Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
případně ti mohu nafotit detail ...
Dekuji vam obema,Karle nic nerozdelavej(don't void your warranty)tak jak si to popsal mi to bohate staci,nechtel jsem to kupovat bez moznosti si to upravit i kdyz to neni nikterak drahe. Jeste jednou dekuji.

teď mi došlo, že ty světla mám skladem. Po stranách jsou šroubky, bočnice lze sundat. Plexi vysunout a dostat se dovnitř.
Ale zkoušet to nemůžu, to bych je už neprodal ...

Jasne Karle,tohle je nejednoduchší reseni,ale ja chci pouzit dve tato svetla a ridit pasky nezavisle,proto to chci rozdelat a predelat to.

12V napáječ ke světlu vraž do TC420 a na výstup si dej týž konektor a vraž ho do světla.
Marceli,nebo nekdo jiny,kdo ma doma Chihiros A-Series A201-601,muzes(muzete)se prosim podivat jestli se da do toho svetla dostat zkrz ty konce,nebo je to nerozebiratelne?Chtel bych to propojit s TC420.
Dekuji K.

Starší reakce
diky, ja som zas ADA aquasky poriadne nevidel. Kamarat ma to Chihiros crystal a ked sme to porovnali s A601 ta svietivost bola o dost lepsia. Nemal som vsak moznost porovnat vedla seba aquasky a ch.crystal, preto sa pytam, vyzeraju rovnako...
dravec napsal: Porovnaval niekto svetla Chihiros Crystal 601 a ADA Aquasky 601? Do ktoreho sa oplati investovat?
1) Chihiros A-Series A601 (5800 lm, 39W, 117 čipů
2) LED 601 Crystal (3500-3600 lm, 36W, 72 čipů
3) ADA Aquasky 601 (2520-2850 lm, 25W, 63 čipů)
Chihiros A601 i ADA Aquasky 601 mám doma a v provozu. Chihiros má silnější světlo (což je jasné už podle počtu lumenů), ale zároveň se i mnohem více zahřívá. Stěží na něm udržím ruku, zatímco Aquasky je na omak pouze teplé, ale nikoli horké. Předpokládám tedy, že Aquasky bude mít z dlouhodobého hlediska asi delší životnost (pokud bychom obojí provozovali na plný výkon). Na druhou stranu, k Chihiros jsem dostal i jednoduchý "stmívač", takže intenzita osvětlení jde regulovat (nižší intenzita = nižší teplota tělesa). I cenově je Chihiros někde jinde (a navíc má podle všeho i novější/výkonnější LED čipy než Aquasky). LED 601 Crystal neznám (Google mi hází jen samé polské stránky, takže to asi bude výrobek bratří Poláků). Předpokládám, že na tom bude dost podobně jako Aquasky.
Starší reakce
Pár postů z5 jsem to počítal. Profil 30x15x15 stačí na 1000mA čip po 10cm. Spočítáno a ověřeno reálně, profil je volně v prostoru. 1200mA je hraničních. Na 1500mA to nestačí.
Najdi si ten post a můžeš si to přepočítat pro větší plochu. Proud nepsal a já se neptal. Osobně preferuji více slabších čipů než pár silnějších. Při ceně čipu na ali je to jedno, jen dáš o něco víc za zdroje.
Jo je to jak píšeš, MAX budu mít 90 W takže určitě větší ten chladič. Takže buď bude stačit 80*50*3 na 9 XML, nebo někde musím sehant větší. Přimo do origo chladiče s žebrováním se mi kvuli ceně investovat moc nechce, to tam radši dám větrák.
Místní člen Karlos tu myslím psal, že by měla stačit na jeden chip plocha 100*200*3 plechu.
Navíc na ten U provil si umím lepe představit jak přidělam plexi kvuli izolaci od vlhkosti pokud nebudou stačit pouze čočky na chipu.
Pojede to max na 1500 mA. Já si právě jsem vědom toho že to jsou mm. Viděl jsem tu že se používají U profily které odhaduju tak na 20 cm šířku ale nikde jsem takové nenašel při nějaké rozumné výšce.
Jestli by byl ten 80*50*3 dostatečný tak na každou řadu XML vezmu zvlášť profil to je jasné. Nějaký větrák na odvětrání tam nebude problém kdyžtak přidělat pro jistotu.
Tak nevím jestli bych si dovolil radit "chladič" bez znalosti velikosti napájecího proudu. 18 čipů XML může být i 90W příkonu a na to doporučené profily stačit nebudou (tedy pokud na jednom profilu bude víc jak 2 až 3 čipy při proudu 1,5A). Sám jsem udělal podobnou zkušenost (čti:"blbost") kdy profil 60x30x3 mě pasivně neuchladí 30W příkonu LEDčipů (kombinace XP-G2 a XT-E).
jsou to mm, ses si toho vedomej? nepodelil se, na kolik je chce honit a i pro pasivni provoz mimo kryt mi to prijde dost malo....
Tohle buď pasivní a nebo v krytu ale s větrákem. U krytu budeš mít problém i s podstatně větším chladičem a nějak odvetravat to budeš muset stejně.
Myslíte že to ja dostatečné jo? Ideálně byh to chtěl mít pasivní a v krytu.
Ještě bych se chtěl zeptat kde kupujete ty U profily? Chci mít 2 * 9 ks CREE XML a našel jsem na ehlinik asi nejvhodnějsi 80*50*3. Nevím jeslti to nebude málo ale pak už tam je jenom 100*50*5 a to je asi zbytecne tluste.
Chtěl bych se zeptat jestli máte někdo zkušenosti s CREE XML kupovaných z aliexpress. Jak to je s kvalitou a svítivostí? Máte nějakého osvědčeného prodejce? Chtěl bych brát studenou bílou na akva 150*50*50
Díky
Starší reakce
Super, děkuji za radu

