Výměna vody
Odstátá voda je bez kyslíku a většinou to nemá efekt ani na odstranění chloru, protože se může používat jiná látka, co tak rychle nevyprchá. Hlavní je správná teplota. Schválně se jí napí a jak ti bude chutnat oproti čerstvé vody z kohoutku.
0 04.05.2021 18:30 Pavel – Odstání vody, teplota voda
Ahojte, mám 2 dny v akváriu (18 litrů) novou bettu. Akvárko se měsíc a půl zabíhalo, rostliny pěkně rostou a voda krásně čistá, tak jsem tam už dal rybu. Zítra bych měl mít pravidelnou týdenní výměnu vody ale pán co mi ji prodával říkal že týden nemám měnit vodu co dám novou rybu do akvárka ( akvárko je vytápěné i filtrované ). Je tomu tak ? Žádné přípravky do vody nedávám, pří výměně vody si napustím studenou vodu a nechám ji odstát do příští výměny. Není to spíše na škodu nechat ji tak dlouho odstávat, když se uvadí že stačí přes noc ? Nyní když je v akvárku ryba, bude asi vhodné vodu ohřát na zhruba podobnou teplotu ? Vodu mám v 5 litrovém skleňáku, napadlo mě dát skleňák do kýble s teplou vodu a přihřát aspoň na 25 stupnů. (PS: je normální že ryba skoro furt plave, jen chvíli odpočivá a poté plave s jedné strany akvárka na druhou furt dokola, co jsem se dočetl betty tak akční nebývají ) Díky
Starší reakce
Podle mě je nejlepší na tahání vody kolem akvária al-pex, svěrné šroubení, kolena, téčka, přechodky, spoje jsou stoprocentní, zabírá to oproti ppr méně místa a hadice se dají dobře ohýbat, kde není potřeba kolen. Když se bojíte nespolehlivosti ventilů pro dopouštění, tak stačí použít dva v sérii, mosazné s elektromagnetem, nebo přinejhorším pračkové, ale se šroubením, žádné spony a pružné hadice. Toho bych se bál.
Doma nemám chlor, takže vodu rovnou ze studny do akvári. Když se mění denně třeba 10 tina akvária, tak se teplota vody moc nezmění, naopak to ryby otuží. V přírodě, také nemají pořád stejnou teplotu vody.
Starší reakce
Tak to potom třetinu objemu obden.
Aj kým nemám ešte rybičky a akvárium ide "naprázdno"?
Já být tebou najedu na klasický režim 1/3 týdně, nic tím nezkazíš spíše naopak ale klidně můžeš ten první měsíc měnit i častěji.
Ahojte, mám takú otázku ktorú neviem nikde nájsť. Mám pár dní po založení prvého akvária, a teraz neviem či meniť vodu alebo nie, poprípade ako často. Našiel som tu jeden príspevok kde hovoril že nemení vodu vôbec, a až deň pred rybami a deň po pridaní rýb vymenil 1/3 vody, a potom už normálne každý týždeň 1/3. Mám akvárium aj s rastlinami, no tým by to teoreticky nemalo prekážať že sa voda nemení keďže tam nie sú ryby ktoré by ju nejak príliš znečisťovali. Nejaké rady ako ste to robili po založení vy?
Nádrž tu má prezentaci, velikost tam uvedena je a jakou používám vodu a odkud se bere, to tam taky je popsáno
Na odstátí vody mám momentálně stolitrový sud a nějaké 30 l potravinářské kbelíky.
_ucx_ napsal: Já jednak měním denně jen asi 30 litrů, že ani ta ledová voda nepředstavuje problém (občas mi v ní dokonce kousky ledu plavou), s nádrží to nehne o víc než o půl stupně.
Kolik ma tvoje akvarium ze menis denne 30 litru vody a pokles teploty je 0.5 stupne? A kde bydlis ze ti z kohoutku nebo jineho napousteciho zdroje plavou kousky ledu? Jsi ze Sibire?
Nechavas vodu tedy odstat nebo jak to provadis pokud mohu vedet? Musis mi to nejak objasnit protoze jsem se ptal na konkretni vec...diky moc
Zrovna HDPE je z plastů asi nejméně problematický. Bisfenol A prakticky neuvolňuje a ftaláty taky ne.
IBC kontejner z HDPE, do toho bych určitě nešel...
Tak já bych zase snesl zedničinu,ale elektrika
Určitě to musí být fajn, ale za mě u větší nádrže třeba 500l a víc....
