Reaktory CO2
Ahoj, mam CO2 reaktor XL asi 4 měsíce připojen k Oase Biomaster 600 (1250 l/hod) a v pohodě. Průtok je na výstupu nižší ale s tým jsem počítal. Mám jen 128 litrů nádrž tak to zatím stačí. Jinak bych koupil externí čerpadlo Oase OptiMax 2000, které jde pohodlně zapojit na hadice 16/22 a filtr bych nechal běžet zvlášť.
Jojo to je odvzdušňovák od topení, nic jiného tam bohužel nevlezlo.
Jee,to je odvzdušňovací ventil z kotle nebi topení.To leda vyšroubovat a dát do závitu něco lepšího, nějaký trn. Nebo vyzkoušet automatický odvzdušňovací ventil, ale tam je riziko, že v případě nečistot by začal ukapávat.....

Ten průměr je opravdu malý není jak to napojit - přikládám foto. Má to sotva 2mm.
Ani silikonové hadičky? Dají se teplem roztáhnout a delahiz různé velikosti.....
Mám samostatný okruh na CO2 viz. obrázek, jelikož když jsem to napojil na cestu čerpadla nešlo to protlačit kvůli síle hlavního čerpadla, tak jsem udělal vlastní okruh s vývodem u hlavního čerpadla, které to nasaje a přes rampu do hodí do akva.
Jojo chápu , ale ten průměr ventilku je tak malý že na to nic nenasadím.
Proč bys to měl srkat do akvária? Musíš zpátky k čerpadlu co ti honí vodu do reaktoru to je kousek. Měl jsi to strčit pod vodu do filtru jako to mám já.

Fakticky by to měl být poslední člen před cestou do akvária. Samozřejmě to nejde otevřít naplno, ale zkusit přiškrtit tak, aby to buď trošičku teklo nebo jenom kapalo. To by mohlo stačit na odvzdušnění a zároveň by voda normálně tekla přes rozstřikovací rampu a neunikalo moc CO2.
Kdyby to byl trvale otevřený tak by unikalo hlavně i Co2. Mám ten samí problém reaktor se mi zavzdušní skoro každý den. Myslím že to bude tím že mi filtr nasává bublinky kyslíku od rostlin a tím se zavzdušní jak filtr, tak i reaktor.
Mě se reaktor vůbec nezavzdušňuje. Když celý reaktor napustím CO2 tak se rozpustí za chvíli beze zbytku. Každodení zavzdušňování musí být způsobeno přisáváním filtrační soustavy. Jinak si to nedokážu vysvětlit.
No nejdříve jsem to musel odvzdušňovat cca. jednou za týden, teď to začalo tak, že musím jednou za den. Do akva to odvzdušnění nedotáhnu, je to daleko a hlavně ten průměr odvzdušnění je tak malý, že tak žádnou mini hadičku ani nedostanu. (viz.foto)

Já to tak vlastně mám, ale pootevřít znamená, že tudy vlastně proudí i trochu vody......
Nemohlo by fungovat řešení na principu od Profiplants? Tu odvzdušňovací hadičku zavést do akvária a malinko pootevřít, že by to tudy tlačilo trošku vody a plynule odvzdušňovalo. Profiplants to tam mají, že se to otevře, odvzdušní a zavře, to pootevření je moje teorie a samozřejmě nemusí fungovat.
Nebo tam dát elektronický ventil jako u CO2 a jednou za den otevřít, odvzdušnit a zavřít.
Mám za to, že je to vlastnost reaktorů, že prostě sbírají vzduch a jednou za čas je třeba ho upustit. Dělá mi to totiž taky. Kdyby na to byl nějaký fígl, určitě bych ho vyzkoušel.
Mě se vzduch usazuje v horní části reaktoru, zkoušel jsem kdysi i přímo napojit na čerpadlo ale neprotlačí se to přes sílu toku hlavního čerpadla. Jinak myslíš že ten přívod CO2 do kolena před reaktor je zapojeno v pořádku ?
Čistota CO2 je hlavně o obsahu vody v něm a v tom asi bude ten zakopaný pes. Udělej si bajpás zpátky k čerpadlu a budeš mít pokoj, to přebytečný vzduch anebo i CO2 rozprskne na mini bublinky a část jich přes reaktor vyletí do akvária. Nevýhoda je že to trochu chrastí.

