Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Tak uz se mi to povedlo zorovoznit ,ale z 18 chipu sviti pouze 4 cervene a jen asitak na 20%
Dekuji,ale me to tam zadny vypocet na napajeci zdroj nenabizi
Starší reakce
Mamut drží slušně. A problém jsem zatím nezjistil. Nalepeno v nedeli
Též zkusím přilepit mamutem
Myslím že ten co ho použil ještě nevyhořel, nedávno jsem s ním mluvil. Pochybuju o tom, že by se vznítil, ale ještě jsem se nepokusil zapalovat sekundové lepidlo
Nemuže ten vteřiňák, byť vytvrzený, chytnout?
Lepil jsem mamutem
, ale znám člověka co lepil i sekundovým, ale pozor některé dělají časem bílý povlak okolo spoje a to by byl průser..
Edit: určitě lepit jen bodově, ne obvodově, to by se špatně měnilo
Zkoušel jste někdo optiky přilepit vterinovym lepidlem?
Ja som to robil kvapkou akvaristického silikónu, bol poruke. Vcelku som to ocenil, keď som to zas dával preč.
Ale bude isto kopec iných možností.
Dobrý večer. Cim se prosím lepi optiky na čipy? ( jakým lepidlem).
Starší reakce
No něco takového mi to říkalo, ale ze školy toho ve mě zůstalo minimálně
není to bezprostředně v blízkosti vody ale půl metru nad hladinou a nad skly. Ale radši zůstanu u hliníku. Dobrá připomínka.
jarda62 napsal: zkusím měděné PCB.
Meď síce má lepšie teplovodivé vlastnosti, ale tiež oxiduje viac ako hliník. Ja by som v amatérskych podmienkach ostal pri hliníku. Avšak s lepidlom a medenými nemám žiadne skúsenosti, tak možno sú nejako povrchovo upravené, resp. to lepidlo pred oxidáciou nejako chráni...
Co jsem zjišťoval u pana Soukupa (KarlosS) tak je to způsobeno vadnými kusy. Je možné, že některé měly horší tepelný přenos jak píšete. Čipy mám na termolepidle gd9980 ještě k tomu na čipy tlačí přes optiku kryt osvětlení, kdyby se náhodou čip odlepil, tak je pořád v kontaktu s chladičem, který si myslím je řádně naddymenzovaný. Jeho teplota při provozu mi teď nepřeskočí 35°C Zkusím jiný obchod a zkusím měděné PCB.
jarda62 napsal: je možné, že jsem ty čipy jen přehrál při pájení a projevilo se to až teď a takhle..
Samozrejme, možné to je. Pri čipoch s ebay/aliexpress je možné aj to, že jednoducho niektoré boli/sú nekvalitne napojené (tepelne) na podložku, a tak sa prehriali aj pri poddimenzovaní výkonu a (zdanlivo) dostatočnom chladiči. Nemám síce rozsiahle skúsenosti s čipmi odtiaľ, ale nevidím dôvod aby ich „kvalita” nebola rovnaká ako pri ostatných lacných tovaroch odtiaľ...
Děkuji za vysvětlení, podle toho co jste napsal to už chápu a nebudu si tím dále lámat hlavu, podle výpočtů by osvětlení mělo být životaschopné, tak bude chyba jen v těch čipech, nebo ve mě, protože mi chvilku trvalo než jsem dostal grif na pájení, je možné, že jsem ty čipy jen přehrál při pájení a projevilo se to až teď a takhle..
jarda62 napsal: ečekal jsem že to bude tak složité.
Ono to vôbec nie je zložité. Je to jednoducho len iné...
Ide o to, že impulzné napätie/prúd nie je striedavé, no ani jednosmerné (o ktorých sa bežne učí/píše), a tak nemožno 100% aplikovať bežné pravidlá. Impulzný priebeh je niekde medzi... Obdobne to je aj s meracími prístrojmi -- tie bežné sú (v lepšom prípade) uspôsobené len na meranie jednosmerného/striedavého priebehu -- a to ešte často len na sínusových 50 Hz.
Do značnej miery možno na meranie použiť analógové meracie prístroje, a to aj tie lacné, ktoré prosto merajú efektívnu hodnotu jednosmerného impulzného priebehu. Mnohé digitálne prístroje zase majú funkciu MAX, ktorá do určitej miery dokáže zobraziť špičky (ak sú dostatočne dlhé).
Ja hliník. Ale ja to mám ešte krátko na nejaké hodnotenie...
0 06.01.2018 10:02 Jarda62 Všem vám moc děkuji. Nečekal jsem že to bude tak složité. Ale školu na to dělat nechci. Světlo už rok funguje, až na to že odcházejí čipy, ale podle všeho to nebude zapojením, ani komponenty, použil jsem co mi bylo doporučeno. Takže objednám další cree čipy od jinud a uvidíme. Hezký víkend
Edit. Ještě jedna věc mě zajímá. Používáte čipy s hliníkovou, nebo měděnou PCB základnou?
