LED pásek
A parametry toho cípu?
Technicke informace jsou v prispevku 03.04.2013 20:17 ?
pro představu vám ukáži čip o kterém píši
je to kombinovaný čip který se nikde neprodává
ano je to přesně tak jak píšeš ale pokud již má někdo pásek který vyzařuje 120 a nemá chladič pro vhodnou optiku pak postačuje paprsek s odrazem zužit a tím pádem protáhnout do stejného uhlu
tyto optické difuzory nejsou lupy pozor na zmateční nabídky některých prodejců
já jsem zvolil čip s vyzařovacím uhlem 170 a profil s difuzorem 180 pro alu kryty s uhlem 70
Josef Vávra napsal: ...není problém nasvítit jak za bílého dne akvárium 500L 40 watama
Jen pro informaci ostatním, abys nebyl za šamana - docílíš toho jak jsem pochopil předřadnou optikou, kdy ti úzké kužely (30° nebo méně?) rovnoměrně osvětlí dno, zatímco horní část je osvětlena z větší části rozptylem světla, na rozdíl od "běžného řešení" s vyzařovacím úhlem ca 120°,kdy je pro dosažení stejné intenzity osvětlení dna pochopitelně zapotřebí značně vyššího výkonu, nepletu se?
Můj plán je jednoduchý udělat kvalitní led osvětlení dostuplné všem mojim zákazníkům a opravdu mě zde prošla světla od růszných výrobců ale všichni honí světlo wattáží a tím i vysokou teplotou čipů ale zatím nikdo snad neprotahoval světlo u málowatážovích čipů
jak jsem již jednou psal není problém nasvítit jak za bílého dne akvárium 500L 40 watama
Jasně, to nebylo jako kritika tvého řešení, jen jsem chtěl upozornit, že diskuze v tomto vlákně se téměř výhradně točí kolem vlivu teploty na "stárnutí" LED (což je velice správně), ale jaksi se zapomíná právě na v akvaristice převelice důležitý vliv vlhkosti.
zvolil jsem netradiční chladič stejný jako pro výrobu led zářivek s místem pro umístění molekulového síta které vlhkost pohltí
ti ukáži jaký je rozdíl mezi tím co ti dá prodejce a tím co ti dá výrobce, tak jsem si myslel, že ukážeš nějaké srovnání. Pokud to bylo srovnání k mému obrázku, nejsem prodejce ani výrobce, taky jsem nedával celý list ale jen část týkající se teploty co tu řešíme, navíc ne spektrum jako ty ale relativní velikost celkového světelného toku, kdy za 100% je brána hodnota při 20°C.
Ale to je fuk, abychom se do toho zbytečně dál nezamotávali.
To Mispulin jojo, k údaji 30°C patří 85% vlhkost, ale u těch průhledných termoplastů bych se nějaké degradace v rozumném časovém horizontu nebál, týká se myslím spíš pokovených ploch kontaktů.
Přesněji - výrobce predikuje degradaci svítivosti o cca 25% za 100.000h trvalého svitu při okolní teplotě 55 st.C. Samozřejmě čím vyšší teplota, tím se svítivost rapidně zhoršuje. Nicméně v akvaristice je ještě jeden velice důležitý faktor a tím je stále nadprůměrná okolní vlhkost. Vstupuje velmi výrazně do hry kvalita materiálu a technologie výroby "těla" LED, které nesmí dlouhodobě propouštět k čipu vlhkost (bavíme se na molekulární úrovni). Důležitá tedy je poréznost materiálu, jeho schpnost absorbovat molekuly vody..... Kvalitní čipy od CREE dnes kupuje každej druhej výrobce LED, ale sám z nich pak vyrábí LED a v té chvíli se naplno rozliší kvalitnější výrobci a ti druzí.
ano to je 5500K ale já plánuji 2000K a 6500K v jednom čipu a proto jsem zvolil MCOB a obrátil se na výrobce
jinak potřebné je 430-460nm - 510-520 nm - 570 nm - 630-660nm a neuškodí malé procento 400nm
Zrovna tohle by pravoverny zahradnik asi neocenil. 660nm skoro nikde, 440nm by celkem uslo (podilem v celem vyzarovanem spektru).
A k tomu rozdilu? Lide se deli do dvou kategorii. Na ty, co vedi co jsou katalogove listy a pouzivaji je, a ty co ani netusi ze existuji, ale to je fuk, pac jim by ty informace vetsinou stejne byly uplne k nicemu
.
Pardon, to neni k smichu...
Počet informací k čipu, nebo nevím co jsi chtěl vědět?
