Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Někde jinde kde je větší výběr chladičů. Nějaké odkazy zde jsou ,ale nemohu je najít.
Ahoj kde kupujete chladiče pro stavbu led osvětlení?Budu používat XP-G2 ca 20kusů.
Jestli to bude svítit, tak jak říkáš, tak to použitelný bude. Prakticky to odzkouším a od oka pak řeknu jestli dobrý nebo ne

. Teď mě spíš trápí ta trvanlivost. Pochopitelně nechci aby s tím měl nějaký starosti.
Hmm...ať se na to koukám, jak chci, nějak neumím odhadnout, kolik světelného toku to obarvení dokáže pohltit. Vůbec mi nenapadá, jak bych mohl dospět k nějakému kloudnému číslu, které by se dalo říct.
Na druhé straně, bílý XP-G2 má při proudu 1A světelný tok kolem 300 lm. Když by se odstranily všechny složky kromě nějakého okolí červené barvy, měl by zůstat tok kolem 100 lm (znovu takový odhad ze spekter v datasheetu). Kdyby z toho červeného zbytku zmizela půlka díky omezené průhlednosti barvy, pořád bys byl někde u světelného toku červeného XP-E při 350 mA. Takový intuitivní odhad mi říká, že půlka by se v té barvě ztratit neměla. Čili mně se jeví, že tím červeným filtrem osvětlení oproti červeným čipům příliš neztratíš. To by byl můj orientační závěr.
Ale to víš, to jsou odhady na základě datasheetu, bez znalosti absorpce té barvy a bez měření, takže jistá dávka nedůvěry vůči tomuhle závěru asi na místě bude. Nějaké jednoduché měření ztráty u toho zabarvení by se možná dalo provést digitální zrcadlovkou.
aha, díky. Dobrá zkušenost a poznatek pro mě. Zkusím nabarvit tedy přídavnou čočku, ne tu na čipu.
KarlosS napsal: no já už používám pro sladkovodní nádrže jak u XML, tak u XPG-2 jen 6500°K.
Navíc asi nepoužiju barevnou clonu (nechtěl jsem se rozepisovat), ale nabarvím přímo tu silikonovou? čepičku co kryje čip. A protože se to dost zahřívá, tak mám vyzkoušeno, že nejlíp zvládá vysokou teplotu náplň z červený propisky - v 80. letech jsem tím barvili žárovky na disco
a žádná jiná barva tak vysokou teplotu nevydržela
Tak snad mas pravdu. Me se (omylem) dostala barva na tu cocku a postupem case se ta cocka asi moc prehrivala az cela rozpraskala a citelne se kvuli tomu snizil vykon. Nakonec jsem tu LED vyhodil a napajel novou.
Pokud zakaznik chce vic cervene, pridal bych k tem CREE nejaky pasek cervenych diod. Stoji to par supu a casem je muze sundat az prijde na to, ze normalni 6500K jsou na kytky naprosto v pohode.
no já už používám pro sladkovodní nádrže jak u XML, tak u XPG-2 jen 6500°K.
Navíc asi nepoužiju barevnou clonu (nechtěl jsem se rozepisovat), ale nabarvím přímo tu silikonovou? čepičku co kryje čip. A protože se to dost zahřívá, tak mám vyzkoušeno, že nejlíp zvládá vysokou teplotu náplň z červený propisky - v 80. letech jsem tím barvili žárovky na disco

