Jak se zbavit řas v akváriu
http://rybicky.net/clanky/625-rasy-a-podobne-organismy-v-akvariu
Pro případné přesnější a rychlejší určení příčin vzniku řas, je vhodné poskytnout co nejvíce informací. Ideální je založit prezentaci Vaší nádrže s co největším množstvím relevantních informací a fotodokumentací.
https://rybicky.net/nadrze/
Klíčové jsou informace o stáří nádrže, jak a jak často probíhá údržba, jakým osvětlením a ve jakém režimu svítíte, jaké jsou hodnoty zdrojové vody a jaké vody v akváriu, zda hnojíte, čím, jak často a v jaké míře, kolik a jakých ryb máte, jakou máte filtraci a tak dále. Uvádějte co nejkonkrétnější údaje. Neurčité údaje při určování příčin vzniku řas příliš nepomohou.
Mám test Sera i JBL a oba ukazují naprosto stejně. Takže buď máš vadnou várku testu, nebo měříš špatně. Ta Sera má 3 roztoky, je potřeba hlídat čas, na měření to není nejjednodušší test. JBL je v tomto lepší, protože má jen jeden roztok a odečíst se může kdykoliv po více než 10 minutách.
Každopádně nepřidávej žádné NO3 do akvária dokud nebudeš mít jiný test a vyměň vodu (radši vícekrát).
Já chtěl JBL, ale neměli jej skladem
Podle všeho to dokazuje že ten test je na prd.
Dobré zkušenosti většinou bývají s JBL testy.
Dle mého hrubého testu nevím zda kalibrace má vůbec smysl. Ale pro klid duše asi zkusím, v lékárně mi to navazi.
Udělal jsem aspoň hrubý test ze jsem rozmichal 50g baleni KNO3 v 600ml, viz návod. Dle návodu pak 1ml dodá 1mg na 50l. Z toho mi vychází ze 1ml dodá 50mg NO3 na 1l.
Vzal jsem vstupní vodu, teoreticky čistou bez NO3 (1l) a do ní přidal 1ml roztoku. Takový smes by pak dle všeho mohla obsahovat cca 50mg NO3. Dle testu mi vyšlo ze 0mg NO3.
Nasledne jsem ještě zkusil 9ml čisté vody a do ní přidal 1ml namichaneho hnojiva(50mg/l). Tzn. teoreticky by namichany roztok měl obsahovat 5000mg NO3. Po otestování mi vyšlo 25mg/l.
Pokud jsem poměry vymyslel správně, pak mi vychází, ze test od Sera je zcela scestny a jeho stupnice je zhura 200 krát "hrubší".
Souhlasíte nebo tento test nic neodkazuje?
Diky
Zkus zajít do lékárny oni ti to odváží.
Tak nemám váhu ani odmerne lžičky, obvolal jsem co se dalo, nikde nemají. Budu muset koupit přes internet. Což se mi moc nehodí, chtěl jsem to řešit hned, takhle to je další zpoždění aspoň 3 dny
Ano vím, vypisoval jsem je pár příspěvků zpět. Jak se ta kalibrace provádí? Je někde návod prosím?
No 9mg/L týdně není nikterak málo ani moc, ale měnils nějakou vodu tak si to mohl naředit, něco se mohlo spotřebovat. Každopádně zkus ten test nakalibrovat, jestli něco ukazuje. Ono dávkovat třeba 20mg/l NO3 týdně když (pokud to je pravda) ve vstupní vodě nic nemáš, není žádná hrůza.
Nicméně bych ten test ověřil.
No já nevím ale přijde mi zvláštní že by měsíc po založení a s touto velikostí kytek chyběl v akváriu dusík (zvlášť když ho dodáváš). Zkus si ten test nakalibrovat. Pokud zjistíš že měří správně tak můžeš přidat. Ale bez jistoty měření bych nic nepřidával.
Edit: víš parametry té vody ze studny?
Aha, o těch kalkulačkach jsem nevěděl, že existují. Tedy závěr je, že jsem dodával málo. Tedy dávku zvýším tak dvojnásobně.
Ikdyz těch 9mg není zas tak málo. Navíc tam už jsou sneci, krevety a otíci a ty nějaké NO3 taky vyprodukuji. Proto mě přijde, že bych toho NO3 měl ještě vícero přidat, protože se zdá, že rostliny jej velmi lehce a rychle spotřebují a proto myslím, že dávka by měla být ještě vyšší. Cca tak 25mg/l na týden, může být? Protoze mi přijde, že dost stradaji navíc když test ukazuje nulu, ale kdo ví jestli je v pořádku.
