Tak se nám blížej svátky mrtvejch stromečků a hned nato svátek utrženejch prstů a podpálenejch domečků. Tak mě to nějak nedá a zkusím všeobecně popsat, jak se akvárko rodí a i to, jak hyne. To je zrovna myslím čas, kdy se to náramně hodí.
Ale jak sem starej, tak sem blbej! Nejdřív sem se chtěl vomluvit těm, kteří zpočátku nebrali moje jazykový výrazivo. Mě se taky třeba jihomoravština líbí víc, ale já sem prostě vocamcaď a tady se mluví takhle brutálně. A omlouvám se i latiníkům, ale nejdřív na mě mluvila máma a tak mi je mi čeština blíž. Nemůžu si pomoct! A komu vadí výraz kalužník nebo třeba kopisto, nedejbože sudeťácky "český" duršlok, lochajzník, šolajzn nebo třeba posichrovaný, ten ať si pustí třeba jinou telku než akva. Tam je to samý sjúpr, kúl a mega. A to zas celkem vadí mě. I když samozřejmě vzdělanejch člověků si vážím.
Třeba právě v tý televizní kysně se zrodí nápad na akva. Bejvaly tam hezký pořady. Dnes nevím..už dlouho nevím. A jsem tomu rád. Žere to čas. A ten raději věnuju svejm nádržím.
Založení akva chce trochu času a aspoň minimální vědomosti. A čím jsou větší možnosti si něco naštudýrovat, tím víc, aspoň teda mě, lidi votravujou s naprostejma..PÍP. Pořádně zaběhlý akva chce aspoň pár měsíců. Úplně nejhorší je ale vždycky to první!!!!Nejenže se začínáme učit o potvorách, co v něm žijou, ale taky zažíváme první průsery a první nechuť se v tom hrabat. A to nemluvím o rybách, který sou 2-3 dny v pytlíku schovaný ve skříni, v lepším případě v kýblíku na chodbě nebo ve špajzu. Těm už je to většinou fuk. Někdy je prostě chuť obdarovat větší zločin než krabicový víno a buřty z obchoďáku dohromady. Nicméně někteří lidi si akvárko pořizují i za vlastní. V tom případě je ochotnej prodavač horší než třídní nepřítel, podebraná pata a ministr zemětřesení . Alespoň ve většině případů. Nádrž, kterou Ti slepí sklenář za 4 kila, on prodá za 1200 se slevou. Samozřejmě vnutí i kryt a mizernej filtr. Pár kravinek vokolo a vyjde to bůra..Ne-li víc. A to nemluvím o sadách a specielních zářivkách. Když tohle člověka neodradí a chce opravdu něco chovat, může si dovýst ještě osmózu demi kolonu a jiný vehikle. Pak eště ty zázračný kapaliny, testy, co reaktory atd. Člověk si pak připadne, jakože když nejsi atomovej fyzik, tak jsi ůplná nula. Vůbec to nezkoušej. A pak řádná pálka za nějaký zelí... a to člověk netuší že sou pěstěný na suchu a v lepším případě můžou pod vodou i růst. Mnoho lidiček si přinese klidně vodní kaktus= ( ale s náležitým vychválením. Koupě žraloka a pavích oček společně do 20 litrů je myslím také poměrně běžnou záležitostí. Ale dá se ovšem narazit i na supr krám a supr obsluhu. Jen bych doporučoval mít raději i informace z jiných zdrojů. Jo kytky to chce živý. Gumový nejsou tak pěkný a tu proměnu kyslíku taky hůř zvládaj.
Všechno je jinak
Když si chci založit akva, tak je potřeba si něco přečíst a vzpomenout si na to, že hlavu máme i k něčemu jinýmu, než aby nám nepršelo do krku. A hlavu nastavíme do polohy on, případně zap.! Protože vo prachy de až v první řadě (řikal to Venca Klausů a to není žádnej blbec), vezmu v potaz i ekonomickou stránku. Když chceme založit malej vodní svět, tak potřebujeme..