Plné napětí nemůžeš stejně naměřit LDD stále omezuje proud musel by jsi mít osciloskop.
LDD by mal pri odpojenom PWM vstupe púšťať plný výstup (vychádzam len z lajstier, neskúšal som), takže áno, ak merať napätie na jeho výstupe, tak pri odpojenom arduine.
Pokiaľ pôjde naplno mali by ste dostať presnejšie výsledky, lenže nemám ani tucha ako LDD pracuje interne, kde tiež môže na reguláciu prúdu používať PWM...
To znamená odpojit Arduino od lddčka? pak by lld nemělo signál na stmívání a mělo by jet naplno co vím. Používám tento přístroj na měření viz obrázek. Měřil jsem tak jak je na fotce nastavený.
jarda62 napsal: Což se mi zdá málo na 10čipů mělo by být aspoň 30V! chápů, že něco pobral proudový zdroj, ale tolik? Ještě jedna důležitá věc, měřil jsem to napojené na Arduino a rozsvíceno na 30% tak nevím jestli to měření nějak ovlivňuje, ale podle mě by nemělo, přece cree čipy nefungují na principu snižování napětí.
Nie, pokiaľ viem, tak LDD pracuje na princípe impulzne šírkovej modulácie. Avšak, musíte si najprv ujasniť čo chcete merať a uvedomiť si, že PWM znamená, že chvíľu napätie je (30 V) a chvíľu zase nie je (0 V). Kedy ste merali? Keď tam napätie bolo alebo keď nebolo?
Použili ste analógový alebo digitálny merací prístroj? A keď digitálny, tak automatický alebo s ručným prepínaním režimov? A keď digitálny, meria strednú alebo efektívnu hodnotu? A keď meria efektívnu hodnotu, meria túto efektívnu hodnotu pre striedavý alebo aj pre jednosmerný signál, najmä impulzný, atď, atď. Inými slovami, nie je napätie ako napätie a bežná stredoškolská fyzika na to nestačí. Ak máte možnosť, použite osciloskop.
Otázky sú rečnícke, odpovede nečakám.
0 05.01.2018 21:25 Jarda62 Ahoj potřeboval bych radu zkušenějších. Je tomu asi rok, co jsem si postavil led svítidlo. Jsou na něm 2 větve cree xm-l T6 10W čipů, každá větev po 10ti čipech napěťový zdroj je 36V a 4,1A a proudový zdroj používám LDD 1200HW. Po necelém roce mi ale začaly čipy zlobit, už jsem to tu jednou psal ale bez odezvy. Při stmívání a rozednívání se čipy v jednotlivých větvích nerozsvítí najednou všechny, ale teď už v jedné větvi jeden a v druhé větvi dva začnou svítit až u dalšího kroku takže se nerozsvítí od nuly jako ostatní. Ale to je jak jsem zjistil nejspíše způsobeno kvalitou čipů. Protože je zdaleka nežhavím, jedou na 15% svého max. výkonu. Dneska jsem měl chvíli a řekl jsem si, že změřím napětí mezi Lddčkama a čipy, ale nestačím se divit, ale taky tomu moc nerozumím
naměřil jsem pouhých 25V na každé větvi. Což se mi zdá málo na 10čipů mělo by být aspoň 30V! chápů, že něco pobral proudový zdroj, ale tolik? Ještě jedna důležitá věc, měřil jsem to napojené na Arduino a rozsvíceno na 30% tak nevím jestli to měření nějak ovlivňuje, ale podle mě by nemělo, přece cree čipy nefungují na principu snižování napětí, nebo se mylím? Jestli si dá někdo práci a odpoví předem děkuji..
Edit. Na napěťovém zdroji jsem naměřil přesně 36V.
Edit2. Arduino má svůj vlastní zdroj.
Ano já mám 3x 470µF na 100V pokud máš slapští napětí tak stačí menší napětí budou i lacinější. Někde to tu je v diskusi.
Rozumiem tomu správne, že tie kondíky mám dať na výstup toho napäťového zdroja?
Já mám 48v a mám jich 14ks. Nezapomeň dát k němu kondíky aby ti to nepískalo.
Jj, 36V vstup, 32V výstup, deleno 2,9V na LEDku je 10-11.
Edit. samozrejme viem, že to chce nechať i na prúdovom zdroji rezervu, takžé to tých 11 sotva bude...
Pokud by jsi chtěl 10-11 čipů tak ti napěťový zdroj nebude stačit, musíš počítat že něco spotřebuje i LDD teď už si to nepamatuji je to asi 3,5V.
Z toho, že som PWM generátor s takou nízkou frekvenciou a napätím ťažko zháňal.
Ale rád počujem, že pre potreby stmievania lediek je to dosť.
Magic napsal: PWM vstup podporuje frekvencie do 1kHz, čo mi nepríde mnoho.
Na základe čoho usudzujete, že to nie je veľa?
Prišiel čas trošku sa pohrať so stmievaním a "otravovať" s tým súvisiacimi otázkami.
Chcem využiť LDD-700L driver s PWM vstupom (zatiaľ ručným, vo výhľade mám i Arduino). Napájať ho(ich) budem z LRS-75-36.
