Filtrace
5 05.10.2016 21:13 BA [60] 3 05.10.2016 19:51 Marcel G –
Re: Maq Maq napsal: došel jsem k názoru, že jsem něco nepochopil ...Proto jsem dával odkaz na zdrojové vlákno, kde je o tom experimentu s testováním různých filtračních náplní a měřením jejich účinnosti při odbourávání amónia velká spousta informací. Mimochodem, autor toho experimentu nakonec zjistil, že vůbec nejúčinnější nitrifikační filtrační médium je obyčejná malá kostka biomolitanu, která dokázala za 24h odbourat neuvěřitelných 70 mg/l NH4+. Problém ale je, že tuto extrémní nálož amónia bakterie samozřejmě nesežerou, ale ... přemění na NO3-. Takže čím vyšší výchozí koncentrace NH4+, tím vyšší výsledná koncentrace NO3-. Enormní množství amónia v akváriu bude mít tedy logicky za následek i enormní (toxické) množství dusičnanů. Koncentrace NO3- nad cca 150 mg/l jsou už podle všeho toxické i pro samotné nitrifikační bakterie, takže pokud se v akváriu nemění voda a koncentrace NO3- se příliš nahromadí, nitrifikace začne selhávat. Z toho vlákna se dá vytěžit opravdu spousta užitečných informací, ale je to v angličtině. Já jsem se ta kvanta informací pokusil shrnout do článku (se svolením autora), který mám na svém webu, ale nejsou tam informace z posledních příspěvků v tom vlákně (vč. testování toho biomolitanu). Nemám teď tolik času, abych to dopracoval.
Tak ono rostliny si dovedou poradit i s tím čpavkem, ale "zákeřný" proces přeměny na dusitany a posléze dusičnany jim připraví pokrm "pouze" v podobě dusičnanů.
A to ti ještě neřekli že se snižujícím se Ph klesá jejich výskyt.
MarcelG napsal: K odbourání tak extrémní koncentrace amoniakálního dusíku, jakou je 30 mg/ℓ NH3/NH4+, stačí prakticky nulové množství filtrační hmoty. To znamená, že i naprosto minimální množství nitrifikačních bakterií, jaké se dokáže vytvořit na běžných površích uvnitř akvária, v hadicích či prázdném filtru, stačí bohatě (a s obrovskou rezervou) na odbourání prakticky jakéhokoli množství amoniakálního dusíku, které by se v běžném rostlinném akváriu mohlo vyskytnout.
Z tohoto tvrzení mám dojem, že přeměna amoniaku na dusitany a těch dále na dusičnany je maličkost. Zejména v případě, že máme víc akvárií - vezmu ze zavedeného akvária kousek "něčeho" (např. pár keramických válečků z filtru), a je po problému. Resp. zbytek je na rostlinách, které v novém akváriu třeba "nejedou" naplno, jenže pokud je v něm málo svinstva = málo amoniaku, tak tu trochu přeměněnou na dusičnany bez problémů stráví.
To bychom pak s nově založenými nádržemi ale měli výrazně méně problémů, proto se mi to tvrzení Marcel(a)G jaksi nezdá; a protože asi věci rozumí, došel jsem k názoru, že jsem něco nepochopil.
Všude čtu, jak jsou nitrifikační bakterie potřebné, jak se pomalu množí, a jak si je musíme hýčkat, aby správně fungovaly, a tady se dozvím, že jich stačí "minimální množství", které se uchytí všude možně, takže je vlastně zbytečné je pěstovat ve filtru. Jsem z téhle informace jelen (ssp. akvarijní).
Mít odpovídající filtrační média je fajn a do budoucna se to jistě bude hodit, ale na rozjezd nitrifikačního procesu je potřeba nějaký zdroj, tedy "špína", která ten proces nastartuje a proto se nově založený nádrže doporučuje třeba lehce zakrmit sušeným krmením, nebo tam dát nějaký jiný zdroj hniloby z čehož se právě ta zaklínaná nitrifikace přiživý a bakterie se namnoží. Jako další vhodný zdroj čpavku jsou třeba šnečí výkaly a v neposlední řadě je dobré, když máme k dispizici, použít bordel z jedoucího filtru, nebo třeba odklený z funkčního dna.
Nejsi vedle. Tenhle proces je v akváriu nejdůležitější a trvá cca měsíc než se bakterie namnoží a proces se pořádně nastartuje.
Zrovna jsem si založil akvárium a do vnějšího filtru (Fluval 304) jsem naskládal hromadu keramických válečků v domnění, že co nejvíc čerstvě založenému akváriu chybí, to je schopnost přeměňovat NH3 na NO3-, tedy zavedené kolonie nitrifikačních bakterií.
Tak to jsem vedle?
