Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
jinak pokud by si ten regulator postavit tak jak to ma byt udelane tak je treba pouzit tohle zapojeni (je mozne pouzit jak verzi 5V tak verzi ADJ - jen je treba upravit pomery odporu):
www.extremecircuits.net/…
je to prekvapive, ale neni tam jen jeden nebo dva odpory (ktere jak jsme se dozvedeli staci), ale je udelanej prevod pomoci tranzistoru, ktery dela horni cast delice proti (jake prekvapeni) odporu 1k ve zpetne vazbe
prekvapuje me ze to resili tak slozite kdyz to jde jen pomoci odporu 4R
Designer napsal:
A to je prave to, cemu nerozumis. Kdyz zachovas pomer delice a ze stredu tvrdsiho delice (z mensich odporu) vyvedes rezistor o spravne hodnote, vystup obou delicu (jednoho jen delice, druheho s tim odporem navic) je k nerozeznani, ma stejny vystupni odpor, dava stejne napeti. Nemuzes to chapat, kdyz mas tak velike mezery, nemuze Ti to pak dojit, co to vlastne nekdo pise
.
tak tohle je bez komentare - nebudu dal pitvat elementarni znalosti stredoskalaku - dodaval jsem svoji ridici elektroniku (od navrhu, vyroby a firmware) do nonstop vyrobnich linek i pro nadnarodni korporace, nemam potrebu si neco dokazovat
precti si laskave nez zacnes nekoho poucovat jaky je vstupni proud do toho komparatoru (Feedback Bias Current) - abys nemusel hledat tak je to 50nA!!! spocti si jak se tam asi tak projevi nejakej odpor 1k - ztrati se na nem 50uV jinak neovlivni vubec nic
opravdu skoda casu
pokud delic neosadis tak bude FB nepripojen
Bez delice jsem myslel zapojeno primo, bez deleni napeti z toho bocniku (odporu pod LED), proste napeti na FB z toho mista privedeno kusem dratu. Myslel jsem, ze se vyjadruji pomerne pochopitelne a rozepisuji se dostatecne detailne.
preci to je naprostej omyl se domnivat ze staci jen zachovat pomer delice - v obvodu komparatoru nejsou zapojeny jen odpory delice!!
a s tim odporem 1k jsem to nepochopil uz vubec ted - misto jakeho dratu ho chces dat? z delice do FB?
A to je prave to, cemu nerozumis. Kdyz zachovas pomer delice a ze stredu tvrdsiho delice (z mensich odporu) vyvedes rezistor o spravne hodnote, vystup obou delicu (jednoho jen delice, druheho s tim odporem navic) je k nerozeznani, ma stejny vystupni odpor, dava stejne napeti. Nemuzes to chapat, kdyz mas tak velike mezery, nemuze Ti to pak dojit, co to vlastne nekdo pise

