Výroba vlastního filtru
a jak jse to v prirode?
taky jen na povrchu max 2 (5) cm do hloubky. hloubeji uz je veskery material jen zbytecny material (protoze tam neni pristup vzduchu)?
1) já jsem 2 cm nikde nepsal
2) psal jsem, že v jiném vlákně se shodlo na ideální síle max 5cm (hamburg) = nikde jsem ale nepsal, že by bakterie na této hranici končili a dál už nic
3) dotazující chtěl 2x40cm bez čeřící přepážky = táhnout vodu skrz průměr 10x10cm na délku 80cm ... vážně mi chcete tvrdit, že tohle léta funguje? jasně že přes to voda poteče, ale nebude to fungovat jako filtr, protože ve většině obsahu nebudou žádné bakterie ... doporučoval jsem čeřící přepážku a molitan na polovinu = 2x20cm (zbytek keramikou, aby mohla část vody protéct rychleji a donesla nějaký kyslík) ... kde mám chybu?
Někdo tvrdí že jsou bakterie v jen 2 cm filtrační hmotě to je sice hezká věc ale takových zaručených rad už jsem slyšel hodně a časem se přišlo na to že to není tak docela pravda. Já takový filtr provozuji léta a funguje velmi dobře a nejenom mě. Tak bych byl trochu opatrný v tom co píši. Jinak bublifuk se s tímhle filtrem zaručeně nedá srovnávat je podstatně horší a to ve všech směrech.

ctibum napsal: ... Dva molitany na jednu hlavu jedině ...Lepší je koupit dvě slabší čerpací hlavy = dva molitany. Dají se čistit na střídačku. A je možné to celé schovat (každý zvlášť) za černou přepážku (dokonce jsem to tady u někoho v nádrži viděl).
Já neignoruji, co píšete, ale jen tohle téma má asi 3000 příspěvků a jeden shodný názor není. Ani dva, ani tři. Ano, jsou obecně platné, které se snažím vytřídit a brát v potaz, ale pak jsou desítky dalších, za které by dal ten který uživatel ruku do ohně. A to už fakt nejsem schopný protřídit a vyhodnotit. Samozřejmě neskončím tím, že si přečtu téma výroba filtru a budu si myslet, že už to umím. Budu pokračovat, hlava + molitan, objem hmoty atd. Ale když si tohle téma přečtu a mám nejasnosti (byť proto, že mi odpovědi v textu unikly), tak se prostě zeptám. Myslel jsem, že od toho tu fórum je. Vaší pomoci si vážím, ale dalších deset lidí mi poradí deset jiných řešení a nevím, proč bych měl být za vola jen proto, že se snažím přijít věci na kloub diskuzí.
Takže prosím ještě o jednu radu (pokud se Vám nechce odpovídat, protože už to tady někde na fóru je, což asi jistě je, tak to klidně napište)... Na výšce 40 netrvám. Nicméně, pokud budou čeřící přepážky před každou komorou, bude to fungovat (dostanou se bakterie dál, než za ty 2cm?)? Případně mám upravit průřez / výšku molitanu? Díky...
Aby to nebylo vidět je jen jeden z důvodů. Abych dal hlavu s molitanem a dodržel objem hmoty, což je podle radících 2-10% objemu akva, tedy těch 10x10x80, možná méně, už nevím, čím se tady řídit, tak nevím, jak to tam nacapt. Dva molitany na jednu hlavu jedině, ale top už mi přijde lepší ten komorový filtr.
Tohle téma (čerpací hlava, filtr, objem hmoty) začnu číst dnes, jen jsem se tu chtěl dozvědět argumenty pro moje dotazy, abych případně místo komorového filtru zvolil jiný. Průběžně čtu, průběžně mám dotazy, tak se ptám. Kdybych věděl, že budu za potížistu, tak jsem se na to vykašlal a šel svojí cestou pokus omyl...
A mě zas kazí radost z rady, když zcela ignorujete, co píšu.
Já keramiku ve filtru nijak neprosazuji, jen navrhuji řešení, jak využít 40 výšku, protože samotný molitan v takové délce nebude fungovat naplno.
