Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Přečetl jsem příspěvky do cca 2 let stáří, nějaká hodina na to padla
Dozvěděl jsem se snad vše podstatné a objevil pár možností, které jsem dříve ani netušil.
Nicméně kolik toho tepla dioda vyprodukuje (kromě konstatování, že "fakt hodně") jsem nenašel. Přemýšlím o celkovém výkonu cca 200W, no a kdyby zhruba polovina z toho bylo teplo, které dokážu využit (vyprodukované teplo bude nejspíš větší), tak si myslím, že to za nějakou tu práci stojí. Bonusem by pak mohlo být i dokonalejší ochlazování LED čipů, jejich zvýšena učinnost a životnost...
Nicméně toto je pouze moje teorie a praxe může být úplně jiná a proto se ptám
EDIT: pokud bych chtěl udržovat teplotu v akváriu na obligátních 24/25°C, pak je to naprosto zbytečné, to se mi tam udržuje samo,v podstatě naše běžná pokojová teplota. Ale 29°, to už je něco jiného, tam to topení pojede téměř nonstop
Když projdeš diskuzi trochu do minulosti, tak se tu pravidelně tento nápad opakuje, ale ještě jsem neviděl, že by to někdo dotáhl do konce a pochlubil se s hotovým řešením a že to dlouhodobě funguje.
Já bych uvedl jeden problém z celé řady možných problémů. Světlo svítí u mě zejména odpoledne a na večer abych z akvária něco měl, tedy když jsem doma a ne v práci. Jenže nejchladněji v bytě (v zimě) máme nad ránem a během dopoledne a to by světla nesvítila a tudíž netopila.
to sem taky pred lety chtel udelat (trubkove chladice + male pumpa), ale nakonec jsem se na to vykaslal.
Duvody:
1. CREE nehrejou tolik, aby potrebovaly activni chlazeni (mam 4 na 90cm U-profilech, asi 12cm rozvynuty pruzer)
2. nechci mit v akva nic co tam byt nemusi (pumpa)
3. Co s tim v lete? (To sem bydlel v Nevade, takze obcas v lete vedra byla a doplnovat to jeste timhle by nebylo nic moc)
4. sem linej ;)
Jo, abych doplnil, kdyz jsem to puvodne vymyslel, neslo mi ani tak o to chladit diady jako ohrivat akva. Ale to jsem bydlel v SF, kde je porad tak nejak zima, takze topeni jelo furt. Mozna proto to ten presun do Nevady zabil.
Starší reakce
Nevim jak vas,ale me uz pred 20ti lety na stredni skole v oboru silnoproud elektro tyto informace ucily.jak prostredi rozdelene do zon(koupelna),tak rozdelene podle uziti v prumyslu,vcetne bezpecnych napeti a s tim souvisejicim krytim IP.wikipedii jsem zminil pro laiky,protoze to je nejjednoduzsi zpusob ziskani informaci.
O aktualnich predpisech vim,vyhlasku 50 pravidelne obnovuji.
Tim bych rad uzavrel debatu o bez.nebo nebezp.napeti,prosim.
S temi ledkami se mi jedna jen jako pomocne prisviceni prednich partii kvuli sloupci 60cm a narocnejsim kobercovkam.Pokud to nevyresim nejak elegantne s ledkama,prdnu tam zarivky.
chápu sputnika o co mu jde, ostatní už je navíc ...
Ano samozřejmě záleží jaké osazení led osvětlení na určité ploše chceš mít. Pokud pár desítek watu na metru délky tak ti bohatě stačí obyčejný plech. Pokud ale chceš mít stovky watu na malé ploše bez aktivního chlazení je potřeba mít k tomu profily určené
Veľmi nízke bezpečné napätie je do 50 V, jeho konkrétne hodnota závisí od prostredia. Nevetraný kryt s vysokou vlhkosťou považujem za veľmi nebezpečné prostredie, aj vzhľadom na možné hromadenie vodíka z elektrolýzy vyzrážanej vody. Pravdepodobnosť vznietenia je síce malá, ale možná, a to s rizikom nasledného požiaru... Ja by som tam viac ako 12 V bez dostatočnej inej ochrany nedal. Sám mám jednak krycie sklo a v kryte sa mi nezráža voda, a jednak ho mám s nútenou ventiláciou, a tak môžem pokojne rátať s vyšším napätím. Ale jednoliate plastové kryty - no, bál by som sa.
Problematika určenia typu prostredia nie je jednoduchá a pochybujem, že sa podrobne učí na stredných školách a pokiaľ viem, aj na skúškach odbornej spôsobilosti sa preberá len to, že rôzne prostredia existujú. Wikipédia nie je dôveryhodný zdroj informácií, ktoré sa menili relatívne nedávno...
