LED pásek
Nepíšte veľkými písmenami tam, kde to pravidlá pravopisu nevyžadujú. Väčšina ľudí tu nemá problém čítať a pochopiť...
Ale k veci, sú to Vaše LED, pokojne si ich zafarbite ako chcete. Ja by som to nerobil...
no ale tím že pásky jedou jen na 10V A JEŠTĚ JSOU NALEPENÝ NA TOM OBROVSKÝM vinglu tak jsou jen vlažný maji tak 30 stupňů maximálně.
OK, nie každý si môže dovoliť všetko.
Ale farbiť čipy by som neodporúčal. Pridáte tým vrstvičku, ktorá zhorší chladenie. Možno nie nejako výrazne, ale možno o ten povestný chlp a životnosť pásika pôjde do...
To nebylo myšleno jako reakce na tvé vlákno. Já uvažuji o výrobě světla a čínu už nechci. Tak proto ten dotaz. Vím, že většina lidí podporuje samotné led chipy a ne pásky. Ale třeba to někoho napadlo dříve než mě a ho ten pásek už odzkoušený.
ANO, ale vzhledem k tomu že mi je 13 tak do toho nechci příliš investovat, páč moc nemám co, jinak kryt vypadá asi takhle.
Já jen tak.
Jenom jsem se zhlídnul v tomto pásku.
www.ledshopik.cz/…
Nejvýkonnější LED pásek na trhu s výkonem 3350lm/m při spotřebě pouhých 22W/m. Pásek je osazený novým moderním LED čipem SAMSUNG SMD2835 v množství 122LED/m.
Navíc je pásek opatřen i teplotním řízením, takže pokud by došlo k nepřiměřenému zahřívání, pásek automaticky sníží svůj výkon a tím se sníží i jeho teplota.
Je drazší. !!!
No zatím nevím. Co vy na to? Díky za každý názor. Hlavně to teplotní řízení se mi líbí.
Jestli to dobře chápu, tak sis světlo dělal sám. Takže si můžeš jakýkoli pásek vyměnit za jiný, pokud se ti nelíbí...
Tak si asi teda budu zvykat no. Napadlo mě třeba ob 3 zamalovat vždy jeden čip modře, tak to vyzkouším potom se o výsledek podělím.
Krom keců bych ti klidně rád poradil, ale co chceš slyšet...? Podle mě jsi vyměnil hrušky za jablka, tak si budeš muset zvyknout na jablka. Já vyměnil LED pásky daylight za Chichiros studená bílá a bylo to úplně jiný viz foto (dole stále daylight, nahoře Chichiros). Teď už bych zpátky neměnil, ale chvíli to trvalo...
Zdar jak sviňa. Vyměnil jsem si ve svém akva ty 3 Barevné led pásky s krytím IP20, za Studená Bíla zalitý v silikonu IP65. No a teď to akva vypadá jakoby zelený, jak se to světlo odráží od těch rostlin. Ty staré pásky mám ještě nad jedním akva, téměř bez rostlin a to akva vypadá jakoby fialově myslíte že ty staré svítí fialově a v kombinaci s těma kytkami to vypadalo OK. Popřípadě nemáte podobný problém??? Jak vyřešit díky.
Starší reakce
zervan napsal: A ste si istý, že je ten vstup deformovaný tak zásadne, že to bude nameraný výsledok ovplyvňovať...
Áno som si istý, že tie deformácie sú natoľko výrazné. Asi pred rokom som narazil na peknú prezentáciu meraní, kde ukazovali osciloskopické obrazovky priebehov na vstupe LED žiaroviek, a nie lacných čínskych... Nemám dôvod veriť, že bežné (lacné) spínané zdroje na tom budú lepšie...
zervan napsal: V poslednej dobe mi to tu pripadá len ako predháňanie sa vo vlastnej múdrosti.
Keď myslíte... Pre mňa, za mňa, pokojne môžete merať spotrebu aj teplomerom...