a žádná jiná barva tak vysokou teplotu nevydržela

Zkusím si to jen tak pro zajímavost odhadnou, jak vyjde tohle porovnání. Konec-konců, taky si zanedlouho budu stavět nějaké osvětlení s CREE čipy. Jakou barevnou teplotu plánuješ pro ty XP-G2? Abych věděl, s jakým světelným tokem počítat. Jestli bys použil červený filtr na bílý čip, víš už, z jakého by byl materiálu a jaké tloušťky? Třeba nějak odhadneme koeficient absorpce pro červenou oblast spektra a z Beer-Lambertova zákona, kolik záření projde.
já tohle světlo osazuji čipy Cree XPG-2, které se dají žhavit při cca 3V až na 5W. Jenže ty se v červené nedělají, takže jsem nucen tam dát Cree XPE, které lze napájet maximálně 3W. Bude tam zdroj 1050mA s regulací, takže mám strach, že když to dá na nejvíc, tak ten čip odpálí. Vzhledem k tomu, že čipy jsou do série, nemohu použít u tohoto čipu předřadný odpor. A zvláštní větev pro tento čip dělat nechci. TAk mě napadlo to zabarvení XPG-2.
Johan napsal: tak abych ho nějak neošidil. To ale přece bude ošizení. Fotonů z toho bude přece mnohem méně, než když tam bude červená ledka, jak zákazník zamýšlel.
Proč si to myslíš? Možná něco důležitého opomínám, ale když si porovnám celkový světelný tok bílého čipu CREE XP-E a červeného, tak mi vychází, že ten červený má 1/2 až 2/3 světelného toku toho bílého. No a když se dívám na relativní výkonové spektrum bílého čipu, tak vidím, že má dva píky, z toho ten širší je kolem červené barvy. Když tak odhadem na prstech spočítám, kolik celkového výkonu stratím, když zakryji nějakou část spektra daleko od 630 nm, tak mi díky tomu druhému píku vychází, že by se oba případy (filtr vs. červený čip) neměli lišit víc než o 10-20%.
Samozřejmě, v těchto odhadech jsem počítal, že ten filtr nepohltí víc než 2-3% z toku kolem té červené barvy. Nevím, jestli jsou takové materiály komerčně dostupné, vycházel jsem z toho, co používali kolegové v laboratořích.
Myslíš, že těch 10-20% ztráty na toku by se už dalo označit jako šizení? Nebo mi něco důležitého uniká?
To jsem přesně potřeboval vědět, děkuji.
tak abych ho nějak neošidil. To ale přece bude ošizení. Fotonů z toho bude přece mnohem méně, než když tam bude červená ledka, jak zákazník zamýšlel.
Ošidíš ho

Protože těžko se trefíš na přesnou vlnovou délku

ne, nemám na mysli něco jiného. Vím, že to pro tebe zní triviálně, ale já jsem v tomhle blbej

. Jde mi o to, že zákazník si přál jeden čip ve světle červený (zřejmě si myslí, že na rostliny to má vliv.-), tak abych ho nějak neošidil.
A moc díky za odpověď.
Jak to myslíš, jestli se změní vlnová délka? Myslíš tím přechodem přes červenou clonu? Ano,změní se. To je přece podstata barvy, barva je vlnová délka. Vlastně se vyfiltrují ostatní vlnové délky z bílého světla tak, aby červená byla dominantní. Nebo máš na mysli něco jiného?
Ahoj vespolek, potřebuji aby nějaké čipy ve světle svítily červeně a nejvhodnější se mi jeví použít barevnou clonu před čip s bílým světlem. Změní se mi vlnová délka světla? Nebo bude stejná, jako bych svítil bíle?
(Použít barevný čip, např. Cree XPE red mi nevyhovuje z hlediska zatížitelnosti).
patří to do jiného tématu : LED pásky
PS: proč používat starý neefektivní čipy 5050 na tomto pásku?
0 05.11.2014 13:07 standa – mohu použít tyto ledky
www.atcomp.cz/… zdroj
www.atcomp.cz/… led pásek
+pak samozřejmě náký hliník na chlazení
pro 200l akvárko
moc díky za radu
nechci todle brát z dx, ale od našeho dodavatele
Starší reakce
tak ono stačí aby na Marzu nebo někde jinde se nalezl něaký plyn nebo minerál a můžou se přepsat všechny nemožné věci co jsou v současnosti , hranice všeho se stále překračují a tak tomu bude i za 100 let , představ si že bys někomu v roce 1950 tvrdil co koliv o počítačích a nebo DVD přehrávači .......
Vis, to je presne co pisu, ze z urcite energie muzes vyrobit jen urcite svetlo, vic nejde ani kdyby ses pretrhl. A jestlize ti obycejna zarovka da okolo 15lm/W, tedy 50W zarovka muze dat 750lm, z 1W tolik svetla nevyrobis a muzes se stavet treba na hlavu, to proste neni fyzikalne mozne.
Vim ze pises, ze "co se dnes zdá nemožné", ale tohle bude nemozne stale. Jinak by prestal platit
cs.wikipedia.org/… a to by byl poradny maler

