Přihlaste se a využijte web naplno RYBICKY.NET »

Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.

 

NápovědaFórum » Technika » Osvětlení 

Akvaristik.eu

Přejít na předchozí stránku 3 Přejít na další stránku   1  
Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.05.2020 22:49 Muž Jarry [1440] Re: derata
Všude mám Mean Well HLG. U posledního světla HLG-320H-48, jestli budu dělat světlo nad 3m, tak bude 2x 480W hmm Jenom pozor, ty zdroje mají obrovský "startovací" proud, mám 3 na jednom jističi a při výpadku a znovunahození ho to spolehlivě sundá. Včera mi dorazila ochrana také od Mean Wellu, je to termistor, který omezí proud nabíjení kondenzátoru + překlenovací relé (v jedné krabičce na DIN lištu), ještě jsem to nezapojil, ale mělo by to fungovat. Je to ICL-16, varianta L nebo R, L na kabel, R na lištu.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.05.2020 21:00 Muž derata [11] Re: Jarry
Jaké jsi použil zdroje? Něco lepšího je taky celkem pálka. Já používám Mean Well od té doby, co mi začal pod stolem hořet čínský zdroj. Kdybych tam nebyl, tak hoří celý byt :-O
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.05.2020 20:35 Muž Jarry [1440] Re: derata
Já hlavní zdroj dimenzuju lehce nad 100% maximálního teoretického odběru dle počtu LDD, ty se snažím zaplnit na maximum, dávám 14 čipů na LDD, takže u 700h počítám 30W, u 1000h 40W. Vše+-:-)

EDIT: takže vlastně dle počtu a spotřeby LED dle LDD:-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.05.2020 20:16 Muž kofejn [963] Re: derata
Tak to ano, pokud je míň ubytek na LED menší jak maximum LDD, bude menší odběr. Nicméně to s měřákem bohužel platí a na číslo spoleh není.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.05.2020 19:56 Muž derata [11] Re: kofejn
Proud je řízen PWM to ano, ale to je něco trochu jiného než měření AC proudu. Nakonec to lze triviálně ověřit, protože prostým zapojením měřáku do obvodu za LDD, který není řízen PWM modulací naměřím přesně 1000 mA a v případě nastavení PWM regulace na 50 % výkonu zase téměř přesně 500 mA, tedy polovinu a nikoli hausnumerum.

A jelikož je LDD převodník, tak logicky na napěťovém zdroji stoupá zátěž (protékající proud) podle počtu zapojených LED na LDD a ne podle počtu paralelně zapojených LDD. :-)

Můj názor dle měření.

Edit: Tedy v případech, kdy neuvažuji nad tím, že budu LDD zatěžovat na jeho maximum co do počtu chipů se mi vyplatí dimenzovat zdroj napětí podle měření.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.05.2020 19:37 Muž kofejn [963] Re: derata
Ale odběr je pulzní. Stejné problémy jsme řešili před lety v modelařině při nástup u elektropohonu.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 2   28.05.2020 19:36 Muž derata [11] Re: kofejn
Měřím DC nikoliv AC proud. Naměřené hodnoty nejsou hausnumera. ;-)
Edit: Každopádně už vím čím to je dané. Jde o to, že LDD je DC/DC převodník na zdroj konstantního proudu a ty jsou napájeny zdrojem konstantního napětí v mém případě 36 V/4,2 A. To že mám 5 LDD po 1000 mA nutně neznamená, že mi zdroj konstantního napětí jede na plný výkon, protože odebíraný proud je v podstatě dán úbytkem napětí LED.

Stačí mi tedy bohatě slabší zdroj za předpokladu, že úbytek napětí na LED za LDD nepřesáhne W, který je napěťový zdroj schopen dodat. ;-)
:-) :-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.05.2020 19:23 Muž kofejn [963] Re: derata
Pokud měříte proud měřákem, který nemá true RMS, tak při měření spínaných zátěží obvykle naměříte hausnumera.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.05.2020 17:55 Muž derata [11] Re: slavko
Výkon zdroja je ešte jednoduchší, každá vetva 700 mA + účinnosť LDD. Povedzme účinnosť 70 % (závisí na vstupnom napätí), takže každá vetva zožerie 700 / 0.7 A = 1 A, a teda štyri vetvy potrebujú 4 A. Výkon zdroja potom musí byť jeho napätie krát prúd, minimálne napr. 24 V * 4 A = 96 W. Samozrejme plus spotreba ostatných spotrebičov. Diskutabilná je rezerva, pri spínaných zdrojoch vyslovene nutná nie je, ale zapnutie akéhokoľvek spotrebiča môže mať zvýšené nároky na odber, a tak by ste mali voliť určite aspoň 10-20 % viac.