Potřebujem
Sklo, světlo, teplo, filtraci, něco na dno, dobrý sou kytky a vodu. Nádrž slepí každej sklenář za menší škváru než na krámu. Světlo je celkem drahá záležitost, ale už to není takový jako dřív. Krize skopla ceny vo pár schodů dolu. Světlo se dá i spáchat samodomo, ale nemělo by to bejt vodfláknutý. Aby se nestalo, že šáhnem na nádrž a ,smíchy, se neudržíme. Topítko je nutný koupit, nejlíp s termostatem. Je to bez starostí. Jen bych ho doporučil i tam, kde je v bytě teplo. Než jsem zjistil, že mi nejde topení v akvu na chodbě, tak mi pár ryb pomřelo. bylo tam asi 12 stupňů. Filtrace je asi nejlepší hlava a molitan. Štěrk nemá bejt vápenitej, ale osobně si myslím, že to takovej průser není. Akorát se zanáší sklo. A kytky sou na kouknutí a dělaj kyslík. Tohle si ale každej může najít sám. Dovolím si poradit, že topítko po ponoření zapneme až aspoň po 15 minutách. Mohlo by prasknout!!
Voda
Když si přečtete něco vo vodě, tak z toho budete mít hlavu v pejru. Tydle vědátorský věci berte s rezervou. Ten, co ryby pěstuje na kšeft do krámu, taky počítá..a možná víc než Vy. A kolikrát je to větší odborník, než vy jen v tom, že ví, co se dá vošidit a co už je vo hubu. Každej začátečník by si měl uvědomit, že začíná a tak by měl mít tolik rozumu že si na poprvý nekoupí rybu za litr. A běžný rybky ve většině případů tolerujou dost velkej rozsah parametrů vody. Ostatně jsou narozený tady v čechách. Takže vědu s mírou.
Čas
Velkej průšvih u začátečníků je netrpělivost. Ale i staří mázové tady něco píšou a skutek vzal dráhu. Když chceme opravdu rychlej rozjezd, tak vyžebráme jetou vodu někde z akvárka a předem na pár dnů namočíme v akvárku houbu, aby se vytvořily správný bakterie. Vody dáme aspoň půlku objemu. Většinou začínáme s něčím malím, takže se to dá. Takhle se to dá rozject i s krevetkama, ale počkat pár dní, je fakt lepčí. Jo voda se musí přenýst rychle..když bude pár dnů v plastovkách, tak se efekt kolonizace správnejch mikroorganismů nedostaví.
Estetično
Hodně se mluví i píše o pohledový akvaristice..vkusu. Já osobně si myslím, že i když je to estetický zvěrstvo, tak takovej potápěč nebo bublající truhla, mnohem přijatelnější (v případě že neobsahuje jedy a ostrý hrany) než 5 terčovců v 50 litrech nebo betu ve 2litrovce. Někteří jen předvádějí, kolik mohli utratit.
Výběr ryb a jiný havěti
Číst, číst, číst, a nebo pozvat zkušenějšího rybičkáře na gambáče nebo 7=)
Průšvihy a jejich příčiny
Zákal: po založení akva se někdy zakalí voda. Samo se to srovná. Příčin je víc a hlavně se to nedá ovlivnit. Jsou na to i vědecký pojednání, ale je to i trošku toho mezi nebem a zemí.
Horká voda:vyvaření kamínků hygieně neprospěje, ale i po 20 letém uklízení tímto způsobem měla paní akva vkusné a dle mého i zdravé. Jen nevěděla..Na přání krátce doplním:Horká voda zabije kolnii správnejch bakterií. Viz výše, houbu máčíme v zajetým akvu kvůli osídlení nitrifikačních potvor.
Zázračný vodičky: Víc škody jak užitku..většinou!
Výpadek proudu: zdravý akva vydrží až několik dnů, když nejsou 40ky vedra.
Prasklý topítko: zapomněl vypnout při vypouštění je častější než porucha samovolná.
Voda na podlaze: vypouštění a vypadlá hadice z umývadla. Lidská blbost. Doporučení: kafe vypít poblíž akva než vyteče. Ušetříte si práci.
