Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Jojo, taky jsem tim byl pred casem prekvapenej
Je to možný, že něco dělám špatně, doufám. Ale každopádně to svítí neskutečně;)
Ja bych ti doporucil si koupit normalni fazovku za 20Kc s doutnavkou. Sezenes to uplne vsude a budes mit vetsi jistotu. Nebo na netu pohledat ten navod; nekde tam musi byt. Podle toho co pises to vypada na nedorozumeni s tim merakem.
To se da bez dalsiho vysvetlovani tezko popsat. Kazdopadne, pokud ti ukazuje fazovka na chladici fazi a na koliku nikoliv a tvrdis, ze mas kolik spojeny s chladicem, tak neni neco v poradku a zabyval bych se tim, proc to tak je.
Multimetrem ses schopen zmerit napr. napeti, ktere je mezi dvema vodici. Teoreticky by jsi mohl mezi nulakem a tim chladicem namerit klidne 240V, ale to neznamena, ze te to pokud se toho dotknes musi kopnout. Podstatne totiz jeste je jaky proud, ktery je to schopno dodat. To muze znamenat, ze pokud se toho dotknes, tak odpor tveho tela (vuci zemi) zpusobi, ze toto napeti klesne (treba az na 0V) a ty nic neucitis. Proc to tak je? Odpor multimetru je vetsinou nekolikanasobne vyssi, nez je odpor lidskeho tela tzn. proud, ktery tece do multimetru je velmi maly, a proto muze namerit nejake napeti. Snad je to trochu srozumitelne...
Ano, uvaha je spravna s tim, ze meris napeti a ne proud. Pokud ti to neukazuje fazi na koliku a na chladici ano, tak to muze jeste porad znamenat, ze to neni dobre spojeny.
Nejlepsi by bylo rozdelat (opatrne!!!) tu zastrcku, zapojit ji do zasuvky a zmerit, jestli to ukazuje tu fazi na tom koliku v te zastrcce. Pokud neukazuje a na chladici ano, tak je proste prerusenej drat, blbe je to spojeny s chladicem nebo je blbe kontakt primo v te zastrcce. Pokud to fazi na koliku v zastrcce ukazovat bude, tak ten kolik bude zrejme blbe dotazenej primo v zasuvce - to ze ti to ukazalo nejake napeti, jeste neznamena, ze tam neni nejakej velkej prechodovej odpor.
Hlavne si to ale predtim vypni (jistic) a over, ze tam neni napeti, at se ti neco nestane!
Hmm, tak to vůbec netuším, co s tím je:( Když hledám fázi v zástrčce, rozsvítí se to jen vlevo, což je správně. Pokud měřím proud, tak když dám zkoušečku do fáze a do N tak se rozsvítí, pokud ji dám do fáze a na kolík, tak taky. To je dle mého uvážení správně. Zkusil jsem prozvučit samotnou zástrčku s chladičem a rozsvítilo se to, tak je to spojené správně.
Tak potom, pokud je kolik s chladicem spojen, tak to nesmi hlasit fazi ani na tom chladici. Pokud se teda pri mereni nedotykas napr. druhou rukou neceho jinyho nez pri mereni toho koliku...
Tu neznam, nicmene faze se normalni fazovkou s doutnavkou a odporem zjistuje tak, ze se prstem dotykas kovove plosky na konci, stojis na zemi a spickou zkousecky (zpravidla sroubovaku) se dotknes toho, co chces proverit. Pisu o necem takovem
www.iwd.cz/… v cene par korun.
Kazdopadne zrejme i u tohoto se budes muset te plosky dotykat, protoze jinak se ten okruh nema pres co uzavrit.
ještě se zeptám takhle. Mám tuhle zkoušečku a nejsem si jistej, kdy se dotýkat toho kovovéco caplíku. Můžeš poradit? Elektriky se bojím dost...
A kdyz zkusis zkouseckou primo na ten kolik v zasuvce? Pokud to sviti i tam, tak je to teda dost blby a vypada to, ze je to nekde prehozeny faze vs. nulak. Jeste je taky mozny, ze ten kolik v te zasuvce neni zapojenej vubec a je to jenom nejaky svod. Pokud to na koliku nesviti, tak ten kolik mas akorat spatne spojenej s tim chladicem.
