Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Ahoj, uz jsem sem vetsinu veci napsal, ale shrnu situaci - v pripade ze jsi schopen si neco udelat sam - nic koupitelneho/fungujiciho primo neni (penize)
pokud jsi schopen nakupovat na ebay nebo jinych eshopech tak je mozne sviceni poridit velice levne
LED treba zde:
www.dealextreme.com/…
a k nim poridit treba toto:
www.dealextreme.com/…
na ten driver muzes pripojit 3-4 zminene LED - pojedou na cca 2/3 maximalniho vykonu
pokud dobre pocitam tak te tech 30W prijde na 30USD LED a 13USD driver - tedy 43USD
driveru je ted k mani strasna spousta za neuveritelne penize - ja jsem treba ted objednaval tohle:
www.dealextreme.com/… za 4USD pro 3W LED, ktera bude nasvicovat 30l rozplavavacku
jen pozor od 1.4.2011 je snizen limit pro zasilky nepatrne hodnoty na 22euro takze cokoliv co bude nad tuto hodnotu bude nutne zaplatit DPH 20% vcetne postovneho (na DX se postovne neplati takze lze zasilky rozdelit po castkach do 22eur - tedy treba nechat poslat po dvou LEDkach)
pak samozrejme je treba vyresit dobre chlazeni - jinak neni problem - jestli ten driver za 2 roky odejde (stejne jako predradnik pro zarivku) tak si koupis za 13USD novej
to ze reflektory na zarivkach jsou problem je jiste... ji
0 23.03.2011 12:00 Aleš – Led pásek
Zdravím, i já se pídím po náhradním osvětlení pomocí led a to proto abych zvýšil účinnost a ušetřil za energii a trubice. Dnes se mi dostala zpráva, že tato možnost zatí nabízena v ČR není, možná na konci roku či začátkem 2012, budou na trhu ledky, ledpásky kdy ledka vyvine více luménu s menší spotřebou Watů a bute tedy produkovat více světla za méně peněz. Nyní je ledka dobrá pro někoho kdo řeší zcela nové osětlení a nemá stávjící, je to vlastně jen jedna z alternativ.
Já používám zářivky 4x120cm 36W po 3200lm do prostoru 150*35*60 s reflektory, ztráty na zářivce dle specialistů jsou obrovské, do vody se dostane jen 20% lm a s refletkorem 35% lm. Je zajímavé, že všichni počítáme W a násobíme dvěna s reflektory a pak příjde tato zpráva.
Zamýšlel jsem použit pro jednoduchou instalaci 2x pásek 5m/600led 2100 lm 30W, to bylo pro mne to pravé co jsem chtěl, když bych počítal dle horních poznatků:
Zářivky: 4*36W=144 4*3200 lm = 4480 lm
Led: 2*30W=60 2*2100 lm´= 4200 lm
Zá půlku to samé, ale abychivestoval tisíce jen abych byl IN se mi nechce.
www.miga.cz/…
Budu rád, když mi někdo poradí co už funguje a šetří spotřebu o polovinu. mailto:ales.calek@seznam.cz
Prosím o odpověď, pokud je tu někdo, kdo sleduje LED trendy. Téma jsem pročítala, ale už se ztrácím, elektrika mi nic neříká a je mi to celkem fuk
Zvažuju LED jako alternativu pro akvária, kde mám třeba jen pár anubiasů... Momentálně na podobná akvária svítím jednou úsporkou (dejme tomu 13 W). Chtěla bych, aby světlo bylo bodovější. Rozhodně nechci nic bastlit, koupím (ideálně objednám na netu), doma vybalím, zapojím a svítím.
Jak jsem pochopila, uvažovat o LED pro rostlinná akvária je zatím předčasné... ale ty bodovky by se mi líbily. Z důvodů úhlu vyzařování, úspora bude mizivá.
Co vy na to? Má někdo konkrétní tip? Díky.
