Chlazení akvária
aha jsem si nevsimnul, ze tam je uvedeno pracovni medium - nicmenene pak asi nejde mluvit o bezlucne jednotce - ten kompresor urcite slyset bude
to je ale jedno v kazdem pripade to je scifi kvuli par dnum v roce
...este k tej cene
co som pozeral? -tak sa tie chladiace jednotky pouzivaju vecsinou pri morskej akvaristike
a tam je prevadzka akva ovela drahsia...tak ze je cena tej jednotky v podstate zanedbatelna
...pise sa tam ze to pouziva R134a -teda je to kompresorove
peltier pri 200W je pri chladeni akva "nic"
pri autochladnicke tie peltiere stacia -ale len pre to ze je to uzavrete teda termoizolovane...
inac pri tej cene chladiacej jednotky? -mame uz klimatizaciu
na 99.9% je v tom to same co v te autolednicce - tedy peltier clanek - ale je to pro akvaristy tak je treba to patricne financne opeprit
peltierovy clanky lze vcelku levne koupit samostatne a neco podobneho si vyrobit - staci jen vzit nejaky vymenik, nalepit na nej peltiery a prohanet tudy vodu z filtru
nicmene vzhledem k tomu, ze tech horkych dnu je v roce jen par tak je podle me fakt lepsi vzit tu autolednicku natocit do ni 10m hadice a ta spotreba za tech par dnu v roce je naprosta nepodstatna
samozrejme uplne nejlepsi je resit pricinu a ne dusledek - tedy teplo ze svetel odvadet mimo akvarium
tady ohreju trochu LED polivcicku - vzhledem k provedeni LEDek je tento problem vyrazne jednodussi nez u zarivek - LED jsou totiz prisroubovany na chladici profil, ktery je na druhe strane krytu - tedy vzduch uvnitr krytu se prakticky neohriva - na akvarkach co mam nasvicene LED se teplota hejbe jen s teplotou v mistnosti
Moucha napsal: existuji specialni chladici jednotky, ale jsou drahy..... <a href="http://www.akvarista.cz/web/shop/item-teco-tr-10" target="_blank" rel="nofollow">http://www.akvarista.cz/web/shop/item-teco-tr-10</a>
taky me napadla teplovodiva oboustranna samolepka na zadni stenu s nejakym chladicem,
jako zajimavy vymenik mi prijde radiator od topeni, pres leto je topeni nebezi a radiator je tak prijemne chladnej.....
vetracky jsou porad asi nejjednodussi
Moucha napsal:..taky me napadla teplovodiva oboustranna samolepka na zadni stenu s nejakym chladicem,
...jako zajimavy vymenik mi prijde radiator od topeni, pres leto je topeni nebezi a radiator je tak prijemne chladnej..
No to take nejsou moc fajn napady. Kdyz bude mit akva 30 a v mistnosti bude 25, teplotni spad je tak maly, ze si ani nedokazu predstavit, ze by ten chladic neco uchladil, i pri obri velikosti.
Topeni je stejne teple jako mistnost. I kdyz citime chlad, kdyz na nej sahneme, je to tak. Chlad citime, protoze sahame na kov, ktery lepe odvadi teplo z nas.
Fakt je v chlazeni akva to nejdulezitejsi 1. odvest pryc teplo od osvetleni, nez ohreje akva. Pak bude akva mit +- stejnou teplotu jako mistnost, a to vetsinou staci.
existuji specialni chladici jednotky, ale jsou drahy.....
www.akvarista.cz/…
taky me napadla teplovodiva oboustranna samolepka na zadni stenu s nejakym chladicem,
jako zajimavy vymenik mi prijde radiator od topeni, pres leto je topeni nebezi a radiator je tak prijemne chladnej.....
vetracky jsou porad asi nejjednodussi
teď už není třeba dalších reakcí
Tohle jsem tady take nekolikrat psal, autolednicka ma mizivy chladici vykon, a mizernou ucinnost, pri prikonech nejakych 40W dokaze chladit tak 10W (odhady, nebrat uplen za slovo). To je na chlazeni nejakych 300 litru jako prd.
