Hnědá řasa
Ahoj ja jsem mel h edou rasu kdyz jsem mel akva malo zeleza. Zkus pridat
Kdyz jsem zelezo pridal byla rasa zelena nebo zmizela.
Udělej si prezentaci akvária s co nejvíce informacemi jen tak se dá trochu lépe poradit.
Dobry vecer, poprosil by som o radu , som zaciatocnik, mam zalozene 250L akvarium 3 mesiace, davkujem generovane co2 , svietim cca 8hodin denne, krmim 2x do dna, no2 a no3 hodnoty mam v poriadku, snazim sa odkalovat povrchovo a menim vodu 1x za tyzden , pridavam easycarbo, odstranujem odumrete rastliny a skoro na kazdej rastlinke mam rozmnozenu stetinkovu riasu, vedeli by ste mi prosim poradit co s tym? Dakujem
Starší reakce
Ahoj, mám problém v akváriu s hnedou riasou. Vyskytuje sa iba na rastlinách a máličko na skle. Niekedy to nachvilku mizne až sa zdá že to pôjde preč no potom zasa sa objaví a toto sa deje asi už 3 mesiace. Chcem sa toho zbaviť bez chémie. Akvárium nehnojím nepoužívam nič. Niekedy pri výmene vody dám baktérie ale s tým to nemá asi nic spoločne.
Starší reakce
Starší reakce
Založ a řádně vyplň prezentaci akvária a přidej celkové foto (hlavní fotka prezentace). Jinak to bude jen hádání problému a příčiny...
Pekný deň prajem, som začínajúci akvarista a chcel by som radu od skúsenejších ,ktorý už vedia čo a ako. Toto je novo založené akvárium má 1 týždeň… no na rastlinke Bacopa Australis sa mi začala tvoriť riasa/povlak neviem čo to je
a chcel by som sa toho zbaviť… No zatiaľ som nič neskúšal a prišiel si najskvôr o radu.
Prikladám aj Foto rastlinky
Veľmi pekne ďakujem za každú radu
Starší reakce
Asi je to vyřešeno
Ahoj, já také bojoval s hnědou řasou asi půl roku. Měl jsem extrémně hodně křemičitanů ( dělal to křemičitý písek ). Kompletně jsem vyměnil dno za substrát a vyházel kameny. Dno jsem vyměnil za INVITAL Japanese Soil Powder ( super se tam sází rostliny ). Upozorňuji že to tam mám cca 2 měsíce -- tak že můj názor nemusí být relevantní !! Já to měnil za pochodu ale u tebe je výhoda že tam nemáš ryby. Mě nic neuhynulo. Začal jsem také používat osmózu - neředím to se vstupní vodou ale přidávám vápník a hořčík na cca 250mikro/s -ano k tomu je potřeba měřák ( když tak písni ). K tomu Co2 - mám to non-stop. Zelený dropchecker - není co řešit. Laboroval jsem i skoro do žluta a nic neuhynulo . Ale já mám jednoduché ryby. Snad ti to pomůže - ale jsem začátečník. Ostatní poradí lépe.
Ty jsi na to kápl.
www.mall.cz/…
Hlavní složkou je Oxid vápenatý (obsaženo až 28% CaO).
Koukal jsem na tyčinky, co mám pro pokojové kytky a do akvárka, a tam vápník není.
Ten Floral je to, co se prodává jako Bio-guano?
Snažil bych se vyřešit otázku, kde se bere tolik vápníku, když je voda z osmózy.
Snažil bych se nádrž vést třeba po restartu tak, abych si to nekomplikoval. Voda z osmózy ředěná na 2:1 až 1:1. K tou komplexní hnojivo do vody.
Pokud by se mi dařilo, tak až potom bych si vyhrál s hnojením.
Ano, restart je třeba pročištění dna, založení znovu. Neznám dna lávové drtě. Neporadím.
