Chlazení akvária
Který jsi měl konkrétně na mysli?
Pak je otázka z čeho je kryt vyroben a jak moc odolá vlhkému prostředí. U plastového krytu s elektroinstalací odolnou vůči vlhkosti je to v podstatě jedno (pokud se pod krytem nezačne tvořit plíseň). Ale pokud je kryt vyroben např. z lamina a nejsou použity vodotěsné patice k zářivkám (jako např. u mě), pak je odsávání vlhkosti na místě ... Právě zvažuji možnost použití ventilátoru o kterém psal GP, ani jsem netušil že se něco takového vyrábí
0 15.01.2011 23:45 drateník – Re: sollik
krycí skla jsou určo dobrým řešením, ale já je nemám, takže Luft + vše co obsahuje jde přímo přes světla na hladinu. Když bych teď dělal kryt znova, větráky bych už nedával. Myslim si, že stejnej účel splní jednoduchá a hlavně dobře vedená díra
0 15.01.2011 23:36 O.Tom [439] No pokud neni mezi osvetlenim a hladinou nejake oddelovaci kryci sklo, zvysi se pri vetrani samozrejme i odparene mnozstvi vody.
PC ventilatory byvaji i s integrovanym teplotnim cidelem pro regulaci otacek, drazsi se daji koupit i s manualnim regulatorem, nejjednodusi mi prijde koupit nejaky relativne levny tichy ventilator, pouzit nejakou starou nabijecku na mobil jako napajeni a pripadne tomu jeste snizit otacky nejakym odporem.
Jo a daji se koupit nebo udelat prachove fitry
Tomu věřím. Přecijen ventilátor "prožene" krytem velké množství vzduchu a s ním i prachu. Ale při použití krycích skel, která se při čištění nádrže otřou .... Na zářivkách jsem žádnou vrstvu prachu nezpozoroval, ale i ty se nechají otřít. Ideální způsob ochlazování to není, ale bude asi nejjednodušší a nejlevnější ...
0 15.01.2011 22:54 drateník – Ventilátory
řešení přehřívání krytu pomocí ventilátorů se mi moc neosvědčilo. Když pominu, každodenní dolévání vody (přesně 2,3l) tak za klíčovou slabinu považuji usazování prachu na zářivkách a především na povrchu hladiny. Akvárko mi začalo fungovat jako obří lapač bordelu, což není 2x ideální řešení
Tak to se zdá být úplně ideální pro provoz svítidla s trubicemi T5 - ty dávají optimální výkon při 35 st. Celsia ...
0 15.01.2011 22:27 GP – Re: sollik
ne, ale na krabicce maj, ze zacne zrychlovat od 32 stupnu a na 38 jde na max. se snizenim napeti to znatelne zpomali, ale kdo vi, co to dela s tou elektronikou. pokud to nezrychli, tak je absolutne neslisnej a cidlo je na cca 50cm kabliku
edit: v klidu tu maj 500 otacek a mac 2000 a 47.6m3/h asi na max
Dá se nějakým způsobem nastavit teplota kterou se bude ventilátor snažit udržet?
0 15.01.2011 21:37 GP – Re: pajca
Pokud jde o osvětlení, o proti mě tam máš úplný Las Vegas. Jestli nepomůžou otvory, co odstranit kryt nad světly, vím že to nebude to nejhezčí, ale co naděláš. Já to tam od založení ještě nedal
a to už nějaký rok bude.
asi bych zacal s mensimi (zvetsit se daji vzdycky, dulezite je, aby byly nahore, aby mohlo lip utikat teplo) a na hranu na ktere sedi kryt na akvarku bych dal par spalicku (ci neceho podobnyho), aby vznikla mezera pro sani
krycich skel bych se nezvdaval, pokud jsou zdrojem prehrivani zarivky, vytvari aspon malou barieru tomu teplu
0 12.01.2011 10:00 Stistko – Re: Yirka, Moucha
No sice jí je 28, ale mládí ji asi už tolik nehřeje
Teplota v místnosti se pohybovala kolem 25st. otvory v krytu udělám, právě jsem přemýšlel, jestli by nestačilo udělat jen ty otvory a zakrýt je takovou tou mřížkou, co se třeba dává nad topení, když je zabudované v něčem. Uvidím, co vymyslím
a co udelat sikovne otvory nad zarivkama a trosku nadzvednout kryt, aby dochazelo k samovolnemu proudeni vzduchu.... kolik stupnu mas v mistnosti?
Pokud ji ještě teď nehřeje mládí, je to na pováženou.
0 12.01.2011 07:42 Stistko – Re: Stistko
Tak to nevydrželo ani do rána
Prej nebude kvůli nějakým rybkám mrznout
0 11.01.2011 16:38 GP – Re: Stistko
samozrejme jsem mel na mysli foukani sucheho vzduchu, u mne pomhlo i minimalni proudeni diky 1x 12v 12cm vetraku, co bezel na 4.5v a na 100l to bylo znat.
