Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.

Tady je kazda rada draha; kazdopadne cim to bude masivnejsi tim lip. Nebal bych se na to pouzit neco tohoto typu (obrazek), ale je to docela drahy. Zalezi, kolik planujes proinvestovat. Nakonec jak ma RadekCX ve svym clanku; cim vic se ti to podari udrzet studeny, tim vic to bude svitit a dyl to vydrzi

predstav si teplo jako vodu pod tlakem
tu vodu/teplo potrebujes nekam dopravit (az do koncovych casti chladice)- pokud hned u zdroje to priskrtis malym prurezem tak dal uz ti vic vody/tepla nepotece
koukni se jak jsou delane chladice CPU v PCckach - dole je masivni zakladna - ta umoznuje teplo rychle odvadet (velkej prurez), ale ma malou plochu (nechladi), k tem tenkym zebirkum, ktere naopak hur vedou teplo, ale maji velkou plochu takze teplo dobre vyzaruji
zaver... zakladna na ktere jsou ty led namontovany (treba nejaky U profil) by mela byt uprostred masivnejsi a ty boky toho U uz muzou byt relativne tenke
koukni se do meho clanku tusim pokracovani III.
je tam vysvetleno, ze teplota pouzdra LED a teplota vlastniho cipu je velmi rozdilna - tzn. pokud ma pouzdro teplotu treba 70stC tak vlastni cip muze mit klidne 110-120stC
problem provozu bez chladice je ale ten, ze ohrivani neni homogenni - ten prostredek pod cipem se ohreje velmi rychle (v podstate okamzite) a pak se teplo pomalu presouva do kraju - pokud je led na chladici tak se teplo pod cipem okamzite odvadi do toho chladice
chladic ma pak treba teplotu 50st - vlastni cip pak treba 70st - coz jsou normalni provozni hodnoty, kde nedochazi k rychle degradaci - ta zavislost degradace na teplote neni linearni - pokud pri teplote cipu 70stC ma led zivotnost treba tech 50kh tak pri teplote 110st to muze byt treba jen minuta teploty cipu kolem 150st jsou v podstate okamzita smrt - navic to treba ani nemusis poznat - LED sviti, ale treba jen 50lm/W misto treba 100lm/W
To je u kazdeho cipu jine; zpravidla to byva uvedeno v katalogovem listu. Napriklad u tech mych tam bylo napsano, ze by teplota chladice, na kterym je to prilepeny nemela dlouhodobe presahovat 60 stupnu.
Obecne ale plati, ze ty LEDky jsou na teplo docela citlive; nejlepsi bude, kdyz si to pro zkouseni nalepis na nejaky kus hlinikovyho profilu a nechas to nejakou dobu bezet, pak poznas jak moc se to dari uchladit a umozni ti to odhadnout, jak masivni profil budes potrebovat ... samozrejme se to da i vypocitat, ale test je test

EDIT: Dulezity je neztracet nadeji, je to pudova zalezitost ... bud to pude nebo nepude

Mám jich několik navíc, tak tyhle nemusím použít. Jaká je teda ideální teplota? Pokud už tohle ty diody může poškodit, tak si nedokážu představit, jak to uchladit. Když to dám na slabou alu lištu a bude na to foukat větrák? Nad tím nějak začínám pochybovat
Ja obvykle nakupuju tady
www.alunet.cz - teda kdyz toho potrebuju vic nez male mnozstvi

Ale ta alupa taky vypada v pohode...
to je proste marny...psal jsem to do clanku, i sem nekolikrat...
ta chvilka cos to zkousel muze znamenat ze ty led uz nikdy neodslouzi to co maji a take ze uz nebudou mit deklarovanou svitivost
Jenom chvilku, jestli driver funguje. Teď jsem koukal na firmu Alupa a tam to snad pořeším. Případně nevíte, kde se dají tyto lišty koupit? Kromě těch Obi atd?
to jsi zkousel bez chladice?
Jo, tak to uz je realnejsi

98lm/W to uz je celkem standard ... ale znelo to docela slibne, co?