PS: To že někomu funguje akvárium neznamená, že funguje filtr ... při správně zvolené osádce a rostlinách zvládne akvárium fungovat i bez filtru = jak pak poznáte, zda filtr funguje nebo ne? Tak si vemte naše rady k srdci a berte to tak, že obecně platná pravidla jsou správná ... Vaše akvárium může fungovat i s tím, co jste tam chtěl udělat ... to ale neznamená, že filtr funguje správně ... my se Vám snažíme poradit, jak z toho vytáhnout maximum a aby filtr skutečně fungoval (biologicky) ...
Kdybych si myslel, že jsem odborník, tak se neptám. A to, že se snažím to pochopit znamená, že rozvíjím myšlenku. Byť se dozvím, že vím prd, což dobrovolně přiznávám. Ano, mohl bych dosmrti číst fórum s milionem názorů a umíral bych chytřejší, ale bez akvária. Když chcete radit amatérům, měl byste počítat i s tím, že se Vaše rady snaží pochopit a tedy že rozvíjí myšlenku a ne že je vezmou jako zákon. To co tu radíte je zčásti obecný názor a z části Váš. Dalších sto lidí má názor jiný (např na keramiku ve filtru). Takže se buď naučte radit, nebo to nedělejjte. Zbytečně kazíte radost někomu, kdo chce vědět...
ctibum napsal: ... Fungoval s tím můj otec před třiceti lety, nevím, proč by to nemělo fungovat i dnes ...Čerpadlo s kostkou NIKDY netáhne vodu skr celou výšku, ale z boku do středu = většinou to je těch 5cm a proto je to nejlepší filtrace. Vy chcete táhnou vodu přes 2x40cm délku molitanu a bez čeřící přepážky je to jako táhnou vodu přes 80cm molitanu, samozřejmě, že voda přes to bude proudit, vy si budet myslet, jak dokonalý filtr máte, ale bakterie (= funkční část filtru) budou jen v pár prvních CM a ve zbytku nebude nic. Takže buď poslouchejte, co Vám zde já a ostatní radíme a nebo jestli jste tak zkušený odborník, tak se tu neptejte.
Na topení netrvám. Vím, že už jste to tu psal.
Přepad na slepou zvažuji.
Dobře, dám přepážky.
Mám i zmenšit molitan na výšku? Nebo nechat na nečistoty a bakterie ať si osídlí co chtějí?
Čerpadlo zatím nemám vymyšlené. Aby bylo akorát, možná trochu předimenzované a stažené na odpovídající průtok (2 nádrže za hodinu, co jsem tak pochopil).
Ty 2cm bakterií platí obecně? I třeba pro bublifuk?
Podlední chci udělat větší.
Díky za konstruktivní reakci

Topení ve filtru je hezká věc ale ne moc praktická přeci jen to o dost zvedne teplotu vody a tím ubereš bakteriím kyslík. Čeřicí přepážky se tam dávají právě proto. Hodně záleží co tam bude za čerpadlo. Přívod do filtru spodem s možností přepadu i horního (slepá hladina) 10x10 molitan uplně stačí jen se tvrdí že bakterie jsou v prvních 2 cm a pak už jejich výskyt rychle klesá. Molitan doporučuji střední PPI20 a do dvou komor. Takže to vychází na 4 komory jedna přívodní dvě z molitanem a jedna na čerpadlo. dobré je jí udělat větší aby se ti tam třeba vešel reaktor na CO2 spolu z čerpadlem.
www.akvarista.cz/… 
Do 200l bych vlepil přepážku, aby to nebylo vidět, za to kostku molitanu s čerpací hlavou, když chceš vnitřní filtr...
Sorry, ale to není rada. Stejné, jako "lepší je to shora"... Můžete být konkrétnější? Lepí ho tu lidi od 50 do 500... Chci vnitřní filtr, s jednoduchou obsluhou...
Lepit do 200litrů takový filtr je zbytečné.
Díky za reakci.