Tak to gratulace, asi bych radeji i Ruduchu nez tohle... tedy pokud spravne pod tim b-3 vidim zelenou vlaknitou. Nicmene je fakt, je ji vice druhu, takze brat to me "radeji" s rezervou. Sam mam druhy 2, a jen jeden z nich je opravdu protivny, tu druhou bych si klidne nechal jako neco extra, Spirogyru nema v akvarku kazdy a zrovna ta mi zase tak moc jako ta druha nebuji
.
tak se mi v akva zacala objevovat rasa b-3 z tohoto odkazu:
planta.aquariana.cz/…
pry prebytek svetla. zatim tech 60w staci , i nektere rostlinky tvori nove listecky a rostou. Ledky nepoustim na 100% ale na 80%vykonu. Jeste malinko prihnojuju PMDD, ale jelikoz je to cerstve zalozene 2.5tydne, tak jen opravdu malo. Pravda ze se rasa objevuje v horni polovine akva. Mam vodu dost do zluta od korenu takze na dne prebytek nebude. Ale casem se to poda vymenou vody.
1 22.03.2011 18:37 Rom – LED Realizace
Pročíst tuto diskuzi znamená skákat z pampelišky na blatouch.
Na mé straně rozhodnutí k realizaci padlo dnes a to z několika důvodů. Raději to zkusím, než abych teoretizoval a trávil drahocenný čas studiem problematiky a polemizoval o vhodnosti či nevhodnosti mé stávající elektroinstalace. Těch 230V zase taková hrůza není.
1. vycházím obecně a stručně (bez tvorby diplomové práce) ze směrovosti LED a zejména z vlnové délky cca 450-475nm u klasických bílých LED (viz. Datasheety), které jsou v souladu s požadavkem chlorofylu rostlin pro fotosyntézu
www.mazar.cz/…
2. fotky mé nádrže jsou pořízeny za pomocí výkonného externího blesku shora, takže v reálu to takto nevypadá a samozřejmě, že 1x obyč. žárovka (40W) + 1x úsporná 11W je celkem málo a navíc obě (i úsporka!!!) topí jako ďas, takže mám problém AQ chladit (a to ještě není léto)
3. do skříňky se mi již nevlezou žádné další měniče, trafa atd., proto volba LED žárovek 230V s výškou 32mmm. Vzhled skříňky hodlám ponechat kompaktní, tak jak je.
4. nevím, jak experiment dopadne, proto volím levné LED žárovky za 47,-- Kč/1ks (20x LED) v celkovém počtu 10ks. (už mám koupeno a odzkoušeno = vlažné až mírně teplé)
Udělám fotky a změřím příkon stávajícího stavu. To samé pak po úpravě. Pokud bude spotřeba trošku vyšší za cenu snížení teploty, budu spokojen.
No a pokud se to neosvědčí, udělám si z toho osvětlení nad pracovní stůl na chalupě
Já se nebojím, protože to můžu celé vypnout. Ale většinou nechávám svítit jedno osvětlení, abych na tu údržbu viděl, což budu po úpravě krytu řešit nějakou klipsnovou lampičkou.
Na zdroj 12V už nemám místo (jeden měkký zdroj je v krabici vedle zásuvky pro ventilátor). Současné osvětlení v kombinaci s ventilátorem mi taky udržuje teplotu v AQ. Proto se dotazuji, jak ta LED žárovka bude topit.
Obyčejnou žárovku tam mám teď jen nouzově. Asi se do toho nového osvětlení pustím, jen tak ze zvědavosti a hodím tady nějaký můj závěr.
Masoxik napsal: .. kazda ma 1.1w z cehoz 10-20% prikonu pujde do tepla...
A do ceho zbytek?
Uz jen ta zasuvka primo v krytu nad hladinou je sila. Jestli je to jak si myslim, tedy ze tam je tohle nad hladinou i pri manipulaci v akvariu, pak je to jako koupat se, a mit zasuvku tesne nad vanou.
Bal bych se. Nechces radeji pouvazovat o osvetleni LED s nizsim napetim privedenym do krytu? Specialne, kdyz tam neni dost mista pro manipulaci.
vlastne blbost. kazda ma 1.1w z cehoz 10-20% prikonu pujde do tepla. takze budou mirne teple.
vyzarovane teplo bych odhadoval asi tak jedna 40w zarovka pro vsech 9 ledkovych zarovek
Kryt provizorní není a umístění žárovek není moc bezpečné. Objímky pro žárovky jsou po stranách (viz. foto). Chystám se to předělat, protože se běžně hrabu v AQ s vyšroubovanou jednou žárovkou
Pod krytem moc místa není, tak by mi ta LED žárovka svou hloubkou 32mm vyhovovala. Skříňka vypadá takto
rybicky.net/fotogalerie.php…
Bezpečnější rozhodně bude, když bude osvětlení připevněno na krytu. Právě kvůli tomu zvažuji tyto směrové LED žárovky. Dají se pořídit již za 47,--Kč. A myslím, že na tak malý objem by 9ks (180 ks LED) diod mohlo stačit. Ještě mě napadá, že bych to potom mohl doplnit o barevné LEDky a vyhrát si s celkovým barevným podáním. Spíše mě zajímalo, jaké bude asi vyzařované teplo s těchto 9ks.