Možná jsem i špatně namichal hnojivo. Tak abych měl 15mg/l týdně NO3 tak jsem postupoval následovně. Mám akva cca 360l čistý objem vody. Použil jsem suché hnojivo KNO3 A tedy 360l*15mg=5,4g/tyden. Rozpustil jsem tedy 5,4g KNO3 ve 210ml vody a denně davkoval pak 30ml.
Jsou mě výpočty správné? Hnojeni jsem si sám míchal poprvé a šel jsem na to selským rozumem.
NO3 jsem hnojil viz výše, pětinu EI jsem používal jen u mikroprvku jako Fe atd. viz složení tenso koktajl.
Diky
No KNO3 dodává NO3, ale když do tvého 400L akva nasypeš týdně 15g KNO3 tak dodáš cca 23mg/L NO3 týdně. Takže pochybuju, že tam sypeš 15mg KNO3 ne? To by bylo moc málo, takže se v těch jednotkách ztrácím.
Jestli tam sypeš opravdu 1/5 EI tak by to odpovídalo cca 6mg/L NO3 týdně a to může být málo. Chtělo by to to NO3 zvýšit, ale bez zvýšení PO4
Já teď byl týden na sluzebce, takže výměny vody jsem nedělal. Jen jsem nechal otce vyměnit ve středu cca pětinu vody.
Osobně si myslím, že ten test na NO3 je vadnej, je to test od Sera.
Fe dodávám ze směsi tenso koktejl, který se používá u metody EI a toho davam asi pětinu doporučeného dávkování.
No tak já dodávám 15mg KNO3, a měl jsem za to, že je to v podstatě NO3. A není? Prosím o osvětlení.
Hladinu teď docela čeřím, takže hladina CO2 klesla asi na cca 15mg.
Rozumím tomu správně, že teda přidáváš 15mg/L týdně NO3? Ty výměny vody pořád děláš tak často jako jsem doporučoval? Jestli ano tak se vrať do standartního režimu a vyměň 1x týdně 30-50% (měnil bych 50%) Jestli měníš pořád často a v té zdrojové vodě nemáš žádné NO3 tak ho vlastně vypláchneš pryč. Nicméně jsem trochu zmatenej, protože jestli přidáváš 15mg NO3 tak to není 1/5 EI. Každopádně to vypadá že ten dusík tam teď chybí. Zachoval bych hnojení jako doposud a snížil frekvenci výměny vody a změřil po týdnu. Každopádně v tom kolik tam hnojíš musíš mít jasno ty. Taky si musíme rozumět v pojmech, protože 15mg KNO3 je něco jiného jako 15mg NO3
Jestli rostliny žloutnou tak to N chybí. Předpokládám, že Fe hnojíš něčím komerčním dle návodu?
BTW bych řekl, že to vypadá lépe a si na dobré cestě.
Edit 1: Taky záleží na spolehlivosti testu.
Edit 2: taky nevím jak si na tom teď s úrovní CO2, pokud je to HC Cuba tak tak má CO2 ráda
NO3 na nule je prostě špatně.
Oki, doplněno. PO4 0,4mg/l, NO3 opět 0mg/l
Co zaktualizovat měření.
Tak měsíc po založení, zákal je asi scela pryč. Svitim asi 7 hodin denně.
Co mě ale trápí, tak ještě vlaknita rasa na bublinatce trávoliste a ta mi teď navíc nějak zloutne. Zloutne proto, že je tam ta rasa nebo spíš z nedostatku hnojeni? Spíš mi přijde že bych měl přidat na hnojeni, protože lístky u kolovky jsou taky takové menší. Aktuálně hnojim KNO3 15mg/l týdně, Mg cca 5mg/l týdně a tenso koktejl tak cca 1/5 doporučené dávky u EI.
Nějaké názory či nápady? Děkuji
Starší reakce
Vydržím děkuji. Ano jsem si toho velmi dobře vědom, že otíci jsou dovoz a je zde velká úmrtnost. Sám to znám velmi dobře z dřívějška. Myslím, že zatím jsou v poho, v poklidu si zerou nebo jsou prisati či si plavou sem tam v hejnu. Přijde mi to přirozené u nich. Mám zapojené 3 filtry na akva, voda si myslím je už dobrá, a pěkně okyslicena a troufám si tvrdit že jeden filtr už bude zabehly. Jinak bych je nebral...