Věřte nebo ne, ale četl, cca 95% textu. Vynechával jsem je detailní technická řešení kanystrových filtrů, přepadů externích filtrů a pod. Ale i ty jsem většinou četl. Čtu to už čtyři dny. A kdybych našel odpovědi, neptal bych se. Nechci být za spamujícího trolla. Je dost možné, že tu odpovědi jsou a já je nepochopil...
Obecně vycházím selským rozumem z toho, že většinou se tu jako nejefektivnější doporučuje kostka molitanu buď s bublifukem, nebo čerpací hlavou. Bez přepážek, bez usazování apod. A interní komorový filtr mi přijde prakticky to samé, jen jinak zabalené. Proto mě zaráží, proč se do něj komponují všelijaké vymoženosti. Chápu, že jsou praktické, ale nevím, jestli jsou nezbytně nutné...
Když vezmu komerční vnitřní filtr jakékoli velikosti, tak tam také nejsou čeřící přepážky, voda není v kontaktu se vzduchem, okysličuje se jen prouděním vody ve filtru a bakterie si vesele rozkládají...
1) Tomu rozumím a souvisí to s dotazem na nutnost čeřících přepážek z hlediska prokysličení vody.
2) I tomu rozumím, ale viz poje poznámka o vnitřních filtrech nebo molitanu na čerpací hlavě - žádné čeření, ale okysličování samotným průtokem vody. Krom toho v komorovém filtru je hladina vody mezi komorami ve styku se vzduchem, ale tady se nechci pouštět do žádných úvah, jestli to vodu okysličí nebo ne, tak daleko ještě nejsem. Každopádně zastánci i tohoto řešení tu jsou a "funguje mi to 10 let bez problému".
Ano, Hamburg je Hamburg, i o něm jsem uvažoval ale v komorovém filtru to všichni tahají přes mnohem víc než 5cm. Někdo s přepážkami, někdo bez, někdo jen přes molitan, někdo to prokládá keramikou a podobně a všichni jsou spokojení. Nechci srovnávat jednotlivá řešení, šlo mi jen o pochopení principu. Osobně se kloním k použití jen molitanu jedné až dvou hrubostí. Fungoval s tím můj otec před třiceti lety, nevím, proč by to nemělo fungovat i dnes.
3) Trubku jsem tu viděl i u vnitřního, ale přijde mi to zbytečně krkolomné. Otvor těsně nad substrátem mi přijde praktičtější a elegantnější. Případně rozdělení bočního skla filtru a vytvoření co největší mezery (třeba až 10cm?).
4) Proto jsem se rozhodl pro tento filtr. Přijde mi úžasně praktický a jednoduchý z hlediska údržby i experimentování s náplněmi, Proto trochu váhám, jestli udělat jen dvě filtrační komory, nebo tři, tak pro jistotu, kdyby bylo potřeba něco přidat...
Ne, oponovat nebudu, s kanystry nemám žádnou zkušenost.
Koncept moc předělávat nechci. Maximálně přidám jednu komoru, můžu upravit velikost komor (molitanu), když mi někdo napíše, že 10x10 je moc (málo) a zvážím ty čeřící přepážky. Přívod k čerpadlu spodem nebo horem je tu 50:50, ale prakticky jen z hlediska přetečení akvárka v případě ucpání přívodu. To propočítám a uvidí se.
Já proti čeřícím přepážkám nc nemám, klidně tam jednu dám, víc asi ne. Jen jsem chtěl vědět něco málo kolem, ne se jen spokojit stím, že "je to lepší"
Kdyby jste četl skutečně celé vlákno, tak máte na všechny otázky už odpověď.
ad 1) Přívod vody shora znamená jak praktičtější čištění, tak i prokysličení.
ad 2) Ano, prokysličení je důležité - bez něj nefungují bakterie ve filtru. Pokud čeřící přepážku neuděláte, tak chcete táhnout vodu přes 80cm (2x40) molitanu bez přístupu kyslíku = nebude to správně biologicky fungovat. V jiném vláknu jsme řešili, že by voda bez prokysličení pro maximální efektivitu měla jít max přes 5cm = takové řešení ale vyžaduje jinou konstrukci filtru (hamburg).