A tohle je ten kovář,tenhle web. Ten z toho přísloví, proč chodit za kovaříčkem, když můžu jít za kovářem. Někteří rádcové na tomto fóru jsou totiž jako pan Lorenc. (ten co už tady těch domů postavil...)
Programově. LEDky budou napojené na 3x LDD 1500H a pak na napěťový zdroj.
mechanicky nebo programově?
A ledky budou napájeny napěťově nebo proudově?
Poradíte nějaký vhodný ovladač? Ideálně co nejjednodušší na ovládání

Ráda bych regulovala v rozmezí 0-100%...
To se mě nezdá. Napětí by dle datasheetu mělo být od 2,5 do 6V (
www.meanwell.com/…) a méně než 0,8V vypne.
Nebo máš nějaké jiné LDD?
No jasně tady z toho plyne, že větší je lepší. Ale to platí odjakživa.
Jinak čekám, že jednou se tady v tom vlaknu vyresi i Schrödingerova kočka, na to bych si skoro vsadil....
Nooo...a co z toho plyne pro mě? Jeden větší zdroj (třeba SP240-48) nebo dva slabší?

karci17 napsal:
Co sa tyka toho tepla, tak si zapamataj, ze TEPLO je to najhorsie pre elektriku-elektroniku. Prudko znizuje zivotnost. Staci zavriet zroj do krabicky a hned mas o par stupnov viacej a potom do skrinky pod akva a uz si aj o 15-20 stupnov vyssie.
No my snad k sobě ještě nejdem cestu..

