Hnojení
A pro me ucely by to samotne bylo moc malo

.
0 21.01.2015 13:43 jamajcan Tak,už mi volala.Momentální koncentrace No3 ve vodě, je 4,6mg/l.V průběhu roku kolísá do hodnoty max.7mg/l.Takže, jak jsem psal, docela stabilní hodnoty.
To záleží od toho, co znamená "trochu" v původním návrhu a jak často se bude měnit voda

.
PH moči se myslím může naprosto zanedbat.

To já též.Čekám,asi je na obědě.Ale neříkej,že neznáš vodu na Hradci

Myslím,že je to stejný zdroj,primární Kružberk,úpravna vody Podhradí.
Tak na ty hodnoty jsem zvědav.

Václave,přidal bych se k Jirkovi.Ta mánie musela začít s tím,když se začalo používat daleko účinnější osvětlení a z toho pramenící,daleko vyšší nároky kytek na živiny,vzhledem k aktivnější fotosyntéze.Taky jsem si dlouhou fází žárovek a nehnojení Co2 prošel.Ale jsem si jistý,že dnešní sortiment kytek,běžně pěstovaných,by za těchto podmínek neměl šanci ukázat,to,co se z nich dá vlastně vytvořit,při dnešních možnostech.
A co se do toho dnes založeného akvária raději každý den trochu vymočit?

Ve vetsine lokalit je to v pohode, treba v Praze s nedostatkem NO3 problem nebude (i kdyz i to doplnuju, ale to uz je o vice svetle... nemusime to jiste spolu rozebirat) a v zabehlem akvariu taky nadelaji ryby, rozkladaji se stare listy rostlin atd. Tam kde ve vode NO3 temer neni, bych ho proste pridal i pro zabeh. Je to o tom si aspon zhruba zjistit, jakou vodu mam, protoze obecna doporuceni budou platit z 90%, ale to zrovna Tobe taky pisu zbytecne

.
vaaclav napsal: Měl jsem akvárium 10 let bez jakéhokoliv hnojiva, na chodbě ho mám pořád jen filtr a ryby. Představ si že jsem tam měl a mám i stonkovky a bez problémů rostou. Ta mánie z hnojením začala nedávno před ní asi nic nerostlo.
To jsem fakt netušil
Každopádně naše voda,která je z povrchového zdroje/Kružberská přehrada/,pro toho komu to nic neřekne,natáčel se tam seriál Velké sedlo,je známá tím,že její hodnoty jsou počas roku, více méně konstantní.A dokonce rozborem,splňuje normy kojenecké vody.Ale zbytečná jsou slova,za moment mi zavolá přesné hodnoty známá,která pracuje přímo na rozborech vody, v SMVAK,takže to bude jistota.

Voda se mění po celý rok není to nic konstantního.

Kolik je koncentrace No3 v Liberci?Já jen,pro srovnání s námi/Opava/,díky.
Měl jsem akvárium 10 let bez jakéhokoliv hnojiva, na chodbě ho mám pořád jen filtr a ryby. Představ si že jsem tam měl a mám i stonkovky a bez problémů rostou. Ta mánie z hnojením začala nedávno před ní asi nic nerostlo.

S vyjimkou Liberce, kde maji vodu temer bez NO3 a za mesic uz nemusi byt hnojit co, specialne stonkovky to nepreziji... Nelze to proste brat uplne obecne, to doporuceni plati jen vetsinou, a navic s beznymi komercnimi hnojivy si prave pri tech vyjimkach nepomuzeme

.
S hnojením do vody počkej nejméně tak měsíc až začnou růst rostliny. Lit to tam hned od začátku není dobrý nápad.

