Chlazení akvária
QNovobilsky napsal: Osobně jsem zvažoval, co dělat, abych akvárko schladil, protože bydlíme v paneláku. V krátkých vedrech teplota stoupá i přes 30C....... Co na to říkáte?
Spíše než důsledky bych řešil příčinu. Sám bydlím v paneláku od roku 1965, první akvárko jsem měl kolem roku 1970 a nikdy jsem tak extrémně vysoké teploty nemusel řešit. Když si navíc uvědomíme, že voda má dost velkou tepelnou setrvačnost, asi bude problém někde jinde, ne jenom u vysokých denních teplot. Můžete sem dát aspoň krátkou prezentaci, aby si ostatní udělali představu?
Nejrychlejší řešení je vyhodit topení a pootevřít "víko" aspoň na 2cm a přes noc nechat víko otevřené.
ten ventilátor tak rychlý není aby to tu teplotu udrželo musí to jet cely den . ja to mam napojeny na spínací hodiny světel a pohoda . a pokud máš kvalitní topítko s regulací teploty nastav si tam si tam třeba 23-24stC a nemusiš řešit složitou termoregulaci.
0 08.07.2014 07:09 QNovobilsky No, případně použít ten s tou hysterezí, aby se ventilátor nespouštěl 100x denně... Rozmezí teplot například 28C spustit ventilátor a při teplotě 25C vypnout...
0 08.07.2014 06:49 QNovobilsky – Automatické chlazení
Osobně jsem zvažoval, co dělat, abych akvárko schladil, protože bydlíme v paneláku. V krátkých vedrech teplota stoupá i přes 30C. Dvě možnosti, které jsem bral vážně:
1. Uvažoval jsem o možnosti, že z filtru bude vytékat voda přes externí chladič s ventilátorem (mimo akvárium) nějakou nerez trubkou a bude stékat zpět do nádrže už ochlazená. Problém je teplota okolí. Asi by to chtělo skutečně výměník někde v chladu.
2. Ventilátor dám nad akvárko. Zakryju síťkou, aby nehrozilo, že by mi ryba skočila do vrtule. Umístím termistor do akvária (buď v nerez tyčince nebo ve sklíčku s pískem) a vodiče skryju v hadičce, aby nehrozilo, že se do vody dostanou látky z termistoru či kabelu...
Osobně se mi zamlouvá první schéma na těchto stránkách
pandatron.cz/…
Má to nevyhodu těžké kalibrace, ale dá se to podle mne zvládnout. Nastavil bych teplotu cca 28 stupňů. Po dosažení by se spustil ventilátor. Po poklesu pod 28 opět vypl. Možno nastavit i jinou teplotu... Co na to říkáte?
To se mi líbí,nedá se k tomu nějak sehnat/vyrobit plošný spoj?Já je sice kdysi dávno maloval a leptal,ale z toho už jsem vyrostl
Osazení a pájení už problém není
Jedno reseni jsem sem maloval loni,
rybicky.net/k/forum/510031.jpg , ale nevim zda to nekdo aspon zkusil, spis myslim, ze jsem si jen udelal cviceni z jednoduchych zapojeni
.
vetracky podporujou odparovani vody, ktere zavisi hlavne na teplote, rychlosti proudeni a vlhkosti, to znamena, ideální je suchý, chladnější vzduch, čeřící hladinu
takze pokud mas kryt/kryci skla uspusobeny tak, aby jsi na jedne straně vhanel vzduch a na druhé ho poustel ven, je to podle me o neco lepsi nez nezakryte akvarko, kde funis na hladinu....
ze zkusenosti mohu rici ze je dobry promyslet:
- ridici jednotku-termostat (ruzne reseni tu uz byly... vcerne resenich s postupnym narustem otacek)
- zdroj napájení - leckdy stačí i starší nabíječka na mobil, spínané zdroje apod.
- doplňování odpařené vody (klidně i 1/10 objemu denně!!), takže bacha na pokles hladiny! (ale i to lze celkem snadno vyresit, jak mechanicko-fyzikálně, tak elektronikou)
- pokud dávkujete CO2 tak je třeba zvýšit dávkování (rychlejší metabolismus, vyšší únik hladinou)
Jen tak noctua.. je špička větráčků
slyšet není a má největší průtok i když má třeba i nižší otáčky než ostatní. Nic lepšího není než noctua
ALe tak když chce člověk porshe tak si taky připlatí o proti škodě
Mám 325l akvárium, krycí skla, 1x 120mm větráček a zchladí mi to akvárium o cca 4°C. A nestálo mě to ani korunu. 1200mm ze starého kompu není problém sehnat, většina ani nejde přes vzduchování filtru slyšet. 12V zdroj jsem sebral ze starého střihače vlasů a větráček jsem jenom položil na skla a přivázal k bambusovým tyčkám aby nepropadl. Na těch pár horkých týdnů v roce to stačí... Ideální je pokud fouká přímo na hladinu.
