Jak se zbavit řas v akváriu
http://rybicky.net/clanky/625-rasy-a-podobne-organismy-v-akvariu
Pro případné přesnější a rychlejší určení příčin vzniku řas, je vhodné poskytnout co nejvíce informací. Ideální je založit prezentaci Vaší nádrže s co největším množstvím relevantních informací a fotodokumentací.
https://rybicky.net/nadrze/
Klíčové jsou informace o stáří nádrže, jak a jak často probíhá údržba, jakým osvětlením a ve jakém režimu svítíte, jaké jsou hodnoty zdrojové vody a jaké vody v akváriu, zda hnojíte, čím, jak často a v jaké míře, kolik a jakých ryb máte, jakou máte filtraci a tak dále. Uvádějte co nejkonkrétnější údaje. Neurčité údaje při určování příčin vzniku řas příliš nepomohou.
Tak za prvé máš pochvalu za prezentaci.
A teď mé postřehy
1- tvůj čistý objem je mnohem menší než 45 litrů, 45 je hrubý objem.
2- vzhledem k velikosti akvária bych změnil i jeho osádku
3- ta kostka bioakvacitu se mi zdá být moc malá
4- údržbu bys měla provádět mnohem častěji než 1 za 14 dnů
5- neboj nic, ono se to poddá
Můžete mě prosím poradit jak zatočit s rasou v akvariu nikdy jsem ji tam neměla a najednou se mě tam střídá zelená s hnědou nevím jestli nemám špatné světlo mám pár fotek na profilu budu ráda za každou radu CO2 jsem zkoušela
Starší reakce
Praha má 4 druhy vod. Káranný, (to je tvrdá voda)
www.pvk.cz/… pak je Želivka (to je měkké voda), třetí je mix obou a v Podolí je na malém prostoru ještě Podolská vodárna a ta bere vodu z Vltavy a ta je nejměkčí.
www.google.com/…:
logrus napsal: ...jaky ma parametry voda v Praze...
Voda v Prahe má väčšinou (odhadom 80% lokalít) jedny z najlepších parametrov pre low-tech akvárka v ČR. Netreba nič riešiť, iba nastaviť intenzitu a periódu osvetlenia, primerane nastaviť zoomasu, filtráciu, týždenne meniť tretinu obsahu nádrže a skoro všetko porastie takmer samo bez potreby merať, testovať a premýšľať. Na pitie to nie je nič moc ale pre akvaristiku je tá voda skvelá. Vždy, keď na týchto stránkach narazím na pekné rastlinné akvárko, kde je v popise v položke "hnojení" uvedené "nic" alebo "ne", takmer vždy ide o akvaristov z Prahy. Stále som neprišiel, v čom presne je kúzlo tejto vody pre rastliny, ale funguje to.
PS: Keďže je možné, že dnes už do fóra neprispejem, prajem vám všetkým a aj vašim blízkym príjemné a pohodové sviatky
To není problém to jsem koukal , jaky ma parametry voda v Praze.
Ale neumím s toho nic vyčíst..
V obsahu živin to opravdu není. Mě teď chvíli pozlobila zelená vláknitá v akvárku, ve kterém podle všech norem skoro žádné živiny nejsou. A jindy zlobí v akvárkách přehnojených.
Začni tím že si zjistíš co ti teče z kohoutku, vodárny musí vydávat rozbory vody pokud tedy nemáš vlastní studnu.
A na co se ma testovat..? Budu to muset někde objednat.
Ano jsou drahé ale jdou objednat náhradní náplně to už není taková rána.
Vraví sa že JBL testy sú jedny z najlepších, ale sú aj drahé. Ja ich osobbne používam. Pri riasach si treba dať hlavne na NO3 a PO4. Ale k tomu už necham niečo povedať iným ľuďom, v tomto už neporadím
A poradíte ještě jake a a jaky jsou ideální hodnoty.
Ale bohužel po vánocích odjizdim, tak drive nez v novém roce to nezvládnou.
Ale díky...
Zítra výměnim vodu a mam dat hnojivo?
Tak jsem to precetl. Jen jak ted poznat jestli mám v akvarku dost živin, nebo malo?
Nemyslím si, že osvetlenie 2x20 W aj keď LED je silné. Aj keď to prenásobíme optimistickou bulharskou konštantou 1,5, bavíme sa o 60W na 175L hrubý objem, tak je to slabé až stredne silné osvetlenie - úplne v pohode. Tých 9-10 hodín denne nie je problém.