.
0 26.10.2014 15:55 JosefVavra –
Re: Xavi tak to by byla paráda , možná se dočkáme za 100 let , přeci jenom před 20 lety nikdo nevěděl že bude něaké led světlo pro domácnost a nikdo netuší co příjde dalšího a převratného , před 20 lety vážil mobilní telefon několik kg a měla ho jen hrstka vyvolených a dnes jej má každé dítě a váží pár deka + je barevný s foťákem a kde čím
třeba příjde světlo které bude na 1w svítit jako dnešní 50w a x dalšího a převratného co se dnes zdá nemožné

Omlouvam se, ale na to fakt dnes nemam trpelivost

.
Ze vsetka energia je premenena na svetlo a nie na teplo...
co tím konkrétně myslíš ? Žádné odpory a pd ?
Idealni je mysleno, ze veskerou dodanou energii premenim na svetlo.
samsung začal dělat pásky druhé generace a svítivost je 160lm/w pro pásek 24v
už jsem si i začal předělávat světla na celé dílně ( 65m2 ) první dvě světla už svítí a zářivky budu všechny vyhazovat , světlo je neporovnatelné akorád si nechávám korpusy od těch zářivkovejch světel a do nich dávám tyto pásky s chladičema , vše od firmy TRON , od které jsem si nechal udělat i simulaci pro dílnu
zářivky = 8 x 18w a 2 x 36w
led = 6 x 24w
pořizovací náklady takřka stejné jako když jsem kupoval nová zářivková svítidla (1500kč)1 světlo pásek 120cm
k tomu ještě trafo za 400kč + lak a silikon pro fotovoltaiku aby jsem měl klid

1L za 500kč , vyjde to na jedno světlo asi na 30kč při vrstvě 5mm
zkoušel jsem nejprve 50w led čipy ale svítivost je menší nebo spíš to svítí bodově ne do celého prostoru
Jo,jasně,ale to je až druhotné,základ musí být to,co ten materiál čipu dokáže...

Hele, když už tady machrujete s maximální světelnou účinností, tak si o tom nejdřív něco nastudujte:

=> např.
arxiv.org/… (2013).
Zjistili byste, že pomocí osekání viditelných světelných délek takovým způsobem, aby to lidské oko nepostřehlo (viz fotopická citlivost oka) a s použitím více čipů, lze dosáhnout světelné účinnosti 250 až 370 lm/W.
tak je tam přece x měření v laboratořích ale měření samotného čipu a výrobek osazený tímto čipem se bude lišit , přeci jenom v té zářivce bude něaký driver a 100% bude svítivost menší a nepojede to na plný koule , data sheet čipu a data sheet svítidla se bude lišit o třeba 30%
jednoduchým příkladem jsou led zářivky a led reflektory
Já bych řekl,že z fyzikálně-mechanických vlastností čipů...
Z čeho vycházejí ty IDEÁLNÍ hodnoty účinnosti ve vztahu k vlnové délce vyzařovaného světla?
Cimz se (pokud jde o bile svetlo) dopustili prvniho outu v dejinach fyziky, pac idealni bily zdroj (400-700nm) 5800K ma 251lm/W

. Ono 300lm/W lze, ale bude to z pohledu opravdu bileho svetla trosku "vojeb", pac s monochromatickym svetlem je idealnich 683lm/W.
tak beru zpět