Noctua na akvárium? Proč proboha platit 450Kč za větráček, který strčí Nexus za 200Kč do kapsy (lepší průtok vzduchu i menší hluk). Navíc u akvária, kde jsou mnohem větší zdroje hluku. Víceméně je to asi nejhorší větráček v poměru cena / výkon pro akvarijní účely.
Pokud je hluk problém, je lepší použít zdroj 9V, omezí to trochu otáčky ventilátoru a výrazně sníží hluk.
Na 100l (ale i na menší) doporučuju 12cm.Menší budou dělat zbytečný hluk a málo chladit.Dva ks ,jeden in,druhý out.Sjeď si ve vlákně na 1.1.2014-mám to tam s fotkou.Když na ně použiješ filtry,tak se do akva nebude ani prášit.
p.s.:a opravdu to funguje
www.juwelakvarium.cz/…
Pokud si sám koupíš 2 větráčky nějaký nehlučný tak bude stát jen větráček 200kč.. jinak 1000
% nehlučná je noctua.. ale to je větráček az 500kč... jinak netušim jakým zdrojem to napájet jediný co znám tak zdroj z akvaria. a popřípadě napájení routru a tak...
Já se s větráčkem 80x80 dostal i v největších vedrech na nějakých 26 stupňů. Ale nemám kryt. Mám obavy, že s použitím krytu to nebude tak dobře fungovat.
Hm,tak to se my nechce věřit,ale nikdy jsem to nezkoušel,tak nebudu tvrdit,že to nelze.
Co jsem pročetl tohle vlákno, tak větráčkem by se mělo akva zchladit až o 6°
No myslím si,že větráčkem to zchladíš maximálně o dva stupně,možná.
Zdravím nadšené akvaristy, v tento moment řeším pro svojí 112 chlazení, bydlíme v podkrovním bytě a jaksi v těchto dnech rybičky mají poměrně tropy, mluvím zhruba o 29° před nedávnem měli i 31°. Z této zvýšené teploty obviňuji "zmizení" krevetek Red Cherry. Jelikož chci pro své rybičky jen to nejlepší, mám v plánu pořídit dva větráčky od PC a trafo (termostat bych měl rád také, jenomže v těch vašich nákresech se nevyznám a nevím jestli jde někde zakoupit, popřípadě vůbec co hledat, aby to nebylo zas úplně cenově přemrštěné).
Po rozměření prostoru v krytu by se mi zamlouvali větráčky ve velikosti 50x50. Ovšem chtěl bych znát váš názor, jestli by to mělo stačit na změnu teploty na takových 25°-27°. Nebo jestli raději mám zvolit variantu 2ks 80x80. Musím si to rozmyslet předem než rozřežu kryt
Starší reakce
Dobře, děkuji všem. Budu v klidu. Do malého akvária jsem nainstaloval další závěsný filtr, co jsem stejně měl v plánu. Tak snad zvýšené proudění pomůže. Chladnou vodu každé ráno doliji, tu petku nechám na později jako záložní řešení.
Vem pet láhev, naplň vodou, dej zmrazit. Ráno ji dej do akva. Odpoledne klidně to samé. Taky vyměn třeba 10 litrů vody za studenou. Nic se nestane. Jen tu petku dobře umyj
Si vyber ...
www.morskeakvarium.eu/…
Ale otevřené se leckdy zvládne trochu zchladit samo. Zkus na léto zvýšit trochu čeření hladiny.
michalt napsal: Nemám na akváriích krycí sklo. Uvažoval jsem, že bych pořídil větráčky od počítače, ale nevím, jak je bezpečně nainstalovat. Nemáte nějaký bezpečný způsob, jak je osadit na akvárium bez skla se světelnou rampou, prosím? Elektroniku zvládnu, postavím si takový malý teplotní regulátor otáček. Ale na tu mechanickou stránku věci moc nejsem.
U těchto ryb začni řešit teplotu až 30°C a výš. I těch 30°C je ve funkčním akváriu bez problémů
Já osbně se na ty teploty těším, už jen proto, že nebudu muset topit.
Řešte to, až bude teplota dělat problém. Jestli je vše v pořádku, tak se tím nemá cenu trápit.