Samozřejmě mám podklady i k provozní teplotě ale tato stránky ukazuje čip při maximu 60c
ale každý výrobce a každý druh čipu má jiné informace
Epistar by jsem řekl je největším Thaiwanksý výrobce a jeden z nejlepších
já jsem zvolil pro moji výrobu firmu Epiled což je čínská firma ale čipy m MCOB budou Edison
Nechápu, v čem spočívá ten rozdíl? Čeho proti čemu?
mám trošku jiné podklady ale pro zajímavost ti ukáži jaký je rozdíl mezi tím co ti dá prodejce a tím co ti dá výrobce
a dodávám jen že je to jen jedna stránka dokumentace k čipu
Jestli máš údaj o teplotní hranici neomezené životnosti od jiných výrobců, sem s ním
.
Ale abych nemluvil jen o CREE - další důvod proč chladit je, že s klesající teplotou roste sítivost, tady je graf 10W čipu Epistar.
5 03.04.2013 19:36 JosefVavra – Led pásky chlazení ,životnost
Led pásky je zapotřebí chladit na provozní teplotu doporučenou výrobcem
většinou je to -20 - + 60c
led pásek je potřebné připevnit na jaký koliv hliníkoví chladič
hliník má odvod tepla přez 80% nerez pak již jen něco okolo 20%
dřevo a plast nemá odvod tepla snad žádný
velikost chladiče je potřebné volit podle toho zda bude světo zapuštěné nebo volně
stejně jako jaký koliv jiný čip tak i smd čip na pásce vyžaduje ochranu před prachem
ohledně vlhkosti se laboratorně zkoušky dělají okolo 60%
50000h je pro laboratorní zkoušky
a při špatném chlazení to může být i jen 1000h
a nezáleží kdo je výrobcem čipu zda cree nebo čínská firma
vždy se jedná o špičková zařízení
ale neznalost lidí o tom co by měli chtít za informace k čipu je neměrná
mám veškeré dokumentace k čipu který si nechávám vyrábět na zakázku ( mcob )
a věřte že těch informací není málo
ale díky tomu mohu později operovat a dát informace zákazníkům
myslíte si snad že vše co je vyráběné v číně je špatné?
I s čipy od Cree se ve velkém v číně obchoduje a cena je +- takřka stejná at jde o thaiwan ,čínu nebo cree
a cree není zárukou dlouhého života
při špatném použití zrovna tak vydrží třeba jen 1000h
Jen doplním pro představu, např. CREE čipy jsou "nesmrtelné" do 30°C teploty jádra, s rostoucí teplotou klesá životnost až k nule.
Chladit, chladit a zase chladit. Pokud chces dlouhou zivotnost, musis je dat na tak velky hlinikovy plech (pokud nepouzijes vetrak), aby jeho teplota byla max. asi takova, jako kdyz na sebe pustis teplou sprchu, teplou, ne horkou
.
A neboj, taky jsem jeden znicil, a to by se dalo rict, ze vim co delam. Odhadl jsem teplotu hliniku pod pasem, ze to jeste pujde... a za mesic opravdu, sel, ale do kytek, svetla vyrazne mene proti nepouzitemu.
Osobně si myslím,že pásky jsou poškozeny-přehřátím,špatnou instalací.Tyhle pásky chce chladit-hlinikový profil,větrák....Jsou vyhřáté,když jsou zapnuty,stačí je chvíli držet v ruce.Osobně mám raději pásky slabší-3528,sice je jich na mém skoro 500 l. akvárku dost-18 m.,ale nehřejí a hezky svítí,navíc spotřeba je oproti těm 5050 trochu jinde,vyzkoušel jsem i ty 5050,ale dal jsem zpět 3528,na to abych vše prosvítil,jsem jich tam musel dát taky hodně těch 5050.Momentálně uvažuji,že ještě něco přidám,ale uvidím,zatím mi pěkně roste vše,tak asi není potřeba přidávat.
kofejn byl rychlejší
Když se nebude chladit, odejde i značkový. I s "čínou" to jde.
0 03.04.2013 13:44 Raad3k Zdravím,
chtěl bych se zeptat místních odborníků na živostnost klasických led pásků ? Koupil sem si zřejmě nějakou čínu 1m led pásek 5050diody. Zhruba po 2-3 týdnech svícení cca 14hodin denně šla intenzita světla rapidně dolů a teď je intenzita podle odhadu zhruba na 30% původní hodnoty. Ještě doplním, že jsem ho nijak nechladil. Byl nalepený na papírovém kartonu
Udavali myslim 14,4W na metr.
Chci koupit nějaký dražší pásek, jenže nechci dopadnout stejně. Můžete mi doporučit konkretní značku pásku, který neodejde do kytek po měsíci svícení ??
