Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Já si myslel že plech s nalepenym chipem přes silikon se nemůže uchladit a kofein to potvrdil. Kofein mě přesvědčil svým merenim.... 100 stupňů na chipu je na hraně s jistotou velkého poklesu svítivosti i životnosti. Klidně ať říká že to možné je ale ať zároveň upozorní na možná rizika atd...... na to se vždy zapomene.
Souhlasím. Jsem prudký. Prosazují zde svou rampu a ostatní zařízení, protože to tu je zvykem. Já zapomenu napsat uživateli že chladič mám predimenzovany (rád bych ti osobně ukázal ze ten chladič až tak predimenzovany není a 3mm plechu který prý ochladí xml zkratka neverim) a ostatní napíši že mu obyc plech bude stačit. Co je lepší? Chceme do akvaristiky vnaset kvalitu a spokojenost? Tzn navrhneme tazajicimu chladič dle datasheetu nebo doporučíme ať to sviti ale s riziky? chceme řešit problémy které pak druhorade vzniknou.
Marcelg má nadupané stránky které tady neprezentuje ale je to škoda. Koukni na chladice. Je tam výborná tabulka na počet chipu na hliníkové profily se závislosti teploty.
Čím víc jsem tady zjišťuji že tady jsou urcite skupinky lidi kteří si navzájem pritakavaji. Mám teď ohromné množství volného času a jen ze zajímavosti jsem se koukl kdo komu dává palečky a doplňuje příspěvky. Nestačil jsem se divit. Pokud zaprudis dostaneš pruplesk. Tak to tu je
Jasně spousta úvah je s cesná a zaslouží si kritiku i bez měření, o karosově reklamě tady si myslím svoje. Je dobré že si najdeš chvíli lidem tady poradit.
Ale co mě bere že prezentuješ svoji rampu jako perfektní, rozhodně neříkám že by byla špatná každé akvárko dle rozměrů potřebuje něco jiného, ale neuvedl si žádné měření které po ostatních vyžaduješ když uvedou svůj názor.
Nechci se tady bavit stylem.....mám to horké, mě to drží i silikonem a sviti. Udělej to taky tak.
A Karlos.... který tady rádi? Snad někdy nabidne produkt konkurenčního prodejce pak ho budu považovat za radce.
Pokud sam nabídne svůj produkt v běžném vlakne a ne v inzerátech měl by být jeho příspěvek ihned smazán tak jako u ostatních se to běžné dela.....nebo v tom je něco jineho?
Neříkám že jeho výrobky co prodává jsou spatne!
Už jsem stmívání vyřešil přes arduino, ale taky by mě to zajímalo
Hoď ten popis sem jak jsi to udělal nebo odkaz na ten návod. Třeba to někdo využije. Já už ne ... půjdu cestou arduina a nacpu do toho i další funkce... seznam mám dlouhý tak uvidím co se povede realizovat

Jak píšeš, na dotek to tak horké není.
0 22.08.2016 20:02 Ferda – TC 420
Podařilo se mi najít na netu řešení, jak velmi jednoduše dostat z oblíbeného TC 420 PWM výstup k ovládání například LDD. Dnes sem to zapojil a zatím to funguje parádně. Máte někdo zkušenosti s ovládáním PWM ovladačem TC 420??
Čipy jsem přišrouboval a podmáznul teplovodivou pastou.
Pros, Dakujem, ze si to napisal "Bohužel jak mile tě někdo zkritizuje nebo má jiný názor tak ho hned setřeš nebo máš snahu z něj udělat "vola"." . Nechcel som nejako byt prvy, co sa ozve, ze mu konfrontacny, urazlivy a ponizujuci styl lakatoSa vadi. Mam vo svojom veku uz radsej ludi, co kludne a bez masirovania svojho ega pomozu a poradia (napr. u mna KarloS ci romant, vlastne vacssina)... Kludne dat OT.

Kopie části příspěvku z 23.02.2015 19:09:52. Tehdy se řešilo moje lepení star k plechu obyč. silikonem. Pořád to drží a pořád to svítí.