Problém je, že sa ti robia na rastlinách a to dokonca na vrcholcoch rýchlorastúcich, t.j. asi dlhšie stagnujú. Pravdepodobne odumierajú a na tom sa táto riasa priživuje.
Hnojíš kadečím a to je niekedy horšie ako nehnojiť vôbec.
Urob za týždeň 2 výmeny vody po 50%. Ideálne by bolo prihnojiť KNO3 a KH2PO4, ale len veľmi málo - aby NO3 stúplo o 3 mg/l a PO4 o 0,2 mg/l.
Privzdušnovanie alebo aspoň čerenie hladiny nemusí byť dočasne na škodu.
Ne ne nekrmil... No to ted pres vánoce nikde nekoupím, ale díky..
logrus napsal: Přes víkend co jsem tady nebyl se to fakt rozjelo..
A nekrmil někdo?
Já na to mám minoritní názor: Často měnit vodu za čerstvou a filtrovat přes aktivní uhlí. S tím namotáváním souhlasím a kromě svícení bych načas snížil i teplotu a nekrmil. Klíčové je to aktivní uhlí. Vláknitá má ráda organické látky ve vodním sloupci.
Špejli a namotávat, namotávat, namotávat, na hladinu plovoucí rostliny.
No zkusim se s tim prokousat.
Ale trochu se bojím ze nez skončí vánoce, tak budou všechny kytky na vyhození.
Přes víkend co jsem tady nebyl se to fakt rozjelo..
Svítim 9 hodin..snažím na 6 hod , ale co dal?
Světlo, to je limitní faktor. Tedy nesvítit více než 7 hodin a nevěřit všemu co se píše v reklamních letáčcích. CO2 Vital, není skutečné CO2, ale pouze v různých koncentracích prodávaná desinfekce na bázi Glutaldehydu.
Starší reakce
znížením teploty znížiš aj výkon biologického čistenia, ktorý prebieha v niekoľkých stupňoch, ale asi nie v rovnakej miere, ako aj rýchlosť metabolizmu rastliny.
Znížením teploty mohol vo väčšej miere spomaliť premenu organických nerozpustných látok (ONL) na rozpusté (ORL), ale v menšej premenu ORL na amoniak, NO2 a NO3 ako aj rýchlosť rastu rastlín a spotrebu anorganických látok. Ak sa intenzita svetla nemenila, celkovo by sa zlepšila kvalita vody a čierna riasa tak bola limitovaná živinami (ORL). Došlo by tak k odloženiu problému - kumulácia ONL v substráte.
Je to len hypotéza, ale fakt je, že to pomohlo. Máš lepšiu teóriu?
Závisí které řasy a závisí, které rostliny v akváriu jsou. Pokud se růst rostlin zbrzdí víc, než ostatní procesy, mohou zejména zalené vláknité řasy povyskočit.
Guppy napsal: Takže s klesající teplotou klesá i účinnost biologického čištění. Zpomalí se metabolismus všeho...
Klesá i intenzita biologického svinění, nezapomínej. Problém je v obdobích, kdy teplota stoupá. Naopak když má akvárium problémy, můžeme pomoct snížením teploty.
1 04.12.2018 13:18 Maq V tuhle roční dobu mám v akvárku 17-18°C. Přes den malinko přitápím, v bytě je o trochu chladněji.
Řas mám momentálně víc než před dvěma měsíci, kdy byly teploty o cca 5 stupňů vyšší.
Touhle dobou mi odcházejí Eriocaulon cinereum, Eriocaulon setaceum a Ludwigia senegalensis. Držely by se lépe při vyšší teplotě? Pochybuji, ale vyloučit to nemůžu. Ostatním rostlinám (je jich tam bratru padesát druhů) tyhle teploty nevadí. A velmi mnohé jsem bez potíží pěstoval i při výrazně nižších teplotách.
Nedávno jsem zjistil, že Rotala wallichii zřejmě nedokáže přežít zamrznutí. Ale dokud bylo nad nulou, žila.
=
Jen stručně k tomu, jak si kdo topí. Mládež je mnohem víc ekologicky uvědomělá, zajímá se o ochranu životního prostředí, a tak podobně. Možná i proto si víc topí, aby to i v zimě bylo na tričko.
Osobně se cítím nejlíp při asi 19°C. Mohl bych tady vykládat, že teploty nad 23°C jsou pro mě nepřijatelné, a hloupě předpokládat, že jiný názor může mít jen ulítlá menšina.