ad 3) Přívod trubkou se dělá jen když je filtr mimo akvárium. Vy ho lepíte dovnitř, takže bych vyřízl otvor. Čím větší, tím lepší. Když ho uděláte dole, tak to bude mírně nasávat zvířený bordel ze dna. Otvor můžete zakrýt nějakou mřížkou nebo třeba plátkem molitanu.
ad 4) Zda to bude stačit se nedá říct. Záleží kolik a jakých ryb tam bude. Kolik tam bude a jakých rostlin atd. S filtrem se dá dále experimentovat = místo celého bloku molitanu ho rozřezat na malé kostičky, naplnit jím komoru a hodit mezi to vzduchovací kámen, aby se hýbaly a okysličovaly (moving bed) nebo použít nějakou keramiku (substrat pro). Nicméně takhle v základu bude výška každého molitanu 40cm odhadem tak z poloviny nevyužítá pro osídlení bakterií = nebudou tam mít kyslík. Pokud budete oponovat, že kanistrové filtry mají taky výšku 40cm, tak tam je ale jiný průtok i konstrukce. Celá tahle problematika je dost složitá a zabírá celé další vlákno.
Pokud nechcete nějak výrazně předělávat koncept, tak bych přívod do druhé i třetí komory udělal shora (k čerpadlu spodem). První komora bude usazovací a na topítko. V druhé a třetí bych dal zvrchu polovinu keramiky a dolů molitan = část vody mezi keramikou proteče rychlejší cestou = dostane se k molitanu ještě trochu kyslíku. Keraminu ve druhé komoře je možné přikrýt vatou, aby se odfiltroval případný bordel z té první komory.
Možná někdo vymyslí i další řešení.
Zdravím
Budu dělat vnitřní komorový filtr do 200l. V plánu mám čtyři komory, první topení a bordel, druhá a třetí s molitanem (každý cca 10x10x40), poslední s čerpadlem, případně C02.
Právě jsem pročetl prakticky celé vlákno a měl bych nějaké dotazy, na které jsem tu nenašel vysvětlení...
1)
Proč bazírujete na přítoku vody k molitanu shora? Kvůli lepšímu čištění? Nebo aby šlo podle potřeby vkládat např. vatu před molitan?
Mně to bez čeřících přepážek vychází z první komory horem, druhou dolů, do třetí spodem, k čerpadlu horem. Tedy až na třetí komoru podle zde nejoblíbenějších pravidel přívodu vody k molitanu a čerpadlo. Byla by ta třetí komora takový problém, převažující konstrukčně a údržbově jednodušší řešení?
2)
Čeřící přepážky - jsou nezbytně nutné z hlediska prokysličení vody? Resp. je tak důležité provzdušnění pro život v akva nebo ve filtru?
Na výstup z filtru plánuji rampu zatím neurčité délky pravděpodobně podél zadní stěny, v akva hodně kytek, ryb přiměřeně...
Chápu je především jako konstrukční nutnost pro přívod vody ke každému molitanu shora, takže viz dotaz 1), případně ke zrychlení průtoku zúžením profilu (asi blbost?).
3)
Průměr přívodu předpokládám větší, než vývod.
Platí čím větší, tím lepší?
Je nějaká ideální výška přívodu v první komoře? Nebo pokus omyl z hlediska průtoku a usazování bordelu v komoře?
A je lepší (účinnější) řešit přívod otvorem v boku filtru, nebo sání u dna a trubka přes koleno do první komory? Otvor by se mi líbil víc, ale u trubky by se lépe štelovala výška sání a vstupu. Navíc si nedovedu představit, jak to řeším 4cm trubkou. Technicky ano, esteticky ne...
4)
Objem náplně se tu různě uvádí 2-10% objemu nádrže (předpokládám, že čistého objemu). Mě to vychází na 5-6%. Takže dobrý?
A průřez 10x10 je ok?
Za reakce předem děkuji...,
Starší reakce
Len tak na okraj, pri tom študovaní som sa dostal až k odpadovým potrubiam, kde odporúčajú 30° (max. 45°) kolená, práve kvôli stratám prietoku.