.
dobre budu konstruktivni
Designer napsal: Kde mam vice nez 100k?
napsal jsi "Lze to samozrejme i primo, protoze pokud je ten zdroj staven aby daval 1.23V az 57V (HV ADJ verze podle PDF), pak musi umet chodit i bez delice." pokud delic neosadis tak bude FB nepripojen a tudiz bude mit nekonecny odpor coz je vic nez 100k
nevim jak jinak jsem si tu vetu mel vylozit
Designer napsal
Ale asi to vysvetlim. Predstavme si, ze mam pripojenych treba 10ks LED po 3.5V a pod nimi odpor 4R k zemi. Vystup do FB je veden nad tim 4R odporem. LED, tedy i odporem, tece 300mA. 35V/0.3A je zhruba 117R (jako takovy odpor se LED v tomto stavu tvari), dole je 4R, delic je tedy slozen jako by ze dvou odporu 117R a 4R. Kdyz to vypoctu zpet, (117R+4R)*0.3=36.3V, coz je napeti na kondenzatoru za indukcnosti.
Je to vlastne uplne normalni pulsni zdroj, jen ten horni rezistor v delici pro zpetnou vazbu jsem nahradil temi LED, a tim padem se stalo, ze proud LED je konstantni.
Kdepak jsem uhnul s parametry? A pokud by se nelibila prilis nizka impedance signalu do FB, klidne se misto dratu muze pouzit rezistor 1k, nic to nezmeni, ADJ verze ve vnitrni strukture totiz schvalne rezistor k zemi nema, a bude tedy hodne velky.
to cos napsal je hezke - to chapu ze LED delaji horni cast delice - jen nechapu proc ti prijde normalni osadit proti zemi odpor 4R kdyz vyrobce doporucuje na strane 9 "R1 between 1k and 5k" a v pevnych verzich je take osazen odpor 1k
preci to je naprostej omyl se domnivat ze staci jen zachovat pomer delice - v obvodu komparatoru nejsou zapojeny jen odpory delice!!
a s tim odporem 1k jsem to nepochopil uz vubec ted - misto jakeho dratu ho chces dat? z delice do FB?
Kde mam vice nez 100k?
Ale asi to vysvetlim. Predstavme si, ze mam pripojenych treba 10ks LED po 3.5V a pod nimi odpor 4R k zemi. Vystup do FB je veden nad tim 4R odporem. LED, tedy i odporem, tece 300mA. 35V/0.3A je zhruba 117R (jako takovy odpor se LED v tomto stavu tvari), dole je 4R, delic je tedy slozen jako by ze dvou odporu 117R a 4R. Kdyz to vypoctu zpet, (117R+4R)*0.3=36.3V, coz je napeti na kondenzatoru za indukcnosti.
Je to vlastne uplne normalni pulsni zdroj, jen ten horni rezistor v delici pro zpetnou vazbu jsem nahradil temi LED, a tim padem se stalo, ze proud LED je konstantni.
Kdepak jsem uhnul s parametry? A pokud by se nelibila prilis nizka impedance signalu do FB, klidne se misto dratu muze pouzit rezistor 1k, nic to nezmeni, ADJ verze ve vnitrni strukture totiz schvalne rezistor k zemi nema, a bude tedy hodne velky.
hele ja bych nerad aby to bylo nejak osobni, ale tohle jsou technicke veci, kde nejake osobni veci nemaji co delat - pokud nekdo napise ze tam odpor byt nemusi a v katalogovem listu vyrobce se pise, ze by nemel byt vetsi nez 100k tak si proste neni mozne hrat na to, ze to nevadi
je zbytecne delat kolem toho tanecky - zarizeni se maji konstruovat tak aby byly spolehlive, nezaludne a opakovatelne proveditelne
Me uz to ted prijde jako argumentovani dvou lidi, co tomu rozumi, a kazdy se snazi urvat kousek pravdy. Mozna by bylo lepsi vratit se na zacatek a rict, ze ridit tohle pomoci napetoveho pwm neni uplne to prave. Stejne jako jsem mel hned rict i ja minule (ale opacne), misto toho snazit se to rozebirat "jde to, ale ...". V elektronice malokdy neco nejde, jsou jen dobra a nestastna reseni.
Povzdech - no uz aby led osvetleni opravdu zacalo byt ekonomicky vyhodne a cenove dostupna rozumne zapojena komercni reseni byly jak houska na krame

Designer napsal:
S tim delicem si to mozna ohledne snimani proudu nakresli, 4R delic (s hornim odporem 0R) neni vice nez 100k
Lze to samozrejme i primo, protoze pokud je ten zdroj staven aby daval 1.23V az 57V (HV ADJ verze podle PDF), pak musi umet chodit i bez delice.
me prijde FB bez delice jako FB s odporem vetsim nez 100k

to je prave ten problem - je tady spousta teoretiku, kteri pisi co by vsechno slo kdyby se chtelo
takze radu osadit odpor 4R do FB LM2576 proste nepovazuji za konstruktivni - povazuji ji za spatnou protoze predpokladam, ze vyrobce IC vi proc a co pise
konstruktivni radu predpokladam takovou, ktera jednoznacne pomuze resit problem a ne takovou, ktera muze mnoho problemu zpusobit - zvlast kdyz jsou na tom povesene LED za nemale penize - pak samozrejme plati pravidlo, ze z ciziho krev netece