Proto je nejucinnejsi a nejlepsi pouzit ty vetracky, protoze za stejnych 10W dokazeme efektivne odvest treba 60W tepla od svetla, co by jinak akva ohrivalo, a jeste akva chladit zvysenym odparem. Vyparne teplo litru vody je totiz ekvivalentni energii, kterou privedeme 6l vody k varu.
tak to už jsem kdysi, kde si četl. Chlápek natáhl hadici z filtru a protáhl ji mrazákem či ledničkou a vyrovnával to topítkem. V lednici té hadice bylo víc a byla smotaná aby bylo v chladu víc vody. Měl externí filtr.
Používal tedy lednici do auta, sloužila dobře, jen ta spotřeba.
pořád se tu bavíte o chlazení vzduchem, je pravda, že tady zmiňujete kvalitní trafa a větráčky za dobrou cenu ale mě by třeba zajímalo jestli není i jiný způsob chlazení než vzduch...?
afinko napsal: Mas nato rozumne fyzikalne vysvetlenie preco by sa pri podtlaku malo lepsie odvadzat teplo ako pri pretlaku? RadioactiWe napsal: Na nete som sa ohladom chladenia PC dočítal že vždy je lepšie keď sa von ťahá viac vzduchu než tlačí von. Bližšie som to neskúmal
cim vyce se teplota blizi teplote varu tim vic se odparuje.... jinak taky dochazi k vymene vice nasyceneho vzduchu za mene nasyceny cimz se taky zvysuje vypar, a pohyb vzduchu taky napomaha vyparu
pri poklesu tlaku klesa teplota varu..... ale v akvarijnich podminkach bych rekl ze je to zanedbatelny....
navic vetraky odsavaji vlhci vzduch od hladiny.....
ale stejne mam nainstalovany vetraky, aby foukaly chladnejsi a sussi vzduch pod kryci sklo
RadioactiWe napsal: .. najúčinnejšie čo sa týka chaldenia, je spraviť z toho vzdušný tunel - objem vzduchu von = objem vzduchu dnu ..
No bez toho by to slo spatne, tak je to snad vzdycky, jinak by byl stejny problem jako s Cimrmahovym genialnim hornickym vytahem.
Aby to slo vsechno dobre (jinak budou vetracky vetsi cast sveho vykonu spotrebovavat na mixovani vzduchu, kdyz budou jen osazene na jinak tesnicim krytu), je treba aby balo v krytu i dostatek dalsich rozumne umistenych der, s celkovou velikosti vetsi, nez prumer vetracku. A pri cereni hladiny proudem sussiho vzduchu z vetracku se bude voda odparovat rychleji. Samozrejme existuji pripady (hlavne pri nedodrzeni dostatku dalsich vstupu vzduchu), kdy se bude jevit lepsi odsavat.
Kazdy si snadno muze spocitat, kolik vody z akva musi odparit aby teplota poklesla pod teplotu okoli o X stupnu. Ale nejdulezitejsi na tom je, jak pise RadekCX, ze to teplo, co je "odpadem" osvetleni, jde pryc a nezahriva akva nad teplotu okoli. Malokdo ma doma nad 30 (jen ja v podkrovi
)
Čo som napísal ohladom chladenia PC bolo zdôvodnené tým, že ak z PC skrine ťaháme viac vzduchu von, vzniká slabý podtlak ktorý pomáha odvádzať teplo.
Keď sa
podobne zamýšlam nad chladením odparom, asi by bolo tiež lepšie dať vetráky ťahať vzduch von - teoreticky by sa tým malo pomôcť odparu a lepšiemu odvádzaniu pary. V opačnom prípade by vnútri vznikal pretlak, čo by podla môjho názoru príliš nepomáhalo ani odparu, ani odvádzaniu vzniknutej vodenej pary. A čo sa mi javí ako absolútne najúčinnejšie čo sa týka chaldenia, je spraviť z toho vzdušný tunel - objem vzduchu von = objem vzduchu dnu
Čo by na to ale povedali práve spomenuté labyrintky po pravde neviem
no v kanclu by bylo taky mensi teplo, nebyt v centru praglu, okna k vychodojihovychodu, 5lidi + 5 vykonych compu + vypocetni masina s raid polem (i ta opevovana i7 dokaze pri zatezi vyhnat teplotu k bodu varu)
a taky diky sussimu vzduchu se mi lip dari srazet teplotu odparovanim, zarivky mam zaveseny nad akvarky s krycimi skly, takze kolem nich muze proudit vzduch
problem je jedinej - ze chladic ofukovanej vetrakem zachovava nejakej tepelnej spad - tedy napr. topim vykonem 50W a teplota mistnosti je napriklad 24st chladic se ustali na teplote o 10st vyssi tedy ma 34st - velmi zjednodusene pro tyto teploty plati, ze kdyz se bude zvysovat teplota v mistnosti tak stejne poleze i teplota na chladici - pokud tedy bude v mistnosti 35 tak na chladici bude 45st a bude chladit onech 50W tepelneho vykonu
pokud bude v mistnosti teple 35st akvarium tak proste jej nelze ochladit pod tuto teplotu jinak nez odparem vody
osobne si spis myslim, ze situace je naprosto jina (nejedna se o nejake chlazeni - odebirani tepla) - ty vetraky co montujete neochlazuji ani tak samotne akvarium (meli byste v pokoji pekne pareniste), ale zabranuji predavani tepla ze svetel do vody - teply vzduch ktere produkuji svetla.
