Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Super, děkuji za rady

Na tu barvu se zkusím někam zajít podívat. Kdybych pořídila ty čipy s označením "2", budou stále potřeba stejné čočky? Tedy v případě XM-L2 45° a pro XP-G2 30°? Co se týče těch proudových zdrojů, které zmiňoval karci17, bude na takové osvětlení stačit jeden? Nebo je lepší to rozdělit? Omlouvám se za hloupé otázky, elektrice moc nerozumím

laKatos napsal:......Muj nazor je ze je lepsi osvetleni rozumne namichat podle sveho oka......
... a oko si zvykne časem prakticky na cokoliv. Mám doma a nejen nad akvárii od teplých žárovkových LEDek až k royal blue nad mořským akva a líbí se mě vše. Každé má něco do sebe. A to jsem začínal na těch teplých barvách a říkal že studená ke mě nesmí ....
Elffka jde videt ze akvaristiku mas rada a celkem se o ni zajimas.. popros marcelG at ti otevre stranky
www.golias.net najdes tam supr pocteni nejen o stavbe svetel a zavedete to do sveta akvaristiky trosku jinak
s oznacenim 2 jsou nove generace ledek (lepsi svitivost na wat, atd.)... dale muzes u techto chipu najit i oznaceni R4,R5 atd.. to jsou jakoby male vylepseni jednotlivych generaci.
Muj nazor je ze je lepsi osvetleni rozumne namichat podle sveho oka....... nekdo ma rad studenou. nekdo neutralni a nekdo teplou.
Ja se pri stavbe osvetleni nemohl rozhodnout tak jsem tam dal teplotu (barvu svetla) 2900K (zarovkove svetlo), 4900K (prijemne denni) a 6300K (denni mirne do studena)..a v pripade potreby svitim tou ci onou teplotou/barvou.. kazdy ty barvy ale vnima jinak. nejlepsi je se nekde zajit podivat
s "2" jsou modernizovane. teplotne stalejsi a svitivejsi na obdobnych binech. pokud neni vyslovene tlak na penize, tak bych sel do "2"
0 08.09.2016 14:42 karci17 – Elffka
Mozno Ti pomoze toto :
XML-2 je 10W ale bezne sa pouzivaju na 1200 alebo 1500mA (prudovy zdroj LDD1200 (H) alebo LDD1500 (H) 4,5-5W (max.3000mA-10W)
XPG2 je 5W ale bezne sa pouziva LDD700 (H) alebo LDD1000 (H) na 2,5 - 3 W (max. 1500mA - 5W)
Farba je tak najpouzivanejsia teplota je 6000-6500K. Ani modra a ani moc zlta (casto oznacovana na weboch ako Cold white). Vseobecne v skratke plati, ze cim viacej ako 6K ide do modreho nadychu a menej ako 6K ide viacej do zltej.
Jasně, chápu. Při svém pátrání na netu jsem narazila také na diody s označením XM-L2 a XP-G2. Jaký je v nich rozdíl? Doporučuješ tedy použít ty bez té dvojky? Rozpočet není, ale samozřejmě bych ráda stlačila cenu co nejníž

Doporučil bys použít pouze studenou bílou nebo tam namíchat i jiné barvy?
tyto varianty co jsem uvadel v predchozim prispevku jsou vsak extremni...... fest svetla ale s rozumem se da regulovat...... pokud ledky nehonis pak maji delsi zivotnost a vetsi svitivost na spotrebovany wat....... (laicky receno..... radeji kup 10 kusu a svit s nima jen na desetinu sveho vykonu nez koupit jednu a svitit sni naplno).... jsou pak vetsim naklady.
rozumna optimalni jsou jeste varianty
XM-L dvě rady po 15kusech (celkem 30kusu)
nebo
XP-G tri rady po 20kusech (celkem 60ks)
.............................
XM-L jsou chipy a daji se honit az na 10w ale optimum/v praxi je lepsi je honit na max 5 W (ideal 2 - 4 w)
XP-G jsou chipy a daji se honit az na 5w ale optimum/v praxi je lepsi je honit na max 3 W (ideal 1-2 w)
..................
jaka je financni rozpocet na osvetleni....
Děkuju

