Chlazení akvária
Jo,nejdříve se to nastavuje po pěti stupních a poslední dva přepínače:předposlední po dvou a poslední po jednom,takhle se dá nastavit jakákoli teplota.
jednoduše si prostě tam zadáš ty kolíčky jak potřebuješ. Ale pouze to je po 5°C. Příklad nastavíš tam třeba to co je u 25°C a pokud tam máš víc tak se to zapne nebo vypne. Podle toho co používáš. Proto tam je output heater a output cooling
Jinak se podívej u amartina na Ledové neonky 2 new. tam to očividně má

to je super. Máš to vyzkoušené, že třeba při 27° chladí, ale při 25°C už vypne? . Moc jsem nepochopil ten návod s těmi 5° odstupama, ale píšou citlivost +-1°C.
2 02.08.2014 08:31 amrtin – regulátor pro vytápění/chlazení W1701,napájení 12V

Chcete chladit akvárko ventilátory a mít pod kontrolou jejich spínání při nastavené teplotě?Není nic jednoduššího než tento termostat:
www.ebay.ie/… Odkaz je na ebay,protože u nás je toto značně předražené,např.zde:
www.mevio.cz/… Zapojení je úplně triviální,tady je přeložený návod:
translate.google.cz/…
Starší reakce
0 21.07.2014 14:52
KarlosS [1219] - labyrintky, halančíci, krevetky, rostliny kardinálky mi 27°C přežily, ale 2 crystalky to nedaly. Od té doby chladím ventilátorama všechny akvária a vzduchuji alespoň přes noc.
Edit: Ha, tak kardinálky to daly a navíc se vytřely

. Dnes spatřen potěr ve velikosti cca 2mm.
každý máme jinší ryby, tak to tak i řešíme

já například až včera vypl topné těleso

některým rybám, tak teplá voda dělá vyloženě dobře (u mě momentálně 31°C)
Kardinálky jsou tím známé, že jim vysoké teploty často přivodí smrt

Ovsem to bych predpokladal, i proto se tech Kardinalek bojim, a dobre ve svem pripade delam. Mnohe ryby Amazonky to jiste nesou lepe, a protoze o problemu s teplotami u sebe vim, at se mi libi cokoli, netroufam si...
při 28C mi odešli všechny Tanichthysky a 80% Crystal Red během 8 hodin co jsem byl v práci, od té doby chladím a už nezdechá vůbec nic
Naprostý souhlas , taky nechladíme zatím žádné akva , osádka všech je různorodá , zatím teploty vyšplhaly max na 29 , ryby jsou v maximální poohodě , myslím že i provzdušnování vody bude při vyšších teplotách hrát svou roli
to musí foukat na hladinu ne tobě za krk

Teda řeknu vám že to není sranda udržet v akvariu 25°C celý den od rána mi tu běží větrák(velký) na maximum fučí to tak že tu mám menší tornádo. Všechny akvaria mají sundané skla vypnuté světla. A docela se rychle odpařuje voda

A okna zavřené a nikdy jsem nezažil takovou vlhkost v bytě.
Starší reakce
X let používám na všechny akvária obyč. větráčky z PC. Běží skoro celé prázdniny. Nikdy jsem žádnou vlhkost neřešil a ty větráčky taky ne. Zbytečně o tom moc přemýšlíš ...
20 Kč za ventilátor na 12V nedáš

Stojí minimálně 2x - 3x více, ale to je jedno. Je to stále nízká položka. Jen když už, rád bych to udělal tak, aby to vydrželo. S autoledničkou mě nikdo nepřesvědčil. Jeví se mi to zkrátka jako nepraktické řešení

Díval jsem se na jeden Čínský obchod. Chiller navržený přímo na chlazení akvária není tak drahý. Je tam displej a přímo si nastavíte teplotu, kterou chcete v akváriu mít a hlavně - je to bezúdržbové. Nemusí se nic čistit oproti recese s autoledničkou. Samozřejmě každý si udělá podle sebe.
Tu vlhkost ve větráčku jsem zmínil proto, neboť já budu mít tepelný spínač, který bude větráček řídit. Mám strach, že kondenzovaná vlhkost bude mechanicky časem omezovat otáčky ventilátoru, po kterém naroste odběr proudu a ohrozí obvod tepelného spínače... Ale toť už můj problémek...
Když tak jim vyleju do akvárka ze dva tři lahváče, alespoň budou mít rybky dobrou letní atomosféru