Tak kolega našel termočlánek k měřáku (UNI-T UT60G) a udělal jsem nějaká měření. Z hodnot přímo na čočce LED ale moudrý nejsem. Lezlo to klidně až ke 100°C, ale na dotek to tak teplé rozhodně nebylo. Měřák si u měření teploty nehraje na desetiny, takže měření jen orientační.
Pokud to nebude poznat z fotky, tak hliníková "STAR" problikává 29-30°C,,chladičokryt má 29°C a na čočce je klidně 66°C na jedné LED a 100°C na druhé. Když měřím mimo čočku, ale na pouzdru, je tam 54°C.
Měřil jsem po hodině svícení, na prostřední řadě diod a třetí na diodě zkraje. Teplota vzduchu 20-21°C.
no já si hlavně myslím, že se to zbytečně řeší a přeceňuje. Na obyčejném 3mm Alu plechu vhodných rozměrů (cca 10x20cm na čip) je teplota pod čipem po celodenním svícení cca 50-60°C (čip XM-L/1,5A/5W). To je naprosto vyhovující pro celoživotní provoz. Mohutné, obludné chladiče s žebrováním mi přijdou jako hodně srandovní ...
Ahoj, nemám moc potřebu se tu nějak moc vyjadřovat stejně se řeší pořád stejné věci pořád dokola, ale myslel jsem si že je to tu diskuze a každý má právo na nějaký názor.
Bohužel jak mile tě někdo zkritizuje nebo má jiný názor tak ho hned setřeš nebo máš snahu z něj udělat "vola".
Po všech chceš přesné naměřené hodnoty asi zapomínáš že většina lidí má akvaristiku jako hobby a nemíní si pořizovat laboratorní techniku aby ti předvedla že to funguje i jinak.
Dost by mě překvapilo kdyby si sem sám dal nějaké přesné naměřené hodnoty.
Přiloženým teploměrem, takže + ještě nějaká teplota na přechodovém tepelném odporu...
Těch 130°na čipu oproti 55° na destičce mi přijde strašně moc, čipy jsi si lepil na destičku sám, nebo už to bylo ?
no obavám se že tedy toto není ideální provoz (teplota) ... tam jedeš na hranici.... okem degradaci nepoznáš co tak vzít zcela novy chip a zapnout ho vedle toho provozovaného. myslim ze tam bude znacny pokles a zivotnost bude taky nekde...... nevim jakou jsou ale chipy SDM citlive na prekroceni teploty takze z me strany jen domenky
Na detičce čipu 55°, 5cm vedle čipu na hliníkovým profilu 45°C, a přímo ve světle toho čipu kde vychází světlo 130°C
Měřeno příložným teploměrem tester uni-t ut33c
V podstatě ani tak strach nemam o zničení, šlo mi jen o ujištění. Funguje totiž už 7 měsíců bez problému a bez pozorovatelného úbytku světla.
Asi by to tak netopilo kdybych pořídil zdroj 1,05A kterej byl doporučovanej, ale já sehnal jen tenhle.
Pokud to máš opravdu 55stupňů tak si troufnu napsat ze je to teplota vyhovujici.
Orientační rizikova (destruktivni) teplota je 150stupnu záleží co to je za chip. čím nižší pak je tím lépe (větší životnost a ucinnost). Avšak tu se hodně lidí plete. Tady tato teplota se ma správně měřit v jádru toho chipu. Každý prenos a větší vzdálenost od tohoto místa je znepresnujici informace.
chip převádí teplo na hlnikovy (medeny) podklad a my zas ten lepime přes teplovodive lepidlo na chladic. A pak tu přijde borec vezme lekarsky teploměr (co se dava do podazi) přiloží ho deset centimetrů od chipu na chladic a řekne ze ma teplotu 40 stupnu a rika ze to ma ok......toto mereni je zcela mimo misu.....bacha na to
Ahoj, mám na svém akváriu světlo vyrobené z 6 ks 10W čipů SMD, napájené to je zdrojem MEAN WELL MDR-60-48. Napájím 1,25mA 56v a teplota na destičce čipu je 55°C.