Ahoj, dnes jsem v obou svých akváriích našel teplotu kolem 28 C. V nano akváriu bydlí jen beťák, ve 128 litrové nádrži žijí dvě samičky betty a tetry měděné. Chtěl bych se zeptat, jestli mám takovou teplotu už chladit nebo je to ještě snesitelné. V noci se mírně ochladí. To je dobře, protože klesne teplota, ale zase skok za několik hodin asi rybám taky dobře nedělá. Taky mám podezření, že celé léto to nebudou dobře snášet kytky.
Nemám na akváriích krycí sklo. Uvažoval jsem, že bych pořídil větráčky od počítače, ale nevím, jak je bezpečně nainstalovat. Nemáte nějaký bezpečný způsob, jak je osadit na akvárium bez skla se světelnou rampou, prosím? Elektroniku zvládnu, postavím si takový malý teplotní regulátor otáček. Ale na tu mechanickou stránku věci moc nejsem.
Nebo co kdybych přidělal na okraj nádrže několik malých větráčků na klipsech? Tak, aby foukali proud vzduchu podél hladiny a efektivněji by se odpařovala voda. Šlo by to nebo musí proud opravdu jít pod nějakým úhlem na hladinu? Díky za radu.
Starší reakce
tak to vemem po poradku
1) jaký objem
2) čím svítíš, krycí sklo/ kryt
3) o kolik snizit (z/na ) teplotu
4) teplota okoli
5) kolik jsi ochoten investovat
a uz jsi provozoval delsi dobu externí filtr?
asi nejlepší je ochladit celou mistnost
pak jsou tu vetracky foukajici na hladinu (podpora výparu vody, da se ridit celkem jednoduchym termostatem, snizeni teploty o cca 4-6°C)
dale jsou tu mrazeny PET... apod. viz tohle vlakno....
1) je tu problem s pouzitym matrosem... hlinik, nebo měď ve spojitosti s akva vodou nejni to nej nej, navíc je tu značné zanášení biologickým materiálem
2) voda má hodně velkou tepelnou kapacitu takže nevim nevim jestli by ti to uchladilo... lepší výsledky jsou s chlazením změnou skupenství (výpar, lednicky, klimošky, PET s ledem)
ovsem bylo by to někde jinde, kdyby jsi měl výměník (chladič) někde v chladném sklepě nebo ve studni, ovšem to už by bylo lepší řešit dvouokruhově
Starší reakce
Díky
Jasne, i ty dva Ti to utahne
.
Akorat k tomu vetraku neni slusna dokumentace, dokonce ani u vyrobce, takze rozsah vstupniho napeti (aby spolehlive chodil) Ti nedokazu rict, vsude je uvedeno jen 12V. A ma tripinovy konektor, takze mozna bude mit i 3 draty, kde ten posledni se nejcasteji pouziva jako vystup snimani otacek, takze pokud, u Tebe zustane nepripojen.
Ok, díval jsem se teď na net. Šel by dohromady tento adaptér
www.alza.cz/… s tímto větrákem
www.alza.cz/… ? Šly by k tomu větráku připojit ty stejné větráky i dva? Důležitý je asi, aby to nepřekročilo těch 600mA, že?
Trafa hřejí všechny. To si moc nevybereš. Mám HAMA 1.5 - 12V a topí taky.
jojo reguleca chlazeni je dalsi evergreen
Moucha napsal: a někdy nejni od věci použít i něco jako termostat... na internetu lze nalíst různá schémátka
Tak to mam za to, ze jsem vam to tady loni (21.06.2013 17:39) nakreslil a spocital
rybicky.net/k/forum/510031.jpg Přesně jak píše Designer. Nejlepší je mít zdroj s nastavitelným napětím. Já jsem to měl poslední roky takto:
rybicky.net/fotogalerie.php…
Je to ideální, protože naplno jsem to míval zaplý, jenom když bylo v létě opravdu vedro (35°C i víc), jinak to stačilo na míň, aby se chladnější teplota udržovala a ne pořád srážela níž a níž. A taky jak píše Moucha, tak nezapomenout, že v noci bývá chladněji jak mimo akva, tak i v akva, protože je vypnuté svícení. Takže na noc jsem to kolikrát nechával na ty nejnižší otáčky. Ono na těch 12V to opravdu hučí. Ale na to má vliv víc věcí - typ větráku, umístění větráku...
