Hnojení
Taky bych rád vše vypozoroval na kytkách a nedělal měření. Bohužel jsem se nevypracoval abych to byl schopný poznat, pokud některé projevy na kytkách mají více vyníků a bohužel bez hnojení to u mě moc neroste. Tak měřím alespoň ty věci co změřit jdou, ikdyž uznávám, že ani to není spása. Taky zkouším Flourish, dříve jsem dával Ferox a nemám pocit, že by to bylo lepší. Jak tu psal kolega přede mnou, záleží podle mně taky hodně na vodě a "štěstí" na správnou kombinaci věcí okolo např. světlo, kytky, ryby, substrát atd.
Já to zkusil, dopadlo to špatně - s pečlivou údržbou a častými výměnami vody. Teď po cca měsíci od nápravy (zvýšení koncentrace NO3) se rostliny pomalu vrací k růstu, o některé jsem bohužel přišel. Není možné to takhle jednodušovat, každý má jinou vodu a když mi např. poteče z kohoutku voda s 30mg/l NO3, tak ho při častých výměnách samozřejmě přidávat nemusím. Každé akvárium je jiné.
Tady pořád se píše kolik mít v AQ NO3, K, P , Fe atd. Jak jste na to přišli? Např. 10mg NO3, 1mg P, 10mg K, 0,5mg Fe? Když rostlině chybí nějaký prvek tak se to na ní projeví, Potom to je potřeba řešit ale v podstatně menších dávkách než se tady čte. Nebo se pletu
Kolik přítomných si zkusili nehnojit vůbec nějaký čas a soustředit se na jiný věci než jen hnojit!
To je vlastně jednoduchý (hnojit), ale kdyby se prioritou stala údržba a výměny vody tak budeme jinde a asi hnojení taky
dobrman101 napsal: pro normálního akvaristu úplně zbytečné...
Pokud jsi zjistil že v tvým akváriu chybí mikro potom je dodávej, jestli ne je to zbytečný. Ten samý názor mám i při makro.
budeš muset dostat vše do vyváženého stavu ( světlo, co2, mikro, makro)
Jak poznáš, že Ti chybí mikro?
Jak poznáš, že Ti chybí makro?
Jaký je vyvážený poměr mezi mikro a makro?
Maq napsal: ...a spoléhají na to, že zákazník se nevyzná v souvislostech.
Keďže nie každý môže byť odborník na všetko, je pravdepodobnosť úspešnosti vysoká, a to najmä v súčasnosti, keď ľudia akosi dávajú viac prednosť dobre znejúcim rečiam pred pravdou/realitou.
I preto treba ľuďom dookola opakovať (hoc je to vopred prehrané), že stránky komerčných produktov sú dobrým zdrojom informácií naozaj len výnimočne a žiadne skratky nikdy dlho nefungujú -- všetko si treba poctivo "odmakať", vrátane hnojenia
To máš pravdu že ti vydrží min. na rok! Jinak jak sleduji diskuzi tak se zase ubírá někam co je pro normálního akvaristů úplně zbytečné. Pokud jsi zjistil že v tvým akváriu chybí mikro potom je dodávej, jestli ne je to zbytečný. Ten samý názor mám i při makro. Píšeš že no3 máš 0mg/l. Na to jsi přišel jak? Je to vidět na rostlinách? S fosforem bych moc toho nezkoušel! Pomůže ti v rychlosti růstu rostlin ale budeš muset dostat vše do vyváženého stavu ( světlo, co2, mikro, makro). Zaměř se na pravidelné výměny vody a údržbu.
To je základ akvaristiky! Potom zjistíš jestli je hnojení nutné jak se pořád všem tlačí do hlavy. Někdo hnojí a je to i úplně zbytečné.
Ten 1mg Flourish na celý AQ denně taková smeť kterou nic nezkazíš a budeš mít dobrý pocit.
Výrobce píše že je ve Flourish vyvážený poměr ale přidáním do AQ se poměr mění. Flourish + akvarijní voda ( obsah mikro prvků).