Slyšel sem o značce např. Epistar nebo Nefertum
Díky za odpověď
Starší reakce
Ja bych volil tak 60w kvalitních led. To pro zichr at mas výkonnostní rezervu třeba se rozhodnes Ledky řídit a simulovat denni svit. Rano pomale rozednivani , odpoledne poradny zar (tehdy by ledky jely třeba na plno) a pote pomalé stmivani zachazejiciho slunce.
Každopádně nechces pouvazovat o vyráběným světlu než o led pascich 400 kc za 20w které stejně musí byt na chladiči + zdroj + vypínač nebo rovnou nejake pwm řízení denního svitu.
Pokud bys volila světlo z klasických led (treba cree xt-e za 75kc kus -az 5w na jednu ale ideal je tak max 3 w. Kdyz vemes 11 kusu budes na stejne cene s vykonem daleko vyssim.
Vberes si teplotu, wataz atd.... Dle tve potreby
Přesně ty pásky mám. Mám 2x 90 cm nad 200 litrovým akva. a svítí to hezky.
Byl jsem je kupovat přímo na prodejně a tam maj napsáno pod tím páskem IP68. Tak nevím, ale každopádně se dost hřejou a je potřeba chladící lišta.
Na úsporku ti to nespočítám
, ale třeba na ní máš napsané, jaký poskytuje světelný tok. Na lineární trubici by to bylo pro celkem masivních 0,8W/l ca 38 - 61 lumenů / litr, podle toho, zda by byla s reflektorem nebo ne, ale asi by stačila polovina.
Ahoj, dostala jsem tip na tyto pásky :
www.t-led.cz/…
Nevodotěsnost mě netrápí, jedu na krycí skla ale... Pročítala jsem články a stejně nejsem schopná určit, kolik toho potřebuji nad 300l akvárko, abych docílila efektu jako úsporky při 0,8W/l Poradí mi někdo, jak to lidsky vypočítat? Dostal se mi do ruky i xml soubor na výpočet ale jak je někde moc čísel, jde mi z toho hlava kolem (ať žije dyskalkulie :( ), a já se v tom prostě nevyznám.
Starší reakce
No, mohli by jsme se nějak dohodnout, není to špatný nápad. Poslala jsem ti vzkaz, ale nevím, jestli ti došel.
0 12.03.2013 14:50 sasula [274] Při takové mini hloubce vody neni problem prosvetlit par ledkama...
pokud chces klidne muzes dat nezality jelikoz ti to chrani kryci sklo.
co se delky tyce, zalezi na rostlinach, ale kdyz budes kupovat pasky, doporucuju koupit klidne 5m z asie je to za par stovek (5m cca 7dolarů = 140kč) a z toho použijes tak 3* 50cm pásek. zbytek ti zbude pro strycka prihodu. Me se nejvic libi 6500K studena bila. ale je to na tobe. srovnani studene a teple bile jsem tu na foru uz daval. budto sem nebo do vlakna o led osvetleni akvaria.
pokud by to pro tebe bylo malo svetla(zalezi na rostlinach) klidne pripoj dalsi. pasku budes mit dost, a zdroj vem nejaky cca 1A 12V a muzes klidne pouzit 2,5m pasku
www.ebay.com/…
klidne muzes pouzit tenhle. 3528 cipy maji vyhodu ze teplo je rozlozene do vetsi plochy = lepsi plosne chlazeni. a kdyz to budes mit nad krycim sklem nepotrebujes to mit vodotesny...
jednim takovymhle paskem(zalitym) osvetluju akva s rozmerama 275*40*35cm pouzito 260cm pasku.
0 12.03.2013 14:36 LadyBeetle Ahojík, jsem totální analfabet co se týče techniky, a proto jsem vás chtěla poprosit o radu. Mám akvárium o těchto rozměrech: 60x27x20 (délka x výška x šířka). Plánuji si nechat od taťky (a je to v tomhle ohledu moc šikovný tatínek
) vyrobit z nerezu takovou "rampu" nad akvárko (principem podobnou tomuto světlu:
www.akvaplzen.cz/…). Byla by uchycená jako toto světlo na bocích akvária a zespodu bych chtěla místo klasické zářivky nalepit led pásky. Akvárium je kryté sklem. Jaký typ led pásky by jste mi doporučili, aby se dařilo především rostlinkám a myslíte, že je to tak proveditelné? Nebude zakrytí akvária sklem vadit v prosvětlení až ke dnu? A do jaké výše pásek nad akvárium umístit? Budu ráda za každé info.