Myslíš vyměnit všechnu vodu a proprat dno? Nebo dno úplně vyměnit? Tu hnědou řasu tedy způsobuje množství vápníku a rostlinám se nedaří také proto? Hnojení tedy snížím, nemohl by to být i nedostatek těch mikroprvků proto že už jsou z toho dna vyčerpány? Dříve jsem používala CSM+B ale teď není k sehnání...
Zvažil bych restart nádrže. Nevím co se kde uvolňuje, ale není přece normální aby se sám od sebe zvyšoval vápník z osmotické vody. Co obsahuje lávová drť, netuším.
Málo rostlin a nevhodná skladba rostlin dle mě na to množství hnojení.
Asi bych začal na makroprvcích s tím, že ménně je více. Anebo již s předem namíchaným složením, klasické hnojiva do vody. Maximálně bych sem a tam dal něco do dna k větší rostlince.
0 21.10.2023 14:34 NIKA98 – rostlinkám se nedaří
Ahojte, mám 60ti litrové akvárium s pár rostlinkama a vůbec se jim nedaří. Používám osmotickou vodu, protože z vodovodu teče voda s obsahem vápníku 120mg/l. Když jsem osmózu pořizovala, plánovala jsem jen ředit tu vodovodní vodu. Skutečnost je ale taková že používám jenom vodu s osmózy protože při výměně vody sice vápník klesne, ale během pár dnů je na 60ti či 70ti mg/l. Vápník do vody vůbec nepřidávám. Hořčík doplňuji MgCO3 na 10 mg/l, Přidávám i MgSO4 kvůli síře. Hnojím KH2PO4 (9 mg/l) a KNO3(20 mg/l), nemám tam žádné rybičky, ty chci pořídit až se bude dařit rostlinkám. Pouštím do vody CO2 z tlakové láhve, nedaří se mi nalézt ten správný obsah. Buď je ho tam moc nebo málo což je další důvod proč tam nechci rybičky. S ventilem teď nehýbu, měním jen počet hodin kdy tam to CO pouštím. Co se rostlinek týče, nejvíce sleduji tu cryptocorynu balansae. Má moc úzké listy a hlavně rovné. Kudrnaté jsou jen nové lístečky a také jim to moc dlouho nevydrží. Všude se dělá hnědá řasa což myslím že znamená nedostatek živin či nadbytek mikroprvků. Ty vůbec nepřidávám protože jsou ve dně. Při založení což je tak rok jsem do dna (lávová drť) přimíchala floral. Už ho nemůžu na netu najít ale bylo to sypké hnojivo od JBL se všemi mikroprvky. Vodu měním 1x za 2 týdny, záleží na množství vápníku a řas. Mohli byste mi s touhle situací poradit? Díky.
Starší reakce
Ahoj, sniž intenzitu osvětlení na 9W, máš tam nenáročné rostliny a těm stačí max 0,2W na litr vody jinak je dlouhá fotoperioda s vysokou intenzitou vysiluje nebo dej na hladinu plovoučku aby trochu přistínila. CO2 od rataje bych vůbec nepoužíval. Na těch pár rostlin to nemá smysl. Pokud máš možnost, určitě to chce víc rostlin. Obecně platí, že by mělo být osázeno 75% dna akvária. Mimoto si myslím, že se jedná o řasu, která vzniká během procesu "záběhu" akvária a tedy bych ji nechal samovolně odeznít. Ať se daří.
Edit: Do dna moc při údržbách neryj, když tak odsaj nečistoty jen povrchově.
Můžete začít tím, že otestujete Aqua Excelent ponořením do octa. (Vypadá to na mramorovou drť na hroby.
) Pokud bude šumět, zvažte výměnu - pro akvárium vašeho typu je tento substrát nevhodný.
Co se týče hnědých řas, v nově založených nádržích jsou běžným průvodním jevem. Chce to dopřát akváriu čas a nebát se pravidelně měnit i velkou část vody.
Prezentaci jsem založil, snad je tam vše
Založ a řádně vyplň prezentaci akvária a přidej celkové foto (hlavní fotka prezentace). Jinak to bude jen hádání problému a příčiny...