MonterMonty napsal: 210 lm na wat neumí žádnej čipAle umí:
www.cree.com/… (Cree jako první překonává hranici 300 lm/W) ... i když je více než jasné, že v tom Jardovo světle takto výkonné čipy osazeny nebudou.
Jardo , 210 lm na wat neumí žádnej čip ani led pásek (aspon jsem ještě žádnej takovej neviděl) to je určitě na těch 5 watů , a to je sakra dost bída
Prostě jsme se špatně pochopili...spíš mi to blbě vyznělo. Jsem rád za tvůj příspěvek!
zase se omlouváš...
Z nuly to nebude nikdy, když svítím až odpoledne a v místnosti je okno. Proto je to dostačující... "perfektní" nebylo nejvhodnější spojení uznávám. Stmívání na 10% je taky dobré...při zhasnutí jsem žádné rodeo v nádrži ješte neregistroval.
radim napsal: O žádném stmívání a naopak do nuly jsem ani nepípl! To s těma 10% je perfektní.
Já jsem z tvého příspěvku níže:radim napsal: nějaké ztmívání a naopak by se mi hodilopochopil to, že by se ti hodilo nějaké stmívání, a tak jsem se ti jen snažil popsat, jaké jsou možnosti a co od toho očekávat. Snad všichni prodejci, které znám, vychvaluje pouze vlastní zboží, aniž by zákazníka informovali o tom, jaké jsou na trhu možnosti, a co přesně jejich stmívač umí, a co naopak neumí. Omlouvám se tedy, že jsem se pokusil o stručné nastínění dostupných možností na poli stmívačů. Pokud je podle tebe perfektní skok z nuly na 10%, tak není co řešit. V tom případě si kup (nebo udělej) to, co ti nabízí KarlosS. Jen doufám, že tvé ryby budou mít o perfektním stmívání stejné představy jako ty. Podle mě je skok z nuly na 10% docela výrazný (lidské oko zaregistruje i 1% skoky). Ale jistě je lepší skok z nuly na 10%, než z nuly na 100%.
ahoj,dneska jsem koupil na zkousku led trubici 5 wattu a pisou 210 lumenu,jestli to mam brat ze to je na watt.a cena i se zdrojem za hubicku.
Jak říkám už jsem se z toho poučil, ale do tohoto se vrtat nechci. Opět se to otočí proti mně... O manuál si napíšu.
informace k osvětlení ti měl dodat prodejce , včetně Českého návodu k používání , pokud se popis výrobku při objednání liší od popisu na faktuře a dodaném zboží , hned bych to vracel , tuším že obojí je porušením obchodního zákona
(kup si u mě mercedes , dodám ti trabanta)...
to by bylo super! předem díky

s těma rybama jsi to vystihl přesně

Jak komu není rady...?
Netřeba tady dělat drámo...
Sorry?

nic tady nehoním a s osvětlením jsem docela spokojený. Jen jsem se zeptal, jestli mi k tomu osvětlení umí dát někdo informace, protože jsem tomto směru naprostý laik... Předchozí odpovědi jsou mi právě víc než dostačující. O žádném stmívání a naopak do nuly jsem ani nepípl! To s těma 10% je perfektní. Mám docela lekavé ryby a když se mi ve 2 odpoledne zapne světlo na plné gule, tak se občas leknou ne zrovna pěkným způsobem! Svítí to zbytečně moc, ještě když ani nevedu rostliny... Ubrat nějaká procenta by se mi hodilo.
Tou objednávkou jsem se už poučil dost, neboj.
Jinak půlce věcí nerozumím o kterých si psal. Elektro blbinky není zrovna můj svět
Každopádně díky za odpověď. Jen mi bude chvíli trvat, než si některé pojmy dohledám a pochopím.
Hlavně klid

e) Na cely trh s ruznymi paskvily se vyflaknes a udelas si to cele sam ze soucastek