A teď otázka když už se tady řeší teploty. Je 55°C moc nebo je to vpořádku? A nebude to mít zásadní vliv na životnost čipů?
Kadlik napsal: 750mA čipy v rozestupech 10cm v pohodě uchladí hladký U profil 2,5cm široký, v železářství za cca 100kč metr. Vyzkoušeno. Člověk neutratí majlant a funguje to dobře.
Záleží co si pod slovem uchladi predstavujes. Prosím vem infrateplomer (verim ze ho mas kdyz pro karlose resis ovladani atd.) a zmer ten chip po půl hodině sviceni na tom U-profilu. Pak zmer druhou stranu tzn budes merit na materialu pod chipem a pak se vzdaluj co centimetr. Prosím a hodnoty tady výpis. Fyziku neojebes. Ono psát nebo reálné změřit tu teplotu na chipu a okolo něj je jiná.
Pokud nemáš možnost toto vyzkoušet (zmerit) tak prosím napiš -typni si- vypocitej - orientační teplotu toho chipu na tom u-profilu.....jsem zvědavý ......co je pro tebe pojem uchlazeny chip...zda 40, 50, 60, 70 čí 110 stupnu
Své světlo mám děláne na me úzké akvarium. Takže s optikou 30stupnu a vzdálenosti 90cm nad substratem je idealni.
Ano nejlepsi je použit více slabších chipů a rozprostrit je na plochu ale on chtěl použít 13kusu xml a řešil chladic......odpovídal jsem na otázku (je potreba vzdy číst a pochopit a následně odpovedet). Pokud mu chceš radit ze ma řešit světlo úplně jinac tak ja to vemu zase z druhé strany. Co si postavit zcela nové akvarium o délce 2 metry a objemem pres kubik a to svetlo bude zase jinaci.
Tazatel dál otázku a ja dle jeho pozadavku odpověděl
Kadlik k tvému světlu.... nevím jak máš vysoké akvarium jak mas rozestupy mezi jednotlivymi chipy respektive chladici ale pokud máš světlo cca metr nad substratem v jedne rade a chipy bez optik tak osvetlujes víc jak metr do šířky (vyzarovaci úhel je cca 115stupňů.... budu-li počítat vyzařování s vyšší intenzitou tedy 90stupňů svitis do šíře jeden metr...... brutální neefektivita do 50 centimetru sirokeho akvaria.(svitis mimo akvarium) takže máš u sebe něco spatneho pokud nejsi spokojeny něco s tím udelej
No mě teda uspořádání kde máš jeden velkej chladič širokej 10cm nad středem nádrže přijde nemoudré.
Cílem je mít co možná nejrovnoměrnější osvit plochy dna. 3 řady čipů na 10cm ti osvítí maximum pod chladičem, ale do stran ti bude intenzita klesat. Navíc s 30stupňovou optikou je to omezené na velmi uzký pruh.
Já osobně mám na 50cm širokou nádrží 4 profily (doporučoval je tady někdo v návodu na stavbu led světla) široké cca 3 cm (původně určeno k chlazení led pásku) zavěšené 1m nad substrátem. Ani to není ideální ale lepší než mít jeden profil uprostřed.
Vím že jsi hrdý na svůj chladič, ale já bych přesto doporučil pořídit spíše několik alu profilů a rozprostřít více slabších ledek na větší plochu. Nepražit do toho 1500mA, ale jen 750mA. Dát na to 60 stupňů optiku (pokud je světlo výše než 60cm nad substrátem).Osvětlení bude mnohem homogenější a s chlazením nebude nejmenší problém. 750mA čipy v rozestupech 10cm v pohodě uchladí hladký U profil 2,5cm široký, v železářství za cca 100kč metr. Vyzkoušeno. Člověk neutratí majlant a funguje to dobře.


Tak tak...... ale jak tam budeš mít tu masu tak právě ona ti to teplo z ledek rozvádí po celé plose a ty žebra ti zas chladí tu masu.
Takže při správné zvoleném chladici nemusíš mít ty ledky cik cak.