A ste si istý, že je ten vstup deformovaný tak zásadne, že to bude nameraný výsledok ovplyvňovať v miere, ktorá bude nejakého akvaristu zaujímať? Nehrajme sa na laboratórium jadrového výskumu
Keby tu píšeme len to, v čom sme si celkom istí a vieme exaktne vyčísliť, tak celé fórum by zakapalo. V poslednej dobe mi to tu pripadá len ako predháňanie sa vo vlastnej múdrosti.
zervan napsal: Inak tie bežné merače spotreby merajú aj účinník a zohľadňujú ho.
A ste si istý, že sa bežné merače dokážu vysporiadať s nesínusovým priebehom napätia a prúdu? Spínané zdroje dokážu okrem fázového posunu riadne deformovať priebehy na vstupe...
Berúc do úvahy skutočnosť, že aj pri PWM riadení sa používa výkonný zdroj jednosmerného napätia s kondenzátormi veľkej kapacity (prejavuje sa to tak, že po vypnutí prívodu svetlo ešte chvíľu svieti), bude prívod elektriky krásne konštantný a PWM nehrá žiadnu rolu.
Inak tie bežné merače spotreby merajú aj účinník a zohľadňujú ho.
Ťažko povedať. Meranie spotreby je silnoprúdová oblasť, a tam mám medzery.
Čo však viem je, že platí rovnaké pravidlo ako pri digi V-metroch: bežné (lacné) digi W-metre ukážu somariny, pretože merajú aj jalový výkon a sú vhodné leda tak na meranie odporovej záťaže. Spínané zdroje produkujú pomerne veľa jalového výkonu (kapacitná záťaž, tzn. fázové posuny a špičky), takže namerané hodnoty sú o ničom. Ako je to s reálnymi (oficiálnymi) meračmi spotreby a jalovým výkonom neviem, pretože som zaznamenal rozporuplné informácie a presnú odpoveď odstanete asi len (ak vôbec) od svojho dodávateľa.
Čo sa týka spotreby ako takej, odpoveď je jasná -- použitie PWM je efektívne (na rozdiel od predradenia odporu), pretože spotreba buď je, alebo nie je. Na vstupe by sa to prepínanie až tak prejaviť nemalo -- ak je použitý dostatočný vyrovnávací kondenzátor, mal by to vyhladiť, ale ohľadom merania platí predošlý odstavec
Pre nás laikov sa chcem spýtať, ako by v meraní spotreby obstáli merače do zásuvky, t.j. pre celú osvetľovaciu zostavu. Merajú napätie 230V a pretečený prúd = výkon vo wattoch
Samozrejme neuvidím do "kuchyne" PWM ale pre akvaristu je skôr zaujímavý údaj, že osvetlenie na plný výkon berie povedzme 20W a po znížení 10W
O meraní toho neviete ešte veľa -- žiadna viera tu nemá miesto (odložte si ju na náboženské účely). V prípade bežných digitálnych V-metrov môže chyba merania impulzných JS priebehov v závislosti na striede dosiahnuť až 50 %, čiže ak ukazuje 6 V, bude skutočná hodnota niekde medzi 3 a 9 V. I v prípade "lepších" (tzv. TrueRMS) môže chyba stále presiahnuť 10 %. V oboch prípadoch plus samotná presnosť meracieho prístroja.
Pochybujem, že bežný akvarista má špecializovaný merací prístroj, uspôsobený ma meranie PWM (ani ja ho nemám, ak nerátam osciloskop)...
Dobře nevědel jsem že ta vaše regulace vysílá pulzy ,ale obyčejný rafiový voltmetr by ti měl změřit třeba 6v ,za předpokladu že pulz z napětím a ten bez budou stejně velké ,protože napětí je tam 0-12-0-12-0-12V , rafika bude jakoby chtít kmitat mezi 0 a 12 ,ale protože není dostatečně rychlá aby to stíhala ,tak se zastaví přesně na půly cesty
pokud mas 12V na vstupu tc420 tak na vystupu mas taky 12v tady vysvetleni
cs.wikipedia.org/…
Mam samozrejme prilepene.