Vydrž v nastaveném režimu. Ti otíci mě většinou tak 30-40% popadali i ve fungující nádrži.
Tak zákal mizí. Voda už je téměř čirá. Odebral jsem Doctor Chihiros, přidal druhý velký filtr a ještě malý s UV lampou. UV lámou pouštím jen před noc, ale myslím, že nejvic pomohl ten druhéj filtr a v něm Seachem Purigen, ten je asi opravdu fakt dobrej.
Dnes jsem sehnal nejakou egerii ještě a sneky a ty krásně čistí. Hlavně Nerita Zebra, k tomu pár Japonic a otíků. Všichni se pěkně činí.
Teď už jen odstranit tu vláknitou řasu.
Hnojim minimálně a přidávám bakterie k zabehnuti, hlavně teď toho druhého nového filtru.
Dovolím se oponovat,pokud si chceš ověřit pravdivost mého tvrzení,tak část dokumentace je v mém deníčku a v fotografiích v období 8-9.2015.,nb. beru na výlet sebou,aby jsi ji viděl celou,tak nabízím sázku o panáka.
.Sedmdesát litrů vody přepuštěné z vedlejší nádrže,byl start nových náplní filtrace.
Transport vody z jedoucí nádrže skoro nic neřeší, je to voda vydejchaná a těch bakterií o které nám jde téměř "čistá".
Jinak podpis pod již napsaným, není nad zdravej bordel z jedoucí nádrže.
Příčina je v mrtvé (surové) vodě bez přítomnosti bakterií a rozvoj řas podpořený hnojivy a CO2,diskutabilní je i doba a intenzita osvětlení,včetně použitých rostlin (emerz versus submerz).
Možná by bylo vhodné řešení,akvo odkalit se současným odpuštěním co největší části vody,doplnit vodu stejné teploty na původní stav,vyloučit dočasně hnojiva i CO2,upravit přes spínací hodiny dobu osvitu např. max.šest hodin,nebo na čtyři+ čtyři s dvouhodinovou přestávkou.Při realizacích nových nádrží se k naočkování filtrace bakteriemi výborně osvědčuje kal vymáchnutý z funčních náplní filtrů zdravých akvárií,nouzově to jde řešit i transportem vody z těchto nádrží,další možnost je použít komerční bakterie,nebo počkat,až dojde k samovolnému bakteriálnímu osídlení filtru a voda se jejich působením stane živou a akvo se dostane do biologické rovnováhy.
Objem a výkon fitru je v pohodě,přidáním dalšího by se mohlo oddálit jejich osídlení bakteriemi.
UV záření sice jednobuněčnou řasu hubí,ale likviduje i bakterie,které s ním přijdou do styku,je to sice šetrnější řešení,než glutaraldehyd,peroxid vodíku,chloramin a jiné použití chemie,ale vzniklý mikrošlem moc nepřispěje filru v záběhu.
Vláknitou řasu lze odstraňovat mechanicky,nejlépe kulatým kartáčkem na zkumavky,není to žádná věda,ani pro suchý zip.
Držím palce,ať se s tím popereš,možná Ti někdo poradí líp.
Seachem deNitrate je pemza, která má póry takové, že by měla poskytovat osídlovací plochu v místech, kde už jen špatně proniká kyslík. Takže by tam měla nastat denitrifikace. Snad to tak i funguje, ale předpokladem toho určitě je, že na vnější straně těch pórů je usídleno dost aerobních mikrobů, kteří právě ten kyslík spotřebují a nepustí dál. Takže, jinými slovy, když máme filtr hezky osídlený mikroby a všechno frčí, tak deNitrate nabízí jakýsi bonus - zastrčené škvíry, kde by mohla nastat denitrifikace.
Myslím že u Tebe není prozatím splněn ten předpoklad, to bohaté osídlení aerobní mikroflórou.