No mimo to, ze prozenes kolem zarivek vic vzduchu, tedy bude se dobre chladit, dosahnes toho, ze zvysis odpar, protoze vzduch nad hladinou nebude mit pri tom proudeni tak vysokou vlhkost, jako ma bez pohybu vzduchu.
0 11.01.2011 16:16 Stistko – Re: GP
Vodu měním každý týden cca 35 litrů při odkalování - někdy i více. "Designer" mi poradil, že by tam šel dát jeden větrák, který bude vzduch natahovat do prostoru nad hladinou a druhý, který zase bude vzduch vytahovat. Cirkulace by tak mohla pomoct ještě víc ne?
0 11.01.2011 16:09 GP – Re: Stistko
foukanim na hladinu a diky odparu se da teoreticky dostat i pod teplotu v mitnosti, ale musela by se tomu trochu prizpusobit i vymena vody, ne jen doplnovani...
0 11.01.2011 16:02 Stistko Chlazení by to vyřešilo, ale to jsem ochoten investovat až do plánované nádrže, která bude mít víc jak 1000 litrů. Zatím je to finančně nedostupné. Jinak PC není přímo nalepené na akva, ale pracovní stůl je kus od něj. Budu postupně zkoušet, jestli se to usměrní. Když tam byly jen dvě zářivky 39W, tak to bylo napohodu - stabilně 26 stupnu. Jedině bych musel omezit osvětlení, ale to by zase bylo na úkor rostlinek a vyhodil bych oknem skoro tři litry.
Je mi to jasný, taky bych do toho chlaďáku nešel, ale je to nejuniverzálnější možnost. V zimě to uchladíš větrákama toho bych se nebál ale v létě budou mít rybky prostě saharu. Mám to stejný v létě je v bytě 28 a víc i když mám rolety stažený a v noci spíme v průvanu. Výhodou mám v zimě, kdy si reguluju kotlem na 22 a rybám dotápím na 25. To PC by se dalo odstínit polyšem nebo nějakou odrazovou alu folií, aby to teplo nešlo na akva.
Však taky jo, dotaz byl, jak chladit akvárko v zimě, když má v pokoji 25°C
O 1-2°C by mu to mohlo pomoci. Samozřejmě, pokud budou v létě pařáky nad 30°C, tak nic z toho, co jsem napsal fungovat nemůže (pokud by hadice od fitru neprotáhnul celým sklepem a fitr nevybavil motorem od Trabanta jakožto přídavnou pumpou
)
Tohle mu pomůže v zimě, když má v místnosti 25st. Větráky odvede odpadní teplo z osvětlení. Ale v létě když bude v místnosti 30st tak nemá čím uchladit... jen nějakou aktivní chladící jednotkou.
Možností je několik, zkusil bych nejdřív ty nejjednodušší -odstranění vrchního skla, intenzivnější vzduchování či čeření hladiny, pak případně přidat větráček.
Pokud náš venkovní fitr, napadlo mě, že by se mohla dělat kouzla s prodlužováním hadic.
Ups... trapas.. jsem netušil že terčovci jsou taky cichlidy
Taky jsem na tuhle radu myslel ale nevím jestli by štístko chtěl opustit cichlidy a dát se třeba na terče
Nebo pak koupit chlaďák k akva za nějakých 15 000Kč.. to ale asi nebude dobrej nápad, co??
0 11.01.2011 12:07 Stistko – Re: Yirka
Bohužel nemáme rozumné topení
Je to stará záležitost, navíc to není náš byt a investovat se mi do toho nechce. Možná koupím regulační hlavici a zkusím, jestli se to nezlepší. Ty ventilátory se stejně budou hodit v létě, takže je zabuduju a uvidíme, jak se to zlepší.
Každé rozumné topení má nějakou regulaci či termostat...
0 11.01.2011 08:55 Stistko – Re: filipsi
Ovšem to je nereálné, protože topení nejde nastavit - buď topí nebo netopí. Takže nyní jsem zkusil doma vypnout topení, ale až se vrátím, tak bude určitě zapnuté, protože drahé polovičce bude rozhodně zima
Tohle jsem samozřejmě zkusil jako první řešení, ale ani v létě, vzhledem k tomu, že máme okna na jih je v pokoji velké teplo
To mám už odzkoušené (v akva až 30 stupnu).
Takže problém asi zůstane - teď možná ještě jedna varianta - buď odvod tepla jen od zářivek s krycím sklem, nebo odvod tepla od zářivek + výpar z akva bez krycích skel. Nebo ještě varianta, že budu vzduch větráčky přivádět (akva bez krycích skel).
0 11.01.2011 08:18 filipsi – Re: Yirka
Urcite, a teke nejzdravejsi
Nejúspornější řešení by určitě bylo snížit teplotu v místnosti...
