Jak se zbavit řas v akváriu
http://rybicky.net/clanky/625-rasy-a-podobne-organismy-v-akvariu
Pro případné přesnější a rychlejší určení příčin vzniku řas, je vhodné poskytnout co nejvíce informací. Ideální je založit prezentaci Vaší nádrže s co největším množstvím relevantních informací a fotodokumentací.
https://rybicky.net/nadrze/
Klíčové jsou informace o stáří nádrže, jak a jak často probíhá údržba, jakým osvětlením a ve jakém režimu svítíte, jaké jsou hodnoty zdrojové vody a jaké vody v akváriu, zda hnojíte, čím, jak často a v jaké míře, kolik a jakých ryb máte, jakou máte filtraci a tak dále. Uvádějte co nejkonkrétnější údaje. Neurčité údaje při určování příčin vzniku řas příliš nepomohou.
0 23.03.2015 19:03 Gabča – Zabíhající akva plné řas
Prosím o radu. Jsem začátečník, před týdnem jsem napustila své akvarium 80x35x35. Pod štěrkem mám substrát NutriPlant od Diversi a při prvním napouštěním jsem měla problém s tím že jsem ho málo zatížila štěrkem a všechno mi začalo plavat, tak jsem vodu vypustila přidala štěrk a napustila, ale i přesto jsem měla prvních cca 20 hodin vodu hnědou ale cca za 30 hodin byla krásně čistá. Vodu jsem od napuštění 2x měnila (něco přes 1/3 ) ale i tak má po odkalování dost hnědou vodu, v akváriu ne ale v kýblu. Jinak filt mám fluval U2 a ve čtvrtek jsem se do něj pdívala a byl dost zanešenej takovým bahýnkem, tak jsem ho vybrala ve vodě z akvaria a vrátila z5. Na víkend jsem odjela a nechala jsem filtr puštěný s mírným vzduchováním kulí rybičkám ( 3xbetta) a svícení 13h/den. Přijde mi že i když mám průtok filtru stažený na minimum tak mám dost veliký proud v akváriu. Po víkendu jsem přijela a koukám a narostla mi v akva řasa. Na rostlinach a na dně takové hnědé chuchvalečky a na kameni a na předním a zadním skle zelená dlouhá řasa. A bílá plíseň na kořenech nemizí.
Moje akva
rybicky.net/nadrze/22751…
Myslíte že to může být tím hnojivem pro kytky? Jestli by jsem neměla akva cele vypustit vyndat a proprat štěrk a ten nutriPlant vyhodit do pryč. Nebo zrušit vzduchováni u filtru a méně svítit?
Moc děkuji za rady.
Starší reakce
Nejdříve doporučuji založit prezentaci akvária, podrobně vyplnit všechny informace a dodat fotky. Jinak je to věštění z křišťálové koule.
0 25.02.2015 12:15 Sethi – řasa
Ahoj,
potřeboval bych poradit ohledně rostlin v akva. Cca před třemi měsíci jsem ho založil, nicméně před měsícem začaly rostlinky umírat a nastoupila řasa.Teplota vody 23-24 světlo 2x30w, objem akva 180l.Ptal jsem se v akvaristice ne jenom v jedné a v každé radí něco jiného.Někde říkali že je moc světla což mi nepříjde naopak si myslím že by mohlo být i 2x40w, ale nechci do toho ještě tak zasahovat pokud nebudu mít více jasno.Prozatím jsem začal měnit 1/3 vody týdně, ale nevím jestli nakoupit rostlinky a zasadit je nebo udělat ještě něco před nákupem.Případně nevím jestli přidat hnojivo (někdo říká že ano někdo zase ne).Ještě jsem objednal nový filtr jelikož jsem slyšel že velký průtok což u mého současného je není taky 2x dobrý.Děkuji za rady a pomoc.