UV lampu (a Chihiros) jsem nedoporučil právě proto, že než vzniknou usedlé kolonie, tak motilní stádia bloudí vodou. Konkrétně když je dodáš tím EasyStartem či jinou násadou. Ta relativní neškodnost platí až tehdy, kdy už jsou mikrobi pevně usídlení a pohyblivá stádia ve vodě jsou celkem podružná věc (oni pořád pátrají po nových Amerikách, a když jim to na chvíli překazíme, nic moc se nestane - Kolumbus se utopil, Španělsko žije dál).
deNitrate by měl teoreticky NO3 odstraňovat, ale pouze při nízkém průtoku do cca. 200 l/h. Tak nízký průtok žádný externí filtr nemá. Při vyšším průtoku funguje stejně jako Matrix/pemza.
Je tam pár levatek co se přistěhovali s rostlinkama. Ale ty mi přijdou jako nejméně užiteční. Seženu nějaké šneky teď na akva burze snad.
Jestli děláš výměny vody tak často jak jsem doporučoval a ve zdrojové vodě nemáš podle toho co jsi psal NO3 a ve filtru máš ten deNitrate tak bych si myslel že to možné je. Nebo si ten test nakalibruj.
Zlatý můj molitan aspoň vím na 100% co od něj můžu čekat.
V jednom příspěvků píšeš, že ti šneci neutikají, ale nevím jaké. V prezentaci o nich nic nepíšeš. Jestli tam ještě nemáš Okružáky a Neritinu zebru tak doporučuji. Dobře luxujou řasy.
Ano měl by odstraňuje NO3, ale že by tak dokonale?
S tou UV lampou jsem to taky četl, že by bakteriím neměla uškodit.
No ale ten Seachem de Nitrate odstraňuje i NO3 ne?
Já narozdíl od Maga bych tu UV lampu použil, když už bych ji měl. UV lampa ti bakterie fungující přisedle nezabije.
V nynější filtru mám ten modrý molitan, pak myslím pytlík s uhlím, pak keramické kroužky, mech pro a Seachem de*Nitrate. No druhého filtru co dnes dám použiju vatu, Seachem Matrix a Purigen. Mám ten EasyStart kapnout přímo do filtru???
Dobře, Chihiros tedy vypnu, stejně většina bulbinek co vidíš na rostlinách tak je z něho práve myslím.
PH vstupní vody by mělo být někde kolem 7,58. Mě to nepřijde jako extra tvrdá voda (2,67mmol/l). Z kohoutku mám podstatně horší.
Mě taky přijde, že ten test na NO3 ukazuje blbost když tam mám čistou nulu. Je to nový test od Sera. A ta nula mě taky přišla divná. Jestli ten test někdo znáte, tak mě se třeba nerozpustí ta třetí přísada pášková, toho testu. Tak jsem si říkal, jestli to není chyba a proto to ukazuje nulu. Nevím, nemám s těmito testy zkušenost.
No snažil jsem se tam naházet nějakou masu rostlin rychle rostoucích. Chtěl jsem růžkatec, ale sehnal jsem 2 stonky :(
V sobotu jdu na akva burzu do Brna, zkusím tam něco ještě sehnat, popříadě zkusím kouknout zdali někdo ještě nedaruje egerii.
Děkuji
Vhoď do akvária velkou hromadu egerie a salvinie, nebo podobné zeleně. UV lampu nepoužívej, lepší (zdravější, šetrnější k mikrobům) je filtrace přes aktivní uhlí. A můžeš k tomu přidat filtrační tkaninu nebo vatu.
Ztlum osvětlení a CO2 jen mírně, třeba 15 mg/L - pokud to z dropcheckeru odečteš. Viděl jsem na fotkách, jak Ti rostliny bláznivě bublinkují; to je efektní, ale pro rovnováhu akvária nedobré.
Jaké tam máš vlastně pH?
Použij mikrobiální násadu (máš ve filtru vhodné médium?), třeba ten EasyStart. Raději maličké dávky denně, než naopak. Vypni Chihiros, tím záběh poškozuješ. Žádné biocidy, tekuté CO2 nepoužívej.
=
S těmito opatřeními bys měl rychle zvládnout zákal. S přisedlými řasami to bude na delší boj, ale to je běžné.
Pokud jde o hnojení, nebyl bych si vůbec jistý, že tam máš málo dusíku (NO3). Když jsou ve vodě sulfidy - a Ty je tam momentálně pravděpodobně máš - tak testy na NO3 ukazují nesmysly. Nejrozumnější by bylo na čas vysadit hnojení úplně.
Nasázel sis tam drobotinu, navíc ne zrovna nenáročné-rychlerostoucí, jak se tady říká. Chce to masu běžné zeleniny.