Starší reakce
Nic se nemá přehánět a protože měkké hadice táhnu za akváriem a tedy s pekelným přístupem, usnadnil jsem si život právě instalačním setem Eheim. Povolím uzávěr a kartáčem sjedu až dolů do skříňky, respektive k reaktoru, kde se hadice napojuje na výtok. Rampu sundám a můstek jednoduše prostrčím kartáčem. Totéž u sání. Rampu a celé složení sacího koše jednoduše vydrhnu a vyčistím mimo akvárium. Nejvíce "špíny" se nachází v sacím koši a končí u dvojitého kohoutu předfiltr. Odpojím opět uzávěr, odpojím kyblík a kartáčem sjedu hadicí až ke kohoutu, zbytek opět vyčistím mimo.
Ruku na srdce, s kyblíkem a košem mechanické filtrace prostě člověk operuje nejčastěji, proto co nejsnadnější řešení. Vysloveně se děsím dne, kdy budu měnit reaktor (Profiplants XL už mám dávno doma) a protahovat a upravovat hadice.
Of
Mám to podobně jako ty, ale hadice při čištění jdou stejně pryč, nechtěl bych ten bordel z nich v akváriu.
A ohledně zanášení, Eheim hlásí snížení průtoku, kvůli nečistotám a kritická místa jsou právě kohouty, vstupy do filtrů a další zúžená místa. Takže samotné hadice by zvládly bez údržby mnohem delší dobu, ovšem zase by údržba byl očistec. Takže za mě to nepřehánět s kohouty a jinými vyfikundacemi

V tomto případě žádoucí. Čtyřstovka Tetra cvičí s 54 litrovou zavařovací sklení až příliš, každé přiškrcení je více než žádoucí.
Standardně už používám vnější předfiltr HW-603 s 1 cm odřezkem PPI10 biomolitanu (originál smrdí jak chemička) a zbytek filtrační kapacity zaberou už jen koule z mikrovlákna, které s překrytím jemné filtrační vaty zachytí veškerý bordel, pod kterou nacpu malý sáček s gelovou násadou baktérií. V rámci bezpečnosti a zkušeností s ŠunŠuntem rovnou po vybalení měřím křivost dosedající hlavy, pak letí "kohouty s těsněním". Tak tomu hororu říkají. Zbyde z toho jen kýbl s hlavou. Našroubuje se napojení a kohouty (Eheim), včetně veškerého těsnění (Eheim) a trocha vzlínavé vazelíny - náhradní díly pro řadu Eheim Classic

Následuje test v koupelně a teprve poté najdu odvahu naplnit a dát to pod akvárium (dvě vytopení stačí). Vlastní filtr už mám naládovaný jen pemzou, abych si zkrátil zaběhnutí, tak jsem si vypěstoval litr Rataj Aquadetox ve velkém a doplnil. Zbývá už jen reaktor a rozstřikovací rampa.
Za krátkou dobu jsem si vytvořil vlastní přístup k zapojení (usnadní to hodně času a práce). Jen vyjedu s filtrem, předfiltrem a flaškou ven. Zavřu a rozpojím na kohoutech, aniž by mi tam ukápla kapka vody a s čištěním předfiltru se fakt nemažu. Sajrajt ven a čisté dovnitř, za dvě tři minuty je to tam zpět a jede se dál. Stejně tak jsem si pořídil rampu a nátok Eheim, jen povolím a protáhnu kartáč na hadici, žádný boj s hadicemi. A pak je tu reaktor, na boční stěně. Opět povolím dvě kohoutové spojky Eheim od hadic filtrace, odvzdušnění a CO2. Stačí chvilka a je venku.
Kdyby šlo o 288 litrovku, tak samozřejmě bych do toho nic nesypal, ale tam je komora podstatně větší a není to potřeba. Naneštěstí se bavíme o 54 litrové zavařovací sklenici, bez škrcení to fakt nejde. Stahuji i skimmer. Úplně mi stačí jemné proudění s minimálním čeřením vody, hlavně když to funguje a živiny prostupují akváriem. Jedině baktérie navíc, nic horšího se nestane.
Já ti jen říkám vlastní zkušenost, jak to dopadne, s CO2 za ty roky jsem už vyzkoušel leccos.

Nenacházím vhodnou odpověď.
Až ve vzdálené budoucnosti taková situace nastane, vezmu reaktor, rozeberu ho a vyměním. Proč si něčím tak prostým a vzdáleným lámat hlavu. V čem přesně by měl být problém?
Tak teď ti rapidně sníží proud siporak který se ještě bude ucpávat a nabalovat na sebe další bordel.

Protože přesně proto tam jsou, aby bubliny CO2 nestrhával proud vody do výtoku. Všechny menší reaktory, včetně těch od Profiplants (modely 3 - 7), potřebují nasypat keramické válečky (Siporax). Pokud bys je tam nedal, je nezbytné rapidně snížit průtok vody.
Do XL nic sypat nemusíš, ale do menšího je prostě potřeba.
Pro změnu reaktor podobné konstrukce jako Profiplants, ale naládovaný válečky Proč to tam máš vždyť ti to musí brzdit vodu.

