Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Dobrý den,
2 x 15 čipů xpg napájím trafem mean well ELN 60-48, ale po 3 letech trafo odchází (nezdravě se hřeje - když jede na plný výkon tak na něm nejde udržet ruka) proto ho chci nahradit jiným, ale aby tam zároveň byla kapacitní rezerva. Trafa LPC 35-700 bych musel použít dvě a zároveň nemají kapacitní rezervu.
Máte nějaké typy co použít? Regulace se klidně vzdám.
tak už to běží - celé jsem to zapojil do serie.
A tie vetvy sú zapojené za sebou? Tak, aby mali jeden spoločný prúd?
Dobrý den, dodělával jsem si doplňkové světlo s čipy XPG, je to na dvou chladičích = 2 větve po 7 a 8 čipech, napájeno zdrojem mean well LPC 35-700 a když to zapnu, tak jedna větev svítí naplno a druhá svítí velmi slabě, když ke zdroji připojím větve samostatně, tak svítí naplno obě.
Stejně mám na tom samém akvárku připojeno hlavní světlo a bez problému.
Ví někdo kde je chyba?
Tak si nakonec odpovím sám, dovolal jsem se jednomu pánovi, který se čipy zabývá již pár let a je to jasné, čip je vadný musí se vyměnit.
0 06.11.2017 11:12 Jarda62 Ahoj všimnul jsem si na světle, že jeden čip cree xm-l 10W se nerozsvítí společně s ostatními, ale až při dalším kroku, stmívání Arduinem. Jde čip směrem koš?
Starší reakce
Tak jsem zkusil sundat čočky z XT-E čipů a úhel kuželu samotných čipů jsem změřil na cca 80° (což mi přesně vychází na omezení U profilem, na kterém mám aktuálně čipy přilepené). V každém případě je při vzdálenosti mezi čipy 10cm (což jsem použil na současné rampě a co plánjuji i na ty 3m rampy) světlo jednoznačně rovnoměrněji rozptýlené, než s 80° optikou (ona totiž vytvoří kužel intenzivního světla pouze o polovičním úhlu). Navíc bych takto už při 2 řadách dosáhl osvícení celé hladiny, pokud budou čipy 15cm nad hladinou (bude i širší U profil, takže i úhel bude větší). Při použití optiky je opravdu potřeba držet vzdálenost mezi čipy kolem 5cm.
Závěr je takový, že udělám 2 rampy bez optiky a budu mít připravený zdroj na případnou rampu 3. Se 3mi rampami bych asi použil optiku na krajní rampy pro osvětlení dna a prostřední nechal bez, ale jsem přesvědčen o tom, že na Echinodory atd. i ty 2 rampy s XM-L čipy budou až až (teď svítím tou rampou s 10ti XT-E čipy nad 300l akváriem a intenzita je zhruba taková, jakou bych si představoval i na těch 3m).
Ty čočky by s tím měly udělat dost - mám jednu pokusnou rampu s XT-E čipy a několik druhů čoček, tak s tím ještě budu trochu experimentovat. O úsporu energie mi ani nejde (vím, že tam žádná velká úspora není), elektrikou topíme, takže máme kWh asi za 1,5Kč. Jde mi spíše o vzhled a možnosti regulace, akvárium bude bez krytu, tak to musí aspoň trochu vypadat
Několikrát jsem intenzitu v akváriu měřil a dá se říci že trubice T5 vycházely lépe než led a pokud by jsme se měli bavit o nějaké úspoře energie tak ta tam žádná není a u tak vysokého vodního sloupce je to spíše naopak. Nevím co z tím udělají čočky ty nemám. Na rostliny co píšeš ti to bude stačit ale pokud jich bude větší množství CO2 ti budou dost ujídat.
XM-L čipy mají vyšší intenzitu (x1,66) oproti XT-E (srovnávám XT-E na 700mA vs XM-L na 1000mA, což jsou "doporučené" hodnoty). Při 2 řadách vychází intenzita u dna přes 30 µmol PAR, což by mělo být dostatečné. Každopádně, náročné rostliny primárně neplánuju, intenzita osvětlení by měla být nízká-střední, budou tam hlavně Echinodory, Pistie, možná Myriophyllum, Nymphaea. Původně jsem neplánoval ani CO2, nakonec asi bude - ale ve velmi omezené míře, spíše pro snížení pH.