nekupuj žadné drahé větráčky a vlhkost ti bude ukradená, když za rok odejde tak dáš za 20kč nový a jedeme dál, ke snížení hluku postačí dát slabší zdroj já mam 12V větráček a 9,5V zdroj a jeho hluk je to poslední co je slyšet oproti vzduchování filtru a tekoucí voda z rampy .. Autolednička se dá pořídit bazarová za pát stovek nová stojí +- 1500kč spotřebou jsou se pohybuji mezi 20-40W pri použití termostatu ti v kuse nepojede takže ta spotřeba nebude zase tak hrozná ..
0 10.07.2014 12:16 QNovobilsky Jednou vás tu člověk nechá o samotě a … Nevím, jak autolednička, ale pořídit si domácí ledničku i tu sebemenší kvůli střednímu (i kdyby většímu akváriu), mi přijde bláznivé vzhledem ke spotřebě energie. Samozřejmě, můžete tam dát lahváče, ale pokud jako já trpíte stálým nedostatkem piva, tak vám postačí jedna lednička
Když už, daly by se využít tzv. Chillery. Znám je z elektrotechniky pro chlazení měničů a jak Google zjistil, vyrábějí se i pro akvária Nehrozí u nich, že by se zanesly hadičky něčím z akvária, protože jejich okruh je uzavřený a funguje na principu ledničky.
Samozřejmě s tím zkušenosti nemám.
Ten ventilátor je lepší natočit do úhlu než to udělat kolmo? Podle mě ale pokud větráček natočíte "odhladíte" tím prostor, kde je otvor pro vinutí ventilátoru a tím i vlhkost bude stoupat přímo do ventilátoru. V případě kolmého umístění by se vlhkost nedostala dovnitř tak snadno... Je to jen úvaha.
P.S. Odpadní rouru jste vyčistil
Ale vypadá to hezky, líbí se mi to.

A nebo tutaj

Stojí na krmícím otvoru.

tutaj
Přesně tak, já mám v paneláku v akva maximálně kolem 26st. A to máme obývák docela blbě, že tam celé dopoledne svítí sluníčko, ale ráno vyvětráme a pak ubedníme okna a zatáhneme žaluzie.
zlatej větrák ,, poměr cena/výkon. a když je jeden málo tak tam prsknu dva
Ano topení má menší teplotu, oproti vzduchu nad hladinou akva, ale například za předpokladu radiátorů v paneláku, je toto naprosto bez šance - radiátor má stejnou teplotu, jako vzduch v místnosti. V případě rodinného domu, většinou asi problémy s velkou teplotou v místnosti s akva nebývají, záleží na konkrétním případě. Nicméně potřeba běhu oběhového čerpadla už nemusí být až tak ideálně ekonomická pro chlazení. Ono i přestup tepla do výměníku v akva, při rozdílu teplot v jednotkách stupních je úděsné. Něco jiného je to při vytápění akva z ústředního topení, kdy je velký rozdíl teploty topného media a teploty akva.
protože v celém domě není 30stC , ústřední topení muže jak topit tak i chladit. je to jen výměna tepla a ta funguje oběma směry
možná pro někoho námět... topení-radiátor se v létě nepoužívá a je vždy chladnější než okolní vzduch.....
Mohu se zeptat, proč by měl mít radiátor nižší teplotu, než okolní vzduch?
jak dlouho jsi to testoval? na jakem objemu? jaky byl rozdil teplot akva/okoli?
1) po nějakém čase se to zanese
2) akvaijní voda, hlavně ta do které je přidáván co2 je poměrně agresivní, zamyslel jsi se jaké látky se ti mohou dostat do akva?
3) turbínka bude zatěžovat čerpadlo ve filtru, její účinnost je daleko menší než u spínaného zdroje
4) Peltierův článek má své omezení a i jeho účinnost není dobrá, nemluvě o ceně
ale pokud se ti někde válí součástky, máš levnou elektriku, dostatečně výkonný filtr... tak proč to nezkusit... rád si o takovém (jedno sezóním) testu přečtu
možná pro někoho námět... topení-radiátor se v létě nepoužívá a je vždy chladnější než okolní vzduch.....
základníé požadavky na výmeník, který je použitelný pro akva:
1) naprosto inertní vůči akvarijní vodě (nejlépe plasty, silikony, epoxidy apod. (stací poměrně tenký povlak)
2) snadné čištění - stačí se kouknout na hadice od externího filtru pod pár měsících provozu
3) dostatečná účinnost, poměrně malý hydrodynamický odpor
auto lednicky chladi o xy stupnu pod okolni teplotu, taze se muze stat ze z lednicky je mrazak... odzkouseno....
Peltierův článek, chladičem do vody anebo výměník na hadici z filtr. Funguje to perfektně, dokonce perpetum mobile, pokud napětí pro pohon článku bereme z turbínky umístěné na hadici k filtru.