Starší reakce
V prezentaci mas "Vnitřní Aqua Fan 2 Plus + Aqua Fan 1 Plus". Timhle zpusobem to nejde resit, 2 x 0 = 0. Ty filtry nemaji zadne medium pro nitrifikacni bakterie. Biomolitanem by mela voda tect 5 az 10cm/min (ano, za minutu, tak pomalu), aby co nejlepe probihala nitrifikace. Rekneme ze 3 az 15 bude fajn, do 30 to jeste neco dela, dal uz je zbytecne se o nitrifikaci bavit. Vrstva pres kterou to touto rychlosti tece (jako by to byl volny prostor, zapomen na poreznost a slozitost poru) by mela byt alespon 2cm silna, lepe 3cm. A kdyz das pod nasavani pidihoubicku, jsi uplne nekde jinde. Rekneme si jeste, ze vnitrni filtr nema za ukol sbirat smeti z vody, toho si moc nevsima ani kdyz plave kolem biomolitanu, ma nitrifikovat, uz nazev filtr je zavadejici. Tim ze to smeti temer nebere, se neucpava a muze bezet dost dlouho bez udrzby. Ve zdravem akvariu viditelne smeti volne ve vode nema co delat, proste tam neni bez ohledu na filtr. Vyjimky jiste jsou, ale o to ted nejde.
Mam zkusenost s Fan 3. Mam ho ve 200l akvariu, pod nej jsem namontoval biomolitan 30x14x10cm a podle toho jak akvarium funguje, ten filtr dela co ma.
Jeste dodam, ze jiste ze mohou prijit odezvy, ze to co pisu neplati uplne obecne, ze nektera akvaria maji filtr uplne jinak, a ze nekde staci ze nitrifikuje dno a filtr sbira smeti, proste moznosti je vic, ale kdyz mam zaridit akvarium, a chci aby to fakt jelo jak ma, a pokud mozno co nejdriv, pridrzim se uvedenych hodnot a nebudu s tim co je normalni smlouvat, protoze ten kdo si muze dovolit nejvic, jde presne opacne co nejvic na jistotu.
Mám tetra tec 700,ale dnes bych koupil Tetra tec 1200.
Jaký filtr by jsi teda doporučil. Pokud je primární problém ve filtru, není nic jednoduššího než koupit nový
Tyhle filtry jsou spíše honiče vody a musíš počítat,že po čase ti výkon filtru klesne nejméně na polovic.
Těch 450 l/hod musíš vydělit min. dvěma, tedy to je cca výkon po zašpinění. Ten štěrk má tu nevýhodu, že se bude velmi špatně odkalovat, tedy se no něho bude špatně nořit odkalovací zvon.
Díky za radu. Filtr je dle výrobce určen pro akvária od 100 do 150 litrů, s výměnou 450l/hod. z těchto informací jsem vycházel, když jsem jej kupoval. Nicméně ležel mi doma ještě jeden FAN 1 plus, tak jsem jej tam teď přidal.
Co se dna týče, ten štěrk je spíš jen dekorativní. Spodní část je "staré dno" ve výšce cca 6cm a na něm 1cm toho štěrku. Měl bych tedy ten štěrk nahradit něčím jiným?
Dvě poznámky. Poddimenzovaná, tedy lépe řečeno filtrace s malým objemem filtračních hmot a ne zcela vhodné dno, tedy složené z drceného štěrku. To jsem z mého pohledu věci, který bych začal řešit. Obojí je na výměnu.
Něco podobného jsem měl taky. Časem jsem se toho zbavil,ale pořádně nevím jak. Jediné co jsem dělal,bylo ustavičné protrhávání poškozených rostlin,a zaměřil jsem se více na čistotu akva,jelikož jsem měl čerstvé akva s klasickými chybami začátečníka.
Takhle podle té fotky my to nepřijde nějak dramatické,šíří se to i na ty původní kytky?
Starší reakce
Já jsem rád za každou radu, určitě to přeměřím před výměnou a ozkouším si to.
Já to píšu protože spousta lidí si myslí, že když do akva leje vodu, třeba jako ty z 20 mg/l dusičnanů, že to přeci akvo nemůže sežrat, ale rup ty boty, nula není nemožná a jestli máš třeba o trošku více fosforu, už to může bejt rozhozený. Jak píšu, nemusí to tak bejt, ale moje zkušenosti jsou takový. Ono to zkrácení doby osvitu, taky bude mít na spotřebu živin vliv.
Tak před výměnou jsem jednou naměřil 10mg/l ale většinou to měřím v prostřed cyklu. J8nak jsem sehnal UV lampu ve sklorexu pujčují jupí.
Kolik máš toho dusíku před výměnou vody? Ono je klidně možný že je spotřebován bezezbytku a to je dobrej spouštěč. Netvrdím, že to tak je, ale nízkej dusík se při sinici vyplatí řešit jako první.