Stale se tady cilis, ze nikdo konstruktivne neradi a ze je kazdy nekonstruktivni v tom vecnem zamitani LED. A ted kdyz je nekdo trosku konstruktivni, po par prispevcich napises: "hele ja ti to nebudu vysvetlovat".
A ja myslel, ze ucast zde je zcela dobrovolna

.
S tim delicem si to mozna ohledne snimani proudu nakresli, 4R delic (s hornim odporem 0R) neni vice nez 100k (jiste, vstupni impedance vstupu FEEDBACK neni nekonecna, navic ma kapacitu, vstupni signal musi mit nejake parametry).
Preruseni jedne LED pri snimani jen jedne vetve a dalsich paralelne je ve snimane vetvi znacny problem, i proto se neda takove zapojeni povazovat za nejstastnejsi, to je zrejme.
Narust vystupniho napeti na maximalni mozne pri vsech LED seriove a jedne prerusene jim neublizi, jsou odpojeny, avsak je potreba s takovym pripadem pocitat pri dimenzovani soucastek, pripadne maximalni vystupni napeti i omezit, coz povazuji za dobrou pripominku, i pres to, ze ted uz nam to jak pises vysvetlovat nebudes

.
hele ja ti to nebudu vysvetlovat - v DS kterej jsem ted stahnul vidim treba na prvni kouknuti ze maximalni odpor delice je 100k - takze zrejme to uplne bez nej nepujde
stejne tak je treba domyslet co se stane pokud to takto zapojene nekdo zapne bez LED a nebo pokud nejaka LED shori a prerusi se zatez
nebudu to dal pitvat...delej co myslis
Lze to samozrejme i primo, protoze pokud je ten zdroj staven aby daval 1.23V az 57V (HV ADJ verze podle PDF), pak musi umet chodit i bez delice. Kdo ma strach (treba prostreleni vstupu pri odpojeni napajeni a jeste nejakem napeti na kondenzatoru na vystupu), muze si dat do cesty ke vstupu FEEDBACK 1k odpor. Ona i kdyby se nejaka impedance zdroje onoho signalu vyzadovala, je zcela jedno co ji zpusobi, nicmene nejak nevidim (treba jsem slepy, i to je mozne), ze by se vyzadovala

.
Designer napsal: Doporuceny spodek delice ja tam 1k az 5k, a vnitrni zapojeni (verze s pevnym napetim) je se spodkem delice 1k, problem v tom nevidim. Jinak do zpetne vazby se da vlozit i komparator, dokonce i to lze.
Se slovem nelze prosim zachazejte v elektronice s mirou a velice opatrne
.
no ja tedy v tom problem vidim - kdyz ty mu pises ze si tam ma dat odpor 4 ohmy a v DS je minimum 250x vetsi
takze co lze to takto nebo tako nelze?
Civku jsem zvolil tuto 150uH DP__-3.0-150:
www.gme.cz/… mela by pracovat do 100KHz.
pred 30 min jsem keoupil jeste 10ks LESR 220uF kondiku a pridam je k tomu jednomu 2200uF.
Doporuceny spodek delice ja tam 1k az 5k, a vnitrni zapojeni (verze s pevnym napetim) je se spodkem delice 1k, problem v tom nevidim. Jinak do zpetne vazby se da vlozit i komparator, dokonce i to lze.
Se slovem nelze prosim zachazejte v elektronice s mirou a velice opatrne

