CO2 - kolik a jak dávkovat, měřit a předejít otravě
Prosí tě a na elektromagnetickem ventilu je napsáno co za hodnota maximálního tlaku?
Dále oficiální návod výrobce setu najdu kde?
Tak jsem na to schválně mrknul a vážně maj na R-A ve videonávodu otevřít redukční ventil až na doraz no to je teda blbost!
On celej ten videonávod je silně amatérskej.
Já mám s vnějším atomizerem nastaveno takto...
No mám to tak pár let, tak jsem klikař, že se nic nestalo
Tak já jenom 10 let (a možná 10let blbě) si lepší
.
Redukčák přivřenej. Tak to zkusím vypozorovat. Teď si uvědomuju, že ten tlak na té malé bombě (nebo průtok) jsem měl nastavenej na 10L/min. Teda myslím, že to je průtok
Ne máš pravdu spletl jsem se a píšu kraviny.
(asi jak jsem na to dlouho nešahal
)
Otevřený reducak na plno? To snad NE! Většinou elektromagneticky ventil je maximalne na tlak 8 až 10 baru (jsou i na 16bary) (ostatní věci na to větví budou obdobně) a ty tam pouští plných cca 70baru. Zredukuj to zavcasu!!!!!! nebo ti za reducakem něco povoli a pokud ještě spíš s lahvi v pokoji a k tomu se zavřenými dveřmi nemusíš se ráno probudit a v novinach bude článek.... !!!Akvarista amatér se otravil oxidem uhlicitim!!!
No nevím. Budu muset dostudovat. Mám to tak furt.
To je divný, otevřít naplno láhev ano, ale proč redukční ventil - možná to tak radí proto, aby šel protlačit každý atomizer a lidi jim to nereklamovali. Já mám redukční ventil takto.
Já mám CO2 20 let ze začátku jsem pár let používal sifonové bombičky a pak hned lahev. Mít redukční ventil, nikoliv hlavní uzávěr (ten by měl být nadoraz) otevřený naplno je nesmysl už jen proto že je i za redukčním ventilem pak potřeba dobře všechno utěsnit na hodně velký tlak a jakékoliv malé pootočení na jehlovém ventilu znamená ohromnou změnu.
Jsou dvoje šroubení určená na CO2 klasické 3/4 coulové na šedivých lahvích (dříve černých) určených na svařování a na argon kde je whitworth a to jsou většinou hasičáky. Dají se koupit přechodky ve svářecích potřebách.
Já to tak mám
Možná to nevadí, ale nemá být ten Jehlovej ventil až za Elmag.?
No jo mám to už drahně let. Tehdy když sem to kupoval tak se CO2 používalo max z burčáku. Mám ještě jeden set s budíkem kde je myslím i tlak na výstupu, ale jen na 2kg lahev a to šroubení je tam myslím 1/2" to by nepasovalo. Zkusil jsem ten redukčák přivřít a uvidím co to bude dělat ráno.
Redukční ventil naplno ... radili v popisu instalace (návod) prodejce Rostlina akvaria co dává k sestaveným setům co prodává
Také to tak používám
Je pravda, že se mi podařilo při štelování bublin tlakem roztrhnou ten plastový reaktor na hadicích
(co je tak v oblibě)
Škoda že jsi si koupil redukční ventil s budíkem na celkový tlak v lahvi.
Mám tenhle bastl. Zkusím poladit ten redukčák. Teď jsem přišel domů a zase to jen lehce bublalo.
redukčák mám na plno. Blbě? To je určitě špatně, nakumuluje se ti tak ohromný tlak a když si nastavíš počet bublin tak pak ti tlak klesá a a s tím i počet bublin. Redukční ventil musí být nastavený jen na o trochu (2-3 x) více bublin než používáš pak to jde seřídit i tak to musíš trochu časem upravit.
Otvírám jehlákem, redukčák mám na plno. Blbě?
Večer když tak hodím foto, jak to mám.
Když přidáváš tlak tak čím to děláš, jehlovým ventilem nebo na redukčním ventilu.
Zpětnej ventil mám plastovej.