Nejdůležitější je chlazení z čipu na pásek. Pokud ten není přilepený na chladič a je tam volně jak bylo vidět na videu nemají tvoje větráčky až takový význam.
Groni napsal: Velmi často se k meření používá voltmetr nebo multimetr
Keď tomu nerozumiete, tak sa neozývajte...
Ja práve skúšam, mám 70cm LED pasiku 5050 ip20, rozdeleného na 2 x 25cm U profile. Pásik je teplý na dotyk, nič vážne.
pedro144 napsal: Jakýkoliv plech běžné pásky bez problémů uchladí. Zvlášť když nejedou naplno. Já reguluju intenzitu TC420 a na výstupu mám něco přes 6V.
Tak si vyberte, akýkoľvek bežný pásik alebo keď nejde naplno? Toto sú vzájomne sa vylučujúce tvrdenia, pretože bežné pásiky idú naplno. Okrem toho, naozaj akýkoľvek? aj 10x10x0,2 mm?
Môžete svoje tvrdenia niečím doložiť? Alebo len prejavujete svoju vieru?
Na výstupe TC420 máte 6 V? A akože (čím) ste to merali?
Ja si to tiez myslim, a to uz nehovorim o masivnych chladicoch alebo o pridavnych vetracikoch, ktore sa pouzivaju v pocitacovej technike.
Jakýkoliv plech běžné pásky bez problémů uchladí. Zvlášť když nejedou naplno. Já reguluju intenzitu TC420 a na výstupu mám něco přes 6V.
pedro144 napsal: Pokud zalitý pásek nesvítí na 100%, nepřehřívá se. Už 2 roky mám kombinaci obyčejných pásků v hliníkovém profilu s difuzorem a zalitých pásků. Svítím cca 9 hodin denně na 70% a nepozoruji žádný rozdíl. Doufám, že jsem to teď nezakřikl...
Já i s těmahle páskama jedu jen na 10V takže myslíš že OK?
A navíc mám vyrobený kryt a ty led pásky budou nalepaný na nerezovým vynglu ,tak ten by je měl uchladit ne?
Zbytočný skôr nie, len väčšinou nepostačujúci.
To chces povedat, ze je zbytocne davat pasiky do hlinikoveho profilu?
zervan napsal: Ono veľmi záleží na to, ako moc sú LEDky zaťažované.
Zjednodušene áno, presnejšie -- záleží to na tom, ako sú zohrievané. Záťaž je len polovička tepla -- jeho zdroj, druhou polovicou je odvod toho tepla.
Problém životnosti nie je v tom, že LED nesmú ísť na 100 %, ale to, že v prípade 100% záťaže vyžadujú adekvátny odvod tepla tak, aby sa teplota čipu udržala niekde pod 60 °C. Ďalší problém je, ako je teplo z čipu (to je to čudo dnu) odvádzané a prakticky všetky puzdrá (asi s jedinou výnimkou 2835) odvádzajú teplo celým svojim telom, a tak im žiadny chladič nepomôže a vyžadujú na chladenie neustále prúdenie vzduchu. Ak také čipy uzatvoríte do "žiarovky" (či inej lampy, silikónu alebo spomínaného laku), je prúdenie ta-tam, tým stúpa teplota a životnosť ide rapídne dolu. Problém žiaroviek je často aj iný ako nedostatočný odvod tepla v žiarovke samotnej -- ľudia to dajú do nejakého krytu (lampy), ktorá prúdeniu vzduchu bráni. Ani samotné 2835 nie sú zárukou dlhej životnosti, ak je LED napojená/namontovaná na plastový plošák, ktorý veľa toho tepla neodvedie
Mnoho výrobcov odvod tepla podcení, či už z ekonomických dôvodov, alebo z nevedomosti, či nesprávnej interpretácie hodnôt (viď lepší tepelný odpor "gélu", pár príspevkov nazad). Nikto tie ich výrobky netestuje, a tak potom ľudia nadávajú, nie neprávom... Púšťanie LEDiek na 50 % (resp. nie na 100 %) výkonu je jednoduchým liekom na lajdáckosť výrobcu, nie však pravidlom ako takým.