A když už tady píšu, tak se taky na něco zeptám, protože nejsem elektrikář. Loni mi to trafo odešlo, takže letos budu potřebovat koupit nový. To, který jsem měl, bylo docela šmejd. Tipuju, že tak 90% energie se spotřebovalo na zahřívání toho trafa, bylo to hrozně vřelý. Chtěl bych proto nějaký kvalitnější. Na větráku je napsáno toto: "DC-12V 0,15A" a na tom trafu, který jsem ještě nevyhodil je
www.elektro-svitidla.com/… (Snad to tam půjde přečíst.)
Zkrátka, můžete mi doporučit nějaký ten zdroj, který mi bude stačit? Stačí na jeden větrák. Jsem ochotnej si koupit klidně i novej větrák, protože ten starej je opravdu starej. Je z asi 15-20 let starýho počítače.
rybicky.net/fotogalerie.php… a někdy nejni od věci použít i něco jako termostat... na internetu lze nalíst různá schémátka
parkrát se mi stalo že jsem zapomel vypnout vetracky a rano jsem zjistil ze se akva vychladilo na nějakých 20°C...
Jinak jeste doplnim, bezne vetraky na 12V maji ve specifikaci rozsah pracovniho napeti 4.5 az 13.8V. Pokud si koupis spinany zdroj (adapter do zdi) s moznosti zvolit vystupni napeti, pak si jen prepnutim muzes nastavit, jak moc to ma fucet, protoze pri 12V to opravdu muze byt dost slyset a az tak moc foukat nebyva potreba.
Prikladem:
www.gme.cz/…
www.gme.cz/…
Osobne volim radeji silnejsi, sice je to par kacek navic a potreba to neni, ale zase kdyz pak uz nema puvodni pouziti, je univerzalneji pouzitelny na neco jineho, nebo se k nemu jeste da neco dalsiho pripojit (treba kus LED pasku nekam k dosviceni neceho).
jen te doplnim vetraky privadeji chladnejsi a SUSSI vzduch, nez je nad hladinou...
pokud by jsi mel na škole závlahy, tak by jsi věděl, že intenzita výpatu je závislá hlavně na teplotě, vlhkosti a pohybu vzduchu (rychlost větru)
udělej jednoduchej pokus... nasliň prst a foukni na něj... chladí co?
a jeste jedna vec... pokud by jsi akvarium chladil pod okolni teplotu, tak by ho bylo dobre zaizolovat, aby se ti voda neohrivala od okoli.....
Martin4770 napsal: To Moucha: Jak se dá odpařováním snížit teplota?
Na to, aby se voda přeměnila v páru se spotřebuje velké množství energie - tepla. To teplo se bere z vody, takže tím odpařováním se ochlazuje.
Zářivky z vrchu nejen svítí, ale i zahřívají vodu. Ten ventilátor ti z prostoru nad hladinou bude odvětrávat teplý vzduch, čímž se sníží ohřívání vody zářivkami a zároveň se zvýší odpařování vody.
Znám člověka, co má doma třicet a stěžuje si na to, že mu to špatně topí ...
Ty tři stupně od zářivek mám přibližně také. Problém je to v létě, teď ne. Mimochodem mám 23 a chodím jen v trenclích
Paralelní zapojení je takové, že spojuješ stejné znaménko k sobě. Volty zůstávají, potřeba ampér je součet. Dobré je zkusit googla, výsledek je první:
cs.wikipedia.org/…
Na barvy bych moc nespoléhal, ale na to, kam ty dráty vedou ano. A na to, že bývá uprostřed dutinky plus také ne. Na zdroji by to ovšem mohlo být napsané.
kevincomputers.4fan.cz/…
Kablíky normálně ušmikni a buď spájej dohromady (a zaizoluj výsledek, ať se ti nespojí co nemá) nebo si v elektře kup čokoládu (svorkovnici).
Když to zapojíš sériově, tak budou ampéry shodné s jedním větrákem (budou-li stejné) a volty se podělí. Takže ty větráky budou točit polovičku. Také méně foukat ... ale zase žádný randál. Nebo když koupíš 24V zdroj, bude stačit jen 1A (dle toho větráku) a budou točit naplno. Méně ampérový se lépe shání.
Pokud je tam krycí sklo, tak ten ventilátor moc nepomůže.
Tak abych to shrnul - vysoká teplota je proto, že jsme horkokrevná rodina a milujeme teplo - normální pokojová teplota je u nás 25 stupňů. No a do akvárka ještě pere 2 x 30w trubice a mám mezi vodou a osvětlením krycí sklo, protože moji čichavci jsou občas trochu raplové.
To Moucha: Jak se dá odpařováním snížit teplota?
