Rostlinám se nedaří
2*15W na 100L není moc, ale těm nejméně náročným rostlinám by to stačit mělo. Raději bych ale přidal. Základní chyba lae bude v něčem jiném. Máš dost tvrdou vodu, z čeho je to dno? Na fotce to skoro vypadá jako nějaká mramorová drť. Pokud ano, zakopaný pes bude tam.

Rostliny v mojem 100l akváriu prostě nerostou. Problém je hlavně s těma vzadu. Zkoušela jsem tam všechny možné drudy a všechno mi vždy chcíplo. Teď tam mám už tak půl roku echinodorus bleherae a zatím se drží. Pořád je ale hrozně malý. Někdy na podzim jsem zkusila CO2. Dokud svítilo sluníčko, rostliny krásně rostly (a taky řasy). Pak přestaly růst rostliny. Napadlo mě, že to chce víc světla. Taky jsem začala měnit víc vody (předtím jsem měnila jen 1/4). K vánocům jsem dostala nové světlo s 2 15W sera plant color zářivkama. Mají mít nějaké správné spektrum pro rostliny, teď už jsem si zjistila, že je to asi na nic. Ale hlavně přestaly růst řasy a rostlinky se trochu zlepšily. Napadlo mě zkusit nějaké hnojivo. Pod ty potvory vzadu jsem dala kuličky Bivoj od Rataje a ještě jsem do vody nalila hnojivo Colour Fe+. Nové lístečky jsou teď trochu zelenější, ale pořád to roste strašně pomalu až vůbec.
Teplota 24°C, pH 7,2 , KH 10, GH 20, NO2 0 mg/l, NO3 25 mg/l
Co dělám špatně?
Starší reakce
Proste jar je jar, na jar to v akvárku vyzerá vždy inak ako v zime..Rovnako ako izbové rastlinky vyzerajú na jar a v lete lepšie ako na jeseň a v zime...Aspoň u mňa to tak je

Ty si si nikdy nič také nevšimol?

V zime stagnujú rastlinky?
Tým to tiež nebude si myslím...Ak sa ti zvýšilo NO2 a NO3 na vysokú hladinu, proste vymeň vodu..Okrem toho, v zime to stagnuje veľa ľuďom..Na jar to bude lepšie..
Dalsi vec ktera je mozna, tak to, ze jsem prestal bublat CO2 z burcaku, a zacal bublat z CO2 hasicaku (s puvodni CO2 naplni)
Není, příčinu třeba hledat jinde.
Ahoj, poslední měsíc mi akvárium začalo stagnovat, akvarijní rostliny až uhnívat.
Začalo to rostlinou kosokvět, no a po ní následovaly další a další rostliny.
Tento jev si nedovdu vysvětlit, snad jediné co mě napadá, že uhnívající kosokvět způsobil zvýšení NO2 a NO3 což škodí ostatním rostlinám.
Myslíte si, že je toto reálné vysvětlení?
Starší reakce
0 25.01.2012 20:23 jogr Nekape ti náhodou na ty rostlinky voda?
Starší reakce
...S tím odkalováním bych měl něco udělat...
Taky bych řekl. On má detrit v akváriu svůj význam, ale čeho je moc, (a když se to "moc" navíc slehává), toho bývá příliš...

S tím odkalováním bych měl něco udělat.
Tak místo vám ty jestli můžu prosit

Prostě mi tykat.
...Zahnípaným máš namysli neodkalování dna asi co...
Tak nějak.
...Taky bych si vyprosil tykání...
Nikde vám netykám, tak jaképak vyprošování?!

Zahnípaným máš namysli neodkalování dna asi co....

Taky bych si vyprosil tykání
Kusma: příjemné zjištění, že testem na NO2, PO4, FE, zjistím jenom přítomnost nebo nepřítomnost, ale možná lepší než nic
Nemyslel jsem v grafech zde v prezentaci, ale v samostatně vytvořeném grafu k jednoduché tabulce. Omlouvám se za nepřesné vyjádření.
Podle fotek v prezentaci to (kromě již zmíněného osvětlení atd.) vypadá i na "syndrom zahnípaného akva".