určitě ne. Doporučuji dno prohnojit. A potom to dávkování kapalného záleží na světle a co2. A hlavně zda budou převažovat rostliny s listovou růžicí či stonkovky a plovoucí.
nn neni prohnojene...je to dnes rano zalozene a prakticky tam nic neni,zadna "chemie"...je to easy jsem chtela....byly by dennerle kulicky zbytecne?
důležité je vědět zda máš prohnojené dno. Pokud ne, dávkuj tak jak píšeš.
ahaoj...potrebovala bych radu,v mem 60l hnojim easy life carbo a profito...kde davam jednou tydne 6ml a funguje to krasne,rostlinky rostou a rasy nikde.....ted jsem zalozila 200l kde mam ricni pisek(to male je akvarijni pisek) 1-4mm zrnitost.....myslite ze by stacilo jednou tydne 20ml Easy?nebo je neco setrnejsiho na zacatek?...voda je jeste trochu kalna....dekuju
Starší reakce
10 11.01.2015 12:12 Marcel G –
Re: Sid Sid napsal: Jak je tomu s rizikem otravy nebo "alespoň" inhibicí růstu rostlin "předávkováním" některé živiny, spekulovat nechci.
Snažil jsem se k tomu najít informace v opravdu velké spoustě vědeckých článků a konzultovat to i s několika odborníky v oblasti vodních rostlin (Dr. Adamec, Dr. Bachmann, Dr. Pedersen), a musím říct, že v tom dosud nemám úplně jasno. Respektive myslet si, že existuje nějaké jednoduché doporučení ohledně množství živin, které je vhodné do našich akvárií dávkovat, je asi naivní. Vím, že se budu opakovat, ale pro různé druhy jsou optimální hodnoty živin různé, a lišit se to může i dost dramaticky. Třeba u dusičnanů jsou vodní rostliny, které si vystačí s koncentrací 0.05 mg/l, zatímco jiné rostliny (invazivní, rychlerostoucí) mohou při silném osvětlení a dostatku ostatních živin vyžadovat k dobrému růstu koncentraci třeba i 50 mg/l NO3 (např. již zmiňovaná rostlina Ceratophyllum demersum nebo Pistia). V živných roztocích, které se v laboratořích používají k zajištění prakticky nelimitního množství živin pro pěstování vodních rostlin, se zpravidla doporučují koncentrace kolem 30 mg/l CO2, 150 mg/l HCO3, 25 mg/l NO3, 10 mg/l NH4, 5 mg/l PO4, 50 mg/L SO4, 80 mg/l Ca, 10 mg/l Mg, 25 mg/l K, 10 mg/l Na, 30 mg/l Cl, 2.5 mg/l Fe, 1 mg/l Mn. Něco podobného doporučuje vlastně i Tom Barr (v jeho metodě hnojení Estimative Index). V podstatě by se dalo říct, že T.Barr akvaristům doporučuje udělat si z akvarijní vody "živný roztok". Já s tímto postojem nesouhlasím (i když jsem si to dříve myslel také), protože když podle mého názoru vyloučíme extrémy (tj. vyloženě invazivní a extrémně rychlerostoucí rostliny), a vezmeme v potaz několika-násobně nižší intenzitu osvětlení v akváriu vs. v přírodě, tak se podle mě dostaneme na několika-násobně nižší hodnoty živin, které budou naše rostliny k dobrému růstu potřebovat. Sám teď dělám řadu testů se spotřebou živin a připravuji k tomu článek, ale pár měsíců mi to asi ještě bude trvat. Snažím se několika různými způsoby zjistit přibližnou spotřebu živin v podmínkách průměrného rostlinného akvária.
...Jelikoz ten graf v urcitem miste konci, bude nejspis v tomto ohledu spravne, o jeho konec proste neslo...
Právě, že o jeho konec nešlo. Kdyby šlo, musel by mít na konci sestupnou tendenci.
...To bychom se taky mohli dostat k tomu, ze uplne ke vsemu budeme udavat graf destrukce, a to je hodne osemetna vec, pac destrukce ma vetsinou kus od kusu cehokoli (rostlina, zivocich, nebo i stroj) dost promenny prubeh... Ale tak nakonec, i ten zacatek grafu je dost obecny, to uznavam...
O graf destrukce IMO nejde. Chtěl jsem jen doplnit informaci, že něco podobného, jako "bod přesycení", také existuje.
...Pokusis se o takovy graf, treba ke svetlu?... Obecne se uvadi, ze pro bezne rozmery akvarii je vic nez 1.5W/l zarivkoveho svetla rostlinami nevyuzitelnych, ovsem k nejakym neblahym vlivum (neresme rasu) jiste dojde mnohem dal...
O takový graf se určitě pokoušet nebudu. Oplatím dobře míněnou radu: na netu se dá najít poměrně snadno.