Vlhkosť je druhotný problém. Moje merania mi ukázali, že počas celej doby keď je svetlo zhasnuté mám v kryte relatívnu vlhkosť blízku 100 %. Nikdy som síce v kryte nezaznamenal vyzrážanú vodu, ale na kovových kontaktoch k tomu musí dochádzať (lebo okolo nich je teplota ešte nižšia). LED pásy tam mám niekoľko rokov a ak nerátam krycie sklo, tak nemajú žiadnu ochranu proti vlhkosti, okrem pôvodného laku na tom "plošáku". Nezaznamenal som na nich žiadne poškodenie.
Vlhkosť je problém, keď niečo nie je urobené dobre/správne, potom zvýrazní každú nedokonalosť napr. tým, že podporuje koróziu, čiže robí dodatočné prechodové odpory alebo vodič/spoj celkom prehrdzavie. Ani občasné oprskanie pásika vodou nemôže byť elektrický problém, napätie je malé (12 V), prúdy sú malé (<< 100 mA), takže nejaké škodlivé skraty nie sú veľmi pravdepodobné. Horšie to je s prudkou zmenou teploty, pokiaľ sú čipy a pásiky riadne nahriate, ale to sme zase pri prvej časti môjho príspevku
Prudké zmeny teploty mechanicky namáhajú lak, ktorý popraská, vlhkosť preniká pod neho a postupne rozožiera ničím nechránené spoje... Namáhajú aj spoje, ktoré sa môžu odtrhnúť...
Mozes sem dat linky alebo popis tych tvojich led pasikov SMD 5730?
Na základe svojich skúseností s LED žiarovkami (bežné závity E27 a E14) - začal som s nimi v roku 2011 (najskôr SMD 5050), od roku 2013 som nasadil SMD 5730 už kompletne v celom dome, ale výrazne aj u širšej rodiny a v priestoroch, kde pracujem. Predovšetkým vo vlhkých priestoroch (ako kúpeľňa) sa kazili (typicky sa odpálila jedna SMD - čierny bod, potom nesvietila žiarovka ako celok) a do dnešného dňa zostalo funkčných len málo žiaroviek - také, ktoré majú dosť nízku spotrebu vzhľadom na počet LED, teda výrobca ich nepreťažoval a nastavil úsporne. Odkedy som prešiel na SMD 2835 a SMD 4014, nič sa nekazí, a to ani také, ktoré sú nastavené na vyšší výkon, teda aj riadne hrejú.
Takže áno, aj 5730 vedia vydržať, no musia sa držať na nižšej teplote, nižšom výkone. Ja som ich však zavrhol, keďže som našiel lepšiu alternatívu.
Preco by mali chabu zivotnost tie SMD 5730? - na zaklade coho to tvrdis?
Viaceri maju predsa Chihoros, ktory ma tieto ledky a nemaju problem so zivotnostou.
Nechcem spochybňovať slová odborníka, no nejako sa mi to nezdá - veď to sú len 3 roky prevádzky akvária. V Hlavnom akváriu svietim 2 a pol roka súčasnými LED pásmi SMD 2835 a všetko funguje dokonale (a to nemám vôbec žiadne krytie, sú to holé pásy, na ktoré sem-tam prsknem vodu pri údržbe). Akurát, že som objednal iné v rámci modernizácie, že by som to odložil a zisťoval, koľko ešte budú fungovať staré?
Vlastne akvárium Experimentálka mi beží 4 roky a pokiaľ si dobre spomínam, svetlo je stále to isté - zastaralé SMD 5730, ktoré majú naozaj dosť chabú životnosť (skúsenosti z mimo-akva sveta).