Přes noc by se neměla nacucnout vodou. Já dávkuju CO2 nonstop podle pH, ono přes noc tam toho CO2 půjde asi méně (malá spotřeba, dýchání ryb), ale myslím, že to i tak sepne a voda nebude mít čas se tam dostat, ale kouknu ráno, jestli tam je nebo ne (pokud to uvidím)
Ta se nacucne přes noc vodou a bude dlouho trvat než plyn vodu vytlačí.
a já bych se vsadil, že máš železnej zpětnej ventil?
Čím to rozpouštíš, nemáš tam nějakou keramickou patronu?
Starší reakce
Asi to chce sáhnout do kapsy a koupit práškovou bromthymolovou modř. Jinak to nevidím.
Ale jak už jsem psal, jednodušší bylo udělat si přesnější kapání na měření alkality, a dohromady s přesným měřením pH mi výpočet dává jakési rozumné výsledky... Chce to čas a víc pokusů, abych si mohl být jistější.
A nebo koupit sondu za pět tisíc... Byl bych asi první nesytič, který si ji koupil.
Také jsem zkoušel míchat vlastní roztok do dropcheckeru a výsledek byl špatný, nešlo z toho vyčíst nic. Tak používám Profiplants roztok jako Vaclav a přijde mi ok - pro velmi hrubou rychlou kontrolu. Koncentraci CO2 určuji (pořád nahrubo) z Tilmanovy tabulky rozdílově, tj. v akvarijní vodě o KH = 5 držím pH 7 (odstátá kohoutková má ph 7,5), takže věřím tomu, že koncentrace CO2 nepřesáhne 15mg/l (dropchecker je tmavě zelený). Lepší způsob mě zatím nenapadl.
A pokud žádné nemá, tak co? Budeš mít pocit, že jsi něco dokázal?
A teď ještě prosím foto tvého low tech AQ. Děkuji
světle modrou momentálně
Zelenou
EDIT: Možná je to hloupost, ale záleží podle mě i na tom, kolik je v akváriu rostlin, které CO2 odebírají. Po prostřihu jde i na chvíli lehce do zeleno-žluta, když odeberu rostlinnou hmotu a než zas doroste...
EDIT2: Ještě dle mého názoru záleží i na způsobu rozpouštění (já mám vnější atomizer).
A farbu tekutiny v dropcheckry mate aku?
Já mám to samé počítadlo a stejnou náplň a foukám do nějakých 160 litrů čistého objemu cca 50 bublinek za minutu, ale těžko říct, jestli je na to "univerzální recept".
0 05.11.2018 10:19 Marcelko [-3] - Rostliny Ja mam nastavene CO2 na 80 bubliniek za 1 minutu a tekutina v dropcheckry je zelena. Je to vela, alebo na aky pocet bubliniek to mam nastavit?
Pouzivam toto pocitadlo bublin a tuto tekutinu do dropcheckra:
www.rostlinna-akvaria.cz/…
www.akvazahrada.sk/… 1 05.11.2018 09:29 Marcel G Dávám k úvaze:
Když akvaristé diskutují o toxicitě CO2 pro ryby, obvykle o tom přemýšlejí v černobílých intencích "toxické vs. neškodné", neboli pokud ryby nezakouší akutní otravu, je koncentrace CO2 v pořádku. Na našem vlastním příkladu je ale zřejmé, že to takhle přímočaře nefunguje. Určitě nebude nikdo zpochybňovat fakt, že život v prostředí se zvýšenou koncentrací polétavého prachu (či jiných škodlivin) se negativně projeví na lidském zdraví. Čína je např. známá tím, že tam koncentrace škodlivin ve vzduchu v některých městech v zimních měsících dosahuje hrozivých koncentrací. Přesto tam lidé žijí relativně normálně, mají děti, chodí do práce ... Trpí ale obecně různými problémy (především srdečními problémy a problémy dýchacích cest). Podobné problémy třeba mívali i lidé v severních Čechách nebo na Ostravsku (kde byly/jsou povrchové doly).
Naše ryby také mohou žít v našich akváriích relativně normální životy (plavat, přijímat potravu, množit se ...), na nichž nepostřehneme na první pohled nic podezřelého. Přesto mohou umírat předčasně, nebo na různé vnitřní defekty, nebo nemusí dosahovat takového celkového stavu, jakého by dosahovat mohly, kdyby žily v lepším prostředí.