Souhlasím, že dosáhnout poškození rostlin "přesvícením" půjde v běžných akvarijních podmínkách těžko. Jak je tomu s rizikem otravy nebo "alespoň" inhibicí růstu rostlin "předávkováním" některé živiny, spekulovat nechci.
V tomto ohledu v podstatě bez připomínek. Proto taky ten
Pokud jde o světlo, tak u různých druhů rostlin je hranice nasycení samozřejmě jinde. Obvykle se ve vědecké literatuře uvádí, že vodní rostliny mívají hranici nasycení světlem kolem 500-1000 µmol PAR (jsou ale druhy, které se nenasytí ani při 1500 µmol PAR => např. Ceratophyllum demersum). Různé druhy mohou mít také různý náběh té křivky (některé ho mohou mít strmější, jiné pomalejší). Pokud jde o hodnoty, při kterých už může světlo působit na fotosyntetický aparát destruktivně, tak to bude opět pro různé druhy rostlin různé. Třeba u mechů se jako hraniční uvádějí hodnoty kolem 500 µmol PAR a kolem 20 mg/l CO2 (nad tyto hodnoty už se jejich růst zase zpomaluje, tj. rychlost fotosyntézy klesá). Jenže jak už jsi zmínil, to klesání může být pomalé nebo rychlé. Bohužel pokud vím, tak se podobné testy dělaly pouze u vybraných druhů rostlin (obvykle invazivních typů jako Ceratophyllum, Myriophyllum, Egeria, Vallisneria, Pistia, Salvinia, Eichhornia, Lemna). A aby to nebylo tak jednoduché, tak do hry samozřejmě vstupují i další faktory. To znamená, že pokud je k dosažení maximálního růstu nějaké rostliny zapotřebí třeba 40 mg/l CO2, bude to platit pouze v případě, kdy ostatní živiny, světlo, teplota, pH, alkalita apod. budou na optimálních hodnotách (zpravidla nelimitních hodnotách). Takže těch 40 mg/l CO2 dokáží rostliny spotřebovat jen třeba při 700 µmol PAR, teplotě 28°C, pH 6.5, alkalitě 2°dKH, a koncentraci živin 40 mg/l NO3, 10 mg/L PO4, 5 mg/L K, 40 mg/L Ca, 12 mg/L Mg, 1 mg/L Fe. Jakmile kterýkoli parametr změníš (resp. snížíš), sníží se i bod nasycení světla. Protože jakmile nějaký parametr přiškrtíš, automaticky nebudou rostliny schopné růst stejně, jako když by měly k dispozici všeho maximum. Je proto jisté, že v našich podmínkách, kde bývá světlo prakticky vždycky "podlimitní", bude k dosažení maximální míry fotosyntézy zapotřebí o dost méně živin (vč. CO2).
0 11.01.2015 11:34 Marcel G –
Re: Sid Tohle samozřejmě vím, ale v rámci zjednodušení jsem nechtěl používat žádné složité definice, ani mluvit o fotosyntéze a respiraci (předpokládám, že spousta lidí by se v tom ztratila). Šlo mi pouze o načrtnutí problematiky příjmu živin. Pro většinu akvaristů na tom bude zajímavé to, že i když je k dosažení maximální míry fotosyntézy (resp. růstu) zapotřebí třeba 26 mg/l nějaké živiny, tak k dosažení 90% této maximální míry růstu už bude stačit o mnoho méně živin (v mém příkladu je to asi 11 mg/l). To je podle mě důležité si při hnojení uvědomit.
Jinak pokud by to někoho zajímalo, tak kompenzační bod fotosyntézy pro CO2 je u vodních rostlin kolem 3-8 µM = 0.13-0.35 mg/l CO2. Bod polovičního nasycení (50%) se pak u většiny vodních rostlin pohybuje kolem 100 µM = 4.4 mg/l CO2. A pro dobrý růst vodních rostlin blížící se hranici luxusního příjmu (tj. pro růst dosahující 80-90% maxima) mi RNDr. Adamec z Botanického ústavu AV ČR v Třeboni (kapacita na vodní rostliny) doporučoval používat 2-3násobek této hodnoty → tj. 8-12 mg/l CO2 (2x4 až 3x4). Při těchto hodnotách CO2 by měla převážná většina vodních rostlin pěstovaných v akváriích růst podle něho naprosto perfektně.
Jelikoz ten graf v urcitem miste konci, bude nejspis v tomto ohledu spravne, o jeho konec proste neslo.
To bychom se taky mohli dostat k tomu, ze uplne ke vsemu budeme udavat graf destrukce, a to je hodne osemetna vec, pac destrukce ma vetsinou kus od kusu cehokoli (rostlina, zivocich, nebo i stroj) dost promenny prubeh, sklon smerem dolu, a samozrejme i ruzny zacatek onoho sklonu. Zobecnuje se daleko hur, nez nejaky vliv s rozumnou umernosti, destrukce je totiz vic skokova zalezitost. Ale tak nakonec, i ten zacatek grafu je dost obecny, to uznavam.
Pokusis se o takovy graf, treba ke svetlu? Ja bych se toho docela bal, ze to bude vic prace nez uzitku a vysledek minimalne diskutabilni