Cik cak bych hlavně řešil proto aby se ti rovnoměrně osvitilo dno akvaria- to si správně vypocitej nebo už i existují na to tabulky. Viz foto chladič typ 0610 osazený chipy s optikou 30 stupňů (omlouvám se ale fotka se mi neustále otáčí o 90stupnu)
Jinak ten hlinikovy chladič má na délku 10cm Rth: 1,15°C/W
A hlavne nedavaj ich v jednej lajne ale v dvoch radach - tak cik-cak / VVVVVVVV / Lepsie rozlozis teplo od stredu ku krajom a "neupalis" stred profilu.
Jak píše karci. Castecne nejde ani tak o silu materiálu ale o stycnou plochu s okolním prostředím tedy vzduchem který pasivně ochlazuje.
Ideální je mít nejakou masu (zaklad) který teplo rozvádí do jednotlivých žeber. Mít jen desku 5mm silnou a moc sirokou není moc vhodné nebot na krajích te desky bude teplota podstatně menším než (ve stredu te desky) přímo u chipů kde je právě nutné teplotu držet co nejniz.
Co toto by se ti nehodilo (
www.ehlinik.cz/… ) . A řeknu ti rovnou ze ti to krásné uchladi. Mám ho a na délce 2.6m "uchladi" 300w.
Tam ani tak nejde o hrubku /myslim, ze aj 5mm by stacilo/ ale skor o plochu, ktorou sa "odparuje " teplo /preto su chladice rebrovane/. Cize ak bude 900x200x viac ako 5mm tak by nemal byt velky problem.
Dlžka 90cm
šírka 16cm -na tejto strane budu chipy
hrúbka 1cm
Takže takto to moze byť?
www.ehlinik.cz/…
Poprípade šírka 20cm ak by bolo nutné,ale tu už je cena vyššia.
Ak je tych 16 v cm a nie mm a hrubka 1cm tak ano. Ak su to 16mm tak nie - moc mala plocha na chladenie - odvod tepla na zhruba 65W.
Čo myslíte uchladim 13x XML pri 1500Ma na hliníku o dľžke 90cm x 16 x 1cm ?
Starší reakce
no dobrá, vyzkouším a uvidím. Když to bude málo, co doporučíš místo LDD1500 ? nebo existuje jinej model, který má na výstupu víc jak 30V ? Tvoje stránky a produkty znám už delší dobu

ale rád bych to zkusil sám a něco se naučil, jen vím, že s programem budu bojovat, jsem úplnej začátečník, chtěl bych tím ovládat více věcí v akváriu ne jen osvětlení.
bude málo těch 30V, teoreticky. Vyzkoušej a uvidíš. Oni ty čínský COB jsou totiž všelijaký

. A rovnou si z toho napěťového zdroje udělej výstup s napětím 9-12V pro napájení kontroleru.
Naprogramovaný kontrolér můžu poskytnout, pokud bys měl zájem.
teď nerozumím, jestli myslíš, že mi bude stačit 1,5A zdroj, nebo že bude 30V na výstupu LDD málo

Každopádně ještě jednou díky za rady. Teď už mi zbývá jen taková "drobnost" a to je naučit se programovat a napsat program pro Arduino

bude.
U těch 36V co používám já, se dá trimrem nastavit U výst od cca 30-39V.
0 17.08.2016 16:55
Vrzy [23] Díky za rady, zítra zajdu do místní prodejny se součástkama a uvidíme jestli budou mít ten zdroj a to termolepidlo. Jinak zdroj už mám (bez pwm) na výstupu je 1500mA, bude to stačit ? za něj tedy ten Meanwel LDD1500 např.
www.czech-meanwell.eu/… Výstup 30V DC..nebude to málo ?
to bude fungovat za predpokladu, ze dany kus neni blizko 38V provozni hranici. pokud ano, tezko rict. snad by to jen nedalo 1500 mA spickove.
termolepidlem
použij zdroj 36V/2A, na něj připoj Meanwel LDD1500 a na něj samotný čip. To LDD má vstup DIM na který připojíš PWM signál z Arduina.
