Výkonné LED čipy, CREE, COB, apod.
Aha.. takže mám v akvariu 1800lm cca asi 5cm tam chybí. To vypadá že budu pak v budoucnu muset koupit třeba i další tohle světlo
do teď jsem tam měl úsporky obyč žárovky výkon každý cca 1200lm podlepený alobalem aby to odráželo světlo.
To bude nejspíš pásek s čipy 5050 (pokud je kupovaný v ČR tak se skoro ani lepší sehnat nedá). Parametry bývají 3 čipy na 5cm tedy 60 do metru a metr mívá spotřebu kolem 14,4W.
Na ebay jsem si nedávno objednal pásek s jinými čipy a poslali mě tenhle a za svůj omyl mě vrátili 100% ceny
takže ho mám 5m zadarmo
Už jsem ho cca 10W instaloval nad svou 25L, kde mě nedávno odešla zářivka. Ale nad větší akva bych tohle já osobně nedával.
Tak mám nové světlo. S páskama ale nevím jaké tam jsou abych třeba věděl svítivost.. Jakou to má mám Intenso 27,4W
Myslis ze je ta velikost urcujici? Nekdy asi ano, casto ale vubec. Ja chtel udelat rovnomerne svitici svetlo, ze to nasazim na savli plosnaku z nejakych mensich LED, a at to nestoji moc. Kouknul jsem, co muzu mit do zitrka a druhy den jsem mel na stole 100ks tohoto:
cz.farnell.com/…
Plosnak je za chvilku, vzdyt na tom nic neni, nakonec se lakne uretanem, at se k tomu nedostane voda, a vymalovano.
Designer napsal: No ano, presne o tom to je, ze i v pouzdre, ve kterem se bezne nachazeji slusne LED, muzes koupit podradnou LED. Elektronicke soucastky, vcetne LED, se v civilizovanych castech sveta nakupuji na zaklade jejich parametru, bezne uvadenych v katalogovych listech, kde rozmer pouzdra je jen jednim z parametru.
No ale ten parametr velikosti je urcujici pro vyhledani typu a porovnani ostatnich parametru.Ano da se napsat chci to a tohle najdime to google ale je jednodusi napsat Led 5050 vs 5630 a hned vim co a jak.Pak pri kopi kouknu jestli je vse jak ma bejt a vim ze jsem nekoupil damske lodicky ale poradny ledky 5630 a to jsem nasel jen diky rozmeru krabice.A to nam stejne jeste nezaruci ze to co dojde bude met parametry co jsem vycetl na netu a nebo na krabici dokud se do ni nepodivam a neotestuju.
No ano, presne o tom to je, ze i v pouzdre, ve kterem se bezne nachazeji slusne LED, muzes koupit podradnou LED. Elektronicke soucastky, vcetne LED, se v civilizovanych castech sveta nakupuji na zaklade jejich parametru, bezne uvadenych v katalogovych listech, kde rozmer pouzdra je jen jednim z parametru.
Ahoj,to co píšeš může být pravda, ale k čemu jsou pro akvaristu Tvoje přirovnání/závěry?
Jediným záměrem pro akvaristu je osvětlit akvárium dostatečně =
svítivost, dále aby mi LED dlouho vydržely =
dobrý odvod tepla z chipu a důležitý důvod proč LED používáme =
nízký odběr el.
A tyhle parametry závisí na typu LED (5050 x 5630 x 2825 ...)(nebudu nic psát o pouzdrech, chipech atd.). A jestli mi tam dali Číňani špatný křemík, tak jsem si hold blbě vybral prodejce LED pásků a špatně nakoupil, dostali mě
.
a na čipy Cree, které se v akvaristice používají nejvíc si úplně zapomněl.