Ledky nemůžeš hnát na 100% což je v mém případě 1,5A neuchladíš je a zas tolik světla navíc nezískáš.
Neviem, aj podla mna to vyznievalo zavadzajuco - akoze pre 500l akvarium je treba 450W LEDiek pre pestovanie narocnych rastlin... a ono je to nakoniec skoro tretina.
Počítam tak, ako píšete... Ak chcete poskytnúť užitočnú informáciu, tak namiesto poučovania rovno napíšte koľko z tých 5 W využívate.
Takhle to ale nemůžeš počítat, nejedou ani na polovinu (40%) to je nějakých 180w
Já mám skoro 90 5w čipů na plochu 180 x 50 a asi 60 cm vzdálenost od dna a ve třech řadách takže pokud by jsi chtěl někdy pěstovat i náročnější rostliny bude to asi málo.
Ano, s úhlem počítám (optika mi optimálně při té výšce 80cm nad substrátem vychází na 40°), ale mít jednu řadu bez optiky jenom na osvícení hladiny je dobrý nápad, také už jsem na to myslel. No asi to udělám tak, že začnu se 2ma řadami XM-L a uvidím, jak to bude vypadat. Napěťový zdroj bych mohl dimenzovat na řady 3, tam není velký rozdíl a v případě potřeby 3. řady bych jenom dokoupil čipy a LDD
Neviem čo bude vhodné pre Vás, len nezabúdajte, že vyžarovací uhol diód je bod, kde intenzita svetla dosahuje 50 % a za týmto uhlom prudko klesá. Reálny "použiteľný" uhol je o dosť užší, niekde pod 100 °. Okrem toho, ak použijete šošovky, tie môžu intenzitu o dosť znížiť - pri tých čínskych som tento údaj nezaregistroval, no odhadujem to na min 10 %.
Takže použitie šošoviek 90 ° vlastne nedáva veľký zmysel, lebo to, čo získate zúžením charamteristiky, vlastne stratíte v optike (približne). Možno by ste mohli zvážiť kombináciu úzkeho lúča na presvietenie dna a pomedzi to bez optiky, na presvetlenie hladiny. Presné počty a rozostupy by bolo treba prerátať...
Navrhuju světlo nad akvárium 320x60x70 (dxšxv). Světlo bude 10-15cm nad hladinou, takže cca 80cm nad substrátem. Akvárim nebude primárně rostlinné, ale něco (spíše nenáročného) z Amazonie tam poroste (a rád bych si nechal v záloze možnost pěstovat i náročnější rostliny, kdybych někdy v budoucnu akvárium předělával). Řeším 2 varianty:
- 2 řady XM-L čipů, každá rampa by byla nad "svojí polovinou akvária", rozestupy mezi čipy cca 10cm, tj. 60 čipů celkem, optika 45°. Plynulá regulace od 0% - max. na 1000mA.
- 3 řady XP-G2, rozestupy na rampě zase cca 10cm, čipů tedy 90, optika 45° - max. na 700mA.
Už jsem byl rozhodnut pro 2xXML-L, ale udělal jsem si jednu pokusnou rampu nad jiné akvárium, kde mám optiku 80° a i tak jsou kužely světla u hladiny dost úzké. Optimální by asi byly 4 řady, ale to zase odhaduju, že bych svítil tak na 15% maximální intenzity. Při použití reflektorů s větším úhlem bych zase svítil všude kolem, tak nějak rozmýšlím, co bude nejlepší kompromis, samozřejmě i s ohledem na cenu - ty 2 řady XM-L vs 3 řady XP-G2 jsou ještě cenově celkem srovnatelné.