Prasklý akva: to je průser a příčin může bejt mnoho. Přelet vrtulníku je jednou z možností, švára to zažil. Ochrana neexistuje..to je osud. Rozbití činkou znám z videa, ale nějak je z toho cejtit hranost a chuť se ukázat. Stát se to může ale takováhle lidská blbost by měla bejt trestná. Záměna chytrejch kapalin na hnojení komentovat nebudu. Radši! Kamínek pod akva po stěhování taky raděj přejdu. Samovolný prasknutí naštve a po vlastní opravě k horšímu to taky taktně přejdu.
Úhyn chovanců
Chovaný tvory si člověk zlikviduje následnejma možnostma. Zapomene zapnout filtr nebo topení po čištění u citlivek. U krevet možnost nasátí filtrem nebo změna vody takovýho rázu že radši vyskáčou. Při čištění použít kbelík od sava např... Sahnutí mastnou rukou do akva a mastnej film na hladině. Překrmováním a následnýma infekcema. Nákup nevhodnejch spolubydlících a rozjetí potravního řetězce. Nebo taky vyrejdování komárů v místnosti, kde sou nádrže tutově zlikviduje krevetky. Je toho víc, ale gramotnost je poměrně rozšířená nemoc, tak stačí číst=)
Umění se dívat
Není nutný vidět ryby za každou cenu. Je třeba si uvědomit, že každá rybka se chová trochu jinak. Některá prostě žije víc skrytě, jiná je třeba noční tvor a třeba raci vylejzaj nejčastěj za přítmí. Takže je potřeba se z chovanců těšit ve správnou dobu a je dobré si o nich něco přečíst. Někdy stačí přidat pár kousků potřebnejch k vytvoření hejna a dramaticky se změní pozorovatelnost..
Jak průšvihům předcházet
Stačí myslet nosem a očima. Když akva divně voní nebo když lezou piskořky po skle hromadně, tak se něco děje. Většinou se dá z hlavy určit, co jsem dělal jinak než jindy a najít příčinu.
Jménem republiky
Nařizuje se :Používání vlastní hlavy v míře více než hojné, čtení informací dle hesla důvěřuj ale prověřuj, navýsost vhodné. Chybná rozhodnutí budiž s úspěchem napravena a z něj vyplynuvší poučení zveřejněna, budiž zde.
Václav
Za správnost informací zodpovídá autor článku, dotazy směřujte na autora. Hodnocení článku hvězdičkami provádí redakce. K článku se vyjádřete pomocí palců (líbilo se / nelíbilo se).
Líbilo se: 28x • Nelíbilo se: 1x • Zveřejněno: 25.11.2010 • Upraveno: 25.11.2010 • Přečteno: 2480x
Schválili: Bob66 07.01.13 • Jarka
27.01.14 • Rex
27.01.14
Žádné související články |
07.12.2014 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ZOO Bráník: Akvaristika nebo kafilerie - epilog | 774x |
20.01.2012 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Kterak správně urážeti oponenta svého slovem či písmem aneb průvodce tvorbou trefných urážek | 576x |
23.09.2010 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Tři prvňáci | 1409x |
18.03.2011 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Tolerance | 1162x |
29.01.2007 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Převoz vánočního kapra | 829x |
03.10.2010 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Pěstování ryb aneb akvaristika včera dnes a snad i.. | 2312x |
01.06.2011 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Kterak si aquarium udržovati v čistotě bez velké náročnosti na čas Váš, Choti Vaší neb Vaší panské služebné.. | 1364x |
03.01.2011 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Zakrslý (trpasličí) terčovec | 2130x |
12.01.2012 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Obchodování čili směna krunýřovce | 510x |
07.04.2012 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Úspěchy a něco jako rodičák... | 485x |
[36] LinaDee® 06.03.13 18:40
Tohle by podle mě mělo být nahoře v Začínáme....