1 16.07.2014 23:01 Surdo [35] Druh LED
V súčasnej dobe sú na trhu LED žiarovky s diódami týchto druhov:
Klasické vysokosvietivé LED pre použitie na osvetľovanie priestorov majú nevýhodu, že svietia príliš v úzkom uhle (60°). Nimi osadené LED žiarovky dosahujú dosť nízku svietivosť. Z týchto dvoch dôvodov sa prestávajú používať.
Výkonné LED (Power LED) o výkone 1W alebo 2W sú na tom podobne ako klasické svetlo emitujúce diódy - rozptyl svetla iba 60° a majú pri najčastejšej konfigurácii 3x1W LED tvetelný tok iba okolo 220 lumenov. Preto sú postupne nahrádzané SMD technológiou.
SMD 3528 LED sú jednodiodové čipy s rozptylom svetla 120° a dobrou účinnosťou. Príkon jedného čipu je 0.08W. SMD 3528 LED má priblížne takú svietivosť, ako dve vysokosvietivé klasické diódy. SMD 3528 v porovnaní s čipom SMD 5050 má rovnaké vlastnosti, iba že obsahuje iba jeden čip, nie tri. Výhodou oproti SMD 5050 je lepšie chladenie čipov okolitým vzduchom, nevýhodou potreba väčšieho priestoru.
SMD 5050 LED je trojdiodový čip s povrchom o veľkosti 5 x 5 mm a príkonom 0.24W. Vysoká svietivosť pri malom rozmere LED čipu, rozptyl svetla 120° a vysoká účinnosť spôsobuje, že tento chip úplne vytlačil staršie klasické LED, oproti ktorým má až 6-násobne vyššiu svietivosť.
SMD 5630 LED LED čip s príkonom 0.5W. Tento nový model LED čipov má ešte vyššiu svietivosť ako SMD5050 a menší rozmer. Rozptyl svetla 120° a veľmi vysoká účinnosť.
SUPERFLUX LED známe pod názvom PIRANHA LED alebo EAGLE-EYE LED (orlie oko) je vysoko výkonná LED s dobrým rozptylom svetla, používaná hlavne vo všesmerových LED žiarovkách nahrádzajúcich klasickú žiarovku so závitom E27, ale čoraz častejšie i v iných aplikáciách. SUPERFLUX LED čipy majú veľmi dobrú účinnosť, otrasuvzdornosť a odolnosť voči nízkym teplotám.
COB LED vznikla spojením viacerých SMD LED čipov do jedného veľkého čipu. Umožňuje vyššiu svietivosť z rovnakej plochy, ako skupina jednotlivých SMD chipov. Nevýhodou COB LED je vyššia prevádzková teplota a teda i nutnosť lepšieho chladenia, ale i vyššia cena.
pochybujem teda že v puzdre 5050 je niečo iné ako višie spomínany trojdiodový čip s povrchom o veľkosti 5 x 5 mm a príkonom 0.24W rozdiel je len v pocte tích puzdier na meter
Nebudu se prit o tom ze si muzes obednat v podstate co chces.Vseobecne se tu bavime o tom co je pro nas dostupne a co se da koupit.Spolehat se da na mereni bud svoje nebo nekoho jineho.V odkazu co jsem poslal je to podle me krasne vysvetleno.Chapu ze nekdo v cine muze vyrodit cokoli ale i tak by jme mely brat to co je "oficialne" zmereno.Ja osobne dle meho pocitu muzu potvrdit ze 5630 sviti vic nez 5050.V malem akva jsem ty ledky prohodil a fakt to jde poznat dokonce i pritelkyne si toho vsimla.
Elektronicke chipy se uzaviraji do ruznych pouzder, a tak tentyz chip lze najit ruzne zapouzdreny. Samotne pouzdro, jeho provedeni a material maji vliv na odvod tepla z chipu, ale minimalni vliv na dalsi elektricke parametry cele soucastky (ten vliv muze byt ve vzajemne kapacite vyvodu atp.)
