu Mulderov diagram nijako nepopisuje ;-)

Problém amatérskeho pozorovania vplyvu jednotlivých prvkov je, že reakcia rastlín je oneskorená a nie vždy jednoznačne indikuje konkrétny prvok, ako i a to, že nie je možné obsah prvku presne zmerať.

Ďalším problémom je (môže byť) nedostatočná cirkulácia vody, ktorá (teda najmä pri silnom osvetlení) môže spôsobiť lokálny nedostatok prvku okolo rastliny, a teda koncentrácia nameraná na jednom mieste nemusí byť výpovedná o dostupnosti prvku na inom mieste. Práve z tohoto dôvodu je odporúčaná vyššia koncentrácia, ktorá zaistí, že i v hluchých miestach bude prvku dosť. Myslím si, že práve toto môže byť podstatou problému s nízkou koncentráciou dusíka, najmä v hustejších porastoch valisnérie.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2017 09:48 Maq Re: Jarry
Zajímavý poznatek, bude mě zajímat pokračování!
Máš víc prezentací - kterého akvária se to týká?
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2017 09:44 Maq Re: NHKG
Díky za zkušenou poznámku!
Protože se to psaním těžko popisuje, myslím, jestli je to "už hodně" nebo "jenom trochu", budu to muset delší dobu pozorovat, abych se v tom pořádně vyznal.
Ale uvažuji takto: Cichlidky mi reagují na jednorázovou dávku 2.58 mg/l, což je 2 mg NO3- a ekvivalent NH4+. Pokud bych měl ve vodě třeba >20 mg/l NO3-, domnívám se, že dva miligramy navíc by neudělaly žádný zřetelný rozdíl.
Bohužel nemám spolehlivé testy na dusík. Musím to odhadovat jinak, podle rostlin a ryb. Podle mne moje rostliny hladoví. Mimo jiné - s odkazem na Jarryho - Vallisnerie mi dlouhodobě nerostou.
Uvědomuji si, že s Apistogrammama nemůžu rostliny vydatně futrovat dusíkem. Ale teď zrovna jsem získal dojem, že už jsem fakt blízko nuly, tak jsem trochu přidal. Budu hledat nějaký rozumný střed.
Pravda, je tady ještě otázka, jestli nejsou podstatně citlivější na NH4+. To budu muset taky odzkoušet.
:-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2017 08:09 Muž NHKG [3900] - HadohlavciRe: Maq
Ta agresivita cichlidek znamená, že voda je za hranicí jejich tolerance. Měl by jsi se rozmyslet, jestli chceš mít cichlidky nebo si usnadňovat péči o rostliny nadměrným hnojením.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   07.04.2017 06:45 Muž Jarry [1433] – Koncentrace NO3
Já tu mám jeden poznatek (ještě to musím ověřit). Snižoval jsem postupně koncentraci NO3 v akváriu s tím, že bych ho chtěl udržovat někde kolem 10mg/l. Rostliny brzdily růst a nedávno se přidala zelená vláknitá řasa. Včera jsem naměřil kolem 7mg/l a to už přestala růst i vallisnerie. Sice se tvrdí, že žádná živina nesmí dojít na 0, ale už při hodnotách kolem 10mg/l jsem pozoroval, že rostlinám něco chybí. Předpokládám že existuje i minimální potřebná koncentrace, vzhledem k intenzitě osvětlení / CO2 / a tvrdosti vody (Ca, Mg), aby živina byla přístupná. Pro zajímavost PO4=0,8, Fe=0,1, K=10mg/l. Je pravda, že i PPS Pro metoda uvádí doporučené koncentrace pro 3 úrovně intenzity osvětlení. Zvednu NO3 na 15-20mg/l (to to rostlo jako blázen) a snad se to zase rozjede, hledal jsem chybu v PO4 a až včera mi podle příznaků došlo, že to asi bude málo NO3.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2017 01:15 Maq Re: tonof
Nikdy nerob viac zmien naraz, lebo nebudeš vedieť čo zabralo.
Tak to mi povídej!
Máš nějaký signál (třeba sliz ve filtru), jak asi Ti v tom akváriu funguje nitrifikace? On jednoznačný příklon k NH4+ (což v podstatě močovina je) časem může významně vychýlit rovnováhu v příjmu dalších iontů. (Proto jsem si pořídil NH4NO3.)
A co na to říkají ryby? Asi žádné drama, to bys zmínil. Ale já když přidám trošku NH4NO3, cichlidky zjevně přitlačí na agresivitě. Pozoruješ něco podobného?

+ Přidat reakci


Přejít na předchozí
Přejít na další

1 ...... [31] ...... 62

Zpět na obsah sekce Akvarijní rostliny • Zobrazeno 74958x

Máte připomínku nebo nápad? Napište nám vzkaz do redakce nebo s námi diskutujte.
© RYBICKY.NET - https://rybicky.net/forum/10843-hnojeni?od=1501