To Designer: Takže adapter spínaný (píšu si
)
A co se amperů týče jde o to mít na zdrojí víc mA, než kolik potřebuje větrák (myslel jsem, že když nebudou ty ampéry stejné tak to shoří
).
Paralelní zapojení teda znamená, že když si koupím 2 větráky, tak ty káble svážu dohromady - udělám znich jeden (samozřejmě zvlášť plus a zvlášť mínus) a ten připojím na kabel adapteru? (vím je to ostuda ale o nějakým paralelním zapojením jsem slyšel naposled na ZŠ před XX lety
)
A jak se to přípojí na tu oválnou koncovku adaptéru? Ten vnější obal je jasný - tam to přidělám třeba pájkou, ale jak to dostanu dovniř? píchnout tam nějakou jehlu a k ní přidělat drát? (původně jsem chtěl tu koncovku ucvaknout a přidratovat to přímo).
A poslední otázka - drátky z větráčku mají předpokládám polaritu jako nabíječka k autobaterii tj. červená = plus, černá = mínus. Ale jak je to s tím oválným konektorem? povrch je plus a vnitřek mínus nebo naopak?
Díky moc za rady všem!
Jeste to dovysvetlim. Kdyz mas adapter do zdi, ktery ma na stitku rekneme 12V, pak mohou nastat dve situace (vynechme speciality), podle jeho konstrukce. Bud je to jen trafo s usmernovacem a kapacitou, a pak se chova tak, ze ma na vystupu vyssi napeti nez je uvedeno a s rostoucim odberem proudu napeti klesa (namerit na nezatizenem 17V je normalni). Muzes mit ale take pulzni/spinany zdroj, ktery at je odber jakykoli, v ramci moznosti drzi konstantni napeti, a presne takovy je pro Tvuj 12V vetrak nejvhodnejsi. To ze je spinany neznamena, ze na vystupu jsou nejake pulzy, je tam opet vyhlazene napeti, je to jen o tom, jakym zpusobem toho dosahuje.
Na adapetru do zdi najdes jeste udaj o proudu, coz je maximalni povoleny odber proudu z toho zdroje. Ten musi byt minimalne takovy, aby Ti vetrak uzivil (a co vetrak potrebuje je zase na jeho stitku).
Prikladem:
www.gme.cz/… - vetrak 12V/150mA
www.gme.cz/… - spinany zdroj 12V/500mA
Zdroj ten vetrak utahne s prehledem, a utahl by i 3ks vetraku zapojene paralelne. Slabsi nema cenu brat, pac levnejsi uz to bude tezko, tak klidne at ma rezervu.
Snad to takto vysvetlene pobere kazdy. BTW, koncovka zdroje sedet na hole draty pochopitelne nebude, ale to uz resi stipacky a kus svorky ci pajecka. Je tam 12V, neni se ceho bat, jen je dulezite ty draty spojit spravne (neprohodit), protoze prepolovany se dnesni bezny vetrak tocit nebude
.
Stači 12V napájací adaptér a najlepšie a má prepínateľné výstupné napätie potom sa da regulovať výkon prípadne hlučnosť ventilátora.
U mňa dokážu vent. uchladiť vodu cez leto na 26°C a to mam trubice cca 7cm od hladiny a v lete tu padajú rekordy.
vzhledem k velikosti akva to uz nebude sranda.... opravdu bych se popídil proc se ti tak zahrejva...
odparovanim vody sundas max 6°C (podle me zkusenosti) ale za cenu znatelnyho ubytku vody...
pokud by jsi mel pristup ke studni, nebo chladnymu sklepu... tak by se dalo naji celkem jednoduchy reseni....
Stačí koupit a upravit Peltierův článek, Na stejném principu funguje i autolednička, ale energeticky je to strašně neefektivní.
0 05.03.2014 21:17 atyl – Chlazení vody v akva
Napadlo mne použít pro chlazení vody agregát z autochladničky. Ta se dá občas koupit v nějakém bazaru nebo zastavárně, i nová stojí něco kolem 1000 Kč. Ze spodu je hliníkový výměník, na který by se určitě dala upevnit kovová spirála s protékající vodou...
Já to mám připojené na něčem takovém:
www.cztuning.cz/… Výhoda je ta, že se to dá i regulovat. Nemám to ale kvůli chlazení, ale srážení vlhkosti v krytu.
dá se sehnat spínaný zdroj 12V/1A za 130kč a na ten jich můžeš připojit víc , jestli teď máš takovou teplotu tak to nechtěj vidět v létě
Stačí jakýkoliv adapter 12V.
Přidat reakci
1 ...... [9] ...... 49
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 54876x