Kolik W ty diody mají? A jakou barvu (nebo kombinace) barev bys doporučil? Neměl bys odkaz, kde tyto diody za dobrou cenu koupit? Jiné návrhy si ráda poslechnu. Samozřejmě finance hrají velkou roli, ale ráda bych pořídila osvětlení, které bude dobře plnit svůj účel. Jinak jsem se dočetla, že je ideální, pokud diody "jedou" na 2/3 svého výkonu. Je možné toto u Tvého návrhu počtu diod použít?
takze ja jsem urcite pro aktivni chlazeni celeho vrchu/krytu-odvetrani pres vetracek. pri fixnim umisteni osvetleni ve vzdalenosti 85cm nad dnem akvaria (75 cm nad substratem). ledky budou prichyceny na chladici a ten zas bude prichycen na strope celeho krytu... tzn pocitam 5 cm zastavbovy prostor...proste osvetleni tam bude na pevno a bez nejakeho mechanismu.
za mne pokud chces pouzit XM-L. tak dve rady cca po dvacet kusech (celkem 40 kusu). cocky nustostí a to 45°.
nebo XP-G a to ve trech radach kazda rada po cca tricet kusech optika 30°C.
s timto osvetlenim budes mit i rezervu i pro kobercove rostliny.
chtelo by to i jine navrhy.
vse se odviji od financi.... toto jsou si myslim varianty s dostatkem financi a silnym osvetlenim do budoucna.....
Vzdálenost diod ke dnu bude cca 66-90cm, mám tam rezervu, protože jsem si nebyla jistá, jak vysoko by diody měly být. Je to vymyšleno tak, že při údržbě akva se světlo pomocí mechanizmu vytáhne na těch 90cm, abych se tam pohodlně dostala. S tím odvětráváním nevím, proto jsem se také ptala, jestli bude potřeba aktivní chlazení. Zatím je to celé uzavřené, v případě potřeby, pokud by to bylo nutné, by se tam zajistilo nějaké odvětrávání.
pekne zabudovane akvarium....
v tom kryte bude nejake nucene odvetravani? S aplikaci led do uzavrenych prosto moc zkusenosti nemam.
Jaka je vzdalenost horniho krytu (tam kde budou umisteno led osvetleni... ty to nazyvas strop skříňky) ke dnu akvaria?

Aha, špatně jsem to pochopila. Ten kontrast se mi líbí, ale nebude to třeba vadit rostlinám? Aby jim neopadávali spodní patra listů...Nemám s tím zkušenosti, teď svítím zářivkama. Lepší fotku teď nemám, ale pokud bude potřeba, můžu večer vyfotit prodrobněji

Mozna jsem to spatne napsal ale osvetlena nadrz s mene vyzarovacimi body vrha vice stinu pod predmety. Pokud chces svetlo jak "od zarivky" bude jakoby i pod predmety je vhodnejsi pouzit vicero slabsich ledek.
Me se libi vic konrast nasvicenych a stinnych mist (dosahne se mensim poctem silnejsich ledek)
Mohla bys poslat foto te skrinky s akvariem
Světlo bude umístěno na stropě skříňky, ve které je zabudované akvárium. Celé je to tedy "zakrytované" tou skříní. Bude to klasická zarostlá společenská nádrž, rostlinky spíš středně náročně, ale ráda bych zkusila i něco náročnějšího. Raději bych akvárium měla nasvícené stejnoměrně. Děkuji za pomoc