.
obavam se ze to takto stejne nelze - myslim, ze v DS je omezen minimalni odpor v delici feedbacku na relativne vysokou hodnotu - strilim od boku 1-2kohmy
To se prece nevylucuje, s napetim z bocniku (toho odporu pod LED) se da pred zavedenim zpet do FB pracovat

.
jenze on to chce mit regulovane - jsem tak nejak pochopil - takze potrebuje zpetnou vazbu na rucni ovladani
protoze pak neni treba nic resit a proudovy zdroj si koupi rovnou na 230V za cenu dvou az tri LM2576
Masoxik napsal
To Radek: jedna se o regl s aktivnim prvkem LM2576HVT-ADJ dle ref. zapojeni dle dokumentace. na vystupuje L 150uH ale uvazoval jsem ji nahradit 100uH a C L ESR 2200uF.
civku urcite nezmensuj - vyssi indukcnost nevadi - pokud to neni na ukor vnitrniho odporu - spis je problem sehnat spravnou civku - tedy takovou, ktera ma jadro zvladajici 52kHz - rozhodne nelze pouzit prvni odrusovaci tlumivku s indukcnosti 150uH
kondenzator je treba spocitat dle DS (vetsi nevadi) - rozhodne ale doporucuju pouzit treba 5ks 470uF nez jeden 2200uF - je treba overit i tzv. riple current - to ze ma kond nizke ESR jeste nerika nic o tom zda to zvlada impulzne - proto se ostatne dava vic mensich kondenzatoru
jinak obvod je fajn sam je pouzivam (tedy hlavne LM2575 coz je 1A varianta) - jen je treba brat v potaz, ze to napetove rizeni neni idelani
Mohl jsi to zapojeni malinko modifikovat. Tam kde mas ted ty LED (zapojene seriove) privedeny k zemi, dej jeste mezi ne a zem rezistor, a mezi LED a tim rezistorem vyved signal do FEEDBACK u LM2576HVT-ADJ. Bude to pak temi LED drzet proud 1.23V/R, tedy treba 1.23V/4.1R=300mA, at se hreji jak chteji, bude to regulovat napeti tak, ze proud se nehne, napeti na LED je nastavovano podle proudu jimi protekajiciho. A vykonove namahani toho rezistoru? 1.23V*0.3A=0.396W, tedy zadny des.
Idealne by to chtelo tohle pro kazdou vetev tech LED zapojenych seriove, tedy regulator pro kazdou radu seriove zapojenych LED. To se ale trosku prodrazi, takze bych spise pouzil jiny typ pulzniho zdroje, jinou soucastku, existuji i znacne levnejsi. Jasne, nejlevnejsi zpusob to ani tak nebude, ale ty LED jiste take nejsou uplne nejlevnejsi... asi tohle neresme.
Jiste lze zapojit i tak, ze vsechny vetve LED zapojenych seriove se zapoji paralelne, ke vsem se da ten rezistor, vsechny ty vetve jsou identicke, ale jen z jednoho rezistoru se vezme ten FEEDBACK signal, a bude se pocitat s tim, ze se vsechny vetve zahrivaji stejne, vsechny LED jsou zhruba stejne - to jde ovsem zase jen v pripade, kdy se necha nejaka rezerva, jet takto s LED na doraz by nebylo ono.
0 17.03.2011 10:12 Masoxik – Proud
Jeste jsem zapomel dodat, ze led jsou v serii po 10ks takze max U je 35v a max I je 6x0,320A
0 17.03.2011 10:00 Masoxik – Napeti
To Filipsi: jsem si vedom teplotni zavislosti. podrobne jsem ji zkoumal a ani na max teplote ledek nebylo prekroceni meznich hodnot.
To Radek: jedna se o regl s aktivnim prvkem LM2576HVT-ADJ dle ref. zapojeni dle dokumentace. na vystupuje L 150uH ale uvazoval jsem ji nahradit 100uH a C L ESR 2200uF.
no on se pohybuje v oblasti 2/3 maximalniho proudu takze ma velkou rezervu - pri tech 2/3 prikonu se to jeste moc nehreje a tak ta "spirala smrti" je pomala
mnohem vetsi problem je to mozne impulzni namahani
A je to opravdu proudovy regulator? Nebo pouze "kalibrujes" proud regulaci napeti?