Zdravím, mam akvárko cca měsíc a kousek a začala se mi na dně a na kytkách vytvářet tahle hnědá řasa/povlak. Poradí někdo čím to je, popř jak se toho vyvarovat?
Základní balík měření od Profiplants vyjde na necelých 600Kč. Osobně bych do jednoho rozboru zainvestoval, aby bylo vidět, čeho je moc a čeho je málo. Všechno má v akváriu obrovskou setrvačnost, takže tady ten skoro ideální stav za měsíc nemusí platit a tomu by teď šlo měřením předejít. A taky je dost zásadní znát zdrojovou vodu, pokud je to voda z řádu, vodárny obvykle mají měření na webu a případně ze zákona ti rozbory musí poskytnout na vyžádání. Zjistíš alespoň koncentraci NO3 a při troše štěstí tam budou i další zajímavé prvky jako fosfor a draslík. I to je celkem zásadní informace, pokud chceš rozumně hnojit.
Jakmile víš, na čem zhruba seš, dá se pak reagovat na tvorbu různých řas mnohem líp, jinak je to spíš vaření z vody a stejně na tom budou i naše rady.
cau.
díky všem za názor. Osobně se mi do rozborů vody moc nechce. Doufal jsem, že to nebude potřeba když bude všeho s mírou. Nicméně na druhou stranu, už jsem nejspíše dal za doplňky (fosfor, zelezo atd..) více než za nějaký rozbor;)
Pristine/prime bylo koupena na začátku u nové nadrže a určitě dokupovat nebudu.
Fosfor/železo - jak řikám, důvody pro fosfor a železo se stabilizovaly. Rostlinky vypadají oka, takže rád vysadím. GSA řasa se dělala dost na nových listech a po pár týdnech fosforu opravdu ustoupila, takže myslím, že tento zásah pomohl.
Co2 - Doufal jsem, že alespoň trošku podporuje růst rostlin. ale je pravda, že ho dávkuji prakticky od začátku, takže nemám srovnání.
Váš návrh je tedy pozastavit například na 2-4 týdny CO2,FOSFOR,železo a naopak davat týdně jen flourish? Vím, že bez super testů vody to jde vše hůř, ale veřím že to nějak jde;)
Rád vyzkouším rady níže, jen nechci moc akvárium šokovat mnoho zásahy najednou
díkec
Freedlo napsal: Jeste jdu dnes vyzvednout seachem excel, protoze mi rataj co2 dochazi, ale nevim jestli ho davkovat ci ne To je jen takové šidítko. Je to jen ředěný glutaraldehyd. Pokud nepřekračuješ doporučené dávkování, tak nic v akva neotrávíš. Na druhou stranu není šance dodat jakékoliv relevantní množství uhlíku. I přes marketing platí zákon zachování hmoty.
Za mě vyhozený peníze.
Dusičnany jdou dolu, takže asi nastolena správná cesta. 30 mg/l NO
3 je ok. Tomu NO
2 bych ale pozornost věnoval. Ne nadarmo se vyskytují v nově založených nádržích právě rozsivky a po zaběhnutí mizí.
Pristine a Prime neudělají vůbec nic, to tam nemusíš lít nebo to dopotřebuj, ale už znovu nekupuj, jsou to vyhozený peníze. Tekutý CO2 je jedovatá desinfekce, kterou je lepší nepoužívat, adresně dokáže likvidovat řasy, ale prostě to jen tak lít do akvária vůbec ničemu nepomůže, spíš to může uškodit. Osobně bych taky nelil železo, ale používal ten Flourish, fosforečnany lít opatrně, aby jich tam nebylo moc a hlavně si nemyslím, že u lowtech nádrže to potřebuje denní hnojení a tipl bych si, že tam teď bude přebytek fosforu a možná i toho železa.
Kapkový testy jsou obecně dost nepřesný a to včetně těch nejlepších od JBL a Sera. Takže pro přesný hodnoty doporučuju zaplatit si někde rozbor, za přijatelnou cenu ho má třeba Profiplants, ale ještě přesnější bude z laboratoře. Klidně si vedle udělej kapkový testy, ať je vidět, jak moc mimo jsou.
