Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
No, teraz som pozeral čo je zač ten ALDER a od nemeckej firmy to má dosť ďaleko (ALDER optomechanical corp. 171, Tianjin St., Pingzhen City, Taoyuan , 32458 Taiwan), týmto moje nadšenie pre produkty od PL System riadne ochladlo...
Súhlasím, je rozdiel nahradzovať a robiť nové, presne pre to, čo ste popísali sa nechystám nahradzovať existujúce, len ide o cca 90 cm T5 - 39 W.
Ad odkazy: V tomto vlákne boli spomenuté
plsystem.cz aj
www.tron.cz. Do oboch som písal. Z druhého som ešte nedostal odpoveď (4 dni), z prvého som dostal ceny, ale keď som sa pýtal na technickú dokumentáciu, tak som dostal len lakonickú odpoveď, že LED sú značky ALDER. Aj preto som písal, že ešte nie som rozhodnutý. Ale tie LED lišty ma zaujali, aj cenou. Z ponuky plsystem.cz ma zaujali:
* 165x20mm 3,1W, 360 lm - 373kč + Zdroj LPH 18-12 - 330kč
* 240x17mm 5,5W, 625 lm - 529kč + Zdroj LSP 110-225 - 316kč
Prvé je napäťové, druhé prúdovo napájané. Prvé na hliníku, druhé na nejakom epoxide - práve preto som chcel dokumentáciu, nech sa pozriem ako to bude chladiť (včera som znova vložil teplomer do krytu a nameral som 39 °C), pri hliníku sa nebojím a keby náhodou, stačí pripevniť väčší plech.
Na zodpovednosť výrobcov by som sa veľmi nespoliehal, iste nie je pravidlom. Osvetlenie bez krycieho skla je určite možné, len vyžaduje lepšie krytie, pretože sa môže (a bude) zrážať voda aj na LED, a to môže byť (a bude) problém. Ak chcete ostať bez skla, skúste neuzatvárať kryt a nechať osvetlenie voľne nad nádržou.
Okrem spomínaných stojí za zmienku ebay a diódy Cree, tieto by som sa nebál kúpiť napr. 3 W-ové, ale napájal ich iba povedzme 1 W, ale to vyžaduje isté vedomosti, treba navrhnúť zdroj, chladenie, atď. Ale diódy od Cree kúpite aj na tron.cz, len trochu drahšie.
Myslím, že ste nie celkom správne pochopili rozdiel medzi napäťovo a prúdovo napájaným svetlom. LED sú vždy napájané prúdovo, sú to klasické diódy zapojené v priepustnom smere, ak ich pripojíte priamo na klasický napäťový adaptér, prúd vyskočí hore a dióda jednoducho "zhorí". Kvôli tomu sa tam dáva rezistor, ktorý ten prúd obmedzí. Takto je sada diód + rezistor dimenzovaná výrobcom na nejaké konkrétne napätie (ako nejaký kompromis medzi výkonom a životnosťou). Tie diódy zvyknú byť tri, pretože ak doslúži jedna, prestanú svietiť len tri a nie napr. celý meter. Jednotlivé vetvy sú potom zapojené paralelne. Je to pohodlné, možno použiť klasický adaptér, ale možnosti manipulácie s elektrickými a svetelnými vlastnosťami diódy sú obmedzené (možno meniť napätie).
Prúdovo napájané používajú zdroj, ktorý dodáva konštantný prúd, vlastne tým, že prispôsobuje veľkosť napätia tak, aby bol prúd rovnaký (samo, po istú hranicu), takže potreba rezistora odpadá. Tu sa zapájajú všetky diódy do série, nikdy nie paralelne. Ale máte väčšiu voľnosť, môžete použiť zdroj s menším/väčším prúdom, ovplyvniť ako prehrievanie (životnosť), tak intenzitu i farbu svetla.
Mať kopu "slabých" LED je výhodou, pretože sa často stačia ochladiť samé, alebo napr. pásikom, na ktorom sú upevnené. Naproti tomu, výkonové vyžiaria mnoho tepla na malej ploche, tak treba pridávať chladič, ale i to často môže byť len (s)prostý plech. Ale s chladením LED nemám praktické skúsenosti, keď som to študoval, ešte sme si hovorili súdruhovia a nikto neuvažoval nad ich použitím na svietenie