Myslím si proto, že otázka po optimální koncentraci CO2 by neměla stát tak, jakou koncentraci ryby ještě snesou (než dojde k akutní otravě s následkem smrti), ale jaká je pro ně neškodná z dlouhodobého hlediska.
Samozřejmě, že akutní otrava nastává obvykle při koncentracích přesahujících 100 mg/l CO2. Jenže některé odborné studie naznačují, že prokazatelně škodlivé mohou být pro některé druhy ryb z dlouhodobého hlediska už i koncentrace přesahující 10 mg/l. A podobně jako u lidí, všechny nemoci či defekty se nemusí projevovat navenek. Je řada vnitřních chorob, které nelze na pohled odhalit (některé se odhalí až pitvou nebo laboratorním vyšetřením). Řada lidí vypadá třeba navenek zdravě, ale v jejich těle se už může nějaký čas rozvíjet zákeřná nemoc (např. nádor). V případě zvýšené koncentrace CO2 dochází u ryb údajně k vápenatým usazeninám v ledvinách (pokud si to ještě dobře pamatuji).
Člověk, který jednu z těch studií prováděl, mi doporučoval nepřekračovat koncentraci 15 mg/l, a v případě, že by mi na zdraví mých ryb opravdu záleželo, raději ani 10 mg/l CO2.
Každý nechť si to přebere po svém. Zkuste se ale zamyslet nad tím, na základě čeho byla ta doporučená koncentrace CO2 ve sladkovodních akváriích stanovena - zda na základě nějakých solidních vědeckých studií, nebo na základě "pozorování od oka"? Ano, řada rostlin poroste při vyšší koncentraci CO2 o něco lépe (tam může mít doporučovaná koncentrace 20-30 mg/l CO2 určité opodstatnění), ale co ryby?
Ne, nedělám chybu, ale prostě si nerozumíme. Každý píšeme o něčem jiném.
Ale nechme to být. Pokud s tím lidi nemají praktický problém, nemají důvod to řešit. Já jsem se do toho zakousl vlastně jen proto, že jsem chtěl dropcheckerem měřit CO2 i když nesytím. Pak samozřejmě potřebuji úplně jiný rozsah barevné stupnice a prodávané náplně jsou mi nanic.
Ako sa píše všade na webe sú to indikátory, teda nie merače. Jednak, ako ste popísali, závisia od:
+ presnosti roztoku, a tá bude nevalná, ako pri väčšine neprofesionálnych výrobkov
+ od presnosti odčítania, a tá je pri kolorimetrckej metóde (pri nejasných svetelných podmienkach) nízka
+ rýchlosti reakcie, a tá je tiež nízka
Výsledok je horší ako +-autobus
Ja mám skúsenosti i s vlastným roztokom, i s roztokom riedeným vodou i s neriedeným roztokom. A, narozdiel od mnohých, aj s otrávenou osádkou predávkovaním CO2 (komplet 30l mini).
Súhlasím s vaclavom, že na otravu to chce vysoké dávky, v mojej 250ke, s výkonným filtrom (cirkuláciou) sa to blíži k nemožnému. V tom miničku som večer pridal, ale akosi som zabudol, že musím počkať kým sa pridanie prejaví a šiel som spať. Ráno som už len vyberal mŕtvolky... Bolo to v mojich CO2 začiatkoch. A žiadny indikátor, ani ten najpresnejší, by mi nepomohol, lebo som spal.
Ak niekoho napadne automatika dávkovania, tak áno, tá by pomôcť mohla, ibaže vyžaduje pravidelnú kalibráciu a nie sú to lacné srandy, no hlavne aj technika sa kazí, a tak výsledok môže byť rovnaký.
Po rokoch dávkujem trvalo 24 hod denne a tak, že rybkám (ani indikátoru) nevadí ani zvýšenie prietoku keď končí fľaša, čiže s dostatočnou rezervou
Není to pravda prostě to tak nefunguje. V tom svém počítání děláš chybu nepočítáš s tím že u tvrdší vody se KH nehne a nedovolí zvětšovat obsah CO2 a musel by jsi ho tam cpát moc. O měkčí vody se ti zmenší KH a tak např KH 4 pH 6,5 = 38,1 mg/l co2
KH 2 pH 6,5 = 19 mg/l co2
vaclav napsal: Zas s toho nedělej takové drama je to dost jednoduché. akvarijni-hnojivo.cz/…
Ale ano, je to jednoduché!