Úprava: K tomu prúdu v každej vetve treba samozrejme tiež pripočítať toleranciu, to som tam nenapísal...

Ak nemáte vyskúšané súčiastky, odporúčam urobiť nákup v dvoch krokoch. Najprv LED a LDD, celé to zostaviť, zapojiť a zmerať (nezabudnúť pripočítať presnosť merania, líši sa nie len pri merákoch ale aj pri rozsahoch). A na základe merania vypočítať požiadavky na zdroj a kúpiť ho až potom. Aby ste mohli vychádzať z údajov z dokumentácie, museli by ste mať k dispozícii dokumentáciu konkrétnych súčiastok od konkrétneho výrobcu...


Musím reagovat a snad mi to i někdo upřesní. Do včera jsem vycházel ze stejného výpočtu pro potřebný výpočet výstupního proudu pro napěťový zdroj před LDD. Tedy sečtení proudů na LDD + rezerva.

Příklad: Mám LDD 1000 + 1000 + 700 + 1500 + 1500 mA mi dává celkem nějakých 5,7 A
Používám napěťový zdroj 36 V / 4,2 A s účinnosti 90 %. Takže dle teoretického výpočtu tento zdroj nemůže dodávat na každou větev maximální proud daného LDD.

A měření říká, že na každé větvi za LDD je úbytek napětí mezi 13-15 V a každou z 5 větví protéká takový proud jaký má tedy: 1000 + 1000 + 700 + 1500 + 1500 mA. V součtu tedy 5,7 A čehož zdroj nemá ani jak teoreticky dosáhnout. Měření protekajícího proudu před LDD ukazuje 2,4 A při 36 V.

Samozřejmě s přidáním dalších LED na jednotlivé větve LDD narůstá protékající proud před LDD. Vybírat zdroj pouze podle součtu proudů na LDD může být neekonomické pokud se nebudu blížit horní hranici úbytku napětí na LDD. Co ale nechápu je to, jak je možné, že každým LDD teče takový proud jaký má i když v součtu (paralérní zapojení LDD)to dává 5,7 A na což zdroj napětí není stavěný.

Prostým ověřením součtu výkonu na jednotlivých LDD a výkonu před LDD 36 V*2,4 A dostávám prakticky totožné hodnoty W. Z toho mi tedy vyplývá, že pokud budu mít např pouze 5 LED na větev s úbytkem napětí 3 V, tak nemusím mít tak vykoný zdroj, ale není mi jasné, jak je možné, že v součtu teče přes LDD větší proud než je maximum zdroje??

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   03.03.2020 12:53 Muž Tony2013 [228] – Jen pro pochlubeni
Fotka k příspěvkuFotka k příspěvku Led rampa pro malawi 250cm z jednoho kusu. Led cipy cree xml a brigelux. rybicky.net/nadrze/30901-svetla…
Nebylo to ani tak narocne na vyrobu. Jeste tam prijde kryci plexi . foto pak pridam. Ovladane tc420.
 
Vyzkoušejte

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 16:29 Muž Jarry [1440] Re: vaclav
Dobře, buď je možné použít teplovodivou pastu + šroubky, nebo teplovodivé lepidlo, co jsem posílal o pár příspěvků níže, potom šroubování není potřeba, čipy drží dostatečně a dlouhodobě (ale stále je možné sundat je bez poškození), odvod tepla je dostatečný. Obě varianty jsou funkční.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 16:10 R Muž vaclav [14809] - Echinodory + stonkové rostlinyRe: Jarry
Tam ale není žádné lepidlo a jen pasta. Zbytečné to rozhodně není. :-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 15:10 Muž Jarry [1440] Re: vaclav
Tu pastu je dobré použít tak jako tak a potom je šroubování myslím zbytečné:-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 14:50 R Muž vaclav [14809] - Echinodory + stonkové rostlinyRe: michalt
Fotka k příspěvku Tak lze to i přišroubovat takhle mě to udělal František. :-)
 
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 13:49 Muž michalt [737] - MiniakváriaRe: Tony2013
OK. A ten profil, prosím Tě? Odkud a co to je?
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   28.11.2019 12:52 Muž Tony2013 [228] Re: Jarry
Pajim to jiz prilepene. Nasatvim Wellerku na 350°C a jedu. Cipy se me jeste nikdy neodlepily spis je problem pri oprave to odlepit.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 12:02 Muž Jarry [1440] Re: michalt
Odmastím, nezdrsňuju, rovnou na hliník. Kdyby byl hliník eloxovaný, tak bych asi lepenou plochu nejdřív zbrousil.