V roce 1988 jsem si svařil svojí první pětistovku a od té doby měním vodu přímo ze sprchové baterie namíchanou na trochu studenější než je v akváriu. V domě se vyměnily rozvody ze železa na plast pak jsem to udělal i v bytě měnila se kotelna i celé rozvody k baráku. Dělal jsem to v neděli protože se tvrdilo že to byla nelepší voda když nejely fabriky. Dělám to dodnes jen je jedno který den.
Rozumím. Mé myšlenky se ubírají spíš k IBC kontejneru v technické místnosti, menší domácí vodárnu, separátní potrubí až k nádrži a samozřejmě přímý přepad z komorového filtru do odpadu. V tom IBC kontejneru potom dvojice topítek, jedno krmené ze solárních panelů přímo po DC a druhé spínané ručně pro případ dlouhého nepříznivého počasí. A pak už bude jenom stačit si odměřit, kolik litrů vody za minutu přiteče a podle toho nastavit časový spínač.
Nejvíc mě na tom projektu ale děsí ta zedničina s tím spojená. Navařit PPR trubky je triviální, napojit to na odpad taky, elektronika kolem toho, to je taky legrace, ale to sekání a pak štukování a malování, bordel všude kolem, to je depresivní.
Tak jasně,taky se můžeme otrávit z karmy...... Stát se může cokoli, ale když to takhle lidem funguje, nehodlám to měnit. Dopouštím přímo z umyvadla vodu o cca 24 stupních asi 50 litrů, takže i pěkně naředěná a vypouštím do vany, kde to pak všechno opláchnu. Když si vzpomenu na konvice a kýble.....fuj
Já jednak měním denně jen asi 30 litrů, že ani ta ledová voda nepředstavuje problém (občas mi v ní dokonce kousky ledu plavou), s nádrží to nehne o víc než o půl stupně. Ale i tak jí většinou nechávám v teple pár dní odstát.
Na bojlery a různé další zdroje teplé vody bacha. Sice mohou být bezproblémové, ale také nemusejí -- a to nehovořím ani tak o legionelle, ale jde spíš o hrozící otravu takovými kovy, jako je třeba měď nebo zinek.
Mám doma Quadrigu, hadicí napouštím přímo z kohoutku a jen rukou zkouším, abych dopouštěl vodu stejné teploty jak zůstala v AQ...
Nám doma teče normálně i teplá
A bojler jednou za čas projde automatickou dezinfenkcí zvýšením teploty.A i kdyby ne,legionella ublíží spíš lidem než rybám a podívejte,jsme v pořádku.
Ať má akvárium 50 nebo 500 litrů, tak pořád postupuji stejně,
0 12.12.2020 19:03 Brdakuzzz Jak to delate ted v zime kdy z kohoutku tece ledova voda aby ryby nedostali teplotni sok? Asi se moc neporucuje jim michat studenou vodu s teplou protoze by mohla obsahovat bakterie? a neni mi moc jasne jak treba kdyz ma nekdo akvarium 500 litru a meni treba tretinu vody jak jinak by to mohl delat? diky diky diky
Vem si metr a na hraně akvária si udělej fixkou rysku 1/3 a 1/2. Kup si hadici (Já mám ty průhledné) co ti dosáhne až do koupelny. Na konec hadice si pořiď hák na vypouštěcí hadice k pračce
www.nipponcec.cz/…
Kýbl do vany na konec hadice ten držák a na druhý konec odkalovací zvon s dlouhým tubusem Něco jako tohle
www.petcenter.sk/…. Ve vaně nebo sprše na baterii odšroubuješ přívod k ruční sprše a koupíš si na ní třeba tohle jen přiměřené velikosti.
www.zavlahy-eshop.cz/… Doporučuji měnit ze začátku aspoň 2x týdně 1/2 obsahu nádrže.
Ahoj, normálně odpusť vodu, kterou chceš vyměnit a potom napusť vodu přes sprchovou hlavici přímo do akvária. Pořiď si třeba
obchod.remont-cerpadla.cz/… , hadici a
www.hornbach.cz/… .
- o baktériích už ti napsala Silvie, že se není třeba bát
- žádnou chémii pro úpravu vody nepotřebuješ
- rybky spíše umřely kvůli tomu, že byly brzo nasazené (viz _ucx_)
- voda hnědne od kořenu, což je normální a ničemu to neškodí, spíše naopak
- to na kamenech a rostlinách není od té hnědé vody, ale jsou to rozsivky
- na ten bílý povlak nespěchej, on opravdu časem zmizí a pomoct ti s tím můžou šnečci
Za mě bych do toho tvého akvária přidal nějaké rychlerostoucí rostliny.