.. jsem rád co jsi napsal viz citát nahore.. Takze stojis za mnou v tvrzení ze větší chladic na ledky je lepší. ... placat po chrbte jak někteří píšou nepotřebují...chci vyjasnit situaci
Pro dnešek dobrou
Zase chyba: To, ze je JP kondik, neznamena, ze je dobry. Zaruku ti da dnes kazdy vyrobca lebo aj keby riesil zaruku vymenou, tak ma stale vyrobu a za 5rokov ti tie 3-4 kondiky vymenia. Sanca, ze prdne kazdy z celej serie je mala.... biznis nepusti. "Tu se pak strachovat nemusíš" - taka ista blbost ako ked ta zrazi auto na prechode, tak sa ti nic nemoze stat lebo si na prechode....
(Kedysi som tak riesil serverove dosky od renomovaneho vyrobcu kde strielali elyty ako kanon.Sam v serverovni tak aj do gati pustis.... elyt na 6V ale po par hodinach strelba.Tak som letoval a menil za elyty na 12V-normalne z nasho obchodu a slapali ako hodinky)
Co sa tyka toho tepla, tak si zapamataj, ze TEPLO je to najhorsie pre elektriku-elektroniku. Prudko znizuje zivotnost. Staci zavriet zroj do krabicky a hned mas o par stupnov viacej a potom do skrinky pod akva a uz si aj o 15-20 stupnov vyssie. To je fakt.
A este k tej efektivite. Nakoniec mozno 99% ludi znizi vykon ci pocet lediek lebo ustrazit riasy je pri danej intenzite nemozne, pripadne dojde CO2 atd...
Edit: Co zase riesis ? V com si protirecim. Ze sa nebudem ako ty strhavat kvoli 2% ? 200 hodin mi nestoji za nocny neklud. O chladicoch teraz nic nepisem tak co sem pleties? Kaslem ti na infra meranie o 3stupne... Ty si fakt extra tazky pripad. To ze poznas pismenka neznamena, ze rozumies textu a chapes ho. Teraz si ma fakt uz nastval.
Na diskusiu treba aspon dvoch ale so mnou uz nepocitaj. Ved si dalej svoj slaboduchy monolog.
Každý ma ty priority/požadavky na výrobky co kupuje jiné.
Solidní výrobci co věří svym výrobkům (konkrétně třeba ten jmenovaný PC zdroj-používají kvalitní japonské kondenzatory ci co) ti na něj da záruku šesti let. Tu se pak strachovat nemusíš. Ucinnost i kdyz jedes na maximalnim vykon s maximalni efektivitou tam proste je.
Nad teplem v domě jsem nikdy neuvažoval a na faktor ovlivnovani elektroniky ci elektrospotřebičů jsem neuvažoval. Ať se léto nebo zima doma je od 20 do 26 stupnu.
Ve svém příspěvku pises ze je pro tebe důležité životnost ale par vět níže ze zas nechceš řešit životnost 100 tisíc hodin a případně snížení o 200hodin. Taky bych to neresil .pokud narazis na problematiku chlazení led přes chladiče a nedodrzis ty teploty (jak jsme se jiz mnohokrate bavili) tak ta životnost ti nejde dolů v procentech ale v desetiprocentech což jak jsi psal nechces...... tak tomu nerozumím protirecis si......

Ja uvazujem inak.

Efektivita / ucinnost je u mna to, ze zdroj vydrzi bez poruchy (teda dam mu sancu) aj 4+ rokov s nizssou ucinnostou ako na ukor nejakej ucinnosti 90% (vyssia sanca poruchy)1-2roky (pri mojom stasti sa pokazi tyzden po zaruke).
Castejsia vymena zdroja = vyssie naklady z dlhodobeho hladiska = Nizka efektivita.
Vazne nebudem riesit ako Ty, ci mi LED bude svietit 100 000 ci 99 800 hodin. Potrebujem to pustit a nestrhavat sa zo spania ci je ucciny zdroj 84 alebo 90%. Potrebujem aby ked su sialene hice-teplo tak mi zdroj precka v klude lebo zdroj na hrane je extra nachylny pri extremoch co sa tyka tepla. Proste chcem klud a nie pri postaveni svetla zacat setrit na nove a pripadne opravy.