EDIT: Předpokládám, že problémy jsou s Heterantherou, no a ta podle mě potřebuje silnější světlo, než dává to tvoje a proto se jí nedaří. Moje doporučení je, zbav se jí a vyber jinou rostlinu, třeba se jí bude dařit víc. Protože když teď dáš silnější světlo, můžeš tím rozhodit zbytek akvária a válčit s řasou úplně všude.
Cau. Dusitany jsem nedavno meril a 0,1 -0,2 coz neni perfektni, ale myslim, ze je porad v prijatelne mire. Dusicnany se taky snizily na 30g.(mene krmeni a vice starosti o dno hladinu dusicnanu stabilizovali. Testy jsou klasicke ty levne: voda plus par kapek roztoku a porovnavani barev.
Co se tyce chemie:
Denne davam davku dle litraze akva CO2, davku zeleza, davku fosforu.
Pristine a prime pouze pri vymenach vody a flourish ted nedavam vubec uz asi tyden. Neprijde mi, ze kytky stradaji. Zelezem a fosforem jsem reagoval na GSA a pruhledne listy, coz se myslim stabilizovalo.
Hnedy povlak s tech kytek jde dolu, ale ne komplet. Ostatni rostliny jsou oka. Dela se to na te jedne a na mechu.
Ctu ruzne napady: snizit svetlo, zvysit svetlo, pridat co2, nepridavat co2…
Jeste jdu dnes vyzvednout seachem excel, protoze mi rataj co2 dochazi, ale nevim jestli ho davkovat ci ne
Ahoj, to měření v prezentaci je jak staré? Ptám se proto, že mi přijde u dusičnanů 40 mg/l docela hodně. A dusitany by neměly být měřitelné vůbec. Ale může být i chyba v testu.
Hnojení: CO2 (tekuté) seachem flourish/pristine/prime, fosfor, zelezo Tohle všechno tam jde pravidelně? V jakých dávkách?
Ahoj a dik!. Rozsivky jsem cetl, ze je hlavne u nove zabehlich nadrzi. Moje ma 3 mesice(coz uz je zabehlejsi doufam
), nicmene si jeste o ni neco rozhodne prectu.
Uvitam dalsi nazory spoluakvaristu
Diky
Mi to připomíná rozsivky, které mám u sebe v akvarku.
Každopádně tekutým CO2 víc škodíš. To úplně přestaň dávat. Klasické plynné CO2 tím nenahradíš.
Zdravim. Na nekterych rostlinkach se mi zacala delat hneda rasa nebo povlak, ktery kdyz zoomnu tak je videt s takovou stetickovanou strukturou. Do akva davam pravidene fosfor kvuli opakujici se GSA rase, pote CO2 a zelezo, nebot mi dost sklovately listy. Vsechny rostlinky dobre prosperuji, jen takhle jedna tak hnusne hnedne a nektere listy maji i zilky.
Ted kdyz koukam na mech co tam mam souplej, tak se to dela taky. Mech jsem pred par dny umyl a byl krasne zeleny.
Nebo jsem cetl i o Ruduše..coz je malo co2?
Vic, ze kdybych procetl 10 let tohoto vlakna, tak abych asi dosel k nejakemu zaveru, nicmene i tak bych byl moc rad za nazor zkusenejsich kolegu
pH vody je 6,5 kvuli japanese substrate.
Predavkovani zivin co pisu vyse je blbost nebo moznost?
Svitim 9hodin denne. Svetlo je 10w ze setu - vic detailu vam o nem nejsem schopen rict
:/
Dikyy
Starší reakce
V tom případě to ale znamena, ze macro nemuzu prestat davkovat, nebo?
Minimálně to PO4 se musí natáhnout stříkačkou až zevnitř toho dna. U NO3 si nejsem jist, jestli ho ten substrát taky neakumuluje.