A ta Tvoje voda není trochu tvrdší, je tvrdá jak kameň. Na pití dobrá, to Ti věřím, ale pro rostliny, které potřebují relativně přesné dávkování živin, to je špatné. Popřemýšlej o reverzní osmóze.
Já ti celkem rozumím. Kdo by se chtěl dívat na brčálově zelenou vodu. Ta UV lampa by na ní měla pomoct. Jestli si si jistý tou úrovní CO2 tak ji tak nech, ale klidně můžeš teď snížit.
EI funguje vcelku dobře a v podstatě ti umožňuje pracovat jen s jednou neznámou a tou je CO2.
Pokud máš samostatné sloučeniny tak si namíchej KNO3 tak abys přidával 15mg/l týdně, přidal bych taky Mg cca 5mg/l týdně. PO4 je taky potřeba, ale teď bych to s ním nehrotil vůbec.
Hnojivo si udělej jen tak na týden (na dva) ať můžeš případně reagovat. Mikro bych přidával dle návodu výrobce
A ano souhlasím, vše není jen marketing. Podle mého třeba aktivní ADA substráty jsou bomba, můžeme se bavit o ceně, ale to je asi tak všechno
Ono je to všechno něco za něco. Buď člověk může provozovat na slušné úrovni LowTech akvárko, nebo se bude snažit o Hitech aquascape a musí počítat, že ty náklady jsou vyšší.
Pokud tě to bude bavit tak se k tomu prokoušeš. Je to podle mého v největší míře o pravidelnosti. (hnojení, údržba, stříhání, čištění, kontrolování
). Vždycky když mě akvárko v nějakém období přestane bavit tak skončí v dost neutěšeném stavu
BTW až se zbavíš těch základních problémů s řasou, tak bych zvážil přidat nějaké kvalitní hnojivo (tyčinky) do toho pískového dna.
Já vím, že vypadám jak ňouma, kterej utratil co se dalo a vše nakoupil. Popravdě jsem na to nějakou dobu šetřil a koupil to důležité. A je pravda, že jsem uvěřil metodě EI. Až nyní když je problém, a očekával jsem ho na začátek, tak dokupuji další věci, abych jej snáze odstranil. Popravdě řečeno se chci řasy co nejdříve zbavit, protože čím déle tam bude, tím hůře půjde podle mě odstranit a tím je větší šance, že dá pokouřit rostlinkám. A především ta zelená voda mě děsí, protože se bojím, že spodní rostlinky mají nedostatek světla skrz ten zelený sloupec a může je to zcela položit, když nyní ještě svítím málo. proto bych rád aspoň tu zelenou vodu odstranil. Pročteno mám celkem dost, čtu a sleduju nyní každý večer. A už několik let a asi 8 let mám své malé akva.
A pustil jsme se do toho, až jsem měl ujasněno co chci a co použiji a prostě jsem věřil, že metoda EI funguje bezproblémově, jak se píše a žádné doporučení, jak s metodou zacházet v počátcích, jsem nenašel.
Věřím, že nejsem zcela bez znalosti jak procesy v akva fungují. Ale je pravda, že nejsem v nich tak kovaný. Proto teoreticky vím co dělat, ale ptám se, aby mi zkušenější řekli zda dělám dobře a potvrdili mi to nebo vyvrátili. Protože co se týče hnojení, zde jsem opravdu trošku amatér, doposud jsem nikdy nehnojil, jen používal CO2.
Vše se vyvíjí, i akvaristika a poznatky, a věřím, že vše není marketing. Myslím, že před 20 lety se ani nevědělo, co způsobuje řasy, dnes to už rámcově víme jaké nedostatky jakých prvků dávají vzniknout jakým řasám. Jen bych rád dostal radu, jaké prvky a jaké množství jsou nyný nejlepší k tomu, abych řasy co možná nejlépe potlačil a přesto situaci nezhoršil. A pokud tím cpaním něčeho do akva považuje hnojení, tak to si myslím, že je nezbytné, aby rostlinky prosperovali, přece jen v akva nebude nikdy prostředí jako venku a nikdy nebudu mít vodu bohatou na minerály a různé prvky jako v potoce nebo řece.
Ty hodnoty PO4 jsem odhadl, vyšlo mi to barevně něco mezi 0,05 a 0,1mg, tak jsem to odhadl na 0,06mg abych byl co nejblíže
Nyní již mám dokoupené samostatně všechny položky potřebné hnojení, tak mohu dodávat již, co je přesně třeba.