3 05.10.2016 13:49 Marcel G –
Re: Maq Maq napsal: optimální výkon filtru v litrech za hodinu ve vztahu k objemu akvária ... nitrifikační mikroflóra ve filtru nemůže dobře fungovat, pokud se voda pohybuje příliš rychle ...Nechce se mi tady teď sáhodlouze rozepisovat (jak mám ve zvyku), tak uvedu jen jeden "studijní" odkaz (1) + moje malé shrnutí (2):
1)
www.plantedtank.net/…
2) K odbourání tak extrémní koncentrace amoniakálního dusíku, jakou je 30 mg/ℓ NH
3/NH
4+, stačí prakticky nulové množství filtrační hmoty. To znamená, že i naprosto minimální množství nitrifikačních bakterií, jaké se dokáže vytvořit na běžných površích uvnitř akvária, v hadicích či
prázdném filtru, stačí
bohatě (a s obrovskou rezervou) na odbourání prakticky jakéhokoli množství amoniakálního dusíku, které by se v běžném rostlinném akváriu mohlo vyskytnout.
Tolik k
nitrifikačnímu aspektu našich filtrů. Filtr ale samozřejmě nemá jen nitrifikační funkci (podle jednoho výzkumu
"jen asi 0,002% všech bakterií v pískové filtraci je nitrifikačních".
No však tak jsem to myslel. Pokud zapnu nový filtr naplno, tak se bakterie neuchytí, nebo uchytí málo a celý záběh bude trvat o to déle. Je jasné, že až se hmota zanese a průtok sníží, tak se výkon čerpadla může zvýšit.
Koneckonců bych řekl, možná se pletu, že se průtok filtrem, resp. rychlost průtoku filtrem nepočítá ani tak v litrech za hodinu, ale v centimetrech hmoty za minutu (sekundu?) a že by filtr měl protočit objem nádrže x-krát za hodinu (což asi Maq myslel). A z toho všeho se pak určí potřebný výkon čerpadla a objem hmoty.
Už je to dýl, co jsem to dělal filtr, tak sorry, jestli to je blbě nebo zmateně, za tak často si látku neopakuju
Pri príliš rýchlom prietoku môžu byť baktérie strhávané z podkladu,čo je trocha antiproduktívne.Každý filter sa časom zanáša a do stavu ,,tak akurát,, sa to podľa mňa dostane samé.Nikdy som rýchlosť prietoku moc neriešil.Zapnem to na plno a ono si to nájde tu správnu rýchlosť časom samé.Ak už podľa uváženia posúdim prietok príliš pomalý,tak čistím filtráciu.
Osobne si myslím,čím väčší filtračný objem resp.plocha o to lepšie.
O štěrchání zkumavkou jsem zatím nic nečetl, takže nemohu srovnávat
Ale pokud se ty ditento reatento ionty potřebují chytit, stačí jim se k sobě přiblížit na dosah a tedy je štěrchání žádoucí. U bakterií to vidím tak, že se jednak potřebují udržet na místě a druhak potřebují čas na konzumaci a nitrifikaci. A když bude proud moc velký, tak nezvládnou ani jedno z toho...
Ale jak říkám, je to moje dětsky zjednodušená interpretce toho, jak to chápu já, určitě ti to tu někdo vysvětlí odborně a správně...
No jenže to bych si mohl taky představovat, že když budu štěrchat se zkumavkou, tak se mi roztoky dvou reagencií nesloučí, protože disociované ionty se nestihnou pochytat za ručičky...
Já to hodně hodně HODNĚ zjednodušeně chápu tak, že když to teče moc pomalu, tak mají málo kyslíku a nedochází k nitrifikaci ale k denitrifikaci a když to teče moc rychle, tak sice kyslík mají, ale nestihnou sežrat ten přitečivší bordel, protože jim proletí kolem huby tak rychle, že si ani nestihnou vzít příbor...
0 05.10.2016 12:11 Maq – Výkon filtru
Všiml jsem si, že různí lidé vyjadřují různé názory na optimální výkon filtru v litrech za hodinu ve vztahu k objemu akvária. Kdysi se jaksi předpokládalo, že čím větší tím lepší, ale to už zřejmě neplatí.
Místy čtu názory, že nitrifikační mikroflóra ve filtru nemůže dobře fungovat, pokud se voda pohybuje příliš rychle. Mám o tom pochybnosti, ale nejsem odborník-biolog-biochemik. Jak to tedy je? Jsou nějaké důvěryhodné zdroje pro takové tvrzení?
Ano, bublifuk je druh filtru, tedy nevypínat, nechat běžet nonstop.
Jestli se nepletu, je to kvůli lepšímu proudění vody. Rovnoměrnější rozložení teploty a živin.
Aha, tak to bych se jeste zeptal, proc je to lepsi - mit rampu na zadni stene?
Pokud by jsi měl klasické rostlinné akvárium tak je to lepší na zadní stěně.
jo porad tam je, jen jsem ho rozdelil na dva. Takze dekuju za odpoved. Necham si to na bocni stene.
Jestli tam máš pořád ten velký anubias tak je to celkem jedno.
0 02.10.2016 23:00 kocmim – kam umistit rampu?