na to jsou super lednice do auta na 12V nebo 220V ta nezamrzne a klidně do ni mužeš nalit vodu a smotat par metru hadice.. ta se dá sehnat použitá za par stovek
Větráček 100% funguje mně se nejvic osvědčilo těsně u hladiny pod úhlem 45
Když není takové teplo, tak můžeš mít ty díry ucpané, a v ledničce chladit lahváče

Ono je to vysvetleni dulezite proto, aby si nekdo nenamontoval vetrak dovnitr uzavreneho krytu a nemyslel si, ze stahne teplotu tim, ze bude michat stale stejny vzduch nad hladinou, a stejne tak proto, aby nelamal nad resenim vetrakem hul proto, ze vzduch ma prece jeste teplejsi nez vodu v akvariu, a jak by to tedy mohlo chladit? Prave tak je treba si uvedomit, ze se voda musi odparovat, ztracime ji, a jejim pouhym dolevanim zvysujeme v akvariu koncentraci latek, ktere se s vodou neodparuji, a ze si takto jen dolevanim muzeme snadno podstatne zvysit tvrdost vody behem par malo dni

.
Nad nekterymi fyzikalnimi principy nepremyslime. Treba kdyz nekomu spadne velke kladivo na palec u nohy, je mu myslim jasne v ten moment, ze s lehcim by to nebyla tak ukrutna bolest

. Ale nad jinymi musime premyslet, nemame je takto zazite.
Vysvětlení moc hezké.

Mi zatím stačí, že to s větráčkem funguje tak, abych stáhl teplotu ao to, proč to funguje jsem se zas až tolik do detailu nezajímal. Přece jen je to už nějaký ten rok, co jsem měl ve škole fyziku.

QNovobilsky napsal: Já si k ledničce ale hadičky tahat nebudu ani vrtat jí nebudu, to by někteří doma asi nerozdýchali
Kdyz provrtas lednici za 3 litry, k tomu ucelu koupenou, proc by nekdo vubec pipnul

.
www.levneelektro.cz/…
Akorat si rikam, ze kvuli par dnum v roce mit vedle akvaria dalsi skatuli...
Ani ne ... na youtube je maník, co takovéhle DIY věci dělá snad každý týden. A ledničku ukazoval také ... samozřejmě starou, použitou, relativně malou. Jako důležité zdůrazňoval to, aby měla výparník - malý mrazáček nahoře. A ten se nechá otevřený. Dovnitř pak už prostě smotá několik metrů hadice a honí přes to vodu. To bych asi zdůraznil - rada, že musí být lednička nad akva aby vytekla (a nezamrzla) voda je blbost. Nesmělo by tam být právě to klubo hadice - a bez něj toho moc neuchladí, voda bude v chladu jen po krátkou dobu.
Ale naopak tohle řešení je taknějak samo od sebe nezamrzající. Prostě buď tu vodu přes to honím, nebo ne. Mráz tam není, jen velká zima
QNovobilsky napsal:Prohánět hadičku mrazákem mi přijde trochu jako ze Star treku
Rozhodně by byl problém izolovat otvor do ledničky, ale dalo by se to realizovat. Já si k ledničce ale hadičky tahat nebudu ani vrtat jí nebudu, to by někteří doma asi nerozdýchali
Cim vic vody se odpari, tim vice tepla to musi odebrat z okoli, ta zmena skupenstvi neni zadarmo. A cim je odparovani vyssi (coz je dano i plochou na ktere se odpar deje), tim vice tepla odebira (coz da rozum). Vetrak zpusobuje prisun sussiho vzduchu na misto vzduchu vodni parou nasyceneho, protoze cim je vzduch mene vlhky, tim se voda odparuje lepe. A protoze voda ma nejvetsi povrch ve stavu rozstriknuti do co nejmensich kapicek... musim pokracovat, aby se vedelo, kdy to jak funguje?