Ano to je přesně ono. Každé koleno (jednotlivý prvek) o určité velikosti má ztratovy koeficient. I stejne koleno (myšleno o stejnem DN) od dvou vyrobcu ho může mít jiný. Proto jsou ty tabulky odlišné.
Každý systém (hydraulické schéma nebo jak to nazvat) je individuální a tak by se měl i řešit.
Prednedávnom som uvažoval nad filtrom s prepadom, popritom som riešil aj priemer rúrok. Pretože všetko potrebujem najprv naštudovať a prepočítať, tak som študoval a vyštudoval som figu borovú. Presnejšie, zistil som, že v mojich podmienkach to nevyrátam, pretože celá fyzika (stredoškolská) všetko zanedbáva a rieši ideálne potrubia i tekutiny... Jednoducho som napojil testovací rozvod, navodil predpokladaný výškový rozdiel, zobral známy objem tekutiny (10 l, nech sa ľahko ráta) a stopky. Meral som, stopoval som, prerátaval a došiel k záveru, ktorý som uviedol v prvom odseku.
Na rôznych (zväčša anglických) fórach morských akvaristov tie prietoky riešia, sú tam aj tabuľky pre rôzne priemery a vzorce pre kolená, atď. Problém je, že hodnoty v tabuľkách sa líšia (ktorým veriť?) a tiež býva problém v ich galónoch, lebo nikdy neviem ktorý galón majú na mysli.
Mimochodom, nápad s prepadovým filtrom som napokon zavrhol, ale nesúvisí to s priemermi ani typom filtra.
Já t vím že můžu zapomenout na 3000L/H ale aby to kleslo na 360L/H ? a navíc jsem všecko dneska předělal a zapoji jsem vše pouze na čerpadlo jako svodovou trubku do filtru a vývod a rychlost se zvětšila jednou tolik takže zhruba 700L/H.... A právě uvažuju o jiném rozvodu a větších trubkách a nebo že to kompletně zjednoduším.... a použiju hadice s vnitřním průměrem 25mm....
vyskovy rozdil nepocitej. ty mas uzavreny okruh....
ja mam jeabo DCT4000 (4000 l/h) a tam je na vystupu 1 palec. Pro male ztraty chci mit trubky o vnitrnim prumeru 32mm. tzn musis zvetsit prumery trubek + kazda "nerovnost" zakriveni prutoku znamena ztraty. /znamy me chtel zasvetiti do sveta proudeni kapalin ale nemusim vedet vsechno tak jsem se detailneji neptal. My jsme resili i samostadem odtok v 32mm trubce. teoretická maximalni hodota je 12 000l/h ale to je teoreticka. tam by tak mohla vznikat i turbulence ci co a to bylo zase zpusobovalo zpomaleni. atd. adt..... ale na 3000l/h s tvymi rozvody zapomen...
Taky musis zapocist prekonani vysky narozdil od hrncovych filtru.
Já bych si typnul že máš malé trubky. Vem si JBL 1901 to má hadice 19/25 a čerpadlo přečerpá 1900l/h ty máš 3000l/h na trubce která může mít vnitřní průměr cca 15mm to je prostě málo.
Moc kolen jak jsi napsal a taky se ti mohlo podařit trochu více nahřát trubku než je zdrávo a po zastrčení do kolena se ti mohla zavřít třeba na polovinu. Už jsem viděl i umělce, kteří ji zavřeli úplně. Ale to bohužel zjistíš až rozstřižením kolene.


