Chlazení akvária
Nemohla pojít v úplně jiný souvislosti? Já tomu moc nehovím ale třeba u lidí musíš mít v úmrtním listě jakousi diagnózu..jako že na co si umřel. Dřív někdo moh umřít i jen na to že byl starej. No a ryby jsou známy už třeba s triasu...žádnej moderní živočich. Nemohla pojít na něco jinýho? Můj názor není směrodatný......
Tetra neonová nemá ráda tak vysoký teploty...
že zrovna neonka
Mě poslední třicítku v akva nerozdejchala jedna tetra neonová a jistě to ani ostatním rybám(krevetkám) nesvědčí.A to dolévání čerstvé vody má také svoje hranice-při odparu a dolévání se zvyšuje osmotický tlak vody a koncentrace všeho co je v té vodě obsažené.Ale to se koriguje pravidelnými výměnami vody,takže to byla poznámka jen tak na okraj
0 17.07.2013 22:01 radim většině ryb chovaných v našich-vašich nádržích ty 30ky krátkodobě stejně neublíží a vydrží bez problémů..bych to moc neřešil...jediné co dělám v takovém vedru je ,že měním častějš vodu a max pustím vzduchování...nikdo si nestěžuje
(žádný led nepoužívám)
ted je to vše 10 dní doma samo samotinké i bez žrádla a jediné co jsem udělal před odjezdem, bylo to, že jsem vyměnil částečně vodu, povytáhl vývody filtrů nad úroveň hladiny, ať se to čeří a nechal svítit vše cca na polovinu normálu... strach o ryby nemám a klidně spím
ikdyž doufám, že nespadl třeba jistič, toho jediného se bojím
Jj, v těch největších vedrech je vidět (aspoň u mě) pokles hladiny každej den, teď jen tak trochu. Na druhou stranu si myslím, že rychlejší odpařování vody a s tím spojené "nucení" nás akvaristů k častému dolévání čerstvé vody je pro ryby prospěšné, a to nejen kvůli chlazení, ale zejména kvůli té čerstvé vodě.
Já právě moc místa v mrazáku nemám,ale hlavní je,že toto nelze dělat v nepřítomnosti.
Takže dolévám cca každý třetí den.A to nejsou ty největší vedra.Ale teplota se drží stabilně kolem 24,2 st(a to je to nejdůležitější)
0 17.07.2013 21:15 Reza – Chlazení akva
Je to nouzovka, ale 300l akva chladím takto: 6l venkovní fitr jsem vložil do plastového boxu. Do boxu nalil vodu. Večer když vypne osvětlení vložím 3 zmrzlé petky (1.5l) do boxu. Rozpustí se za 1,5 hodiny, pak je vyměním za další tři. Ty se rozpouští déle asi 2 - 2,5 hod. Ráno je voda v boxu ještě chladnější než vzduch v místnosti a teplota vody v akva o 1.5 - 2 st. nižší než původní. Bakterie ve filtru to vydrží - nejedná se o výrazné zmrazení. Nevýhoda - omezení dostupným prostorem v mrazáku. Čím větší prostor tím více petek a tím větší zchlazení. Petky se mrazí 6 - 8 hod.
Starší reakce
Tak na to jsem zvědavej,kolik a jak často budu muset dolévat
Nj, největším problémem je pak rychlé odpařování vody. Já mám jen malé akvárium, viz preztentace, a teď v létě musím mít zapnutej větrák pořád, nemám tam teda čidlo, takže si ty otáčky musím regulovat sám podle teploty, ale vodu musím kvůli tomu dolívat každej den.
Jasně
.A já jen doufám,že se na ty nejvyšší otáčky nedostanou,teda jako že to nebude potřeba
.Zkoušel jsem je metodou čidlo mezi prsty a to byl fujavec
Jj, s těmito ventilátory mám zkušenosti, že moc slyšet nejsou. Jsou slyšet až při maximálních otáčkách a ani to není moc hrozný.
0 13.07.2013 14:52 amrtin – 2x12cm IN/OUT
Tohle jsem si vyrobil já(viz obrázek):Instalovány dva 12cm ventilátory.Po cca dvou hodinách klesla teplota ze 26,0 na 25,6.Nezdá se to moc,ale až nastanou zase vedra,bude to stačit,protože teď se ventilátory točí na minimálních otáčkách.Oba jsou tyto:
www.comfor.cz/… .Mají teplotní čidla,takže regulace automatická.A slyšet nejsou vůbec.A dnes13.7.13) je teplota 24,2st.
