Sinice
Co ji spustilo u mě nevím, ale nejspíš vím, co mi konečně pomohlo od ní. Nebyla to jediná změna, ale byla největší. Začal jsem tam ládovat fosfor ve velkým a sinice je pryč. Rostliny začínají slušně růst a krevetky se množí jak o život
Takhle to vypadalo ještě před měsícem a dnes.
Co z toho kurnik plyne?? At to beru z jakekoli strany co me napadne, neudelam si zaver...
Co je ta podminka spusteni sinice?
A ze sem si ji uzil..
Asi moc kalim...
Maq napsal: 2) Upozorňuji na závažný omyl v článku. Tillmanova tabulka pro akvárium neplatí. Obsah CO2 v čisté vodě nezávisí na pH a tvrdosti, ale pouze na teplotě a parciálním tlaku CO2 ve vzduchu. V živé vodě k tomu přistupuje respirace (ryb, rostlin, mikroorganismů).
Lenže málokto má v akváriu "čistú vodu" (s nulovou alkalitou, nulovou tvrdosťou) - patríš k výnimkám. U mňa Tillmanova tabuľka orientačne funguje, zodpovedá tomu, čo ukazuje CO2 tester (ten je však tiež orientačný).
(Tu je to však off-topic)
Čím viac sinice mám, tým menej fosforečnanov nameriam. Vysvetľujem si to tak, že ich sinica proste spotrebováva. Teda nízke fosforečnany nepokladám za príčinu sinice, ale za dôsledok sinice. Lepšie ako pridávať fosforečnany je odstrániť sinicu (ja viem, nie vždy je to jednoduché).
1) Pokud jsi při odstavení sycení nějaké problémy pozoroval, bude to mít asi jinou příčinu, protože při tom k žádnému "přechodu" nedochází. Dále přijímají CO2 z vody, jen je ho prostě míň.
2) Upozorňuji na závažný omyl v článku. Tillmanova tabulka pro akvárium neplatí. Obsah CO2 v čisté vodě nezávisí na pH a tvrdosti, ale pouze na teplotě a parciálním tlaku CO2 ve vzduchu. V živé vodě k tomu přistupuje respirace (ryb, rostlin, mikroorganismů).
Tillmanova tabulka platí pouze v uzavřených systémech (potrubí, kotle, apod., a v situacích náhlé změny rovnováhy, kdy CO2 nemá čas skrz hladinu proniknout do nebo ven). Akvárium je otevřený systém.
Na burčák jsem se vykašlal, bylo to hrozně nestabilní, takže CO2 nesytím.Sice nestabilní ale pořád je to CO2, rostlinám při jeho zrušení trvá týden než se přeorientují na jiný příjem uhlíku a to je potom šance pro řasy a sinice protože těm to trvá v řádu hodin.
maniakva.sweb.cz/… Ja bych poradne odkalil do hloubky, fakt dukladne, znovu osazel, srovnal pomer, zatemnil na 6-7 dnu, po odtemeni odsal vse co je, a zacal pomalu svitit 6h denne, pokud nemuzes svetlo stlumit, plovoucky, papir na kryci skla... a po tydnu po hodine pridaval.. na celou hladinu plovouci kytky a opravdu pomalu ubiral..
Zdravím,
tak už mám konečně testy od JBL, tak jsem to hned přeměřil.
NO3 - 15 mg/l
PO4 - 0,2 mg/l
Z toho tedy vyplývá nepoměr mezi dusičnany a fosforečnany. Pro úplnost jsem ještě psal do PVK ohledně fosforečnanů ve vstupní vodě a fosforečnany nestanovují, jelikož pitná voda kterou dodávají spotřebitelům prý fosforečnany neobsahuje.
V sobotu plánuji rozsáhlejší údržbu, budu hýbat i s nějakými rostlinami, takže to je příležitost k hloubkovějšímu odkalení. Momentálně je situace v nádrži taková, že se sinice po předchozím odstranění vrátila a řekl bych, že je to teď ještě o něco horší než když jsem psal minule. Nemám teď bohužel čas jí redukovat, dostanu se k tomu až o víkendu. Světlo je momentálně na 9 hodinách (5h svícení - 4h pauza - 4h svícení). Na burčák jsem se vykašlal, bylo to hrozně nestabilní, takže CO2 nesytím. Velký problém vidím v osvětlení, které je pro low-tech dost silné (intenzitu se snažím redukovat plovoučkama, obšírák snad splaším v neděli na burze, naštěstí se pistie celkem rychle množí). Do budoucna přemýšlím o CO2 setu, ale to teď ještě není aktuální.