To nikdo nezpochybnuje, cenove jsou zarivky porad nejvyhodnejsi. Ale jak jsem psal v tomto vlakne, tak i s kvalitnimi T5 HO zarivkami, reflektory ve tvaru M, ktere jsou z hlediska odrazivosti nejlepsi, tak tema ledkama osvitim to akva mnohem lip nez tema zarivkama a je to na prvni pohled videt i na rostlinach. Takze ano, souhlasim s tebou, nicmene ja osobne uz jsem se vydal jinou cestou a uz bych nemenil ani za prase ... i kdyz...za to prase ... no nevim

Tak som na to prisiel a zazrak sa nekona.V tom TL sme nieco prehliadli.A aj Farnell to ma trochu zavadzajuco uvedene.
Ide o to ze je to 4x LED a 3.2V * 0.35A = 1.12W plati na kazdu diodu.A 430lm maju spolu.
Ono je sice pravda,ze LED je budoucnost v osvetleni Akvarii(zvlaste,kdyz zlevni),ale kvalitni zarivky(zvlaste T-5 HO)+ kvalitni program.el.predradniky + kvalitni parabolicke reflektory jsou stale dobrym resenim pro rostlinne akvaria!

Moc pěkné...asi se nechám inspirovat

.
Pekny

Ja uz jsem se na zarivky uplne vykaslal a kytky jsou spokojeny; pred casem jsem vyhrabal ve sklepe puvodni zarivky jenom abych vyfotil rozdil v osviceni zarivkama na LEDkama tu na forum

To je fakt, ta cena je mazec; ale zadne obavy, ono to klesne...
Pokud vezmu v uvahu, ze je to 3.2V * 0.35A = 1.12W a sviti to 430lm (ta studena bila) a prepocitam to na moje aktualni LED osvetleni (z pasku), ktere jsem delal uz pred casem (dohromady neco pod 12000lm, za ktere jsem dal kolem 5000 Kc vcetne profilu), tak abych toho dosahl s temito diodami by bylo potreba 28 kusu tj. 28 * 30.38 * 25.5 = 21691 Kc. A to je moc; mozna by se to za nejakou dlouhou dobu vratilo, bo ted do toho rvu 120W a tam by mi stacilo 32W.
Fakt je, ze to osvetleni mam naddimenzovany, bo pestuju koberecek v 50cm vysokym akvarku

to se opravdu vyplatí, když vezmu v úvahu cenu čipů v průměru v ČR 100Kč/ks tak dám za 6300 lm 1900,-- a snad všechny jsou bez IP. Plus práce s letováním 19 diod atd. Nebo dám 1700,-- a mam to v IP 65 a jen to nalepim na hliníkový profil a z výroby přidělané kabely zapojím na zdroj.
kortezhugo napsal: Ako chces.Nie je to potrebne.Ale na tieto stare rozvody je to jedno z rieseni.
to jsou dve veci, ktere spolu nesouvisi - ochrana nulovanim zajistuje to, ze kdyz se treba v zarizeni utrhne drat a dotkne se krytu tak vznikne zkrat a vybavi jistic a tim se zabrani aby na volne pristupnem miste nebylo zivotu nebezpecne napeti
ale toto nezabrani tomu, ze kdyz cele svetlo spadne do akvarka tak aby ve vode nebylo nebezpecne napeti - tohle dokaze zajistit prave proudovy chranic, ktery zjisti unik proudu mimo obvod a vybavi pri proudech v radech desitek mA (bezne 15 nebo 30mA)
takze pokud chce clovek maximalni bezpecnost je vhodne pouzivat proudovy chranic - proto jsou nove povinne pro rozvody v koupelnach a pro externi zasuvky
Ako chces.Nie je to potrebne.Ale na tieto stare rozvody je to jedno z rieseni.
Ano, kryty budou plechové. Mame jednu zásuvku za gaučem a tam je to zapojeno tak, že ten nulák je rozdělen. Z té zásuvky vede cyky kabel (3 žíly). Tam už se to už rozpojilo na ty 3 vodiče a je to nataženo do nové příčky, kde je z toho udělaná zásuvka na akvárium. Tam je to zapojené už klasicky tak jak má.
do zasuvek nijak nezasahuj - sice to montovali v praveku, ale i presto nebyli dotycni blbi
pokud bydes mit plechove kryty na svetle pouzij tridratovou snuru a zelenozlutej pripoj na ten dekl - pokud ne tak zapoj jen fazi a nulak na driver pro led
to se nijak resit nemusi - to je v poradku
ze elektrarny do baraku take vedou jen faze a jeden nulovy vodic - ochranny vodic se bud oddeli v rozvadeci na vstupu do baraku/bytu nebo se oddeli az v te zasuvce - z hlediska funkce je to uplne stejne
plati jen jedno jedine pravidlo - pokud se nulovy vodic rozdeli na ochranny a nulovy vodic (je jedno kde) tak uz je nesmis nikde dal od tohoto mista spojit zase dohromady - tedy ze bys z te zasuvky tahnul tri draty a v tom svetle spojil nulak zase dohromady s tim ochrannym
tridratove rozvody jsou nutnosti v pripade pouziti tzv. chranice - tam se oddeli ochranny vodic pred chranicem a chranic porovnava proudy vedouci vodici - pokud neni soucet nulovy znamena to, ze proud nekde unika (treba pres cloveka