Ad zóna nad vaňou - tá je pomerne vysoká, a to najmä kvôli striekajúcej vode zo sprchy, v prípade akvária netreba riešiť nad krycím sklom prípadne nad krytom zbytočne vysoko. A ani zbytočne okolo akvária, ale istú rezervu si treba nechať, nepoznám však žiadnu normu, ktorá by riešila akváriá, a to ani kolegovia s ktorými som to svojho času konzultoval a patria medzi nich aj revízni technici.
nebo takhle
Potřebuješ určitou plochu na převod tepla do okoli a masu na vnitřní prevod tepla do žeber
Posílám fotku profilu co jsem použil já na led osvětlení.
Me staci jen jakou plochu ma mít.urcite by byl litý z hliniku.presny tvar a typ k vypoctu preci nepotrebujete.max.jestli bude surovy nebo cerny elox.
samozřejmě. Já vycházím z praxe.
V tomto případě je to stejně zbytečné. Je to jen jakási polemika "co kdyby" ...
Ať dá konkrétní typ chladiče ,nejlepe jeho koeficient a zdroj tepla.
Každý typ profilu a jakosti materiálu ma určitý koeficient. Ten je závislý na celkovém objemu tvaru atd konkrétního profilu. Vše se dá spočítat
pro uchlazení 1 ks čipu XM-L jedoucím na 5W (t.j. poloviční příkon co snese), já počítám Alu plech tl. 3mm o ploše 13*13cm a udržíte na tom ruku.
Jo jo,chci nad tim aspon chvilku uvažovat,nechte me prosim.
Radeji me tedy odpovezte jaka musi byt tedy cinna plocha pas.chladice aby ten chip uchladil.to by bylo treba pro mne prinosne.
A s tim bezpecnym a nebezpecnym napetim a proudem myslim ze by jste mi mohli dat za pravdu.ty cisla co jsem psal se uci na skolach,jsou v ucebnicich,na wikipedii.pojednava se o nich ve vyhl.50 uz v paragrafu 5.takze asi na tom neco bude pravdy ne?
Pozn.dle novych norem bezp.napeti ss je 120v v such.prostredi.ale to jen naokraj.
a to je právě ono, nevíte jestli je to moc nebo málo, ale chcete to řešit ...
Proč to chcete chladit vodou, když to uchladí vzduch.
Postavil jsem světel s čipy Cree asi 80, ale nikdy jsem nepotřeboval aktivní chlazení.
EDIT-i to je zavádějící. Jak říkal amrtin, rozhodující je proud - smrtelný pro člověka už může být od 40mA. Samozřejmě pokud má člověk ve stejnou chvíli stejný odpor, při vyším napětí dosáhneme toho proudu než při napětí nižším ...
V koupelně je nebezpečných už i 12V.
takže by účinost byla 33%.sakryš tak to jsem s těma mojima číslama potom přepísk.
Teoretická maximální účinnost světelného zdroje je kolem 300lm/W pro bílé světlo.
Led mají kolem 100lm/W. Takže je třeba počítat, že dvě třetiny příkonu se promění na teplo.
No,jelikož zářivky mají učinnost cca 20% u T8 a cca 40% u T5,tak led by měla mít odhadem cca 60-80% učínnosti.Takže teplo vyzářené se rovná strátovému výkonu 3W.Při deseti LED je to 30W.
Sakryš,to je celkem dost.Nebo málo?
Máte pravdu,bezpečné stejnosměrné napětí je 100V v bezpečném prostředí.
V případě akvária se dá mluvit o prostředí zvláště nebezpečném a tam je bezpečné napětí 24V.
na to ti těžko někdo odpoví, ale ber to tak, že je to jeden z nejúčinnějších zdrojů světla ...
Normálně,po drátu
To všechno je proveditelné.
Zajímalo by mne nakolik jsou tyto čipy účinné.Jinými slovy kolik při plném příkonu 10W jde do světla a kolik do tepla?
v jednoduchosti je krása, nač to komplikovat ...
odpoveď na otázku je "áno, je možné chladiť LED aj vodou, dokonca to môžeš chladiť aj dusíkom(ako to poznáme napr z výp. techniky), je to len na tebe a na tvojej peňaženke." Ale určite to nebude ani lacnejšie a ani jednoduchšie ako chladenie vzduchom. Okrem "duteho chladica" budes potrebovat hadicky nejako dostat z krytu akva niekde mimo a niekde umiestnit radiator, ktory bude odvadzat teplo z vody do okolia
Sputnik napsal: Mimochodem bezpečné stejnosměrné napětí je 50V.
Keď myslíte. Ja by som si taký istý nebol...
možná nějaký hranatý dutý profil připatlaný na desku s led nebo přímo stary přilepený na něm a dořešit fitinky. auto chladič a třeba by to fungovalo pasivně. ale jak to maskovat...
aby nedošlo k omylu.nemíním použít na chlazení vodu z akvária.To by ani nešlo,usazeniny,řasy a pod.Byl by to uzavřený okruh s chladící kapalinou chlazenou chladičem s ventilátorem,tak jak to funguje v PC.
a co budeš dělat v létě? furt přihřívat vodu do nekonečna nelze ...
hmm,žádná snaha ani nad tím zauvažovat jak by to šlo?