U vykonovych LED je odvod tepla podstatnou zalezitosti, o tom se nepru, a samozrejme na to ma vliv pouzdro, nicmene mnohem vetsi vliv na chlazeni muze mit plocha medi na plosnem spoji, kam se teplo odvadi a kde probiha vymena tepla s okolim. Rozdil mezi pouzdry je tedy predevsim v rozdilu teploty prechodu k teplote okoli, jak dobre se da teplo z chipu odvest.
Kdyz Ti dam nejake pouzdro, Ty mi dokazes rict jaky je v nem zapouzdren chip, co je presne na tom kremiku, zapouzdrenem uvnitr? A ta cisla nerikaji nic jineho, nez jake je to pouzdro, jeho rozmer. A jsme u Tech bot, ktere taky jen podle rozmeru krabice jaksi neurcis, proto ten primer.
Kdyz si toho objednas dostatecny pocet kusu, a je to fyzicky mozne, vyrobce Ti klidne zapouzdri do pouzdra ktere je povazovano za spickove, ten nejmizernejsi kremik, jaky na trhu najdes
.
Designer napsal: Fascinuje mne, co se vsechno da urcit suplerou, protoze ta cisla urcuji jedinou vec, rozmer pouzdra . Ono to ma na urcite vlastnosti vliv, ale nerika to mnoho dalsich veci.
Kdyby to jako nekdo nechtel pochopit, at si priste pri nakupu bot vezme s sebou pravitko a premeri skatuli, nebude je muset ani zkouset, a uz i z rozmeru te skatule bude presne vedet, jestli bude chodit v damskych lodickach a nebo panskych sandalech .
Co to prosim placas.Tve vysvetleni s krabici je nejak podivne.Precetl bych si prispevek na ktery reagujes jeste jednou.
Jestli ti to nedojde tady mas napovedu.
heracolights.com/…
Fascinuje mne, co se vsechno da urcit suplerou, protoze ta cisla urcuji jedinou vec, rozmer pouzdra
. Ono to ma na urcite vlastnosti vliv, ale nerika to mnoho dalsich veci.
Kdyby to jako nekdo nechtel pochopit, at si priste pri nakupu bot vezme s sebou pravitko a premeri skatuli, nebude je muset ani zkouset, a uz i z rozmeru te skatule bude presne vedet, jestli bude chodit v damskych lodickach a nebo panskych sandalech
.
LED 5050 jsou sice rozšířenější, ale už jsou za zenitem
(malý poměr svítivost/příkon, dost hřejí, technologicky nejstarší atd.). Nově zkouším LED 2835, což je vylepšená varianta 5630:
"- zvětšuje se tepelná odolnost čipu a zlepšuje se zásadním způsobem jeho chlazení
- čip je výrazně tenčí a přináší výrazně vyšší efektivnost. Měřením bylo prokázáno, že oproti čipům 3528 a 3014 se tepelná odolnost zvyšuje 2 až 3x. Atd..."
Uvidím, co vydrží...
Škoda,že jen s led 5630,třeba takové led 5050 jsou podstatně rozšířenější
Ale jinak hezky a srozumitelně napsané
Ahoj,
sepsal jsem své postřehy a zkušenosti po roce svícení s LED pásky, pro zájemce více informací zde:
radekkrizka.blogspot.cz/… no není to bůh ví co , vycházím z toho že jsem doposud svítil zářivkama 72W cca 6000 LM , ale bez reflektorů , takže max polovina šla do akva , ted se dostanu na nějakejch 5100lm při 50W (zdroj asi žere minimum) no ale bude to prát všechno dolů , za tu cenu myslím lepší volba než ty zářivky , hodím ty čipy na takovejto chladič
www.ehlinik.cz/… jo, to sedí ...
3W 9-12V 300mA 85-95lm/W
na jeden zdroj dám pět čipů
já tedy nevím, jaké má čip COB napájecí napětí, ale když budu vycházet, že cca 3V (jako jiné čipy (cree, apod)), tak při proudu 300mA mi vychází necelý watt.