.
pokud ti jde o to aby ryby neměly šok (a o to jde primárně) a stačí ti roz/stmívaní z 10-100%, pošlu ti schéma na 2tranzistorový klopný obvod, kterej ti bude cca 5 minut rozstmívat a 1 minutu zhasínat (záleží na kvalitě kondenzátoru). Jde tam i nastavit aby ti to nesvítilo na 100%, pokud je to světlo silné. Sletuješ si to na univerzální destičce za pár minut a náklady nepřesáhnou 100,- Kč.
Pokud chceš stmívat od nuly mám proudové zdroje se vstupem PWM přímo na 220V a s výstupem 20-36V/1,5A (což bude zřejmě pro tebe vhodné) za cca 600,- Kč.
Sorry, že to musím říct, ale:
1) Komu není rady, tomu není pomoci.
2) Pozdě bycha honiti.
Pokud si kupuješ zajíce v pytli, tak prostě musíš počítat s tím, že se někdy spálíš.
Pokud jde o ten zdroj Meanwell LPF-60D-24, tak to je síťový zdroj konstantního proudu, který se používá k jednoduchému (nedokonalému) stmívání, které se hodí spíše ke stmívání světel v obýváku, než k plynulému rozednívání a stmívání světel u akvária.
[Každopádně ke stmívání není potřeba jen zdroj, ale také nějaký stmívač.] Tento zdroj (a jemu podobné) neumí stmívat od nuly, ale zpravidla až od 10% plné intenzity světla. To znamená, že když na tento zdroj připojíš nějaký PWM stmívač, tak ten ti světlo rozsvítí skokově z nuly na 10%, a teprve pak bude světlo plynule rozednívat (od 10% do 100%). Stejně tak při zhášení: PWM stmívač bude světlo plynule stmívat, ale jakmile intenzita světla dosáhne 10%, světlo se najednou zhasne. Od 0% do 10% se u tohoto zdroje žádné stmívání nekoná!
Stmívání LED světla je možné dělat (nejčastěji) dvěma způsoby:
1) manuálně pomocí potenciometru
2) automaticky pomocí stmívače (stmívače jsou opět dvojího druhu: "analogové" a "digitální" → laicky řečeno)
Dokonalé stmívání od nuly do 100% je možné pouze při splnění několika podmínek:
a) použiješ vhodné LED čipy (jaké čipy jsou ve tvém světle, to bohužel netuším, a jak tuším, netušíš to ani ty, což je první problém)
b) jako proudový zdroj použiješ Meanwell LDD (např. Meanwell LDD-700HW)
c) protože LDD potřebuje napájení, musíš použít ještě nějaký vhodný "napěťový zdroj" (neboli zdroj konstantního napětí)
d) použiješ stmívač, který k ovládání proudu používá pulzní šířkovou modulaci (angl. PWM) ... použiješ-li jakýkoli jiný stmívač, rozluč se opět s dokonalým stmíváním.
[Existují i jiné stmívače: např. potenciometr, což je obyčejný knoflík, kterým manuálně otáčíš a tím reguluješ napětí, potažmo intenzitu světla. Na stmívání v akváriu je to nepraktické řešení - musel bys každé ráno a každý večer pomalilinku otáčet knoflíkem. Pak existují i automatické stmívače, u kterých jde sice nastavit automatické rozednívání a stmívání, ale neumí stmívat od nuly. Jediné dokonalé stmívače jsou automatické PWM stmívače. Pozor, existují i jakési hybridy => manuální PWM stmívače, které se sice tváří dokonale (tj. umí "teoreticky" stmívat od nuly), ale to stmívání musíš dělat manuálním otáčením knoflíku, což je opět k ničemu → na ten tady dával odkaz KarlosS (nebo si aspoň myslím, že ten jeho stmívač takhle funguje ... nejsou tam k tomu žádné slušné informace).]
Podrobnější informace ke stmívání a problematice LED osvětlení najdeš zde:
www.prirodni-akvarium.cz/…
www.prirodni-akvarium.cz/… Pokud to pomůže můžu sundat zítra kryt z nádrže (musím si na to někoho pozvat sám to nesundám), ale jsou tam jen ty světla a kábly. Štítek ne. Žádné jiné papíry k tomu nemám.
Přidat reakci
1 ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256470x