Tiež si myslím, že útlm rias nesúvisel priamo s teplotou ale s jej dôsledkom na procesy v akváriu - mikroflóru, metabolizmus rastlín a rýb, rozpustnosť plynov atď., a teda následne na chemizmus (redox, pH, CO2, O2, ...) vody. Prípadne to s teplotou nesúviselo vôbec a riasy zmizli z úplne iného dôvodu.
škoda, že nie je tento "súboj" zdokumentovaný. Pomohlo by tento úlomok zapasovať do celkovej mozajky o riasach, ktoré máme denne pred očami a len si myslíme, že vieme ako fungujú.
Pre nás, čo sa zaujímame o pozadie a neuspokojí nás slepé nasledovanie jednoduchých návodov to otvára priestor k diskusii.
Mňa napadla jedna vec. Nižšia teplota utlmila metabolizmus baktérii v dne, ktoré v anaerobných a aerobných podmienkach spracovávali odpad z kŕmenia. Či je to trvalé riešenie alebo len odloženie problému na neskôr ukáže čas, pokiaľ sa ostatné parametre nebudú meniť.
Prosím o konštruktívnu diskusiu a nie polemizovať o tom, kto vykuruje byt na tielkovú teplotu.
Většině rybek stačí teplota kolem 22-23°C. Stačí projít zdejší atlas a vidíš, že krom pár jedinců (třeba Betty, terčovci, skaláry...) je většina schopna existovat i v menších teplotách (většina teter, parmiček, neonek, razborek, kardinálek, otíků, dokonce i část krunýřovců) než často udávaných 25-26°C, a hodně z nich to i prospívá.
bobiku a představ si že mám teplotu v místnosti 23 stupňů a v akvariu 18.
To že (urcitym) rostlinám to nevadi mohu potvrdit. A to i takovým ktere jsou teplomilne. Řas je taky podstatne méně při této nižší teplote.
Přes zimu mám teplotu vody v akváriích 17-25. Vyhovuje to mnoha živorodkám a rostlinám (ne všem - proto ta diverzifikace). Nicméně mám asi 70 druhu rostlin a skoro všechny dokáží být při 20-21 v pohodě.
P.S. Skiffia francesae a Phalloceros caudimaculatus reticulatus by byly v zimě rády za 15, ale to bohužel nemám.
To je bezesporu zajímavá zkušenost (bez nějakého sarkasmu), ale aniž bych se sám s nějakou řasovou kalamitou potýkal, tak obecně, pro mnohé naprosto nevyužitelná. Držet v obýváku 20 stupňů? To radši budu mít tu a tam štětku, ale hlavně teplo domova. A jak píše Drvi - ryby, rostliny...
Ano, je vymalováno, pokud máte aq na chodbě a chováte a pěstujete odpovídající ( v této souvislosti velmi omezené) druhy ryb a rostlin.
3 03.12.2018 20:59 Chramosta Je mi 80let a akvarija mám asi 50let. Ale stručně. Chtěl jsem vždy dopřát rybičkám i rostlinám. Teplota vody 25-26°C posdní dobou přihnojoval DAJANA-PROFLOR. A náhle na rostlinách i na drti na dně černá a ani mechanicky neodstranitelná černá řasa.Asi rok jsem s tím bojoval bez sebemenšího ůspěchu. Pouze trhat postižené rostliny a vyměňovat dno. Dnes je po všem..A jak jednoduché. Snížil jsem teplotu v akvariju na 20-21°C°. A je "vymalováno"
Každy den 5l (10% vody) stojí za pokus. Neublížíš.
Co je obvykle? Kolik měníš a jak často?
S tekutým uhlíkem musí napsat ostatní. Nedával bych.
Přestal bych úplně hnojit.
Ale jo. Když ti dosud ryby nepochcípaly, není to tak zlé a nějaký bordel je v akva vždy. Jde o to snížit mnozství a třeba to nemusí být až tak o moc.
3 01.12.2018 00:04 Maq Poslední dobou jaxi radím pořád to samé. Opatření směřující ke snížení množství organických látek ve vodním sloupci.
Filtr to moc nepobere, protože ono se to tak rádo zachytává na rostlinách apod. Jde to redukovat odsáváním při výměně vody.
Pro blaho akvária bych vzduchoval, a filtrací přes aktivní uhlí bych snižoval množství organických látek ve vodě. Snížit krmení na naprosté minimum a čekat. Mělo by to mizet, samo se to sežere, šneci si pochutnají, atd.