Zdravím všeky mám takový problém a určitě mi někdo poradí čím to je. Dělám si akvárium a v něm co jde vlastní rukou dnes došla řada na Filtraci. Vyráběl jsem ji s 30L sudu a trubek PPR 20mm vnější průměr. Použil jsem čerpadlo Jabeo DCS-3000 které má špičkový výkon 3000L/H a výtrlak maximálně 2,7m. v akváriu mám vlepený přepad. V cestě zatím nejsou překážky jako jsou média filtrace. A jde zde nádoba pro rozpouštění CO2 která je vyrobena s filtru pevných částic do vodovodního řádu v domu. Vše jde vidět na fotografiích. Vše jsem spojil a spočetl výkon a to je 360L/H což mi připadá velice málo na toto čerpadlo. Proto se ptám co jsi myslíte co by mohlo zvýšit průtok, nebo co jej spomaluje. Má eorie je že jse hold použil moc kolen a přeplacal jsem to.... a možná kdybych použil PPR 25 nebo 30 byo by to lepší.
Starší reakce

Tak další upgrade. Snad bude tato varianta bez výhrad
Starší reakce
no prave. mylel jsme ze jak bude akvarium na miste tak vlozim pruchodky a dotahnu jendu po druhe. a az pak budu lepit navazujici potrubi z jedne i druhe strany.
kdyby byly na pruchodkach jiz nalepene trubky co budou v prepadu je mi jasne ze se tam nedostanu
soptik:... to je taky moznost. Trosku se jen bojim ze kdyz pruchodku spatne dotahnu (nebo z jineho duvodu) mi pruchodka zacne netesnit tak pri eventualni oprave se k matici horko tezko dostanu. Z vrchu se dostanu a-la soptikuv napad drzet nalepenou trubku v horni casti, ale na druhe strane bude spodek jiz zalepen tzn..... ihned za pruchodkou prijde nalepit koleno a trubka smer filtr. (pruchodku jiz nikdy nevytahnu protoze je zespot nalepeno to koleno)
Kdyz das primerenej prutok a dostatecne navrtanou trubku, neni pitreba molitan. Ale proud by to urcite rozneslo rovnomernejc, jen by jsi z toho udelal dalsi filtr, kterej by se zanasel a musel jsi ho obcas cistit a byla by to dalsi ohyzdnost v akva. Cernou trubku pihledove zamaskujes lip ne modrou kostku molitanu.
Kdyz do tech pruchodek budes mit navareny trubky a matky das zespod akva, tak by jsi to mel utahnout i s tim soucasnym rozmerem kominu. Trubku s pruchodkou podrzis nahore u hrany filtru a matku budes sroubovat pod akva, tam si s ni muzes tocit jak a cim chces

měl by být dost velký, aby jsi tam mohl pohodlně manipulovat, vem si, že ty průchodky musíš nějak dotáhnout a výška komínu bude cca 50cm... zkus si to postavit z kartonů
jak velky ten komin by jste tedy udelali?
jen nevím jak se ti bude s těmi průchodkami manipulovat v tom komínu, asi to bude chctít pevné nervy...
když jsem měl vrtané dno, měl jsem stejnou průchodku jako máš ty, dal jsem to tak, že matka byla dole pod akva, a pro jistotu jsem ji v akva oblepil silikonem
tesneni je jen cerna guma. to bile je plastova podlozka
myslim že to je šuma-fuk ako otočíš prechodku,tesnenia,dosadacie plochy má z oboch strán
pravda predsedo... sekl jsem se o desetinnou carku..dekuju
no zvazoval jsem cerpadlo 4000 nebo 6000l/h. a kdyz to tak vidim pujdu do toho 4000l/h (
akvarijni-cerpadla-regulace-vody.heureka.cz/… ). Je riditelne az na svych 30procent maxima. takze si pak budu hrat od 1200-4000 neco uz seridim
k tomu vyusteni z trubky. zkousel jsi obalit trubku molitanem.
je to stejne jako nasavani u kostek s hlavou tam je taky prutok velky ale zaden pruvan neni, jez z vyusteni cerpaci hlavice
uz ako myslíš,ale PPR nema dosadaciu plochu na tesnenie(dokonca tam má písmenka vylisované). ked das aj pasku aj tesnenie odkial budes vediet pri dotahovaní či dotahujes uz na sklo alebo len pásku ? aký význam bude mať potom tá páska ?
a ako som spomínal tie PPR sú určené pre ľan alebo teflón a tomu býva prispôsobený aj závit-je kónický....ale ked myslíš....nútiť ťa nemôžem,vyskúšaj,uvidíš a napíš ako si dopadol...