Je treba si uvedomit, v pripade 100W zarivek sviti/topi do vody jen cca 25W (a z tech se nepremeni na teplo vsechno), zbylych 75W jde na ohrivani vzduchu pod krytem a krytu. Pokud zabranite tomuto teplemu vzduchu styku s hladinou - treba tim ze ho odfouknete - tak zabranite i ohrivani akvaria. Tipuji ze vetsi problem budou mit ti co nemaji kryci skla - kryci sklo totiz ten teplej vzduch nepusti k hladine a maji kryt ze spatne vodiveho materialu (drevo, plast).
Svitim do 129l akaria 63W zarivek a i v nejvetsim horku nemam vic nez 27st. Mam ale kryci sklo a hlinikovej kryt, kterej teplo vyzaruje mimo prostor krytu.
principialne je to jasny jak facka.... vo tom zadna... jen jsem chtel naznacit ze oproti uchlazeni beznyho PC je o neco narocnejsi uchladit bezny akva (pocitam nad 100L a teploty v mistnosti nad 35°C)
stejne nic moc novyho nevymyslime...a jako i dalsi temata je tohle rozebrano do podrobna jiz nekolikrat....
to jsou teda moudra...proboha fyzika place
proc do toho tahas t.kapacitu vody!!! zalezi jen na jednom - jaky je chladici vykon a jaky je tepelny vykon chlazeneho predmetu - pokud bude chladici vetsi bude teplota klesat, pokud bude tepelny vyssi bude teplota stoupat - smytec nic vic v tom neni treba hledat
chlazeni se vzdy navrhuje pokud to lze tak aby melo vyssi chladici vykon nez je potreba a provadi se regulace - idelane treba PID regulatorem
tepelna kapacita ovlivni jen rychlost ohrivani a chladnuti a ono kdyz neco pomalu chladne tak stejne tak se to i pomalu ohriva!!!
a taky zchladit PC o jeden stupen je vetsinou jednodusi nez zchladit akva o jeden stupen.... jsou rozdilne merne tepelne kapacity, voda ji ma hodne velkou...
cs.wikipedia.org/…
V PC ochladzujes chladic tym, ze chladnejsi vzduch ktory prudi ventilator odobera teplo (energiu) z teplejsieho chladica.
V akvariu to z casti funguje rovnako, ale k ochladzovaniu prispieva este jeden fyzikalny jav, ktory v PC nefunguje:
Odparovanim vody sa spotrebuvava energia (teplo) a preto sa kvapalina odparovanim ochladzuje, tento jav sa nazyva "Evaporation" (vyparovanie) a je popisany napr. tu:
en.wikipedia.org/…
Z tohto textu je pre nas pripad zajimavy tento uryvok:
Since the kinetic energy of a molecule is proportional to its temperature, evaporation proceeds more quickly at higher temperatures. As the faster-moving molecules escape, the remaining molecules have lower average kinetic energy, and the temperature of the liquid, thus, decreases.
Viac krat som sa zamyslal nad tym ci je lepsie vzduch do akvaria vhanat, alebo ho odsavat, aby bolo chladenie co najucinnejsie. Ziadne rozumne fyzikalne vysvetlenie ma nenapadlo. Mate niekto rozumne vysvetlenie preco by malo byt vhananie/vyhananie efektivnejsie z pohladu chladenia?