Aktualne mi chcipl el. predradnik 2x80W (chciply mi dokonce oba dva, ale jeden uz mam castecne nahrazen jinyma diodama) v rostlinnem akva (
rybicky.net/nadrze/5897). V tronu (
www.tron.cz/…) jsem si objednal dily na nove ledkove listy, dokonce mi to v cene slozi.
Vychazel jsem z toho, ze 2x80W v T5 zarivkach bylo cca 12000lm, tj. efektivnich (i kdyz mam reflektory) je cca 8000lm. Takze takovy byl pozadavek: dve LED listy (chladic, pasek, zaliti silikonem, optika, zdroj) aby dohromady mely cca 8000lm.
Porizovaci cena je desna (6200,-), ale zrat to bude jen 60W misto 160W, takze navratnost pri 12hodinovem sviceni necele tri roky. Je mi jasne, ze za tri roky budou ty diody zrejme o polovicku levnejsi, ale potrebuji to resit hned.
Dam vedet, co na to rostliny, snad to zvladnou.
4-násobné prodloužení návratnosti

2,5 vs. 10let, ale tohle jediné byla totální střelba od boku

. Jsme však v jiné situaci, vy srovnáváte efektivní spínaný předřadník + tuším T5/145cm a reflektor, vs řešení LED, kdy vám cenový rozdíl nevyjde tak zásadní a snáze se úsporou na provozu zaplatí - celkové náklady však budou značné. Stejně tak počty máme jiné, já mám jen tlumivku - někdo udává dokonce 9W, s 18W zářivkou a to je dokonce 1/3 spotřeby spláchnutá do ... , a nemohu si odečíst náklady za klasicé svítidlo, protože chci modifikovat stávající stav. Ale klidně sem hoďte nějaké odkazy na cenově přijatelné LED řešení 120 lm/W - 160 lm/W, rád si návratnost nákladů přepočítám detailně; pravda je, že sériová zapojení čipů s proudovými zdroji vycházejí významně výhodněji, je to něco jiného než 12V a 1 rezistor na 3 čipy.
Já jsem "deklista", nepoužívám krycí sklo, trubice mi svítí přímo nad hladinou, a svítivost trubicových LED je u slušných prodejců udávána včetně krytu (jen pro ilustraci např. LED SMD 3020 Naitech LZN-44 - Světelný tok (čirá) 880 Lm, (mléčná) 730 Lm). Pokud jde o teplotu - i LED trubice je výrobek, avšak určený k provozu už bez nějakého přídavného chlazení, takže podle mně musí světelnost dosáhnout v běžném provozu při teplotě okolí 25°C, na kolik se ohřeje sama je její věc, odečítání 20% se podle mne nekoná, max. jednotky procent kvůli vyšší teplotě pod deklem - ale je to jistě další důvod, proč svítidla složená z LED nikdy nedosáhnou svítivosti samotného čipu. Pokud jde o efektivitu, čím menší zářivka, tím horší účinnost, rozdíl mezi T8/60cm a T5/145cm je dost zásadní, a kdybych jí měl, asi bych nic neřešil.
S teplotou a svetelným tokom máte pravdu. Teda až na to, že ide o tepolotu polovodičového prechodu a nie teplotu okolia, akoby si mohol niekto myslieť. Ja mám teplotu v kryte okolo 35°, teda meral som, keď aj v byte bolo skoro 30. Pri pásikoch to môže byť lotéria, ale existujú vzorce a údaje v dokumentácii, podľa ktorých možno ľahko vypočítať teplotu čipu v závislosti na použitom chladení a teplote okolia (nie, neviem ich z hlavy). Kvalitné LED poznáte aj podľa toho, koľko sa toho v tej dokumentácii dočítate.
To akože krycie sklo pri žiarivkách pohltí menej svetla ako pri LED? Pri podrobnom skúmaní vyžiareného spektra možno, ale pre naše potreby vidím rozdiel ako zanedbateľný...
ViktorX napsal: Jak to máte spočtené vy?
Ja rátam trochu inak, ale nie matematicky. Súhlasím, pri žiarivke odhadujem cca 80 % s kvalitným reflektorom, predradník zanedbávam, pretože zdroj pre LED má tiež nejakú stratu. Na LED pri 120° podobne porovnávam 1/3 žiarivky. Rozdiel je v tom, že počítam s dlhodobou investíciou a vianočným darčekom, takže ma až tak netrápi návratnosť (tie prachy by som i tak minul) a zameriavam sa na efektivitu prevádzky. Do návratnosti počítam, okrem toho že chcem pridať ekvivalent 1 žiarivky, kde sa prevádzka pri el. predraníku ešte predraží, aj nepeňažné prínosy, ako menej tepla, či menej časté zháňanie nových žiariviek.
Dúfam, že 5-násobné predĺženie návratnosti bola nadsádzka, pretože keď zo 60 € zriaďovacích nákladov na LED odrátam 25, ktoré by ma stála žiarivka (+ reflektor a predradník), tak 35 € sa mi musí vrátiť za dva roky na spotrebe (11 hod denne) aj keby som nechcel, pretože to miesto 39 W bude žrať 10. Hoci, popravde, netuším koľko stojí kW. Okrem toho 120 lm/W ani zďaleka nie je predražená novinka, maximum sa dnes pohybuje niekde pri 160 lm/W.
Napriek uvedenému, nahradiť existujúce žiarivky LEDkami neuvažujem, počkám, kým doslúži predradník.
0 27.09.2012 22:47
Vašek [56] Osobně zatím také o přechodu na LED osvětlení neuvažuju. Mám 2 T5 HO s reflektory.
Je jasné, že na hladinu nedopadá 100% světla vyzářeného zářivkou. Někde jsem měl odkaz testů rúzných reflektorů a i s nima je to bída.
Jenže, pokud dám mezi LED a hladinu krycí sklo, tak i u necelých 2mm silných skíček je ztráta 10%, u silnějšího skla bude to půjde nahoru, takže 4mm to může být 15" ztráta. Proto se u značkových svítilen používá speciální sklo s AR vrstvou. Za další teplota. Zatímco trubice T5 s vyšší teplotou nemá problém, tak LED čipům to vysloveně vadí. Udávanej výkon je při 25 stupních. Každej stupeň nahoru a světelnej tok klesá. Obecně přibližně platí, že při 100 stupních na čipu je tok o 20% dole a při 150 30% dolů. Těžko odhadnout kolik bude v krytu teplota a jak dokonalej odvod tepla z čipu bude.
Shrnuto. Teplo LEDkám veme minimálně 10% a krycí sklo dalších 10%. V horších podmínkách kde bude vyšší teplota a krycí sklo bude silnější jak 2mm bych to klidně tipoval že kytkám se bude svítit jen 2/3 výkonu udávanýho výrobcem a když se k tomu přidá špinavé kricí sklo tak jsme rázem na polovině