Nejsem v tomto nějak sběhlej, ale již mnohokrát jsem četl, že fosfor taková dna požírají.
Mam kapkove testy od sery a ted jsem merila no3=5 a po4=0,1 skoro nemeritelne. A no3 nekdy mívám na 10
A máš nějaký test, kolik reálně toho NO3 a PO4 ve vodě je? Ideální by byl laboratorní výsledek, ať je jasno, jestli je ho fakt zoufale málo nebo je ho moc.
Čauky, máš japonský substrát narvaný živinama, k tomu ještě hnojíš = podpora růstu řas. Nejlepší hnojivo pro rovnováhu v akváriu jsou rybičky, přidáš rostlinek a nepotřebuješ žádnou chemii...
Zkus omezit mikro prvky ale určitě ne NO3.
Davkuju strikackou, proto pisu 0,8 az 1ml na 100 litru. Jenze kdyz nedam makro hnojivo, rozjede se ta zelena rasa, nemam ve vstupni vode skoro zadne no3 ani po4 a te zelene řasy bylo vazne hodne a po konzultaci s jinymi akvaristy mi bylo prave doporuceno macro pridavat. Údržbu taky nezanedbavam. A svetlo mam na tech 60% 8 hodin, zkousela jsem vic, ale rozjel se i staghorn, ten tam uz ted neni. A micro prvky? Nemuze to byt spis tim?
Podle mě je problém v tom substrátu a vysoké dávce hnojiva. Když se nehnojí i delší dobu, živiny bude uvolňovat substrát. Pokud dáváš hnojivo pumpičkou, tak doporučuju ověřit, kolik skutečně dává. Většinou je to 1,8ml a víc. Pro představu do 120l akvária dávám zhruba 3,5ml a to sytím CO2 a svítím přes 10 hodin. Můj odhad je, že tam bude přebytek nějakýho makro prvku, což bude způsobovat tu řasu. Taky mě dlouho trápila hnědá řasa a důvod byl moc hnojiva. Ubral jsem dávkování a přidal světlo a celkem rychle se to spravilo. Ale vždycky jsem u toho měl CO2.
Osobně bych asi doporučil zkusit přejít na nějaký lowtech hnojivo typu Bioflor od Rataje, tam moc makroprvků nebývá. Pokud se to zhorší, vždycky se dá vrátit k Aquagroweru a zkusit něco jinýho.
Prosim o radu, snad celou dobu od zalozeni akvaria bojuju s hnedou rasou. Jsou obdobi, kdy je to lepsi a pak zase horsi. Jedno obdobi jsem hodne stourala do dna, ale ted vse nechavam byt a řasa tam je stejne. Bohuzel nemam test na kremicitany, ale mam ve vode celkem dost vapniku podle vodaren a spousta kytek mi tam nerostla. A taky mam vysoke ph od zacatku kolem 7,4. Rasa je hodne na listech, valisnerie bude za chvíli cela hneda, ale na fotce to moc nejde videt. Hnojim aquagrower 0,8 az 1ml a podle me je uplne jedno, zda hnojim pravidelne nebo jen obcas, kdyz nehnojim vubec, rozjede se zelena rasa, nemam ve vstupní vode skoro zadne No3. Kdyz jsem pridala svetlo na 9 hodin, rozjela se zelena rasa. Na skle mi to je jedno, to setru, ale ty rostliny jsou osklive.
Starší reakce
Nejprve vyzkouším nové nastavení dávkování CO2 + dobu svícení. Zřejmě to bude v tom. Světlo má 600lm a na předchozím osazení fungovalo bez problémů (viz foto). Můžu pak zkusit vysázet více té "přesličky" za Pagodou. Pagody bych se ale nerad zbavoval
to raději předělám ten stromek na malou skalku pro Anubias a udělám více místa pro Monte Carlo. Každopádně děkuji za zpětnou reakci.