Ono veľmi záleží na to, ako moc sú LEDky zaťažované. V tej Experimentálke som ich dal na 50% výkon.
ano dá bez problémů.Nemusi se ani odstraňovat...
hubipv napsal: Lak na desky plošných spojů... Např zde: www.gme.cz/…
Jak to prosím funguje v případě opravy - potřeby něco vyměnit. Lze přes ten lak znovu pájet?
A jeste jedna poznamka. Vzdy zalezi na vrstve gelu / silikonu. Pokud mame treba led psek tepla bila a zalijeme ho vrstvou gelu/silikonu o sile 1mm uz se meni jeho parametry teploty svetla a pri vrstve treba 1cm je z teple bile studena bila. To co jsem napsal berte z rezervou tak me to bylo vysvetleno ve firme ktrera se timto zabyva a ma i vlastni laborator na mereni. Jeste me bylo zdeleno ze sila vrstvy ovlivnuje nejen teplotu ale ze i pohlcuje urcite spektrum takze se zalevanim a nebo nakupem jiz zalitych pasku musime pocitat ne jen z vetsi teplotou jadra cipu a degradaci zalivaci hmoty ale i s ovlivnenim teploty svetla a jeho spektra. S tim spektrem to to ale neni tak zavazny. Jsou to jen nepatrne odchylky pokud se jedna o ciry gel/silikon.
Jrk napsal: Okolo nezalitého je pouze vzduch. Gel má určitě lepší tepelnou vodivost -> odvod tepla než vzduch. Takže bych se přehřívání, ve srovnání s normálním nebáL
Dokiaľ nezaistíte, že sa ten zohriary gél bude pravidelne vymieňať za chladný, ako to je s ohriatym vzduchom, tak by som sa toho bál.
Fyzika, fyzika, fyzika...
Není nad zkušenosti z praxe - ty mají vždy největší váhu - to je nad všechny úvahy a polemizování - děkuji za podělení se o praktickou zkušenost
Teoreticky ano, taky jsem si to nejprve myslel, ale poté, co kolega v práci montuje tyto pásky na zakázku lidem pod kuchyňské linky již 4 roky, tak praxe toto nepotvrzuje a i ve specializovaném obchodě na led osvětlení v Olomouci, kde je prodávají, mají zkusenost jinou a doporučují z hlediska životnosti bez gelu...
Pásek zality v gelu má menší životnost oproti nezalitemu z důvodu horšího chlazení. Okolo nezalitého je pouze vzduch. Gel má určitě lepší tepelnou vodivost -> odvod tepla než vzduch. Takže bych se přehřívání, ve srovnání s normálním nebál - i gel může částečně nahradit chladič - pohled z druhého úhlu
Jen polemizuji, v práci jsme řešili zhoršený odvod tepla vinutí elektromotorů vlivem většího přírůsku nového, ekologičtějšího, impregnačního laku a pro více zalakované motory to vyšlo úplně stejně, jako pro motory zalakované slabší vrstvou laku. Podobná situace
P.S.: kontakty by bylo možné ošetřit třeba Lukosanem, má i atest pro styk s pitnou vodou, používám velice často
www.lucebni.cz/… - to tam bude navěky
Čím by som ho mal zatriet? Bude fungovať lak na nechty aplikovaný na kontakty?
Pokud zalitý pásek nesvítí na 100%, nepřehřívá se. Už 2 roky mám kombinaci obyčejných pásků v hliníkovém profilu s difuzorem a zalitých pásků. Svítím cca 9 hodin denně na 70% a nepozoruji žádný rozdíl. Doufám, že jsem to teď nezakřikl...
Buď samotnou neutrální (denní) bílou nebo namíchat s teplou bílou. Každý asi doporučí něco trochu jiného, to konečné rozhodnutí bude na tobě. Vyzkoušíš - uvidíš. Pásky nejsou zase tak drahé, aby se nedaly případně vyměnit.
Přidat reakci
1 ...... [5] ...... 60
Zpět na obsah sekce Technika • Zobrazeno 72883x