S vodou to znám, z místních podzemních pramenišť s ožívají rašeliniště, jinak samá prvohorní žula. Ve výsledku je měkká voda a sobotní hodinka chemie spojená s výměnou vody nemůže chybět. Už si to ulehčuji pojízdným navíjecím bubnem hadice a čerpadlem. Chvilka s Rataj Balance, denně doladím Mg a Ca. Zvykl jsem si na používání konduktometru (AD31) a přenosného PH metru (pH Pen), celkem dobrá věc pro přehled spotřeby a zasolování.
I to je možné, pokaždé když si myslím, že už to mám vychytané, přijde rychlé vystřízlivění
P.S.: Kdyby si byl poblíž, daroval bych indikační náplně několika výrobců, prostě na zkoušku.
Ono tam to CO2 očividně bylo, jinak by to za ty dva týdny bylo hodně vidět, ale problém mohl být v menší rozpustnosti (tvrdší voda) nebo než se to uštěrchalo, tak tam toho mohlo jít míň. Nevypadalo to zavzdušněně, ale ten reaktor není celý průhledný, tak někde bublina mohla být.
Nebo to nějak nesedlo té Dennerle náplni v dropcheckerech a než jsem stihl koupit na zkoušku jinou náplň, tak se to vzpamatovalo.
Napadl mě vzduch a mezi kapalinou a vodou, ve vztahu k dávkování a spotřebě. Každopádně je to zajímavé.
A nevypadá to tak hnusně, jako olezlá ojetá hadice, která je všechno jen ne poddajná a jediné řešení jsou kolena, trubičky, nebo tvarování teplem. Sklo pro změnu praská a membrána fajfky nejde udržet čistá, postupně se zanáší a kdo se s tím má pořád s... Na druhou stranu Flore svými lopatkami přenáší vibrace (dělá rambajs) a dalo práci ho odhlučnit akustickou pěnou a zabránit vibracím.
Chystám se vyměnit, XL mi přišel už před měsícem, leč výměnu zatím nedám aniž bych se zdemoloval. Pořídil jsem pro jistotu i kroužky, do větších se dávat nemusí, ale asi je tam dám. Pro klid duše.
V tuto chvíli žádný lepší vysvětlení opravdu nemám, hlavní je, že to funguje, ale docela by mě zajímal důvod. Jenže ten asi nepůjde zjistit bez detailního rozboru vody před a po. Problém mohl být klidně v dočasné změně kvality vody, ve Vyškově je několik zdrojů vody a místo povrchové nám mohli na chvíli pustit tvrdou z vrtu nebo to namíchat a zrovna jsem při té příležitosti třeba měnil vodu v akváriích, obvykle měním v rozmezí asi hodiny nebo dvou.
Je trochu škoda, že nejde pouštět míň bublinek, ale zas je to bez hadičky do akvária a ten vnitřní atomizér navíc hnusně pištěl.
Tomu sám nevěříš
Jakmile začneš CO2 rozpouštět v reaktoru, měření/řízení pomocí sondy reaguje okamžitě a nejpozději do minut vidíš pokles změny PH. To bys musel dávkovat opravu bublinu za kvartál, aby to zabralo 2 týdny, nebo mít hodně špatné rozpouštění.
Ve větším mám Sera Flore 1000 a láduju tam nějaké 3 bubliny za vteřinu, do malého bublinu za vteřinu. Pro změnu reaktor podobné konstrukce jako Profiplants, ale naládovaný válečky a reakce řízení za několik vteřin, i když ho táhne relativně malá Tetra 400. S fajfkovým difuzorem vydrží 0.7 litrová flaška tak 2 měsíce, s reaktorem jede 4. měsíc a pořád není prázdná (54 litrová zavařovací sklenice).
www.vodnirostlinky.cz/… Tak zajímavý vývoj situace, aniž bych cokoliv změnil, oba dropcheckery zezelenaly. Sice pořád musím pouštět hodně bublinek, ale ukazují normální stav. Skoro to vypadá, že cca dva týdny trvalo, než se ta voda nasytila líp rozpuštěným CO2 a pak to teprve začlo reagovat. Líp si to nedovedu vysvětlit...
To zkoušení s přemístěním dropcheckeru do různých částí akvária může být hodně poučné. Taky to vyzkouším. Bude to chtít ale vždy pár hodin než se případné změny projeví.
Vždycky jsem měl vnitřní difusor nebo atomizér u zadní stěny uprostřed, aby to rampa roznášela co nejvíc a dropchecker přímo u přední stěny tak uprostřed vodního sloupce u boční stěny.
Teď jsem ho dal téměř k hladině a právě zkouším střed akvária (blíž k rozstřikovací rampě), jestli se to nějak změní.