Jinak se mi zda ze tvuj propocet v pohybu vody ma brutalni chybu
Me vychazi ze pri 6000l/h se tvuj prurez (vemu-li idealni podminky rovnomerneho posunu vodniho sloupce) posune o 55cm za minutu
6000l/h = 100l/min.
Prurez 55x33 ma v delce 10cm 18l takze 100l je v delce 55cm a kdyz tech 100l kazdou minutu pritece, musi i odtect

a kdyz vemu to proudeni at je rampa jakakoliv, bude to fofr

nerealny pouziti v akva.
Tohle je vec, kterou doladis pri provozu, nic snadnejsiho nez regulace cerpadel

ale opravdu radeji natahni tu vidu z filtru hned na druhej konec akva. Ja mam prurez vodniho sloupce 50x50 a stejne jako ty zenu vodu hadici pes cele akva rychlosti 1500L/h a ikdyz mam hodne derovanej rozstrik schovanej za mohutnym korenem tak v sirsim okoli se rostliny pekne houpou. Verim tomu, ze po zprovozneni vse zregulujes tak ze z planovanyho prutoku 2000-6000 budou 2000 az moc. Matematika je fajn, ale nepocitas vsechny promenne

at mas der vrtano kolik chces, porad pri tvem propoctu pohybu 8cm/min to mnozstvi vody nepoustis plochou 55x33cm, ale zenes ji tam pod tlakem par derama a ty ti nepohnou celym sloupcem rovnomerne
Vim ze jsou veci na ktery si kazdy musi prijit sam, tomu se nebranim, ale pocitej s tema regulacema prutoku a bud na ne pripraven

kazdopadne diky ze to semnou rozebiras
ten vyvod cerstve vody jeste nemam stoprocentne jisty. zvazuji ho bud samostatne vest na druhou stranu nebo viz predesly prizpevek tzn. cistou vodu cpat do obehoveho systemu.
proc si myslis ze ryby budou makat jak o zivot v jednom smeru. vemu-li prurez akvaria (vodniho sloupce 55 x 33cm) tak pri prutoku 6000l/h se bude pohybovat voda z leva do prava rychlosti cca 6cm za minutu coz neni moc.(klidne bych i dal silnejsi cerpadlo)
Na vypustné strane akvaria bude vypustna trubka ze vsech stran navrtana malými otvory. ta trubka bude mit k tomu dva vyduchy o prumeru 50mm. takze obeh v akva bude opravdu velký (6000-2000l/h) ale zaroven nebude smerovy/proudovy- vyusteni neni z namých otvoru (kde vznika turbulence a ryby i rostliny jsou strhavany) a vznikne jen takovy tok řeky.
pokud se ale mylim jakoukoliv kritiku prijmam a rad toto tema budu resit
Tak hrubej filtr uz je jasnej. Ale zvaz co pouzijes za pruchodky a jak na ne napojis trubky, aby ses do toho prepadu vesel s rukou i s trubkama, dosahl na pruchodky a mohl vsechno utahnout.
Ten vyvod cerstvy vody bych taky natahnul na druhou stranu akva. Az te omrzi koukat se jak ryby plavou proti proudu a nemuzou, tak aby ses nedostal do situace, ze pridas vykon na filtru, stahnes vykon hrubyho filtru a dostanes se na "nulu" a budes dvema cerpadlama honit jednu vodu a hrubej filtr moc nepojede.
koukni na toto...
www.youtube.com/…
(osma minuta)
tento system pouzivaji reefari. jedna trubka komplet zatopena ( na vieu je koleno smerem dolu) a pak je druha trubka tera strhava tu hladinu (kolrno otocene smerem nahoru). Nekdo dava i treti boji s ze se mu ucpe ta strhavaci trubka. ale tu mam o vnitrnim prumeru 32mm a verim ze se jen tak neucpe

ne prave naopak ....
cela ta trubka bude na vzduchu a jen po krajich bude strhavat hladinu. vem si sklenici. hlubokou a uzkou - strc ji do vany tak aby mirne ale opravdu mirne do ni vtekala voda. tak by to melo byt udelane a prave na serizeni toho maleho prutoku slouzi ventil na hlavni odpadni trubce ktera je cca 15 cm pod hladinou(bude komplet zaplavena a vzduch nenasaje) tou hlavne pujde odpadni voda.
naplánované to máš pěkně, ale zapomínáš na jednu věc a to hluk... voda která bude padat u tebe druhou trubkou bude se sebou strhávat vzduch a to bude dost hlučné (vlastní zkušenost), mrkni na youtube na durso standpipe...