Čipy dle požadované barvy a použití, pro jenom bílá světla XM-L, když potřebuju jiné spektrum, tak kombinace XT-E (bílé, royal blue) a XP-E (ostatní barvy). Bílé a royal blue se dají koupit i XP-G, ale záleží na počtu a požadované intenzitě, XT-E jsou myslím o dost levnější.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 11:57 Muž Jarry [1440] Re: Tony2013
Pájíš to přilepené? U každého světla s tím trochu bojuju, zkoušel jsem obě varianty a nakonec nejdřív pájím, potom lepím, odvod tepla byl moc velký. Teď mě čeká 119 čipů na světle, tak se snažím vymyslet co nejjednodušší postup:-) Asi vyhraje varianta, že čipy budou na místě, aktuálně pájený vždy jenom podložím nějakým dřívkem a hned přilepím.
Uvažoval jsem už i nad nákupem čipů bez PCB a nechat si udělat vlastní desky pro jednotlivé "clustery", možná to bude varianta, jestli jednou budu vyrábět nové 3m světlo, kde by muselo být přes 300 čipů:-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 11:54 Muž michalt [737] - MiniakváriaRe: Jarry
Aha, tak fajn. Já bych to zkusil. Díky. Může to jít přímo na hliník. Odmastit předem? Nějak zdrsnit? Záleží na povrchové úpravě? Jaké čipy takhle provozuješ?
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 11:49 Muž Jarry [1440] Re: michalt
www.aliexpress.com/… - já používám toto, nejstarší světlo mám přes 2 roky, určitě se to neodlepí, na druhou stranu je možné čip v případě poruchy odloupnout (ještě nikdy mi žádný neodešel).
Vyzkoušejte
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.11.2019 11:07 Muž michalt [737] - MiniakváriaRe: Tony2013
Hezké. Můžu se zeptat, odkud a za kolik se dá sehnat ten profil, ze kterého je to tělo? Moduly jsou přilepené teplovodivým lepidlem? Jak dlouho zatím žije nejstarší osvětlení? Nic se zatím neodlepilo?

Něco na tenhle způsob bych si chtěl taky postavit. Jen lepení na kov jsem doposud nějak nedůvěřoval, tak jsem to chtěl udělat z nějakého profilu. který je ze dvou částí, abych mezi spodní a vrchní část ukryl šrouby a dráty, co je, samozřejmě, komplikace navíc.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 3   27.11.2019 14:13 Muž Tony2013 [228] – Svetla z led cipu

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   16.09.2019 16:44 Muž Jarry [1440] Re: honcka
Vidíš to je náhoda, já mám taky světlo s RB, Blue a 4000k white a přemýšlím, že tam zkusím přidat 410nm + photo red a zelené - mám je koupené do nového světla, ale protože je objednávám po 10ti a v novém jich bude 12, tak mám 8 náhradních. Mám ještě místo na LDD, tak můžu případně poreferovat:-) Jinak teda bych to určitě dal na 2 zdroje, protože zatímco ty UV asi můžou jet naplno, červené ve stejném počtu bych odhadoval tak na 20-30%.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   16.09.2019 15:58 Muž honcka [39] Re: Jarry
Ty diody už mám nakoupený, ldd mám z minulýho světla, ale ty mají stmívání akorát přes PWM, já potřebuju 1-10V kvůli Apex kontroleru, jinak ohledně toho, že to bude moc silný se nebojím, že ve stávajícím světle ke kterýmu to bud přidávat má celkový výkon 4x145W, má tam cold white, Royal Blue a Blue
je to starší verze tohodle
pacific-sun.eu/…
který už má ty diody v sobě, já to koupil výhodně z druhý ruky
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   16.09.2019 13:56 Muž Jarry [1440] Re: honcka
Pokud to chceš řešit bez LDD převodníků, kde je rozsah napětí od 0V, takže na něj můžeš připojit klidně i 1 čip, tak je potřeba trefit se rozsahem do napětí. Podle specifikace čipů a počtu 2x10ks bych mířil na 50 - 75V v případě jednoho zdroje a zapojení čipů do série. Asi bych ale chtěl mít možnost regulovat každou barvu zvlášť, pak buď 2 zdroje, nebo jeden zdroj a 2 LDD.