Je to možné, nezdá se mi, že by byl problém s NPK. Asi to vyzkouším, 250ml flaška mi při doporučeném dávkování vydrží cca půl roku a odpadne mi nutnost míchání jednoho z roztoků. A ono kdo ví, co ten ve vodě rozmíchaný Micromix+ udělá - sice ho dávám do kyselé destilované vody a míchám vždy jenom na 2 týdny, ale i tak.
2 09.05.2017 16:44 Maq – Seachem Flourish
pokr.
4) Seachem Flourish prezentuje jako výhodu, že obsahuje Fe ve formě glutamátu, což je jediný chelát dvojmocného Fe. Je sice pravda, že rostliny (po předchozích procesech přípravy v kořenech) přijímají železo jako dvojmocné, ale výhoda glutamátu z toho nevyplývá. Glutamát je totiž ze všech chelátů nejméně stabilní. Vydrží jen při nízkém pH, ale tehdy rostliny nemají problém s příjmem Fe v jakékoli formě. Při vyšším pH, kdy rostliny zpravidla musejí chelatovat, aby se k železu dostaly, je glutamát zcela neúčinný; rozloží se, železo zoxiduje na trojmocné, a rostliny si je dobývají po svém. Jinými slovy, glutamát nebo troška rzi udělá stejnou službu.
===
Komerční řeči kolem tohoto produktu jsou svým způsobem charakteristické. Vždycky vám řeknou něco co pěkně zní a spoléhají na to, že zákazník se nevyzná v souvislostech. Ano, nejsou to lži, a ano, skutečně to funguje jako hnojivo. Akorát že kdo se ve věci trošku vyzná, nekoupí si ho. Howgh.
5 09.05.2017 16:39 Maq – Seachem Flourish
Podíval jsem se na dostupné údaje o tomto hnojivu a mám k němu některé poznámky:
1) Hnojivo údajně obsahuje vše kromě N a P ve "vyváženém" (jakém jiném, že?) poměru. To pro zákazníka není moc šťastné řešení:
---a) Je-li poměr skutečně vyvážený, 99% musejí tvořit K, Mg, Ca, S a zřejmě Cl (kvůli iontové rovnováze). Za tu cenu koupím solí těchto prvků v drogerii doslova kila.
---b) Naše vodovodní vody se běžně značně liší v obsahu Na, Mg, Ca, S a Cl. Nejsou-li vyloženě měkké (přesněji málo mineralizované), kupujeme tyto prvky s pitnou vodou v naprosto dostatečném množství. Problémy s některými z nich (např. Mg) míváme nejčastěji ne kvůli jejich absolutnímu nedostatku, nýbrž nedostatku relativnímu, tzn. nevhodnému poměru živin (v daném případě přílišné převaze Ca nad Mg). Nevhodný poměr živin přidáním hnojiva se sebelepším poměrem jen tak neodstraníme, na to stačí logika. Mám-li sto jablek a jen pět švestek, přidáním jednoho jablka a jedné švestky situaci nevyřeším. Za tím účelem musím přidat právě jen ty švestky.
2) Pokud jde o mikroprvky, pokládám celou tu věc kolem nich z 90% za komerční humbuk. Paradoxně by to mohl dokazovat právě Seachem Flourish: Obsahuje-li jen 1% mikroprvků a stačí to, pak je zřejmé, že se nejmenují mikroprvky pro nic za nic. Koupím-li si za několik desítek korun např. Tenso Cocktail, mám zásobu mikroprvků na léta dopředu.
3) Hodně řečí se nadělá kolem "dostupnosti" Fe a potřebě chelátů. Cheláty jsou drahé. Potřebují je někdy farmáři, kteří z půdy ždímají mnohem víc, než nač je příroda zvyklá, anebo pěstují plodiny na půdách, které by si samy nikdy nevybraly. V přírodě rostliny dodávání chelátů nepotřebují a poradí si se železem v té formě, v jaké se přirozeně vyskytuje. Mají na to své metody, kdy jedním z kroků je chelatace, a to chelatačními činidly, které rostliny samy vylučují z kořenů. Trocha práškové rzi nebo hlíny pod substrátem to perfektně vyřeší, ba dokonce vylučuje přehnojení železem (s výhradou hodně kyselého prostředí s nízkým redoxem), protože rostliny si nikdy nerozpustí víc železa, než kolik ho potřebují.
pokr.