Já zůstávám dále u T5 a pokud bych měl přejít k LED, tak si ho zbastlím sám. Spíše bych to viděl ale ke krevetárku.
No pokud neuvažujete reflektory, řekněme že zužitkujete akorát polovinu světla, co svítí dolů (180°), takže jste u zářivky rázem na využitelných 40 lm/W (a to nesmím počítat ztráty předřadníku); když mi LED trubice dá 90 lm/W při 120°, tak abych mněl lepší srovnání se zářivkou, je to řekněme stejný výkon jako 60 lm/W při 180°. Kdybych osadil zářivku reflektorem a teď plácnu, polovinu světla zeshora vyzářil dolů, dostanu se s ní na stejných 60 lm/Watt jako má LED trubice. Jenže - v mém případě mi zářivka sežere 18W + tlumivka 8W. I kdyby to bylo jen 6W, sežerala by mi 24W, zatímco LED trubice jen 12W, prostě provozní náklady poloviční, při +/- stejných nebo možná lepších světelných podmínkách než zářivka. Já jsem spokojený, trubice se mi na provozních nákladech zaplatí ca za 2,5 roku, a dál už bude spořit

. Problém je, že pokud bych chtěl 120 lm/W, tj o 30% víc, zaplatil bych za pořízení tolik, že by se mi to vrátilo tak za 10let... Jak to máte spočtené vy?
ViktorX napsal: 90 lm/Watt - 1080lm (tj 1800 lm/m), 4500K, á 500,-Kč. Jediné co řeším, je vhodnost do vlhkého prostředí...
Ja by som nešiel do ničoho, čo má < 100 lm/W (mojentálne uvažujem nad 120 lm/W), pretože moje T5HO majú 60 a 80 lm/W (podľa farby), takže ak chcem návratnosť zriaďovacích nákladov, musím šetriť na prevádzke. Vlhka by som sa nebál, ak je medzi svetlom a vodou krycie sklo - vlhkosť na svetle nebude taká, aby sa tam zrážala voda.
Moje pokusy so zaliatym LED pásikom dopadli zle - zažltnutý a tvrdý silikón, mizivá svietivosť po asi 4 mesiacoch používania. Dávam vinu zvýšenej teplote v kryte, keďže mám aj žiarivky, a tým pádom prehrievaniu LED + pochybná kvalita.
Jste příliš laskav

. Právě že nechci řešit to, co budete muset vy - zakoupit napájecí zdroj (pro 2m min. 40W), hliníkové lišty, upevnit je, nakrájené pásky propojit kabeláží, koncovky zalít silikonem nebo něčím proti vlhkosti... To není pro mně, asi půjdu do 2 ks LED trubice otočné, 12W, 90 lm/Watt - 1080lm (tj 1800 lm/m), 4500K, á 500,-Kč. Jediné co řeším, je vhodnost do vlhkého prostředí... a jestli půjde narvat do patice. Ale viděl jsem, že už to tu někteří mají, tak snad to bude OK a hlavně bez starostí.
Jo tak s tím souhlasím.Ale na druhou stranu to tak mají všechny ledky,že čím více proudu tím více svítí, ale nižší účinost.Každopádně jsem je dneska objednal tak jsem zvědavý jestli to bude stačit.Chci se dostat se svítivosti na cca 4000lm na akva což by měli dva pásky zajistit.Koupil jsem rovnou 5m a zbylé 2-3 metry použiju na osvětleni vršku paludaria.Až to bude hotovo tak napíšu jak jsem s nimi spokojený.
A pokud byste chtěl s vyšší účiností tak tady je jedna adresa
www.tron.cz/… 
Asi jsme si nerozumněli, sám jste říkal, že inzerovaných 2100 lm vám mailem upřesnili na 1900 lm. Ten rozdíl u pásků se stejnými diodami a teplotou je daný příkonem, víc žere, víc svítí. Ale zatímco ten slabší 1500 lm (14,4W) má účinnost ca 104 lm/Watt, ten silnější, jak sám píšete "realná je 1900lm/m" (19W) má holt účinnost jen 100 lm/Watt (srovnávám pásky obě studená bílá), s rostoucím proudem jde efektivita dolů (kdyby byl 2100 lm, jel by přes 110 lm/Watt, proto by to byla lež). Ale samozřejmě svítí víc

.
Ten slabší by měl mít 1500 -teplá bílá
ten silnější 2100-studená bílá
Pokud vím tak studená bílá vydá ve většině případu více lumenů.A nevím proč by to měla být lež?Záleží kolik proudu do nich pustíš a kolik toho vydrží.Aspoň tak jsem to pochopil.
Jojo, těch 2100 lm/W je lež jako věž, pásky jsou identické, tenhle má nižší odpory rezistorů (asi proto o kilčo dražší

), a s vyšším proudem je nutně nižší účinnost, u LED SMD 5630 jsem našel údaj
20lm @ 50mA,
50lm @ 150mA.
mají dva druhy jeden 1500lm a druhý 1900lm
0 26.09.2012 12:07 David – LED panel
Zachvilu to bude hoši tak že si budete moct vybrat, udělají vám pásek na přání...bohůžel u lacinějších LED to tak chodí, udávaná teplota je od-do, ale to je jen důkaz toho že to někdo dělal ručně a prostě to tam nějak bude. Kvalitní LED má danou teplotu a dělají se strojově.