Ale koukám na to světlo a ve specifikaci UV i červené uvádějí. S těmi červenými bych to každopádně nepřeháněl, 10ks mi přijde hodně, koukej kdyžtak po photo red 660nm.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   16.09.2019 09:46 Muž honcka [39] – Proudový zdroj stmívatelný přes 0-10V
Ahoj,
budu dávat doplněk s UV a red diodama ke stávajícímu Pacific Sun Metis konkrétně ledky mají parametry - 10ks od každé

červené
Model: Cree XLamp XP-E2
Emitted Color: Neutral White(4000-4500K)/Cold White(6000-6500K)/Warm Whtie (3000-3200k)/Red/Green/Blue
Diamter: 20mm/16mm/14mm/12mm/8mm
DC Forward Voltage (VF): 2.9 ~ 3.25 Vdc
DC Forward Current (IF): 350 ~ 1000 mA
Output: 1-3W
Viewing Angle: 120°
Intensity Luminous: 220lm

UV
SemiLED 3W UV Violet Led 400-405nm on 20mm Star Board
Watt: 3W
Wavelength: 400-405nm
Emitting Color: UV
Forward Voltage: 3.0-4.0V
Max Current: 3.5V@ 700mA (3.0V min, 4.0V max)
Min. luminous flux (radiometric power): 545mW@ 700mA
Lighting angle: 120degree

je mi relativně jedno, jestli je budu mít na stejným kanálu, nebo na různých kanálech
pujdou na to následující zdroje?
buď 2x www.czech-meanwell.cz/…
nebo 1x www.czech-meanwell.cz/…

Děkuji

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   02.09.2019 13:57 Muž Jarry [1440] – Optika
Nemá někdo tip na slušnou optiku na LED čipy? Mám doma několik modelů, včera jsem s nimi experimentoval a nikdy jsem nebyl spokojen. Potřeboval bych tak 80-90° úhel (skutečný, občas se realita od specifikace značně lišila, ale většinou to bylo až podezřele přesné). Byl jsem spokojen jen s jedním modelem, který mám bohužel jen v 60° verzi - 90° existuje, tak jsem jí na zkoušku objednal, ale kdyby měl někdo tip na funkčních 90° s rovnoměrným rozptylem světla, budu rád. To byl hlavní problém u většiny testovaných čoček, někdy byla intenzita uprostřed kuželu mnohem vyšší, jindy zase na okraji. A potřebuji jich cca 100, takže i cena hraje roli:-)

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.04.2019 13:50 Muž JaV [22] Re: slavko
palec kdo nic nedělá, nic nepokazí, ale kompletovat to budu raději až po dovolené, ať si jí ještě užiju. Ale náhodou první světlo pracuje už cca 6 let, nic neshořelo a já to taky přežil...
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.04.2019 13:25 R Muž slavko [1759] - RostlinyRe: JaV
No, ako ne-elektrikárovi Vám môžem odporučiť len to, aby ste sa obrátili na nejakého elektrikára. Robiť s elektrinou v nebezpečnom prostredí (voda), nie je sranda a chce to o problematike bezpečnosti niečo vedieť...
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.04.2019 12:25 Muž JaV [22] Re: slavko
Díky za odpověď a z dokumentace k LDD a "teoretické" dokumentace k Cree z číny mi to vychází že by to šlo.
Jen nerozumím (jako neelektrikář) tomu jak a co mám změřit na sestavených LED s LDD bez zdroje?
Vyzkoušejte
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 3   28.04.2019 11:12 R Muž slavko [1759] - RostlinyRe: JaV
Pri výbere zdroja musíte výpočet rozdeliť na dve časti -- výpočet potrebného napätia a výpočet potrebného prúdu/výkonu. Konkrétne čísla treba pozrieť v dokumentácii alebo zistiť meraním, tu uvediem len príklady...