V tom pripade pozor na teplotni charakteristiky, to nastavit nepujde, bud budes svitit malo, nebo se pohybovat hodne na hranici niceni led.
Masoxik napsal: je to obyc PWM regl se spinacim prvkem 52KHz. na vystupu tlumivka a C. Osciloskop nemam. kdysi jsem mel nejaky z roku 2, ale vazil 50kg tak jsem ho dal do zberu. ceho bych se tedy mel drzet kdyz mam k disp pouze toto.
no v tom pripade je treba vedet jak presne to mas zapojene a jedina moznost je to spocitat - to ampermetrem nezmeris - jde o to, ze kapacita kondenzatoru a jeho ESR musi byt takove, aby dokazal dostatecne rychle pojmout energii pri sepnuti PWM a naopak ji dostatecne rychle vydat - tim se docili toho, ze zvlneni napeti bude minimalni a LED nebudou namahane
jednoduse receno - PWM pripoji plne napeti 48V na kondenzator a LED - kondenzator musi mit takove parametry, ze pojme tu energii tak, ze napeti na nem bude kolisat jen minimalne
tohle nemas sanci zmerit, protoze ty meris jen tzv. stredni hodnotu - kdyz bude polovinu casu napeti na 48V a polovinu casu na 0V tak ty nameris 24V, ale LED budou polovinu casu namahane mimo sve pracovni parametry a velmi rychle zdegraduji - tohle je mozne pouzit u zarovky ale ne u LED
pokud nemas nic k dispozici tak tam nandej velke mnozstvi mensich kondenzatoru a je treba pouzit tzv. lowESR kondenzatory - bezne kondenzatory neco takoveho vubec nezvladaji
je to obyc PWM regl se spinacim prvkem 52KHz. na vystupu tlumivka a C. Osciloskop nemam. kdysi jsem mel nejaky z roku 2, ale vazil 50kg tak jsem ho dal do zberu. ceho bych se tedy mel drzet kdyz mam k disp pouze toto.
jak je proveden ten regulator? jak pracuje? ampermetr muze byt naprosto nanic a nerekne ti o tom jak jsou namahane LED vubec nijak
jedina jistota je osciloskop s proudovou sondou
Masoxik napsal: Neboj, jak jsem zase psal ja, tak mam jeste DODO regulator kde si nastavim pozadovanou hodnotu. maximalni hodnotu a minimalni hodnotu. takze vic jak 3,5V do toho poustet nehodlam.
kdybych mel nejaky merak intenzity svetla udelal bych graf celkoveho odberu vs intenzita svetla. pri 2/3 proudu bych tak odhadoval ze led davaji 90% svetla, na tech 100% se hodne zvedne odber, ale svetlo uz malo. vyplati se teda svitit na 2/3 vykonu.
uvidim co na to kytisky.
no to odpovida tomu co jsem rikal - ze je rozumne LED hnat na 2/3 prikonu s tim, ze svetlo ale odpovida tomu deklarovanemu prikonu jako u odpovidajici zarivky
s tim DODO regulatorem velmi opatrne - je treba vedet naprosto presne co delas - rozhodne na to nestaci bezny PWM regulator
Neboj, jak jsem zase psal ja, tak mam jeste DODO regulator kde si nastavim pozadovanou hodnotu. maximalni hodnotu a minimalni hodnotu. takze vic jak 3,5V do toho poustet nehodlam.
kdybych mel nejaky merak intenzity svetla udelal bych graf celkoveho odberu vs intenzita svetla. pri 2/3 proudu bych tak odhadoval ze led davaji 90% svetla, na tech 100% se hodne zvedne odber, ale svetlo uz malo. vyplati se teda svitit na 2/3 vykonu.
uvidim co na to kytisky.
Masoxik napsal:
zitra osadim poradnym zdrojem 48V 3A a LED zapojim do serie po 10ks. melo by se tim dosahnout lepsi ucinnosti napetove regulace spinacim prvkem.
uz jsem to sem psal - ty LED nemuzes napajet napetovym zdrojem - 10ks LED seriove ma Uf priblizne 35V - pokud to udelas je na kazde vic nez 1V prepeti coz je bud znici hned a nebo velmi rychle zdegraduji