Tak egerie je, ostatní musím mrknout a asi pořídím. Děkuji za rady.
20mg/l NO3 to není zase tak strašné pokud použiješ rostliny které ho sežerou nevidím problém. Taková Heteranthera, Egerie, Limnophila plovoucí Pistie nebo Ceraphilum Demersum nebo jak se jmenuje to jspu největší požírači NO3. Já mám dohromady 6600lm a svítím jen 10 hodin denně a bohatě to stačí.
Jo a kolik mají dohromady lumenů? Moje dohromady mají 2750lumenů.
No vztupní voda má 20mg/l tak že to je problém ale jde to. Já jsem asi svítil dlouho denně 13hod. A to všemi naráz. Teď teda svítím 12hod. Přední rampa a zadní od 12-16 hod.
Já mám třeba menší akva 112L a svítím tam 3x35W T5 i když vím že ty Juwely tolik nedávají. Je pravdou že to tvoje akva je čerstváček a potřebuje delší dobu na zajetí. PO4 podle testu JBL mám mezi 2-3mg/l a vše funguje jak má. Na šutru mám třeba ruduchu ale není to nic hrozného. NO3 udržuju 10-25 mg/l
Dnes koupím test a uvidím. Večer napíšu jak jsem dopadl.
Prý tam mám moc světla. Teď jsem už změnil polohu rampy a řekl bych že proudu mám až až.
Kolik mas fosforu (PO4)? Pokud nemas PO4 test, tak zacni tim. Cisti a vymenuj vodu, dokud se s PO4 nedostanes do prijatelnych mezi. Pak res ostatni. Doporucuji JBL PO4 test. Drzim palce!
Není sinice z malého proudu v akva?
No prý to je že jsem tam moc svítil to jsem už hodně omezil ale víc už nemohu kvůli kytkám hodně mi chřadnou.
Mně to fungovalo, ale je to přece jen chemie a nemělo by se to používat často ani dlouhodobě. Je nutné především odstranit důvod nadměrného růstu sinic.
Moc děkuji, poslední věc nemáš zkušenost s easy life bluexit? Mělo by to být proti sinicím.
UV-C projde bez problémů přes křemenné sklo a z toho se také vyrábí krycí trubice v lampách. Běžné sklo vysoké procento záření odrazí do prostoru, navíc pokud bys chtěl použít UV lampu pro osvit nádrže musel bys odstranit veškeré živočichy i rostliny jinak by zaručeně došlo k jejich poškození a možná i usmrcení.
Pod vodu to dávat teda nebudu, nejsem sebevrah ale kdyby byla nad hladinou? Jak to je s UV-C projde přes sklo?
Aha děkuji, tak musím nějak zkusit sehnat UV lampu.
Tak to bych v žádném případě nedoporučoval. Navíc by takto UV záření nefungovalo, bylo by odfiltrováno hadicí.
Zkus nějakou akvaristiku, už jsem se setkal s tím, že se tam dalo na zapůjčení domluvit.
Právě že nemám od koho.
aj bych za to zaplatil.
Já jsem taky před časem bojoval se zeleným zákalem. Začal jsem měnit velmi často větší objem vody ale nopomohlo to tak jsem si koupil na aukru UV lampu 11W pro zahradní jezírka za 500kč a problém vyřešen. Ty značkové JBL nejsou špatné ale ta cena je příšerná na to že ji použiješ jen jednou. Nebo si ji od někoho půjč
Už jsem se i na toto koukal, jakou by jsi mi doporučil?
Tak zelený zákaly, to jsou dlouhotraťový záležitosti, ale jedna zkratka možná existuje a jmenuje se UV lampa, mrkni na to.