0 08.07.2014 13:37 QNovobilsky Pet láhev bych řekl krizové řešení. Navíc musíte hlídat teplotu v akvárku. Zvažuji postavit teplotní spínač s hysterezí (níže jsem uváděl). Chlazení se spustí dejme tomu okolo 27/28 stupňů a vypne se, až teplota spadne na 25 (oddálím tím čas, kdy ventilátor bude zase třeba. Když teplota nespadne ventilátor poběží dále). S hysterezí pro to, aby se ventilátor nespouštěl a nevypinál každých pár vteřin, když by teplota kolísala například mezi 27 – 28 stupních. To by se větráček brzy opotřeboval. Jde tady o chlazení, aby teplota spadla jen například o dva tři stupně nebo alespoň něco. Spotřeba energie není v tomto případě veliká.
Pokud jde o malé ventilátory z PC zdrojů, je možné jej přesytit na větší otáčky. Já mám střední akvárko (70litrů). Větráček chci umístit kolmo nad hladinu – cca 5 centimetrů. Ventilátor pokryju síťkou skoro jako záclona, abych zamezil skoku rybek do vrtule.
Chci to alespoň zkusit. Větráček i většinu součástek mám doma, tak pak můžu referovat o zkušenostech.
Prohánět hadičku mrazákem mi přijde trochu jako ze Star treku

Rozhodně by byl problém izolovat otvor do ledničky, ale dalo by se to realizovat. Já si k ledničce ale hadičky tahat nebudu ani vrtat jí nebudu, to by někteří doma asi nerozdýchali

PET flašky jsou nejen neelegantní, ale pro běžně pracující i prakticky neproveditelné řešení. A jak píše amrtin, ventilátor funguje i na velké akva. A píšu to taky z osobní zkušenosti.
Funguje to.A snižuje to teplotu vody o tři stupně.Zrovna v tomto momentě je v nechlazeném akva 28,2 a v chlazených 26,2 a 25,6 a v pokoji 27.Ale nad 27 se v žádném chlazeném nedostanu ani když je v místnosti 35.To jsou fakta a nemusim nic počítat...

Asi by to chtělo nějakého fyzika, který by to dokázal spočítat, ale tam bude záležet na teplotě okolí, velikosti odparné plochy, rychlosti foukaného vzduchu, objemu chlazené vody, požadované teplotě v akváriu a zřejmě i na několika dalších ukazatelích. Osobně si myslím, že pokles díky ventilátoru bude u větších akvárií zanedbatelný. Ta zmrzlá voda v petce je sice otrocké řešení, není elegantní, ale je účinné.
a to, že ventilátor fungovat nebude máte odzkoušené?