Možno im to začalo lepšie rásť, pretože prestali tráviť rastliny nadbytkom mikroprvkov
Spravil som prehľad týždenných dávok mikroprvkov pre Seachem Flourish (má síce aj NPK, ale to je naozaj úplne zanedbateľné, vôbec s nimi nemožno počítať), Tropica Specialised a PMDD v prevedení Plantex CSM+B (čo by "originál"), Tenso Coctail (mnohí používajú) a MicroMix Plus (napr. i ja používam). Na Seachem Flourish ma zaráža veľmi malé množstvo mangánu - naozaj ho netreba toľko? Zväčša sa uvádza, že mangán je potrebný zhruba na úrovni polovice železa. Ja osobne sa inšpirujem skôr zložením Tropica. Do prehľadu som dal aj percentuálny podiel mikroprvkov voči železu.
No veď pozrite:
-
www.dropbox.com/…
-
www.dropbox.com/…
Abych pravdu řekl tak jsem nijak výrazně nehledal co obsahuje ale o draslíku tam nikde nebylo ani slovo. Jen mě trochu zaráží v popisu ten začátek "kompletní hnojivo" a dál se dozvím že to jsou vlastně jen stopové prvky.
Nevěřil jsem, že na to ještě dojde, ale musel jsem začít opět přidávat do hnojiva K2SO4 - ale pouze třetinu oproti PPS Pro receptu. Draslík mi postupně spadl z původních 40mg/l pod 10, i když přidávám KNO3. Ale je pravda, že měním dost vody a NO3 ve vstupní vodě mám 10mg/l, draslík neměřitelný. Při menších výměnách (např. 30% týdně) by samotné KNO3 asi dodalo draslíku tak akorát.
Zahlédl jsem v pár prezentacích, že se to lidem po vyzkoušení tohoto začalo lépe růst, vysvětlení pro to nemám. Ale odhodlávám se něco vyzkoušet, za to snad nic moc nedám, kromě ceny za hnojivo
vaaclav napsal: Tak nepředpokládám že mikroprvky si někdo míchá sám zatím jsem o něčem takovém neslyšel ale zrovna ten draslík který je tam navíc bych bral jako velké mínus v tom případě že budeš KNO3 také přidávat.
Zdravím. Toho draslíku v Seachem Flourish bych se neobával. Je ho tam stopové množství. Při doporučeném dávkování 1ml hnojiva na 50 l vody týdně to dělá cca 0.06 mg/l K. Takže nic.
2 09.05.2017 14:11 Maq Jak to někomu roste, je to super hnojivem. Když to neroste, je to špatným hnojivem nebo nedostatkem hnojení.
Ach kdyby to bylo tak prosté...
Tak nepředpokládám že mikroprvky si někdo míchá sám zatím jsem o něčem takovém neslyšel ale zrovna ten draslík který je tam navíc bych bral jako velké mínus v tom případě že budeš KNO3 také přidávat.
Já jedu už dlouho Seachem Flourish + Seachem Trace + N + P a roste to jak blázen
0 09.05.2017 13:13 fingerstyle 500 ml Flourish by mi vydrželo min. na rok.Což je taky plus.Neobsahuje dusičany,ale ty musím dodávat denně min. 15 ml. Ty mám furt na nule.Ještě se chystám otestovat fosfor.Na ten mám taky podezření...Měl jsem několik druhu hygrophilek a ani jedna se mi neudržela.Všechny opadaly.Tak buď si namíchám tenso coctail+ no3+fosfor.Nebo Flourish (kterej je pohodlnější) ale to KNO3 stejně budu muset dodávat.
Pokud vím tak v pmdd jsou mikroprvky v tensu coctail taky už komplet. Takže připraveno je to jako flourish, který obsahuje navíc K.
Problém je že je to už namíchané a nemůžeš si to upravit jak chceš. Některé chemikálie totiž nemusíš potřebovat.
Seachem samo o sobě je top kvalita
Pokud se ti nechce zkoušet jakou dávku pmdd tak komerční jedině. Flourish ti bude stačit dávat 1ml denně a pokud máš no3 aspoň 5ml ve vstupní vodě, už nic jiného nepotřebuješ.