Jinak CO2 mám nyní někde kolem 25mg.
Děkuji
Provozovat HiTech akva už trochu těch znalostí chce. NO3 na 0 bez zásobního substrátu není dobře. Tvoje vstupní vody žádné NO3 nemá takže výměnama si nepomůžeš. Pokud chceš hnojit hnojivama které si sám budeš míchat tak potřebuješ samostatné chemikálie. Co jsem pochopil tak to EI už máš namíchané a nic s tím neuděláš. Můžeš zkusit přidat na dávkování, ale v téhle fázi budeš zbytečně zvedat PO4. Takže by to chtělo mít KNO3 které si můžeš míchat podle potřeby a NO3 držet třeba na 15mg/l týden. S hnojivem se dá pak různě hrát a laborovat. Třeba omezovat N pro lepší barvu červených rostlin, ale tím se teď vůbec netrap
V nákupech se mírni
. Ta UV lampa by na ten zelený zákal měla pomoci. Dá se i provést zatemnění akva třeba na 3 dny. ( se zelenou vodou ale zkušenosti nemám, nemusel sem nikdy řešit)
Otíci moc s řasou nepomůžou, japoniky něco málo jo (s některou řasou), ale musí jich být hodně. Takže jako údržbářská četa proč ne, ale že zlikvidují všechnu řasu na to nesázej.
Stran filtrace a čeření hladiny. Dobré i špatné
Všechno je to o vybalancování. Dávkuješ do akva CO2. Čím víc budeš čeřit hladinu tím víc budeš muset přidávat CO2. Někdo dávkuje CO2 24 hodin, někdo dávkuje CO2 tak že ho zapíná třeba 2 hodiny před světlem a vypíná hodinu před zhasnutím. Tím že čeříš hladinu tak to akva v OFF fázi rychleji odplyníš a živočichové si odfrknou. Výhoda je taky v tom že před zapnutím světel můžeš dávat víc CO2 a rychlejc se dostaneš na požadovanou úroveň na které se držíš. Prostě každej systém má svoje pro a proti,ale chce už trochu zkušenosti pro dobré vylazení a pochopit ty principy. Ty se teď zaměř na stabilní "základní" prostředí v akva.
Míň svítíš, nemáš moc velkou rostlinnou masu tzn, že budeš potřebovat daleko míň CO2. Jak jsem psal méně znamená více.
Důležité také je když budeš instalovat ten filtr aby si měl správné proudění v akva. Najdi na Youtrubce kanál GreenAqua a tam nají u některých nádrží spoustu věcí pěkně vysvětlených. Akvaristika je o trpělivosti. Techniku budeš mít dobrou. Teď to bude chtít správnou údržbu, trochu té trpělivosti a teoretické znalosti (kterých není nikdy dost) se pokusit přenést do praxe.
Edit: Nějakej test dokáže naměřit 0,06mg PO4?
Jak to tak čtu, řekl bych, že Ty jsi učebnicový příklad oběti akvaristického marketingu. Všechno, co Ti mohlo být prodáno, jsi koupil. A vesměs použil. Přitom ale nerozumíš tomu, jak akvárium vlastně funguje.
Myslím že bys teď měl vydechnout a zvolnit. Žádné "honem honem, co tam mám nalít, nasypat, přidat". Z té situace jen tak rychle nevybruslíš.
Teď bys měl hlavně studovat akvaristiku jako takovou. Ne jak se prodává, ale jak se dělá. Vyžaduje to porozumění věci, trpělivost a cit. Technika je jen takový pomocníček, který to sám nevytrhne.
Asi Ti to přijde jako takové nicneříkající plkání. Ale já jinou cestu ze Tvých potíží nevidím. Dostáváš tady mnoho rad, vesměs dobrých, ale nebudeš je umět úspěšně využít, pokud nebudeš chápat kontext.
Kde studium začít? Možná bys se měl zaměřit na rostliny. Když fungují rostliny, funguje i akvárium.
Přestaň věřit reklamním letáčkům a začni používat selský rozum. Přestaň tam cokoliv přisypávat a lít kromě vody, nasaď tam ty šneky a budeš vidět, jak se to pohne.
Ale já příčinu znám, nové akva, zítra to bude tři týdny a příliš mnoho hnojiva od začátku. Nebylo zabehle.