0 17.08.2016 15:03
Vrzy [23] 
zdravím, potřeboval bych pár rad. Mám tu navíc nějaké COB čipy 30W a 50W. Chtěl bych nad akva použít ten 50W s možností regulace jasu. Moje otázky jsou, čím čip přilepit na Al chladič, když není možnost přišroubovat ? A druhá otázka, jaký použít zdroj, který by uměl PWM ? (řídit to bude Arduino) Foto ukazuje, jak to mám zatím vymyšlené.
parametry čipu : DC 27-38V; 1500mA
jojo, jen dodám, že to PWM pro LDD je 1-5V a produkují ho i ty kontrolery od KarlosSe.
1-10V chtěj ty "tvoje" LCM-ka

Pri LDD pocitaj +2-3V vstupne napatie ako chces na vystupe ! Cize ak chces 12V, tak davaj do LDD 14-15V.
ta napatova regulacia nebude funkcna - vetracik osvieteny ledkou je osvieteny napatovou LED - klasickou. PWM su impulzy /kHz/ v pasme 1-10V.
Ano přesně tak ...
jinak mě to nedalo a ještě jsem koukl na to napětí:
www.cree.com/… a mělo by to být při 700mA a 85°C na čipu 2,9V .... ani nevím jak přeně ty ATX zdroje to napětí dodržují ... budeš to mít dost napřesno ... malá rezervička nebývá od věci ....
pravdepodobne to nevyjde napetove - pri 700 mA to chce cca 2.9 V a bude ztrata na ldd min. 5% pri 12 V spis vic...
0 16.08.2016 11:38
honcka [39] Díky za vysvětlení,
když si to shrnu, pořídím 12ks XP-G2 4ks neutral, 4ks warm, 4 ks cold, vytáhnu si z PC zdroje 3 12V větve, na každou pověsím LDD700 a na to 4led stejné barvy a pak budu moci regulovat každou barvu zvlášť.
JJ jsou to napěťové regulátory, myslel jsem, že to bude fungovat, že když reguluju ventilátor s led podsvícením, tak se mění i intenzita podsvícení.
Než udělám to stmívání arduinem tak když nezapojím to PWM, bude to svítit naplno.
honcka napsal: ....jinak půjde to stmívat těma regulátorama k větráčkům?
Nevím na jakou regulaci větráčků jsi se díval ty, ale co já si myslím tak větráčky se budou nejspíš regulovat snížením napětí, ale ty LED čipy jsou napájeny zdrojem konstantního proudu a tam nemůžeš nic regulovat velikostí napětí. Proto se používá regulace PWM - v podstatě velmi rychle vypínání a zapínání proudu. Já osobně proto jako proudové zdroje používám pouze od meanwellu:
www.czech-meanwell.cz/…. Já beru ty LDD, které umí pomocí PWM stmívat až do nuly. Jsou zdroje, které stmívají jen někde k 10% a pak už úplně zhasnou. Ale zdroj LDD už pracuje s nižším napětím než je síťových 230V, takže před ně ještě musí přijít nějaký klasický zdroj napětí, který sníží 230V na nějakou nižší pro LDD přijatelnou úroveň. Velikost toho napětí také volím podle počtu LED čipů v sérii.
konkrétní příklad: budu chtít 5 čipů cree XP-G2 jet na 2W což odpovídá proudu 700mA v datasheetu na webu cree dohledám že tomu odpovídá na jeden čip napětí (a těď jsem nehledal ale lovím z paměti takže je to asi špatné číslo) 2,8V. Těch čipů zapojím 5 x 2,8 = 14V => napětový zdroj zvolím nebližší dostupný s vyšším napětím, takže bych třeba vzal 19V zdroj od notebooku, za něj připojil LDD700L který dává 700mA proud a rozsah napětí může mít od 2V do 32V No a na závěr LDD700L má 2 vodiče vstupní napětí 2 vodiče výstupní a k tomu pátý vodič na který se připojuje zdroj PWM signálu, který určuje jak moc to bude svítit. PWM regulační signál získáš právě třeba ze zmiňovaného arduina podle toho jak si ho naprogramuješ.