Zacneme poporade.... Svetlo bude umisteno v krytu? Nebo zavesene? Rostliny chces mit? Jak narocne? (Ted jsem si vsiml ze jsi uz odpovidala ze by jsi se pokusila o narocne rostliny bez koberxu) Libi se ti kontrast nasvicenych a stinnych mist v akvariu nebo takove plne svetlo ktere bude po celem akvariu stejne.
Odpovez a pak budou dalsi otazky s kterymi se priblizime k idealnimu svetlu pro tve potreby
Díky za reakce

Akorát tomu moc nerozumím, co byste tedy doporučili? Jaký počet diod, jaká teplota, jaký výkon? Neměli byste odkaz, kde nejlépe koupit? Bude potřeba aktivní chlazení? Jaký zdroj a jakou optiku? Omlouvám se za trochu hloupé otázky

to na fotce je s optikou a samozřejmě jsem nepočítal, že to dá tak vysoko. Taky by mi to vadilo ...
0 08.09.2016 08:33 laKatos –
Re: GP 
Pominu-li ze svetlo bez optiky (ten příklad co tu dal karlos v odkaze) sviti mimo a nevyuzivam veskerou energii ale dost by mi vadila opticka/vizualni zalezitost! kdyz se chci dívat a kochat akvariem tak veškeré okolní ruchy vnímám negativně. A to svetlo svítí fest mimo a nejspíše by svítilo do očí.
K prosvícení vodního sloupce se da použít i tento obrázek.
buď budu mít jednu ledku o výkonu 16w které osviti celý stůl (sestnact policek na každé políčko dopadne "jeden wat") v určité vzdálenosti tedy vyzarovany vykon se rozdeli a nebo budu mít 16 ledek (kazda po jednom watu)nad stolem rozmistenych (kazda nad svym polickem) s menším úhlem vyzařování (dopadne taky jeden bar na policko).
V konečné fázi dostanu vždy stejnou intenzitu na onom stole nebo dne. Ale rovnomerneji to bude osvětlené s vícero slabými ledkami
takhle vysoko poveseny a bez optiky... neslo by ani tak o to, kolik je na dne, ale asi by mi vadilo, kolik toho jde mimo..
add karci17 a neprosviceni - uz zase? proc se vzdy najde nekdo kdo si mysli, ze nahecmany zdroje svetla dosviti dal nez rozprostreny?
to s tema atomama je vystizny, to jsou asi taky dost slabe zdroje svetla a dulezity je soucet.
mrkni na tohle akvárium
rybicky.net/fotogalerie.php…
světlo jsem osadil 9 čipy XML á 5W zavěšené 30 cm nad nádrží, provozovatel jej jede na 60%. Objem je 540 litrů.
Pokud nechceš koberce, nepotřebuješ čočky a tím pádem ti bude stačit cca 18 čipů.

Chci vést debatu.
Nebudu uz prosazovat své názory.
Budu se ptát. A možná dojdu k tomu ze to vše špatně chápu.
Uz zase ? Chcem rict : " Len tak orientacne aby si vedela, co minimalne budes potrebovat. Ber to skutocne len ako orientacne .... ".
Takže chceš říct ze deset kusu 5w led (dohromady 50w) osviti/prosviti lépe dno akvaria treba v hloubce cca 60cm než třeba 40 kusů ledek po 1,25w (dohromady 50w)?
Waty uvádím pro zjednodušení. Lumeny a luxy a pouziti optik tady resit zatím nebudu.
škoda ze namam svolení od marcela sem hodit obrázky z jeho stránek.
Slabsie asi moc nepomozu, kedze sa jedna o 60cm hlbku +- 20+ cm nad akva... Nejaka 2-3W LED aj s optikou moc nedostreli az dole a ak tak s extra stratou.Preto minimalne xml-2 na tych 5W v dvoch radach pre sirku 50cm.
Souhlasim s karci.
Kdyby ses rozhodla pro zavesene osvetleni tak určitě delene treba na půl mysleno do delky a to tak aby byla možnost jej spojit a rozpojit jak základní šasi (tedy chladic) a zároveň i el. zapojení (nejlepe pres nejaky konektor). Xlm2 jsou výborné ale ja upřednostňují raději více slabších chipů. Dosáhne se stejné intenzity osvetleni a při dobrém uspořádání chipu lepšího osvitu celého dna.
Len tak orientacne aby si vedela, co minimalne budes potrebovat. Ber to skutocne len ako orientacne :
30x xml-2 (s optikou) + 4 x LDD 1500H + 2x zdroj 48V / 4A + profilovany chladic {2x}.
To len pre ilustraciu , na presnejsie definicie a vypocty su tu ini "borci"