0 09.05.2017 11:08 fingerstyle – Seachem Flourish
Máte někdo zkušenosti s hnojivem Seachem Flourish? Údajně je účinější než PMDD a díky extrémní koncentraci je i jedno z nejlevnějších (z hlediska dlouhodobého užívání)
Starší reakce
Složení: Hnojivo dodá při dávce 10 ml/20 l: K 2, 2 ppm, Mg 0,3 ppm a mikroprvky FeDTPA 0,15 ppm, MnEDTA 0,08 ppm, Cu 0,002 ppm, Zn 0,003 ppm, Mo 0,003 ppm, B 0,002 ppm. Všechny výživné látky jsou ve vyváženém poměru. Mikroprvky jsou vázány ve stabilní chelátové formě, kterou rostliny mohou efektivněji a rychleji přijímat. Hnojivo neobsahuje dusík a fosfor.
Není to kompletní hnojivo takže bych si zjistil co obsahuje tvoje voda a podle toho si namíchal PMDD nejlépe každou složku zvlášť. Nebo použil jiné ale podstatně dražší hnojiva které obsahují to co by jsi v akváriu potřeboval.
Přečti.
Hnojení komerčními hnojivy je jednak dražší, jednak vždy z valné části zbytečné. Rostlinám vždy schází nanejvýš některé živiny, takže těmi ostatními jenom sviníš vodu.
0 01.05.2017 08:49 fingerstyle –
Re: Maq No,2L 308 ,- Až to vypotřebuji tak sem přemýšlel o PMDD.Ale musím si o tom něco pořádně přečíst.Zatím si netroufám.
Chelatované mikroprvky je lepší přidávat v menších dávkách denně.
Docela to leze do peněz, takové hnojení, ne?
Urcite by som hnojil radsej 20 ml denne ako 140 ml raz za tyzden.
0 30.04.2017 23:31 fingerstyle – Bioflor
Hnojím jednou týdně Rataj Bioflor 140 ml. A říkal sem si jestli by nebylo účinější hnojit každý den v mikrodávkách-třeba 20 ml.Hnojíte někdo Bioflorem?
Starší reakce
Nastudovane mam toho dost. Viem ze je lepsie nepouzivat ziadne pripravky ak to neje potrebne ale kedze dotycny ide zakladat a este skusenosti asi nema radsej nech sa snazi riasam predijst. Niekedy sa mozes snazit akokolvek chces a aj tak pridu prve problemy, a riasy. Ked prepuknu bude to o dost horsie
stanki napsal: Je lepsie riasam predchadzat ako sa ich zbavovat.
Vaše slová ukazujú, že vôbec nerozumiete tomu, čo radíte. Vzhľadom na to, že táto glutanpotvora je dezinfekciou, ktorá riasy ničí, im jednoducho nepredchádzate, hoci si to myslíte.
Ohľadom tekutého uhlíka tu je samostatné vlákno, ktoré Vám vrelo odporúčam preštudovať.
Pokud použiješ písek do filtrací 1-2mm
www.bazenovachemiepraha.cz/… chce to mít k tomu i odkalovač. Měl by mít tak 4cm v průměru a co nejvyšší (podle akvária)
0 09.04.2017 18:49 Štěpán – Tekuté CO2
Zítra ráno to začnu dávkovat, přesně podle návodu. Předloni jsem zrušil velkou nádrž pro tlamovce. Jemný bílý písek, pár kamenů a anubiasy. Každý druhý týden jsem při odkalování vytáhl do kýblů i ten písek, propláchl ho a vrátil zpět. A musím říct, že za celou tu dobu jsem v akváriu neviděl jedinou řasu. Rostliny rostly pomalu, ale pořád, a všechno bylo stejné jako v den založení. Ale to já jen tak. Myslel jsem si, že i tohle půjde stejně snadno. Jasně že to nechci každý týden bourat.
Pokud dodrží doporučené dávkování, rozhodně ničemu nebrání.
Prečo odporúčaš tekutý uhlík už v začiatku, veď to je dezinfekcia, ktorá môže brániť činnosti prospešných baktérie.
Rozhodně ten tekutý uhlík nevyhazuj, je to dobrá věc. Dodá to rostlinám životně důležitý uhlík + je to dobrá prevence proti některým druhům řas. Potlačuje jejich růst, protože to je i algecid. Dávkuj od začátku každý den, doporučenou dávku.