Mimochodem bezpečné stejnosměrné napětí je 50V.
Samotné krytí čipu by šlo určitě taky vyřešit,např.skleněnou čočkou.
Vodní chlazení čipu,známé z oboru výpočetní techniky,je dnes už přeci poměrně promyšlená a dostupná věc.
To opravdu není dobrý nápad...i to vodní chlazení se musí nějak chladit-ohřívat tím vodu v akvu je hloupost-to v létě nebude svítit vůbec(?) a teplota bude děsně kolísat...a ta elektrika a čipy nad vodou..ne,opravdu nedoporučuju...
Pochybujem, že je dobrý nápad v amatérskych podmienkach pridávať vodu k elektrickým zariadeniam. Pri určitom počte LED v sérii, je napätie relatívne vysoké.
Ak riešite ako problém odpar cez vetracie otvory, tak nemáte krycie sklo a relatívna vlhkosť bude po vypnutí osvetlenia stúpať k 100 %, a tam by som potom ako bezpečné JS napätie uvažoval 12 V, tj. max 3 čipy v sérii. Už 60% vlhkosť je v spojení s kovovými vodičmi riziková, pretože na chladnom kove sa zráža voda... No a voda + JS napätie = bude sranda...
Kde a ako budete chladiť tú vodu? Nebodaj tým chcete vykurovať akvárko? Aký presvit, snáď bude svetlo svietiť dole, do vody, či chcete tie LED otočiť smerom hore???
Nevidím to ako rozumný nápad. Viac roboty a starostí ako úžitku...
Proč vzduchové,když může být vodní.
No nechci delat do krytu diry na vetraky,aby to tama prosvitalo,neodchazel tama odpar,a nezavazelo to na krytu.
Proto
Proč vodní, když může být vzduchové?
Zdravím,uvažuji že přidám do nádrže pár cree xm-l2 čipů.Jelikož nechci hyzdit kryt nějakýma chladičema,nešlo by vykoumat chlazení vodní?Tak nějak se to přímo nabízí.nekoumal to už někdo?Počítám tak s deseti čipy.Možná míň.
Starší reakce
pro sebe asi jo, ale zákazníkovi to takhle dát nemůžu
Já čipy lepil silikonovou teplovodivou pastou, pracuje se s ní dobře a není potřeba dodatečného uchycení. Pasta je díky silikonu i po ztuhnutí pořád lehce pružná a přitom čip parádně drží. Na druhou stranu, pokud je potřeba čip později demontovat, je to snazší, než při použití lepidla, a čip se nezničí.
Zdravim. Muzes mi prsim poslat ceunu na stavebnici pro to me akvarium? Email orinoko.marian@gmail.com. velikost akvaria jsem tu jiz psal. Necham si poradit s vykonem a množstvím. Dik
odlepovat je to nejmenší. Já zkoušel po roce přilepený čip sundat a bez zničení čipu to nešlo. A to používám nějaké čínské lepidlo.
Jaké konkrétně termolepidlo používáte? Nebyl by odkaz? Co jsem zkoušel hledat tak to ve mě důvěru nevzbuzovalo.
A co kombinace teplovodivá pasta a k okraji trochu vteřinového lepidla?
ja pouzival taky lepidlo (neb sem linej sroubovat), ale ted, po 3 letech se par LED zacina odlepovat.
škvíra není díra. Logicky tam ale úbytek materiálu je. Už jsem od této konstrukce ustoupil a používám termolepidla, která sice podle vás nemají takový tepelný přenos, ale na uchlazení čipů to stačí a nehrozí tam mnohem větší riziko ...
To by bylo supr. Tak bych si objednal stavebnici. Mam nadrz 120 x 50 x 60cm vyska. Osvetleni bych chtel schovat do krytu. Objednal jsem si jen kryt s vystuzovacim hranolem z Farao. Doporucil bys mi jednu nebo dve led svetla. Cenu mi muzes poslat na email.
Není pasta jako pasta.
Sice může vyschnout, ale pořád se tam nevytvoří škvíra a vždy to bude mít lepší tepelnou vodivost než termolepidlo.
no, má to dvě strany. Když dáš pastu (radši co nejmenší vrstvu) a stáhneš šroubky, tak časem pasta vyschne a vznikne škvíra, t.j. nedokonalý tepelný přechod. Co je tedy nakonec z hlediska životnosti lepší?
Bohužel není... To lepidlo nikdy nedosáhne tak dokonalého přenosu tepla jako kvalitní pasta a stažení šroubky.
tak to je ještě lepší
Přidat reakci
1 ...... [25] ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256432x