"Světelný tok: 1500 lm/m". Teda nevím kdy jste jim psal, ale možná zase změnili názor

Mají tam psanou svítivost 2100lm/m ale já jim napsal jestli to je pravda a oni mi odepsali,že realná je 1900lm/m taky po něm pošilhávám
Doporučit neumím, ale raději vodotěsného souseda
ww.iwdgroup.cz/… , oba mají u pásků překvapivých 104 lm/W, pokud je to pravda... Celý pásek vychází 72W, řekněme velice zhruba jako 150W zářivek. A nezapomeňte co píšou ke konci "Pro dlouhou životnost je vhodné instalovat do hliníkových lišt, z důvodu chlazení pásky. Vhodné pro hlavní osvětlení."
0 25.09.2012 11:29 mamla – Dotaz
ww.iwdgroup.cz/…
Ahoj, je LED pásek z odkazu vhodný na osvětlení akvária ? Je to s ním energeticky výhodnější než zářivky ? (a o kolik, má to cenu dělat?)
Ale ne, obvykle to znamená, že mají provedení teplé i studené, ale ani se to neobtěžují napsat, nebo nevědí co v zásilce přijde, každou chvíli narazím na udanou svítivost, která ale platí pro čiré sklo a s nabízeným mléčným sklem je nižší o ca 15%, s čímž se zapomenou pochlubit, bezva jsou taky hlášky "se super svítivostí 6500K", jako by to prodávali zelináři...
0 24.09.2012 22:55 maleaqua – Re: jitkaS
souhlasím s Vaškem to je skutečně veliký rozdíl..


už se nebudu angažovat, ale u téhle byste musela překopat zapojení, vytáhnout startér by nestačilo

. Sbohem, a hodně úspěchů.
0 24.09.2012 20:58 jitkaS Děkuji všem za rady a názory. Momentálně z toho mám trochu guláš v hlavě, a musím to všechno vstřebat. Ale o tématiku se budu dále zajímat a uvidím, zda uvidím