) a chranic zapracuje a odpoji
Ok, tomu rozumím. Jen mi není jasné, jestli v té staré elektro instalaci mám pak nechat zapojeny jen ten nulák a fázi a nebo nechat i ten nulák propojen s tím kolíkem
Asi to nechám známému. Je elektrikář. Ještě mě zajímá jedna věc. V půlce bytu je stará elektrika, kde do zástrček vedou jen dva kabely. Jeden je fáze a druhý nulák. Ten nulák je připojen k díře vpravo a od té díry vede krátký drát k zemnícímu kolíku. Jak se tohle pak řeší, když je třeba to světlo uzemnit? Díky
spis bych rekl ze musis - proste pokud je mozne se dotknout neceho vodiveho na zarizeni tak musi byt pospojovano a pripojeno na ochranny vodic
Kryt osvětlení bude z alu profilu, takže na ten můžu dát uzemnění, ne?
Losky napsal: Kdysi v zásuvkách to tak ale bylo. Fáze vlevo a zbytek byl spojenej jak do pravé dírky tak i na zemnící kolík. Jinak když je vstup napětí značen L a N, tak si myslím, že musím použít šňůru s třema žilama, abych to v zásuvce nezapojil obráceně. Zemnící část zapojovat nemusím, ne?
prosim te!!! z toho co pises - cemukoliv na cem je napsano napeti vyssi nez 50V se obloukem vyhni - myslim to smrtelne vazne
drivery maji bezne jen dva vodice - jsou to komponenty, ktere jsou urceny k zastavbe do nejakeho svitidla - podle toho zda svitidlo vyzaduje nebo nevyzaduje ochranu nulovanim jde ze svitidla bud snura se dvema nebo trema dratama
pokud treba svitidlo je plastove tak neni nutne aby melo ochranny vodic, ale pokud ma vodivy plast tak je nutne aby na tento plast byl zapojen ochranny vodic
a jaqk pise kolega - to kde je v zasuvce faze je v podstate uplne jedno
www.zive.sk/…
Tu sa nieco pise o peoretickom limite 260 – 300 lm/W.
Tak neviem.Lebo pri tej ukrutnej cene? -sa da kdeco vyrobit -mozno aj taketo nieco co ma 4x vyssiu svietivost ako trubica.