0 09.04.2017 16:27 Štěpán ...aha. Tak to udělám. Jinak ryby jsem přidal až pozdě večer. Zatím je vše ok. Zkusím teda opatrně tekuté CO2. I když původně jsem to chtěl hodit do popelnice. Nevím jestli to něčemu kdy pomohlo. Zatím děkuji. Jdu upravit délku osvětlení.
a pokud vše poroste, tak nech to světlo na 40%. Myslím že to je víc než dost. Uvědom si, že intenzita osvětlení určuje rychlost růstu a to znamená vyšší nároky rostlin na živiny. Takže pokud neplánuješ aplikovat CO2, tak je důležité méně světla.
Dobrý start
Určitě začni dávkovat tekutý uhlík denně hned od založení akva. První měsíc bych svítil max 6 hodin a tak po měsíci to zvednout na 8, max 10hodin. Poněvač máš zajetý filtr, tak by mohlo stačit výměna 1/3 vody týdně (osobně bych stejně první tři týdny měnil aspoň 2x týdně). Zatím nehnojit, máš zásobní substrát, takže dokud nebude akva řádně rozrostlé, tak bych nehnojil. Máš vesměs nenáročné rostliny, takže rostliny porostou v pohodě i bez hnojení. Až bude akva řádně rozrostlé, tak na podporu růstu a vybarvení rostlin můžeš začít přidávat hnojivo, ale určitě bych začal na třetinové/poloviční dávce (Profito). Pokud budeš přidávat Profito, tak nevidím důvod přidávat ještě ColourFE+.
0 09.04.2017 12:10 Štěpán – Kdy a jak začít hnojit, jestli vůbec ????
Zdravím všechny. Po založení prezentace jsem dostal od Vás spoustu rad. Hlavně teda o předělání dna, takže vlastně na znovu založení celé nádrže. Včera jsem to celé uskutečnil. Použil jsem zajetý filtr, nechal část původní vody, vybral pár slušnějších původních rostlin a doplnil o něco málo /zatím/ nového. Bližší info mám v prezentaci. Ale co teď ?? Hnojit, nehnojit, čekat, nebo co ???? Mám tam i zásobní substrát od Tetry. Budu vděčný za každou radu... Ať to nepřepálím hned na začátku.
Žiadne výrazne negatívne zmeny som nezaregistroval, pokračujem ďalej v experimentovaní.Vďaka za kvalitné vysvetlenie chémie u rastlín.
Maq napsal: Prosím Tě, kde jsi takový horror četl? Můžeš mi dát odkaz?
www.aquaticplantcentral.com/…
"For example, everybody read about the Ca:Mg 4:1 ratio. This is a ratio from terrestian studies. Under the water this ratio produces several problems related to algae. The ratio that works better is exactly the opposite 1:4."
Já to mám v kohoutkové vodě cca 1:2, ale otáčet to na 4:1 teda nehodlám
Každopádně - teď jsem sledoval rostliny, vizuálně pořád stejná hrůza, ale už zase začaly bublat, tak snad zvednutí NO3 zabralo. Na jistotu si tedy ještě pár dní počkám, až budou vidět nové přírůstky, ale podle mě to nic jiného být nemohlo. Ale jeden asi pozitivní efekt to mělo - konečně jsem se odhodlal vyházet všechny rostliny, kterým se ani dříve moc nedařilo. Bohužel to odnesl i už docela pěknej kobereček z Glossostigmy, se kterým jsem si dal docela dost práce, ale aspoň se tam líp uklízí
Pár čistých lístků jsem teda nechal, tak třeba se zase rozjede.
slavko napsal: MCI odporúča pomer horčíka k vápniku 4:1, a to vyslovene pre vodné rastliny.
Prosím Tě, kde jsi takový horror četl? Můžeš mi dát odkaz?
(Nespletl sis to náhodou? Nebylo to naopak?)
Připravuji o tom článek.