Já si osobně myslím, že pod tím slabým světlem se Monte Carlu bude vždycky blbě dařit. A pokud to má být koncepčně dominantní rostlina, bude s tím problém. Protože ji napadne řasa a v akváriu nebude žádná další rostlina, která by živiny spotřebovala.
Osobně bych doporučil nasadit do nějaké části rychle rostoucí méně náročnou rostlinu, která bude spotřebovávat živiny, nejlíp místo té pagody, která zabírá třetinu akvária. A pak se uvidí, že ani potom se Monte Carlu moc dařit nebude, protože bude mít málo světla. Myslím si, že to bude i vidět, pod tou lampičkou to bude lepší, dál od ní bude skomírat.
Děkuji za radu. Postupně vyzkouším. O ryby mi ani nejde, spíše krevetky, které jsou na změny citlivější. Rostlin bylo na začátku samozřejmě zasazených více, zejména toho Monte Carla, jen se mu nedaří ve stínu pod "bonsai". Přemýšlím, že jí kvůli tomu raději zruším.
Starší reakce
Vstupní voda NO3 20mg/l a k tomu dávka zelené Tropicy mi přijde hodně. Napadlo mě, že je přehnojeno.
Vypínání CO2 má téměř vždy smysl pouze v kombinaci s pH metrem, kdy to udržuje stabilní pH. Jinak je prostě potřeba naladit CO2 na 24h nonstop tak, aby to ryby neotrávilo. Jde to celkem bez problémů.
Rozhodně to chce zasadit mnohem víc rostlin, těch pár rostlinek a živořící koberec to CO2 moc nespotřebují a hnojivo už vůbec ne. U hightech to chce svítit přes 10 hodin denně, záleží na intenzitě světla. Pokud je to světlo slabý, tak se koberečku nebude dařit nikdy.
A osobně bych doporučil úplně změnit koncept. Vykašlat se o snahu o hightech, je to malý akvárium, kde je problém udržet stabilní podmínky a jde strašně snadno přehnojit nebo přesytit CO2. Udělal bych to lowtech, stačí vybrat pár pěkných nenáročných rostlin, dají se najít i nenáročný rostliny, co udělají koberec a hnojit jednou týdně. Největší problém pak bude dělat ten substrát. U hightech je problém vyladit poměr hnojiva, CO2 a svícení. A pokud je zdroj vody povrchový, tak může v průběhu roku kolísat množství makroživin ve vodě a v tak malým akváriu se ta řasa zvrhne během pár dní.
Ty hnojiva se lisi obsahem resp absenci fosforu a dusiku. Hneda je pro akva s rybi osadkou a zelene pro ciste rostlinn akvaria. Osobne je kombinuji, hnojim prevazne hnedou tropicou a nektere dny v tydnu se pridava zelena pro dohnojeni.
Opravdu? Tropica Premium právě doporučují k akváriím bez přidávaného CO2 ...
Dobrá, takže když přejdu na delší svícení + CO2 (např. 16hodin/den), měl bych situaci zlepšit. CO2 bych následně zkoušel i po delší dobu, jen budu ze začátku opatrný, abych to nepřehnal. Nebude rostlinám nějak vadit, že neprojdou denním cyklem? (světlo... tma).
Ještě k tomu Matrixu... tam jste to myslel, že s větší plochou bude ve filtru více bakterií a dusík rychleji spotřebují? Děkuji
Vzhledem ke vstupní vodě bych zkusil použít místo Tropica Specialized spíš Tropica Premium a možná přidat Mg.
6 hodin svícení je málo, a to samé o CO2. Na pár hodin ho zapneš a změníš pH a při vypnutí se ti vrátí na původní hodnoty, jestli ti z vodovodu neteče měkká a kyselá voda tak ta velká změna je zásadní problém. Bohužel stránky Raviolky o vodě už nejsou přístupné bylo to tam jednoduše vysvětlené. Zapínat CO2 jen se svícením je špatně tahle regulace funguje jen s nějakým kontrolérem anebo prostě nonstop.
Přidat reakci
[1] ...... 18 19
Zpět na obsah sekce Řasy • Zobrazeno 33361x