...na netu mi to vykání vyadí, takež něco proti tykání?
Vůbec ne!

Klidně mi tykejte.

Zoidik napsal: ... Spotřebuju veškerý zbytek biofloru který mám, už ho moc není a najedu čistě jenom na výměnu vody ... bez jakéhokoliv hnojení a měřit a měřit. ...
Dej si pozor na to vynechání hnojiva. Bioflor sice neznám, ale něco tím do akva asi dodáváš ? Živiny, prvky ? Když to jednorázově vynecháš, tak bych ti doporučil, alespoň ze začátku, tu výměnu vody častější. Dojde totiž k rozhození současného stavu, což by ti mohlo nastartovat růst řas, sinic a jiného nechtěného.
Souhlasím s tím že testy od Rataje na po4 ,fe,no3 atd. jsou na prd.Nedá se podle nich určit nic.Ja před i po přihnojení třeba fosforečnanem draselným nepoznám rozdíl.Pořád to vypadá jako by tam žádný nebyl.Zkoušel jsem i pokus kdy jsem do zkumavky odlil 5ml fos.draselného zakápnul pár kapkami vody a změřil a až teprve mi ukázal nějaké hodnoty které stejně neodpovídaly stupnici.Bylo to mezi dost a až moc.Tak a potom se orientujte podle testu.

jen bych ještě k vaší diskusi podotkl, že důležité je i dostat živiny (hnojivo a CO2) ke kytkám dobrým proudem, heldejte, nejen já to mám prakticky ověřeno, voda v akva musí cirkulovat, neměla by stát.
proud, světlo, živiny a CO2 musí být v rovnováze, to jsou hlavní parametry, pokud máš dobré dno atd.
Dobře a když mám test od Rataje na NO3 a škála stupnice je od 0-50mg po 10mg přičemž barevný rozdíl je téměř minimální, mi tak maximálně řekne, jestli je hodnota mírně nad nulou 10-40 nebo kolem 50++. Pokud by změna parametrů vody nebyla markantní řekněme +20mg tak se to z tohoto testu poznat nedá. A to si myslím, že mám dost dobré oči.
U hnojení metodou PMDD se udržují všechny prvky na potřebném minimu.
Řekněme tedy, že by moje akvárko sežralo denně 3mg/l dusíku, tím pádem nepoznám z testu rozdíl mezi 0,5mg/l nebo 5mg/l. Jak mám tedy vědět, jestli je hodnota dostačující nebo ne?
Proto tvrdím, že testy jsou spíš na stanovení kvality vody pro ryby než pro stanovování potřeb hnojiva. Nedostatek prvků je potřeba vyčíst z rostlin a né testů.
Nastavit trend line? Teď jsem zkusmo přidal nějaký záznam do měření a jak tam mam dva, tak se mi zobrazil graf. Ten trend line zapnu kde?
Je to jak píšeš. I těmi jednoduchými kapkovými testy se lze něčeho dopátrat. Pokud opakovaně budeš dodržovat postup a podmínky měření, určitě se dá vypozorovat nějaký trend (v grafu se dá nastavit i Trend line, což určitě znáš). A z toho se pak dá dlouhodobě vycházet. Naučíš se tak jak se voda za určitých podmínek chová a pak teprve dojdeš k tomu, že měřit netřeba, stačí pozorovat chování rybek a rostlin.
V jedné diskuzi zde bylo zmíněno, že se těmato testama dá alespoň orientačně sledovat jak se prvky pohybují nahoru a dolů. Bylo to v souvislosti s přidáváním PMDD, že se dá aspoň trochu upravovat množství přidávaných látek. Nicméně ten důvod, který ty zmiňuješ byl pro mě z počátku důvod, proč nic v akvárku neměřím. No ale když už nic, tak aspoň zjistím, jestli se mi hodnoty nějak před a po výměně vody hýbou a nebo v nejhorším prostě vyhodím 3*69Kč
abys mohl měřit parametry vody - a to kvalitně - potřeboval bys profesionální chemickou laboratoř... testama za 50Kč nenaměříš pořádné parametry ani za nic, nehledě na to, že různé testy od různých výrobců naměří různé parametry...
No, klidně podceňuj, ale v práci jsem si zvykl nejdřív pozorovat a potom něco měnit. Takže bych to viděl tak, že změřím vodu den před výměnou a den po výměně. Třeba měsíc dva to takto dělat a pak pátrat dál co je kde eventuelně špatně, co zlepšit co nechat atd. Měnit vodu víc jak jednou týdně nemám čas, takže zůstanu u současného stavu.
Světlo přidávat budu určitě, ale musím kvůli tomu předělat celé svítidlo, takže to je práce tak na půl dne a ještě "koupit" materiál. Zatím jsem se snažil pomoct tak, že jsem nalepil na holé dřevo alobal, tak snad se trochu víc odráží do vody. O růžkatci mi ani nemluv. Přes vánoce kdy jsem na akvárko ani nesáhl se mi rozrostl tak nehorázně, že třetina akvárka byl jenom růžkatec. Uvažuju že ho vyhodím, ale zase rády se tam schovávaj mladé...
Nechci tě podceňovat, ale čím víc budeš měřit, tak tím víc budeš mít snahu něco ovlivňovat a to je obvykle bez zanalosti věci cesta do oněch míst. Slovo "měřit" bych nahradil slovem "měnit" a nemusíš se toho bát. To že vyvětráš v akváriu jednou týdně polovinou vody, to je dobrý základ, klidně častěji tím nic neskazíš podle toho na co se cejtíš.