Starší reakce
Byl by někdo tak ochotný a vyfotil mi cree cip na hvězde s pravitkem viz foto, který zakoupil v číne. Potřeboval bych vědět, zda jsou všechny pcb 20 z číny rozměrově stejne. Podlaha
Psal jsem že to světlo stavím tak abych mohl ten zdroj využít, což znamená že na jednu větev nedám víc než je schopen ten napěťový zdroj pokrýt. A počet čipů ve všech větvích zase nesmí spotřebou překonat co je schopen ten notebookový zdroj dodávat. Naštěstí mám poměrně malá akvária takže to není problém. Kdybych stavěl něco většího tak už je to na nic s tak malým napětím, protože je potřeba hodně LDDček a to se může zbytečně prodražit - člověk u toho musí trochu počítat. Pak už bych pořídil asi nějaký 48V zdroj nebo něco podobného.
Driv3r napsal: co je to klasika?
Neísť nad 35 V, pýtali ste sa na 50V zdroj...
MeanWell síce robí prúdové zdroje "PWM", ale po hlbšej debate (neviem už v ktorom vlákne) s RoFr sme sa nakoniec zhodli, že všetky sú vlastne napäťovo ovládané a vstupný signál PWM interne prevádzajú na napätie. To by nebol až taký problém, lenže nedokážu stmievať od 0 a pod nejakých 7 % majú *nedefinovaný* stav, tzn pokojne i 100 % výstupu. Pokiaľ chcete stmievať od 0 prichádza do úvahy jedine kombinácia napäťového a prúdového zdroja, tým pomerne výrazne znížite účinnosť napájania (ich účinnosti sa násobia).
Účinnosť je ≤1 a je to pomer príkonu (vstup) a výkonu (výstup) zdroja vo Wattoch, ak teda poznáte spotrebu LED (píšete 30 W) a poznáte účinnosť ovládača (0,8 je pomerne kvalitné), vypočítate vstup 30/0.8 tzn. cca 38 W. Ak toto číslo podelíte vstupným napätím, dostanete prúd na vstupe. Ak týchto 38 W podelíte účinnosťou napäťového zdroja, dostanete celkový príkon svetla (pri 0.8 sa dostanete k 46 W). Problém účinnosti zdrojov je, že nie je konštantná (a často ani lineárna) v celom pracovnom rozsahu zdroja, takže kým to nezapojíte a nezmeriate, tak neviete.
Platia samozrejme jednoduché pravidlá: max. prúd napäťového zdroja musí byť vyšší ako súčet prúdov jednotlivých vetiev a jeho pracovné napätie musí byť vyššie ako súčet úbytkov napätí na diódach (pozor menia sa) plus úbytok na prúdovom zdroji, no nesmie byť vyššie ako max. vstupné napätie prúdového zdroja. Celé to komplikuje fakt, že pri impulznom prúde (PWM) dochádza k prechodovým javom, ktoré spôsobujú špičky v odbere, a tieto môžu mnohonásobne prekračovať pracovný prúd a významne zaťažovať zdroj (dôsledkom je pokles napätia). Napr. spínané zdroje môžu pri spustení (ak to nie je ošetrené) počas pár ms odoberať i 70x viac ako je ich bežný odber (i po ošetrení to býva 20x) a zmerať to možno len špeciálnymi meracími prístrojmi (tzn. neskutočne drahými). V documntácii hľadajte niečo ako inrush current.
Veľmi opatrne pri počítaní výkonu s údajmi z dokumentácie. Ak aj budem uvažovať, že ich dané LED spĺňajú, tak ich Vy (ani ja a asi ani nikto iný) nedosiahnete, pretože platia pri určitej teplote čipu - zvyčajne 20 alebo 25 °C, čo je bežná izbová teplota, tzn. keď nesvietia. LED, ako väčšina polovodičov, pri zohriatí mení svoje parametre. Takže, buď pridajte riadnu rezervu alebo rátajte aj s teplotnými koeficientmi. Pridaním rezervy znižujete účinnosť sústavy a zarátať správne koeficienty nie je prosté, preto treba najprv vyrobiť prototyp, kde sa výpočty overia. Ono, tie výpočty, ako také, zložité nie sú, ale mnoho hodnôt bez zapojenia jednoducho nezistíte a ak ich dáte od oka, tak výsledok nebude správny. V dokumentácii hľadajte niečo s teplotou v menovateli, napr A/K, V/K príp. na V/°C apod.