[35] miklaras® 19.12.10 17:16
super, kůl článek :)) ne, vážně, Václav mi učaroval a těším se na každý další článek. Tohle by na akvaristických stránkách člověk nečekal. Díky
[34] lucius® 14.12.10 09:39
Tak jsem si vytiskla, abych podle toho mohla doma postupovat. Díky
[33] hlavson® 30.11.10 22:07
opět jsem nebyl zklamán a užil jsem si čtení tohoto článku
[32] LiborSprysl® 30.11.10 06:13
Souhlas - ideální je, když to bez chemie funguje, ale právě proto si dovolím nesouhlasit s tvrzením "katastrofu způsobenou špatnejma postupama stejně NEZACHRÁNÍ!" - to je právě naopak. Chemie v kombinaci s výměnou vody katastrofu způsobenou chybou chovatele - ať už koníčkáře nebo profesionála, téměř bez výjimek zachrání. Pokud je včas a dobře použita...
[31] wercza® 29.11.10 15:12
Moc pěkně napsanej článek :-) Taky tady mám někdy pocit, že je ta akvaristika zahnána do absurdna. Správná věta "když nejsi atomovej fyzik, tak jsi ůplná nula" mě fakt pobavila :-D
[30] invalida® 28.11.10 11:17
Nás blbejch je víc než géniů na chemično...a těm byl tento blábol určen=) Bohům netřeba a neradno radit!
[29] Chalybda® 28.11.10 11:05
K Libor: Myslím, že ideální je, když to funguje BEZ zázračných vodiček...
[28] ® 28.11.10 11:04
Re:LiborSprysl
To umí málokdo, ale ve většině případů nejsou vůbec potřeba a katastrofu způsobenou špatnejma postupama stejně NEZACHRÁNÍ!
[27] LiborSprysl® 28.11.10 08:42
"Zázračné vodičky" umí kritizovat jen ti, co s nimi neumějí pracovat:-)!
[26] Jitule® 27.11.10 22:24
Hezkýýýýýýýýýýýýýýýý :-D :-D :-D :-D .
[25] Bak® 27.11.10 07:57
Kdybych hodnotil, tak bych hodnotil i tou poslední hvězdičkou :)
[24] Kent® 26.11.10 19:51
:D:D:D:D
[23] orlynka® 26.11.10 12:01
Tak tenhle článek, fakt supeeer :o)
[22] seic® 26.11.10 10:26
Gumový nejsou tak pěkný a tu proměnu kyslíku taky hůř zvládaj...
diky za dobre zasmani... :-) palec nahoru..
[21] ® 25.11.10 21:57
velmi dobre ... presne toto treba zacinajucemu ... na ostatne ma par rokov casu :)
[19] jajaapaja® 25.11.10 19:07
Palec hore pěkné počtení.
[18] Pudlinka® 25.11.10 12:03
Není co dodat. SUPER!!!!
[17] Amy01® 25.11.10 11:38
To o tom vyhrievaní som nevedela, že sa musí počkať kým sa zapne, inak môže prasknúť, fúúú to som mala teda štastie doteraz :)
[16] invalida® 25.11.10 10:42
Rozvedeno!
[15] olwy® 25.11.10 09:07
Nedá mi má zvědavost - v čem je špatná ta horká voda? Šlo by to malinko pro nás lenivé, co nic nevyvařujeme jen proto, že je to práce navíc, rozvést?
Děkuji :-)
[14] lucius® 25.11.10 08:38
Dobrý den Václave, musím velice pochválit, velmi čtivé, našla jsem pár dobrých tipů, i když se snažím číst, číst a číst :) Díky, díky, díky. K úvodním slovům - miluji literaturu a češtinu a vždycky mne vytáčí hrubky, kterých je na netu čím dále tím víc. To ale není Váš případ. Styl je perfektní, není co vytknout, písemný projev nemusí být vždy spisovný. Kdyby to tak bylo, ztratí článek ducha a srdce a to by bylo škoda :( Mohu Vám jen sdělit - jen tak dál!!! a těším se na další článek.