Laický pohled: Toto samo o sobě neškodí (asi). Ale dovede se to zvrtnout. Řasy nebo totálně zkažené hodnoty vody. Takže malé a postupné kroky směrem k hygieně, abys to nevystrašil.
Kašli na černou nit
.
0 30.11.2018 23:53 Maq Když se vrtá do dna, vyplave nejen viditelný bordýlek, ale i nanobordýlek, bakterie a rozpuštěné látky, převážně organické. Čili většina toho svinčíku není vidět.
Pak ty nanobordýlky a rozpuštěné látky ve vodě koagulují, tedy shlukují se do větších částic, které již viditelné být mohou. Na nich se usazují bakterie, budují biofilmy a dohromady to udělá takový sněhový bordýlek, který bloumá vodou a zachycuje se o kde co. Nejčastěji na rostlinách, protože ty, i když to není vidět, jsou samy porostlé malinkými vláknitými řasami a koloniemi bakterií.
A abych přilil do ohně a některé mé redakční i řadové fanoušky plně vytočil, tak doplním, že to nemám jenom z knížek, ale kromě toho jsem si sám experimentálně ověřil, jak a čím se bordýlek tohoto druhu dá vyrobit.
Dal bych tomu dva týdny.
Hele - když to nasaje filtr, nebude z toho ve filtru akrát polízanice? Raději nechat zapadat do dna.
Proč to mohlo nastat? Co máš ve dnu? Nehnilo ti něco? Cos udělal jinak?
P.S. Jižní Čechy. Měkká voda?
Jestli jsou to ty pospojované bílkoviny, pak není divu, že to roste. Mikroorganizmy se na tom živí.
Ubytoval bych ryby jinde, pokud to jde. Pak se mužeš vykašlat na filtraci a pozorovat. Opatrně, pomalu, bych zlepšoval hygienu a soustředil se na rostliny. Výměny 15% vody obden. Ten brutální pokus o nápravu nedávno možná spíš uškodil, než pomohl.
Ja a 40 levatek by ti mohlo pomoci. Zkusil bych.
Ale toto je jen úvaha někoho, kdo toto naštěstí nikdy nezažil.
Nevíří ti ten bordel Kropenáč? To, o ti tam lítá, mi přijde stejný, jak to, co máš na dně...
Opravuji se: Takže 3 týdny.
Osobně jsem už z jiné diskuse nedávno tenhle upgrade registroval a pamatoval si. J. repens není moc častá rostlina.
Dnes velka promen... Odstranen filtr... a nakoupeno 20 kosiku rostlin Juncus repens. Stary rostliny vyhozeny, ponechal jsem jen anubias a rasokoule.No, nejen rostlinný... Takže bych to převrátil do roviny "Václav (a já) o voze, Maq o koze"
Absolutně neřeším sprchu. Když koukneš do prezentace nádrže, zjistíš, že majitel před dvěma týdny udělal výrazný rostlinný upgrade. Zasadil juncus repens.
Aha. Doteď jsem nechápal, co václav řeší. Takže ten, kdo je mimo, je on.
Nikdy se mi tohle nedělalo az když sem zasadil juncus repens. Mam je i v ostatních akváriích a tam se to nedela.
Dokonce jsem vsecky rostliny vysadil před par dny a proplach je pod sprchou. V podstate se vse napravilo i když ve vode to zustalo. Ale dnes je toho opet plnoDovolím si souhlasit s Václavem, a ne proto, že jsem shodou okolností taky radaktor. Zcela jasně to chápu tak, že ten bordel by už před akcí s rostlinami a že "vysazení" rostlin a jejich sprcha byla snaha odstranit ten bordel...
http://rybicky.net/clanky/625-rasy-a-podobne-organismy-v-akvariu
Pro případné přesnější a rychlejší určení příčin vzniku řas, je vhodné poskytnout co nejvíce informací. Ideální je založit prezentaci Vaší nádrže s co největším množstvím relevantních informací a fotodokumentací.
https://rybicky.net/nadrze/
Klíčové jsou informace o stáří nádrže, jak a jak často probíhá údržba, jakým osvětlením a ve jakém režimu svítíte, jaké jsou hodnoty zdrojové vody a jaké vody v akváriu, zda hnojíte, čím, jak často a v jaké míře, kolik a jakých ryb máte, jakou máte filtraci a tak dále. Uvádějte co nejkonkrétnější údaje. Neurčité údaje při určování příčin vzniku řas příliš nepomohou.
Přidat reakci
1 ...... [21] ...... 57
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 43741x