KH2PO4 už mám namíchaný, mám tedy přidat? A mám se hned od začátku držet poměru 16:1, viz.
akvarijni-hnojivo.cz/… , nebo začít nějakou menší dávkou? Předem díky za rady
Starší reakce
Ani moje vodarna neuvadi.. zavolal semm tam, poprosil pani, domluvil se a poslala mi za cely rok po4 ve vstupni vode, ktere meri..
Antibiotika bych nechal jako nejposlednejsi
Me se osvedcilo zakryt hladinu
rybicky.net/atlasrostlin/ceratopteris_pteridoides, rychle roste, uplne zarostla hladina a postupne odebirat a poustet vic svetla, srovnat pomer po4-no3, a na tyden zatemnit.. zatemnoval sem za 2,5 roku asi 6x.. ted mam zatim klid.. abych pravdu rekl, nevim co bylo hlavni pricinou..
Chce to peclivost v udrzbe, caste vymeny vody, odkalovat.. ale dnes jako bych mel pocit, ze nejdulezitejsi v boji s ni, bylo vytrhani rostlin a Fakt dukladne hloubkove odkaleni dna. pokud zacinaji prvni naznaky, zvysit udrzbu.
Zatemneni resi nasledky a s velkou pravdepodobnosti se vrati.. ale mas cas na lepsi udrzbu, pokusy, atd..
Jak pise vaclav uv lampa bude dobry pomocnik v boji
Antibiotika jsem dvakrát použil ale některé rostliny pak měly růstové defekty a tak jsem toho nechal a používám UV lampu. V současnosti už jen jako prevenci jednou za 14 dní přes noc.
To bohužel nevím, PVK ve svém rozboru fosforečnany neuvádí.
Předevčírem jsem ze dna odsál všechno co šlo, rostliny očistil, stáhnul světlo zpátky na 9h a prozatím je to ok. Už mám objednané testy od JBL (PO4 i NO3), tak začátkem příštího týdne změřím.
Ještě jsem za ty dva dny pátral a narazil na antibiotika a peroxid vodíku. Máte někdo zkušenost s aplikací na sinici? Předpokládám, že to je spíš nouzové řešení, které nevyřeší příčinu.
A fosfor az po zmereni..
Kolik mas ve vstupni vode?
Zkus se vrátit na těch 9h, jinak tohle bych na zatemnění neviděl, kalamita sinice vypadá úplně jinak
Měřil bych pravidelně i NO3 (a doporučuju koupit JBL test), 12mg/l nemusí být dost, pokud se hodně svítí a dávkuje CO2.
Ubrat na světle myslíš snížit intenzitu nebo dobu svícení? Bohužel mám pouze základní Juweláckou rampu, která neumožňuje regulaci. Je to teda cca 5 dní zpátky co jsem prodloužil dobu svícení z 9h na 10h, takže možná v tom světlo nějakou roli hraje, protože do té doby se ta sinice objevovala v minimálním množství. Jinak ano, trápí mě i zelená řasa se kterou bojuju už asi měsíc a prozatím ne úplně úspěšně. Z toho důvodu jsem se rozhoupal a dal dokupy burčák (byť samozřejmě vím, že to není ideální a stabilní způsob dávkování CO2), protože ta nádrž se mi zdá přesvětlená a po necelém týdnu aplikace to vypadá, že rostlinám to prospívá (Vallisneria se úplně zbláznila, L. repens která docela stagnovala začala asimilovat a rozrůstat se, bahnatka roste doslova před očima). Takže doufám, že rostliny začnou prosperovat a tím se začnu řasy zbavovat.
Jinak pánové děkuji za reakce, vzal jsem si z toho tedy to, abych v první řadě co nejvíc mechanicky odsál/odstranil a poté se zaměřil na fosfor. KH2PO4 mám už dokonce v ledničce namíchaný, mám tedy začít aplikovat nějaké minimální množství? A co nejrychleji sehnat PO4 test
A v případě že by se to nelepšilo, nebo zhoršovalo, tak zatemnit.
Nezmatkoval bych, ale mechanicky bych určitě odstranil, co půjde. Vidím tam jestli se nepletu i zelenou vláknitou, která by mohla znamenat málo NO3. Obecně bych se na hnojení opatrně zaměřil a pokud to jde, tak bych asi ubral trochu na světle.