0 11.01.2011 08:11 Stistko – chlazení akva
Vím, že dotaz na chlazení akva v zimě bude znít divně, ale já tam mám prostě moc velký vedro
Zářivky mi oteplují vodu na 29st. s tím, že v pokoji je průměrně asi 25st. Chci jít do větráčků z PC (tři kusy velký 12 cm), ale spíš řeším, jestli je lepší vyndat krycí skla (nad nimi je ještě dřevěný horní kry (viz prezence Cichlidae´s City) a umožnit chlazení vody skrz výpar a nebo se snažit odvádět teplo jen od zářivek, tj. mezi krycím sklem a horním krytem. Díky moc
Starší reakce
0 20.07.2010 17:45 Trdej – Re: Maza
JJ ,souhlasím,že by to bylo trošku dražší
Ale nápad dobrej
Ano, byly to pravé neonky
... no právě, vím, že těch 26 st. je stále moc
... děkuji za postřeh.
Pokud se jednalo o pravé neonky, tak o těch se uvádí, že vyšší teploty nemají rády. Na rozdíl od červených. Asi tam skutečně došlo k přehřátí organismu a i když jste tu vodu ochladila, už bylo asi pozdě. Těch 26 stupňů je spíše pro ty červené, u pravých se obvykle uvádí teplota 22 - 24 stupňů.
katterinecko, když ony ty poslední 2 neonky zemřeli ty dva dny, kdy jsem vodu zchladila (částečně vyměnila za studenou, později jsem tam naházela i kostky ledu, telota klesla na 26 st.) ... ale možná už měly poškozený mozek z nedostatku kyslíku.
Už ty dva dny ani nežraly.
Je zajímavé, že mečovky byly ve svém živlu, teplota jim nevadila ... pořád se nějak nahánějí. Gupák byl také O.K.
S tím vzduchováním, asi něco na tom bude, žádné zatím nemám
.
Moc děkuji za Tvůj čas a radu!
Ty neonky nemusely umřít jen ze zvýšené teploty, při vyšší teplotě je i ve vodě méně kyslíku, nevím jaké měly příznaky, ale třeba by příště pomohlo přez ty vedra přidat vzduchování (třeba to bylo právě přez noc kdy rostliny nevytváří kyslík)
Nápad OK (co si myslíš, že je v těch malých přenosných pípách na chlazení piva? Peltier).
Problém bude u akva větších objemů. Předpokládám, že fyzika platí pro ohřívání i chlazeni vody stejně. Tedy co platí o výkonu topidla a jeho schopnosti ohřát vodu o určitý počet stupňů v poměru k objemu akva a teplotě okolí, bude platit i pro peltier.
Je tam jeden o výkonu 267W, ale s odběrem 30A při 16,2V to je cca 486W příkonu a hodilo by se to max pro 250 l akva (pokud zachováme pravidlo co litr to Watt). Jenže skoro 500 W vyzářeného tepla, to chce už pořádný chladič s ventilátorem a ještě větší ( a drahý a nejlépe spínaný ) zdroj.
Technicky je pak možné připevnit peltier k chladiči z jedné strany a z druhé strany k nádobě s tekutinou (nejlíp asi nějaká nemrznoucí směs), kterou prochází šnek ze skla (měď by se asi v akva nedala použít) a skrz šnek prohnat vodu z akva.
Když to spočítám tak peltier je sice za 450,-, ale plus vše ostatní a práce a práce...to už je lepší koupit chlazení pro akva hotové (teda já na něj taky nemám
)
Také děkuji za Váš čas. Téma už pročítám. Můj dotaz (jako nové téma) byl sloučen s tímto tématem, stále neumím hledat ve foru
, takže až ted dočítám.
V mém akváriu, bohužel, zdechlo všech 5 neonek. Myslím si, že vedrem, nic jiného mě nenapadá. Jestli stářím, to se mi nezdá. Pomřeli všechny během 3 dnů
. Viditelnou nemoc neměly, dokonce měly i zachované výrazné zbarvení.
Mečovky a gupák a taktéž rostliny jsou ve svém živlu, dokonce usptoupila i řasa ...
Děkuji za odkaz a za Váš čas! Máme v rodině elektrikáře, tak jsem zvědavá, co on na to. Díky moc
1 19.07.2010 21:49 Sewer [99] O chlazení akvárií se tu hodně mluví...když si trochu pročtěš tohle téma a je jich tu určitě víc, tak se dočteš jak a co udělat. Někdo do krytu umistňuje větráček, někdo dává do akvária lahev se zmrzlou vodou, někdo to neřeší. Já to třeba taky neřeším. Teplota se mi taky někdy vyšplhá až ke 32°C, ale zatím jsem neměl sebemenší problémy. Chovám běžné druhy ryb - čichavce, ramirezky, endlerky, ancistruse, molly, neonky, parmičky a pancéřníčky ... a krevetky
1 19.07.2010 21:46 Trdej A co takhle Peltieruv článek ? Ten by to neuchladil ? Je to takova desticka ,kdyz ji date na napeti ,tak z jedne strany chladi a z druhé hreje . Tak na tu stranu,kde to chladí dat hlinikový chladic a ponorit do vody (nevim co udela hlinik ve vode) ALE POZOR,POUZE TEN CHLADIC PONORIT.A Z TE STRANY ,CO TO HREJE MUSI BYT TAKY CHLADIC.
zde odkaz
www.gme.cz/…
PS:Byl to jen napad,nevim jestli to bude fungovat.
Přidat reakci
1 ...... [34] ...... 48 49
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 54745x