A tu je prvá otázka za 100 bodov - koľko Cree XP-G2 (2,9V@700mA) môžem na ten driver pripojiť? Na vstupe bude samozrejme furt 36V.
Úplne posledný obrázok špecifikácie (
www.meanwell-web.com/…) vo mne evokuje dojem, že tam môžem kľudne pripojiť i jedinú diódu, hoc to nebude práve efektívne.
Aby som bol konkrétny, na začiatok by som ich tam mohol dať 7-8, časom možno využijem tých maximálnych 10-11.
A jedna praktická bonusová otázka - podľa špecifikácie PWM vstup podporuje frekvencie do 1kHz, čo mi nepríde mnoho. Skúšal niekto i viac?
Starší reakce
Pouze způsob připojení..
tak jak je na obrazku, buď kabely, nebo krátké piny na připájení na tišták..
Starší reakce
Magic napsal: Kde vidíte "rozumnú" hranicu toho, čo od LEDky požadovať?
Rozumná hranica je daná maximálnou hodnotou prúdu v dokumentácii, samozrejme pri dostatočnom chladení. Zvyšok záleží na tom, čo je pre Vás dôležitejšie, či maximalizácia svetla alebo maximalizácia účinnosti, pretože so stúpajúcim prúdom množstvo svetla stúpa, ale účinnosť klesá.
Do úvahy treba zobrať i to, že dostatočný chladič nestačí, treba aj kvalitný prenos tepla z čipu na podložku a potom z tej podložky na samotný chladič. Keď kúpite čip na podložke, tak to prvé neovplyvníte a často ani nezistíte, kým nezapojíte a nezmeriate. To druhé síce ovplyvníte, ale v amatérskych podmienkach, a najmä bez dostatočných skúseností, to bude mať od dokonalosti ďaleko, takže hnať prúd zbytočne vysoko je rizikom a každá chyba sa môže vrátiť na životnosti.
V neposlednom rade, 700 mA je tak bežná hodnota, že existujú hotové zdroje s týmto prúdom a netreba robiť vlastné riešenia, či používať nastaviteľné zdroje...
Viem, že väčšinou sa prevádzkuje na 700mA (2.03W), pustili by ste do nej 875mA (2.61W)? Je to "len" mierne nad polovicou jej max. výkonu, chladič je dostatočný...
Kde vidíte "rozumnú" hranicu toho, čo od LEDky požadovať?
Starší reakce
Tak já začínám na 1% výkonu tak mě nějaký devítinásobný proud může být ukradený. Nechci mít pod akváriem hřející radiátor.
Pri spínaných zdrojoch nie je problém so saturáciou transformátora ako pri bežných transformátorových, tak rezerva nie je nutná a spínané zdroje sú (mali by byť) stavané na dlhodobú záťaž blízku 100 %, kde dosahujú maximum účinnosti.
Inou otázkou je štartovací prúd kapacitnej záťaže v podobe prúdového zdroja. Ten však môže dosahovať desaťnásobky pracovného prúdu, takže 30% rezerva je i tak na dve veci. Vzhľadom na krátkosť štartovacieho prúdu kapacitnej záťaže je možné, že nezareguje ani ochrana pred preťažením, ktorá býva ich bežnou súčasťou.
Samozrejme, na zistenie konkrétnych hodnôt by bolo potrebné skúmať dokumentáciu konkrétneho zdroja.
Tak já jsem předpokládal že bych mohl zvětšit výkon světle tím že bych mohl použít silnější proudové zdroje, protože mám 600mA a teď už mám koupené i 700mA a uvažoval jsem i o 1A tak abych měl rezervu. Napájecí zdroje není dobré provozovat na max to jak vidíš nemusí vydržet. Rozdíl mezi 150w a 200w zdrojem je v mém případě rozdíl 100-200kč a to jsem je kupoval v Česku a ne v Číně.
Jo dve vetvy po 15, ok.
Takže prúd bude 650mA, napätie niečo cez 3V na ledku, celkovo po 45V na vetvu.
Výkon summa summarum 58,5W.
Už rozumiem.
@vaaclav: Tretinu? Tak tým desíš i mňa, musím sa zamyslieť i nad svojím svetlom...
Potřebuješ aspoň 1/3 rezervy ve výkonu na trafu.
vypadá to hezky, ale já nejsem elektrikář - potřebuji jednoduché řešení.
čipy jsou zapojeny po 15 ks do serie a pak jednotlivá světla ( 2 ks) připojena přímo k trafu - fungovalo to v pohodě, ale trafo prý odešlo, kvůli tomu, tam nebyla rezerva v kapacitě - jelo neustále na plný výkon.
XP-G si pri 1,3A ukrojí z napätia 3,2V. To sú 4,16W na ledku a 125W (96V) na 30 lediek. Toto si napájal 62W/48V zdrojom?
Alebo mi niečo uniká? (V piatok večer by som sa ani nedivil.)
Přidat reakci
1 ...... [7] ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256432x