. Obecne se uvadi, ze pro bezne rozmery akvarii je vic nez 1.5W/l zarivkoveho svetla rostlinami nevyuzitelnych, ovsem k nejakym neblahym vlivum (neresme rasu) jiste dojde mnohem dal.
...Každá živina (vč. CO2) musí dosáhnout určité minimální koncentrace (tzv. kompenzační bod), aby vůbec rostlina vykazovala nějaké přírůstky...
Kompenzační bod je taková koncentrace nejen živin (vč. CO2), ale i chlorofylu nebo
intenzity světelného záření, při nichž jsou fotosyntéza a dýchání rostlin vzájemně vyrovnávány a bilance oxidu uhličitého nebo růstu sušiny rostliny je
nulová.
Teprve překonáním kompenzačního bodu může rostlina vykázat nějaké přírůstky.

V této souvislosti stojí za zmínku i fakt, že existují jisté maximální hranice, při jejichž dosažení může dojít k poškození rostlin. U živin k jejich toxicitě, u ozářenosti k poškození fotosyntetického aparátu.
BTW: Možná by neuškodilo v tomto smyslu lehce poupravit i ten graf.
14 10.01.2015 20:13 Marcel G – Příjem živin není lineární

Dovolím si přidat jeden graf, který možná mnohým osvětlí, jak příjem živin u rostlin funguje.
Každá živina (vč. CO2) musí dosáhnout určité minimální koncentrace (tzv. kompenzační bod), aby vůbec rostlina vykazovala nějaké přírůstky. V tom grafu je to zhruba 1 mg/l dané (blíže nespecifikované) živiny. [U různých rostlin a živin jsou konkrétní čísla samozřejmě jiná.]
Jakmile koncentrace dané živiny ve vodě dosáhne určité maximální hranice (tzv. bod nasycení), rostlina dosáhne svého maximálního možného růstu, a i když bychom koncentraci té živiny dále zvyšovali, na rychlost růstu už to nebude mít vliv (protože rychlost růstu už dosáhla svého maxima). V grafu je to při 26 mg/l.
Takže u rostlin se začnou projevovat příznaky nedostatku dané živiny teprve v okamžiku, kdy koncentrace dané živiny klesne pod "kompenzační bod". Dokud bude koncentrace dané živiny nad touto úrovní, rostlina bude zdravá a bude růst. Samozřejmě platí, že pokud bude koncentrace dané živiny ve vodě jen mírně nad tou minimální hranicí, rostlina bude růst velmi pomalu.
Pokud by tedy někdo chtěl, aby mu rostliny rostly na maximální možnou rychlost (100%), pak by měl přidávat do vody 26 mg/l dané živiny. Co je ale zajímavé, je to, že pokud by vám stačila "pouze" 90% rychlost růstu, bude vám stačit přidávat do vody už jen zhruba 11 mg/l. A pokud byste se spokojili jen s 50% rychostí růstu, pak by vám stačilo přidávat jen 4 mg/l dané živiny.