je mi to jasne.... vse 4A a pak se to zprzni jednim uzlem.
jenze je lepsi mit spotrebic A-ckove tridy (led) a degradovat ho zdrojem s efektivitou 90 procent (a vyuzivat ho prave v tom maximu) nez mit led na silnejsim zdroji ( s rezervou dejme tomu tech 20procent) se stejnou efektivitou (ale v maximalu) ale nevyuzivat jej na sve maximum. pak ta ucinnos klesa...... toto jsme prvne resili..... ale nedoresili....
Se slavkem jsem se bavil na stejné úrovni jako on semnou. Vstoupil do diskuse jako OT (jako redaktor si to vůbec neoznacil a správně by mel) a hned me napadl takovýmto způsobem. Beru to chtěl vyjádřit svůj názor. Me jen napadlo když to tak bere on tak ho tak budu brát ja....biologofizykoelektrikare
Pokud to slavko psal jako vtip a ja ho špatně pochopil omlouvám se mu. Jinak si stojím za tím co jsem mu napsal
Najaktualnejsie a najlahsie k*rvitko je dat zdroj 4A na zariadenie s odberom 4A kvoli papierovej uciinosti 89%. Zbohom zivotnost... Tak sa robi biznis. A teraz to nemyslim zle voci Tebe laKatos. Konstatujem kde sa stala chyba a ako vznika nutnost spotreby-vyroby v dnesnej dobe

(Pre odlahcenie : Pred rokom som nasiel u deda radio- elektronkac s "magickym okom" a ryskou na Slobodnu Europu i "Radio Laxemberg" a cuduj sa svete na prvy sup islo... V pivnici u otca som mal este CBTV Pluto co sme povinne robili v skole tusim v 3. rocniku a otec si ho bral na zahradu lebo funguje dodnes

. Skus dnesne TV pustit za 30 rokov.S biedou pocas zaruky)
PS: Do slavka sa zbytocne obuvas. Skor by si si ho mal predchadzat, pretoze sa mozes vela hodnotnych veci v odbore osvetlenia-elektro dozvediet. Teda pokial nebudes do temy o cree tahat PC zdroje, co je mimo temu.
Grindalom alebo chemii nerozumiem ani ja (len citam a neprispievam do temy), preto budes ignorovat vsetko z kazdeho oboru ci skusenosti co napisem ?

urcite. tech kurv*tek tam montujou cim dal tim vic
ale zmenila sa aj jedna vec(cca pred 26 rokmi) - doba ktoru ma "vec" fungovat
slavko napsal: Tiež mám grindal bez vetrania, a to už min. dva roky a za celý ten čas žiadne nežiadúce obyvateľstvo. Faktom je, že keď sa mi zdá molitan príliš mokrý, tak to nechám i otvorené, pokojne aj celý deň, a tiež nič.
Tak ma napadá, či nedáva tej piškóty veľa, a tá začne kvasiť - myslím, že tie mušky to dokážu vycítiť a hurá tam...
slavko napsal: Ako najjednoduchšie a najefektívnejšie sa mi javí použiť prúdové zdroje, ktoré možno pripojiť priamo na 230 V, a teda robiť len jednu konverziu, nie dve (raz konštantné napútie a raz konštantný prúd). Ak totiž aj každý z tých dvoch kompinentov dosiahne účinnosť 80 %, bude výsledná účinnosť napájania "len" 64 %, čo znižuje celkovú výhodnosť LED ako zdroja svetla niekde k trubiciam T5 s reflektormi.
a mohl bych pokracovat .......
takze ty jsi biolog, elektrikar, fyzik.....