Ryby tam přišly příliš brzy, čili otrava amoniakem nebo dusitany je důvodem jejich úhynu. Uvnitř a na rostlinách se nejspíš tvoří hnědá řasa, což se u nově založených nádrží běžně stává, bílá usazenina na dřevě je zpočátku taky celkem běžná. Když měníš vodu postupně, má to jen poloviční účinnost oproti výměně téhož objemu vody najednou. O bakterie ve filtru se neboj, dvě hodiny vydrží... Jak máš výměnu provádět konkrétně, to je na tobě, někdo má dlouhou hadici, někdo kýble, někdo sud.
Já když měním vodu,prvni odeberu daný množstvi vody,a pak dotemperovanou z konvice doliju zpět,nepouživám odstátou,filtr vydrži i několik hodin bez činnosti,takže odeber těch daných 40 litrú a pak je tam dolij zpět..najednou..ono tím,že to měnis takhle,tak tu vodu ředíš a ve finále máš vyměnéno jen 20 litrú a ne 40..přiklad,nedokažu to zmérit,kolik a jak se to naředí..
Ahoj,
jak mám správně vyměnit vodu v 180l akváriu? Myslím si, že to doposud dělám nějak blbě. Akvárium mám 3 týdny a snažím se každý týden měnit 1/3 až 1/5 vody (je to juwel rio 180l - mám vnitřní filtr, mám tam dno, dekorace a hladinu nemám až po "strop" akvárka, ale jen po rysku, takže čistý objem si odhaduju tak na cca 150l) - tzn. snažím se měnit cca 40l každý týden...
A nyní možná přichází má chyba - vodu měním v kýblu a dělám to tak, že vždy jeden kýbl odpustím, pak do něj naleju čistou vodu z vodovodu, nechám odstát (cca 15 minut) a pak naleju do akvárka - tento postup opakuju, dokud nevyměním těch cca 40l. Dělám to takto, protože nechci, abych měl delší dobu filtr bez vody, aby mi tam neumřely bakterie. Na druhou stranu - nebylo by správnější nejprve prostě těch 40l odčerpat a teprve poté tam těch 40l nalít?
Nechci mít ale kvůli akváriu x kýblů, takže jak mám nechat tu vodu odstát a navíc nebude vnitřnímu filtru vadit, když bude nějakou dobu bez těch 40l vody?
Při výměně vody pak nedávám žádnou chemii, jen Seachem Flourish jako hnojivo pro kytky.
Obávám se, že můj dosavadní postup je problematický... Jednak mi umřely všechny zajížděcí ryby (4x ancistrus), zároveň mi voda v akvárku celkem hnědne a zahnědávají mi z toho např. kameny či rostliny (viz foto). Navíc se mi začíná tvořit zevnitř na skle akvária jakási usazenina, která vypadá jako taková bílá šmouha (viz foto) a k tomu tam mám bílý povlak na kořenu a jedné rostlině (to jsem se ale v jiném vlákně dočetl, že by to mělo zmizet, nicméně mám to tam už skoro 3. týden a spíše se to rozrůstá na tom kořenu, než že by to nějak mizelo).
Prosím o pomoc, jak tu vodu správně měnit? Častěji? Anebo odpustit těch 40 l (tzn. cca 4 kýble po sobě) najednou a pak to tam i najednou nalít?
Starší reakce
Hnojit máš až když si o to rostlinky řeknou
ty tam nemáš skoro žádný kytky, není ani hnojit co, být Tebou držím se nejdříve mého komentáře v prezentaci a zbytek řešit až po tom
Při týdenní výměně vody, ne příliš siném světle a přiměřené osádce ryb to většinou není nutné něco dalšího přidávat.
Ještě otázka mimo téma. Mám na dně hnojivo ktere je prikrite kremicitim pískem. Je třeba ještě necim prihnojovat rostliny ?
Klasika je 1/3 vody týdně a přípravky na vodu nepoužívej, jsou to vyhozené peníze a jen bůh ví co probíhá za reakci a co se ti ukládá do dna.