Starší reakce
auto chladiče nejsou stavěné pro akva vodu.... med ani hlinik nejsou pro akva moc dobre...
obdobne napady se tu objevuji pomerne casto, ale navrhovatele zapominaji na chemismus vody
To chlazení by se dalo řešit při vnějším filtru tak, že hadice vedoucí z filtru zpět do akva by se přerušila, vložil by se radiátor z auta(topení)rozměrově nejsou velké a tento by se dal vložit do nádoby s chladicím médiem(ledem).Případně by se to dalo řešit i na výstupní hadici. Já budu muset řešit teplo spíš v zimě a to od krbu, který mi akva bude dost ohřívat a tedy mi nepomůže klimoška, to bych asi zmrznul.
neboj, mám kamaráda od prvního stupně základky, který se zabývá elektronikou už asi od školky, potenciometr nebudu já z ničeho kuchat
, ale řeknu jemu a on mi dá odpovídající mým parametrům
Jinak ventilátor má předepsaných 12V a 220mA, já tam pouštím jen 3.7V a teda 355mA
Tak samo jako veškerou elektroniku co si "dělám" doma sám prve konzultuju s ním, nebo mi ji dělá přímo on.. vezmu litřík domácího vína a celou sobotu večer popíjíme a kutíme
Predstav si, ze stahnes odporem (v tomhle pripade potenciometrem) seriove se zatezi (vetrakem) napeti na zatezi z 12V na 6V. Pokud Ti z 12V teklo zatezi 220mA, pri 6V tam potece polovina (beru vetrak jako odpor), tedy 110mA. A tak na rezistoru (potaku) zustane 6V*110mA=660mW. Bezne potaky maji povolen maximalni ztratovy vykon 125mW. Takze jedine o cem jsem psal je to, abys nevzal potak, ktery bude misto stahovani otacek generovat cmoudiky
.
Tady asi nejde o napěťový dělič ale o potenciometr aby snesl proudové zatížení a nespálil se. Pro větší výkony se dá potencimetr posílit nějakým N-FETem
Vlastně sem ani nepochopil co si napsal.. mám ventilátor na 12 V a 0.22 Amp, krmim to trafem ze staré nabíječky na mobil, která dává 3.7 V a 0.355 Amp, čili už tak je to přidušené, ale klidně bych to stáhl ještě o pár otáček. Nechápu proč bych měl plakat nad něčím, co vlastně mám vyrobeno z odpadu, který jsem jen nevyhodil.
Jinak snad tam nedám potenciometr z kapesního rádia kde je ca půl voltu a o amperech nemluvě, ale něco co odpovídá tomu, co mi dává trafo.. sice nejsem ani slaboproudař ani nic podobné, ale úplně gumený snad taky ne..
Nevím proč by měl u regulace potenciometrem splakat nad výdělkem, při tak malých výkonech bych se napěťovému děliči vůbec nebránil. Je to nejprimitivnější řešení a účinné když není nic jiného po ruce.
Nez (a jestli) tam das potenciometr, vypocti si vykonovou ztratu na nem, at nesplaces nad vydelkem
.
je zajímavý nápad chladit vodu v akvárku silikonovou hadičkou přilepenou k chladnému radiátoru, jen to má háčíček..
silikonová hadička celkem dobře vede teplo, tzn když budeš mít namotanou tu hadičku na radiátoru, bude v ní voda chladnější, ale po cestě k akváriu se ti bude zase ohřívat okolním teplým vzduchem. Chtělo by to ji po cestě tepelně zaizolovat
no v zime se to proste odpoji.... muzes to mit na polystyrenovy desce kterou jen primacknes na topeni.....
tim bych mozna i vyresil mozny ohrev od compu.... fouka mi totiz vedle externiho filtru
noa v zimě nemusíš mít ani topítko
Asi bych to vyřešil tak že to radši řešit nebudem tímto způsobem sám uznávám že jsem vymyslel ptákovinu
ale kdyz se na tu mrizku da navlhceny hadr..... taky me napada chlazeni pres radiator tomeni... v lete jsou studenejsi.... proste nalepit silikovou hadici na radiator
No vidíš to mě nenapadlo se nad tím tak hluboce zamyslet.. je fakt že procák má klidně teplotu i 70°C takže on se ochladí protože v místnosti nebude těch 70°C ani náhodou
Technicky vzato to bude chladit teplotou toho chladiciho vzduchu, tedy nikdy se nedosahne teploty nizsi a to je prave ten problem. Akvarium potrebuji chladit presne v dobe, kdy je okolo nej vzduch teplejsi nez je voda v tom akvarku, od nej se to totiz ohralo
. Ja nechci teplotu vody v akvariu tahat smerem k teplote vzduchu okoli, coz u CPU a motoru v aute chci.