Napätie je jednoduché. Každá LED má pri danom prúde určitý úbytok napätia, povedzme 3 V, tzn. 5 ks potrebuje minimálne 15 V, k tomu úbytok na LLD, ktorý je tiež okolo 3 V. Spolu to vydá 5 * 3 + 3 = 18 V. k Tomu treba pripočítať toleranciu údajov (či už z dokumentácie alebo meraním), povedzme 10 %, takže celkom treba zdroj minimálne 19,8 V. Napätie zdroja je tiež udávané s nejakou toleranciou, ak je znova 10 % (veľmi nekvalitný), tak + ďalších 10 %, tzn. asi 21,8 V. Samozrejme, môže byť aj viac, ale nie viac ako LDD na vstupe znesie...

Výkon zdroja je ešte jednoduchší, každá vetva 700 mA + účinnosť LDD. Povedzme účinnosť 70 % (závisí na vstupnom napätí), takže každá vetva zožerie 700 / 0.7 A = 1 A, a teda štyri vetvy potrebujú 4 A. Výkon zdroja potom musí byť jeho napätie krát prúd, minimálne napr. 24 V * 4 A = 96 W. Samozrejme plus spotreba ostatných spotrebičov. Diskutabilná je rezerva, pri spínaných zdrojoch vyslovene nutná nie je, ale zapnutie akéhokoľvek spotrebiča môže mať zvýšené nároky na odber, a tak by ste mali voliť určite aspoň 10-20 % viac.

Úprava: K tomu prúdu v každej vetve treba samozrejme tiež pripočítať toleranciu, to som tam nenapísal...

Ak nemáte vyskúšané súčiastky, odporúčam urobiť nákup v dvoch krokoch. Najprv LED a LDD, celé to zostaviť, zapojiť a zmerať (nezabudnúť pripočítať presnosť merania, líši sa nie len pri merákoch ale aj pri rozsahoch). A na základe merania vypočítať požiadavky na zdroj a kúpiť ho až potom. Aby ste mohli vychádzať z údajov z dokumentácie, museli by ste mať k dispozícii dokumentáciu konkrétnych súčiastok od konkrétneho výrobcu...
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.04.2019 10:46 Muž Tommo [828] Re: JaV
Budeš tam mít 20ks čipů. Někde tady najdeš tabulky, kde zjistíš kolik V ti budou čipy brát při 700mA. Při 1000mA berou myslím 2,9 V (určitě je dobré počítat s nějakou rezervou). Pokud ten tvůj zdroj má na výstupu 24V tak to stačit nebude.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.04.2019 10:36 Muž JaV [22] Re: Tommo
Ano
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.04.2019 09:53 Muž Tommo [828] Re: JaV
Ten jeden zdroj pro všechny větve?
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.04.2019 09:50 Muž JaV [22] Re: slavko
Díky za reakce palec
Můžu ještě poprosit "odsouhlasit" mi kombinaci kterou chci použít?
Budu mít 4 větve s LDD 700 a na každé 5ks Cree XML- T6 a podle mě by to mohl napájet tenhle zdroj www.gme.cz/… 12V voltový výstup chci použít na napájení arduina, čerpadel na hnojení a možná ještě něčeho.
Díky

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 3   23.04.2019 12:18 R Muž slavko [1759] - RostlinyRe: JaV
Je diskutabilné, čo je lepšie. Ja by som zapínanie/vypínanie napäťového zdroja neriešil, a to najmä z dvoch dôvodov:

+ (dobré) spínané zdroje majú bez záťaže minimálnu spotrebu
+ pri zapínaní spínaného zdroja dochádza k prúdovému nárazu, ktorý môže na niekoľko ms dosiahnuť až 70-násobok prevádzkového prúdu

Ak sa ho rozhodnete vypínať, tak to, podľa mňa, bude viac roboty ako úžitku...

Samozrejme, využiť ho môžete prakticky na čokoľvek, ale samozrejme nezabúdajte túto dodatočnú spotrebu zarátať do celkového výkonu zdroja.