Edit: aha, tak jo ledky v tom čipu jsou do serie, takže napájecí napětí je násobkem počtu LED v čipu COB. Promiň za mystifikaci ...
jakto že na jeden wat ? nějak se v tom prostě ztrácím
ale s tímhle zdrojem ti to pojede ani ne na 1W na čip.
Zdarec , pomůže mi někdo s výpočtem zdroje pro 20 kusů těchto čipů
www.ebay.ie/…
čipy budou tříwatová verze , nejlíp dva až tři zdroje , nějak už se v tom začínám ztrácet
musim to zapojit vubec nemam představu jak to bude svítit ma to mím 2700lm/m tak snad to bude stačit aby mi tam rostla cuba
Přesně tak, chce to vyzkoušet. Já mám Cree, provozované cca 3W/chip kolem 4cm nad hladinou, rozestup chipů cca 11cm, dvě řady od sebe mohu libovolně rotahovat, pro rovnoměrné prosvícení je mám od sebe cca 28cm.
těžký poradit, já dávám i cree kousek nad hladinu
, záleží jak umíš ukočírovat řasy, taky záleží, jestli potřebuješ prosvítit sloupec až na dno, jak hustý pásek je, atd, atd, atd.
na malawičku jsem z 6500K přes 10 000K skončil na 15 000K a spokojenost...
Já používám v mém akva o stejném rozměru- jeden pásek studené bílé a jeden pásek RGB zapnuto na ráno od 4:30 do 6:30(fialová barva)-simulace východu slunce- vyniknou v ní nádherně saulosky(jsou pod touto barvou jakoby lávově oranžové).Pak se mi zapne studená bílá(6:30) a svítí až do večera současně s tou fialovou.Pak se zase okolo 17:30 vypne studená bílá a svítí do 19:30 ta RGB fialová jakoby zapadalo slunce(simulace).
0 08.07.2014 20:40 dzuzo – diody
aku farbu led pasov by bolo idealne umiestnit do akvaria (malawi),popripade kolko pasov pouzit v rozmeroch akva 100x40x50.Rozmyslam nad dvoma pasmy studenej bielej 6500K a jeden modrej farby. co Vy na to?
Tak to už čistě teoreticky , koupil bych ty nejlevnější 10W čipy ,třeba tyto
aukro.cz/… a jel je třeba jen na 250mA , akorát se asi nedopočítám svítivosti , kolik to žere by se asi dalo změřit
Já to nepotřebuju,já už mám led osvětlení hotové a tohle mě zaujalo po čistě teoretické stránce a myslel jsem to na cca 10 led diod.A nebo třeba pro příště.
jak to že není k dostaní? na kolik to teda potřebuješ ?
Díky za odkaz,ale já se obávám,že takový zdroj prostě neexistuje(komerčně vyráběný)...asi to hodim za hlavu
Chápu to, ale při napájení driveru proudem cca 2A a použití například 20ks těchto driverů už jsi na 40A, při napětí těch 3-4V, je to šílené. Proto bych raději volil sériové zapojení LED a vybrat k tomu vhodný zdroj proudu, poteče Ti obvodem proud 2A a napětí bude zvoleno k počtu LED. S uvedeným driverem bych to použil na aplikaci 1-2 LED (svítilna atd.)
Mám v akváriu 20ks Cree XM-L, po deseti v sérii, k tomu dva zdroje proudu s PWM regulací a celé to napájím zdrojem 230V -> 36V/3A.
Ono by hlavně chtělo zvážit poměr cena:výhoda T5:LED. Jde o to, aby LED verze nebyla přemrštěně drahá a zároveň byly použity LED čipy s velkou efektivitou příkon:světelný výkon. Poradit se dá v případě, že zjistíš, jaké by výrobce krytu LEDky instaloval.