Bude to klasické společenské akvárium, ráda bych i nějaké náročnější rostlinky, koberce asi vyloženě ne...
Ahoj,prosím,chci se zeptat. Asi budu za trola,ale nevím to. Včera mi přišlo tohle
www.rostlinna-akvaria.cz/… a moje otázka-když snížím intenitu stmívačem,spotřeba zůstává pořád 27w,nebo se taky sníží? Tohle nevím,jak je. Díky.

Upresni, prosim Ta, co v tom akva bude. Teda co planujes - Afrika, koberce, tmava voda ...
Cipy XML-2 a 100% budes na ne potrebovat kvoli hlbke optiku (nalepi sa na chip) zhruba 60 stupnov a vhodny chladic. Na tejto dlzke a na predpokladany pocet XML rebrovany. Pri 2m dlzky bude asi lepsie zaveseny ci deleny po blokoch s LED.
Ahoj,
zařizuji nové akvárium s rozměry 1853x600x510 (d x v x s). Plánuji svítít LEDkami, osvětlení bude vyrábět manžel. Ráda bych se zeptala na názor, jaké LEDky a v jakém počtu byste volili? Je lepší použít samotné čipy nebo přímo LED reflektory? Snažím se o dané problematice číst co se dá, ale nejsem až tak moc technický typ
Děkuji za případné rady