Foto se stavou. ty plechy se mirne ohrejou na 38°. mereno po 30 min Takze zadne velke prehrivani se nekona. nebude ani potreba aktivne chladit.

Foto bez stavy
mam tam dva druhy. 30ks 6000-6500K a 30ks 3300-3400K
mno kdyz do toho koukam na 1metr tak z toho boli oci. Sanmozrejme kdyz od toho stojim 6m tak uz oci tolik neboli, ale svetla je v mistnosti hafo. Asi jako ze stojaci lampy s 500W halogenkou. Aq mam 50cm hluboke takze by to melo stacit.
Můžu se zeptat, jakou hodnotu v "K" ty LED mají?
Jen jestli to nebude jen pletení dojmů a pojmů.
Jak už jsem tu jednou psal, máme v zaměstnaní VZV kde jako světla jsou použity výkonne LED (1 světlo je ze 4 těchto diod). Když svítí, tak světlo z nich je i ve vzdálenosti 10 metrů oslňující. Ale v noci si s nima moc neposvitíš. Intenzita je už ve vzdálenosti 1 metr mizerná.
tak jsem konecnel dostal od soudruha zbylych 40 Ledek.
Zapojil jsem a kochal se. asi tak 30min. pak za hlasite rany se odporoucel napajeci zdroj od notebooku, ktery se krasne protavil zkrz krabicku. Pry mel byt na 70W, ale asi se soudruzi z ciny spletli. mno co se da delat 150kc v haji
nicmene intenzita svetla je takova, ze se nelze do toho divat. na zarivku 39w se v klidu divat dokazu, ale na tohle ne. porad mi poskakuji cerne body pred ocima
zitra osadim poradnym zdrojem 48V 3A a LED zapojim do serie po 10ks. melo by se tim dosahnout lepsi ucinnosti napetove regulace spinacim prvkem.
Dik za info, neco z toho zkusim.
jj, vim. objednal jsem je a docetl jsem se to az dodatecne, stejne jsem je tam nakonec dal a az odejdou nahradim je necim trvanlivejsim

.
Dokonce jsem koupil v Aqua-Daho akvarijni rostlinu Chlorophytum bichetii ktera do akvaria vubec nepatri. Nastesti bylo MDZ, tak je ma pritulka v kvetinaci

.
Docela me merzi ze nemaji v popisu blizsi info. maji tam udaje o vode, tak se clovek lehce necha uvest v omyl ze do aqua patri

Ty Puskvorce asi vis, ze tam vecne neudrzis, nakonec pod vodou odejdou, tech se gratulace netykala, bylo by jim lepe mimo akvarko

.
Dik za gratulaci, zvolil jsem prave nenarocne, nebo levnejsi rostliny preve aby nejdrive overil zda to osvetleni funguje. uz mesic cekam na komouse az odeslou dalsi varku LEDek. uz abych je namontoval.
Dival jsem se na datum zalozeni akvaria. Je normalni, ze v takto cerstve zalozenem akvariu je i pri nedostatku svetla (pro uz zabehle akvarium by jej byl nedostatek) silny porost zelenou rasou normalni, klidne zezelena i pisek a zda se, ze je svetla az az. Dalsi vyvoj ale ukaze, ze tomu tak neni, zelena rasa zacne mizet az zmizi a ani dalsi zelena rasa neporoste, nebo jen vyjimecne na nekterych mistech, spise se objevi hneda.
Ohledne rustu rostlin, nezbyva nez pogratulovat k volbe rostlin, kterym i takove osvetleni staci, nebo alespon zatim staci