Asi tak. Prislo mi jen kontraproduktivni, kdyz se da jedna obyc. zarovka premontovat za usporku, delat neco vic...
doporucuju tohle:
cgi.ebay.com/…
dej tam 2-3 a budes mit svetla na rozdavani.
ty zarovky budou sami o sobe dost ztratove, protoze kazda obsahuje zvlast napetovy menic. idealni je jeden menic na vice ledek.
Rom napsal:.. použít LED žárovky <a href="http://www.hadex.cz/infoPage.asp?action=K394" target="_blank" rel="nofollow">http://www.hadex.cz/infoPage.asp?action=K394</a>
Otazka je, jestli se tem parametrum da verit. Ale u mensich zarivek je take ucinnost cele sestavy horsi ... No nic, hrej si.
A jeste jedna vec, ktera muze nemile prekvapit. Existuje neco, cemu se rika index podani barev. At to nepopisuji vlastnimi slovy:
cs.wikipedia.org/…
Uveden neni, zatimco duvod se jej obavat je
.
Abych byl ale aspon trosku objektivni, to svetlo je smerove, takze do akvaria se dostane stejne svetla pri nizsim prikonu, nepotrebuje to nejake pridavne reflektory, a jiste ze usporka neni prave idealni pro nejake smerove sviceni.
Jednim ze zminovanych duvodu pro pouziti LED je bezpecnost. Jenze tady pisi:"Napájení 230VAC". Takze to nejdulezitejsi jako argument k pouziti mizi.
Sviti to zhruba stejne jako zarivka, takze ekonomicke to z ohledem na spotrebu energie take neni, tedy proti bezne zarivce, dalsi duvod to udelat je pryc.
Ted do toho akvaria z prezentace sviti jedna usporka a jedna normalni zarovka, takze bych tu normalni zarovku vyhodil (cimz se pod krytem vyrazne ochladi), nahradil take usporkou a vic bych si nehral, pokud to hrani neni z duvodu, ze kryt je provizorni, nebo neni bezpecny atp.
Hrat si je hezke, ale prece jen by to nemelo byt jen vyhazovani penez a hrani si pro hrani, aspon nejaky duvod k radosti to musi poskytnout.
0 21.03.2011 12:16 Rom Tak si po přelétnutí této diskuze začínám pohrávat s myšlenkou použít LED žárovky
www.hadex.cz/…
a to v počtu 9 kusů na malé AQ
rybicky.net/nadrze/3161
Myšlenka je cenově přijatelná. Teď tam mám žárovku a úsporku. Osadil bych to do plechu pod krytem na distančních sloupcích. Jen nevím, jak je to u těchto žárovek s vyzařováním tepla. Uzavřenou skříňku chladím přes léto ventilátorem z PC. Nemáte někdo zkušenost s tímto typem LED (bludičky)? Koupím 1ks a vyzkouším. Sice LED kapesní svítilna o 4ks obyč. diod nedosvítí ani na dno
, ale kdo si hraje nezlobí.
Starší reakce
Podrobil jsem to jeste testovani mimo a uz zkrz to nic neleze. proste je ko. navic bere nebezpecne hodne proudu na to ze tam neni nic pripojene, krome voltmetru. uz se tim zabyvat nebudu. ten zdroj je odregulovan a maka to zatim dobre. za 2 hod se zvedl proud o 10mA coz je pekne.
Ten horni odpor z odporoveho delice je O.K.? Ja jen kdyby byl preruseny, ze to napeti na vystupu pochopitelne takhle vylitne a LM2576 muze byt O.K. Z ceho je udelan ten delic napeti pro zpetnou vazbu? Ja vim ze je to pochopitelne, ale kdyby tam byl treba 1k trimr a do FB to slo z jeho jezdce, tak pri 33V je na trimru pres 1W vykonove ztraty, coz bezny maly trimr vyresi zacouzenim a naslednym prerusenim.