Squit napsal: 3W čipy topí brutálně, taky jsem je řešil a když jsem v prodejně viděl jaké na ně dávájí chladiče tak jsem si to rozmyslel. Je pravda, že to bylo do sádrokartonového podhledu. Dávali na ně žebrovaný hliníkový profil vysoký 10cm osoustružený na průměr cca 8 cm na jeden čip. Navíc co jsem je viděl, nejvíc měli 330lm/dioda. To mi přijde málo. Zjistil jsem že CREE dělá i LED pásek 79 W na 1 metr!!! má 6300 lm/m. to je btutální svítivost. Docela mě lákají. Ale taky by se na to musel udělat opravdu velkej chladič. Plus na nich píšou, že přímý pohled do pásku může na trvalo poškodit zrak. Možná je na prodejnu vezmou na zkoušku, hned se na ně dojdu podívat.
co si nejdriv koupit kalkulacku?
330lm pri 3W je svitivost 110lm/W
ten vas brutalni pasek ma 6300lm pri prikonu 79W je svitivost 80lm/W
to se opravdu vyplati
Ano, ale to bylo v zasuvce a ne ve vidlici. Rika se tomu ochrana nulovanim. Pokud tam jsou jednom dva vodice, tak je jedno, jak je zapojis, ale tim, ze to zapojis "dobre" nic nezkazis a zemnici kolik muzes pripojit na chladic tech LED. V zasuvce take neni 100% jistota, ze faze je nalevo - podle CSN je to pouze doporuceni, nicmene vede se o tom neustala polemika

Kdysi v zásuvkách to tak ale bylo. Fáze vlevo a zbytek byl spojenej jak do pravé dírky tak i na zemnící kolík. Jinak když je vstup napětí značen L a N, tak si myslím, že musím použít šňůru s třema žilama, abych to v zásuvce nezapojil obráceně. Zemnící část zapojovat nemusím, ne?
No v kazdym pripade je to teda ukrutna ucinnost

Kazdopadne mezi tema dvema typy je rozdil; jedna je tepla a druha studena bila; tepla bila ma vzdycky mensi svitivost pri stejnem prikonu nez studena.
Pokud to ma dvouzilovou vidlici, tak musi byt jedno, jak se do te zasuvky ta vidlice zastrci. V zasuvce neni zadny plus nebo minus; napeti je stridave.
V kazdem pripade pokud o tom nic nevis, tak bych se do nejakyho prepojovani na klasickou vidlici vubec nepoustej a rozhodne nespojuj zemnici dutinku s pravym ani levym kolikem!!! Neni to stranda!
Nejak moc toto....
Mne sa to daako nezda lebo tam podla tl maju uvedene aj 430lm pri tom napajani.Podla mna tam nieco nesedi.
0 09.07.2012 22:11
EiFFeL [39] 3W čipy topí brutálně, taky jsem je řešil a když jsem v prodejně viděl jaké na ně dávájí chladiče tak jsem si to rozmyslel. Je pravda, že to bylo do sádrokartonového podhledu. Dávali na ně žebrovaný hliníkový profil vysoký 10cm osoustružený na průměr cca 8 cm na jeden čip. Navíc co jsem je viděl, nejvíc měli 330lm/dioda. To mi přijde málo. Zjistil jsem že CREE dělá i LED pásek 79 W na 1 metr!!! má 6300 lm/m. to je btutální svítivost. Docela mě lákají. Ale taky by se na to musel udělat opravdu velkej chladič. Plus na nich píšou, že přímý pohled do pásku může na trvalo poškodit zrak. Možná je na prodejnu vezmou na zkoušku, hned se na ně dojdu podívat.
No zalezi, jestli ty vetraky bezi furt; pokud ne, tak se to tam stejne v noci nakondenzuje. Voda v akvarku bude urcite teplejsi nez ten chladic. A pokud zase pobezi furt a nebudes mit kryci skla, tak budes mit docela velkej odpar.
Takze tam bud das kryci skla nebo muzes ty diody (krome te plochy kde to sviti) zamazat silikonem; tez to bude fungovat. Vetraky se kazdopadne budou hodit -> pomuzou ti uchladit ty diody.
Přidat reakci
1 ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256470x