Vetrak Tebe chladi, protoze Ti pomaha odparovat pot. Chladi i foukajici na hladinu akvaria, protoze napomaha odparu. Foukajici na chladic jen napomaha vymene tepla a kdyz je voda v akvariu studenejsi nez okolni vzduch, vodu ohrivas...
No technicky vzato v procesoru když se zahřívá ta kapalina tak je tam teplo teplo vlítne do tý mřížky a tam prohání vzduch přes mřížku větrák tak technicky vzato by to mělo chladit.
Já vim že to je trošku nepraktický ty materiály co se týče akvaria.
DrChila ten první odkaz by se mi zamnlouval a to celkem dost, ale ty zbylé bych si do akvárka asi fakt nedal.. je to samá měď a hliník(těžké kovy, toxické pro ryby, rostliny, plže, mlže i korýše)
No to prave ze nejde, protoze to je vevnitr med/hlinik. A pres to asi nechces honit vodu z akvarka.
Jak nechat tect nekudy vodu a udelat vymenu tepla, to je docela legrace. Horsi je nekde udelat to misto, kde je ta nizsi teplota, aby bylo kam to prebytecne teplo odvest
.
Akvaria zacneme znadno chladit, az v praxi vejde tohle:
cs.wikipedia.org/…
Jak to vypada, je to jen otazka par malo let.
moc to nechápu. Jak to použít?
Jinka existuje totok
www.dudadiesel.com/…
nerez, za docela rozumnou cenu, dvouokruh v jednou baleni
Ale pokud staci pridat na kysliku a foukat ventilatorem z PC, tak je to asi bez debat, ale pokud by ci chtel doma nekdo udelat neco sofistikovaneho, tak tudy mozna vede cesta ne
, bud na to placnout peltiera primo a chaldit to cele, nebo pres chladic na necem delat chladici okruh a tim druhym to jenom hnat. Je to cele nerez, takze by to snad mohlo byt OK pro zivocichy, ale kdo vi ....
no nic, to jenom vsuvka ;) a v tematu o chlazeni akvaria mne opadavajici kryptokoryny nejak nesedi ... srry
Moucha napsal: zmenou teploty mohou nastat procesy spojene s pH a dusikatymi latkami....
Nejspíš ano...pokud srovnám těch asi padesát nádrží, kde zmiňované kryptokoryny jsou, tak ve dvou zdechly. A v nich jsem měl poprvé letos v těch vedrech i s rybami. Voda se měnila i třikrát denně. Přece jen živorodky dovedou s vodou cvičit rychleji než třeba skaláři, které jsme dělali při těch posledních vedrech nejvíc.
zmenou teploty mohou nastat procesy spojene s pH a dusikatymi latkami....
Já bych se vrátila k tomu poznatku o kryptokoryně kalatkolisté. Mám ji v AQ cca 10 let a považuju ji za naprostý držák. Nikdy mi nerozpouštěla listy, ačkoliv jsem ji vícekrát v Aq stěhovala. To se týká i změn teploty. Z 25°C mi v létě teplota vyběhne i na 29° (i skokem), ale s kryptoškou to ani nehne. Za ty roky jsem nic takového nepozorovala. Jediné, co této kryptošce nesvědčilo byl nedostatek železa, ale listy nerozpouštěla, jen zesvětlala. Jestli ti majitelé těch AQ náhodou něco nezapřeli.
To vím ... jenže my ve většině případů potřebujeme fakt jen "o trochu" a pak jsou specializované ledničky zbytečně drahé a velké.