Plovouci rostliny tam mám a k tomu růžkatec. Ryby žádné nemám takže neprekrmuju. Vodu měním obden. Tak moc nevím jak se zbavit jinak vlaknite rasy, sama jen tak neodezni a lovit ji ručně že 430l akva asi nedám. Chci ji likvidovat ekologicky, krevetkama, myslel jsem že to je nej způsob. Všude píšou že Flourish Excel neuškodí ani krevetkam.
Taky mi přijde, že řešíš víc následky, než příčinu. Přestaň tam lít všelijaké zázračné vodičky a dej tam dostatek rostlin. Ze začátku třeba plovoučky a egerii. Až se ti to rozroste a zaběhne, tak je můžeš dát pryč. Měň vodu a nepřekrmuj.
A jinak bych řekl, že nejsou žádné zázračné ryby, co řasu spasou. Jediní, kdo ti v tom mohou pomoct, jsou okružáci a levatky.
Otici sklo za tebe čistit nebudou, krevety řasu oberou jen omezeně. A tím tekutým uhlíkem je otrávíš, je to glutaraldehyd, uhliku pro rostliny uvolňuje minimum. Leda tak v přímém kontaktu dokáže zlikvidovat třeba ruduchu. Ale pro citlivé organismy je to jed. Tuhle tvoji strategii v boji s řasou nepovažuji za šťastnou.
NO3 na nule je špatně, chce to zvednout tak na 10 - 20 mg/l.
Plus ještě plánuju přidávat Flourish Excel
Tak jsem dělal testy a PO4 je kolem 0,06mg, ale NO3 je už druhý den na nule, je to v pořádku?
Mám něčím konkrétním prihnojit víc?
Teď hnojim asi petinovou dávkou EI a davkuji každý den.
Jinak jsem přidal plovoucí rostliny, a obden měním třetinu vody. Zda se mi, že voda už je celkem v pořádku, aspoň šneci neutikaji ven
všem rostlinkam se daří dobře a rostou. Ale voda je stále řádně zekena a co jsem tak pročítal, tak jen tak díky filtraci to do kupy nedám.
Tak zítra dorazí další filtr, a dám tam i filtr s UV lampou abych zlikvidoval tu zelenou vodu. Plánuji pouštět UV ale jen na noc, souhlasíte?
Jeden fiktr nastavím tak, aby čeřil hladinu, to je žádoucí ne?
Nasledne chci koupit krevetky japonici, aby mě zbavili te vlaknite řasy. A otiky aby čistíli sklo. Přihodil Aquael Unifilter UV 1000 dvě fotky ze dneska.
Mame prosím nějaké další nápady a tipy? Díky
Je to přesně tohle:
www.funchem.cz/…
I koncentrace je stejná. Jiná je jen etiketa a cena.
Je to běžná látka, používá se jako vločkovač, zdroj trojmocného železa, které adsorbuje fosforečnany, přechodné kovy, a některé další látky. Ta nebezpečnost zní konkrétně takto: "Nesmí se dostat nezředěný nebo ve větším množství do spodní vody, povodí nebo kanalizace." Stejný stupeň nebezpečí platí třeba i pro kuchyňskou sůl.
Používám to jako hnojivo, tam kde chci dodat železo.
No nevím. I když budou mít doporučené dávkování asi podchycené, tak tohle ve mě nevzbuzuje velkou důvěru:
H412 Škodlivý pro vodní organismy, s dlouhodobými účinky.
Viz. bezpečnostní list:
www.jbl.de/… A proč konkrétně ho chceš použít?
http://rybicky.net/clanky/625-rasy-a-podobne-organismy-v-akvariu
Pro případné přesnější a rychlejší určení příčin vzniku řas, je vhodné poskytnout co nejvíce informací. Ideální je založit prezentaci Vaší nádrže s co největším množstvím relevantních informací a fotodokumentací.
https://rybicky.net/nadrze/
Klíčové jsou informace o stáří nádrže, jak a jak často probíhá údržba, jakým osvětlením a ve jakém režimu svítíte, jaké jsou hodnoty zdrojové vody a jaké vody v akváriu, zda hnojíte, čím, jak často a v jaké míře, kolik a jakých ryb máte, jakou máte filtraci a tak dále. Uvádějte co nejkonkrétnější údaje. Neurčité údaje při určování příčin vzniku řas příliš nepomohou.
Přidat reakci
1 ...... [16] ...... 57
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 43705x