. Ještě jedna otázka a už otravovat nebudu. Má někdo zkušenost s touto led zářivkou?
www.eled.cz/… Máte - li zářivky se startérem,
nemusíte vyndavat tlumivku, ale pokud byste na LED trubice trvale přešla, je to nanejvýš vhodné, protože vám bude zbytečně "užírat" část energie, odpojit tlumivku a přívod propojit "čokoládu" je práce na 60 vteřin, větší pakárna je odstranit dekl a k tlumivce se dostat. Nahlédněte prosím do tohoto dokumentu, orientační schemata (s drobnou chybou připojení tradičního předřadníku - třetí vstup vlevo dole nemá být) jsou na konci souboru
www.ledglow.cz/… . "led jsou pouze levnější na provoz ale nedají více světla" - když jsou levnější na provoz, dají vám stejně světla s menší spotřebou energie. Nebo to můžete otočit, při stejné spotřebě energie vám dají světla víc. Konkrétně nahradí - li jedna 9W LED trubice 18W zářivku, můžete nainstalovat trubice dvě a při stejné spotřebě dostanete více světla. Spočítat rozdíl ve spotřebě a návratnost investice už je na vás.
Právě, že vůbec rozhodnutá nejsem, protože nevím zda to bude fungovat tak jak se domnívám.Jen jsem se snažila popsat svou představu a jak se domnívám, že to bude fungovat a co mě k této teorii vedlo. Zatím nemám nic koupeno a informace co po různu sbírám jsou dosti protichůdné. Tou úpravou, co jsem zatím četla o led zářivkách tak musejí být napojeni naostro. Takže se musí vyndat startér a ještě nějak propojit dráty- ale v tomhle se opravdu nevyznát a ani el. nerozumím.jeden známí elektrikář mi říkal, že led jsou pouze levnější na provoz ale nedají více světla a jejich cena je tak vysoká, že se snad ani nevyplatí. Namísto toho někteří akvaristé si je nemohou vynachválit a jiní na to nadávají. Ve skleníku je používají a nemůžou si je vynachválit. Tak jaký rozdíl je v použití v akva. To fakt nechápu.
Podle mé zkušenosti bych použil raději pásky s poloviční svítivostí a větší množství. LED pásky stejně jako samostatné LED musíš chladit. A pásky s menší svítivostí uchladíš pohodlněji. Zde je
www.tron.cz/… spousta informací jak o typech tak cenách. Já osobně doporučuji projít ten první odkaz - komponenty pro osvětlovací techniku. Najdeš tam nejen ceny, ale i popisy a doporučení jaký profil k jakému pásku. Pokud se budeš dívat i na jejich eshop, tak tam mají nabídku oproti dokumnetu omezenou. Ale dá se s nimi domluvit a oni ti ze sortimentu prodají co budou mít na skladě.
Ty zarovky jsem zkousel a nic moc.http://www.ebay.com/itm/Energy-saving-AC110V-220V-E14-Screw-Base-4-1W-LED-high-power-lamp-4W-Cool-White-/330782686249?pt=US_Light_Bulbs&hash=item4d042f3c29
je to spis jen bodovka a a misto stavajicich dvou lamp bych musel pozit 6-7 techto zarovek abych pokryl vetsinu akva.
Nechápu tu nutnost úpravy, vyndájí startéru z objímky je identicky náročné jako vyndání žárovky ze svítidla, tuším že GU10 mají stejnou objímku. Dělají se i natáčecí trubice. Cenou jsem měl na mysli různé druhy LED, ne ve srovnání s haloheny. Pokud jste již rozhodnutá dát bodovky (prosím 12V, ovšem pak je nutné dokoupit zdroj) 20cm nad akvárium, pak nevím, jakou radu hledáte, stačí upevnit svítidlo (o krytí jsem se již zmiňoval) s příslušnou objímkou.
Led trubici použít nechci, protože nemám potřebné těleso a nechce se mi stávající upravovat- zásah do startéru.Zpíše jsem měla na mysly led žárovku podobající se vzhledem i zapojením klasické odkaz