mžeš mi to objasnit nejak mi to nejde do hlavy zdroj muže byt niší napeti než je celkovy počet napětí led a ldd???
tzn mam led 3.6v x 10ks= 36v +30w vykonu /jedna větev . zdroj napajeni třeba z ntb 19v 3,42A+
www.tme.eu/…
těd mi to osvětli napětí 10ks led 36v rozmezí ldd 2-52v
10ks led 30w vykon ldd 36w tzn do max vykonu ldd zbivaja 6w to jsou další 2 led .
pak napěti 12 led= 43.2v-36w a ldd 2-52v 36w je to při max zatěži.ne?
těd to co netuším jaky přikon dostanu z toho zdroje a kolik takovyhto větví na jeden zdroj mužu připojit.
Tak jako LDD je od MeanWellu tak i napěťové zdroje jsem nakonec použil jejich, když jsem je musel kupovat.
Zkoušel jsem něco z číny přes ebay ale záleží na jaký kus narazíš. Měl jsem jeden co shořel po dvou měsících a mám taky kousek, který dobře slouží už několik let.
Jinak se mě v šuplíku pořád válí nějaké zdroje od notebooků (většinou 19V, 60W), takže nyní vždy stavím světlo tak, abych využil ten notebookový zdroj. Pokud z něho na nějaké aplikace potřebuji nižší napětí (nejčastěji 12V nebo méně) tak si pořídím za pár kaček třeba toto:
www.ebay.com/… S takými zdrojmi neporadím. Ja by som ostal pri odskúšanej klasike, pretože je zohnateľná a za rozumnú cenu. A to i za cenu viacerých vetiev ovládaných jedným vstupom. Farebné LED dajte určite ovládať samostatne. Účinnosť (a teda množstvo svetla) i pracovné napätie závisí od vlnovej dĺžky. Nikdy som síce nemal tú česť s výkonovými fabenými, ale pri bežných LED má modrá cca dvojnásobné napätie v priepustnom smere oproti červenej. Prúdový zdroj a sériové zapojenie sa s tým vysporiadajú, ale i tak môže prísť vhod miešať ich intenzitu samostatne. Použitie viacerých prúdových zdrojov má síce za následok vyššiu pravdepodobnosť poruchy, ale zároveň pri poruche zdroja neodíde svetlo celkom, ale len daná vetva. Nezabúdajte tiež, že akvárium so svojou vodou a vlhkosťou je pomerne nebezpečné prostredie, nedvíhajte napätie zbytočne vysoko (hranica 60 V platí pre suché, bezpečné prostredie a otázkou ostáva do akej miery je pulzné napätie/prúd jednosmerným).
To je moc pěkné
Arduino je vyřešeny bez displeje pouze rtc a wi-fi modul.nastavování pres pc.tzn hledat pwm zdroj z výstupem aspon 50v na větev. Jak s psal rad bych 3 vetve.udělám tedy 2 čistě bílé a jednu mix.abych to více nekomplikoval. Led mam z alli.jen ty zdroje ve mu zde.kvůli záruce.měl jsem uz par různých zdroju z alli a žádný zázrak.některé poměrně rychlé shořeli,a to domu nechci.
Pokud si nezvolíš jiný rozměr tak by to mělo být stejné.
www.ebay.com/… Mrkni na
spectra.1023world.net je to trochu outdated,ale pouzit se to da,jenom davej pozor v settings aby tam bylo for freshwater.
0 25.08.2017 18:26 darira – výstupy
robodoupe.cz/…
O počet výstupu na Arduino Mega při použití viz. odkaz bych se tolik nebál.
Slavko,len tak pre info, LCD moze zapojit na I2C a ma usetrene vystupy. Mam Megu na 8xLED + 3rele vcelku funkcne {nepouzivam poledni pauzu, storm ci ine ficuriny ci 1024 rozvsecovanie - mam klasicky nabeh-utlm 3 minuty...
).
A co sa tyka toho LDD, tak ked pouzije LDD HW tak to ide az cez 50V. Ja si davam na LDD HW pri 48V 13 kusov LED.