Pokud jde o CO2, tak řada vědců se domnívá, že většina vodních rostlin dosahuje svého maximálního růstu při koncentracích kolem 20-40 mg/l. Cokoli nad to, je pro 99% vodních rostlin zbytečné. Kromě toho, pokud nejste pěstitelé rostlin a nepotřebujete každý týden vyndavat z akvária kýble rostlinné biomasy, a spokojíte se třeba jen s 80-90% rychlostí růstu, bude vám bohatě stačit jen 10-15 mg/l.
V konkrétních podmínkách žijí jen ty ryby a rostou ty rostliny, kterým dané podmínky vyhovují.
Jednodušší, než přizpůsobovat akvárium rostlinám, je pěstování takových rostlin, kterým podmínky v daném akváriu vyhovují.
Rostliny, stejně jako ryby jsou přizpůsobeni podmínkám z vod, odkud pocházejí. To akvárium musí napodobit tyto podmínky.
...Ved ani v prirode nemozu mat rastliny vsetko a predsa ziju...
Pokud by rostliny neměly v přírodě vše, co potřebují k životu, dlouho by nepřežily.

Pokud viditelně rostliny nestrádají, pokračuj v tom množství hnojiva, které si dával doteď. Až nastane situace, že jím něco bude chybět oni si řeknou

Pokud jde o ryby, koukni, jakou máš teplotu vody, třeba se kroutí zimou

Mas pravdu... Si ma utvrdil... Ved ani v prirode nemozu mat rastliny vsetko a predsa ziju. Budem davat iba z lahka ten ferropol a hotovo. Ked sa im nelubi, tak nech vykapu

len ja som z Nitry a my mame najhorsiu vodu zo slovenska a rodia sa nám krivé ryby

A čo konkrétne tie testy hovoria? Ak rastlinám nič nechýba, tak netreba hnojiť. Inak možno nejaké železo, lebo Ferropol 24 sú skôr ostatné mikroprvky.
v tom případě pozoruj chování rostlin. Já jsem v životě žádný test na makro/mikro prvky nepoužil a rostlinám se v celku daří. Rostlina si sama řekne, jestli ji něco chybí, nebo ne. Ale všeobecně platí, pokud vše funguje jak má, je lepší do toho zbytečně nehrabat.
Ako NPK ryby naseru, ale tym testom sa nejako neda verit
Pokud je podle testu vše akorát, není nutné přihnojovat.
Abojte , nehnevajte sa ale nejako si neviem poradit s hnojenim ... Podla testu je vsetko akurat . Jedine co pridavam je ferropol 24 a 2ml easyCarbo ... V profile mam moju nadrz ma volako do 60l co by ste mi odporucili ? Lebo pmdd sa mi zda nejako zlozite a mam male akva na zarabanie