www.t-led.cz/… s úhlem 60 .Barvu mají dvojí kolem 3000 a 5000 což při kombinaci dá celkem hezké světlo vhodné pro rostliny i pro oko. A jelikož budou viset ne těsně nad nádrží, ale cca počítám tak 20čísel nad. Tak myslím, že to pokrytí bude celkem rovnoměrné, navíc se domnívám, že vzhledem k možnosti natočení, bude světlo možno lépe nasměrovat. A vytvořit tak i stinná místa např. pro neonky a jiné stínomilné osazenstvo a naproti tomu světlo namířit tam ,kde budou náročnější květiny a jakoby prosvětlená mělčina. To s trubicí podle mě nejde udělat. Ale v tomto jsem pouze teoretik, takže se mohu mýlit a ráda uslyším zkušenosti a názory jiných. Pokud se jedná o vyšší cenu žárovek, myslím že se my vrátí jak v energii tak v životnosti. Přece jenom je rozdíl 5x3-4w nebo 3x54-80W.
Pokud chceš LED odzkoušet na stávající nádrži, nejjednoduší a celkem laciné řešení je LED trubice,
www.dstechnik.cz/… , vzít jednu na zkoušku a porovnat, jen je třeba dát pozor na 2 věci - zda se vejde do objímky a zda po nasazení bude svítit pod vhodným úhlem, hlavně nebrat matné provedení. Pro kutily s pilou a kladivem, viz
exit 
, je vhodný i LED reflektor
www.svicenilevne.cz/… , ovšem ty mají nevýhodu ve vysokém výkonu v relativně malém úhlu, takže se hodí spíš ve více kusech do velkých akva. Odkazy čistě pro inspiraci, ale jistě stojí za úvahu, zda kvůli např. o 10% vyšší účinnosti utrácen násobné částky.
0 24.09.2012 06:58 jitkaS – žárovky
Jak jsem se dívala tak mezi led žárovky jsou velké rozdíly jak v objímkách, úhlu svícení 180, 60,30 , tak svítivosti. Samozřejmě, že ty nejsilnější, jsou i nejdražší, ale dá se sehnat kolem 200-300 kč. Nyní přemýšlím, že by bylo nejlepší to vyzkoušet s jednou žárovkou, na stávající nádrži, ale jak?Nechci si nabourat rovnováhu.
0 23.09.2012 20:25 rostasl66 – Led žárovky
Češi asi uvádějí výkon dobře.http://www.eshop-rychle.cz/led-pasky/eshop/2-1-LED-zarovky/0/5/139-LED-COB-3W-MR16-Studena-bila
0 23.09.2012 19:56 rostasl66 Ještě dodám, že u led se liší výkon s W led a 3W mi přijdou nejefektivnější.
0 23.09.2012 19:52 rostasl66 – RE - Vašek
Ano čína to napíše, ovšm na žárovku, kde stlačí úhel na 1/2 oproti led.Samotná led cob 3w má pírodně čínských 90LM/1w.a 120st.
3W / 600 lumenů.. to už jste na 200 lm/W, jestli to myslíte vážně, za všechny prosím o odkaz. S těmi GU10 - 230V bych nedoporučoval, mělo by mít krytí IP 65, ale už to zmiňovat nebudu.
0 23.09.2012 17:48 rostasl66 – Led výkon rovnátko
Já zastávám dle vlastních zkušeností názor,že výkon (LM/w) led svítidla by měl mít cca 1/2 výkonu (LM/w) běžně používaných zářivek pro konkrétní nádrž. Podle druhů rostlin 1/2 + -, ale nijak zásadně jinak.
Možná jsem to nenapsal nejlépe, ale tam, kde se dodavatel ani nepochlubí světelným tokem svého zboží,tam se asi ani není čím chlubit. Všeobecně co se pásků týče, 5050 je 14,4W/1m a jeho svítivost na 1w je nižší než u High Power,Cree nebo Cob led. Pásek 5028 má cca poloviční výkon oproti páskům 5050. Pokud se prodejce ani nepochlubí že se jedná o 5050, jde vve většině případech o 5028. Dále jsou tu ještě nalíčeny ještě super levné pásky tzv.eco ty mají místo 60led/1m polovinu a vzrábí se jak 5050, tak 5028.
To je jen takové jednoduché shrnutí pro ty, kdo uvažují o led svícení a nemají srovnání.