.
prosim chtel bych se zeptat, roste zelena rasa kdyz je malo svetla? nebo roste kdyz je svetla dostatek? Docela me prekvapilo ze pri 20W Led osvetleni na 205L se objevila zelena. cekal jsem spise hnedou.
Sagittaria Subulata mi roste jako zplasena. za 4 dny zdvojnasobila svoji velikost a udelala 2 odnoze. mam tam vubec nejake ledky pridavat

Starší reakce
Nestojíte mi za delší komentář, než tento:
Nesmysly plácáte vy.
Už nějakou dobu nemám potřebu se na podobné téma (likvidace sinic, řas) veřejně vyjadřovat.

(Neveřejně jsem za jistých podmínek ochoten se podobným případům věnovat.)
...Úplná tma být nemusí... akvárium není sterilní a baktérie včetně sinic se do něj dostanou vždy. Stačí zastavit růst a dát postiženým rostlinám šanci převzít vedení...
Máte pravdu, že zatemnění není jedinou cestou, jak se sinic zbavit - jde to i při silnějším osvětlení. A že dobře fungující vyšší rostliny jsou výborným pomocníkem jak v prevenci, tak při případné likvidaci sinic a řas.
A souhlasím s vámi i v tom, že spory sinic a řas se dostanou do akva poměrně snadno; je pak jenom na nás, aby v našich nádržích nenašly příznivé podmínky pro svůj další vývoj. K tomu je dobré vědět, o jaké podmínky nejčastěji jde...
Na fyziku jste někdy chodil?
0 09.03.2011 19:31 Coyote Děkuji všem za velmi plodnou diskusi která se rozpoutala kolem mého příspěvku, bohužel sem se dostal k počítači až teď.
Rád bych Vám objasnil moje myšlenkové pochody které mě vedou k použití led pásků. Nejprve tedy zdůrazním, že mám o LED technologii aspoň trošku povědomí a jsem si dobře vědom všech pro a proti. Jenom u toho zdroje jsem si nebyl jistý, tak velké zkušenosti v oboru elektro zase nemám. Rozhodně to nedělám s vidinou obrovské úspory elektřiny a vyšší pořizovací náklady rozdýchám.
LED pásky které chci použít mají asi 87,5 lm/W v porovnání se zářivkou T5 která má asi 100 lm/W ale svítí dokola je to dejme tomu nastejno, když si budu fandit tak možná i trochu lepší(pásky nejsou zalité silikonem budou kryté sklem). Hlavní výhoda je rozměr LED pásků oproti zářivce a možnost rozložit světlo rovnoměrně po větší ploše. Další věc která odpadá u pásků oproti jednotlivým diodám je mohutné chlazení. Vzhledem k zamýšlené konstrukci krytu by bylo chlazení poněkud komplikované, hlavně by zvýšilo kryt a to nechci. Další silný argument je třeba zde
rybicky.net/nadrze/10482 a hlavně mě to baví

.
Tak asi tak

0 09.03.2011 19:00 guramiguru – Re: Sid
To jistě lze, ale zhasnout je asi nejjednodušší, přinejmenším v mém případě. Ostatně když jsem tu postup konzultoval, ty jsi žádný lepší návrh neměl. Co bys v daných podmínkách dělal ty?
Úplná tma být nemusí, bohatě stačí zatáhnout roletu a na postižené místo nesvítit. Sinice jistě zcela nezahyne, to ostatně pravděpodobně ani v naprosté tmě, a ani to není potřeba, akvárium není sterilní a baktérie včetně sinic se do něj dostanou vždy. Stačí zastavit růst a dát postiženým rostlinám šanci převzít vedení.
Přidat reakci
1 ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256470x