Jak často měnit vodu v akvárku? Včera jsem sibzalozil 54 litrove. Jaké přípravky používáte na vodu ? Uvítam jakekoli rady atd. Diky
Starší reakce
Díky, o tomhle jsem ani nevěděl, díky moc všem
Jo, to je přesně ono, kamarádka má podobný v práci a funguje bezvadně. Ještě se dělá podobný z průhledného plastu, ale ten po necelém roce používání praskl. Podle mě je to zde u Rogera mnohem jednoduší a ekonomičtější řešení, než na hadici dávat čerpadlo.
Já používám tohle:
www.hornbach.cz/…
Nejde-li to prostým opakovaným zmáčknutím, stisknu a prstem ucpu výpusť a pak to nasaje s jistotou. Je docela dobře možné, že to bude stačit a obejdeš se bez čerpadla.
Aha, to jsem nevěděl, měl jsem obavu abych nekoupil nějakou hlavu která by to nezvládla
díky
Horní hrana akvária je asi 140cm od podlahy, odpad je níž (vana) a nasávat mě to už právě nebaví
, hadice má 20m, akvárko má výšku 50cm a objem 200l hrubého
Pokud chceš konkrétní rady, měl bys upřesnit, jak vysoko je u Tebe akvárko/odpad a cca kolik vody má to akvárko. Pokud je odpad níž, není třeba ani elektrické čerpadlo, stačí dát na hadici např. "balónek", který Ti pomůže s úvodním nasátím bez toho, abys na začátku musel "nasát pusou". Lze si pomoci i naplněním hadice vodou, ale při delší hadici se s tím blbě manipuluje.
Z akvária do odpadu to zvládne hocijaká čerpacia hlava, pretože to treba len naštartovať. Keďže je odpad nižšie, než akvárium, ďalej to už ide samospádom.
Ahoj, nenašel jsem vhodnější téma, prohlížím se po výtlačném čerpadlu který bych použil při výměně vody. Máte nějaké doporučení? Podle čeho se orientovat? Jedná se o vytlačení vody z akvária do opdadu.
Starší reakce
tu je jeden konkrétny prípad:
www.topin.cz/…
jedná sa o veľmi agresívnu vodu:
agresívne CO2 3,3 mg/l
voľné CO2 30,8 mg/l
KNK 3,3
pri takýchto vstupných parametroch má význam sa zaoberať prípadnou toxicitou OPV, ale paušalizovať a strašiť akvaristickú verejnosť nie je tiež na mieste...
Nerez je výrazně horší vodič tepla než měď, nerez výměník proto vychází pro stejný výkon výrazně větší (a tedy i dražší). Měď taky zabíjí některé bakterie už při stopovém množství, toho se využívá například v lihovarech, kde se přesně z toho důvodu používají měděné trubky.
Kde přesně jsou dnes výměníky, to nevím, bývaly v lokálních výtopnách, teď se celá sídliště přepojila na centrální zdroje tepla (velké elektrárny, např. Mělník, Temelín apod.), je fakt, že některé výtopny se zrušily, takže ten přesun výměníků do domů asi dává smysl.
Já už jsem k tématu napsal dost, je na každém, co si kdo z této debaty vybere. Konkrétní mnou naměřené hodnoty vodivosti máš o pár příspěvků níže. Při dočasných odstávkách, opravách, haváriích, atp. jsou ty rozdíly často dočasně i řádově vyšší a je to loterie, kdy se do toho některý akvarista zrovna trefí.
Pracovně se k těmto datům dostávat celkem pravidelně a proto bych tuto problematiku opravdu nerad zjednodušoval na černobílé vadí/nevadí, nebo na rady typu "dělám to celý život a nic se neděje". Tato suverénní moudra jsou platná pouze pro Vaše konkrétní akvárko/osádku a pro Váš konkrétní zdroj vody, ať už teplé, nebo studené.
Jen se pak nedivte nevysvětlitelným úhynům ryb při nárazové/dočasné změně parametru vody. Lidem bez příslušného vzdělání to vůbec nedojde a chybně hledají příčinu ve všem možném okolo.
ja bohužiaľ nemám možnosť merať vodivosť, ale rád si pozriem hodnoty, ktoré tu uvediete.
ZDRI to tady nedávno popisoval... Další věc - teplá voda z kotle/bojleru/teplárny. V návaznosti na stav rozvodů může obsahovat (a také často obsahuje) nezanedbatelné množství bordela. Horká voda je mnohem korozivnější a navíc při lokálně velmi vysoké teplotě prochází i spoustou kovových armatur v různém technickém stavu. Při své práci jsem opakovaně řešil problém s degradací vnitřního obložení zásobníků TUV, které významně kontaminovali TUV. Většinu toho viditelného chytí sítka/filtry, ale i tak je to problém. Udělejte si malý test - změřte si doma TDS/vodivost teplé a studené vody (samozřejmě po srovnání teplot). Zejména u TUV z teplárny budete překvapení, kam to vyletí.