kdybys chtěl vidět změnu na rostlinách a aby se na nich víc projevilo hnojení tak tam přidej světlo. A hlídej si ten růžkatec, je to děsnej plevel

Mrakoplash: S tím blokováním to zní zajímavě. OK, dám na Tebe. Spotřebuju veškerý zbytek biofloru který mám, už ho moc není a najedu čistě jenom na výměnu vody po dobu takových 3-4 měsíců bez jakéhokoliv hnojení a měřit a měřit. Mezitím zkusím nastudovat burčák a pokusim se přišoupnout CO2
Minimální množství látek je takové, že jej rostliny stále mají kde přijímat
aneb zjednodušeně řečeno berme to tak, že by v akvárku mělo být minimálně 1mg/l každého prvku...
Co se týče co2 je stejně důležité jak ostatní živiny, takže pokud jeho hodnota je nízká, rostliny trpí stejně. Myslím, že jednou 1,5litrovou flaškou burčáku nic nezkazíš - já do akvárka podobných rozměrů jako ty mám burčák v hodnotě asi 7litrů
Když hnojit, tak buď třeba tím Brutusem (mám s ním dobré zkušenosti) a nebo PMDD, začít od minimálních dávek a případně zvýšit po čase - taky musíš počítat s tím, že se změny neprojeví ze dne na den, většinou tak v rozmezí 2-3 týdnů.
Na závěr, doporučuji ti stránky
www.rostlinna-akvaria.cz , stačí si je prostudovat, jsou tam napsané všechny principy fungujícího rostlinného akvária...
A ještě dodám, testy vody jsou dle mě opravdu zbytečnou záležitostí (krom testu pH, NO2, NO3). Když budeš dodávat kompletní hnojiva, tak budeš mít jistotu, že žádný prvek nechybí.
Ono to totiž může být i tím hnojením. Některý z prvků může blokovat příjem ostatních. Já bych doporučil nehnojit a nechat to prozatím jen na výměnách vody. Nakonec uvidíš, jestli to jde a nebo nejde

(tím nic nezkazíš a je to i relativně zdarma)
Ještě k těm testům. Doporučil bych ti pořídit NO2,NO3,PH a testy na tvrdost.
Nic víc, většinou ani tyhle, používat nebudeš.