Moucha napsal: 1) chladici jednotky pro akva existuji, ale jsou desne drahy
2) velice zalezi jaky objem potrebujes zchladit o kolik stupnu a v jak teple mistnosti
1) chladici jednotky pro akva existuji, ale jsou desne drahy
2) velice zalezi jaky objem potrebujes zchladit o kolik stupnu a v jak teple mistnosti
na okraj... v chladicim okruhu nemusi byt jen cista voda, chladic muze take pouzivat vypar vody... a onen druhy okruh umozni umisnit chladic na vhodnejsi misto (severni stena, studna pod) ... mit akva doma tak bych opravdu premyslel nad chlazenim pomoci studnicni vody...
v loni kdyz jsem mel jen interni filtr tak jsem byl schopen pomoci vetracku udrzet teplotu pod 26°C, letos kdyz mam externi filtr tak jsem mel problem to snizit na 28°C (bez chlazeni ma voda v akvarkach okolo 31°C a v mistnosti je pres 35°C)
Dvouokruhové je si myslím u akvária zbytečně složité. A zase je to další relativně velká věc, kterou musíš nacpat někam dovnitř. Ošklivé, překážející. Kromě toho méně účinné, než přímé chlazení.
Takže se nabízí otázka, proč v chladiči honit jinou vodu, než tu co už v akváriu máme ... Ano, nevýhoda je v tom, že se musí lépe vybrat materiály a že hrozí ucpání bordelem.
Ve výsledku je asi fakt nejúčinnější větrák v krytu
Pokud stačí srážet jen pár stupňů. Také se divím, že s tím výrobci nepočítají. Třeba u mě sice můžu udělat díru, ale musím do prostřední části (neodklápěcí) poklopu. Jenže je to relativně tenký plast. Což sice nevadí, ale pokud do toho udělám deseticentimetrovou díru, tak to přestane být stabilní (on drží stěny krytu pohromadě). Takže to musím i trochu vyztužit ... A ručně přidaný větrák je ošklivý - musím s ním nahoru, ne dovnitř, jinak bych totiž nemohl hýbat rampou.
Až budu dělat druhé akvárium, tak se vykašlu na samostatně stojící a nechám udělat skříň až do stropu. Pak si můžu vymýšlet do alelůja a místa stále dost ...
Nakonec nejspis skoncis u nerezu
.
EDIT: I kdyz ne, silikonova hadice by mohla byt resenim. Je inertni vuci organice a ma dobrou tepelnou vodivost. Nekdy strilim moc rychle
.
No on se k Peltieru dostal neprimo. Kdyz se poradne chladi processor, mezi nej a chladic (at uz je jakykoli) se vklada onen peltier, aby se z procesoru to teplo odvedlo. Takze ja akorat v reakci sel rovnou k veci bez vysvetlovani teto casti
.
jedine dvouokruhove chlazeni... jen tedka vymyslet nejaky vhodny vymenik tepla... mozna by slo pouzit tenkou folii, pripadne externi filtr omotat hlinikovou trubici a cely to dat do polystyrenoveho boxu, a zaizolovat i hadice....
pripadne najit nejaky teplovodivy plast ktery by splnoval pozadavky pro kojence (jde hlavne o uvolnovani chem. latek)
On ale nemluvil o Peltieru
Ale se zbytkem tvých postřehů souhlasím. Použité materiály u auto i pc chladičů jsou asi nevhodné. Zvlášť ty PC jsou většinou měděné.
Ale čistě princip by použít šel ... jenom bych do akva nedával výměník, ale přímo vodu proháněl žebrovaným chladičem. Jenom by bylo vhodné to mít z nerezu. Že to nedělají výrobci filtrů jako volitelné příslušenství ...
A kdyz si predstavis, co je nejlepsim vodicem tepla a je cenove dostupne (diamant nebrat, zlato taky ne, stribro...), plat medi si do akvarka urcite nedas, vid? A plat hliniku asi taky ne. Takze nakonec skoncime nejspis na nejakem nerezu, ktery bude (jen odhad) vodit teplo asi tak 4x hur nez hlinik. Nejak to teplo musis totiz z akvarka (z vody) dostat... Napad pres sklo nebrat, to vede teplo o 2 rady (vice nez 100x) hure nez hlinik a i tak je chladit problem, nez jeste tomu chlazeni delat dalsi prekazky. A chladit celou plochu vsech skel v akavriu, to uz si tedy domu porid klimosku
.
Přidat reakci
1 ...... [14] ...... 49
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 54876x