áno, ale potom sa to začalo vyvíjať iným smerom.
Tak ešte k tomu zásobovaniu sídlisk:
Vodárenské spoločnosti dodávajú len pitnú vodu. Pre hygienické účely (sprchovanie) sa táto pitná voda v minulosti ohrievala vo výmenníkových staniciach, zvyčajne jedna pre niekoľko bytových domov. Ohrev sa riešil zásobníkovými ohrievačmi o objeme niekoľko m3. Dnes (aspoň u nás) sú pri rekonštrukcii teplárenských rozvodov rušené a meranie spotreby tepla na vykurovanie ako aj samotný ohrev pitnej vody sa realizuje v suterénu/prízemí bytového domu. Na tento účel sú najvhodnejšie doskové nerezový výmenníky tepla, ktoré sú priestorovo veľmi nenáročné a nedochádza k degradácii kvality vody oproti studenej pitnej vode. Tolerancia na Cu v pitnej vode je 2 mg/l, ale z bežných rozborov je (u nás) táto hodnota mimo rozsah merania (pri menšej hodnote sa udáva len - do 0,15 mg/l).
PS: Ak by bola OPV taká bohatá na mikroprvky (Fe, Cu, Zn...) ako sa tu niektorí obávajú, tak by sme nepozorovali zlepšenie kvality rastlín už pri malých dávkach tenso-cocktailu alebo inej zmesi mikroprvkov z PMDD.
Řekl bych, že TUV (OPV) se řešila spíš v souvislosti s centrálním rozvodem (sídliště)...
so všetkým čo píšeš súhlasím, napriek tomu v tom problém z akvaristického hľadiska nevidím. Musel by to byť veľmi špecifický prípad, aby sa to prejavilo,
napr. z hľadiska tých baktérii: predimenzovaný zásobník s minimálnym prietokom vody (t.j. spotrebovanie chlóru) a bez pravidelného navýšenia teploty v zásobníku za účelom likvidácie baktérii (legionella)
Pri starých systémoch je skôr problém vznikajúce inkrusty na povrchu napr. medeného výmenníka, ale to znižuje účinnosť odovzdávania tepla a naopak bráni v oxidácii Cu.
Ak by sa aj jednalo o veľmi mäkkú vodu, v ktorej pri ohreve inkrusty nevznikajú, ten prietok zásobníkom je obvykle taký veľký, že obohatenie vody o Cu nenameriaš testom. Keby to tak bolo, životnosť zásobníkov by bola tragická.
Normami stanovené hodnoty stanovené pro pitnou vodu jsou velmi tolerantní (určené z hlediska vlivu na lidský organismus při nějaké zprůměrované konzumaci) a pro některé vodní živočichy nepřijatelné. Ohřívaná voda je také více korozivní než studená (do studené se vejde více rozpuštěného kyslíku a ten se při ohřevu uvolňuje) a také bakterie se v ní množí mnohem rychleji.
TÚV je starý výraz, dnes sa používa OPV (ohriata pitná voda). Úžitková je nesprávny/nepresný pojem - zvyčajne sa jedná o vodu z vlastného zdroja napr. na polievanie.
V prípade, že sa ohrev pitnej vody realizuje prietokovým ohrevom s nerezovým výmenníkom v suteréne bytového domu, a boli realizované výmeny rozvodov resp. sa jedná o novšiu stavbu s plastovým rozvodom vody, tak s tou kvalitou nebude problém.
Edit: ak by sa aj jednalo o starý systém, neobávam sa, že hodnoty Cu, Zn, a Fe prekročia koncentrácie stanovené pre pitnú vodu. A ani zďaleka sa nepriblížia na hodnoty z PMDD resp. EI. Ak máte testy, môžete zmerať
hádat se s Vámi nebudu..ono stačí použít normální selskej rozum..Nemám na to čas a dohady mě ještě nebaví...kdo chce at tomu věří...kdo se zamyslí musí mu bejt jasný že se není čeho bát..v takové vodě nemůže být takovej obsah např. olova ,mědi atd..aby to akvárku ublížilo...mějte se
Přidat reakci
1 ...... [3] ...... 41
Zpět na obsah sekce Zakládání a údržba akvárií • Zobrazeno 41598x