Hlavně se taky něčeho doměřit. Co jsem tady někde četl, tak Bioflor je prý něco jako PMDD bez KNO3. Po půl roce přidávání biofloru se vzpamatovala jenom L.Repens, takže někde musím mít nějaký problém, který bez měření nezjistím, a jak jsem se přesvědčil, bezhlavé hnojení nemá smysl.
Ano, i bivoj je řešení

katterinecka : ano, primárně v mém případě mám namysli tu mojí "velkou" nádrž, ale rád bych to trochu více pochopil a byl rád polopatistické vysvětlené této problematiky a lidé chemicky méně chápaví by to možná taky ocenily. CO2 zatím dávat nechci, bojím se, že bych toho víc zk**vil než napravil. Ano, rostlin je málo, to uznávám, ale na začátku jich bylo hodně, bohužel vychcípaly a chcípají dál, tak bych je rád pokud možnost zachránil a nastolil v akvárku prostředí, ve kterém by se rostlinám dařilo. Bioflor pomohl pouze ludwigii repens, jinak ničemu. Co se světla týče, tak bych do léta rád upravil a měl 3*18W zářivky.
romant: Dokázal bys vyjádřit u jednotlivých živin nějaké minimální průměrné potřebné množství ve vodě vztažmo třeba k mé nádrži? Nebo mi říct, jestli se to dá nějak spočítat, že bych se o to pokusil spočítat v excelu? Ale to asi spíše až naměřím nějaké hodnoty asi bude lepší. Hnojivo ke kořenům? To zní zajimavě. Že bych koupil bivoje?
Patlám si sám.

Ty stránky znám a taktéž doporučuji.

Jen pro představu toho hnojení ke kořenům.
pmdd-hnojivo.cz (určitě se dají sehnat i jinde, ale tenhle odkaz mám po ruce)
Jílové kuličky (s dusíkem nebo bez)
Nula je špatný výsledek, to "společensky přijatelné rozmezí" se mě líbí daleko více. Já hnojení do vodního sloupce nepoužívám a raději dám rostlinám ke kořenům nějaké zásobní hnojivo. Vzhledem k tomu, že se snažím akvárium provozovat takovou sedláckou metodou(moderně low-tech), tak to hnojení do vodního sloupce nepotřebuju. Výměny vody a ryby se postarají.
to se tady bavíme o hnojení té tvé 116? Ta snad ani hnojení nepotřebuje, ne moc světla, dost ryb, nenáročné rostliny, kterých je docela málo...
velmi důležitou živinou pro rostliny je i CO2
Živina je předpokládám dusík, železo, fosfor (já raději vepřové).... Takže pokud hnojím dvakrát týdně (pátek po výměně vody a v pondělí), tak bych měl dávat tolik hnojiva aby vždy za ty 3-4 dny klesly všechny hodnoty zmíněných látek na 0 nebo je průběžným hnojením udržovat v nějakém "společnesky přijatelném" rozmezí?
Od světla se odvíjí potřeba a spotřeba živin rostlinama. Takže čím intenzivnější osvětlení, tím větší ta potřeba bude a tudíž ty hodnoty budou(měli být) v takových nádržích vyšší než v méně osvětlených.
Já nemyslel univerzální hodnoty (je mi jasné, že každé akvárko je jedinečný ekosystém, aspoň si to myslím), ale společensky přijatelné rozmezí hodnot, které je pro rostliny vhodné a od jakých hodnot už škodlivé, pokud se to dá nějak vyjádřit.
NO2 sledují ryby, takže pokud ho je "moc" tak ryby jdou do nebe? Zkusím si najít projevy otravy NO2.
Můžeš mi tu rovnici světlo x živny trochu nějak rozvést? Třeba (80l/36W)x(NO2+NO3+PO4+já nevím co ještě dál) nebo je to něco jiného?
Side, tak z toho PO4 ve zdejší diskuzi jsem se dozvěděl, že o chemii nevím nic a nepřišlo mi, že je to lidsky vysvětlený rozdíl mezi P a PO4.
Já vím, blbý otázky, tohle jsem si měl nastudovat než jsem znova založil akvárko.
NO2 je mnohem toxičtější pro ryby i další živočichy než NO3
Hodnoty NO2 velmi dobře sledují ryby a pokud sleduješ je, tak z jejich chování velmi rychle určíš, kdy je třeba zasáhnout, ale nedoporučuji to nechávat dojít do takových stavů, kdy je třeba zásahu. NO3 a PO4 budou v každým akváriu trochu, či více rozdílný, univerzální hodnoty neexistují, je to o souvztažnostech. Dobrý základ je vyjít z rovnice světlo x živiny.
NO2 neměřitelné? Proč? TO jsou tak nízké hodnoty, nebo nemá smysl tento prvek sledovat?
Hodnoty NO3 a PO4, které vyhovují rostlinám jsou v jakém rozmezí?
Že ty látky příjmají kořeny jsem vyčetl z tabulky, takže i listy jo? Tak dobře