Starší reakce
No mne sa v Micromix plus časom vytvárali také hrčky slizové, asi baktérie, podobne sa mi tvorili v roztoku KNO3, v inom nie. Odkedy pridávam sorban draselný, mi to nerobí, aspoň čo si spomínam. Mikroprvky zarábam dosť silné - 1,5 g do 10 ml fľašky, vydrží mi 1,5 mesiaca a zarábam vždy 2, teda mám na 3 mesiace.
ano a zrovna micromix plus nemusíš ani okyselovat.
ok tak to mi vydrzi. jen se jeste zeptam, jestli to plati i bez pridani konzervantu?
ber expiraci max. 3 měsíce, ostatní si už spočti ...
no mam v umyslu namichat 5G do 250 ml a davkovat z pocatku 3 ml denne a pokud se zlepsi rust tak jeste zvysit na 5 ml.....otazka stale stejna, vydrzi mi to namichane 80 dni? A to bez pridani konzervantu, tim momentalne nedisponuji....
přidávám sorban draselný a kyselinu citronovou a mám to v lednici i 3 měsíce a v závěru žádné změny na rostlinách nepozoruji.
Na tvých 100 litrů si namíchej maximálně čtvrt litru.
Ahoj, ja potrebuji vedet kolik Micromixu plus si namichat, aby se mi to nezkazilo. Micham pouze jednu slozku. Otazka zni, jaka je expirace namichaneho roztoku?
Namichej si kazdou chemikalii v patricne koncentaci zvlast, tak at michas do vysledne smesky vsech roztoku stejne. Pak Ti staci si co nejaky cas (rekeme tyden, 14 dni) nalit do dalsi flasky ze vseho panaka a z toho davkujes. Pak ty chemikalie muzes skladovat dost dlouho klidne i ve stolku pod akvariem pri pokojove teplote. Momentalne mam v pullitrovych lahvich (hmotnost chemikalie pro 500ml roztoku):
145g MgSO4*7H2O
6g KH2PO4
18g Tenso
50g KNO3
48g K2SO4
Pokud nemas vahu, ale treba navazene chemikalie z balicku PMDD, proste jen patricne upravis mnostvi vody, ve ktere to rozpoustis, at koncentrace sedi, nemusis mit vseho pul litru, vzdyt je to fuk.
Do 200l akvaria (hruby objem), se mi pak po sliti jevi optimalni davkovat 12.5ml denne, ale to uz je o svetle, CO2, jak se meni voda atd., proste o stavu akvaria.
No a ma to jeste jednu vyhodu, kdyz neco chybi, muzes to samostatne dodat, nebo smes upravovat bez velkeho pocitani, jako ze treba z lahve K2SO4 nedas nic, a z Tenso das do smesky panaky dva (protoze Ti treba chybi zelezo, atp.).
Ahoj, poradi nekdo, na jak dlouho smes namichat dopredu? Jde o to, jak dlouho namichana vydrzi?
Samozrejmost je skladovani ve tme.
diky
Starší reakce
No jasan, ze to tam nedavam najednou. 1ml denne a 2ml po tydenni vymene vody. Takze 8ml tydne. Dik za rady.
ale to tam nedávkuješ přece najednou, ale každý den třeba 2ml roztoku... a z vody si rostliny průběžně berou... 1x týdně vyměníš cca 1/3 vody, a tím případné nadbytky naředíš. Je dobré si potom alespoň ze začátku provádět kontrolu rozborem, a dodržet nějakou max. hranici
A jeste jeden dotaz nebudu mit ve vode prilis mnoho K?
Konecne mi prisel KNO3. Vypocet davkovani na 85l vody v akvariu.
Do 100ml vody 10g KNO3. 20ml roztoku bude mit davku:
14.42 mg/l NO3
9.11 mg/l K
3.27 mg/l N
Vypocteno kalkulackou
www.rostlinna-akvaria.cz/…
Kdyz tam pridam tydne 10ml Profito, ktery obsahuje 100mg K. Vydelim to litry v AQ a vyjde mi 1.18mg/l. Dohromady budu mit drasliku v AQ cca 10.3mg/l.
Koupil jsem si Profito od Easylife, kde mi ke slozeni napsali toto. ProFito contains about 2000 ppm Fe and 10000 ppm K and more than 15 other nutrients in very small dosages.
To znaci, ze je tam K 10mg/ml a 2mg/ml. Dik moc.

Přidat reakci
1 ...... [45] ...... 62 63
Zpět na obsah sekce Akvarijní rostliny • Zobrazeno 76155x