Ne,ne,to chlazení funguje na principu odpařování teplé vody(v.musí foukat přímo na hladinu),to by v místnosti muselo být mnohem víc,aby toto (ventilátor) nefungovalo.
Pokud ventilátor žene horký vzduch z bytu, moc to nepomůže. Při skokovém ohřevu vody bych to řešil třeba tak, že bych dal do mrazáku petku s vodou a po zmrznutí vody bych ji nechal plavat v akvárku. Tím bych snížil teploty na únosnou mez. Při systému dvou petek, které by se prohazovaly a kdy jedna by byla v akvárku a druhá v mrazáku, by to mohlo celkem fungovat, ale je to takové stupidní řešení pro menší nádrže. Jiná varianta, prostorově dost náročnější, by byla, že bych sehnal malý mrazák, přes který by procházela hadička., do které by byla vháněna čerpadlem voda s akvárka. Čerpadlo by bylo napojeno na termostat a v okamžiku sepnutí by honilo hadičkou vodu přes ten mrazák. Jediný problém je v tom, že to chladící zařízení by muselo být nad akvárkem, protože v době, kdy by bylo čerpadlo vypnuté, by v hadičce nemohla být voda. Ta by totiž v mrazáka zmrzla a hadička by byla neprůchodná. Ono ale taky záleží na tom, jak máte velké akvárko. U malého bych to fakt řešil těmi petkami, u velké nádrže bych zvolil spíše tu druhou variantu, i když to chladící zařízení by muselo být nějak maskováno aby nevypadalo blbě.
jo muže, záleží kolik L AQ maš? bohatě stačí ventilatorky z PC já mam jeden na 60L nadrži a bohatě to stačí k udržení na 25st
Příčina je jednoduchá. Bydlíme hned pod "plechovou??" střechou, která je vytopená v horkých dnech. Voda má sice dlouhou setrvačnost, ale ono i slunce je natočeno na náš byt dlouho. Žaluzie v tomto případě nepomůžou. Větrání trochu ano, ale pořád to máme ve hlavně vyšších patrech a natočení na západ efekt skleníku. Řešením by mohla být klimatizace, ale nejsem její velkým zastáncem.
Teď pojďme, prosím, zpět k akvárku. Takže ventilátor může být volba?
QNovobilsky napsal: Osobně jsem zvažoval, co dělat, abych akvárko schladil, protože bydlíme v paneláku. V krátkých vedrech teplota stoupá i přes 30C....... Co na to říkáte?
Spíše než důsledky bych řešil příčinu. Sám bydlím v paneláku od roku 1965, první akvárko jsem měl kolem roku 1970 a nikdy jsem tak extrémně vysoké teploty nemusel řešit. Když si navíc uvědomíme, že voda má dost velkou tepelnou setrvačnost, asi bude problém někde jinde, ne jenom u vysokých denních teplot. Můžete sem dát aspoň krátkou prezentaci, aby si ostatní udělali představu?
Nejrychlejší řešení je vyhodit topení a pootevřít "víko" aspoň na 2cm a přes noc nechat víko otevřené.
ten ventilátor tak rychlý není aby to tu teplotu udrželo musí to jet cely den . ja to mam napojeny na spínací hodiny světel a pohoda . a pokud máš kvalitní topítko s regulací teploty nastav si tam si tam třeba 23-24stC a nemusiš řešit složitou termoregulaci.
0 08.07.2014 07:09 QNovobilsky No, případně použít ten s tou hysterezí, aby se ventilátor nespouštěl 100x denně... Rozmezí teplot například 28C spustit ventilátor a při teplotě 25C vypnout...
0 08.07.2014 06:49 QNovobilsky – Automatické chlazení
Osobně jsem zvažoval, co dělat, abych akvárko schladil, protože bydlíme v paneláku. V krátkých vedrech teplota stoupá i přes 30C. Dvě možnosti, které jsem bral vážně:
1. Uvažoval jsem o možnosti, že z filtru bude vytékat voda přes externí chladič s ventilátorem (mimo akvárium) nějakou nerez trubkou a bude stékat zpět do nádrže už ochlazená. Problém je teplota okolí. Asi by to chtělo skutečně výměník někde v chladu.
2. Ventilátor dám nad akvárko. Zakryju síťkou, aby nehrozilo, že by mi ryba skočila do vrtule. Umístím termistor do akvária (buď v nerez tyčince nebo ve sklíčku s pískem) a vodiče skryju v hadičce, aby nehrozilo, že se do vody dostanou látky z termistoru či kabelu...
Osobně se mi zamlouvá první schéma na těchto stránkách
pandatron.cz/…
Má to nevyhodu těžké kalibrace, ale dá se to podle mne zvládnout. Nastavil bych teplotu cca 28 stupňů. Po dosažení by se spustil ventilátor. Po poklesu pod 28 opět vypl. Možno nastavit i jinou teplotu... Co na to říkáte?
To se mi líbí,nedá se k tomu nějak sehnat/vyrobit plošný spoj?Já je sice kdysi dávno maloval a leptal,ale z toho už jsem vyrostl

Osazení a pájení už problém není

Jedno reseni jsem sem maloval loni,
rybicky.net/k/forum/510031.jpg , ale nevim zda to nekdo aspon zkusil, spis myslim, ze jsem si jen udelal cviceni z jednoduchych zapojeni

.
vetracky podporujou odparovani vody, ktere zavisi hlavne na teplote, rychlosti proudeni a vlhkosti, to znamena, ideální je suchý, chladnější vzduch, čeřící hladinu
takze pokud mas kryt/kryci skla uspusobeny tak, aby jsi na jedne straně vhanel vzduch a na druhé ho poustel ven, je to podle me o neco lepsi nez nezakryte akvarko, kde funis na hladinu....
ze zkusenosti mohu rici ze je dobry promyslet:
- ridici jednotku-termostat (ruzne reseni tu uz byly... vcerne resenich s postupnym narustem otacek)
- zdroj napájení - leckdy stačí i starší nabíječka na mobil, spínané zdroje apod.
- doplňování odpařené vody (klidně i 1/10 objemu denně!!), takže bacha na pokles hladiny! (ale i to lze celkem snadno vyresit, jak mechanicko-fyzikálně, tak elektronikou)
- pokud dávkujete CO2 tak je třeba zvýšit dávkování (rychlejší metabolismus, vyšší únik hladinou)
Přidat reakci
1 ...... 49
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 54886x