neblbni... verim ze tu je nejaka zášť ale to me hlava nebere
no tak bavme se a rozdavejme a ziskavejme vedomosti
pokud ses tedy vyštudovany elektrikar (ses ale informatik pises to na svych strankach) muzes mi rict neco o tech zdrojich.... dekuji
laKatos napsal: elektrikar nejsem...
Tým by ste mali začať každú svoju radu (a že ich tu je), nech ľudia vedia kto im to radí...
dobre budu ti verit elektrikar nejsem.... muzes mi prosim objasnit treba u tech PC zdroju kdyz je zdroj s tema certifikacema bronze, silver, gold proc doporucuji jet k maximu jejich vykonu?
zakony elektriny se nezmenily ale materialy, technologie atd sly milovymi kroky kupredu.... tak jak se kdysi svitilo zarovkou pak zarivkami a nyni led......
Za 30rokov sa zakony elekriky nezmenili... Tebou udavane hodnoty su katalogove, v laboratornych podmienkach s idealnou okolitou teplotou atd... Vravim, prax je o niecom inom ako mudrovani od stola s katalogom v ruke.Trvam na tom, co som napisal. Pre mna za mna si aj do XML2 pusti 3A, ved podla katalogu to je medzna hodnota a musi to zvladnut...
Re:slavko , ale ak chce regulovat 3 vetvy, je asi lepsie to LDD. Navyse 3x prudove zdroje s PWM su cenovo dost daleko od riesenia U-zdroj + LDD.(pozeral som napr. LCM60 - 42V/1.4A s PWM a kus cez 35Eur.)
Ale suhlasim s Tebou, ze je lepsie si to dat urobit niekomu, kto ma s tym skusenost a prax.
ideal je jet co nejblize k procentu (jestli 100, 80 nebo 60procent z maxima) kde je nejvyssi ucinnost. pred triceti lety zdroje byly nekde jinde nez jsou ted.....
u spinavych zdroju SP pri jejich maximalni okolo sta procent zateze je efektivita 89 procent...
Dovolil by som si kategoricky nesuhlasit s tvrdenim, ze ziadna rezerva neni potreba a navyse ospravedlnovat to navyse kratkodobym vykonom na 110%. Hovori z teba asi neznalost. Z thoto by som nikomu nedoporucoval brat si priklad. Uz pred viac ako 30-timi rokmi nas v skole ucili skutocni odbornici, ze pri navrhu ak nechcem pocitat, mam ratat minimalne s 10-15% rezervou.... A to boli ludia z praxe a nie od stola

Ako najjednoduchšie a najefektívnejšie sa mi javí použiť prúdové zdroje, ktoré možno pripojiť priamo na 230 V, a teda robiť len jednu konverziu, nie dve (raz konštantné napútie a raz konštantný prúd). Ak totiž aj každý z tých dvoch kompinentov dosiahne účinnosť 80 %, bude výsledná účinnosť napájania "len" 64 %, čo znižuje celkovú výhodnosť LED ako zdroja svetla niekde k trubiciam T5 s reflektormi.
Jedinou výhodou potom ostáva životnosť, ktorú však možno výrazne ovplyvniť zlým chladením a/alebo montážou, najmä bez dostatočných praktických skúseností. Sám považujem experimenty s LED osvetlením vhodné skôr pre tých, ktorých viac baví konštruovanie samotné ako rátanie výslednej úspory, a tak sú pripravení v prípade neúspechu začať znova a lepšie. Elektrická časť je relatívne prostá, chladenie je často alchýmia, lebo jednak väčšinou nie sú dostupné potrebné informácie a jednak tam vstupuje mnoho premenných, ktoré jednoducho nikto nepozná. A tak chladiaci systém skončí buď ako nedostatočný alebo zbytočne predimenzovaný.
Dobre (zdôrazňujem dobre) urobiť osvetlenie z LED je umenie, o ktorom by mali čo povedať akvaristi, ktorí si len tak nalepia LED pásiky vyrobené neznámym "odborníkom" a potom tu plačú, ako im to po pol roku umrelo...
u kvalitniho zdroje neni treba zadna rezerva, ba naopak dokaze jet treba i na 110procent (na nejakou chvili a nic se mu nestane). A vzal bych zdroj ktery ma interne uz zabudovany vetracek a ne jen derovanou kastli
proto jsem se ptal zda nebude vhodnejsi zdroj mean well SP-200-48
rezerva 0.5A Ti v podstate staci ale asi sa nevyhnes aktivnemu chladeniu zdroja (navyse v teplotach ake byvaju) kedze bude blizko medznej hranici. A aj tak ovladanie asi budes napajat zvlast zdrojom cca 10V ... Ja som stara skola, ako rusi, nech to vydrzi..

. Som spokojny ked je zdroj predimenzovany o nieco viacej ako sa klzat po hrane

Přidat reakci
1 ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256471x