Cože? Jak může být chlazení PC něco jiného než chlazení AQ. Teplo jako teplo, které se odvádí z určitého bodu či místa, samozřejmě pomocí odparu jak píšeš, ale už je jedno, zda vzduch do AQ tlačíš a někde utíká ven, či ho taháš ven a někudy se ti tam tlačí. Fyzika je hold fyzika
. A jak píše Keltoman, záleží na konkrétních podmínkách!
Chvala Bohu, ja sa sťažovať nemôžem. Svietim 4x54w a teplota nejde nad 26... Ale nech Vam to všetkym chladí
Držte sa
Keltoman napsal: Záleží asi na konkrétních podmínkách...
Asi tedy akva nema dost dalsich moznych vstupu (pri obraceni vystupu) vzduchu, krome vetracku. To je jedina konkretni podminka, ktera by se mohla uplatnit.
Záleží asi na konkrétních podmínkách. Dovnitř jsem foukal asi 2 týdny, po obrácení - tedy při odsávání dosahuji lepších výsledků co se teploty týče. A navíc do akva nenasávám prach... Ale jak jsem již viděl na jiných fórech, názory na směr větráčku versus akvárium se dost liší
Osobne myslim, ze je jim to jedno. Vetry foukaji i ve vietnamu atd. Co by mohl byt problem, je rozbijeni hnizd. Ale u toho zase bude skoro jedno, jestli taham nebo foukam. Pritom bude lepe vypnout.
napadly mě labyrintky, tam je asi lepší ven, než foukat na hladinu, ne?
Chlazeni PC je neco zcela jineho. Tam odvadis vznikle teplo, pri chlazeni akva ho chladis s pouzitim energie odparu vody. Tim ho muzes ochladit i POD teplotu okoli. A tam je lepe, kdyz na hladinu vody foukas.
Na nete som sa ohladom chladenia PC dočítal že vždy je lepšie keď sa von ťahá viac vzduchu než tlačí von.
Presne po tomto chladiči som poškulal, hlavne kvoli jeho geniálnemu uchyteniu a prietoku
Pokud ho umistis tak, ez do akva bude foukat, bude efekt jeste o chlup lepsi.
0 12.07.2011 13:13 Keltoman – Větráček Arctic F8 Pro
Dobrou zkušenost jsem udělal s novým větráčkem do PC typu Arctic F8 Pro:
www.soural.cz/… (koupil jsem ho za pouhých 94 Kč, švýcarský výrobek). Je zcela bezhlučný (má fluidní ložiska). Napájím ze zdroje 12 V a spínám automaticky zároveň s osvětlením. Větráček je umístěn tak, že vzduch z akvária odsává. Při současných parnech se teplota vody pohybuje okolo 24-25 st. Celsia. Krevetky jsou maximálně spokojené
Starší reakce
jo jeste to mereni... napeti na vetraccich cca 4,6V, napeti na vystupu termostatu cca 14,4 V
takze vsecko v pohode
a co nejaka izolace, aby ti to nevychladalo???
0 21.06.2011 07:33 JuraS co já bych dal za "přehřívané" akva..nejlépe to třecí a pro prcky..i když i to hlavní...večer dohřívat na 28c něco stojí a přes den mi to sotva udrží světla...
já si dal k větráčku "termostat" sestavený z tranzistoru,trimru a termistoru . Kdyby někdo chtěl můžu mu poslat schéma s návrhem tištáku. Celá sestava vyjde na pár korun. Výhodou toho zapojení je že ventilátor nemá jen dva stavy ( zap/vyp ) ale má otáčky podle toho jaká je pod krytem teplota .
I já si vyrobyl větrání z větráčku na PC a termostatu na boiler.A řeknu vám že to funguje perfektně.