Tak udělej dvě řady Warm White a jednu Cool White a nemusíš tam dávat barevné. Noční osvětlení to můžeš svítit vším ale na méně než 1% Na Františkově regulátoru jde nastavit 0,1% .
Ja teda neviem, ale biele LED v podstate kombinujú modrú a červenú. Môžeme siahodlho diskutovať, či ich vlnové dĺžky sú pre rastlinky dobré alebo nie. Faktom však je, že pokiaľ nekúpite originál Cree LED s garantovanými parametrami, tak istotu nadobudnete len meraním. Vedzte, že prvé biele LED, ktoré mi došli z eBay, svietili ružovo. Obdobne je to i s tými modrými a červenými. Ak teda nie ste ochotný vyvaliť kopu prachov za originál LED (kde však tiež neexistuje 100% istota parametrov), tak to bude zbytočne komplikované.
Ohľadom vetiev, ak robíte prvé svetlo a sám ešte neviete ako silno/slabo to bude svietiť,
dajte modré a červené spolu do dvoch vetiev a urobte každú vetvu bielej samostatne, aby ste prípadne mohli laborovať s intenzitou v štýle vpredu viac, vzadu menej (alebo naopak). Ono, trom vetvám bielej sa i tak nevyhnete, pretože ovládače LDD i tak asi viac ako 10 LED neutiahnu (ak si dobre pamätám, vstup do 35 V), len ich môžete riadiť samostatne alebo spoločne.
Arduinom (AtMega328) neurobíte päť vetiev s krokom jemnejším ako 1/256 (po korekcii (ne)linearity zraku ešte menej), pretože má len jeden 16b čítač. Dá sa to síce obísť, ale program bude oveľa zložitejší a treba programovať na nižšej úrovni. Ak Vám stačí nejakých cca 150 krokov intenzity (a ja myslím, že stačí), pokojne to urobte cez neho, v opačnom prípade sa poobzerajte po niečom výkonnejšom. Len pamätajte, že 20 vývodov na Arduine môže byť málo, ak tam chcete použiť displej, nejaké tie tlačidlá a LED.
Cirkus nedělám
ty červený jsou na rostlinky 650mj mám ted 2 v akva 5 bílé a2 modré na provizorní liště a 4druhy začali rust a cervenat. Jde mi o to abych mohl volit intenzitu červené a bílé.
a modré na noc.na chvilku.
Ale ted jedou na plno.a v místech kde je červená viditelná i na dně a kořenech jse tvoří tmavá hustá jemná řasa.
O ty zelený sem uvažoval ale nenašel jsem nic co by mělo evidentní význam.rostliny potřebuji k fotosinteze 650nm červené světlo (spektrum) a toho je z led minimum.
Srovnával jsem si cri různých zdroju.a led pokud nemáš extra teplý tak jsou na tom bídně. Uz mam vše krom zdrojů na pwm.nejak to nemůžu pochopit jak se to počítá.
Nechci ti do toho kecat, ale podle svých zkušeností, jestli chceš mít barevné akva na oko a neděláš to jen pro rostlinky, dal bych i pár zelených. Používám grow led pásek a cree xm-l čipy a ta zelená mému oku chybí...
Proč z toho děláš barevný cirkus.
Njo to všichni četli ale ty tam tu izolační podložku nemáš.
To není mým cílem,
.je normální že se nepotřebná část tištaku odpojí.ať uz za účelem odpojení určité části a ušetřeni energie,viz arduino.nebo v tomto případě.
Led čip to nijak nepoškodí.naopak šroubek a podložky budou dalšími vodiči tepla z čipu.než izolační podložky které budou část čipu zakrývat.ne?
Ale to uz trošku odbočujem od tématu.
Ps:z velkou částí s nim souhlasím.
A ty nevidíš co jsem u toho psal?
ty nevidíš, že ti ta kovová podložka zkratovává plus s minusem?
Proč nepoužiješ ty průchodky, co jsem ti vyfotil? A hlavně proč to nepřilepíš?
Jestli si tohle neumíš vyřešit sám, fakt se do toho nepouštěj ...