Pokud si můžeš být jist, že náplň kterou máš má alkalitu 4°dKH, pak světle zelená znamená něco mezi 20 až 60 mg CO2/L. To je údaj, abych tak řekl, přímo žiletkově přesný.
Pokud má náplň dropcheckeru alkalitu jinou, tak ty barvy jsou stejně krásně jasné, ale znamenají něco jiného. Vidíme tedy barvy, ale nevíme, co znamenají.
Je to jednoduché.
Složitější je ale toto: Jestliže chceš, aby náplň dropcheckeru byla žlutá při překročení zvolené koncentrace - já bych volil cca 20 mg CO2/L - tak náplň dropcheckeru nemůže mít alkalitu 4°dKH, nýbrž jinou. Jakou?
Je to asi 0.63°dKH.
@freem1:
Vzorec je
ρ0 = ρ1 / 10^(pH-6.35)
kde ρ0 je koncentrace CO2, ρ1 je koncentrace HCO3-, a pH je změřené pH. ρ0 a ρ1 je třeba zadávat v látkovém množství.
Fid0 napsal: ... Co radite??
Já jsem prozatím podstatně rozumnějších výsledků dosáhl s počítáním obsahu CO2 z naměřené alkality a pH. Ovšem obvyklý odkaz na Tillmansovu tabulku funguje jen tak nahrubo. Chce to měřit spolehlivě pH, no a činidlo na měření alkality jsem si musel zrobit sám, protože prodávané kapkové testy jsou jen hrubé, orientační. A pak taky nepoužívat "tabulku", nýbrž znát vzorec a vypočítat to. Ze stupňů německých to pochopitelně nejde.
Takže jednoduché a/nebo levné to není nikdy.
No já jsem nesytič, takže zkušenosti s jednotlivými prodávanými výrobky nemám. Václav tady teď říká, že "většina" je dobrých. Možná, ale já vidím na webu "náplně do dropcheckeru" a "indikátory", které nedávají záruku přesnosti absolutně žádnou. Např.:
www.rataj-spk.cz/…
Tento výrobek s tímto návodem prostě nic věrohodného ukazovat nebude.
A naopak tomuto bych i docela věřil, protože jde na věc rozumným způsobem (hotový roztok), i když je pro jistotu velmi vágní (žádná konkrétní čísla o koncentraci CO2):
www.profiplants.cz/…
Ani to by tedy pro mě nebyla ideální volba.
Mohu jen upozornit na to, že není náplň jako náplň, návody od prodejců jsou leckdy vyloženě chybné a zavádějící, a taky se s tím musí umět zacházet.
Tak většina těch klasických originálních náplní funguje bezproblémově, jen si za to některé firmy říkají o nehorázné peníze. Zatím se mě nestalo aby mě nefungovaly.
Presne to som myslel... Ci mam dat na checker a farbu alebo na pocitadlo bublin a z neho vychadzat... Co radite??
Nema to moc kam utekat... Externy reaktor mam napojenu na trisku takze sa snazim to mat vsade... A kedze sa CO2 uplne rozseka v reaktory tak CO2 ani nevidim v akva... Mozem len verit checkerom
Odporucas pouzivat KH minus?? Alebo test na KH mam spraviť??
Souhlasím, ale moje pointa je v něčem jiném. Teď jsem trochu browsil po indikátorech a náplních do dropcheckeru. Vesměs se vůbec nezmiňují o pufrační kapacitě té náplně. V návodech k použití se vyskytují bludy.
V příkladech, které jsem zvolil, by ke žluté dosáhly opravdu až extrémní koncentrace CO2. Ale snadno si umím představit (a umím připravit) jinou náplň, která zežloutne třeba už při 10 mg/L.
Věřím tomu, že zkušení akvaristé to mají vychytané. Ale když tady čtu ty dotazy a doporučení, že světle zelená je O.K., tak k tomu je potřeba dodat - pokud máte v dropcheckeru dobrou náplň!!! Jak jsem se díval do nabídky na trhu, tohle vůbec není jisté. Spíš naopak.
Přidat reakci
1 ...... [7] ...... 28 29
Zpět na obsah sekce CO2 • Zobrazeno 36621x