Teď se pokusím velmi zjednodušeně:
Ionty mají kladný nebo záporný náboj. Rostliny se snaží, resp. je pro ně nejméně namáhavé, udržovat ve svém těle kationty (+) a anionty (-)
zhruba v poměru jedna ku jedné, jinak by se jim pH zvrtlo na jednu či druhou stranu.
Amonium NH4+ má kladný náboj. Když ho rostlina přijímá, je pro ni nejméně namáhavé, když současně s ním přijme nějaký ion se záporným nábojem - uhličitan CO3--, síran SO4--, chlorid Cl-, atd.
Dusičnan NO3- má záporný náboj. Když ho rostlina přijímá, je pro ni nejpohodlnější současně přijmout nějaký ion s kladným nábojem - sodík Na+, draslík K+, hořčík Mg++, nebo vápník Ca++. A nebo amonium NH4+!
A teď: Protože příjem dusíku výrazně převažuje nad příjmem ostatních živin, je velký rozdíl, je-li ten dusík nabídnut jako kladný, tedy NH4+, nebo záporný NO3-. Jsou-li ve vodě pouze nebo převážně dusičnany NO3-, rostlina s nimi bude bez velké námahy přijímat kationty (K+, Ca++, Mg++), ale příjem aniontů (HCO3-, CO3--, SO4--, Cl-) bude mnohem namáhavější, a tedy jich přijme méně.
Bude-li ve vodě nad dusičnany (-) převažovat amonium (+), bude to přesně naopak.
Zemědělci mají vyzkoušené, že obecně platí, že nejlepší výnosy mají tehdy, když je dusík poskytován v obou formách přibližně stejně.
Snažil jsem se to vyložit tak nějak "lidově", bez nadbytečných detailů. Podařilo se mi to aspoň trochu?
Jarry napsal: Hořčík jsem z hnojiva skoro vynechal, v kohoutkové vodě ho mám dost.
MCI odporúča pomer horčíka k vápniku 4:1, a to vyslovene pre vodné rastliny. Bežná vodovodná voda to má naopak, i moja. Toto som asi po roku úplne zavrhol. No niekedy vtedy sa mi objavila aj tá čierna kalamita.
Problém je, že naozaj všetko zo všetkým súvisí. Asi pred rokom som vymenil interný filter za kanistrový s 2x vyšším papierovým prietokom a asi 10x väčším objemom filtr. hmoty. Zaznamenal som výraznú zmenu cirkulácie, ale hlavne som zaznamenal chradnutie rastlín. Neviem, či je to tou cirkuláciou alebo tá keramika naozaj odbúrava dusičnany, ale musel som výrazne upraviť pomery v hnojive (najmä viac dusíka a menej fosforu) a ešte stále hľadám nové optimum, no je to na dobrej ceste
Jarry napsal: při hodnotách kolem 10mg/l jsem pozoroval, že rostlinám něco chybí. Předpokládám že existuje i minimální potřebná koncentrace, vzhledem k intenzitě osvětlení / CO2 / a tvrdosti vody (Ca, Mg), aby živina byla přístupná
Minimální koncentrace pro to, aby rostlina vůbec byla schopna ion přijmout, sice existuje, je však řádově nižší. V těchto koncentracích je problémem spíš kompetice (konkurence) iontů. Konkrétně dusičnany by mohly konkurovat s chloridy. Máš-li ve vodě relativně hodně chloridů, rostliny je rády přijmou za účelem řízení vhodného pH ve vnitřních orgánech. O to méně ovšem přijmou dusičnanů, které se chovají podobně z chemického hlediska, leč z hlediska výživy jsou nepoměrně důležitější než chloridy.
Jak jsem zrovna podotkl v jiném příspěvku, tyhle věci se dají hodně ovlivnit řízením poměru amonia k dusičnanům. Amonium s chloridy bude přijímáno synergicky, tj. příjem jednoho bude stimulovat příjem druhého. Ale zase se sníží příjem draslíku... Je třeba zkoušet a pozorovat.
Hořčík jsem z hnojiva skoro vynechal, v kohoutkové vodě ho mám dost. Stejně tak jsem ubral i na Fe, jak jsem psal, takže spojitost s černou přisedlou tam rozhodně být může.
Přidat reakci
1 ...... [31] ...... 62
Zpět na obsah sekce Akvarijní rostliny • Zobrazeno 75513x