Právě, že uzemněný to je z kolíku na alu profil. Ještě jednou ty ledky odšroubuju a překontroluju, zda se to někde nedotýká s povrchem toho profilu.
No jo, ale jak mám ozkoušet, že to je pod proudem???
Problém je, že zásuvky jsou tady z půlky po starém a v zásuvce je fáze v levo, v pravo je nulák a ten je spojen s kolíkem. Odtamtud je to natažené do nové zdi, kde už je to zapojené klasicky trojžilně
To bude chtit uzemnit (na kolik) ten hlinikovej profil; ta zkousecka je velmi citliva, staci ji velmi maly proud a uz indikuje, ze je tam faze. Pokud ho mas spojenej s kolikem a hlasi to fazi, tak to je potom velkej problem a je to zivotu nebezpecne ... tak bacha na to!
Ja mam pospojovany s kolikem uplne vsechno kovovy, co kde v akvarku nebo blizko nej je.
je to přímo z driveru. Zapojené to mám správně. Ještě jsem z lišty odpojil zemnící drát, co vede ze zásuvky a je to to stejné.
Z čeho to máš napájené? Ona tam nemusí být přímo fáze, ale u dosti spínaných zdrojů je na výstupu polovina síťového napětí s velmi nízkým proudem.
Starší reakce
Ale zase by mohl nastat problem z chlazenim akvaria,zvlaste v lete!
0 12.07.2012 16:53 Vstrom [82] - Malawi Většinou jsou ty pásky na 12V, takže bych se toho tolik nebál. Otázka jak moc rybě vadí 12V? To netuším...
DOma mám autoled moduly z
www.gme.cz a ty jsou komplet zalité a ty by do vody šly, ale to je spíš dekorativní světlo. Já je mám na noční osvit. Led pásky do vody? Těžko říct
Ten s vodotesnou upravou by asi sel, ale asi bych se o to nepokousel
Teplota bude po chvili sviceni vsude stejna - teda pokud to budes mit dobre prilepeny a natreny teplovodivou pastou. Ale muzes ji merit rovnou za diodou, to bude nejlepsi.
Jsem na to taky zvědavěj. Jinak teplota těch diod se měří na tom chladiči přímo za diodou?
Tak se pak nezapomen pochlubit jak to bude hotovy tu na foru
Cim vic konstrukci tim lip. At se dari
Zdroj je 640 mA a je na 7-12 led o výkonu 3W. Jediný profil U měli v Obi, šířka asi 8 cm, 2mm tloušťka materiálu a za 1m délky chtěli necelých 600 Kč
Ja bych rekl, ze se o moc niz nedostanes. Jen me stalo tech 10m L profilu pres 500Kc a to ty pasky zdaleka tak nehrejou jak ty 3W diody.
Mozna by stacilo tam dat nejaky jednoduchy U profil (kdyz budes mit v krytu pruvan), nicmene proto by bylo dobry, jestli mas doma nejaky zbytky hliniku to na nejakej definovanej kus prilepit a vyzkouset na kolik se to ohreje; pak uz se da odhadovat, jakou chladici plochu budes potrebovat, aby se to udrzelo v rozumnych mezich.
Hmm, kolega měl docela zajímavý nápad. Ale jestli je lepší to prohánět vodou či na to foukat větráky, toť otázka
Rád bych se vešel do 1tis Kč. Skoro 2 tis už je fakt moc za kus hliníku.
V celku mě taky napadla varianta, že koupím silnější lištu a na ní dám po celé délce třeba 5 malých chladičů a spojím je teplovodivou pastou. To by taky mohlo fungovat. Z ebaye se dají koupit celkem levně
Jo jo, pri te delce to tak odpovida. Profily jsou obecne drahy a profily na chladice zvlast. LED osvetleni holt neni nizkorozpoctovka
EDIT: kolega z prace to dokonce osadil na hlinikovy jekly a prohanel tim cerpadlem vodu z akvarka. Taky to funguje, ale je to uz pomerne silena zalezitost
Navic ten hlinik v akvarku ... no nevim; nic mu to nedela, tak asi OK.