Tak vlastní zdroj konst.pr.není problém...ale tady mě právě zaujalo,že už je u ledky,jenže je potřeba ještě napěťový(z 230 na 3-4V).To bych ty ledky koupil jinde levněji a zdroj(e) extra.
ano dokazou.... a jsou i vhodnejsi...
jdi do LEDek
0 08.07.2014 12:24 dzuzo – diody
dal som si vyrobit osvetlovaci kryt pre africke cichlidy a mam moznost si vybrat bud T5 alebo ledky.Co si mam vybrat? ledky dokazu nahradit T5? dakujem
U těchto a podobných LED driverů nedoporučuji řazení v serii. Spíše bych použil samotné LED čipy, zapojené v serii a k tomu zvolit patřičný zdroj proudu, viz
www.gme.cz/… .
No,mě právě zaujalo to,že je uvedeno 7W při 2000mA a taky bych jim víc nedával
Že to jsou vlastně 10W čipy mě tak nějak nenapadlo
Ale co mě není tak nějak zcela jasné,je že každý má svůj proudový zdroj,který má ovšem vstupní napětí 3-4V.Takže bych je musel dát do serie,stejně jako samotné ledky,třeba tři na napěťový zdroj 12V (a odpovídajícího výkonu)?
Ty LED, které tě zaujaly, jsou (pokud dobře vidím) Cree XM-L2, což jsou 10W čipy. Těch 10W je ale jejich maximální výkon při 3.3V@3000mA.
Výrobce ale doporučuje tyto čipy provozovat na 3-5W, tj. 1000-1500mA. To, co je uvedeno na stránkách
prodejce, bych bral s rezervou. Snaží se ti asi vsugerovat, že je vhodné tyto čipy provozovat na 2000mA (7W), což sice můžeš zkusit, ale ty čipy se ti pak samozřejmě budou mnohem víc zahřívat a tím se bude výrazně zkracovat i jejich životnost. Někteří prodejci jsou v tohle ohledu hrozní gauneři.
¨Ty stránky sice znám,ale tenhle článek jsem nějak vynechal-díky
Ty led,které mě zaujaly jsou jen 7W a to uchladí pasiv např.od pc procesoru(box-intel),chladím s nimi i 10W čipy(ale ne cree).Takže díky za super odpověď
Já osobně mám jedno LED světlo, kde používám ~25W čipy Bridgelux provozované přibližně na 10W. Topí to jako ďas. Mám 4 čipy na žebrovaném hliníkovém chladiči 30x15cm, ale chladím to ještě PC větráčkem. Tyhle čipy bez aktivního chlazení neuchladíš ani se sebelepším chladičem (tepelný odpor chladiče při maximální teplotě čipu 100°C [bez ventilátoru] vychází do mínusu; jakž takž by se to ještě dalo bez ventilátoru uchladit, pokud by ti nevadilo, že bude mít čip teplotu hodně nad 100°C, což podle mě není dobrý nápad). Navíc ty 10W čipy Cree XM-L2 je podle mě lepší provozovat spíše na 3-5W (doporučeno výrobcem), nikoli na 7W. Jinak u takhle výkonných čipů můžeš mít podle mě rozestupy mezi čipy kolem 10cm. Na akvárko široké 50cm bych doporučoval 2 řady čipů. Pokud nepoužiješ čočky (nebo jen nějaké s velkým úhlem - např. 100°), tak nemusíš dávat čipy až úplně k okraji, ale poslední můžeš dát třeba i 20cm od okraje akvária. Intenzitu světla si pak můžeš regulovat buď stmívačem nebo úpravou výšky světla nad hladinou. Problematika proudových a napěťových zdrojů je trochu složitější. Zkus když tak mrknout sem, kde je to popsané podrobněji:
prirodni-akvarium.cz/… .
Přidat reakci
1 ...... 160 161
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 256432x