Nemuze jit o problem v tomto stylu?
Ne, ja jsem mel nastaveno 33V, ale po chvili se regl odporoucel a nasolil tam plnych 44V co dava zdroj. 2567T behala 14 dni bez problemu a HVTecko bezelo par minut.
to je naprd. navic je to nereklamovatelne.
To o cem jsme se dohadovali bylo trosku komplexnejsi, nez by byla PWM, ale to pominme. Takze zatimco my se dohadovali, Ty jsi sel nicit LED, rovnou a bez toho, ze bys aspon zmeril co zdroj dava, jak lze zatizit a co pri tom dela, pripadne nevychytal napachane chyby v zapojeni.
Zatimco si tu vymenujete nazory ohledne pwm regulace, tak ja jsem se jal nainstalovat novy zdroj s predelanou regulaci na vetsi U. nevim proc ale regulace se mi odporoucela do vecnych El. lovist. Do ledek mi slo par verin celych 44V. Fakt Parada. Nakonec jsem nasel ,ze zdroj ma take regulaci v rozmezi 44-50V, tak jsem ji mirne poupravil aby sla az na 35V - 40V vymenou pred potakem. Ale musel jsem predelat LEDky z 10ti v serii na 12 v serii. nakonec jsem se na celou regulaci vyprd. malou regulaci mam snad bude stacit.
jeste jsem do toho ydroje nacpal ty kodany co jsem dneska koupil. v orig byl jen jeden 220uF, ted je tam celkem pres 1000uF.
Ten clovek to tak nejspis resil, protoze chtel mit propojenou zem se zatezi, nemohl si dovolit pod zatez dat bocnik, na kterem by bylo neustale 1.23V, tot cele. Navic to chtel mit jednoduche, protoze by jinak podle napeti na bocniku neoteviral tranzistor, coz je mene presne (a teplotne zavisle), rozhodne horsi nez interni komparator obvodu pro pulzni zdoj.
Rozdil mezi timto a mym resenim je pouze v tom, ze toto z linku je proti memu mene presne, ale na rozdil od meho ma primo spojen jeden pol zateze se zdrojem (zem), coz nekde muze byt dulezite, jinde fuk, podle aplikace.
To s impedanci signalu pro FB uz jsem popsal...
preci to je naprostej omyl se domnivat ze staci jen zachovat pomer delice - v obvodu komparatoru nejsou zapojeny jen odpory delice!!
a s tim odporem 1k jsem to nepochopil uz vubec ted - misto jakeho dratu ho chces dat? z delice do FB?
Zalezelo Ti na tvrdosti delice, vyhovel jsem Ti, klidne ji dam kam si myslis, ackoli vim, ze neni potreba, jen jiste nemuze byt nekonecne mekky. Nakonec k tomu nize.
precti si laskave nez zacnes nekoho poucovat jaky je vstupni proud do toho komparatoru (Feedback Bias Current) - abys nemusel hledat tak je to 50nA!!! spocti si jak se tam asi tak projevi nejakej odpor 1k - ztrati se na nem 50uV jinak neovlivni vubec nic
Takze na tvrdosti delice nezalezi, je to vlastne v rozumnych mezich fuk
.
A jeste si pridam:
no ja tedy v tom problem vidim - kdyz ty mu pises ze si tam ma dat odpor 4 ohmy a v DS je minimum 250x vetsi
Naproste nepochopeni, protoze ze je nekde odpor k zemi 1k, to jeste neudava impedanci signalu na tom delici... Kdyz budu chtit nastavit 1.23V, takze horni cast delice je 0R, je rezistor 1k k zemi pro FB vstup naprosto nevyznamny.