Tady je kazda rada draha; kazdopadne cim to bude masivnejsi tim lip. Nebal bych se na to pouzit neco tohoto typu (obrazek), ale je to docela drahy. Zalezi, kolik planujes proinvestovat. Nakonec jak ma RadekCX ve svym clanku; cim vic se ti to podari udrzet studeny, tim vic to bude svitit a dyl to vydrzi
predstav si teplo jako vodu pod tlakem
tu vodu/teplo potrebujes nekam dopravit (az do koncovych casti chladice)- pokud hned u zdroje to priskrtis malym prurezem tak dal uz ti vic vody/tepla nepotece
koukni se jak jsou delane chladice CPU v PCckach - dole je masivni zakladna - ta umoznuje teplo rychle odvadet (velkej prurez), ale ma malou plochu (nechladi), k tem tenkym zebirkum, ktere naopak hur vedou teplo, ale maji velkou plochu takze teplo dobre vyzaruji
zaver... zakladna na ktere jsou ty led namontovany (treba nejaky U profil) by mela byt uprostred masivnejsi a ty boky toho U uz muzou byt relativne tenke
koukni se do meho clanku tusim pokracovani III.
je tam vysvetleno, ze teplota pouzdra LED a teplota vlastniho cipu je velmi rozdilna - tzn. pokud ma pouzdro teplotu treba 70stC tak vlastni cip muze mit klidne 110-120stC
problem provozu bez chladice je ale ten, ze ohrivani neni homogenni - ten prostredek pod cipem se ohreje velmi rychle (v podstate okamzite) a pak se teplo pomalu presouva do kraju - pokud je led na chladici tak se teplo pod cipem okamzite odvadi do toho chladice
chladic ma pak treba teplotu 50st - vlastni cip pak treba 70st - coz jsou normalni provozni hodnoty, kde nedochazi k rychle degradaci - ta zavislost degradace na teplote neni linearni - pokud pri teplote cipu 70stC ma led zivotnost treba tech 50kh tak pri teplote 110st to muze byt treba jen minuta teploty cipu kolem 150st jsou v podstate okamzita smrt - navic to treba ani nemusis poznat - LED sviti, ale treba jen 50lm/W misto treba 100lm/W
To je u kazdeho cipu jine; zpravidla to byva uvedeno v katalogovem listu. Napriklad u tech mych tam bylo napsano, ze by teplota chladice, na kterym je to prilepeny nemela dlouhodobe presahovat 60 stupnu.
Obecne ale plati, ze ty LEDky jsou na teplo docela citlive; nejlepsi bude, kdyz si to pro zkouseni nalepis na nejaky kus hlinikovyho profilu a nechas to nejakou dobu bezet, pak poznas jak moc se to dari uchladit a umozni ti to odhadnout, jak masivni profil budes potrebovat ... samozrejme se to da i vypocitat, ale test je test
EDIT: Dulezity je neztracet nadeji, je to pudova zalezitost ... bud to pude nebo nepude
Mám jich několik navíc, tak tyhle nemusím použít. Jaká je teda ideální teplota? Pokud už tohle ty diody může poškodit, tak si nedokážu představit, jak to uchladit. Když to dám na slabou alu lištu a bude na to foukat větrák? Nad tím nějak začínám pochybovat
Ja obvykle nakupuju tady
www.alunet.cz - teda kdyz toho potrebuju vic nez male mnozstvi
Ale ta alupa taky vypada v pohode...
to je proste marny...psal jsem to do clanku, i sem nekolikrat...
ta chvilka cos to zkousel muze znamenat ze ty led uz nikdy neodslouzi to co maji a take ze uz nebudou mit deklarovanou svitivost
Jenom chvilku, jestli driver funguje. Teď jsem koukal na firmu Alupa a tam to snad pořeším. Případně nevíte, kde se dají tyto lišty koupit? Kromě těch Obi atd?
Přidat reakci
1 ...... [106] ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256432x