Marcel, bohužiaľ pri rozvode (odvode) tepla z čipu do chladiča má podložka (tá hviezdica, prípadne angl. star) významný vplyv na tepelný odpor čip -> chladič a dopátrať sa k dátovému listu tejto podložky je problém (v koľkých edrevárňach je uvedený typ podložky?).
Ďalší problém je v tom, čo spomenul lhajek. Čipy z Číny za podozrivo nízku cenu môžu byť a často aj sú z kusov vyradených výrobcom pri výstupnej kontrole alebo to sú falzifikáty celé, či ich časť (napr tie podložky). Nech je to tak, či tak, nikto nevie ktoré parametre sú mimo a o koľko. No a kúpiť na Slovensku čínsky klon za cenu originálu sa mi už tiež podarilo (alza.sk, no nie LED), dokonca to prišlo v sáčku s nálepkou s čínskymi znakmi (a osadené náhradnými IO čínskych klonov). Takže naozaj nevedno, čo kupujeme a vôbec nezáleží na cene - taká je realita moderného "podnikateľského" prostredia. Prípadne možno skúsiť autorizovaného predajcu Cree -- v ČR jeden je, len už si nepamätám názov...
Jediný spôsob, ako si byť istý, je namontovať, zapojiť a zmerať (teploty i svetlo), a to i v prípade že by všetky relevantné údaje boli k dispozícii, pretože montáž môže do tepelného obvodu pridať ďalšie nepresnosti. Verím tomu, že keď niekto bez dostatočných skúseností vyrobí tri rovnaké prototypy, tak na každom nameria iné teploty...
Aby som však nebol k Číne nespravodlivý, kúpil som už čínsky modul, kde bol tepelný prenos urobený perfektne (tiež nie LED) a naozaj je telo výkonového prvku chladnejšie ako jeho chladič (každé montované z inej strany DPS).
U toho prodejce z ebaye nemas jistotu, že to není fake, samozrejme neni jistota, ze nebudou falesny ani u toho ceskyho, ale tomu hrozi celkem citelny postihy a kdyby se to proflaklo, tak muze zavrit kram.
Tady jsem XML nasel dokonce za necely $2
www.aliexpress.com/… Ano, to je ten odpor C/W. Celsius či Kelvin je buřt.
No já myslím že tohle je číslo, které udává o kolik bude teplota chladiče větší než teplota okolí když chladič pohltí 1W. Nižší je lepší. Kelvin a Celsius je to samé 1C=1K (rozdíl teplot). Jen ty stupnice mají jinde nulu.
W/C je v tomto případě překlep, ale jinak se jedná o teplotní vodivost (pro chladič je větší lepší).
lhajek napsal: Kde mám zaručeno, že když vysolím 229,- že to stejně není ze stejného zdroje jako ten čip za 80,- ... A kdo z nich mě ty parametry tepelného odporu poví...Teď ti úplně nerozumím. Ty parametry mi poví technický list (angl. datasheet) firmy Cree, který najdu na jejich stránkách (tj. stránkách výrobce). Čip je prťavá součástka velká asi 5*5 mm (pokud se nepletu), která se vyrábí ve velkém. Následně ji kupují různé firmy, které ji teprve osazují na různé patice/podložky/hvězdice/kolečka. Tyto firmy pak hotový čip (tak, jak ho známe my) prodávají různým prodejcům, kteří to pak nabízejí na internetu. Tito koncoví prodejci samozřejmě o tom čipu neví obvykle nic a těžko z nich někdo vydoluje nějaký technický list (také jsem se o to párkrát snažil u méně známých značek). V lepším případě napíšou na webové stránky svého e-shopu pár informací, které by podle nich mohly kupující zajímat. Všimněte si, že třeba vůbec neuvádí maximální příkon (W). Uvedou jen "jakýsi" příkon, o němž se můžeme domnívat, že je to příkon "výrobcem doporučený" (tj. zhruba poloviční toho maximálního ... můžeme tedy jen doufat, že nám doporučují správný provozní příkon). Proto je podle mě lepší kupovat výrobky, k nimž existuje nějaká dokumentace - např. čipy značky Cree. A to, jestli si pak takový čip koupím v předražené verzi u nás v ČR, nebo na čínském webu s dopravou zdarma, to už je každého věc. Pokud se ale bude jednat o stejný čip (a já nemám problém tomu věřit), tak bude mít parametry stejné, a já s nimi mohu klidně počítat. Jinak samozřejmě uznávám, že některé parametry (jako třeba tepelný odpor použité hliníkové hvězdice nebo tepelný odpor na rozhraní podložka/chladič) mohou být pouze odhadnuté. Ale ten odhad přece mohu trochu přehnat, pokud mám obavu, aby mi nevyšel poddimenzovaný výsledek. Kromě toho jsem doporučoval, aby se ve výsledku použil raději chladič s alespoň o 10-20% lepším tepelným odporem, než tím teoreticky vypočítaným. Tento postup je určen pro laika, který s tím nemá žádné zkušenosti a nemá ani žádné vodítko, kterého by se chytl. Člověk, který má se stavbou LED a používáním různých chladičů bohaté zkušenosti už třeba dokáže odhadnout, jaký kus hliníku na daný počet čipů stačí. Na svých stránkách jsem tu kalkulačku na výpočet tepelného odporu chladiče naprogramoval - právě proto, aby si to mohl každý laik spočítat a mohl z toho vycházet. Jak už jsem psal, nesnažím se být přehnaně dokonalý. Snažím se jen ulehčit život lidem, kteří s tím nemají žádné zkušenosti (byl jsem jeden z nich a nedostatek podobných informací mě od stavby LED osvětlení dlouho odrazoval).
karlos budu-li vychazet ze stejneho vypoctu jako kadlik tak ten chladicč ma prěs 85°C.
prosím posli mi fotku tveho palce... Buď jej máš azbestový nebo už tak popálený ze teplotu necitiš