Starší reakce
Já už jsem se poučil. Rozdíl mezi čínskou a např. německou kvalitou opravdu je. Osobně čínské ledky nedoporučuji. Ty co mi přišly nebyly kvalitně zalité, neskutečně smrděli nějakým lepidlem nebo ředidlem a ani po 2 týdnech na balkónu nevysmrádly a oproti ledkám Nefertum, co mám pod kuchyňskou linkou svítí méně (udávaný stejný typ). O životnosti bych měl také pochyby. To jsou mé zkušenosti
Prestoze jsem ho nemel v ruce, tak pokud mam dat nazor nekoho, komu prosly rukou metry ruznych pasku a ma moznost mereni jak prikonu, tak svetelneho toku, tak: 85 lm/W to nebude mit ani nahodou. Pri takovemhle prikonu na metr uz je problem s chlazenim.
To uz se stokrat (vlastnejen sestkrat) vic vyplati nejakej takovejle cinan:
www.ebay.com/…
Misto jednoho metru jich koupite tricet. Jedna role (5 m) toho cinana ma stejny prikon jako metr toho predrazenyho. Realne to sviti trochu pres polovic nez je ten vybajeny udaj toho predrazenyho. Akorat holt musite ten pasek natahat napetkrat. Je to ale spis vyhoda. Lepsi rozlozeni tepla i svetla.
Hlavne nedavejte vydelat ceskym prekupnikum, kteri to opravdu jen preprodavaji a nepripojuji zadnou pridanou hodnotu v podobe zkouseni bezpecnosti vyrobku (to je spise o zdrojich), spolehliveho reseni reklamaci atp.
mam ten samy ale za 300kc/5m, mrkni na stranky dx.com jen blbe* by to kupoval u nas v cesku...
1440 Kč za m pásku ? sice je to dvojite ale i tak je to dost
tak to si to uz dodelam pres arduino... myslele jsem to trochu jinak, tohle co jsi delal pres PIC by slo udelat velkym kondikem...
s PICkama jsem začátečník , přidat další relé není problém ,RTC neumím používat , to co jsem udělal tátovi stačí ,
Pokud zvládáš programování PICka nenapadlo tě tam zapracovat RTC a relé a spínat to všechno z toho mikroprocáku?
základem je mikroprocesor 16F627 ve kterém je program podle kterého to celé jede , spínačky sepnou zdroj 12V který je zapojen do elektroniky . z elektroniky vede kablík rovnou k LED pásku , projede celý program a mikroprocesor se "uspí" , spínačky se nastaví tak aby chvíli po vypnutí osvětlení vypnuly. ráno spínačky sepnou zdroj 12V a celé to jede nanovo .
Voky napsal: resi stale rozdil mezi 5050 a 3528 a nikde jsem nic nenasel.
Jeden 5050 čip v podstate obsahuje 3 x 3528, takže to je úplne jedno. Jediný rozdiel je v tom, že 5050 môžu dať viac ks/m a viac sa hreje na menšej ploche (pri ich príkone a cene nedôležité).
Tátovi jsem udělal elektroniku která řídí svítání LED - denní svícení - stmívání , nevýhoda že to umí jen jeden program svícení . Tak kdyby někdo chtěl a stačilo mu to můžu udělat .
0 05.03.2013 20:26 Voky [23] - Cichlidy resi stale rozdil mezi 5050 a 3528 a nikde jsem nic nenasel. jen ze 5050 sviti vic a vic zere a a 3528 zasem min ale zase ji davaji 2x tolik na m
co mam vzit ??
www.ledshopik.cz/…
www.ledshopik.cz/… na diskuzi kolem Arduina jsem koukal, ale rozuměl jsem tam asi tak jen pojmu - programování.. jinak elektřina je pro mně španělská vesnice
Hudba daleké budoucnosti, ale pokud najdu čas a chuť tak bych so ho nějak udělal. U Arduina se rozebíral reálný čas, ale já se budu zabývat v bakalářce programováním čistého atmelu a pokud by mi to šlo jak má, tak by potom nebyl takový problém to dát dohromady.
Stmívání mě jaksi nelákalo, pokud by nebylo automatické a na automatické nemám znalosti, abych si ho udělal.
No mě to vnuklo myšlenku nahodit stmívání na moje pásky. Tento týden snad dorazí a akva budu zakládat nejspíš příštý týden.
nemám stmívání. Je to o expozici na fotaku.
Ta hodně přesvětlená fotka byla focená s nastavením expozice pro focení akvárka. Ty tmavší fotky jsou s nastavenou expozicí pro focení světla, takže podstatně kratším časem.
Ale myslím, že to svítí líp než předtím a především už mám konečně osvětlené i okraje akvárka
Přidat reakci
1 ...... [56] ...... 60
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 72882x