Jj, mám to teď jen na 6V, to udržuje stálou teplotu vody 24 stupňů.
tak kdyz tak to dej jeste na min voltu... ja obcas provozuju dva 12V 120*120mm PC vetraky na stary nabijecce od SonyEriksonu K700i (cca 4,5V) a vsecko v pohode
Máš pravdu, zapojil jsem oba větráky na 9V, vše bez problému. Jen to trafo je tak vřelé, že mám pocit, že snad shoří. Jinak díky za odpovědi všem.
pokud je napajeni jentaktak (trosku podmenzovany) tak bejvaj problemy s roztocenim, ale kdyz to mam 2+2+2 tak nejni problem
jj
...riadenie DC motorov je jednoducha a zaujimava zalezitost
tam sa clovek moze vyzabavat
da sa to riadit napr.aj pulzne trebars z 555-kou
a komu ide o co najnizsiu spotrebu? tak to ide riadit aj "priamo" -triakom primar trafa
...proste je spusta rieseni ako "roztocit vrtulu"
Tak jsem prave nainstaloval termostatickej vypinac
napajeni (od stareho modemu asus): Amigo AM-121200AV
vystup: 12V 1200mA 14,4VA stridavy proud
elektronika netusim delal mi to kamos asi diodovej mustek + komparator, cidlo je termistor, spinaci teplota je regulovana promennym odporem
neco jako
www.elektronikacz.borec.cz/…
budu muset z kamose vytahnout schema, zabudoval to do kindervajicka
kalibrovany je to na
spusteni 26,2°C
vypnuti 25,2°C
vetraky 6x SUNON 40x40x10mm, 5 V/205 mA, EB40100S2-999 cena 54kc/ks (www.GME.cz)
jsou spojeny do serie po trech paralelne spojenych parech (2+2+2), protoze elektronika dava o neco vic nez 12V (budu to muset premerit), kazdopadne vetraky jedou na plnej vykon
4 ma na velkym akva a dva mi chladej minicko vedle
cidlo reaguje dost rychle
kdyz jsem to zapojil 2+2+1(12V/0,23A PC vetrak), tak nektery ty maly vetraky mely obcas problem se roztočit, kdyz jsem do nich stril tak se rozjely
...ak mozem poradit?
tak dost slusne su napr. MWS895GS
tak jsem se zvedl a podival se na trafo. Mám to nastavené dokonce jen na 4.5V a přímo na trafu je malá tabulka kde je uveden max. proud pro každé napětí. Pro 4.5 V je zde 190 mA. Bohužel nevím kolik mA berou ty velké PC větráky. Standardně jsou na 12V.
U mě to funguje, nic nehoří a elektortechnika je mi fuk, znám lepší zábavu
P.S.: kdyby to zahořelo koupím nové silnější trafíčko za 150 korun :o)
Maximalni vykon na sekundardni strane je 3.6VA tzn. pri 12V je to 3.6/12 coz je presne 0.3A (300mA). Jelikoz je to zrejme trafo s odbockama tak je cele sekundarni vinuti vinute jednim dratem, ktery je dimenzovan na 300mA. Tzn. na nizsich napeti neplati napriklad pri nastavenych 6V ze muzu taha proud 3.6VA/6V tedy 0.6A protoze by ten drat v trafu shorel. Proto se uvadi jak maximalni vykon tak maximalni proud. Tolik mala elektrovsuvka.
Takze at kolega nastavi 12V a pripoji oba vetraky (bacha na polaritu).
P.S. Vsimete si ze to trafo bere ze site skoro 9W a dava pouze 3.6W - tzn. ze cca 60% veskere energie jde na topeni
(kolega nam pak jiste potvrdi, ze to trafo hreje jak kaminka - cinan zase setril na plechu a medi)
NHKG napsal: Takže větráčky potřebují 12V, což trafo umí. Mají odběr 0,08A a 0,15A což dělá dohromady 0,23A. Plně nechápu kolik dá maximálně trafo při 12V, ale asi to bude těch 300mA = 0,3A takže utáhne oba větráčky najednou. Nemusíš se bát a klidně to zapoj.
Shořet to může jedině, když to blbě zapojíš nebo se ti dostane někam vody kam by neměla a podobně ... Neboj se toho, bude ti to fungovat. Mám stejný trafo jako ty a na něm dva velký větráky. Už delší dobu bez problémů. Připojil jsem to na spínací hodiny ke světlu. Na 12V to stejně nepustíš, protože to dělá zbytečně rámus a pro účely chlazení stačí pomalý chod, kterého docílíš tím, že nastavíš trafo na nižší voltáž. Já to mám tuším asi na 6 voltů a nic není slyšet a i v horkých dnech mám stabilní teplotu kolem 25ti stupňů. Taky se mi hodně osvědčil kryt akvária z hliníkovejch desek - ty sice nejsou levné, ale krásně vedou teplo.
Přidat reakci
1 ...... [32] ...... 49
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 54876x