Tak me napadá co místo řešení podložek a dalších Supr věci.prostě nožem přerušit tištěné spoje od dalších přívodu,těch kde je Šroubek.a vyhnout se dalším komplikacím.teda v případě že čip budem považovat za 1 účelový a že se nebude přendávat.Popravdě sem to ještě neskousel, tak netuším jak silny ten tišťak zde je ale vzhledem k tomu že se jedna o +- tak to bude mali škrabanec který lze zakapnout barvou proti pronikání vlhkosti ku mědi a dalšímu poškozování oxidaci mědi.a žádné další podložky.které nevedou teplo můžeš vesele použít hliníkové.a zajistit tak další odvod tepla.Occamova břitva.
Váhal jsem, zda mám na něco takového, co se zde v tomto fóru děje vůbec reagovat. Věřte, že se musím velice ovládat!!!
Ze zdejších reakcí plyne, že nejen pro vás pane SIKI samozřejmě platí rada: Nepouštějte se do věcí, kterým nerozumíte, nebo se nepokoušejte někomu radit, což platí pro ty rádce!!!
Je pro mne ponaučením, proč se normální … lidé fórům vyhýbají …
Kdyby se nepoužily žádné podložky, tak by samotná hlavička šroubku asi nezasáhla, či se přímo nedotkla, přívodních kontaktových plošek. To bílé, na té hvězdičce, tomu se říká „izolační nepájivá maska“. Když to tenké bílé nožem, kde to následně překryje hlavička šroubku, odškrábnete, tak zjistíte, že pod tím bílým vedou plošné spoje k samotnému LED čipu (ta hvězdička se nepoškodí, když skutečně v uvedených místech opatrně proškrábnete bílou izolační masku, překryjete to následně plochou, kruhovou, izolační podložkou). Když toto bílé na té hvězdičce překryjete dostatečně velkou izolační podložkou, která též částečně zakryje i ty přívodní pájecí plošky, tak je jistota, že ta hlavička šroubku neprořízne nic pod sebou a ani se hlavička šroubku nemůže dotknout přívodních kontaktních plošek.
Izolační podložky z elektricky nevodivých materiálů jsou, ale měkké nebo křehké, a aby se zmenšil plošný tlak na izolační podložku (podložka nepraskla, nebo se neroztrhla) tak je použita izolační podložka většího průměru a průměr dosedací hlavičky šroubku je též zvětšený pomocí kovové podložky. Protože musí být jistota v nepřesnostech podložek a vůlích, tak musí být izolační podložka přiměřeně většího průměru, než je kovová podložka. Nevím, co jasnějšího může ještě být, než je ten obrázek, který jsem přiložil. Nenechte se zmást, že teflon, ze kterého je izolační podložka zhotovena, je bílý a ani zdejšími rádci. Pokud si prohlédnete obrázek, tak je tam hlavička šroubku, pod hlavičkou šroubku je kovová podložka, pod kovovou podložkou je teflonová izolační podložka a ta leží už přímo na hvězdičce a částečně překrývá i ty nepoužité pájecí plošky.
Konstrukce té hliníkové hvězdičky, na které je nakontaktován LED čip, je velice nešťastná i z jiných důvodů…
Tímto považuji podložkovou anabázi za skončenou a další kecy ať redakce maže. Další rady by byly i kontraproduktivní, protože komu není něco jasné, tak nebude dělat něco, pro co nemá technický cit a čemu nerozumí, to zde bylo už opakovaně doporučeno!!!
Ajo, už to vidím, sorry, nevšiml jsem si, že tu izolační podložku dal mezi normální. Izolační musí být samozřejmě poslední (na čipu), pokud tam má mít nějaký smysl.
Zápustnou bych nedával. Může rozštípnout čip, když to moc dotáhne.
Dit jo.ale tou izolační podložky myslel tu nad položkou a pod hlavou sroubku.řeší izolaci a přitom plech. podložkou proklemoval +-. A co místo rovné hlavy použít zapustnou? Nepotřebuješ tak řešit izolaci na kontakty.
Přidat reakci
1 ...... [8] ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256432x