ano odhad mas spravnym smerem. avsak v tom vyklenku mezi prepadem a bocni stenou nebude molitan s cerpadlem ale jen cerpadlo a prave pred temi pasky bude molitam (viz obr. 1). ty pasky skla maji funkci aby se molitan neposunul prilis dovnitr proste to budou takove operne plochy. pomoci trubek ktere budou schovane v substratu povede voda na druhou stranu nadrze. toto cerpadlo bude mit regulovany prutok cca 2000 az 6000 L/h. chci simulovat "reku" tzn proud v akvariu bude jednosmerny z leva do prava.
proc tri diry?
jedna díra na regulovany odtok pres kulovy ventil
druha díra s odpadni trubkou dlouhou prave do vysky 558mm ktera jen stíra hladinu (ta bude urcovat vysku hladiny)
treti dira. ..... akvarium mam v takovem vyklenku (viz obr.2) a neni mozne okolo nej vest zadne kabely atd. takze v pruchodce o vnitřnim prumeru 50mm a trubce vedouci nad hladinu (takovy tunel) bude umistena veskera elektrokabelaz ke svetlu cerpadlu atd + zpetna tlakova hadice z externího komorového filtru ktera povede do prostoru vnitrniho cerpadla za molitanem). Fci cerpadla za molitanem jsem jiz popisoval .... bude ridit prutok akvaria + roznasek filtrovanou vodu
Predpokladam, ze mezi prepadem a bocni stenou akva bude molitan a cerpadlo na hruby necistoty, v tom pripade bud zrus ty dva pasky na vejsku, nebo zkrat horni vyztuhu. Molitan uriznes o trochu vetsi a bude krasne drzet namacknutej. Pokud to nechas takhle, pri kazdym vyndavani ho budes muset mackat, neboli zdimat z neho vsechen bordel zpet do akva.
Nevypozoroval jsem planovane vyuziti trech der v prepadu, proc tri?
Ja mam timhle zpusobem udelan filtr v akva, prostor prepadu vyplnen molitanem +cerpadlo. Hrana skla 3cm pod maximalni planovanou hladinou, zbytek az nad hladinu hreben, takze stejny podminky jako tvuj prepad. Kdyz upustim hladinu pod ty 3cm, muzu vysusit filtr a pracovat v nem bez znecisteni akva. Tenhle prepad bude fungovat stejne, upustis pod hranu a odstavis privod do filtru. Pozor na utahovani pruchodek v prepadu, jestli tam budou jen ony, tak se tam rukou dostanes, ale pokud planujes ze budou v prepadu i trubky, tak at dosahnes na pruchodky.
Ta teoreticka vejska hladiny je zavisla na hustote hrebenu a cerpanych litrech z filtru do akva. Ale koukam ze mas v planu malej prutok, tak se budes s hladinou drzet na spodni urovni hrebenu. Ten prutok bych dost zvednul, vzhledem k velikosti vsupni plochy molitanu budes mit stale pomalu protekajici filtr, ale rozhodne efektivnejsi.
0 11.03.2016 09:54 laKatos – odsouhaseni

Snad to dávám do správné sekce ale usuzuji že prepad v akváriu se může považovat za určitou část celku externího filtru. O co jde- jsem před finální objednávkou akvária a potřebuji si tady s místními borci odsouhlasit prepad a závislosti k nemu. Veškeré rozměry jsou v náčrtů. Prosím o kritiku
Přidat reakci
1 ...... 71 72
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 113300x