[13] Tomas Enderson® 24.11.10 21:29
Tak tohle by mělo mít plnej počet hvězdiček a ne jen ubohý tři. No a každýmu začátečníkovi bych prodal akvárko až po přezkoušení ze znalostí. Já jsem byl taky jedním z těch co začínali jako pako a druhej den po založení akvárka jsem šel kupovat ryby. No a to se děli věci, ale to asi všichni znáte co dokáže začínající laik jelikož se s tím dnes a denně potkáváme v diskuzi.
S přáním ať to myslí!
Martin Honzejk
[12] goblizek® 24.11.10 20:10
bez komentáře '-)
palec,palec a eště jeden palec
[11] ® 24.11.10 17:38
Moc pěkný článek.Vyzařuje z něj praxe a ne jenom teorie.Jednoduchý rady,postřehy a připomínky.Ona i ta příroda si to nachce komplikovat. Holt v jednoduchosti spočívá dokonalost.
[10] Landvir® 24.11.10 17:36
Dodatek: Nejen pobavit ale také připomenout jak máme na akvaristiku pohlížet :)
[9] Landvir® 24.11.10 17:36
Asi se budu opakovat, ale zase suprový a fakt vtipný čtení. Díky Václave
P.S. Mohl bych si ty tvoje články vytisknout?? Abych se třeba za 5 let mohl pobavit. Ptám se kvůli autorským právům. ;-)
[8] ® 24.11.10 16:33
Opět se to krásně četlo =).... Nejsou to žádný literárně a vědecky založený bláboly ale ,,lidsky ´´ psaný pravdy =)
[7] ® 24.11.10 14:43
Pěkný, jako vždycky. :)
[6] ® 24.11.10 12:38
Zdar Václave, opět dobrý počteníčko. Jsem zvědavej kolik remcalů se zas vynoří....
[5] ® 24.11.10 10:01
avona : plnej souhlas..mladí dneska žijou moc rychle a ke všemu tak přistupují...na co číst návody od čehokoliv, ty se přece rovnou zahazují...
invalida : trefnej, lidově napsanej článek, 1 ze stovek obdobných..ryby se dají chovat kdekoliv..i lidi vydrží kdekoliv...beduíni na sahaře a eskymáci na kusu ledu...na youtube vido u malajzijské chovny terčovců..rámy z fošen metr nad zemí..vypadá to jako velkej žebřík..a v těch "otvorech" normálně strčenej kus igelitu..prostě udělaný bazénky jeden za druhým a nahoře to přivázali nebo přibily (není vidět) k těm fošnám..napustit vodou, vrchem nechat protíkat a naházet do ní ryby...žádná filtrace a sakra jak nádherný ryby jim v tom rostou....
[4] Avona® 24.11.10 09:05
Skvěle napsáno !! Jen mám malinko obavu, že vzhledem k tomu, že o akvaristických začátcích je toho na webu, či přímo zde na rybičkách napsáno tolik, že by to stačilo na slušnou knihu a stále se budou objevovat dotazy typu - minulý týden jsem koupil akva, dal ryby a ted mi začaly chcípat.... Každopádně přesný článek !!!
[3] Kajka99® 24.11.10 00:15
naprosto souhlasím. když si vzpomenu jak jsem před třemi měsíci začínala: hodně jsem četla, všechno víceméně do detailu promyšlené, ale v některých věcech jsem byla naprosto mimo: třeba jsem se bála, že mi teplota vody v akva nevyleze ani na 22°C, prostě mi nedošlo, že voda bude mít stejnou teplotu jako vzduch v místnosti :) ale vážně si myslím že když člověk bude používat tu ozdobu svého krku tak že mu žádné vážné trable nehrozí. Někdy mi připadá že je v módě chovat se jako blb a že někteří odmítají číst a myslet natruc. Nevím komu (čemu).
[2] Chalybda® 24.11.10 00:08
Jak jsem říkala, super lidová příručka v kostce a ještě k tomu vtipná! :c)
[1] Masarowitch® 23.11.10 23:41
Myslim, že takhle by mělo na akvaristiku pohlížet více lidí. Kolikrát mi to přišlo, že je to úplná alchymie. Kor tady na fóru. Já to tak vážně neberu a akvárko mi prosperuje taky. Jen tak dál.