Mam to komentovat vic?
jinak pokud by si ten regulator postavit tak jak to ma byt udelane tak je treba pouzit tohle zapojeni (je mozne pouzit jak verzi 5V tak verzi ADJ - jen je treba upravit pomery odporu):
www.extremecircuits.net/…
je to prekvapive, ale neni tam jen jeden nebo dva odpory (ktere jak jsme se dozvedeli staci), ale je udelanej prevod pomoci tranzistoru, ktery dela horni cast delice proti (jake prekvapeni) odporu 1k ve zpetne vazbe
prekvapuje me ze to resili tak slozite kdyz to jde jen pomoci odporu 4R
Designer napsal:
A to je prave to, cemu nerozumis. Kdyz zachovas pomer delice a ze stredu tvrdsiho delice (z mensich odporu) vyvedes rezistor o spravne hodnote, vystup obou delicu (jednoho jen delice, druheho s tim odporem navic) je k nerozeznani, ma stejny vystupni odpor, dava stejne napeti. Nemuzes to chapat, kdyz mas tak velike mezery, nemuze Ti to pak dojit, co to vlastne nekdo pise .
tak tohle je bez komentare - nebudu dal pitvat elementarni znalosti stredoskalaku - dodaval jsem svoji ridici elektroniku (od navrhu, vyroby a firmware) do nonstop vyrobnich linek i pro nadnarodni korporace, nemam potrebu si neco dokazovat
precti si laskave nez zacnes nekoho poucovat jaky je vstupni proud do toho komparatoru (Feedback Bias Current) - abys nemusel hledat tak je to 50nA!!! spocti si jak se tam asi tak projevi nejakej odpor 1k - ztrati se na nem 50uV jinak neovlivni vubec nic
opravdu skoda casu
pokud delic neosadis tak bude FB nepripojen
Bez delice jsem myslel zapojeno primo, bez deleni napeti z toho bocniku (odporu pod LED), proste napeti na FB z toho mista privedeno kusem dratu. Myslel jsem, ze se vyjadruji pomerne pochopitelne a rozepisuji se dostatecne detailne.
preci to je naprostej omyl se domnivat ze staci jen zachovat pomer delice - v obvodu komparatoru nejsou zapojeny jen odpory delice!!
a s tim odporem 1k jsem to nepochopil uz vubec ted - misto jakeho dratu ho chces dat? z delice do FB?
A to je prave to, cemu nerozumis. Kdyz zachovas pomer delice a ze stredu tvrdsiho delice (z mensich odporu) vyvedes rezistor o spravne hodnote, vystup obou delicu (jednoho jen delice, druheho s tim odporem navic) je k nerozeznani, ma stejny vystupni odpor, dava stejne napeti. Nemuzes to chapat, kdyz mas tak velike mezery, nemuze Ti to pak dojit, co to vlastne nekdo pise
.
dobre budu konstruktivni
Designer napsal: Kde mam vice nez 100k?
napsal jsi "Lze to samozrejme i primo, protoze pokud je ten zdroj staven aby daval 1.23V az 57V (HV ADJ verze podle PDF), pak musi umet chodit i bez delice." pokud delic neosadis tak bude FB nepripojen a tudiz bude mit nekonecny odpor coz je vic nez 100k
nevim jak jinak jsem si tu vetu mel vylozit
Designer napsal
Ale asi to vysvetlim. Predstavme si, ze mam pripojenych treba 10ks LED po 3.5V a pod nimi odpor 4R k zemi. Vystup do FB je veden nad tim 4R odporem. LED, tedy i odporem, tece 300mA. 35V/0.3A je zhruba 117R (jako takovy odpor se LED v tomto stavu tvari), dole je 4R, delic je tedy slozen jako by ze dvou odporu 117R a 4R. Kdyz to vypoctu zpet, (117R+4R)*0.3=36.3V, coz je napeti na kondenzatoru za indukcnosti.
Je to vlastne uplne normalni pulsni zdroj, jen ten horni rezistor v delici pro zpetnou vazbu jsem nahradil temi LED, a tim padem se stalo, ze proud LED je konstantni.
Kdepak jsem uhnul s parametry? A pokud by se nelibila prilis nizka impedance signalu do FB, klidne se misto dratu muze pouzit rezistor 1k, nic to nezmeni, ADJ verze ve vnitrni strukture totiz schvalne rezistor k zemi nema, a bude tedy hodne velky.
to cos napsal je hezke - to chapu ze LED delaji horni cast delice - jen nechapu proc ti prijde normalni osadit proti zemi odpor 4R kdyz vyrobce doporucuje na strane 9 "R1 between 1k and 5k" a v pevnych verzich je take osazen odpor 1k
preci to je naprostej omyl se domnivat ze staci jen zachovat pomer delice - v obvodu komparatoru nejsou zapojeny jen odpory delice!!
a s tim odporem 1k jsem to nepochopil uz vubec ted - misto jakeho dratu ho chces dat? z delice do FB?