Mimochodom, ten nárazový prúd sa týka aj spínaných meničov (napr. prúdových zdrojov) pripojených k tomuto zdroju. Väčšinou to nie je problém, majú prúdovú ochranu, ktorá sa jednoducho automaticky zapne/vypne, a tak sa to behom pár desiatok/stoviek ms i tak všetko rozbehne. Ak však máte k takému zdroju zapojené aj niečo iné, môže to byť problém ;-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   23.04.2019 12:14 Jarda62 Re: JaV
Stále v zásuvce i při PWM 0 není problém. Arduino lze napájet ze společného zdroje, při použití stabilizátorů napětí, pokud napěťový zdroj nemá 12V. A když je dostatečně výkonný není problém s ním napájet i další zařízení.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   23.04.2019 11:58 Muž JaV [22] – napájení zdroje
Měl bych takový "elektrikářský" dotaz. Pokud budu mít napěťový zdroj a za ním třeba čtyři větve s proudovými LDD řízenými PWM z arduina, jak se řeší napájení toho napěťového zdroje? Mám namysli pokud světlo v akva nesvítí, PWM je na nule, máte napěťový zdroj neustále připojený do sítě, nebo je lepší ho dát na spínanou zásuvku a jen jej zapnout v momentě kdy už začíná hodnota PWM stoupat?
A druhá otázka, pokud můžu ten napěťový zdroj nechat zapnutý neustále, mohl bych ho v tom případě využít k napájení samotného arduina a případně i čerpadel na hnojení?
Díky

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   08.04.2019 20:22 Muž Tony2013 [228] Re: Tomikll
uloz.to/…
v tehle tabulkach si to co je na zde probirano na zminenych strankach muzes spocitat staci zadat hodnoty ktere jsou v cervenem ramecku a tada
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   08.04.2019 12:20 Muž Tommo [828] Re: ctibum
Asi to tak nějak bude jak píše václav. Já se Maqa ptal, jestli jsou to jeho stránky. Napsal, že ne a má tam prostor pro sebe. Každopádně článek o čipech je napsán dle mého velmi dobře a já si podle něj postavil funkční světlo ;-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2019 21:01 Jarda62 Re: Tomikll
Já měl na akváriu 125x55x55, 20ks cree xml t6 čipů, svítil jsem pro náročné rostliny na 75% max, při 1500mA. ;-)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2019 20:53 Muž Tommo [828] Re: Tomikll
Já čerpal z tohoto webu:
www.golias.net/…

taky jsem se v tom dost utápěl, tady jsem našel vše potřebné
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   07.04.2019 20:08 Tomikll
Zdravim Vás, Pročetl jsem si toto forum a velmi mě zaujalo. Proto bych potřeboval poradit s realizací mého osvětlení. Velikost 120x50x50cm
Chtěl bych do budoucna pěstovat i kobercovky. Takže první otázka zní kolik čipuXM-L budu potřebovat. Jelikož někdo říká, že stačí 0,15 lm/w což je 4500 lm celkem a zhruba 16 čipů na 700mA.
Určitě bych rád 2 okruhy s teplou a studenou bílou oba regulovatelné plus rovnou noční osvětlení.
Pokud mi někdo dáte konkrétní návrh budu velmi vděčný.
Děkuji

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   23.03.2019 17:57 Muž _ucx_ [1409] - Symphysodon + CorydorasRe: _ucx_
Vlastně mě tak napadá, že ani žádný termostat navíc není nutný. Topení mám zapojené přes STC1000, takže využiji zatím neosazený výstup pro chlazení, akorát tam budu muset dát relé, které obrátí logiku (zhasne namísto zapnutí ventilátorů).
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   23.03.2019 17:14 Muž _ucx_ [1409] - Symphysodon + CorydorasRe: antiA
Otázku možného přehřátí jsem zatím neřešil. Jednak mám kolem 400 litru vody v akváriu (a ještě bude něco v sumpu), to je, jestli dobře počítám, tepelná kapacita přibližně 0.25 kWh/°C a ten okap má za provozu místy 32 °C, čili něco odvádí ten.
Když se to bude v testovacím provozu přehřívat, tak jednoduše odlepím těch 5 cm šedého polystyrenu na levém boku nebo přidělám ještě jeden termostat na nouzové zhasnutí. Ale neočekávám tenhle problém, místnost je to příjemně chladná i v největších vedrech.
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   23.03.2019 16:41 Muž antiA [354] - ><((((((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((((((º>Re: _ucx_
Paráda, na můj budoucí projekt plánuji COB. Jsem rád že je tu nekdo rozjíždí.
Teplo z nich jsem taky zvažoval douokruhově využívat pro případný ohřev akvária. Ale...