Som to ja alebo ty zle pochopil.

3 zdroje ? NIE. To co som pisal sa neda regulovat a ani tie tebou navrhovane 3 zdroje. Na regulaciu /do buducnosti potrebujes zdroj s PWM.
Takze :
varianta 1 bez regulacie - XPG2 + prudovy zdroj 30-40W / 700mA (napatie na 1 LED rataj 3 - 3,4V )
varianta 2 s regulaciou : XPG2 + LDD700 (H,HW)+ napatovy zdroj + PWM regulacia (arduino, NE565 atd), ktoru pripojis na LDD700, ktore budes ovladat tou regulaciou.
www.tme.eu/…
mas na 52V - t.j. tak 15 LED a k tomu napatovy zdroj 48-56V.
PS: Ja rad pouzivam LCM-40 alebo LCM-60
www.tme.eu/… , ktore maju aj PWM a regulaciu-nastavenie prudu na vystupe ked chces znizit-zvysit vykon - ale to je cenovo najvyssie zato najkomfortnejsie riesenie (vsetko v jednom, nastavenie).
0 15.08.2016 23:26
honcka [39] Karci17: díky, půjdu do těch XPG
lhajek: diky za upozornění, myslel jsem, že napájení vyřeším tím atx zdrojem, pokud je potřeba lineární, tak bych rovnou pořídil lineární zdroje a na atx bych se vykašlal, stačily by 3 ks tohodle?
www.gme.cz/…
jinak půjde to stmívat těma regulátorama k větráčkům?
Chce co najviac usetrit. Tak cenovo najmenej narocne riesenie je XPG /ja pouzivam variantu od LG za 0.75Eur za kus/ + priamo prudovy zdroj 650mA z ciny za 5Eur / v akcii bolo 5 kusov za 12.90 Eur/. je to sice bez regulacie ale skusal som aj 1A ale ten rozdiel svietivosti uz nebol nic moc v pomere k spotrebe a teplote. Ak bude chciet viacej, len vymeni I zdroj za 900-1000mA. Nemusi pouzit LDD + napatovy zdroj. Chladice ma.
honcka napsal: .... zdroj bych chtěl použí standardní ATX a na regulaci světla regulace na ventilátory (viděl jsem video, kde to fungovalo na LED pásky) později bych to možná napojil na arduino. Myslíte, že by to mohlo fungovat?
Úplně nevím jak to napájení myslíš a trochu to zavání tím, že čipy chceš připojovat přímo na zdroj napětí, což sice jde, ale zavání to problémy na rozdíl od LED pásků, které na to jsou stavěny. Doufám tedy že počítáš se zařazením proudového zdroje (např. nějaké LDD, které půjde dobře od nuly regulovat přes PWM právě třeba z arduina) mezi čipy a ten ATX zdroj.
byt tebou vemu ty xml. hodim na ten chladic. a na toto akvarium to homim max na 1000mAh.
pasivne se ti to uchladi a kdyz v budoucnu prejdes na vetsi akvarium svetlo ti zustane jen tam prdnes vetracky.
Myslim, ze 10-12 xpg2 ked das na 700 mA tak ich pekne rozlozis na plochu 80 cm. Pripadne na 1000mA a stmievac, ktorym si stiahnes podla potreby. Aj to v pohode uchladis.
PS: ak das na kazdu xpg2 ten chladic, tak aby bolo rebrovanie mimo krytu /smerom von/ tak v pohode pasivne uchladi aj na 1000mA. Mam skusobne-pracovne-pokusne svetlo na hliniku 1m x 5cm sirka a hrubka 3mm a uchladi 15x xpg na 650mA relativne v pohode. Na 900-1000mA uz to kapanek viacej hreje a treba na dlhsie svietenie par cm AL pridat

pokud je uz ma doma a chce si hrat tak proc ne.. porad lepsi kdyz mu ledky pojedou na ctvrtinu nez kdyby mu nestihaly. Pak si myslim ze nebude nutne nejak upravovat chladic. Rovnou to na to prskne a ten kus hliniku si stim s prehledem poradi
Přidat reakci
1 ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256471x