Jak jsi sám zmínil, tak pokud byly ty původní rostliny emerzní, tak měly jinou stavbu listů než nové submerzní výhonky. Emerzní rostliny mají obvykle mnohem více průduchů než jejich submerzní verze, a kromě toho mívají také mnohem tlustší kutikulu (voskovou vrstvičku kolem listů) a i celkově bývají jejich listy tlustší (což nemusíš pouhým okem poznat). Kvůli tomu musí po jejich ponoření do vody živiny (vč. CO2) překonávat mnohem větší překážky, aby se do nich dostaly. Proto emerzní rostliny ponořené do vody rostou obvykle několikrát pomaleji než jejich submerní verze. A z tohoto důvodu se pak také budou takové rostliny snažit o to, aby si co nejdříve vytvořily submerní verze listů. Poté, co to udělají, ty emerzní listy obvykle "odepíšou" a "vysají" z nich co nejvíce živin, které pak přesunou do nových (submerzních) výhonků. V této fázi přestávají staré listy růst a začnou odehnívat a rozpadat se. Jakmile listy přestanou růst (nebo rostou velmi pomalu), stávají se mnohem snazším místem pro uchycení řas. Kromě toho vědci nedávno zjistili, že některé druhy řas dokáží získávat živiny i přímo jejich "vysáváním" z rostlin (takže si dokážu představit, že u těchto starých, "obětovaných" listů se na ně řasy slétnou jako moucha na hovno, a taky se na tom trochu přiživí). K podobnému odepisování starších listů může samozřejmě docházet i u submerzních rostlin v případě, kdy daná rostlina nemá k dispozici (v substrátu nebo ve vodě) dostatek některých živin. V takovém případě (aby nezemřela a mohla si dovolit vyhánět nové výhonky) prostě staré listy odepíše a živiny z nich přesune do nových listů. Pokud se ale brzy situace v akváriu nezmění k lepšímu, tak to samozřejmě za pár dní až týdnů skončí s takovou rostlinou špatně. Na nových listech (a rychle-rostoucích rostlinách obecně) se prostě řasy uchycují hůře.
Nepomohou určitě, jak už bylo zmíněno. Jediný plž, který si u mě kousl štětičky je clithon sp. Ale ani u něj nemůžeš čekat, že se do ní s radostí pustí a spase větší nánosy. Kdo by jedl "kuřecí" párky ze separátu, když na stejném talíři se směje krásný hovězí steak
Nebo potom další možností jsou mladé parmičky černopruhé, ale u nich pozor na prostor i do budoucna!
Jako dle mě jsou správně obě verze, teď záleží, jak kdo pochopil můj, protože ono je opravdu pravdou a na tom trvám, že i když jsou v AQ řasy, tak je mítus, že by se nesmělo přidávat žádné hnojení, protože tím se řasy rozšíří. Ano, rozšíří, ale jen zezačátku, než rostliny pořádně nastartujeme chybějícími živinami (třeba jim chybí jen Fe a Mg, ale ostatní jsou v přebytku). I přesto si rostliny začnou brát chybějící např. Fe a Mg a díky tomu začnou správně spotřebovávat i ty ostatní, přičemž díky chybějícímu Fe a Mg normální ostatní živiny spotřebovávat nemohly, a proto tedy správně nefungovaly, nespotřebovávaly, takže tím pádem rostly řasy.
Chybějící živiny nastartují spotřebovávní ostatních živin
Takže je mýtus, že když jsou řasy, nehnojte...
Samozřejmě i to lze, ale musíte zjistit, co vlastně a proč jsou v AQ řasy, většinou je to ohledně živin. Pak to může být ohledně přebytečného světla/málo rostlin, malý tok v akváriu > tím pádem nerozhánení živin k rostlinám, přebytek živin samotného hnojení (to už ano, pokud se nejedná o chybějící živiny, které povzbudí vstřebávání ostatních živin!..., a mnoh dalších - je proto mít na paměti dobré vyvážení těchto parametrů a zjištění důvodu, proč se řasy vyskytují
Možná se mnou souhlasit nebudete, ale mám to zjištěno a vždy to fungovalo, navíc, příručky a internet to též potvrzují
http://rybicky.net/clanky/625-rasy-a-podobne-organismy-v-akvariu
Pro případné přesnější a rychlejší určení příčin vzniku řas, je vhodné poskytnout co nejvíce informací. Ideální je založit prezentaci Vaší nádrže s co největším množstvím relevantních informací a fotodokumentací.
https://rybicky.net/nadrze/
Klíčové jsou informace o stáří nádrže, jak a jak často probíhá údržba, jakým osvětlením a ve jakém režimu svítíte, jaké jsou hodnoty zdrojové vody a jaké vody v akváriu, zda hnojíte, čím, jak často a v jaké míře, kolik a jakých ryb máte, jakou máte filtraci a tak dále. Uvádějte co nejkonkrétnější údaje. Neurčité údaje při určování příčin vzniku řas příliš nepomohou.
Přidat reakci
1 ...... [38] ...... 57
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 43487x