K/W = kelvin / watt
C/W = celsius / watt
(W/C je podle mě překlep)
Jestli tomu dobře rozumím, tak rozdíl mezi 1 K/W a 1 C/W v tepelném odporu je stejný.
Marcel G napsal: lhajek napsal: Kalkulačky jsou fajn, když víš vstupní hodnoty ...Pokud si koupím čipy, od kterých existuje nějaká slušná dokumentace, tak by v tom neměl být takový problém....
Ale v tom já právě ten problém vidím. Stejně ať si říká kdo chce co chce tak jde v první řadě o peníze.
Když se kouknu třeba sem:
www.ledshop.cz/… tak ten cree xml2 stojí 229,-
a nebo kouknu sem:
www.ebay.com/… a koupím ho za 80,-
Kde mám zaručeno, že když vysolím 229,- že to stejně není ze stejného zdroje jako ten čip za 80,- Navíc když ten čip vydrží kvůli horším parametrům jenom polovičku toho co ten drahý tak jsem pořád neprodělal. A kdo z nich mě ty parametry tepelného odporu poví. Ze zkušenosti po pátrání po obdobných parametrech u jiných svítidel vím, že to neví nikdo z prodejců a nebo ti něco nalžou (což jsem bohužel také zažil). Takže ty hodnoty do toho přesného výpočtu odhaduji. A nechápu k čemu je přesný výpočet když vstupy jsem odhadl co asi tak bývá obvyklé. Mě se moc líbí tvůj přístup, je správný, přál bych si aby takto fungoval celý svět, ale bohužel podle mě je to nepraktické a použitelné tak maximálně na pokusy v laborce, kde si už ty vstupní hodnoty mohu sám změřit a použít je pro další výpočty.
Takže za mě když to aspoň nějak uchladí a svítí to tak je to OK. Klidně teplotu chladiče budu měřit prstem. A když to špatný chlazení zkrátí životnost čipu z 50tis. hodin na 20tis. při cenách viz. výše tak budu pořád spokojenej.
a já říkám že dokáže. A na určení vyhovojící teploty v místě pod čipem opravdu stačí prst i tomu největšímu odborníkovi jako jsi ty, zkus si to.
Nemusím ti vysvětlovat na jaké teplotě udržíš prst a co je pro čip vyhovující ...
nevim co se tady ohanis LŽI. Prosím cituj kde jsem tobě psal že lžeš.
Jedinkrat jsem to tu psal a to ohledne ze 3mm plech ohnutý du U nedokaze xm-l honenych na 1200mA uchladit nedej boze na 1500mA.
a teplota se zkousela metodou pridrz palec..

.....
EDIT-zeptam se jako laik... RTH teplotni odpor/ nestabilita chladicě se jednou uvadi v jednotkach K/W podruhe C/W a nekdy W/C je to porad to stejne?
Tak jsem to ještě přepočítal podle Marcelova zadání.
www.gme.cz/… tady z toho datasheetu jsem vzal chladič s tepelným odporem 6.5 W/C V7132-BLK. Má rozměry 50x50, 4 žebra 20mm vysoká.
Na plochu je to 6500mm2. U profil 100mm dlouhý o rozměrech 30x15 3mm tlustý má plochu 6000mm (tento rozměr používám na 1 led při 750mA). Obojí je to hliník a tepelný odpor bude tedy stejný. U profil má o něco menší plochu , řekněme že tepelný odpor je 7.
Podle Marcelova zadání zjistíme jakou hodnotu tepelného odporu potřebujeme pro jednotlivé proudy. 300mA- 47 W/C; 500mA - 25 W/C; 700mA- 16 W/C ; 900mA - 11 W/C; 1000mA 9 W/C; 1200mA 6.66 W/C a 1500mA - 3.92 W/C. U profil tedy v pohodě stačí na 1000mA proud. Vzhledem k tomu, že Marcelovo zadání je přísné (teplota vzduchu bude většinou nižší než 50C a ledka neposílá celý příkon do tepla, něco jde taky na to světlo) tak tento profil hraničně stačí i na 1200mA.
kadlik. jelikoz dodavas kontrolery tak zainteresovany jsi.... byznys je byznys nebo to delas zadarmo?
karci .. ano muzes brat ze stycna plocha jednoho i druheho chladice s okolim (tedy vzduchem) je stejna, ale je rozdil dodavky tepla do vsech mist tohoto chladice- tedy bude rozdilná. tzn mista dal od cipu budou o dost chladnejsi nez mista u cipu. Tim je pak ta chladná plocha nevyuzita a tim zas ztracis onu stycnou VYUZIVANOU plochu
Zainteresovbaný nejsem, led světla si stavím doma už dva roky, mam to nad 3ma akvárkama, v koupelně, nad kytkama. Postavil jsem si jich dost. Karlosovi dodávám kontrolery, jeho světlo jsem v životě neměl v ruce a mám jen hrubou představu jak vypadá.
Takže to co tady píšu je z mojí osobní praxe a také se těm lidem snažím poradit.
Každý podle svého nejlepšího svědomí