A nemaju niekde samostatne tie Cu podlozky?
0 23.09.2012 17:10 rostasl66 – RE - drlift
Ano je to málo. 7,5w je málo i v těh nej. led -leda že bys stím chtěl prosvítit 10cm a dal to co nejblíž k hladině. Ta kombinase hodně muziky za málo peněz je dost složitá a většinou málo funkční. Já pokud stavím led světlo, tak mne vyjde materiál na podobné prachy, ale svítí to.
0 23.09.2012 16:56 rostasl66 – jitkaS
K těm Led žárovkám.
Stačit určitě budou. Nejlepší účinnost má žárovka s Cob diodou. Pozor na úhel je 60st. jinak 3w-600LM. Nejspíš se dá sehnat s paticí GU 10 na 220v nebo MR 16 na 12V. Jinak samotné ledky mají pro akvaristu který je chce nainstalovat třeba do krytu výhodu 120 st.
Ano, jelikož se čipy na hliník se blbě pájí, tak se mizi hmilníkovou star a čip dápá termální podložka. Ta má drobný tepelný odpor a jelikož LEDkám s narůstající teplotou klesá účinnost, tak je cílem mít LED co nejlépe chlazenou. Na měděné star je čip totiž napájen rovnou. Sice je zlepšení měřitelné už na nějakých 3W v případě XML, ale opravdu význam to má až při proudech nad 2A a pro XML na hliníkové star nemá význam proud nad 3A, protože už díky vysoké teplotě svítivost neroste, zatímco na měděné se dá napájet i 5A.
Pozeram ze na tie lepsie LED pouzivaju medene "star" pre lepsi odvod tepla.
0 23.09.2012 12:22
Vašek [56] Dávám odkazy na dva spolehlivé a kvalitní eshopy. Tam je jistota, že co si objednáte, tak dostanete. Dá se objednávat také z číny, ale většinou je to loterie ohledně barvy světla. Ikdyž i tam jsou spolehlivé obchody.
Naše obchody nemají většinou nejnovější biny a pokud ano, tak nejsou napájené na staru, ale dodávají samotné čipy, které je potřeba napájet buď rovnou na chladič , což je u hliníku problém a tak se pájí na star, která se pak lehce namázne pastou a šroubuje k chladiči, nebo lepí teplovodivým lepidlem.
www.cutter.com.au/… (tady je přímo od nih něco pro akvaristy, samotné LEDky mají normálně v shopu) mimo jiné také prodávají pásky s LED
www.cutter.com.au/…
A druhý obchod od sousedů.
www.led-tech.de Díky teď už jen někoho sehnat kdo mi to vysvětlí anebo zbastlí do kupy

Přidat reakci
1 ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256471x