Osobně bych KNO3 nepřidával, dle testu ho máš dostek. Zkusil bych nejdříve mrknout na ten fosfor, nesmí být nulový. Podle mně to není na zatemnění, nevidím tam extra kamalitu, ale počkej si na názory i ostatních
Co nejvíce toho odsaj zatemni a sežeň si Dihydrogenfosforečnan draselný (KH2PO4)a doporučuji i test, pak odkal znovu a začal bych opravdu mírně hnojit. Ten tvůj substrát do sebe asi něco vcucne tak uvidíš.
Starší reakce
Tak ako spomína kubaa. V dne toho svetla nebude. Ale vo vode sa môže rozpustiť. Keďže tam šlo toho neúrekom. Hold už rok sa snažím o prírodné akvárium a žiadna sláva.
Zrovna ve dně toho světla moc není.
4 20.03.2018 14:00 Maq – Re: Dzumigar
Acriflavin je poměrně snadno odbouratelný, rozkládá se především světlem.
Jestliže máš problémy týdny nebo dokonce měsíce po aplikaci, s acriflavinem to asi nemá nic společného.
To aj mňa napadlo vymeniť dno.Včera som vytahal rastliny a korene boli pekne obzvlášť krypta. Staré listi otrhal tak uvidíme. Rozhodol som sa ešte počkať.
Je možné, že je to v tom jílu. Voda z RO to určitě vytáhne lépe. Zkoušel bych to dál, ale pokud se to časem nezlepší, asi by to chtělo zvážit výměnu dna.
Dno mám pálení íl - keramzit. Tak robím ako píšeš. Už pol roka. Je to lepšie ale stále to nie je ono. Odkedy dávam vodu z RO tak je eto lepšie.
Z čeho máš dno? Pokračoval bych v častých výměnách vody a nasadil to uhlí. Odkalil bych co nejdůkladněji. A doufal. Neutralizační roztok na akriflavin asi neexistuje.
Do 210l, ale rybky žijú dokonca sa aj množia.
Len rastliny stagnuju a rastú ako na hojdačke. Raz rastú raz nie.
Preto som chcel nejaký neutralizacny roztok.
Vodu stále mení raz za týždeň niekdy aj dvakrát do týždňa.
Do kolika litrů
?
A jaký to má vliv na akvárium? Jedna věc je voda, z té to dostaneš výměnami a/nebo uhlím. Druhá věc je, že se to asi naváže na všechny možné organické i některé anorganické povrchy (kořeny, pálený jíl, apod.) a může se to asi dlouhodobě uvolňovat.
Ja som ho vtedy tam šupol 5 gramov.
Z vody bys ho měl dostat filtrací přes aktivní uhlí.
Nazdar dňa 12.10.2017 ste riešili acriflavin. Mňa by zaujímalo ako sa dá neutralizovat v akváriu. Asi som to v jeseni s nim prehnal v boji proti sinici. A môže robiť problém. Veľmi by som ocenil fundovanú radu.
Starší reakce
Ano asi to tak bude. Článek znám, nevyužívám. Dělám tak nějak průměr z vyhodnocení 3 osob
Jen jsem chtěl upozornit, že někdy může být problém i v tomto.
Asi lehká porucha barvocitu (pravděpodobnější u muže než u ženy). V článcích je tu hezký článek, kterak to udělat objektivně pomocí počítače.
Ještě bych upozornil na jednu "potíž", myslím, že jiný člověk může vyhodnotit ty odstíny jinak.
Doma mám testy JBL a např u NO3 se s manželkou a dcerou většinou neshodnu, jsou o odstín jinde. Vyhodnocujeme na denní světle bez přímého dopadu slunečních paprsků.
Někdy třeba může být problém i tady
Přišli jsme na to náhodou, překvapilo mě to
V návodu je denní světlo. Je dobré se toho držet.
zervan napsal: Magic napsal: Akurát, že keď u JBL nameriam "asi desať", tak sa neviem rozhodnúť, je to viac, či menej? Nie je to tmavšie ani svetlejšie, je to iné...
Má niekto ešte ten problém?
JBL NO3 u mňa nemá takýto problém - treba najskôr skúsiť iný zdroj svetla (je rozdiel studená a teplá biela). No možno je zlý výtlačok, mne sa to stalo v tom kufríku JBL, tam mám vzorkovník PO4 zle vytlačený - má to iné odtiene, tak používam vzorkovník z krabičky PO4 testu. To som sa veľmi divil, lebo pre takéto testy je presná kalibrácia tlače podstatná a velikán ako JBL nemá poriadnu výstupnú kontrolu?