Kde mam vice nez 100k?
Ale asi to vysvetlim. Predstavme si, ze mam pripojenych treba 10ks LED po 3.5V a pod nimi odpor 4R k zemi. Vystup do FB je veden nad tim 4R odporem. LED, tedy i odporem, tece 300mA. 35V/0.3A je zhruba 117R (jako takovy odpor se LED v tomto stavu tvari), dole je 4R, delic je tedy slozen jako by ze dvou odporu 117R a 4R. Kdyz to vypoctu zpet, (117R+4R)*0.3=36.3V, coz je napeti na kondenzatoru za indukcnosti.
Je to vlastne uplne normalni pulsni zdroj, jen ten horni rezistor v delici pro zpetnou vazbu jsem nahradil temi LED, a tim padem se stalo, ze proud LED je konstantni.
Kdepak jsem uhnul s parametry? A pokud by se nelibila prilis nizka impedance signalu do FB, klidne se misto dratu muze pouzit rezistor 1k, nic to nezmeni, ADJ verze ve vnitrni strukture totiz schvalne rezistor k zemi nema, a bude tedy hodne velky.
hele ja bych nerad aby to bylo nejak osobni, ale tohle jsou technicke veci, kde nejake osobni veci nemaji co delat - pokud nekdo napise ze tam odpor byt nemusi a v katalogovem listu vyrobce se pise, ze by nemel byt vetsi nez 100k tak si proste neni mozne hrat na to, ze to nevadi
je zbytecne delat kolem toho tanecky - zarizeni se maji konstruovat tak aby byly spolehlive, nezaludne a opakovatelne proveditelne
Me uz to ted prijde jako argumentovani dvou lidi, co tomu rozumi, a kazdy se snazi urvat kousek pravdy. Mozna by bylo lepsi vratit se na zacatek a rict, ze ridit tohle pomoci napetoveho pwm neni uplne to prave. Stejne jako jsem mel hned rict i ja minule (ale opacne), misto toho snazit se to rozebirat "jde to, ale ...". V elektronice malokdy neco nejde, jsou jen dobra a nestastna reseni.
Povzdech - no uz aby led osvetleni opravdu zacalo byt ekonomicky vyhodne a cenove dostupna rozumne zapojena komercni reseni byly jak houska na krame
Designer napsal:
S tim delicem si to mozna ohledne snimani proudu nakresli, 4R delic (s hornim odporem 0R) neni vice nez 100k
Lze to samozrejme i primo, protoze pokud je ten zdroj staven aby daval 1.23V az 57V (HV ADJ verze podle PDF), pak musi umet chodit i bez delice.
me prijde FB bez delice jako FB s odporem vetsim nez 100k
to je prave ten problem - je tady spousta teoretiku, kteri pisi co by vsechno slo kdyby se chtelo
takze radu osadit odpor 4R do FB LM2576 proste nepovazuji za konstruktivni - povazuji ji za spatnou protoze predpokladam, ze vyrobce IC vi proc a co pise
konstruktivni radu predpokladam takovou, ktera jednoznacne pomuze resit problem a ne takovou, ktera muze mnoho problemu zpusobit - zvlast kdyz jsou na tom povesene LED za nemale penize - pak samozrejme plati pravidlo, ze z ciziho krev netece
Stale se tady cilis, ze nikdo konstruktivne neradi a ze je kazdy nekonstruktivni v tom vecnem zamitani LED. A ted kdyz je nekdo trosku konstruktivni, po par prispevcich napises: "hele ja ti to nebudu vysvetlovat".
A ja myslel, ze ucast zde je zcela dobrovolna
.
S tim delicem si to mozna ohledne snimani proudu nakresli, 4R delic (s hornim odporem 0R) neni vice nez 100k (jiste, vstupni impedance vstupu FEEDBACK neni nekonecna, navic ma kapacitu, vstupni signal musi mit nejake parametry).
Preruseni jedne LED pri snimani jen jedne vetve a dalsich paralelne je ve snimane vetvi znacny problem, i proto se neda takove zapojeni povazovat za nejstastnejsi, to je zrejme.