Ahoj, mam akvarko 80x35cm. Poridil jsem si filtr JBL e901. Ma rampu, ktera je dlouha 20 nebo 40cm. Neumim se rozhodnou zda je lepsi umistit rampu na zadni stenu (pak bude delka 40cm) nebo na bocni (delka bude 20cm). Nemate nekdo zkusenost co je lepsi? Prodpokladam ze nasavani musi byt na stejne strane jako bude rampa?
Mam pocit, ze rybky jsou spokojene s umistenym na bocni stenu, protoze muzou plavat v "protiproudu"... ale nerad bych se zmylil a stresoval je
Poslední věta tvého předchozího příspěvku je ta velmi častá.
Zdravim.Chcem si dat predfilter,ale planujem si nejaký vyrobiť.Čo odporúčate,máte nejaké návody?Či najjednodochšie dať na hadicu molitan a hotovo?
Starší reakce
0 29.09.2016 14:14 Bacoun – Kompatibilita
Starší reakce
slavko napsal: dosť ma otravuje už to, že ho musím vypnúť, lebo potom mi všetko zaprská...
řeším dočasným přivřením ventilu na nižší průtok
slavko napsal: Hmm, nechcelo by sa mi odvzdušňovať pri každej výmene vody, dosť ma otravuje už to, že ho musím vypnúť, lebo potom mi všetko zaprská...
A ešte ak ti po rokoch už nefunguje moc dobre pumpa a upádlujem sa takmer k smrti než začne ťahať.
PRESNE taketo argumenty potrebujem, myslím to v dobrom. TOto ma tiež nenapadlo.
Možno nejaká gumička ktoru len jemne stiahnem na miesto kde je dierka
Prípadne tam spraviť nejaky ventilček
Hmm, nechcelo by sa mi odvzdušňovať pri každej výmene vody, dosť ma otravuje už to, že ho musím vypnúť, lebo potom mi všetko zaprská...
ale nie teraz vážne, aká velka by musela byť dierka aby filter zavdzušnila pri poklese?
Kúp, namontuj a relaxuj pri akvárku.Ako napísal kolega,ta panika je neopodstatnená.
Asi takhle,někdo dírku má,jiný ne.Já žádnou dírku nemám.Neboj se toho pořád,všechno pořešíš na jedničku a potom ti třeba praskne trubka s vodou ve zdi.První dny budeš možná trochu na nervy,ale potom na to nebudeš myslet.
vdaka
SAmozrejme otázkami pokračujem
Zaujíma tiež to či ste si niekto upravovali nasávanie, teda či ste si robili tu dierku do sacej trubice.
Mám na mysli ten dôvod aby sa v pripade poklesu hladiny voda zastavila vdaka zavzdušneniu trubky.
901 má tepelnou pojistku.
0 29.07.2016 07:04 - Tie čo nemajú tepelnú ochranu budú normálne bežať na sucho,akurát hrozne vtedy drnčia a môže dôjsť k poškodeniu rotora.Inak by sa tomu nemalo nič stať.
díky vám všem za informace
mám oba typy čerpadel. Nebojím se jak jedno tak druhe pustit nasucho. s čidelm mi zahraje a do dvou vteřin se vypne. To bez mi několikrát jelo na sucho a po 5 vteřinách jsem ho ručně vypl. Tomu čerpadlu se po Pěti vteřinách nemůže nic stát.
Úplně u všech filtrů není.To Jbl e900 nevím jistě,ale myslím že má.
no ty si mi teda poradil fakt
nech to běžet bez vody. Buď se ti vypne a nebo vypne ale natrvalo
tá tepelná poistka je u všetkých filtrov? Zaujíma ma hlavne JBL e900. Viem to nejako zistiť?
Starší reakce
Neví odkud přišla informace, že proudění vody vadí rostlinám. Obecně je ideální (pokud to umožňuje rybí osazenstvo) jemného proudění vody celou nádrží tak, aby se živiny dostali po celém akváriu a také odpadní látky doputovali z celého akvária až k nasávání do filtru. Problém bych viděla v nasávání za 3D pozadím, ale taky záleží, jak je to udělané. Odpadní látky by se měli dostat k nasávání. I když není problém mít přístupné místo, kde se hromadí a odkud je vždy odkalováním dostaneš.
Ahoj, já jsem hlavici Atman i s biomolitanem kupoval tady
www.rybicky-rybky.cz/… . Lze si pro to dojít k nim do Malešic, nebo jsou i na burze na Pankráci (příští neděle burza bude).
0 21.07.2016 10:44 Kevin – Filtrace
ahoj,chtěl jsem se zeptat na to jak jinak dostat co2 po celé akváriu když hodně se píše o tom že velké proudění vody vadí kytkám a ještě bych prosil o radu jestli je dobré nbo spíše nevhodné mít nasávací koš venkovního filtru za 3D stěnou.V prodejně kde jsem ho kupoval mi bylo řečeno že to není problém že to tak taky mají ale u nich bude asi vše jinak jak u běžného akvaristy,díky za nějaké odpovědi
Přidat reakci
1 ...... [15] ...... 33 34
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 42856x