Jak budeš řešit když osvětlení přes den vyhreje akvarium na tvou zvolenou hodnotu 30 stupňů. Pak zhasnes? Nebo odstavis okruh a čipy se ti upecou protože přes hliníkový výměník nebude proudit voda. Případně ti tam může i začít vařit. Mas to pak podchcene dalším aktivním chladicem?
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 2   23.03.2019 11:00 Muž _ucx_ [1409] - Symphysodon + CorydorasCOB
Fotka k příspěvku Vzhledem k tomu, že jsem včera dostavěl osvětlovací rampu postavenou na COB, zkusím taky krapet přispět.

Základem bylo 5 kusů 30W chip-on-board panely z Činy, zhruba tyto: www.ebay.co.uk/…
Výhoda: jsou na 220V. Nevýhoda: jsou na 220V. Což bylo nutné při návrhu dále brát v úvahu.

Ty bylo nutné nějak chladit. Protože nerad plýtvám energií a protože moje akvárium je stavěno na provozní teplotu 30 st.C, rozhodl jsem se chladit kapalinou. Nikoli přímo akvarijní, protože eloxu na čínském hliníku moc nevěřím, takže mám ještě extra chladící okruh. V akváriu je nerez spirála a použil jsem tyto chladiče, určené pro chlazení CPU/GPU: Tyto: www.ebay.co.uk/…

Ok, chladič je o 10mm kratší, než panel. To nevadí, panel ho překrývá. Chladiče jsou zapojeny v sérii. Čerpadlo jsem použil toto, ale je poměrně hlučné, takže budu shánět nějaké tišší, výkonově postačuje, možná ho i zpomalím předřazeným rezistorem či diodou: www.ebay.co.uk/…

Čistě pro pořádek: Akvárium mám zateplené (zepředu izolační dvousklo), dlouho jsem řešil, jak zateplit kryt. Nakonec sestává z několika komponent. Vespod, přímo nad vodou, je 5mm plexisklo (dvě desky 100 x 50 cm vedle sebe). Akvárium má příčné i podélné výztuhy, takže leží na nich. Nad tím je vzduchová mezera cca 2 cm a pak deska z 16mm komůrkového polykarbonátu vcelku (při krmení se dá posunout).

Tolik na vysvětlení, proč jsem si mohl dovolit použít zvolené řešení a proč to nepředstavuje bezpečnostní riziko. Tělo rampy tvoří okapový žlab: www.hornbach.cz/… a k tomu samozřejmě koncové krytky. Je samozřejmě napojen na PE vodič a v rozvaděči pro aq. je separátní proudový chránič (mám ještě TN-C rozvod a předělávat ho nebudui). Celé to doplňuje 5 m přilepené LED pásky s možností ovládání barev dálkovým ovladačem. Žlab je zevnitř i zvenku hodně lesklý a celé to vypadá, až na to napojení hadic, designově docela zajímavě.

Panely jsou zapojeny tak, že lze separátně ovládat 1.+3.+5. a 2.+4., obojí jak vypínačem, tak programovatelným časovým spínačem. Druhý časový spínač bude separátně ovládat LED pásku. Celkové náklady byly do 4000 Kč vč. časového spínače, jističe a chrániče, dost stála kvalitní 6/12 mm opletená hadice (6 metrů po 50 Kč), hadicové spony (celkem 14 ks). Takže i takhle se na to dá jít... :-) A teď už tam konečně můžu dát rostliny.
 

Starší reakce

 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 1   03.03.2019 11:35 Libcin Re: Libcin
Nakonec to byl studený spoj na čipu (pro ty, kteří by řešili podobný problém)
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   02.03.2019 19:11 Libcin – Čipy
Teď jsem si všiml, že jedna větev s cree čipy svítí méně. Nedávno jsem vyměňoval pár čipů za teplejší barvu a nevím, jestli jsem nevytvořil pájením nějaký přechodový odpor. Nebo že by zlobil proudový zdroj?
 Reagovat na tento příspěvek  Citovat tento příspěvek 0   28.02.2019 14:02 Muž Tommo [828] Re: Tony2013
Určitě jich dám 14, těch 15 je už hraniční.

+ Přidat reakci


Přejít na předchozí
Přejít na další

1 ...... [3] ...... 160 161

Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256432x

Máte připomínku nebo nápad? Napište nám vzkaz do redakce nebo s námi diskutujte.
© RYBICKY.NET - https://rybicky.net/forum/4030?od=101