Narust vystupniho napeti na maximalni mozne pri vsech LED seriove a jedne prerusene jim neublizi, jsou odpojeny, avsak je potreba s takovym pripadem pocitat pri dimenzovani soucastek, pripadne maximalni vystupni napeti i omezit, coz povazuji za dobrou pripominku, i pres to, ze ted uz nam to jak pises vysvetlovat nebudes
.
hele ja ti to nebudu vysvetlovat - v DS kterej jsem ted stahnul vidim treba na prvni kouknuti ze maximalni odpor delice je 100k - takze zrejme to uplne bez nej nepujde
stejne tak je treba domyslet co se stane pokud to takto zapojene nekdo zapne bez LED a nebo pokud nejaka LED shori a prerusi se zatez
nebudu to dal pitvat...delej co myslis
Lze to samozrejme i primo, protoze pokud je ten zdroj staven aby daval 1.23V az 57V (HV ADJ verze podle PDF), pak musi umet chodit i bez delice. Kdo ma strach (treba prostreleni vstupu pri odpojeni napajeni a jeste nejakem napeti na kondenzatoru na vystupu), muze si dat do cesty ke vstupu FEEDBACK 1k odpor. Ona i kdyby se nejaka impedance zdroje onoho signalu vyzadovala, je zcela jedno co ji zpusobi, nicmene nejak nevidim (treba jsem slepy, i to je mozne), ze by se vyzadovala
.
Designer napsal: Doporuceny spodek delice ja tam 1k az 5k, a vnitrni zapojeni (verze s pevnym napetim) je se spodkem delice 1k, problem v tom nevidim. Jinak do zpetne vazby se da vlozit i komparator, dokonce i to lze.
Se slovem nelze prosim zachazejte v elektronice s mirou a velice opatrne .
no ja tedy v tom problem vidim - kdyz ty mu pises ze si tam ma dat odpor 4 ohmy a v DS je minimum 250x vetsi
takze co lze to takto nebo tako nelze?
Civku jsem zvolil tuto 150uH DP__-3.0-150:
www.gme.cz/… mela by pracovat do 100KHz.
pred 30 min jsem keoupil jeste 10ks LESR 220uF kondiku a pridam je k tomu jednomu 2200uF.
Doporuceny spodek delice ja tam 1k az 5k, a vnitrni zapojeni (verze s pevnym napetim) je se spodkem delice 1k, problem v tom nevidim. Jinak do zpetne vazby se da vlozit i komparator, dokonce i to lze.
Se slovem nelze prosim zachazejte v elektronice s mirou a velice opatrne
.
obavam se ze to takto stejne nelze - myslim, ze v DS je omezen minimalni odpor v delici feedbacku na relativne vysokou hodnotu - strilim od boku 1-2kohmy
To se prece nevylucuje, s napetim z bocniku (toho odporu pod LED) se da pred zavedenim zpet do FB pracovat
.
jenze on to chce mit regulovane - jsem tak nejak pochopil - takze potrebuje zpetnou vazbu na rucni ovladani
protoze pak neni treba nic resit a proudovy zdroj si koupi rovnou na 230V za cenu dvou az tri LM2576
Masoxik napsal
To Radek: jedna se o regl s aktivnim prvkem LM2576HVT-ADJ dle ref. zapojeni dle dokumentace. na vystupuje L 150uH ale uvazoval jsem ji nahradit 100uH a C L ESR 2200uF.
civku urcite nezmensuj - vyssi indukcnost nevadi - pokud to neni na ukor vnitrniho odporu - spis je problem sehnat spravnou civku - tedy takovou, ktera ma jadro zvladajici 52kHz - rozhodne nelze pouzit prvni odrusovaci tlumivku s indukcnosti 150uH
kondenzator je treba spocitat dle DS (vetsi nevadi) - rozhodne ale doporucuju pouzit treba 5ks 470uF nez jeden 2200uF - je treba overit i tzv. riple current - to ze ma kond nizke ESR jeste nerika nic o tom zda to zvlada impulzne - proto se ostatne dava vic mensich kondenzatoru
jinak obvod je fajn sam je pouzivam (tedy hlavne LM2575 coz je 1A varianta) - jen je treba brat v potaz, ze to napetove rizeni neni idelani
Přidat reakci
1 ...... [131] ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256432x