PO4 si najdu, snad mi to něco řekne.
Já vím, že tykání by měl nabízet starší (nebo ten drzejší) ale pravda je, že na netu mi to vykání vyadí, takež něco proti tykání?
...Jsou to všechno látky, které rostliny přijmají kořeny...
Nejen kořeny.
...2) Jaký je rozdíl mezi fosforem a fosfátem? A je mezi něma nějaká souvislost, že mám tolik fosforu a to se rovná tolik fosfátů?
Zkuste si zjistit něco kolem fosforu třeba i ve zdejší diskusi. Do vyhledávače zadejte "PO4" - určitě najdete odpověď na svou otázku; řešilo se to tu mnohokrát. (A informace, na které přitom narazíte, vám mohou být ku prospěchu.

)
...3) Jaké jsou doporučené hodnoty výše zmíněných látek NO2/3, P v akvárku aby rostliny rostly a neublížilo to rybám?
Ještě stručně k této otázce: NO2 neměřitelné, NO3 a PO4 takové hodnoty, které vyhovují rostlinám - určitě budou neškodné i pro rybky.

Jelikož se zrovna moc nedaří kytkám, tak jsem si pročetl odkaz od Mouchy (hlavně tabulku "Projevy nedostatku prvků") a zjistil jsem dle něj, že mi zřejmě v akvárku chybí dusík, fosfor, potažmo síra. Jsou to všechno látky, které rostliny přijmají kořeny. Do akvárka přidávám Bioflor a jelikož dochází, tak uvažuju o Brutusu. V pátek jdu koupit testy na NO2, NO3 a celkovou tvrdost vody (pH a uhličitanovou tvrdost mám). Mám pár otázek.
1) Mám koupit ještě nějaké další testy jako třeba na fosfor?
2) Jaký je rozdíl mezi fosforem a fosfátem? A je mezi něma nějaká souvislost, že mám tolik fosforu a to se rovná tolik fosfátů?
3) Jaké jsou doporučené hodnoty výše zmíněných látek NO2/3, P v akvárku aby rostliny rostly a neublížilo to rybám?
4) Když přihnojuju kapalným hnojivem, jak moc se ho dostane do substrátu aby ho rostliny pojaly kořeny? Přece jenom voda ve dnu asi moc necirkuluje.
Během víkendu bych změřil hodnoty a dal je do prezentace abychom se mohli začít bavit konkrétně jaké látky přidat, jako ubrat a jak.
Jenom bych požádal abychom případnou debatu vedli jako s BLBEM jelikož chemii jsem měl naposledy na základce, tak pokud možno minimum odborných výrazů
Moucha napsal: pmdd.mrp-cz.com/… Starší reakce
Dobrá dobrá, děkuji za rady, vezmu si je k srdci a přidám další aspoň jednu úsporku. Záhadou je ovšem, proč umírají i rostliny na hladině? K těm se světlo dostává mnohem snáže, než u dna. Nedostatek živin ve vodě? A jak to změnit? Děkuji předem za postřehy

Tři 18W kompaktní zářivky na akva takové velikosti jsou příliš málo. Pokud to neakceptujete, můžete si dál lámat hlavu nad tím, jak zařídit, aby se rostlinám dařilo. Tak nízkou intenzitu osvětlení zvládnou jen vybrané druhy na světlo nejméně náročných rostlin, ty ostatní budou jen živořit.
Přidat reakci
1 ...... [33] ...... 42 43
Zpět na obsah sekce Akvarijní rostliny • Zobrazeno 49125x