Ok, beru na vědomí. Ale používáním takových termínů z laika poučeného laika neuděláš.
A proč to píšeš mně? Já jsem se přece do nikoho nenavážel. Jen jsem řekl, že to, jestli mi bude či nebude nějaký chladič stačit, se dá celkem spolehlivě vypočítat. Jinak srovnávat různé typy chladičů "od oka" (bez údajů o tepelném odporu) podle mě dost dobře nejde. Já osobně jsem zastáncem zodpovědnějšího přístupu. Když si chci postavit trochu slušné LED osvětlení, tak si v první řadě pořídím kvalitní materiály (s datasheety) a chladič, který mi to na 110% uchladí. Doma mám několik LED světel s kvalitními chladiči, a i když mi to ty chladiče uchladí i pasivně, raději u všech používám tiché PC větráčky, abych teplotu stáhl co nejníže, a čipy tak šetřil. Takhle mám ale jistotu, že i když by mi větráček odešel, čipy se nepřehřejí (chladič se bez použití větráčků ohřeje max. na 50-55°C). Provozuju to takhle už skoro 2 roky a když jsem teď přeměřoval intenzitu světla v akvárkách, tak ji mám prakticky stejnou jako před rokem. Nehraju si na žádného odborníka, ale postavit si kvalitní LED osvětlení myslím zvládnu.
To je sice pekne MarcelG ale je tu aj parameter obvod alebo plocha chladica. Tebe vyslo na 10x10x5cm rebr. chladic 2xXML na 1500mA bez aktivneho chladenia. Ja som pisal o 5x20x5cm /120cm (plocha na styk s okolim minimalne rovnocenna) pre 10 LED xml na 1200mA cize 1xxml na 10cm (neberiem okraje do uvahy) a uz som bol napadnuty (nielen ja), ze lzu atd... Nazvat niekoho klamarom a len tak apriori byt proti kazdemu nazoru,kazdy lze len ON nie, mi pride ale naozaj chore a tak sa slusne viest diskusia neda.
kofejn napsal: Jen taková technická poznámka, strašně mě bije do očí ta "watáž". Je to stejný zvěrstvo jako "litráž" pro objem. Přimlouvám se za příkon/výkon.
Obrázek je převzat z článku, který je určen primárně pro laiky. Jakožto ne-elektrikář nevidím na používání laických pojmů jako "watáž" či "litráž" nic špatného. Za mnohem horší zvěrstvo považuju používání jednotek "W/L" pro označování intenzity osvětlení. "Litráž" je prostě laické označení objemu (kolik se do toho vejde litrů = objem). "W/L" je ale čirý nesmysl. Jakoby se daly watty nabírat lžičkou a rozpouštět ve vodě.
Přidat reakci
1 ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256465x