Musel bys ji pravidelně měnit každé dva až tři měsíce, Dennerle to má snad i v návodu.
Bubliny z vnitřního atomizeru ti mohly jít do dropu.
Mně připadá zvláštní, že dokud jsem bublal přímo do akvárka, tak to Dennerle fungovalo perfektně. Jakmile šla barva příliš do světla, bylo to poznat na rybách i šnecích.
Každopádně zkusit jinou náplň je dobrý postřeh, to určitě udělám a třeba se to změní.
Mám podobnou zkušenost,drop s Dennerle. Asi 3 měsíce zelená a od jisté chvíle modrá max tmavě zelená. pH,ale nízké,tak to raději neřeším......
Polohu už jsem změnil asi 3x, ale bohužel jinou náplň nemám, to teď nemůžu vyzkoušet.
Tyto problémy s dropcheckery se tu objevují často. Možná by stálo za pokus dát do akvária dva dropcheckery s odlišnými naplněmi. A pak zkusit porovnávat, měnit místo zavěšení dropcheckeru...
Jenže já jsem v něm tu kapalinu vyměnil a je to kapalina od Dennerle, jak píše Buldr, má velký zpoždění, ale doteď to fungovalo spolehlivě.
Otočit to chci na zkoušku proto, že mi dropchecker reagoval i při desíti bublinkách za minutu, proto jsem koupil druhý reaktor do 120L a při té příležitosti otočil ty hadice. A od té chvíle temno.
Otočení průtoku je nelogické ale chápu, že to chceš zkusit. Raději bych laboroval s tím dropem.
Také se mi to stalo.
Po výměně vnějšího atomizéru UP Aqua 16/22 mm za reaktor Sera mi přestal dropchecker indikovat hladinu CO2, respektive ukazoval stále "modrou", tedy nedostatek. Úplně stejná situace nastala i v malé 54 litrové nádrži, kde jsem přešel na vnější filtraci a reaktor. Používal jsem elegantní skleněné UP Aqua i s jejich kapalinou a nic, stále jen modrá. Do většího jsem pořídil Dennerle a ukazuje relativně dobře, ale s větším zpožděním (4-5 hodin).
Dávkování PH řídím přes kontrolér 24/7, měřím doplňkově ručním PH testerem a dropchecker je pro mě spíš takový doplněk, dalo by se říci "mechanická záloha", kdyby hráblo sondám. Do menšího jsem opět strčil skleněný, akorát jsem do toho nalil indikační kapalinu Dennerle a funguje to také.
Možná prostě špatná/stará kapalina.
Je to zvláštní, ale bez CO2 jsem měl pH 7.2 a podle VAKVY má být dokonce vyšší. Ale já teď měřím dlouhodobě 6.8. Navíc už to tak jede týden a kdyby se do akvárií nedostávalo CO2 vůbec, už by to mělo být poznat.
Kdyby to nebyla tak mokrá operace, tak už jsem ty hadice na zkoušku otočil...
pH se snížilo ale DropCh nereaguje?
Mám takový zajímavý problém, vyměnil jsem vnitřní difusor za reaktor od Profiplants. No a od té chvíle je dropchecker skoro modrý. Pro představu v menším 120L je to minimálně 2b/s. Zkusil jsem pootočit rozstřikovací rampu, aby tolik nečeřila, nepomohlo. Voda je celkem měkká. Vyměnil jsem i náplň dropcheckeru a furt nic. Na druhou stranu by mělo být nižší pH, běžně je 7.2, teď měřím 6.8.
Co je asi nejzvláštnější, při první instalaci jsem otočil hadice a dropchecker reagoval normálně, ale podle pana Mithofera pak jdou bublinky CO2 do akvária.
No a takto divně se chovají oba reaktory.
Nemáte někdo podobný zkušenosti? Případně co ještě zkusit, aby dropchecker zezelenal? Pořád mám obavy, že to nefunguje správně a do akvárií se dostává málo CO2. Naštěstí 120L teď obývá jenom pár šneků, tak se s tím dá celkem dobře experimentovat a otrava nehrozí.

Tu máš manometer so stupnicou v baroch, stačí to len porovnať.
V článcích je to tady někde popsáno, cca 20cfh je asi 3bar. Případně se dá ten budík vyměnit za nějaký, který bude ukazovat bary, v nabídce ho má třeba Rataj nebo se dá sehnat u plynařů.
Máš pravdu, špatně jsem kouknul, myslel jsem, že 0-10 bar patří k černé stupnici. V tom případě lze tlak jen odhadnout, když to měří průtok.Pustil bych to teda co nejmíň tak, aby to bublalo

Přidat reakci
[1] ...... 17 18
Zpět na obsah sekce CO2 • Zobrazeno 23159x