Magic napsal: Akurát, že keď u JBL nameriam "asi desať", tak sa neviem rozhodnúť, je to viac, či menej? Nie je to tmavšie ani svetlejšie, je to iné...
Má niekto ešte ten problém?
JBL NO3 u mňa nemá takýto problém - treba najskôr skúsiť iný zdroj svetla (je rozdiel studená a teplá biela). No možno je zlý výtlačok, mne sa to stalo v tom kufríku JBL, tam mám vzorkovník PO4 zle vytlačený - má to iné odtiene, tak používam vzorkovník z krabičky PO4 testu. To som sa veľmi divil, lebo pre takéto testy je presná kalibrácia tlače podstatná a velikán ako JBL nemá poriadnu výstupnú kontrolu?
Biomolitan jsem mela sinici prorostly taky,ale sla z nej krasne odsat tenkou hadickou,fakt i z tech poru. Zbytek sinice se na biomolitanu zlikvidoval zatemnenim,a i kdyz se pak sinice vratila,na filtr to nestihla- pomohli mi okruzaci, fosfor a castejsi vymeny vody nez 1x tydne.
Jo, biomolitan jsem dal nedávno nový. Původní byl od začátku akvária a byl celý zarostlý sinicí. Nový jsem naočkoval a nechal máčet ve vodě z akvária, než jsem ho vyměnil.
Okružákům se daří tak nějak normálně. Sem tam nějaké nové hnízdo, ale nepřemnožují se. Krmím tak 5-6x týdně po malých dávkách, ryby sežerou vše do minuty, takže rozhodně nepřekrmuju. Filtr mám tak na polovinu výkonu přiškrcený.
Není to tak dlouho, co jsem taky bojovala se sinicí a díky radám zde můžu s čistým svědomím prohlásit, že jsem vyhrála
V tvém případě, bych ještě investovala do kvalitnějšího testu na NO3 (já mám od tetry a jsem spokojená) a od toho se odrazit. Mě pomohlo zvednutí PO4 na 0,7 mg/l a NO3 držím na 20 mg/l. Svícení bych po dobu boje se sinicí snížila na 10 hodin. K tomu jsem ještě nasadila okružáky, ty zlikvidovaly zbytky sinice a akva mám čistý. Bylo až neuvěřitelné jak rostliny zareagovaly na přidání fosforu, do té doby mi sice rostly ale po přidání fosforu to byl rozdíl. U tebe je otázkou, jaká je skutečná hodnota NO3, tím bych začala. Pokud opravdu 0 bylo by třeba přidat i NO3 ale to jsou spekulace...
Akurát, že keď u JBL nameriam "asi desať", tak sa neviem rozhodnúť, je to viac, či menej? Nie je to tmavšie ani svetlejšie, je to iné...
Má niekto ešte ten problém?
Ako je na tom s odtieňmi Sera?
(zľahka OT)
Nebudu řešit průkaznost měření.
Těch dusičnanů se mě zdá tak akorát, dělávám to přesně tak, hezky pěkně brutálnější dávku.
u JBL je 0 5 10 20 40 ...
Stupnice testů u sery 0-10-25-50 atd. Držet se na té nejnižší mě nepřipadá moc bezpečné a někde ani moc možné protože ve vstupní vodě NO3 bývá dost. Další věc je jak dalece těm testům věřit.
vaaclav napsal: dostaň NO3 tak na 20-30mg/l a PO4 0,5-1 mg/l
Těch dusičnanů se mi zdá moc, vzhledem k tomu, že tazatel nesytí CO2.
Ratajuv test NO2 jsem zkoušel na standardu a naměřil mi nulu. Problém Ratajových testů není v tom, že by principielně nefungovaly, ale v tom, že mají velmi nekonzistentní kvalitu a je to loterie, na jakou šarži narazíš.
v prezentácii máš, že sú tam okružiaci, ako sa im darí?
Kolko kŕmiš?
Filter máš naškrtený?
A já tam ještě vidím nový biomolitan? Na těch novějších fotkách určitě. Nevím jestli to byl úplně dobrý nápad.
Díky, vyzkouším asi takto.
Díky, takže nejlepší bude přidávat nějaké PMDD s KNO3?
Test NO2 od Rataja meria dobre, test pH meria dobre, no má iba orientačnú stupnicu -- zle sa odčíta, len test NO3 je na dve veci. Jeho testy GH i KH merajú tiež dobre a ostatné som neskúšal...
Přidat reakci
1 ...... [10] ...... 73 74
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 81425x